حكاية وجع الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والاخير بقلم سيد احمد الشاذلي

 حكاية وجع الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والاخير بقلم سيد احمد الشاذلي

حكاية وجع الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والاخير بقلم سيد احمد الشاذلي


الجزء الاول  

كل واحد فينا جواه #وجع والم  من الحياه  

بس لما نشوف وجع غيرنا بتهون علينا #اوجاعنا 

عبدالباسط  كان شغال  #مقاول_معمار  

ومتجوز  #حميده  من  16 سنه  وخلف منها بنت  وولدين  

البنت كان اسمها  #حنان  

حنان كانت بنته الكبيره  عبدالباسط  ماكانش عاجبه حياته  وعيشته  حاول يغيرها  واتجوز  ست تانيه  غير حميده بدون  علمها  ومن غير ماتعرف  بس مافيش سر بيفضل طول   العمر مستخبى  

وحميده  عرفت  

حميده /_بقى بعد العشره دى تروح  تتجوز عليه  ؟ 

عبدالباسط /_أنا ماعملتش حاجه  غلط  ولاحرام  أنا  اتجوزت  على سنة الله ورسوله  

حميده /_أنا عارفه انك اتجوزت  طيب وعيالك وانا  ؟ 

عبدالباسط /_هو حد قالك انى هرمى عيالى؟ 

حميده /&أنت رمتنا فعلاً  من يوم ماتجوزت  واهملتنى أنا  وعيالك  

عبدالباسط /&اهملتك فين  مانا ببعتلك مصاريف  على طول  ليكى انتى وولادك  

حميده /&هي كل حاجه  عندك المصاريف  مابتفكرش غير فى كده وبس  

عبدالباسط /_بقولك ايه  عجباكى عيشتك على كده  عيشى  مش  عجباكى  تقدري  تروحى بيت  اهلك  وتريحينى  وانا اجيب  ست ستك  الصبح 

حميده /_دلوقتي  بقيت  بتطنط  بفلوسك   الله  يرحم  ايام  ماكنت شغال عامل باليوميه  

عبدالباسط /_الدنيا  مابتخليش حد على حاله  ربك  لمايريد  بيعطى  الخير للى يستحقه  

حميده /_فعلا عندك حق  وانت تستحق  

عبدالباسط /&ايه بتتريقى عليه  

حميده /&هتريق ليه  رضينا بالهم  والهم مش راضى بينا  

عبدالباسط  /&غوري من وشي أنا غلطان انى جاي ابص عليكم  خدى الفلوس  اهه  أنا هغور من خلقتك  

ومشى عبدالباسط 

  وطبعا حميده زيها زي ستات كتير رضيت  وصبرت   علشان خاطر  ولادها  وعاشت وكملت حياتها  مع عبدالباسط  

عبدالباسط  كان بيروح لعياله ومراته كل فتره 

ولاحميده اشتكت  ولافكرت  حتى انها تشتكى  

   وفى يوم  عبداالباسط  اتعرف على ناس عندهم شغل  كتير  وهيمسكوه شغل المقاولات بتاعهم 

عمل عزومه كبيره   فى بيت حميده  وعزمهم فيه  

واخدوا واجبهم  اربعه وعشرين قيراط  

بس فيه واحد من الناس دول اسمه رافت  شاف  حنان  وعجبته قوى  

رافت اتصل ب عبدالباسط  

عبدالباسط /_ايوه يارافت بيه  

رأفت/_عايزك تعدى عليه بكره ضروري   

عبدالباسط  /_حاضريابيه 

وتانى يوم راح عبدالباسط لرافت بيه 

رافت /_أنت انسان محترم وكويس وربنا بيحبك قوى 

عبدالباسط/_ربنايعزك يابيه 

رافت/_بقولك كان فيه بنت يوم العزومه فى البيت عندك  

عبدالباسط/_مالهايابيه 

رافت/_بنت مين  

عبدالباسط/_حنان بنتى الكبيره 

رافت/_بسم الله ماشاءالله واضح عليها التربيه والادب جدا ربنا  يحميهالك 

عبدالباسط/_ربنا يحفظك هو فيه حاجه يابيه

رافت/_انت عارف انى أنا والمدام منفصلين ياعبدالباسط 

عبدالباسط/&لا ماعرفش يابيه 

رافت/_أنا بدور على بنت تكون بنت حلال اتجوزها ومن يوم ماشفت بنتك وانا كنت عايز اتكلم معاك وقلت استنى لحد مالشغلانه اللى كانت فى ايديه تخلص علشان لو وافقت نكتب  الكتاب على طول 

عبدالباسط/_كتب كتاب مين يابيه؟

رافت/&كتب كتاب بنتك حنان 

عبدالباسط/_مين العريس ده يابيه 

رافت/_ ايه هو انا مش مالى عينيك ياعبدالباسط ولايه؟

عبدالباسط/_دانا اجيبهالك خدامه 

رافت/_تسلم بس ياريت نجهز كل حاجه على طول علشان انت عارف ورانا شغل كتير 

عبدالباسط/_حاضر يابيه نجهز كل حاجه  

رافت /_أنا عندى البيت مفروش وجاهز مش ناقصه قشايه مش ناقصه غير العروسه هجيب لها شبكه ب 50 الف ومهر 30 الف  قلت ايه  

عبدالباسط /_بس  يابيه  لازم  اشوف  البت  الاول  وامها  علشان  بنتى  لسه  صغيره  

رافت /&انت   ياعبدالباسط  مابتشوفش  غير شغلك  وبس  انت  واضح  انك  ماخدتش  بالك  من  بنتك  من  زمان  ولاشفتها  بقت  عامله  ازاى  

عبدالباسط /_ يابيه  أنا  شغلى  واخد  كل  وقتى  

رافت /_وده  عجبنى  فيك  نقراء الفاتحه  

عبدالباسط /_لا يابيه  الاصول  اصول  لازم  تيجي  البيت  عندى  بعد  ماشاور  اهل  بيتى  ونتفق على كل  حاجه  عندي  فى البيت  

رافت /_هو  انت  لازم  موافقة  اهل  بيتك ايه  مالكش  كلمه  كراجل  انك  تجوز  بنتك  للانسان  اللى انت  شايفه  مناسب ليها ولايه  ؟ 

عبدالباسط /_دى اصول ولازم  ماتخطهاش  

رافت /_واضح انك بتفهم فى الاصول  ياعبدالباسط  انا مستنى  رد اهل ببتك  عليه  مش مستنى  ردك  أنت  

عبدالباسط /_اللى فيه الخير  يقدمه ربنا يابيه  

ومشى عبدالباسط وفضل  يفكر  فى  كلام  رافت   وراح  عند  مراته  التانيه  بثينه  

عبدالباسط قاعد سرحان  بيفكر  بثينه  دخلت عليه  

بثينه /_ايه  سرحان فى إيه ياعبده ؟ 

عبدالباسط /_ البت  كبرت  وفيه عريس  متقدم لها  

بثينه /_وماله  ياخويا ده يوم  المنى  يوم ماتجوزها  

عبدالباسط /_بس العريس كان  متجوز قبل كده  

بثينه /_وفيها ايه  يعنى ياخويا  هو  اللى  كانوا متجوزين  قبل كده  كانوا  كفار  ولاحاجه  

عبدالباسط /_العريس  يبقى  رافت  بيه  

بثينه /_دى فرصه  اوعى  تضيعها  ده  معاه فلوس  زي  الرز  والبت  هتنغنغ فى العز  

عبدالباسط /_ بس ياترى امها والبت هيوافقوا  

بثينه /_هههه  ايه  هو انت  مالكش كلمه على  اهل  بيتك  ولايه  جوز  بنتك ياخويا  بمعرفتك  واللى  انت  شايفه  فى  مصلحتها  انت  الراجل والكلمه  كلمتك  

عبدالباسط / لا الكلمه كلمتى  بس  البت لسه صغيره  

بثينه /&أنت اللى صغير  واضح انك مش لاقى حجه  فبتدور على  اي كلام  وخلاص  

عبدالباسط /_اللى ربنا شايفه هو اللي هيكون 

وراح  عبدالباسط  بعد يومين  لبيت حميده 

عبدالباسط  /_اعملى حسابك  إن بنتك جايلها عريس  ومش هتروح المدرسه بعد كده  

حميده /_يعني ايه؟ 

عبدالباسط  /_جه الوقت  اللى البنت  تتجوز فيه  ونستىرها  

حميده /_نسترها ازاي البت لسه  ماكملتش 14 سنه  

عبدالباسط /_انتى عايزانى  اسيب البت  كده  من غير جواز  انتى مش شايفه بنتك جسمها بقى عامل ازاي  

حميده /_بس دى لسه  عيله  

عبدالباسط /_عيلة ايه  دى بقت  شبه البغله  

حميده /_البنت ماتنفعش  للجواز دلوقتي  

عبدالباسط /_البت  ده احسن  سن  ليها  للجواز  

حميده /_ومين هيوافقك على كده  ؟ 

عبدالباسط /_هو انا مستنى حد يوافقنى  ولايرفض  كلامى  

حميده /_واضح  انك شارب حاجه  

عبدالباسط /_شارب  المر  منك  انتى وبنتك وعيالك  

حميده /_ايه واضح إن الست هانم  مقوياك علينا  حبتين  

عبدالباسط /_أنا مافيش مره تقوينى  ولاتشغل بالى سيبك من هبل النسوان والغيره بتاعتك دي  


الجزء الثاني  

#حكاية_وجع 


وبعد  ماعبدالباسط  كلم حميده  وقالها  إن  فيه  عريس  جاي  لبنتها  وقلب  الكلام  بينهم  لتلقيح  وكلام  مالوش  لازمه  

حميده /_ايه واضح إن الست هانم  مقوياك علينا  حبتين  

عبدالباسط /_أنا مافيش مره تقوينى  ولاتشغل بالى سيبك من هبل النسوان والغيره بتاعتك دي


حميده /&أنا اغير من ايه  اللى اخدته القرعه  

عبدالباسط /_واضح انك عايزه تتعلمى الادب من اول وجديد  بلاش تتكلمى على مراتى كده  

حميده /_مراتك شالله  يامراتك  العقر_به دى. 

عبدالباسط /_انتى بقيتى وش نكد  

حميده /_خلاص روح للسنيوره بتاعتك  

عبدالباسط /_ايوه هروح ياختى  دانتى وشك يسد النفس  

حميده /_حوش حوش  انت تفتح النفس قوى  

عبدالباسط /_واضح انك مش عاوزه تجبيها لبر  

حميده /_انت اللي مش طايق لنا كلمه  من يوم  ماتجوزت  الحربايه دى  

عبدالباسط /_يعني هو انا لقيت الهنا معاكى علشان  اقعد  معاكى  لوكنت لقيت الراحه  ماكنتش دورت  على زوجه تانيه 

حميده /_ايوه دور لك على حجه  

عبدالباسط /_الناس فاكره جوز الاتنين متهنى

   اللى عايز  بلوى ييجي يشيل عنى  

حميده /_ايه يشيل الاولى ولا التانيه  

عبدالباسط /_يشيل المصبتين  ياختى  

حميده /_طالما مش اد التانيه اجوزتها ليه  ؟ 

عبدالباسط /_كنت فاكر ياختى انى هبقى سعيد  واشوف الهنا  اتارينى هشرب المرار  منك ومنها  ماصدق  الحريم كلها واحد  ومافيش فرق بينهم  

حميده /_كويس ياخويا انك عرفت  

عبدالباسط /_ياريت كنت عرفت من زمان ياختى  ولاكنتش لبست في المصيبه التانيه اللي زيك 

حميده /&طيب ماتطلقها  ياخويا وريح نفسك  

عبدالباسط /_والله انتم الاتنين عايزين تطلقوا  وارتاح من وشكم  فين  البت  

حميده /_عند  اخوالها  بتعمل معاهم حاجه  عقبال  عوض ييجيلك من السنيوره التانيه  

عبدالباسط /_عوض ياخدك ويريحنى منك انتى عايزانى ارجع تاني  واخلف  واشيل الارف من اول وجديد  

حميده /_يعني العيال ارف  دول رزق من ربنا  ياخويا ولاواضح إن السنيوره مالهاش فى الخلفه  

عبدالباسط /ايه هنقضيها السنيوره  ومش السنيوره  كلمى بنتك  علشان العريس  هييجى الاسبوع الجاي  

حميده /_مافيش جواز  ياعبدالباسط  البت هتخلص تعلميها  

عبدالباسط /  تخلص فى بيت جوزها  وده هيكون اتفاقى معاه  

حميده /_اتفاق مين ياخويا  هي البت هتكون فاضيه بعد كده  لجوزها ولالبيتها  ولا لوخلفت  هتعمل ايه ولايه؟ 

عبدالباسط /_ده هيكون اتفاق  بينهم وبين بعض  وبعدين  كفايه انها هتعيش فى عز  

حميده /_عز  ولازفت البت مش هينفع تتجوز خالص  دلوقتي  

عبدالباسط /_ليه ناقصها ايه  غير البنات  ياختى  

حميده /_اهم شي  تعليمها وده كلام بنتك  إن هي هتخلص تعلميها  

عبدالباسط /_كلام بنتى مايمشيش عليه  يمشى عليكى انتى  أنا خلاص اديت كلمه ومش هرجع فيها  

حميده /_ماشي ياسيد الرجاله  هنشوف  

وعدى يوم واتنين  

رافت كلم عبدالباسط  

رافت /_ايه قولت ايه ياعبدالباسط  

عبدالباسط /_البت لسه فى التعليم يارافت بيه  

رافت /_ياسيدى  هتكمل تعليمها  عندى مافيهاش مشكله  

عبدالباسط /_بس  يابيه  كنا نصبر شويه  على البنت  حتى  على ماتخلص  امتحان  

رافت /_واضح انك رافض  وانى مش مناسب لبنتك  

عبدالباسط /_لا والله  ماقصدش  بس اصل 

رافت /_لااصل  ولافصل  خلاص  انسى كل حاجه  قولتهالك  وانسى حتى انك تاخد مقاولات من المكتب تبعنا تانى  

عبدالباسط /_يابيه أنا  موافق بس  ادينى يومين  اقنع  الجماعه عندى  ومتنساش سن حضرتك  كبير على البنت 

رافت /_واضح انك مالكش كلمه على اهل بيتك  ولاعارف تدير امورك  وتدى كلمه  

عبدالباسط /_الموضوع مش كده خالص  لما اجي  لحضرتك هشرحلك  

رافت /_تيجي فين  المكتب ماعدتش هتدخله تانى  لانى مش هشغل معايا غير رجاله  يعرفوا يحافظوا على كلامهم  ووعودهم  

عبدالباسط /_وأنا ماخلفتش وعدى معاك يابيه  

رافت /_يبقى هاجى البيت عندك بكره ونقراء الفاتحه  

عبدالباسط /_تنور يابيه  

وقفل رافت مع عبدالباسط  

وجهز نفسه تانى يوم وراح  عند بيت عبدالباسط  

عبدالباسط  /_نورت يارافت بيه  

رافت /_بنورك  

عبدالباسط /_ثانيه واحده  انادى العروسه  

وقام عبدالباسط  ينادى على حنان  

حنان عملت الشاي  وجابته وجاءت  

عبدالباسط /_سلمى على عريسك ياحنان  

حميده /_وحضرتك عندك كام سنه  ياستاذ رافت  

رافت /_37سنه  

حميده /_وايه مخليك قاعد لحد دلوقتي من غير جواز  وانت بسم الله ماشاء الله  يعنى  واضح إن حضرتك ابن ناس  

رافت /_أنا كنت متجوز قبل كده وماحصلش نصيب  نكمل مع بعض  

بقولك ايه  ياعبدالباسط  أنا هجيب لبنتك  شبكه  بخمسين الف  ومهر 30 الف قولت ايه  ؟ 

عبدالباسط /&قولتى ايه ياعروسه  

حنان /&أنا عايزه اكمل تعليمى  

رافت /_هتكمليه فى بيتى إن شاءلله  ايه رايكم نقراء الفاتحه  

عبدالباسط /_على البركه  

والفاتحه  اتقرت   

رافت /&الشهر الجاي  هاجى نتمم كل حاجه  واخد العروسه  ونبداء حياتنا  ومش عايز منكم اي حاجه  غير الهدمه اللى عليها 

حميده /_يعنى ايه الكلام ده  ايه هو انت جاي تسلق بيض

على الاقل نستنى لما البت تخلص السنه دى 

رافت/_تخلص عندي وانا مش هقصر فى حاجه معاها  

حميده/_الامتحانات تخلص وبعدين يحلها الف حلال 

على الاقل ندى البت فرصه  تتعرف عليك وعلى طباعك 

رافت/_اللى تشوفوه بس أنا شارى بنتكم وكل طلباتكم مجابه 

عبدالباسط /_تسلم وتعيش يارافت بيه   

رافت /_ياست الكل  خلاص  بعد  ماتخلص  الامتحانات  اجى  نتمم  كل  حاجه     

عبدالباسط /_ماشي يارافت بيه  داحنا نجيبهالك خدامه  

ومرت الايام  

وجه وقت الامتحان وامتحنت حنان وبسرعه 

  قوام تم كل حاجه   ودخلت حنان عش الزوجيه


الجزء الثالث 

#حكاية_وجع 

بعد ماحنان  اتجوزت رافت وراحت بيته  وهي بنت 14 

رافت /_أنا هخليكى اسعد واحده فى الدنيا كلها  هجيبلك كل اللي نفسك فيه  وهلففك العالم  

بس واضح فى الاول كل بيبقى كلام فى كلام  ومافيش حاجه بتتم  غير فى الاحلام  

وعاشت حنان مع رافت   

حنان قاعده بتذاكر  

رافت يرجع من شغله  

حنان تقوم  بواجباتها  وتجهزله كل حاجه  وتذاكر    

وكانت بتذاكر فى البيت  وكل حاجه ماشيه تمام  وكان رافت مبسوط منها  وعايش وكل  حاجه  تمام  

بس بسرعه الايام  بتجرى  

وييجى امتحان نصف العام 

وكانت حنان زي  عادتها  بتذاكر 

رافت /_انتى بتعملى ايه؟ 

حنان /_بذاكر علشان امتحان نصف العام  

رافت /_سيبك من المذكره وتعالى نسهر سواء  

حنان /_يعنى انت مش عايزنى اذاكر 

رافت/_كفايه انى استحملت الفتره اللي فاتت دى كفايه بقا مذاكره 

حنان/_أناعايزه انجح واكون من الاوائل السنه دي  

رافت /_نجاحك الحقيقي  انك تسعدى جوزك وتحافظى على بيتك  

حنان /_طيب والشهاده  وتعليمى؟ 

رافت /_الشهاده دى  حتة ورقه بتترمى فى درج  المكتب سنين وسنين ومالهاش اي عازه ولاقيمه  لكن الحياه الزوجيه واسعاد جوزك  ده لوحده قيمته كبيره جدا 

حنان /_يعنى النوم فى السرير ليه قيمه وشهادتى وتعليمى مالهمش اي قيمه؟ 

رافت /_ايوه  عارفه ليه  ؟ 

حنان /_ليه؟ 

رأفت /&لما هتسعدى جوزك  مش هتخليه يبص بره بيته  على واحده تانيه  وغير كده ربنا بيرضى عنك  وهتفضلى عايشه فى نعيم وسعاده  انما لوماحفظتيش على جوزك وعملتى كل اللى هو عايزه  هيبص بره لغيرك وحياتك هتبقى كلها مشاكل  ووش  ولما جوزك يزهق من عيشته معاكى هتتطلقى  ويتخرب بيتك  يبقى انه نجاح  اللى يستحق  التعليم ولا الزوج  

حنان /_الزوج طبعا  بس احنا متفقين اني اكمل تعليمى  

رافت /_وتعليمك ده  هيخلي حياتنا تتهد  يبقى بناقصه  

حنان /&بس انا حلم حياتي اكمل وانجح؟ 

رافت /_وانا محتاج لمراتى تكون ليه فى كل وقت  ولما احتاجها تقول حاضر  من غير نقاش 

حنان /_واتفاقك مع ابويا  

رافت /_سحبت اتفاقى معاه  ورجعت فى كلمتى لانى عايز اعيش حياتي  مع مراتى  روحي غيرى هدومك دى  والبسى  حاجه خلينا ننبسط  

وراحت حنان مجبره  وعملت اللى جوزها قالها عليه 

وعدت الايام بحلوها ومرها  

وجه الامتحان  

وحنان راحت  من وراء جوزها  تمتحن  

رافت  رجع  مالقهاش فى البيت  

فضل قاعد مستنى  ولما حنان رجعت  من الامتحان  

رافت /_ايه هو انا هفضل مستنى الدكتوره على ماترجع  كنتى فين كل ده  ؟ 

حنان /_روحت الامتحان   

رافت /_مافيش امتحانات  تانى ولافيه خروج من غير اذنى  

حنان /_يعنى ايه مافيش امتحانات  ؟ 

رافت ضربها بالقلم  الكلمه اللي اقولها تتسمع  وماسمعش صوتك  

حنان /_يعنى هتحرمنى انى اكمل  تعليمى  

رافت /_ايوه هحرمك  من اي حاجه  انتى هنا لازم  تمشى تحت طوعى  وامرى  روحى جهزى  الغداء 

جهزت حنان الغداء  وقعد رافت يتغدى  

ولما جه الليل   

رافت /_قومى غيرى  هدومك  والبسى  علشان نسهر سواء  

حنان /_تعبانه  مش قادره  

رافت  /_مافيش حاجه اسمها تعبانه  الكلمه دي  ماسمعهاش منك تانى  

حنان /&ليه هو انا مش بشر زيك؟ 

رافت /_لا بشر بس لما اقولك عايزك  تقولى حاضر وبس  

حنان /_لا مش هعمل وبس أنا ليه حق  لما اكون تعبانه  ومش قادره اومغصوبه على حاجه  ماعملهاش  

رأفت /_وانا لما اكون عايزك ماتقوليش لا  وضربها بالقلم  


حنان /_واضح انك اتجننت انت بتضربنى  

رافت /_اضربك واقت_لك  طالما مش بتسمعي الكلام  

حنان /_هو انت جايبنى خدامه ليك  ولاجاريه 

رافت /_أنا جايبك هنا  علشان تكونى لمزاجى وبس  من غير كلام ومن غير  نقاش  فهمتى  

حنان /_لا مافهمتش  

رافت /_اوعى تفتكرى انى اتجوزتك  حبا فى اهلك اوحبا فيكى اوطمعان فى العز اللى انتى كنتى عايشه فيه فى بيت ابوكى ابوقصعه  انا اتجوزتك علشان  جسمك وبس وقت ماعوزك  القاكى  

حنان /للدرجه دى  

رافت /_هي دى الحقيقه  

حنان /_وكلام الحب اللي انت بتقوله ليه  مش حقيقه  ؟ 

رافت /_لقيتك ماتستاهليش حبى ليكى 

حنان /_وعلشان استاهل حبك  لازم  اكون لك جاريه وانت سيدى؟ وأنت بتتطلب منى حاجات مايصحش  تعملها معايا؟ 

رافت /_على اد مانتى صغيره فى السن بس ذكيه  جدا 

الرجل علشان يخرج الحب اللي جواه لازم يكون سعيد  ومبسوط مع مراته وبعدينالحاجات اللى بطلبها دى بتبسطنا احنا الاتنين  

حنان /_وسعادة الراجل فى الحاجه دي وبس؟  والقذاره  والشرب ده  بيبسطك انت  انما انا  بكون  قرفانه من ريحة  الخمره اللى بتشربها  وريحة #الحشيش 

رافت /_سعادة الراجل فى حاجات كتيره  قوى  ودى حاجه من اهمهم بالنسبه له مع زوجته  وانتى مش هتخلينى ابطل اي حاجه  تسعدنى  وتبسطنى  

حنان /_أنت  بتدور  على  سعادتك وانبساطك وسعادة الست فين  ؟ 

رافت /_سعادة الست فى سعادة جوزها  وانه يكون راضى عنها ومبسوط معاها  ولو الراجل مالقاش سعادته مع اهل بيته  بيلجاء للخيانه اوللجواز من واحده تانيه  زي مابوكى عمل مع  امك وراح اتجوز واحده تانيه غيرها  

حنان /_ابويا فعلاً اتجوز واحده تانيه  وسابنا  بس لما الفلوس جريت فى ايديه 

رافت /_لوكان لقى السعاده مع امك ماكانش جرى وراح اتجوز  الموضوع مش موضوع فلوس  لان الفلوس مابتغيرش انسان  

حنان/_ مين قالك كده انت بتتنطط عليه بفلوسك وشايف انك  تقدر تجيب  واحده واتنين وعشره واضح إن فلوسكم مش مخلياكم شايفين حاجه غير نفسكم وبس  

أنا مش طايقه اعيش معاك لحظه واحده  بعد النهارده 

ومشيت حنان وراحت بيت اهلها


الجزء الرابع  

#حكاية_وجع  

بعد ماحنان  راحت بيت اهلها  

حميده /_فيه ايه يابنتي  مالك  

حنان /_انتى ليه يامى بعتينى  وجوزتينى وانا لسه صغيره  ؟ 

حميده /_منه لله ابوكى هو اللى عمل كده 

حنان /_وليه وافقتيه  حرام عليكي  

حميده /&ابوكى يابنتى مبقاش شايف غير نفسه وبس واللى فى راسه بيعمله  

حنان /&وانا ذنبى ايه  انه  اب ماعندوش عقل؟ 

حميده /_ذنبك انه ابوكى  

حنان /_ده مش ممكن يكون اب أبداً  علشان يرمينى لكلب زي ده  وانا لسه عيله  

حميده /_وليه مارفضتيش من الاول  وهو بيسالك  ؟ 

حنان /_ارفض ازاي  كنت لسه عيله  وماعرفش افرق بين الصح والغلط  كنت لسه  مافهمش انما انتم فاهمين  يعنى ايه  

انتى عارفه  الفرق بينى وبين جوزى اد ايه  ياامى20 سنه  

حميده /&وانتى ماكنتيش شايفه الفرق ده قبل ماتتجوزيه وتوافقى عليه؟ 

حنان /_كنت فاكره انى هعيش مرتاحه علشان جوزى غنى ومبسوط  

حميده /_الغنى  والفلوس بتخلى الرجاله تتنطط  على الست  

حنان /&والفقر برضو بيزل  ياامى  

رافت اتصل ب عبدالباسط  وبلغه باللى بنته عملته  

عبدالباسط  

راح بعصبيته على بيت حميده  

عبدالباسط /_فين بنتك ياست هانم  ؟ 

حميده /_جوه الاوضه  عايزها ليه  مش كفايه وقعتك السوده  

عبدالباسط /_انتى اللى وقعتك سوده انتى وبنتك  علشان ماعرفتيش تربيها  

حميده /_بنتى متربيه احسن تربيه  

عبدالباسط /_واضح انها متربيه  ماهى واخده طولة لسانك  وزفارته  

حميده /_أنا مش لسانى زفر  انت اللى مابقيتش عارف تفرق بين الصح والغلط  

عبدالباسط /_ليه شايفانى عيل برياله  ادامك  ولايه غوري من خلقتى  

عبدالباسط  بينادى على حنان  

حنان /_نعم يابا  

عبدالباسط /_انتى قليلة الادب  

حنان /_عيب فى حقك يابا لما تقول على بنتك كده  

عبدالباسط /_انتى  هتعرفينى العيب  يابت انتى  

حنان /_لا يابا ماقصدش بس اصل  تربيتك  

عبدالباسط /&لا لوتربيتى ماكنتيش  تردى على جوزك  وتناطحيه الكلمه بكلمتها  انما انتى تربية امك  تربية مره  

حنان /_لما أنا تربية مره  زي مابتقول  كنت فين انت  

عبدالباسط /_كنت بجيبلك الطفح اللى تطفحيه  وبشتغل  

حنان /_وشغلك يمنع  انك تشوف تربيتنا  اوتربينا  مع  امى؟ 

عبدالباسط /_وكنتى هتاكلى وتشربي منين  كنتى هتصرفى منين وتتعلمى ازاي  لما اقعد  اربيكى  وادادى فيكي؟ 

حنان /_تعليمى اللى ضيعتنى منه  وجوزتنى  لراجل  من  دورك  يابا   

عبدالباسط /&كنت بسترك  

حنان /_ليه  هو انا  كنت معيوبه علشان  تسترنى  ؟ 

عبدالباسط /&هو انتي كل ماقولك كلمه هتسالينى سؤال  ولايه  ؟ 

حنان /_ايوه يابا  لازم اسالك  لو مسالتكش  انت هسال مين  محتاجه منك اجابات  لحاجات كتير قوى  ليه  عملت فيه كده  ؟ 

عبدالباسط /_عملت ايه  عملت غلط  يعني علشان جوزتك  

حنان /_ايوه  عملت اكبر غلطه  فى حياتك  ودمرتنى  ودمرت مستقبلى  

عبدالباسط /&أنا مدمرتكيش  فى حاجه  انتى هترجعى  لجوزك  وتكملى حياتك  

حنان /_لا مش هرجع  يابا  مش هعيش حياه  انت اختارتها لى  وفرضتها عليه  علشان مصلحتها


دوما #نهاية  كل شيء  لابد ان  تاتى  

وهاقد اتت  نهاية #القصه  

برغم اوجاعها  التى  عشناها  معها  بكل تفاصيلها  

واحداثها  

الجزء الخامس والاخير 

#حكاية_وجع  

عبدالباسط /_هترجعى لجوزك وتكملى حياتك 

حنان /_لا مش هرجع يابا انا مش هعيش حياه انت اختارتها لى وفرضتها عليه علشان مصلحتك  

عبدالباسط /_أنا عملت علشان مصلحتك  يابنتى  ؟ 

حنان /_لو عملت علشان مصلحتى  ماكنتش رمتنى الرميه دى  

عبدالباسط /_عايز اعرف فيه ايه  اللي حصل  غيرك كده  ماكنتى مبسوطه بالجواز  

حنان /_اه كنت مبسوطه فى الاول لانى كنت لسه عيله  مش فاهمه حاجه  كنت فاكره اني هعيش مبسوطه علشان جوزى معاه فلوس  بس أنا ماتغيرتش لوحدي يابا  لان مافيش انسان بيتغير فجاءه  

عبدالباسط /_احكيلي  فيه ايه  ؟ 

حنان /_احكيلك ايه ولايه  يابا  انت مش عايش حياتك مع مراتك التانيه  سيبنا يابا  وروح لها  احنا خلاص  ماعدناش محتاجين وجودك  جنبنا  ومشاكلنا هنحلها  بنفسنا  

عبدالباسط /_يعني مش محتاجين منى  اي حاجه ياقليلة الادب؟ 

حنان /_ياما احتاجنالك وكنا بنتمنى وجودك  انا واخواتى وانت روحت دورت على نفسك واتجوزت  وسيبتنا  ولما رجعت لنا ورطتنى  وجوزتنى لواحد لابيرحم ولابيخلى رحمة ربنا تنزل  وجاي دلوقتي  عايزنى ارجع له  

عبدالباسط /_ايوه لازم ترجعى ليه  علشان ده جوزك  وماينفعش  تطلقى وانتى لسه عيله صغيره 

حنان /_ولما كنت بتجوزنى ليه ماكنتش عيله  يابا  ؟ 

لما وافقت  واتخذت القرار  ماكنتش عيله فى نظرك؟ 

عبدالباسط /_أنا اخدت رايك  الاول علشان اكون خلصت من ذنبك وتكونى حرة الاختيار؟ 

حنان /&خدت رايى وأنا عيله زي مابتقول افرض انى ماكنتش واعيه وفاهمه  تقوم ترمينى كده؟ 

عبدالباسط /_دلوقتي انتى كبرتى وبقيتى ست متجوزه  ولازم تفهمى إن طلاقك مش هيكون  كويس  ليكى ولا لجوزك  

حنان /_وعلشان كبرت خلاص يابا  مش هرجع  علشان فهمت وعقلت  

عبدالباسط /_واضح انك معمولك عمل  اوسحر  خلاكى كارهه جوزك  بالطريقه دى 

حنان /_لا عمل ولاسحر يابا  أنا كرهت جوزى من افعاله  وعمايله  عمايله اللى انت ماتعرفش عنها حاجه  

عبدالباسط /_عمايل ايه قوليلى؟ 

حنان /'اقولك ايه  ولايه  العمايل كتير قوى بس للاسف  مهما اقول انت مش تفهمنى  وهتدافع عنه  علشان انتم رجاله زي بعض  لاعمركم هتحسوا بالمنا ولا وجاعنا  

جوزى بيشرب يابا بيشرب #خمره وبيشرب #حشيش  وبياخد #منشطات  عارف يعنى ايه يابا  


عبدالباسط /_مايشرب  ماكل الناس بتشرب 

حنان /_وانا ايه  يخلينى  استحمل  واحد زي ده  مابيخافش من  ربنا ولاعنده دين 

 مش قولتلك انت هتدافع عنه لانكم رجاله زي بعض   عارف يعني ايه  انسان يرجع #سكران بيته وريحة بوقه ارف من  ريحة #الخمره ويطلب مراته  للنوم  ومهما الست ماتتالم  وهي فى حضنه عمره مهايحس بيها  

عارف لما راجل ياخد منشطات  ومراته  ماتكونش مستعده  اوتعبانه  بتعانى اد ايه  يابا  

عبدالباسط /_اياك عايزاك تحرميه من حقه الشرعى  

حنان /_لا يابا مش احرمه  بس ربنا  حرم الخمر  وكل مسكر لانه بيغيب العقل  والانسان  مابيقاش فى وعيه  مابالك لما يكون  شهواته غلباه فى وقت عقله غايب فيه  هيعمل ايه فيها  

عبدالباسط /_انتى بتتكلمى كلام فارغ  مالوش اي عازه 

حنان /_مالوش عازه بالنسبالك انت يابا  بس ليه عازه  بالنسبالى  وبالنسبه لكل ست  ربنا  ذكر  فى الزواج  الرحمه  الرحمه فى كل شيء يابا  

عبدالباسط /_يعنى انتى  عايزانى اروح  اقول لجوزك بلاش  تنام فى حضن مراتك  ؟ 

حنان /لا يابا  لا تروح  ولا تيجي  لانى مش هرجع  أنا هقعد هنا  مع امى  واشتغل  وكفايه لحد  كده اللى حصل  كفايه اللى شوفته فى الجوازه السوده دى  

الراجل فيكم مابيشوفش  الست  غير وقت النوم وبس  

الراجل احنا بالنسباله جسم بس  

بس احنا من دم ولحم  وارواح  بتحس  وتتالم  بنتوجع  وبنصرخ  لما بيفيض بينا  

جوزى  اتجوزنى علشان جسمى عجبه وبس  وانا  اديته جسمى  علشان كان فى الحلال  كنت فاكراه  انسان  انما طلع  حيوان  مفترس  أنا هطلق  ويروح يشوف له جسم  غيرى  يكمل معاه حياته   

عبدالباسط /_الكلمه اللى هقولها هي اللى هتتسمع  وهترجعى لجوزك  غصب عنك  

حنان /_لا مش هرجع  

عبدالباسط /_انتى هتكسرى كلامى  

حنان /_ايوه هكسرها  وياريتنى كسرتها من  زمان قوى  لما اختارت لى حياه  وجوازه ماكانتش ليه اصلا  

عبدالباسط /_لو مارجعتيش لجوزك  لانتى بنتى  ولاعرفك  

حنان /_افتكر من يوم ماتجوزت  مراتك  التانيه  يابا  واحنا مش ولادك  اصلا  احنا كنا  مجرد مرحله  فى حياتك وعدت  وانتهت  

عبدالباسط /_شوفتى تربيتك ياوش الفقر  

حميده  /_بنتى قالت  اللى كنت عايزه اقوله ليك من زمان  بنتى  ماعندهاش ولد ولابنت  تخاف انهم  يتحرموا من ابوهم ويتربوا بعيد عنه  علشان كده  بتنهى حياتها مع جوزها  لانها  هي دى النهايه الحقيقيه  لزوج  مايعرفش ربنا  ولايتقى ربنا فى اهل بيته  

انما انا  ماقدرتش  اتكلم  ولاطلب الطلاق فى يوم من الأيام  خوف  عليها وعلى اخواتها  واستحملت معاك المر  وشربته فى  كاسات  وأنت عامل باليوميه 

 ولما ربنا كرمك  وبقى معاك قرشين  دوست عليه  وعلى عيالك  وروحت  اتجوزت  واحده  خلاتك  مش شايف حاجه  غيرها  مش شايف الغلط من الصح  

مش شايف  حتى دموع بنتك  وهي بتحكى ليك  عن وجعها والامها  من جواها  لانك  بقيت مابتحسش  


اوعى تفتكر إن بنتك قالت كل اللى جواها  ياعبدالباسط  

بنتك كانت بتيجي تحكيلى  عن حاجات  مايصحش انها تحصل  من  راجل  مع مراته حاجات  ربنا  محرمها  

ولما  نزفت  مادورش  ولاسال  لانه اهم شي انه ينبسط وبس  

فيه حاجات كتيره قوى بنتك كانت بتشتكى منها  

وكنت بقولها اصبرى واتحملى 

 بس احنا  بنصبر  وبنتحمل  وبنيجى على  نفسنا  بس واضح إن اغلب الرجاله كده  عمرهم  مهايتغيروا  ولاهيعرفوا  ولايحسوا بينا  كستات  

عبدالباسط /_دانتى معبيه كتير قوى  وماصدقتى إن الجرح اتفتح  

حميده /_ياريت بنتك كانت اتكلمت من زمان  أنا الجرح معبى  على الاخر  

عبدالباسط /_عقلى بنتك  ياحميده  

حميده /&اول مره فى حياتى احس إن بنتى اعقل واحده في الدنيا كلها  النهارده  

عبدالباسط /_يعني انتي بتقوى بنتك  أنا هرجعها غصب عنك  وعنها 

حميده /_لا عندك  مش هتقدر  لانك يوم مهاتعمل كده  لازم تدوس على رقبتى  المره دى  

عبدالباسط /_انت بتقفى فى وشى  وبتتحدينى  ياحميده واضح انك اتجننتى؟ 

حميده /_ايوه هقف فى وشك  وبنتى مش هترجع  ولووقفت على طلاقى وموتى  ياعبدالباسط  مش هترجع كان  المفروض  اقف  فى  وشك  من  وقت  ماختارت  انك  تطلعها  من  التعليم  وتجوزها  واحد  مقارب  لسنك  وجه  الوقت اللي  هعملها 

 

عبدالباسط /&يعني انا  ماليش كلمه عليكم  ولايه؟ وضرب  حميده  بالقلم  

حميده /_ليك كلمه بس فى الصح انما فى الغلط  لا  مش هيكون ليك كلمه  روح لمراتك التانيه  وسيبنا  انا  وعيالى  وخلى  رافت  يطلق  بنتى  

ولو خايف انك تخسر   الشغل  اللى بينك  وبين  رافت  

ربنا  هيعوضك  عنه  


وخرج  عبدالباسط  بعد الكلام اللي سمعه من  مراته  وبنته  ومبقاش عارف يعمل ايه  

بس لما رافت  اتصل بيه  بلغه  وطلب منه  انه يطلق البنت  

رافت /_بنتك مالهاش حاجه عندي  لانها هي  اللى عايزه  كده  وأنا هاجى  نخلص  كل  شيء  وبكره هجيب ست  ستها  

واتطلقت  حنان  وهي  عيله  عندها  16 سنه  

وعاشت حياتها  مع  امها  حميده  واخواتها  

ماساءه  حقيقيه  

فى  زواج  القصر  

فى  هؤلاء اصحاب  العقول  مثل عبدالباسط  

ماساءه حقيقيه  للزوجات  التى  تعيش تحت سقف بيت  واحد  مع  امثال  رافت 

ماساءه حقيقيه عندما  يتزوج  الاب  زوجه  تانيه  وعدم العدل  بين الزوجات  ويهمل  اولاده  

ماسىء كثيره فى القصه  جعلتنى  افكر  كيف تعيش  تلك  النساء  

اوجاع كثيره جدا بداخل القصه ولهذا اطلقت عليها 

(حكاية وجع) 

انتهت القصه  تحياتى لكم جميعا

إرسال تعليق

أحدث أقدم