رواية لؤلؤ الصعيد البارت الخامس والسادس بقلم الكاتبه آيه على الشربيني حصريه وجديده علي مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

 رواية لؤلؤ الصعيد البارت الخامس والسادس بقلم الكاتبه آيه على الشربيني حصريه وجديده علي مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 


البارت 5

فرحت ميادة من جوها واخذها حيث يجلس نور الدين ودخلت بخطواتها الرقية حتي رفع نور الدين عيناه وقال 

بسم الله ما شاء الله اي الجمر دة 


احمر وجهها وانصبع باللون الاحمر من الخجل حتي قال : 

ايه دة الصعيد معجول في اجده جمال 


ردت بهدوء وقالت : 

في كتير جوى عاد بس رجالة الصعيد بيمرحو علي بنات البندر بس 


نظر لها وقال : 

الله يحفظك ياابوي جوليلي عاوزة تعرفي ايه علشان اطلع بسرعه لرجالة 


نظرت ب استغراب وقالت : 

ليه عتتحدد اجدة عاوز تروح اني همشي 


رد وقال : 

اصبري ياجمر اني عاوز اروح علشان نتفج علي كتب الكتاب بجا مجادرش استني 


انكسفت ميادة وقالت : 

ووه ووه علطول اجده 


رد وقال : 

دة اني هموت وتبجي امعاي والله حبيتك وحبيت نظرتك الطيبة دى 


ردت بكسوف وقالت : 

خلاص روح اتفج 


قام نور الدين بلهفه وذهب وميادة جلست تبتسم بحب وقالت : 

كيف ما جولتي يافاطمه 


دخل نور الدين وقال : 

ياابوي عاوزين نتفج نكتب الكتاب بجا ميتا 


نظر الجميع بصدمة وهم يكتمون ضحكتهم وانفجرو علي هيئته وقال سلطان : 

وووه جنيت اياك مالك ياولدى ما كنت بعجلك 


رد وهو يقول ل ابوة بهمس : 

عجلي وجلبي مبجوش معايا ياابوى 


ضحك سلطان وقال : 

ياحج نوح احنا نتفج علي كل حاجه من دلوجت هنجرا الفاتحه النهاردة والسبوع الجاي نكتب الكتاب وعروستنا تكون عندنا بعد سبوعين 


رد نوح ابو زهران وقال : 

هنلحج اياك نجهز 


رد سلطان وقال : 

ايوة هنلحج انت خابر زين انك عندك شباب وشبابنا واني وانت والحجه ياقوت وقمر كلنا هنجهز ياحج وهنعمل فرح يتحدد بي الصعيد كلياتها 


رد نوح ب ابتسامه وقال : 

علي بركة الله 


وتم قراءه الفاتحه والزغاريط عمت علي المنزل وبعد فترة مشو عائلة سلطان وهم مبسوطين واول ما وصلو منزلهم زغرطط قمر زغروطه هزت ارجاء المنزل 


فعلمت نجات ان قد تمت تلك الزيجة والنار اكلت قلبها 


دخلوا الجميع ونظرت لهم نجات وقالت : 

مبروك ياكبيرة مبروك ياكبير مبروك ياسلفي 


ردوا عليها حتي قالت قمر : 

العروسة قمر ما شاء الله هتيجي عروستنا تنور بيت الكبير بعد سوبعين 


فرحت لؤلؤ واقتربت من عمها وبركت له 


ذهبت لؤلؤ وراء جدها وقالت : 

جدى عاوزك بموضوع اجده 


اخذها سلطان وحواطها بحضنه وذهب بها الي غرفه المكتب 


وتحدثت معه لؤلؤ وقالت خبر الجميع ياجدى اني هسافر الصبح 


رد وقال : 

ماشي يابتي 


في الصباح نزلت لؤلؤ ومعه شنطه ونظر الجميع وقالت نجات : 

رايحه فين يابت سلفي 


نظرت لؤلؤ بغضب وقالت : 

بلاش تشغلي دماغك كتير يامرات عمي علشان صدجيني هتتعبي كتير وملكيش صالح اروح فين ولا اعمل ايه 


نظر سلطان لها وابتسم وكذلك جدتها وفطر الجميع وحملت لؤلؤ نفسها وذهبت الي السيارة وذهبت ومعه اخاها قصي 


وصلت لؤلؤ الي القاهرة وجلست بغرفتها وانعمت بحمام دافئ ولبست ملابسها وهي عباره عن سلوبت جلد من اللون البني الفاتح وتركت لشعرها العنان وذهبت الي قصي وودعته حتي قال : 

رايحه فين ياخيتي 


نظرت له وقالت : 

مشوار ياحبيب خيتك 


وتركته ل افاكره ذهبت لؤلؤ بسيارتها ذات الزؤق الجميل ولكن كل من رائ سيارتها انبهر بجمالها تدل علي القوة والتمرد ووصلت امام شركة كبيرة ونزلت لؤلؤ من سيارتها وهي تمشي بخطوات كلها شموخ 


ونظر لها الجميع ولكن يريد معرفه من تلك الحورية وعند وصولها لدور المخصص بالرئيس مجلس الأدارة نظرت لها بصدمة وقالت : 

لؤلؤة 


نظرت لؤلؤ لها بحب وحضنتها وقالت : 

رغدة وحشتيني اوي 


ردت رغدة وقالت : 

وانتي وحشتيني اوي كدة متقوليش انك جاية 


ردت لؤلؤ وقالت : 

انتي لسه عارفني ولا ايه 


ردت رغدة وقالت : 

بصراحه فعلا عندك حق 


ردت لؤلؤ وهي تجلس علي الكرسي وقالت : 

الشغل عاوزة اعرف كل حاجه ماشية ازاي والموظفين الا في الاستقبال دول الجداد صح 


ردت رغدة وقالت بثبات فهي تعرف لؤلؤ كويس ومعاملتها في الشغل ميري وقالت : 

تمام يافندم وهم فعلا الموظفين الجداد وقسم التدريب شغال كويس من ساعه ما فعلنا 


ردت وقالت لؤلؤ : 

كويس وقسم التدريب مين مسؤل عنه 


ردت رغدة وقالت : 

مستر هشام يافندم 


ردت وقالت بثبات : 

تمام عاوزة كل الملفات الاخيرة الا فاتت راجعتها عاوزة اجتماع للمواظفين كلهم في غرفة الاجتماع 


ردت رغدة بثبات وقالت : 

تمام يافندم 


دخل احدهم وهو يقول : 

مين فتح غرفة المكتب 


لفت لؤلؤ بكرسيها وقالت : 

أنا 


نظر بصدمة وقال : 

اهلا وسهلا بيكي يافندم الشركة نورت 


ضحكت لؤلؤ وقالت : 

مستر هشام منورة بوجودك 


نظر لها وقال : 

دايما بتيجي فجأة 


ردت بضحك وقالت : 

انت عارف طبعا يامستر هشام وحافظني علي العموم انا نزلت من أمريكا خلاص بس مكنتش بسبكم كنت بنزل اشوف الشغل وارجع ل امريكا 


رد وقال : 

طول عمرك شاطرة يابنتي 


ردت بحب وقالت : 

ربنا يحفظك ياراجل ياطيب 


ذهب الجميع وجلست لؤلؤ بوقار وقالت : 

جي الوقت الا الكل يعرف عن شركه لؤلؤة من اكبر شركات الأستيراد والتصدير 


رن هاتفها وردت لؤلؤ بحماس وقالت : 

شاشة فوني نورت 


رد المتصل وقال : 

سنيوريتا الصعيد النور نورك سنيوريتا


ردت وقالت : 

طمني عملت الا قولتلك عليه 


رد وقال : 

كلة جاهز ياسنيوريتا 


ردت وقالت : 

تمام روبرت بيتر 


ضحك وقال : 

لا تجني ياسنيوريتا روبرت بس 


ضحكت بصوت جوهري وقالت : 

في انتظارك روبرت 


وقفلت لؤلؤ اما عند قصي ذهب الي اصدقائة وعند وصولة نظر لمن معهم حتي قالت : 

هاد قصي مو هيك 


نظر قصي لها وقال : 


البارت 6


رولية لؤلؤ الصعيد 


الكاتبة : اية علي الشربيني 


وقفلت لؤلؤ اما عند قصي ذهب الي اصدقائة وعند وصولة نظر لمن معهم حتي قالت : 

هاد قصي مو هيك 


نظر قصي لها وقال : 

يبقي انتي جومانه 


ردت وقالت : 

حلو كتير بتعرفني 


رد وقال : 

البركة في حسام ياستي 


ابتسمت له جومانه وقالت : 

سمعت عن الصعيد حسام خبرني عنها طتير وانها كتير بطير العقل 


رد قصي وقال : 

تنوري الصعيد وان شاء الله فرح عمي نور الدين الاسبوع الا جي تنوري في وطبعا الشباب مش محتاجين عزومه 


رد حسام وقال : 

عمي هيتجوز اخيراً


رد قصي بضحك وقال : 

اخيراً مكنش موافق بس انت عارف جدى وفي الاخر اول ما شاف العروسة اتجنن 


الجميع ضحك حتي قالت جومانه : 

عقبالك ان شاء الله وتعزمني حتي لو ب لبنان راح اجيلك 


رد قصي وقال: 

اكيد طبعا تنوري 


في مكان اخر بتحديد في منزل وهبة المنشاوي 


تجلس ورد وهي تمشط شعر أبنتها الصغيرة وقالت : 

كيف البدر يا شمس 


ردت نفيسة سلفتها وقالت : 

الجرد في عين أمه غزال ياسلفتي 


نظرت لها ورد بحده وقالت : 

جرد يشجلبك يابعيدة بتي مفيش في جمالها دى طالعه ل امي ياقوت ولا نسيتي خلفتك العفشة يانفيسة زيك بومه 


نظرت نفيسة بغضب وقالت : 

خلفتي كيف الجمر ياورد ولمي لسانك الا زى الحية 


نظرت ورد وقالت لها : 

ورد بت سلطان المنشاوى تتحدد وقت ما تحب مش بت عطية ولا غيرها هتخرسها سمعاني زين ولا تحبي اسمعك 


ردت نفيسة بغيظ وقالت : 

سمعيني فكرك اخاف منك عاد 


ردت ورد وهي تعلي بصوتها لتسمع من في الدار وقالت : 

مخابرش ليه حطاني فوج راسك وزاعجه اني مخابرش في ايه ومالهم عيالي يانفيسة عيالي من صلب عمي وشيخ البلد كلياتها الحج وهبة المنشاوي 


دخل وهبة وهو يقول : 

مالك يابتي وانتي يانفيسة مش هنخلصو عاد ولا اي ارجدى بجا كل شوية تعملي مشاكل 


نظرت نفيسة بغيظ وورد ظلت تضحك وتغيظ فيها اما نفيسة ذهبت الي حماتها الا هي عمتها وقالت : 

متيجاش ياعمتي خلاص كل حاجه علي راسي وورد عند جوز عمتي هي الا علي الحجر هي واعيالها مخابراش ياعمتي اعمل اي معاها 


ردت جليلة وقالت : 

بطلي تنجريها وهمليها تجول الا عاوزة اسمعي يابتي انا مش جد جوز عمتك ولا جد ياقوت تجلب الدنيا علشان بتها انتي مخابراش ورد عنديهم كليتهم ايه 


ردت ورد من خلفهم وقالت : 

زين جوى جوى اسمعي حديد عمتك يانفيسة وارجدى وبعدى عن طريقي لانك عمرك ما هتجدري عليه واصل وخليكي فاكرة ان لحمي مر ولساني سم ومتجربيش احسن اسممك 


ردت نفيسة بغيظ وقالت : 

سامعه ياعمتي عتكدني كيف يامري افضلو اخرسوني اجدة وفي الاخر هطج 


ردت ورد بضحك وقالت : 

جرب نار الغيرة وجولي اه جولي 


نظرت جليلة وقالت : 

اطلعي برة ياورد وهملينا لحالنا انتي كيف العجربة وسمك يجتل هملينا يابت ياقوت هجول اي ما البت كيف امها 


نظرت لها ورد بغضب وقالت : 

قطع لسانك اسمها الكبيرة ياقوت ومالها امي يامرات عمي زينه وجلبها كيف الخس مش حية بتتلون 


نخبطت نفيسة علي صدرها وقالت : 

يامري عتجلي ادبك علي مرات عمك ياورد 


ردت ورد وقالت : 

ارجدى ياحقنه انتي وبلاش تشعلليها لان هتتجلب عليكم اتننتكم بالأذن ولا من غير أذن خسارة فيكم 


نظرت جليلة لطيف ورد وقالت : 

اكني شايفه ياقوت والله ما كنت رادية الجوازة دى بس ولدى مش تحت يدى 


ردت نفيسة وقالت : 

نخلي تحت يدك ياعمتي متجلجيش انا خابرة كيف هتصرف مع الحرباية دى 


ردت جليلة وقالت : 

لا منقصاش يابتي لحمهم مر واحنا خلينا في حالنا وهيجي اليوم وهفضل مستنيه 


في منزل نوح ابو زهران وبتحديد في غرفة ميادة وهي تح

جلس قدام المرايا وتغني : 

غايب بعيد بعيد عني والبعد طال واصل والشوق تعب ياناس مني واصل يازين واصل غايب بعيد بعيد عني والبعد طال واصل والشوق تعب تعب مني واصل يازين واصل 

ودخلت فاطمه وهي تقول : 

وشك ولا الجمر ياعمتي كيف البدر وعتغني كمان والله نور الدين سره باتع جوى 


ضحكت ميادة وقالت : 

كيف الجمر يافاطمه خطف جلبي من حديته 


ضحكت فاطمه وقالت : 

فاضل علي الجمر تكه وتكوني امعه ياحبيبتي وتهملينا اهنية مع العجربة الا في البيت 


نظرت لها ميادة بحب وقالت : 

اسمع زين ياخيتي بعدى عنها مرات ابوي عفشة وميجدرش عليها غير الا الجوة منها واصل وانتي خيبه ولسانك جوة خاشمك بلاش ياخيتي المرة دى متلونه وهتخربي عليكي بس من ناحية ابوي مش زين 


نظرت لها فاطمه بحب وقالت : 

المهم انتي ياعمتي تعيشي وتتبسطي وفرحانه ان ام جوزك زينه جوى مع ان الكل بيجول شديدة وقوية ومتخافش واصل بس هي حبتك وسلفتك قمر كمان زينه جوى 


ردت وقالت : 

اني كمان حبيتهم جوى 


في شركة لؤلؤة تجمع كل الموظفين في غرفة الاجتماعات ودخلت لؤلؤ بخطوطها الثابته وقالت : 

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 


الجميع رد السلام وعرفت لؤلؤ بنفسها وبدء همس الموظفين الجداد وبعد ما انتهت لؤلؤ من تعليمتها ذاهب الجميع 


جلست لؤلؤ تراجع بعض الملفات وانتهت وذهبت الي المنزل لتنعم بحمام دافئ وتجهزت ولبست ملابسها ونزلت وركبت سيارة مختلفه عن سيارة الصباح وذهبت 


توقفت السيارة عند شركة ونزلت لؤلؤ ودخلت الي مكتب عماد الصياد ونظرت له وقالت : 

انا جاية اعرفك كلمتين شركتي خط أحمر وأن كنت فاكر انك بتضربني تبجي نسيت مين هي لؤلؤ الصعيد اسمع ياعماد لو عاوز حرب اني جدها وجدك بعون الله خليك فاكر اني جادرة ولحمي مر وقرصتي ولا العقربة بس عقربة سامه بالأذن 


ذهبت وتركته ينظر لطيفها ونظر له صديقة وائل وقال : 

مين القمر المتمردة دى 


رد وقال : 

لؤلؤ دياب المنشاوي صاحبة شركة لؤلؤة 


اتصدم وائل وقال : 

عماد ابعد وبلاش تهور البنت جات واتكلمت كلام صعب وباين انها مش سهله ياعماد انت شوفت عيونها قلبت ازاي وهي بتتكلم 


رد عماد وقال : 

اتصلي ب سحر ومازن اعرفلي منهم اخر الاخر هي كدة رجعت شركتها لازم نرتب كويس 


رد وائل وقال : 

اخرتنا وحشه ياصحبي 


ذهب قصي الي منزله ولم يجد لؤلؤ حتي قال : 

مش عارف راحت فين دى 


اته صوتها وهي تقول : 

انا هنا ياخوى 


نظر لها وقال : 

نفسي اعرف دماغك فيها ايه 


ردت وهي تجلس : 

اسمع ياقصي انا صاحبة شركة لؤلؤة اكيد سمعت عنها 


انصدم اخوها وقال : 

دى أكبر شركة دى مسمعه في العالم كلة انتي صحبتها 


ردت وقالت : 

ايوة صحبتها ياخوي بعد فرح عمي نور الدين هجيب فهد في شركتي وعاوزك اتكون معايا لان هفتح جريب قرية سياحه كبيرة جوى ومحتاجه وجودكم 


رد قصي بفخر وقال : 

نفسي افهم دماغك دى ذرية ولا ايه دة انتي وصلتي لحاجات وانتي في سن صغير 


ردت وقالت : 

شركتي دى اساستها صغير جوى وكبرت لان خيتك بتفكر زين بس في كام حاجه اجده هخلصها وهرجع الصعيد علشان الفرح 


رد وقال : 

اصحابي هيروحو الفرح وفي بنت لبنانية هتيجي بردو بس انتي خابرة جدك واني ادبست 


ردت وهي تفتح نص اعينها وقالت : 

ادبست بردو ماشي ياخوى عرفني عليها واكني انا الا عزمتها تيجي 


حضنها قصي وقال : 

ربنا يخليكي ليه ياخيتي 


طلعت لؤلؤ لغرفتها وانعمت بدش دافئ وذهبت في ثبات عميق 


في الصبح استيقظ الجميع في منزل سلطان المنشاوي يجلس الجميع علي الفطار حتي قالت امل : 

هي لؤلؤ هتجي ميتا 


ردت نجات وقالت : 

ملكيش صالح يابتي لؤلؤ ماشية بدماغها 


نظرت لها قمر بحده وقالت : 

بتي تعمل كل الا رايدة لانها لو جعدت في وسط ميه راجل بتي هي ب ١٠٠٠ راجل الدور والباجي بجا علي الا سيبه عيالها وبترمح 


نظرت نجات بغضب وقالت : 

اتحشمي ياقمر انتي كيف تجولي اجدة بتي زينه البنات وملكيش صالح بيه وبناتي 


ردت قمر وقالت : 

اجفلي خشمك وملكيش صالح بعيالي 


دخل سلطان بهيئته ومعه اولاده وياقوت حتي جلسة يفطرون وبعد ما راحلو الرجالة جلست ياقوت وهي تقول : 

نور الدين هيروح يجيب عفشه من الجاهرة محتاجين حاجه من اهناك 


ردت أمل وقالت : 

عاوزة اروح امعه ياجدتي هجيب خلجات من اهناك 


ردت ياقوت وقالت : 

شوفي الا عاوزة وهو يجيبة 


ردت أمل وقالت : 

ونبي ياجدتي اروح لؤلؤ اهناك وهي هتكوني امعايه 


نظرت قمر وفهمت ان نجات مش هتسكت غير ما تعرف عن لؤلؤ كل حاجه 


اما عند سلطان المنشاوي اتاه حارس يقول : 

الحج ياسلطان بية جطاع الطرج هجمه علي الجزيرة وخطفه ١٠ بنات من اهناك 


نظر للحراس بغضب وقال : 


نكمل في البارت الجديد بقا 😍😍😍😍😍😍😍



تكملة الرواية من هنا



بداية الروايه من هنا




اللي عاوز باقي الروايه يعمل متابعه لصفحتي من هنا 👇👇


ملك الروايات


لعيونكم متابعيني ادخلوا بسرعه


👇👇👇👇👇


جميع الروايات الكامله من هنا








إرسال تعليق

أحدث أقدم