الداده رئيسه مجلس الإدارة الحلقه الاولي والثانية والثالثة والاخيره بقلم هويدا زغلول

 الداده رئيسه مجلس الإدارة الحلقه الاولي والثانية والثالثة والاخيره بقلم هويدا زغلول 

الداده رئيسه مجلس الإدارة الحلقه الاولي والثانية والثالثة والاخيره بقلم هويدا زغلول 

الحلقه الاولى 

انا منار اللي كنت فيه يوم خادمه وبعدها 

بقيت صاحبه شركه في يوم وليله وتبدأ الحكايه 

لما كنت مدخله الاكل للست اللي كنت بشتغل عندها وقولت 

ذ

منار 

الغدا يا ست هانم والله اللي يشوفك 

حياتك كده ويكون نفسه في الخلفه 

يحمد ربه أنه معندوش 


الست 

حرام عليكي يا منار انا مش ناقصه كلامك 

ده يا بنتي بس هعمل اي اسمهم عيالي 

برضه ، وروحت جمبها علي السرير وقولت ليها 


منار 

ادخلي شويه كده الجو ساقعه خلينا استغطى جنبك وبعدها مسكت طبق الاكل وبدأت 

اكل 


الست 

هو انتي شوفتي حسام امبارح انا سمعت صوته كان في الصاله هو كان بيتكلم معاكي 


منار 

بيتكلم معايا ايه ده كان بيتكلم مع الحلو ولا كان ماشي معها كان بيقول لها ان عيد ميلادها النهارده وكان عامل لها مفاجاه وعامله

 لها عيالك دول خساره فيهم اللقمه 


الست 

حرام عليكي متقوليش كده عليهم دول 

برضه عيالي وازعل علشنهم 


منار 

تزعلي اي إنا لو منك اتربي منهم احسن 

دي تربيه ناقصه 


الست 

قومي من جمبي انتي كده بتغلطي فيا 

انا معني كده أن تربيتي ناقصه ، وقبل ما 

تخلص كلامها جرس الباب رن وخرجت اشوف 

مين وبعدين دخلت تاني 


الست 

مين اللي كان علي الباب معقول حد من العيال 

رجع بدري


منار

لا ياختي دي بخيله اختك هي كل يوم 

تيجي عندنا ليه انا مش فاهمه أنا 


الست 

معقول كريمه برا طيب روحي دخليها 

سيبها برا ليه 


منار 

سايبه مين ياختي دي جريت علي المطبخ 

مش عارفه عيلتك دي مفيهاش حد 

عدل الا شوقي اخوكي 


الست 

روحي شوفيها يا ام لسان طويل وخليها 

تدخل 


منار 

حاضر ياختي وبعدها دخلت كريمه 

وفي اديها ورك فرخه وبتقول 


كريمه 

بقولك اي أنا فرغت ليا الاكل روحي هاتي 

وتعالي بسرعه انا جعانه 


منار 

ياختي ارمي السلام علي اختك اللي بتكلي 

من خيرها دي يابي ، وبعدها خرجت وهي 

قالت لأختها 


كريمه 

نفسي اعرف انتي مستحلمه البت 

دي عندك ازاي مش فاهمه أنا لو مكانك 

كنت مشيتها من بدري يا ناهد 


ناهد 

سيبك منها وتعالي بت غلبانه هي لسانها 

طويل شويه بس طيبه والله عامله اي 


كريمه 

اسكتي مش صاحب العماره جه وقف 

ليا انهارده وكان عايز ياخد الايجار مني 

وانا مكنتش عارفه اقولوا أي معيش فلوس 

خالص 


ناهد 

عنيا ليكي يا حبيبتي خدي اللي انتي عايزه 

بجد يا كريمه مش عارفه من غيرك كنت عملت اي كفايه انك الوحيده اللي بتسالي عليا 


كريمه 

هو انا ليا غيرك يا اختي يا حبيبتي برضه 

ربنا يخليكي ليا ويديمك في حياتي ، وفي 

الوقت ده انا دخلت وقولت ليها 


منار 

الاكل برا علي التربيزه أنا لسه مسحه هنا وانتي 

بتوقعي الاكل عالارض 


كريمه 

شوفتي البت أنا هخرج اكل برا لحد ما 

تحضري ليا الفلوس يا أختي با حبيبتي و بعدها 

خرجت 


منار 

فلوس اي هي كل ما تيجي تاخد منك 

فلوس ياستي وفري فلوس 

بقي شويه مينفعش كده


ناهد 

يابنتي اختي ومحتاجة فلوس اقولها لا مينفعش 

برضه ارجعها 


منار 

والله هي معاها فلوس بس هي بخيله 

بطلي بقي يضحك عليكي 


ناهد 

هاتي بس فلوس من الدولاب واول 

لما كريمه اخدت الفلوس طلعت شقتها 

عالطول وأنا دخلت وقولت ليها 


منار

اسمعي انتي لازم تختفي من الدنيا 

دي كلها والله هو ده الحل ، وفي الوقت 

ده هي قالت ليا 


ناهد 

حرام عليكي يا بنتي هو أنا عملت 

ليكي حاجه خدي الفلوس اللي انتي 

عايزه بس سبيني عايشه ارجوكي 


منار 

انتي اي يا مدام ناهد لسه متفرجه علي فيلم 

عربي ولا اي أنا أقصد تمشي من هنا 

خالص وتروحي مكان محدش يعرف مكانك 

فيه لحد ما تشوفي حد مع عيالك 


ناهد

شوفتي مين بقي اللي متفرج علي فيلم عربي 

امشي اروح فين يا بت انتي وبعدين هو انتي 

فاكره ان لو مشيت من البيت 

عيالي هيحسوا بيا اصلا 


منار 

اه ياختي الكل هيحس بيكي اقولك ليه علشان 

الفلوس عيالك بيدخلوا الاوضه دي علشان

يخدو منك فلوس اسمعي كلامي بس وانتي 

هتكسبي والله قومي قومي اخدك ل خالتي 

روحيه وهي هتحطك في عينها دي ست غلبانه 

اوي ، وفعلا اخدتها وروحت عند خالتي روحيه 

وفتحت لينا وقالت 


روحيه 

اهلا ياختي عاش من شافك من يوم 

ما روحتي واشتغلتي في البيوت وانتي نسيتي 

خالتك روحيه 


منار 

هو انا اقدر برضه يا كبيره المهم عايزه 

منك خدمه وعارفه ان حبيبه قلبي هتعملها 

ليا


روحيه 

الا مين الست النظيفه دي انتي 

تعرفي ناس حلوه كده يا بت 


منار 

بس بقي بلاش تكسفيني ، وحكينا 

ل خالتي علي كل حاجه وبعدين قالت 


روحيه 

عارفه ليه عيالك طالعين كده علشان متربوش 

علي الشبشب لو كنتي بتدي كل واحد شبشب 

مكنش ده حصل 


ناهد 

واديله شبشب ليه مهو يلبس اللي هو عايزه 

سليبر كوتشي اللي يعجبه 


روحيه 

ها أنا مش فاهمه بتقولي اي المهم 

انتو عايزين اي دلوقتي 


منار 

تقعد معاكي هنا لحد ما نشوف هتعمل 

اي يا خالتي بس بالله عليكي تحطيها في 

عينيكي 


روحيه 

ماشي ياختي ولو مش شالتك الأرض اشيلك 

انا فوق راسي 


ناهد 

وانا مستعده ادفعلك اللي انتي تقولي 

عليه والله 


روحيه 

شكلك معرفتيش حد جدع في حياتك عيب الكلام ده يا ست هانم 


ناهد 

ميرسي ليكي وانتي طمنيني علي الاولاد 

اول ب اول بالله عليكي 


منار 

دول في عنيا , وبعدها راحت البيت واقعدت 

وفضلت تعيط ودخلت منال بنت ناهد 


منال 

مالك يا نكد فيكي اي أنا جايه من برا مصدعه 

ومش ناقصه 


منار 

امك ياختي راحت وبجد مش عارفه مين 

اللي هيقبضني من هنا ورايح يا حبيبتي يا مدام 

ناهد


منال 

انتي بتقولي اي يعني اي راحت أنا مش فاهمه 

كلامك ماما فين 


منار 

لقيتها دخلت عليا المطبخ وقالت قولي 

للعيال أنا مشيت وعملت كده ومشيت 


منال 

ازاي يعني أنا هتصل بيها وبعدين اتصلت 

وكان الموبيل مقفول 


منار 

شوفتي قفلت الموبيل يا حبيبتي يا ستي 

انا مش عارفه اي اللي حصل كل لكل 

ده وبعدها دخل حسام ويوسف 


حسام 

اي فيه اي مالكم والبت دي عامله 

تندب ليه 


منال 

الحق ماما سابت البيت ومشيت 

ومش عارفين راحت فين 


حسام 

اكيد عند خالتو هي عمرها ما بتخرج خالص 


منار 

يا سلام يا اخويا عند خالتك واخدت معاها هدومها والفلوس واللحمه وكل حاجه 


حسام 

اللحمه ازاي يعني امي عملت كده انا مش فاهم حاجه خالص 


منار 

اكيد بتحاول تربيكم ده عايشه معاكم 

في البيت وانتو عمركم ما بتسالو فيها 


يوسف 

اخرسي بقي شويه عامل اتصل بيها تلفونها 

مقفول ازاي يعني تعمل كده تعالي ندور 

يا حسام وفضلوا اسبوع يدورو وبعدين 

منال قالت 


منال 

انا جعانه اوي قومي اعملي اكل يا منار 


منار 

منين ياختي اطبخي ياجاريه كلف يا سيدي 

امك مشيت ومافيش لقمه في البيت خالص 

عايزه تكلي بقي هاتي انتي 


منال 

ماما وقفت الفيزا ومش عارفه اسحب فلوس 

ارجوكي اعملي ليا اي اكل 


منار 

حاضر هقوم اقلي ليكي طعميه اهي اي لقمه 

وفي الوقت ده نزلت كريمه وقالت


كريمه

ازيك يا منال عامله اي امال ماما فين 

كنت عايزه في موضوع كده 


منار 

كلمت شله المعاتيه تعالي ياختي خير 

عايزه امها فيه اي 


كريمه 

نفسي اعرف اختي صابره عليكي ليه ارحمني 

بقي ماما فين يا منال 


منار 

هو انتي معرفتيش ان هي سابت البيت 

ومشيت مش حسام طلع وقالك 


كريمه 

اي ده هي معقول لسه مش رجعت أنا 

والله يا بنتي قولت نزلت تفك عن نفسها شويه 

وتيجي 


منال 

مجتش يا خالتو ومش عارفين راحت فين 

بس اللي عرفنا انها كويسه لأنها وفقت 

كل الفيز اللي معانا 


كريمه 

والله تلاقي راحت تتجوز واحد قدك كده وهو 

اللي قالها تعمل كده 


منار 

ما تنقطينا ب سكاتك امك عمرها ما تعمل 

كده يا منال اسالني أنا 


منال 

ارجوكي يا خالتو هو ينفع تنزلي لينا اكل 

احسن إنا معدنيش اكل خالص ومش 

عارفه ماما ناويه ترجع أمتي


كريمه 

كان على عيني يا حبيبتي اجيبلك اكل منين بس الظروف عندي زفت ده انا كنت نازله عشان استلف  من امك قرشين


منار 

هههههههههههه انتي جايه تستلفي من خالتك 

ياختي اتوكسي دي تعدي صوابعك بعد 

ما تسلمي عليها 


منال 

تمام يا يا خالتو اكيد عرفت ان هو مش هنا  مفيش فلوس ثاني الفتره دي لان احنا اصلا ما ممعناش فلوس


كريمه 

طيب لما اقوم اطلع شقتي بقى ورزقي ورزقكم على الله وبعدها طلعت ومنال قالت 


منال 

خلاص يا منار انا موافقه الطعميه اللي انتي قولتي عليها ممكن تقومي تعملي ليا طعميه وتجيبي ليا حاجه كده جنبها اكلها لاني مش عارفه كلها لوحدها


منار 

وانا حضرتك بقى مين اللي هيحاسبني على المرتب ما امكم و مش لاقينها ولا شغل ده هيكون ببلاش ان شاء الله


منال 

حرام عليكي انا بقول عليك اجدع واحده في الدنيا علشان لسه واقفه معنا لحد دلوقتي ارجوك اوعي تسيبينا


منار 

طيب انا هاروح بقى لخالتي اقعد عندها شويه وبعد كده ابقى اجي ليكم وهعملك الاكل اللي ما امشي


منال 

والله انت طيبه قوي يا منار هو انتي تفتكري ليه ماما عملت كده


منار 

قولي لي امك ما عملتش الكلام ده من زمان هو انتم كنتم حاسين بها ولا حاسين بوجودها في الشقه تفتكري اخر مره مامتك اخذت العلاج بتاع السكر امتى


منال 

لا اوعي تقولي امي انا كان عندها السكر معقول


منار 

شوفتب  انتي عمرك ما حسيت بيها ولا اخواتك كمان امكم كانت بالنسبه لكم فلوس وبس


منال 

انتي عندك حق والله وبعدها مشيت منار 

وراحت بيت خالتها وفي الوقت ده  خالتها كانت بتقول  لمدام ناهد


روحيه 

ايوه يا حبيبتي هاتي من تحت الكرسي 

امسحي عدل يا ست انتي ، وانا دخلت وقولت 


منار 

ايه يا خالتي اللي انتي بتعمليه ده انتي بتخليها تمسح لك الشقه


روحيه 

اه يا حبيبتي قاعده في السرير تتوجع كل شويه وقلت لها مش هيشفي عظمك الا ترويقه الشقه ونكتنا الشقه كلها


منار 

حرام عليك يا خالتي انتي عارفه دي مين مدام ناهد انتي كويسه انا اسفه والله اني جبت هنا 


ناهد 

اه يا اختي كويسه وليه اخرى من كنتش عايزه تكلميني وانتي فاكراني عيله توتو  ولا ايه صح كده يا روحيه


روحيه 

ايوه يسلم لسانك لازم تتعودي تردي وتتكلمي شفت يا بنت كانت جايه عامله ازاي دلوقتي بقت عامله ازاي


منار 

ده انتي عيالك  هيعملوا معايا الجلاشه ايه يا خالتي اللي عملتيه ده حرام عليكي ما انا باديك الفلوس اللي انتي عايزاها بس الست تقعد مرتاحه


ناهد 

سيبك من روحيه وطمئنيني العيال عاملين ايه اكيد مش حاسين بغيابي اصلا


منار 

عيب عليكي هو انا بالعب وبكلهم  فول وطعميه كمان يلا خليهم يحسوا بقيمتك 


ناهد 

لا حرام عليكي فول وطعميه ايه عيالي يكلوا  احنا ما اتفقناش على كده انا اتفقت معاكي ان الغي معاهم الفلوس بس انتي خذي فلوس واعمليهم الاكل اللي هما عايزينه


منار 

اسمعي بس خليهم يحسوا بيكي شويه بطلي قلبك الضعيف ده


ناهد 

قلبي ضعيف ايه بس يا منار ده انا قلبي واكلني على عيالي جدا على الاقل كنت باشوفهم في اليوم خمس دقائق دلوقتي مش باشوفهم خالص


منار 

هانت والله يتعلموا الدرس بس وبعدين تروحي بيتك تنوريه أنا هامشي انا وملكيش دعوه 

ب خالتي خالص انتي فاهمه ولا لا واوعي 

تقولي الكلام اللي هي بتقولوا 


ناهد 

حاضر يا اوخه مش هقول زيها


منار 

حسبي الله ونعم الوكيل أنا مش عارفه 

لما ترجعي لعيالك اي اللي هيحصل ، وبعدها 

روحت وقلت حسام و يوسف ومنال قاعدين مع المحامي ويوسف قال 


يوسف 

يعني ايه متر مش هنقدر نبيع الشركه انت عايزنا نفضل قاعدين كده مش عارفين نعمل اي حاجه انا مش معايا فلوس ومش عارف اعيش حياتي


المحامي 

يا يوسف ايه انا مقدر موقفك بس حضرتك هتبيع ازاي اصلا وانت مش صاحب الشركه انت ناسي  ان الشركه باسم والدتك


يوسف 

وهي فين ولدتي هو أنا  عارف ان كانت عايشه ولا حصل لها حاجه


منال 

ايه كلامك ده عيب تقول على ماما كده باذن الله هاكون كويسه


المحامي 

كل اللي اقدر اقوله ان حضراتكم تشغله الشركه وتروحوا فيها ما حدش بيروح الشركه خالص انتم بتستنوا الارباح وانتم قاعدين في بيوتكم


حسام 

انا اصلا ما اعرفش الشركه دي شغاله في اي انا روحتها  باين  مرتين وانا صغير


المحامي 

يبقى لازم تشغله الشركه واللي انا اقدر عليه ان الارباح ما تروحش بحساب والدتكم وتكون ليكم انتم


يوسف 

مع ان الموضوع صعب جدا بس حاضر انا موافق

وفي الوقت ده انا كلمت مدام ناهد وقولت 

ليها علي كل حاجه وكانت المفاجاه لما 

قالت ليا ابقي تعالي ضروري عايزكي وعدا 

اسبوع وبعدين راحوا كلهم الشركه ودخل 

يوسف وقال 


يوسف 

وفي مكتب بابا أنا  لحد دلوقتي ما اعرفوش بس شوفته المصنع شغال ازاي طب كويس فين فلوسه بقى لا شويه بقى


منال 

كان لازم نجيب شركه دي من زمان ما كانش ينفع نسيبها كده اظن دم مكتب بابا والسكرتيره قالت 


السكرتيره

انا اسفه حضراتكم مش هتقدروا تدخلوا المكتب جوه الا ما اقول لرئيس مجلس الاداره


يوسف 

هو انتي عارفه انت بتتكلمي مع مين احنا اصحاب الشركه دي


منال 

اصبر يا يوسف لتكون ماما هنا مين رئيس مجلس الاداره وفي الوقت ده منار خرجت وقالت 


منار 

انا يا استاذه منال اقصد يا منال انا رئيسيه مجلس الاداره بتاعه الشركه دي


الداده رئيسه مجلس الاداره

الجزء الثاني

بقلم هويدا زغلول

منال 

هو انتي اكيد بتهزري شركه ايه اللي حضرتك مديرتها يعني اي الكلام ده 


منار 

لكم حق تقوله كده اتفضلي اقعدوا علشان نقدر نتكلم ، وفي الوقت ده يوسف قرب مني وشدنتي من هدومي وقال 


يوسف 

باقولك يا بنت انتي هي مش ناقصه لعبه عيال امشي اطلعي بره


منار 

لو سمحت يا استاذ يوسف ما ينفعش اللي حضرتك بتعمله ده سيبي هدومي واتفضل اقعد عشان نقدر نتكلم بهدوء


حسام 

هو الكلام ده حصل انت ومين اللي بعدك الشركه اساسا


منار 

اكيد طبعا امك اقصد يعني مامتك


يوسف 

اه يا بنت الايه يعني انتي كنتي عارفه مكانها وانت سايباني عمالين نلف حوالين

 نفسنا كده


منار 

عارفه مكانها ايه ده انا اللي قولت ليها تسيب  البيت وتمشي وفي الوقت ده يوسف قام واقف ومنار قالت باقولك ايه ما تنساش ان انا هنا صاحبه الشركه


منال

بقى انتي يطلع منك كل ده وعملتي كل ده ليه عشان تضحكي على الست كبيره وتاخذي منها الشركه


منار 

تاخذي توكسي

شركه ايه اللي اخذها منكم أنا بس عايزكم 

تعرفوا قيمه الجنيه بجد ، وفي الوقت ده دخلت 

الام ومنال راحت عليها. وقالت 


منال 

ماما حبيبتي انتي كويسه طمنيني عليكي اخبارك ايه


الام 

اقعدي يا منال انا عايزه اتكلم معاكم


منال 

يا امي من امتى وانتي بتكلميني بالطريقه دي وبعدين هو انا عملت ايه يعني علشان تكلميني كده


الام 

اسمعوا بقى انتو الثلاثه الشركه دي بقت بتاعه منار وهي اللي هتديرها واللي عايز مرتب يجي يشتغل في الشركه ويعرف قيمه الجنيه بجد


يوسف 

انتي اكيد بتهزري انتي عايزه الشغاله بتاعتنا هي اللي تشغلنا  في الشغل


الام 

اه وان كان عاجبك يا يوسف ولو مش عاجبك تقدر تمشي وتوريني بعد تصرف على نفسك ازاي


حسام 

يا ماما الكلام اللي حضرتك بتقوليه ده صح احنا ما نقدرش عليه 


الام

تتعودي حبيبي من هنا ورايح على الكلام الصعب ده الرجاله بتشتغل ما بتقعدش في البيت وتاخذ مصروفها ، وفي الوقت ده انا كنت ماسكه 

الدباسه وعامله ادبس في الورق ولقيت 

الكل بيبص عليا وقولت 


منار

معلش انا اسفه اسكت خالص تقدروا تكملوا بقيه كلامكم


يوسف 

انتي ما تعرفيش انا هعمل فيكي ايه يا منار على اللي حصل في ده وبعدها خرجوا هما الثلاثه


منار 

عيال عره بصحيح انا مش عارفه انتي ازاي مستحملاهم


ناهد

باقول لك ما تنسيش ان هما عيالي ما تحاوليش اللي تقلي ادبك  عليهم كثير


منار 

هو بجد  انتي وثقتي في وكتبت ليا الشركه كده ومش خايفه ان انا اطمع فيها


ناهد 

عارفه متاكده يا منار انك عمرك ما هتعملي كده انتي بنت حلال وبنت اصول ومتربيه ولو عملت كده هاسجنك بوصل الامانه اللي انا واخذه عليكي


منار 

عيله واطيه صحيح لا متخافيش ياختي مش ناويه 

اطمع فيكي بس بقولك اي أنا مليش 

في اللبس ده ينفع اللبس عبايه 


ناهد 

يابنتي حرام عليكي انضفي بقى شويه عايزه تيجي الشركه اللي انتي المفروض صحباتها بعبايه


منار

 المهم انتي هتعملي ايه دلوقتي هتروحي عند بيت خالتي ولا هترجعي شقتك ما خلاص عيالك عارفها بكل حاجه بقى


ناهد 

لا علي شقتي وهناك في مفاجاه كبيره 

اوي ابقي تعالي علي هناك بقي 


منار 

المهم الورق اللي هنا ده انا عايزه 

اعرف اللي فيه انتي 

عارفه ان مش بعرف اقرا ولا اكتب 


ناهد 

صبرني يارب اوعي عيالي يعرفوا الكلام ده 

لانهم كده هيعملوا معاكي الجلاشه ، وانا 

في الوقت ده سقفت وقولت 


منار 

الله اكبر عليكي يا خالتي شوفتي 

لما اقعدي معاها كام يوم اتعودي 

علي كلامها ازاي ، وبعدها ناهد 

روحت البيت واختها نزلت 


كريمه 

الف حمدالله على سلامتك يا اختي يا حبيبتي والله ما تعرفيش انا كنت قلقانه عليكي ازاي لما عرفت ان انتي مش موجوده في البيت هو انتي كنتي فين


ناهد 

خير يا كريمه نازله عايزه ايه معلش اصل مصدعه شويه ومحتاجه انام


كريمه 

ايه ده في ايه من امتى وانت بتكلميني بالطريقه دي وبعدين انا نازله اطمئن عليك يعني مش عايزه منك حاجه


ناهد 

انا عايزه منك بقى بقولك ايه انا كنت محتاجه قرشين عشان  انا الشغاله اللي كانت عندي مضتني على ورق من غير ما اعرف واخذت الشركه واخذت كل حاجه وانا محتاجه شغاله جديده


كريمه 

ايه ده يعني انت عايزه تقنعيني ان انتي معكش اي فلوس خالص وبعدين هي شغاله بتاعتك عملت كده ازاي يعني


ناهد 

اولاد الحرام يا حبيبتي مخلوش لاولاد الحلال حاجه اعمل اي بقي 


كريمه 

بس انا الفتره دي معيش فلوس خالص

هتصرف ازاي واجيب منين 


ناهد 

خلاص يا حبيبتي مش معاكي تشتغلي انتي معايا

هنا ف الشقه انتي شايفه شقه كبيره علي ازاي وانا بصراحه صحتي  على قدي مش هاقدر اعمل فيها حاجه


كريمه 

يا نهارك ابيض يا ناهد هو انتي عايزه تشغليني عندك هنا


ناهد 

ما انا برده بقول ماينفعش حاولي تتصرفي ليا في الفلوس في اقرب وقت


كريمه 

هو انت ما لك يا ناهد اتغيرتي ليه كده وكنت فين الفتره دي كلها وفي الوقت ده دخل حسام وقال 


حسام 

ده انت يا خاله عند الشغاله وكان متفق معها علينا بقى انت يا ماما تعملي فينا كده عملنا فيكي ايه عشان تتصرفي معانا كده


ناهد 

عملتوا في ايه هو انا كنت موجوده في حياتكم اصلا وانا ما كنتش اعرف بقولكم ايه اللي عايز يقعد في الشقه دي هيشتغل وهيتعب وهيصرف على نفسه


حسام 

وهو انتي راضيه اني شغال هي اللي تشغلها يا ماما وفي الوقت ده الجرس رن وفتحت منال 


منال 

ايوه خير حضرتك مين وعايزه ايه بالضبط


روحيه 

اوعي كده يا حبيبتي انا جايه المدام ناهد ازيك يا حبيبتي عامله ايه الشقه الكبيره دي كلها اوعي تقولي  الشقه دي كلها بتاعتك


ناهد 

تعالي اتفضلي يا حبيبتي احب اعرفكم روحيه 

زملتي وهتكون معانا هنا في البيت من هنا 

ورايح


كريمه 

طيب انا طالعه الشقه ولما تكوني لوحدك هنزل اتكلم معاكي 


ناهد 

معنديش كلام غير اللي أنا قولته لك وشوفي هتنزلي هنا من امتى يلا اتفضلي اطلعي على شقتك


منال 

انا مش قادره اصدق معقول انتي ماما الطيبه انتي بتعملي فينا احنا كده


الام 

كنت  طيبه معاكم بس عمري ما شفت احد فيكم طيب معايا وهو ده اللي انتم لازم تشوفوه من هنا ورايح يلا يا روحي عشان هنبيع العفش ده وهنجيب العفش اللي انتي قولتي  عليه وفي الوقت ده دخلوا الاخوات الثالثه الاوضه وقالو 


منال

لا انا مش قادره اصدق خالص اللي ماما بتعمله فيه ده معقول دي كمان عايزه اتغير عفشه شقه وتجيب عفش  بلدي جدا


يوسف 

انا بكلم المحامي وعندي حل للموضوع ده مش كل حاجه اتكتبت باسم منار والحل ان احنا نرفع قضيه حجر على امكم


منال 

انت اكيد بتهزر انا لا يمكن اعمل في ماما كده وموافقه ان انا اشتغل هي عندها حق


حسام 

وانا معاكي طبعا انا كمان هشتغل ولازم اعتمد على نفسي


يوسف 

ايه الجمال اللي بتقولوا انتم الاثنين انتم عايزين تشتغلوا عند منار في الشركه


حسام 

ايوه انا موافق ومش هعمل اللي انت 

بتقول عليه ده احنا عملنا كده  فماما بسببك انت

طلعنا انانين وما عندناش قلب زيك 


يوسف 

والله براحتكم انتم الاثنين بس انا مش موافق اشتغل عند احد


منال 

براحتك يا يوسف بس احنا مش هنسيبك انك تأذي ماما او تعمل فيها حاجه وبعدها راحوا 

الشركه وانا قولت 


منار 

ايه ده معقول استاذ حسام واستاذ زمان اللي هنا في الشركه من بدري اقصد يعني ازيكم عاملين ايه كويس ان انتم وجيتوا بدري


منال 

بقولك اي يا منار بلاش طريقه الكلام ده 

احنا وافقنا ننزل الشغل هنا بس معلش 

مش نحب انك تكلمينا كده 


حسام 

هو اي اللي المفروض اعمله بالظبط وانا 

معاكي أنا معايا بكالوريوس تجاره 


منار 

ها يعني اي اقصد يعني انت تقدر تفيدنا 

كده ازاي مش فاهمه أنا 


حسام 

بقولك اي انتي شكلك مش عارفه الشغل يكون ماشي ازاي انا هقولك يا ستي مفروض انا اكون شغال في الحسابات 


منال 

بصي يا منار احنا فاهمين كويس اوي انتي وماما عملته كده ليه واوعدك ان احنا هنتغير


منار 

والله العظيم انا مش طمعانه بحاجه بس كل الموضوع ان صعبان علي امكم واللي انتو بتعملوه فيه


منال 

وانا والله  مش عارفه والله هو يوسف من كم سنه كده اتغير مع ماما وكان كمان بيحاول يغيرنا من ناحيتها وانا مش فاهمه ليه والغلط ان احنا مش هنا ورا 


حسام 

بس بجد احنا غلطانين على اللي احنا عملناه وبجد عايزين نوقف الشركه دي على رجلها


منار 

وانا اوعدكم ان انتم لو عملتم كده انا هرجع كل حاجه لمامتكم ثاني انا كده كده مش عايزه اي حاجه انا كل اللي انا عملته ده عشان تحسوا بها شويه 


حسام 

تمام انا هروح الحسابات واشوف كل حاجه وهارجع ونتكلم مع بعض بس اهم حاجه انت يا منار ما تفتحيش بوقك عشان ما تعكيش

 الدنيا


منال

ما تخافش عليها يا حسام انا معاها وهفضل معها واحده واحده لحد ما اعرفها كل 

حاجه


منار 

خالص ماشي وفعلا بدوا يشتغلوا في الشركه 

وانا روحت البيت وقولت ل ناهد 


منار 

عيالك اتغيرو وبصراحه بقوا كل يوم اي الشركه 

ومش عايزه اقولك واخدين بالهم من شغلهم 

ازاي


ناهد 

بلاش تصدقي كل كلمه بيقولوها ممكن تكون لعبه عليكي يا منار علشان يعرفوا منك كل حاجه خذي بالك من اي حاجه انتي بتعمليها


منار 

لا لا عارفه لو الاستاذ يوسف كنت قولتلك اه انما حسام ومنار ما فيش واطيب منهم بصراحه


ناهد

نفسي اعرف الولد ده تغير معايا  ليه والله العظيم كانت حنيه الدنيا فيه بس مش فاهمه ايه اللي حصله


منار

سيبك منه دلوقتي المهم عامله ايه مع كريمه اختك


ناهد 

اسكت يا منار صعبانه عليا قوي والله عقبال ما بتخلص شغل البيت كله يا عيني بيكون مهدوده بجد وانا مش غلطانه اني عملت كده


منار 

وهي مكنتش غلطانه لما كانت بتستغلك كل شويه سبيها تجرب شويه الاستغلال بيكون عامل ازاي


ناهد 

طيب قومي اعملي ليا شاي دماغي مش قادره 

من الصداع


منار 

مش عيب صاحبه شركه زي تقوم تعملك 

كوبيا شاي ما تقومي انتي واعملي ليا معاكي 

كوبيا سحلب 


ناهد

قومي يا بت من هنا انتي اتجننتي 


منار 

ناس مش بيطمر فيها والله وقومت اعمل 

الشاي وفي شقه كريمه كان يوسف قاعد 

مع كريمه وهي قالت ليه 


كريمه 

اخ ياني معقول بعد ما خلاص كنا قربنا نوصل

تيجي واحده زي منار دي وتعمل كل ده 


يوسف 

والله ما هسكت ومش هسيب حقي بس معرفش اي اللي غير منال وحسام 


كريمه 

انت اللي عبيط مش طالع زي امك ذكيه 

وتعرف تشيل الكحل من العين 


يوسف 

والله انا ما مصدق موضوع انك امي دي 

وبعدين ليه كنتي ساكته الوقت ده كله 


كريمه 

هو احنا كل شويه اللي نعيده ونزيده في الكلام ولا ايه قوات ليك والله العظيم انا امك ولو عايز نروح نعمل التحاليل اللي اسمه DNA ده نروح نعمله 


يوسف 

طيب اقنعيني ازاي فهمتي ناهد ان انا ابنها

وبعدين عملتيها ازاي دي مش قادر افهم 


كريمه 

انا هقولك علي كل حاجه 


الداده رئيسه مجلس الاداره

الجزء الاخير

 بقلم هويدا زغلول

وفي الوقت ده كريمه قالت ليه 


كريمه 

اسمع يابني زمان كنت عايشه انا وناهد واختي في شقه واحده علشان جوزها كان مسافر وبعدين حملنا سوا احنا الاتنين وهي تعبت 

في حملها والدكتور جه ولدها في البيت والحظ أن انا كمان ولدت معاها في نفس اليوم 


                     #فلاش باك 


الدكتور

ناهد حالتها صعبه جدا ولازم تروح المستشفى دلوقتي 


الاب 

هي قايله يا دكتور عايزه تولد هنا في البيت على السرير امها مش عايزه تروح في حته 


الدكتور 

وللاسف اختها كمان كانت بساعدني هي كمان 

الطلق جالها وهولدها معاها وفعلا ولدنا 

احنا الاتنين وهي جابت بنت وانا جبت ولد 

وبعدين بنتها توفها الله شلتها خليتها 

جمبي وحطيتك انت ، ولما فاقت قالت 


ناهد 

ايه انا جبت ايه يا بابا وايه اللي حصل بالضبط

ومال  شكلك مكشر ليه كده هو حصل حاجه ولا ايه


الاب 

جبتي ولد زي القمر ، اختك. ولدت برضه بس 

للاسف محصلش ليها نصيب 


ناهد 

بكره ربنا هيعوضها باللي احسن منه باذن الله

وانا خليتك معاها علشان تكون عيشتك 

احسن معاها 

                    #رجوع 

يوسف 

وهان عليكي ابنك تسيبيه واحده غيرك تربيه كل ده علشان الفلوس 


ناهد 

هو انا فكرت في موضوع الفلوس ليا أنا 

فكرت ليك علشان تاخد من فلوسها لما 

تكبر 


يوسف 

انا مش قادر اصدق الكلام ده خالص عمري 

ما حسيت انها مش امي رغم اللي كنت بعمله 

معاها هي برضه كانت بتحبني 


الام 

اسمع بقي انت لازم تعرف تاخذ منها فلوس ازاي مش بعد كل ده وكل حاجه تروح على ما فيش


يوسف 

وانا هتصرف ازاي دلوقتي ما انتي شايفه عيالها عاملين ازاي بقوا معها جدا


الام 

اعمل اللي انت بتحب البنت منار دي وخذها تحت باطك وهي اكيد هتكتب ليك كل حاجه 


يوسف 

والله فكره حلوه انا ناوي اعمل كده ، وفي الوقت ده موبيل يوسف رن وكان مدير 

الحسابات 


المدير 

اسمع يا استاذ يوسف اخوك هنا وعايز يراجع الورق كله ولو راجع وعارف اي حاجه هيفتكر ان انا الحرامي وكنت بسرقكم 


يوسف 

هو انت مش قولت مضبط الورق كله ولو احد ماسك الولد ده مش هيعرف اي حاجه 

عننا


المدير 

في ورق كثير مش متراجع وهو لو شافه هيعرف ان انا حرامي من الاول تفضل تعالي لو امنع اللي بيحصل ده ضروري


يوسف 

طيب اقفل اقفل وانا جايلك حالا ، وهو 

راح الشركه وقابل حسام 


يوسف 

هو انا ممكن افهم ايه اللي بيحصل انا بالضبط ومش مفروض ان انا المسؤول عن الحسابات انت مالك ومالها


حسام 

وحضرتك مش عارف الكلام اللي ماما قالته وانا مفروض محاسب هشتغل ايه في الشركه غير الحسابات


يوسف 

ما لكش دعوه خالص في شغل الحسابات سيبني انا هتصرف في عملتم ايه مع اللي اسمها منار دي


حسام 

قولنا لها ان احنا هنشتغل في الشركه وهنسمع كل كلمه هي بتقولها


يوسف 

على اخر زمن احنا بنسمع كلام واحده زي دي


حسام 

بطل غرور بقى بطل اللي انت بتعمله ده ماما عندها حق احنا لازم نكون رجاله 

يعتمد علينا


يوسف 

على العموم سيب الحسابات انت وانا همسكها وهراجع كل حاجه ما انا برده لازم اكون معكم في الشركه دي


حسام 

ايوه كده يا يوسف احنا كلنا لازم نتغير ونسمع كلام ماما وبعدها مشي حسام ودخل يوسف 

مكتب المدير 


المدير 

انا كان قلبي هيقع في رجلي اول ما جه عندي هنا المكتب انا كنت ناوي اسيب الشركه وامشي


يوسف 

قلت لك بلاش قلبك ضعيف ده وجمد قلبك شويه


المدير. 

بس انا عايزه اسال سؤال هو انت ليه بتعمل كده يعني ليه بتاخذ من مال اخواتك


يوسف 

اظن ده شيء ما يخصكش ومالكش دعوه بيه  انت مش بتاخذ عوملتك  وخلاص واعمل حسابك لو فكرت تقول لهم اي حاجه انا اوديك في داهيه


المدير 

انا مالي انتو حرين  في بعض وبعدها مشي 

من عندو وكان في مكتبي كنت قاعده مع حسام 


حسام 

مش عارف ليه انا حاسس ان انا فرحان جدا ان احنا كلنا اتلمينا في شغل واحد


منار 

لازم علشان تحس بطعم القرش لازم انت اللي تجيبه من على جبينك يعني لازم تتعب فيه


حسام 

انتي عندك حق والله يا منار وبجد انتى انسانه كويسه جدا كفايه انك وقفت جنب ماما وفوقتينا من اللي احنا فيه


منار 

والله انتم تستاهلوا كل خير وفرحت كمان ان عرفت ان يوسف دخل الشركه معاكم


حسام 

اه بس انا حاسس بحاجه غريبه انا اول ما طلبت ورق من مدير الحسابات لقيت يوسف جاي بيقول ليا مالكش دعوه بالحسابات


منار 

بلاش شكوك  اكيد اخوكم مش هيعمل فيكم حاجه يعني


حسام 

ربنا يستر بس انا مش عارف ليه حاسس ان انا مش مرتاح


منار 

خلاص حظر ولا تخون  خليك مراقب من بعيد لبعيد ولو عايز  اي حاجه انا معاك 


حسام 

كتر خيرك وبعدها أنا مشيت وروحت البيت 

وكانت ناهد قاعده 


ناهد 

خير مالك جاي مبسوطه ليه كده اكيد في حاجه حصلت


منار 

فيه حاجه انا حاسه بيها بس والله هي مش ب ايدي وانا عايزه ابعد والله علشان ميحصلش 

مشاكل 


ناهد 

هو فيه اي بالظبط أنا مش فاهمه منك حاجه 

فيه اي 


منار 

حاسه ب تلميحات من ناحيه استاذ حسام 

وانا حاسه ب ارتياح من ناحيه وعايزه امشي 

من هنا لان عارفه ان العين عمرها ما هتعلي 

عن الحاجب 


ناهد 

انتي بتقولي اي أنا معنديش مشكله خالص 

لو هو عايز يتجوزك انتي بنت حلال وتستاهلي 

كل خير  


منار

انتي بتقولي اي انتي ازاي بتعملي معايا كده 

معقول في حنان كده 


ناهد 

ايوه طبعا لأن حاسه انك كويسه ، وفي الوقت 

ده طلع البواب وقال 


البواب 

الحقي يا ست هانم لقوا اختك كريمه توفها الله في شقتها والبوليس فوق لأن.حد هو اللي عامل 

كده 


ناهد 

اي اختي ازاي ده حصل والكل جري علي فوق 

وناهد كانت زعلانه اوي 


ناهد 

اختي حبيبتي مين اللي عمل فيها كده

وفي الوقته الظابط قال 


الظابط 

وانتي مين وفين يوسف ده ويقرب لها ايه


ناهد 

دي تبقي اختي وبعدين حضرتك عرفت 

يوسف ده منين وهو مالو اصلا 


الظابط 

دي اخر حد هي كلمته وبعدين المفروض 

أنه كان جاي ليها يعني هو اخر واحد مشي من عندها وكمان لقينا الساعه دي الساعه دي بتاعته


ناهد 

ايوه ساعه يوسف ابني بس يوسف ابني هيعمل كده في خالته ليه 


الظابط 

اتصلي بيه خليه يجي دلوقتي


ناهد 

حاضر ماشي وفعلا اتصل بيوسف ويوسف جاء


الظابط 

كنت جاي لخالتك ليه انت متعود تطلع 

عندها هنا 


يوسف 

ايوه طبعا خالتي وساكنه معنا في نفس البيت بقى اكيد باطلع لها كل شويه


الظابط

وايه الكلام المهم اللي هي كانت عايزاك فيه بقى انا شفت رساله بعتها ليك بتقول لك عندي ليك كلام مهم


يوسف 

انا ما عملتش فيها حاجه ما اعرفش مين اللي عمل فيها كده ونزلت وسيبتها عايشه


ناهد 

ارجوك حتى ضابط ابني مالوش دعوه باي حاجه ولا يمكن يعمل كده في خاله خالص


الظابط

 ممكن تسكتي انت انا مش عايزه اسمع اي كلام خالص يا ريت تتكلم انت


يوسف 

انا معي دليل ياكل لحضرتك ان انا مش عملت كده  بس لو سمحت نتكلم انا وانت على انفراد


ناهد 

اخص عليك يا يوسف انا يا ابني قلقان عليك وعايزه اعرف ايه اللي فيك


الظابط 

اتفضل اتكلم على طول لو سمحت


يوسف 

انا مستعد اعمل تحليل دي ان اي ؤاكد ليك  ان كريمه دي تبقى امي فانا معقول هاعمل كده في امي


ناهد 

الكلام العبيط اللي انت بتقوله ده الكلام ده مش حقيقي يوسف خالص


يوسف 

احنا نقدر نعمل تحليل وناكد لك ان الست دي امي وانا مش عملت فيها كده


الظابط 

تفضل معايا على وبعدين نشوف الموضوع ده

وفعلا راح وبعدها ناهد قالت ل حسام 


ناهد 

روح يا ابني ورا اخوك وشوف هيعملوا معام ايه اوعى تسيبه اخوك


حسام 

هو ايه الكلام اللي يوسف قال له ده يا ماما هو ممكن يكون حقيقه


ناهد 

لا طبعا مش حقيقه اصلا ومعرفش مين اللي 

قالو الكلام ده وعملوا التحليل وبعدها يوسف 

عرف أن ناهد هي اللي امه وقال


يوسف 

معقول طول الفتره دي كانت بتضحك علي امال كان كل شويه تقولي هاكد لك بالتحليل  ازاي


الظابط 

بطل بقى الكلام اللي انت بتقوله ده هو انت فاكر ان انا هاصدقك لما تقول الكلمتين دول


يوسف 

والله هي دي الحقيقه هي كانت مفهماني ان هي اللي امي وانا سبتها ونزلت طيب في كاميرا 

علي باب العماره ممكن حضرتك تعرف مين اللي 

دخل البيت غيرنا 


الظابط 

هنشوف الموضوع ده وفعلا شافوا طليق 

ناهد داخل العماره وتم القبض عليه ولما مسكوا 

قال 


سيد 

ايوه كان لسه معاها كده ست كلها شر وبتاذي كل الناس اللي حواليها


سيد 

روحت ليها وطلبت منها تخف عليا شويه الفلوس اللي بتاخذها مني رفضت ما حسيتش بنفسي لو انا بعمل فيها كده وبعدها اتحبس. خرج يوسف 

وراح لامه 


يوسف 

سامحيني امي انا كنت بعمله معاكي بس والله هي كانت دائما بتاكد ليا ان هي اللي امي مش انتي 


ناهد

انا مش قادره اصدق ان الكريم تعمل في كده وليه ده انا عمري في يوم اذيتها ولا زعلتها


منار 

مش لازم عشان تتاذي فتكوني انت بتاذي ممكن عشان قلبك الطيب الناس تعمل فيكي كده


ناهد

الناس بس مش اختي تجمد قلب ابني علي معقول


يوسف

حقك علي يا ماما واوعدك ان انا هاشتغل في الشركه دي وتكبرها ونكون بجد في ايد بعض انا واخواتي


الام 

والله يا ابني ده اللي انا بتمناه في الدنيا انا ما ليش غيركم وانا اللي غلطانه اني خليتني هي عايشه معانا  هنا في نفس البيت


منار 

اظن بقى انا اقدر كده ارجع لك الشركه وارجع لك كل حاجه خلاص عيالك بقى حواليكي 


حسام 

وبعد اذنك يا ماما انا عايزه اخطب منار انا بجد بحبها وهي انسانه كويسه جدا


الام 

وانا موافقه يا حبيبي منار تستاهل كل خير لانها طيبه وبنت حلال


يوسف 

اول حاجه احنا لازم نعملها نمشي موديل الحسابات لان انا كنت بارشيه كل شويه بالفلوس عشان نغير في الورق


حسام 

والله انا كنت متاكد ان ده اللي بيحصل بالضبط

وفعلا كبرنا الشركه كلنا وبعدها أنا اتجوزت 

حسام ويوسف كمان اتجوز ويوم خطوبه 

منال كنت حامل أنا وسلفتي في يوم واحد ويوسف قال 


يوسف 

باقول لكم انتم الاثنين كل واحده فيكم هتولد في مستشفى انتم الاثنين مش هتولدو مع   بعض


ناهد 

برده انت مصدق الكلام اللي كريمه قالته ليك يا ابني الكلام ده ما حصلش خالص


يوسف 

الاحطيات واجب يا امي برده وبعدها قمنا رقصنا مع العروسه وبعد كده خلفنا انا جبت بنت وهي جابت ولد وحماتي كانت فرحانه بيهم قوي


ولحد هنا تكون خلصت قصتنا


تمت 


تابعوني وانضموا معنا علي تليجرام لتكملة الروايه 

من هنا

إرسال تعليق

أحدث أقدم