رواية رهينة للزواج الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس والسادس بقلم سيد احمد الشاذلي

 رواية رهينة للزواج الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس والسادس بقلم سيد احمد الشاذلي

رواية رهينة للزواج الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس والسادس بقلم سيد احمد الشاذلي


الجزء الاول 

منصور الجابري  كان اهله مبسوطين جدا وماكانش يملىء عينهم حد فى البلد وماكانش عندهم رحمه ولادين  كانوا عايشين كل حاجه بالقوه والعافية  

لميس كان اهلها على اد حالهم بس كانوا رجاله ومايرضوش ولايقبلوا الغلط على نفسهم ابدا  

كانوا العيلتين عايشين فى قريه  

لميس ومنصور كانوا بيحبوا بعض  

وفى يوم قرر منصور يتقدم  ل لميس  

بس اهلها كان  ليهم راي تانى  ورفضوا نسب عيلة  الجابرى  ورفضوا نسب منصور  

منصور  اتصل على لميس  

منصور /&بقى اهلك  يرفضوا يحطوا ايديهم فى ايد عيلتى ويرفضونى ليه؟ 

لميس /_اهلى كانوا موافقين  ماعرفش ايه سبب رفضهم المفاجىء ده  

منصور /_بقى انا اللي  الكل يتمنى  انه يحط ايديه فى ايد اصغر واحد من عيلتى  اترفض  كنت جايبانى بيتكم  تهنينى أنا واهلى  

لميس /_انت عارف اد ايه أنا بحبك  يامنصور  

منصور /_وايه فايدة الحب  واهلك رفضوا  جوازنا  ؟ 

لميس /_أنا هعرف ايه سبب رفضهم  واكلمك  

منصور /_ليه هو انتي لسه ماعرفتيش  

لميس /_لا يامنصور  ماعرفتش  لان الكلمه هنا كلمة  اخويا سيد  وعابد  وخالى  

منصور /_أنا هعرف بطريقتى  

لميس /_روق يامنصور  الامور مابتتحلش كده  

منصور /_امال بتتحل ازاي تقدري تقوليلى؟ 

لميس /&أنا هقف ادام اهلى يامنصور  كلهم  علشان خاطرك  وخاطر نكون مع بعض  

منصور /_ماشي يالميس  

لميس /&لميس كده  من غير حبيبتي  

منصور /_انتي فايقه ورايقه وانا جوايا نار بتغلى  

لميس /_بحبك وانت عصبى  

منصور /_انتى مجنونه يابت  روحي بقى 

لميس /_مجنونه علشان بحب وآحد من عيلة الجابرى  

منصور /_عيلة الجابرى دول اسياد البلد  

لميس /_ماشى ياسيدى وتاج راسى  سلام  

منصور  ولميس قغلوا مع بعض  

لميس راحت تسال امها  ليه رفضتوا منصور  

الام /_من غير ليه  كده وخلاص  

لميس /&مافيش حاجه اسمها كده وخلاص  أنا لازم اعرف وافهم  

الام /_تفهمى ايه بالظبط  ؟ 

لميس /_ليه ماخدتوش رايى  ؟ ليه  ماخلتونيش  اتكلم  واختار شريك حياتى  بنفسى؟ 

الام /_ومن امته الست ليها  كلمه  ؟ 

لميس /_انتم عايشين فى زمن مختلف غير زمانكم  ليه  فين الحريه للبنت  

إلام /_ مافيش حاجه اسمها حريه للبنت  فيها حاجه  اسمها  إن البنت تمشى تحت طوع اهلها  وتسمع الكلام  وتقول حاضر  

لميس /_ده لماتكون بهيمه وبس  تعمل كده  أنا بشر ومن حقى اتجوز اللى بحبه  

الام /_حب ايه وزفت ايه  لما ييجي اخوكى  هخليها يربيك  من اول  وجديد  

لميس /_انتى بتهددنى باخويا  أنا هروح اتحامى فى عيلة الجابرى  واقعد فى وسطهم 

الام /_واضح  انك محتاجه  اتجننتى  

لميس /_ايوه اتجننت  لما تحرمونى  من حقى فى اختيار شريك حياتى  لازم ابقى مجنونه  اخوالى بيتحكموا  واخواتى يتحكموا  طيب انا فين بقى هو أنا مش بشر  

دنيا زوجة سيد  بتدخل  وتسمع الكلام بين لميس وامها  

دنيا /_انتى بشر ياحبيبتي  بس الامور مابتتحلش كده  اهدى شويه  وأنا اما ييجي اخوكى هكلمه  

الام /_تكلميه فى ايه يادنيا   

دنيا /_هكلمه  إن من حق اخته تختار  اللى يشاركها حياتها  

الام /_انتى هتخرفى  

دنيا /_لا مش هخرف  ياست الكل  مش بدل ماتهرب  وتعمل العيبه  

الام /_ساعتها يكون قت_لها حلال  

دنيا /_ليه هي فرخه  

الام /&غوري يادنيا من ادامى  انتى اللى بتقويها بكلامك ده  

لميس /_مافيش حد مقوينى  بس يوم مالقاكم  ماشيين  برايكم  ومصممين  عليه ساعتها انتم اللى هتجبرونى على العيب والغلط  

الام /_دلوقتي  الرجاله تيجي  ويعرفوكى  

لميس/_ساعة ماواحد فيهم يمد ايده عليه  مش هيحصل خير  

الام /_انتى واضح إن عيارك فلت  

لميس /_ايوه فلت  ومابقيتش باقيه على حاجه ياما  لوفيها موتى  

دنيا /_تعالى يالميس  ندخل جوه  

لميس/_ شيلى ايدك انتى كمان  

دنيا تعالى ياحبيبتي  وربنا هيحلها من عنده  

لميس دخلت اوضتها  ودنيا معاها  

دنيا /_اكسبى سيد يادنيا  هو الوحيد  اللى يقدر  يجوزك منصور  وهو الوحيد اللي يقدر يغير كل حاجه  

لميس /&يعنى ايه؟ 

دنيا /_سيد انتى عارفه إن قلبه ابيض  وبلاش تقفى قصاده  زي مانتى واقفه  فى وش امك  خدى وادى معاه فى الكلام بالراحه  

لميس /_وتفتكرى إن سيد هيقدر يقف ادام عابد واخوالى  

دنيا /_سيد فى ايديه كل حاجه  هو الوحيد  اللى يقدر يعمل اي حاجه علشان تكونى لمنصور 

لميس /_تفتكرى لما امى تقوله على اللى حصل  هيقف جنبي  

دنيا /_أنا هكلم سيد  قبل مامك تكلمه  بس بالله عليكي  عايزك تكونى هاديه معاه علشان الموضوع  مايكبرش  وانتى مش تايهه إن الامور لو ماتحلتش بينا بهدؤ  اخوالك بيبجوا يعملوا ايه  ؟ 

لميس /_ماتتخليش عنى يادنيا  سيد بيحبك  وبيسمع كلامك  اقفى جنبي  

دنيا /&أنا هخلى سيد يعمل المستحيل  علشان تكونوا لبعض  

لميس /_ربنا يخليكي ليا وميحرمنيش منك ابدا  

دنيا /_قومى اغسلى وشك كده  وروقى  

لميس /_حاضر  

لميس  قامت غسلت وشها  

دنيا اتصلت بسيد  وقالت له على كل حاجه  

والام  عابد  اخو لميس  رجع  وحكيت له  

الجزء الثاني 

#رهينه_للزواج 

بعد ماعابد رجع وسيد اخوات لميس  الام  حكت لهم اللى لميس  قالته  

عابد /_هي فين بنت 🐕 دى دى لازم ك /_واضح انك مقوياها  بكلامك  

دنيا /_لا مش مقوياها ولا حاجه ياعابد بس انا واحده منكم  لما الاقيك بتعالج الغلط بغلط اكبر منه  لازم اقف  


عابد /_لم مراتك ياسيد  

سيد /_اقعد ياعابد  دنيا بتتكلم صح  

عابد /&بتتكلم صح  ازاي  يعني عيله زي دى تمشى كلامها علينا  

سيد /&اختك مش هتمشى كلامها ولا حاجه  ولاحد هيقدر يجبرنا على حاجه  اقعد  علشان الناس ماتتفرجش علينا  

عابد/_الناس لما تتفرج علينا واحنا بنربيها  ونكسر رقبتها  احسن مايتفرجوا علينا واحنا فى مصيبه  ومش قادرين  نلم لحمنا  ياخويا  

سيد /_خلاص قوم اعمل اللى انت عايزه  علشان الناس تتلم  قوم اضربها وموتها  

دنيا /_أنت بتقول ايه ياسيد  

سيد /&أمال عايزانى اقول ايه  انتى مش شايفه  عقل الجاموسه  اللى بنحايل  فيه ده  

عابد قام راح ناحية اوضة لميس  علشان يضربها  

دنيا وقفت فى سكته  

عابد /_ابعدى يادنيا  

دنيا /_مش هبعد  ياعابد  ولو ايديك اتمدت عليه مش هيحصل خير  ابدا  

عابد /_علشان خاطري ابعدى يادنيا  

دنيا /_ارجع وراء ياعابد  وروح اقعد  مكانك  

عابد بزهق  زق  مرات اخوه  ودخل  الاوضه  وبيضرب فى لميس  

دنيا  وسيد دخلوا جري  دنيا  اخدتها  فى حضنها  وسيد حاش اخوه  الجيران سمعت صوت زعيق  خبطوا على الباب  وكل واحد بقى بكلمه  

سيد /_قولتلك اهدى  اديك فرجت الكل علينا  

عابد /_حاضر ادينى هديت  قولى هتتصرف ازاي؟ 

سيد /_بعد ايه بعد الناس ماتفرجت علينا  

اخوال لميس جم  

حافظ  خالها الكبير  

فيه ايه  ؟ 

سيد /_مافيش حاجه ياخال  

حافظ  /_امال صوتكم جايب اخر الشارع ليه  بتضرب اختك ليه ياعابد؟ 

عابد /_اسالهم  ادامك اهم  اسال اختك  

حافظ/_اخوكى بيضربك ليه يالميس  

دنيا /_دول اخوات مع بعض ياخال  واخوه كان زهقان  شويه وضربها  

حافظ /_ايه هيضربها من غير سبب  يعني يادنيا؟ 

دنيا /&لا ياخال مش هيضربها من غير سبب  بس كان المفروض  تاخدوا رايها فى موضوع جوازها من  منصور  


حافظ /_واضح ان جرى لعقلك حاجه  يادنيا  ومن امته الحريم ليهم رأي  فى الكلام ده  

دنيا /_ده شرع ربنا ياخال  

حافظ /_دخل مراتك جوه ياسيد  

سيد /_ادخلى يادنيا جوه  

دنيا /_تعالى يالميس  معايا  

حافظ /&لا سيبى لميس  علشان عايزها  

دنيا /_عايزها ليه ياخال مش  انت بتقول الحريم مالهاش راي فى حاجه  ولانا معتبرينى غريبه فى وسطكم 

حافظ /_لا مش غريبه يادنيا  انتى بنتنا بس  احنا اتربينا  على كده  ان الحريم مالهاش كلمه  

دنيا /_لوكنت سمعت  راي بنت اختك ياخال  ماكانش ده بقى حالنا  والناس تتفرج علينا كده  

سيد /_خلاص يادنيا  ماعدش ييجى منه  روحى اعملى شاي  

دنيا راحت تعمل الشاي  ورجعت  

حافظ  وعابد والكل كانوا بيتكلموا مع لميس  وبيحاولوا  ينصحوها  

لميس /&ليه ياخال  هو انت  لما بنتك  جات تتخطب  ماخدتش رايها  

حافظ /_بنتى دكتوره بنتى حاجه تانيه  

لميس /&ليه  هو انا يعني مش بشر زيها  ولابنتك ملاك  واحنا شياطين  

حافظ /_لا بشر بس انتى قليلة الادب  علشان تكلمينى بالطريقه دى  

حافظ /_اعملى حسابك إن مافيش جواز من منصور  اواي انسان غير لما احنا نقول امين مش عيله زيك تكسر  رجآل بشنبات  وتمشى رايها  

لميس /_خلاص مش هتجوز  ولاعايزه جواز  

حافظ /_عنك ماتجوزتى  

لميس اخدت بعضها  ومشيت وراحت ناحية اوضتها 

عابد مسكها  ضربها  بالقلم 

لما يكون خالك بيكلمك ماتسيبهوش وتمشى  

دنيا جريت اخدت  لميس  معاها  

دنيا /_أنا هاخد لميس معايا واطلع  شقتى ياسيد  

دنيا ولميس  طلعوا  والرجاله  فضلوا يتكلموا  

دنيا /_وحياة غلاوتك عندى يالميس  لو هطلق  فيها  لخليكى  تتجوزى  منصور  بس ورق كده   

لميس /_واضح انه مش هيحصل ابدا  

بعد مالكل مشى  سيد  طلع شقته  

دنيا كلمته  وفضلت تعقله  وتزن على ودانه  

سيد لميس صعبت عليه  اخدها فى حضنه  


الجزء الثالث  

#رهينه_للزواج 

بعد ماعابد ضرب لميس اخته  والجيران اتلمت واخوالها جم  ودنيا اخدتها معاها شقتها  

وفضلت دنيا تتكلم وتزن على سيد علشان يقف جنب اخته علشان تتجوز الانسان اللي بتحبه  سيد  لميس صعبت عليه  واخدها فى حضنه  

لميس /_علشان خاطري ياسيد اقف جنبى  

سيد /_حاضر يالميس يابت انتى اختى الصغيره  وعايزك تعيشى سعيده  بس اصبرى عليه شويه  انتى عارفه عقول اخوالك  واخوكى عاملين ازاي  

لميس /_حاضر ياسيد ربنا مايحرمنى منك ابدا  

دنيا /_مش قولتلك سيد اخوكى هو الوحيد اللي هيكون فى صفك وعايز سعادتك  


لميس /_هتقدر تقف فى وشهم ياسيد  

سيد /_الموضوع مش هقف فى وشهم او الكلام ده  انتى بتتكلمي  وكان الموضوع سهل  دانا هكسر عادات وتقاليد اتربينا عليها  وكبرنا واحنا حافظين اننا لوعملنا غيرها  هيكون  عيبه كبيره فى حقنا  بس علشان خاطرك أنا هعمل المستحيل  

دنيا /_ناوى على ايه ياسيد  

سيد /_خدى يالميس  رنى على منصور  

لميس /_بتقول ايه  ارن على منصور  اقوله ايه  ياسيد  

سيد /_قوليله بيقولك سيد  لو شارى  اصبر لحد مايشوف صرفه مع البقر اللى عندنا  

لميس /_ربنا يخليك ليا يارب  

لميس رنت على منصور  وبلغته بكلام  سيد  

منصور /_أنا شاريك يالميس  ادينى سيد  اكلمه  

سيد /_اذيك يامنصور  

منصور /_اذيك ياسيد  عامل ايه  ؟ 

سيد /_لوانت شاري يابن الاصول  لازم تصبر شويه  وأنا باذن الله  هحلها  

منصور /_أنت عارف ولاد الجابري  لما يشتروا صعب  يبيعوا  ابدا  وانا شارى اختك  

سيد /_باذن الله  ربنا يقدم مافيه الخير  وهتكون من نصيبك 

منصور /_لوماحصلش ياسيد  

سيد /_لو مالقيتش حل هتلاقينى أنا اللى بكلمك  ونشوف  حل مع بعض  

منصور /&لا ياسيد  لوماتصرفتش أنا هتصرف  يكفيك اد ايه علشان ترد عليا 

سيد /_انت عارف العقول اللى عندى  عامله  ازاي 

منصور /&ادامك شهر ياسيد  قولت ايه  ؟ 

سيد /_باذن الله قبل كده  

منصور /_يبقى على البركه  

وقفل منصور  مع سيد  وبداء يفكر  هيعمل ايه  ؟ 

دنيا /_قومى نامى يالميس  واعملى حسابك باذن الله  منصور من نصيبك  

لميس /_يارب  يسمع منك ربنا  

 سيد تانى  يوم  خلاص ياعابد خلاص  ياما  أنا اتكلمت مع لميس  وهي خلاص مش عايزه منصور  وماينفعش تعمل الغلط  ونازله تعتذر  

لميس /_حقك عليا ياما  حقك عليا ياعابد  

الام /&ربنا يهديكى يابنتى ويصلح حالك  

دنيا /_ايوه كده  مين منصور ده اللي يخلينا ناكل فى بعضنا  زي السمك  

والكل فى البيت  اقتنع ان لميس  شالت موضوع منصور من دماغها  

سيد /_لازم تروحى لاخوالك تعتذرى ليهم احنا مالناش بركه غيرهم  

لميس /_حاضر ياسيد  

وراحت لميس مع امها اعتذرت  لاخوالها   

ومرت الايام  وعدى اسبوع  وراه التاني  والاسبوع التالت 

منصور  اتصل  بلميس

منصور  /_اهون عليك كل ده  تسبينى وماتكلمنيش 

لميس /_اعمل  ايه انت عارف  اللى أنا فيه  

منصور/_انتى عارفه انى فاتح النار على الكل علشان خاطرك  

لميس /_وانت عارف  انى  واقفه قصاد اهلى كلهم  علشان  خاطر اننا نكون لبعض  برغم انه صعب حد يقف ادمهم  

منصور /_ده اللى متهيالك  أنا هقف ادام الكل  

لميس /_خايفه عليك انت مش اد اهلى  

منصور /_اهلك دول شوية جرزان  بالنسبالي  

لميس /_واضح انك  ماتعرفش حاجه  

منصور/_هوريكى بسلاحى  ولوحدى  هعمل فيهم  ايه  ؟ 

لميس /_وحياتى عندك انسانى  علشان أنا خايفه  عليك  

منصور /_ليه شايفانى  قطه  علشان تخافى عليه  

لميس /_لا عشان بحبك  خايفه عليك  

منصور /_خافى على اخواتك من النهارده  لانى هخليهم يلبسوا طرح  

لميس /_ومين هيسمحلك بده  دانا ادوس على قلبى  

منصور  /_وانا هدوس  على  رقابى اخواتك  وهخدك  غصب عن اي حد  

لميس /&انت بتلعب بالنار  

منصور /_انتى اللى اختارتى  انتى واخواتك  وانا هكون اداها  

لميس /_هو ده كلامك مع اخويا سيد يامنصور  

منصور /_الشهر قرب يخلص  ومافيش حاجه حصلت  

لميس /_اصبر يامنصور  سيد الوحيد اللي واقف معانا  ولو معرفش يتصرف هيكلمك  

منصور /_أنا هصبر وهوريكى هتدوسى على قلبك ازاي  

لميس /_يامنصور انت كلامك مستفز  

منصور /_يابت انا شاريكى  ومافيش قوه فى الدنيا كلها تقدر تبعدنى عنك  ولو وصلت انى ادوس رقاب البلد كلها هعملها علشان نكون لبعض  

لميس /_اقفل يامنصور وربنا هو اللى هيسرها  

منصور /_منصور  اما نشوف اخرتها مع اخوكى سيد  

لميس /_باذن الله خير  


الجزء  الرابع  

#رهينه_للزواج  

بعد  مالشهر عدى اللى سيد  كان متفق عليه  مع منصور  وسيد ماعرفش يقنع اهله  انه يجوز لميس لمنصور  

لميس /_هنعمل ايه ياسيد  

سيد /_مش عارف يالميس  

لميس /_تعالى ياسيد جوزنى لمنصور من وراءهم  

سيد  /_مش هينفع  خالك واخوكى  مش هيسكتوا  

لميس /_خايف من اخوك ومن خالك  ومش خايف  عليه  

سيد /_فيه حاجات كتيره  غصب عنى  ماقدرش اتخطاها  

لميس/_تعالى يادنيا  دبرينى اعمل ايه؟ 

دنيا /_مافيش حل غير انك تهربى وتتجوزى منصور  

سيد /_انتى بتقولى ايه  انتى اتهبلتى  ولابتخرفى  

دنيا /_مافيش حل غير كده ياسيد  ياتجوزها من وراء الكل لمنصور  وتحطهم ادام الامر الواقع  

سيد /_والكبار بتوعنا هيعملوا  ايه  لما يعرفوا  

دنيا /_ولاهيعملوا حاجه  هيكون اللى حصل حصل  

سيد /_انتى تايهه عن خالى ولاعابد  دول ممكن  يخلوها   

بحر دم  

دنيا /&بحر دم ليه  ده جواز  

سيد /&عارف انه جواز   بس دول مابيتفهموش  

دنيا /_امال هتعمل ايه ياسيد  

سيد /_مش عارف  مش عارف 

لميس /_خلاص ياخويا ماتتعبش نفسك  انا مكتوب عليه  أنا واللى زيي مايكونش لينا حق  اننا نختار  اللى يشاركنا حياتنا  

دنيا /_اتصلى بمنصور  يالميس  

لميس /_اتصل بيه اقوله ايه؟  

دنيا /_قوليله اخواتى فرقونا  عن بعض  وعمرنا مهانكون لبعض بسبب تحكماتهم وعقولهم  

لميس /_ليه احنا مكتوب علينا كده  ليه  اللى بنحبهم  وبنتمناهم  مابنجتمعش بيهم ونكون من نصيبهم  

سيد /_مافيش حد بياخد اكتر من نصيبه  يالميس  

لميس /_بنغلط ونقول نصيب  ليه كده؟ 

لميس /_ماتزعلش منى ياسيد  لو عملت حاجه فى نفسى  

سيد /_أنا زعلان  عليكى  علشان مش قادر  اساعدك  علشان تعيشى سعيده  

لميس اتصلت  بمنصور  

منصور/_ايه ياحبيبتي  

لميس /_انسانى يامنصور  احنا مش هينفع  اننا نكمل  

منصور /_ليه مش هينفع  

لميس ودموعها على خدها  علشان اهلى عايزين كده  

منصور /_انا مش هستسلم لتحكمات اهلك واخليهم يفرقونا عن بعض  انا هتصرف  

لميس /&هتتصرف هتعمل ايه دول منشفين دماغهم  قوى  

منصور /_انا هعرفهم  انهم مهما يعملوا مش هيفرقونا  ولازم نتجوز  غصب عن اي حد  

لميس /_مافيش حاجه  هتتم غصب عنهم  لانى دى عادتهم  هيعملوا المستحيل علشان  مانكونش لبعض  

منصور /_ اذا كانوا هما  رجاله  وبيتحكموا  زي ماهما  عايزين أنا هوريهم  أنا هعمل ايه  

وقغل منصور  مع لميس  

دنيا /_منصور قالك ايه؟ 

لميس /_أنا خايفه انى منصور  يتهور ويعمل  حاجه  تضيعنا  اكتر ماحنا ضايعين وميبقاش ادامنا امل واحد  

دنيا /_ولاد الجابري  لوعايزين حاجه هيعملوها  

لميس /_ماهي دي المصيبه  

دنيا /_مصيبة ايه علشان عايزكم تكونوا لبعض  

لميس /_أنا نفسى اكون ليه النهارده قبل بكره  من غير مشاكل  

دنيا/_ربنا مايجيب مشاكل  ابدا  

منصور اتصل بلميس  

لميس /_ده منصور يادنيا  بيتصل بيه  

دنيا /_ماتردى عليه  

لميس /_ايوه يامنصور  

منصور /_عايزك تقابلينى  دلوقتي  

لميس /_ليه يامنصور  

منصور /_اما تيجي هتعرفى  بس ياريت متتاخريش  

لميس /_مش هينفع اخرج دلوقتي  

منصور /_ لازم تخرجى  

لميس /_هحاول اخرج  وهكلمك  

منصور /_مافيش حاجه اسمها هتحاولى لازم تخرجى  

لميس /_حاضر يامنصور  

وقفل منصور  مع لميس  

لميس/_دنيا منصور عايز يقابلنى  ضرورى  وانا ماعرفش ناوى على ايه؟ 

دنيا /_يبقى لازم تقابليه  وتشوفيه وتشوفى ناوى على ايه  ؟ 

لميس /_وهخرج ازاي  

دنيا/_هنخرج سواء  ماتشغليش بالك  

ونزلت دنيا  قالت لحماتها  انهم خارجين هي  ولميس  هيجيبوا طلبات  

الام /_ماتغيبوش   

دنيا /_حاضر  

اتصلت لميس بمنصور  وعرفته انها خرجت  

منصور راح المكان  اللى هيقابلها فيه  

منصور /_اذيك يادنيا  

دنيا /_اذيك يامنصور  ناوى على أيه؟ 

منصور /_هخدها غصب عن اي حد  ارجعى ليهم  وقوليلهم منصور  خطف  لميس  ومش هتشوفوها  تانى  غير ماتنفذوا كل طلباته  

دنيا /_أنت بتقول ايه  ؟ 

منصور /_اللى سمعتيه يادنيا  

دنيا /_أنت فاكرها سايبه ولايه؟ 

منصور /_ايوه سايبه يادنيا  مش ولاد الجابري  اللى يتمنوا  حاجه  وماتحصلش   

منصور اخد لميس  معاه فى العربيه وساب دنيا  

دنيا رجعت  تصوت  

الحقونى الحقونى  

عابد وسيد  فيه ايه  انطقى  

دنيا /_منصور  خطف  لميس  

عابد /_انتى بتقولى ايه  ازاي حصل  انطقى  ؟ 

دنيا/_كنا بنشترى طلبات  وخطفها  وهي واقفه  

عابد /_انتى متاكده انه منصور  ؟ 

دنيا /&ايوه  متاكده  هو انا  تايهه عنه ولايه؟ 

عابد اتصل باخواله واخدوا سلاح  ولم كبار العيله  وراحوا على بيت منصور  

بس ايه اللي حصل  


الجزء الخامس 

#رهينه_للزواج 

بعد  مامنصور  خطف  لميس  

عابد لم اخواله  وكبار العيله واخدوا سلاح  وراحوا بيت منصور  

عابد /_اطلع يامنصور  هقت_لك  

سليم  الجابرى والد منصور  انت اتجننت ياعابد ولايه  جاي تهدد ابنى وادام بيتى  

حافظ /_اللى ابنك عامله مايتسكتش عليه يا سليم  

سليم /_ايه عمل ايه يعنى ابنى؟ 

حافظ /_ابنك خطف بنت اختى  ياسليم؟ 

سليم /_ابنى ماعملش كده  ياحافظ ابنى ماتطلعش منه العيبه ابدا  

حافظ /&اللى شافوه قالوا انه ابنك منصور  

سليم /_هات التليفون  يامحمد  

سليم والد منصور اتصل بابنه  

منصور /_نعم يابا  

سليم /_أنت فين يامنصور  والبنت فين  ؟ 

منصور /_البنت معايا  ومش هترجع غير لما ينفذوا طلباتى  

سليم /_واضح انك اتجننت  

منصور /_لا ماتجنتتش ولا حاجه  أنا عارف انا بعمل ايه  

سليم /_رجع البنت وكل اللى انت عايزه هيتعمل  

منصور /_بلاش نضحك على بعض يابا انت عارف انهم شوية نسوان مافيش واحد منهم ليه كلمه  

سليم /_ده عيبه كبيره يابنى انك تخطف بنات الناس وتعمل كده  انت هتفتح بحر دم  مالوش اخر  

منصور /_هما اللي عايزين كده  يابا  وانا لوحدي اد اي  🐶 فيهم  ومنصور قفل السكه  فى وش ابوه  

واتصل بعابد  

منصور /_اختك مش هترجع  اختك أنا هحافظ عليها  لحد  ماتبقى مراتى على سنة الله ورسوله  ولو مانفذتوش اللى انا عايزه  يبقى انتم اللى عايزين العيبه تحصل  

عابد /_مافيش جواز واعلى  مافى خيلك اركبه وانا بقى عيلتك ادامى هخليهم عبره  لمن لايعتبر  

منصور /_بلاش تجعجع  كيف النسوان  اختك  معايا  وتحت ايدى  ياتنفذ اللى هقولك عليه  ياما بعد كده  تلبس طرحه  

حافظ خطف التليفون من عابد  

حافظ /_يابنى اللى بتعمله عيب  

منصور /_نفذوا للى بقولكم عليه  وانا ارجعها  

حافظ /_أيه طلباتك  عايز فلوس عايز ايه؟ 

منصور /_هعمل فرحى أنا وبنت اختك ادام الناس كلها  يوم الخميس  اللى جاي  والفرح هيكون على حسابكم  واهل البلد كلهم يحضروا  

حافظ /_واضح انك  انضربت فى مخك  انت عايز تكسر عينينا ولايه  يابن الجابري  

منصور /_كسرة العين دى لوكنت  فى حضنها  بنت اختك  هتدخل وهي بنت بنوت  ولوماعملتش كده  هخليها  كيف اي  مره متجوزه  وساعتها غصب  عنك  هتلبس طرحه  وتتحايل عليه اتجوزها  شوف الافضل بالنسبالك  ولم شوية الغجر  بتوعك دول  وامشى من عندك  علشان  مش هيحصل خير 

حافظ /_أنت بتهددنى  يابن الكلب  ايه هي  البلد  مافيهاش  قانون  ولايه 

منصور /_أنا مابهددش  وهنفذ اي حاجه  أنا عايزها  والقانون ده  تخليه يحميك  وانت لابس  طرحه  

وقفل منصور التليفون  بتاعه  وفضل قاعد  مع لميس  

والدنيا والعه فى البلد بين العيلتين  

وعدت اول ليله  

اليوم التانى  

منصور خلى لميس تتصل بسيد  

لميس /_ايوه ياسيد  

سيد /_انتى بخير  

لميس /&ايوه ياخويا أنا بخير  نفذ اللى منصور  عايزه ياسيد  وارفع راسك  فوق  

سيد /_ازاي  وهو واخدك  غصب عننا 

لميس /&انتم اللى اضطرتوه  يعمل كده  منصور بيحبنى ياسيد  

سيد /_فين منصور  

منصور /_ايوه ياسيد  خير هتنفذوا  اللى طلبته ولايه؟ 

سيد /&مش هينفع يامنصور  رجع  لميس يامنصور  ونتفاهم  

منصور /_مافيش تفاهم ياسيد  بينا  اختك هتجوزها بمزاجكم  ياما  هدخل عليها  من  وراكم  وده هيكون اخر حاجه افكر فيها  الفرصه  ادامكم  لسه  

سيد /&حاضر يامنصور  هنفذ كل اللى انت عايزه  

منصور /_يبقى تروح لابويا  وتقروا الفاتحه  وتتفقوا على كل حاجه  

سيد /_أنت بتقول ايه  ارجع  وانا اوعدك انى هجوزهالك  

منصور /&لا ياسيد مش هرجع ولاختك هترجع  

منصور قفل السكه فى وش سيد علشان ابوه بيتصل بيه   


منصور /_ايوه يابا  

سليم /&واضح انى ماعرفتش اربيك  علشان تعمل العيب  وتخلى سيرتنا على كل لسان  

منصور /_اعمل ايه يابا انا بحبها   وهي بتحبنى  

سليم /_يابنى الدنيا  مابتتحلش كده  

منصور /_امال هتتحل ازاي يابا  

سليم /&هات البنت وتعالى يابنى  احنا ناس كبار فى البلد  وقعدة  الرجاله هتغلطنا فى اللى عملته ده  

منصور /_هرجع فى الليل يابا بس توعدنى انى اتجوزها  

سليم /_اوعدك ازاي بس احنا نخلص من المصيبه دى  الاول  مش بعيد اللى عملته يخلينا نسيب البلد يابنى 

منصور /_انا هرجع يابا  بس هرجع  ولوهيكون فيها بحر دم مش هتفرق معايا  

سليم /_حافظ على البنت يامنصور  علشان مانلبسش طرح يابنى  

منصور /&دى اشرف انسانه شفتها فى حياتى  

سليم /_ربنا يهديك يابنى  

ورجع منصور  ومعاه  لميس 

سليم /_ليه عملت  كده 

منصور /_علشان  اتجوزها  يابا 

سليم /_هو انت فاكر انك كده  هتتجوزها  داحنا الدنيا هتتقلب فوق راسنا  

سليم  اتصل  بسيد  اخو لميس  

سيد  /_ايوه ياسليم  

سليم /_تعالى ياسيد  خد اختك  احنا مانرضاش العيبه على بناتنا  

سيد /_اخدها منين؟ 

سليم /_من بيتى  اختك  موجوده هنا  عندى  

سيد اخد بعضه  وراح يجيب اخته  

عابد  وحافظ  راحوا  معاه  

عابد  كان فى ايديه  🔫 مسدس  

سيد /_اهدى ياعابد على مناخد اختك  ومش عايزين دم  

عابد /_الموضوع مش هيخلص غير بالدم  

سيد /_كلمه ياخال  وعقله  

حافظ /_سيد بيتكلم صح ياعابد  بينا  وبينهم قعدة  الرجاله  ولازم  يسيبوا البلد  

سيد دخل بيت سليم  

لميس جريت على سيد اخوها  واخدته فى حضنها  

عابد /_ابنك فين  ياسليم  

سليم /_ابنى مش هنا  ياعابد  اختك معاك  اتفضل مع السلامه  

حافظ /_ياله ياعابد  

اعمل حسابك  ياسليم  بينا  وبينك  قعدة الرجاله  اللى هتحكم  وبعدين  لينا حساب تانى  

سليم /_وانا راضى باللى قعدة الرجاله  تحكم بيه ياحافظ  

ورجعت  لميس  بيتها  مع اخواتها  

وقعدة  الرجاله  اتحددت  


لجزء السادس 

#رهينه_للجواز  

وبعد  مارجعت لميس لاهلها  

وقبل معاد قعدة الرجاله بيوم  

دنيا /_ايه ياسيد  اختك كل يوم والتانى  بتدبل  لحد مهاتموت روحها  وهتضيع من ايدينا  

سيد /_اختى مش هتضيع  يادنيا  ولاهسمح انها تضيع منى  ولاتضيع نفسها  

دنيا /&ازاي وهي روحها متعلقه  بمنصور وبتحبه  وانت عارف قعدة الرجاله ممكن تحكم على منصور  واهله بايه  

سيد /&اوعدك انه مش هيحصل  

دنيا /_هتعمل ايه ياسيد  

سيد /_سبيها على الله  

دنيا /_ونعم بالله   

سيد دخل لاخته  وشاف الدموع فى عينيها  وامها قاعده  جنبها  

سيد /_ايه  مش هتاكلى يالميس  

لميس/_ماليش نفس  

سيد /_وان قلتلك علشان خاطري  

لميس /_خاطرك غالى عليه ياسيد  بس نفسى مسدوده  

سيد /_ممكن تسبينى معاها شويه ياما  

الام /_حاضر يابنى  

سيد بعد مالام خرجت  

اعملى حسابك هتيجى معايا بكره  

لميس /_فين  ياسيد 

سيد /_الكلام ده يكون سر بينا انا وانتى بس  

لميس /_هنروح فين ياسيد  

سيد /_مش هسيبك تضيعى منى  يالميس  وهعمل حاجات كتيره  قوى علشان خاطر تعيشى سعيده  

لميس /_خايفه ياسيد  

سيد /_ماتخافيش يالميس  قومى كلى وبكره باذن الله  هيحلها  ربنا  

لميس /&حاضر ياسيد  

وعدت الليله  وجه اليوم التانى  وجه معاد قعدة الرجاله  

عابد /_ياله ياسيد  

سيد /عدى على خالك  وخده   وانا هحصلكم  ياعابد  

عابد /_ ماشي ياسيد  

عابد مشى  وسيد دخل لاخته  لميس  

البسى هدومك يالميس  وتعالى معايا  

الأم /_هتيجي معاك فين  يابني انت رايح قعدة رجاله  

سيد /_عارف ياما انى رايح قعدة الرجاله  وهخدها معايا  

الام /_انت واعى للى بتقوله ياسيد  

سيد /_واعى اوى ياما انا مش هسيب  اختى تضيع منى  علشان خاطر  تحكمات  وعوايد اتربينا عليها  سبينى ياما  الحق اختى  والحق بنات كتير فى سنها  بتضيع كل يوم  

الام /&مش عارفه  اقولك ايه ياسيد  

سيد /_ماتقوليش ياما  حاجه ادعى وبس  ادعى إن ربنا يصلح الحال  لبناتنا  وبنات المسلمين  ادعى إن ربنا يجمع  بين كل قلبين  ويوفقهم  ويكملوا حياتهم مع بعض  

سيد  اخد لميس معاه  

كانت قعدة الرجاله  منصوبه  وبداءو يحكوا اللى حصل  

سيد  دخل  هو ولميس  

الكل اتفاجىء بدخول لميس واستغربوا  

عابد /_انت جايب اختك معاك ليه ياسيد؟ 

سيد /_جايبها علشان هي  اساس المشكله  ياعابد  

ياريت الرجاله تسمحلى بدقيقه  

حافظ /_انت جرى لمخك حاجه  

سيد /_ايوه ياخال جرى لمخى حاجات مش  حاجه واحده  لما اشوف اختى بتموت ادامى  كل يوم والتانى  يبقى لازم يجرى لمخى حاجات 

 لما اشوف كل بنات  القريه  بتتجوز  وبعد شهور  يطلقوا  ويبقى معاهم عيال  يبقى لازم اتجن  كفايانا تخلف بقى  

نفسى مره واحده بس  نسمع  بناتنا  ونحاول نشوف سعادتهم فين  ونحققها ليهم  

أنا شايف إن سعادة اختى مع منصور  علشان كده  جيت اسلمها ليه بايدى فى وسط الرجاله مش عيب  ولاحرام انى اتنازل عن رجولتى واختى تعيش مبسوطه  وسعيده  طول حياتها  

مش احسن  ماختار ليها  واحد  هي  مش  ريداه  وتيجى  بعد كده  شايله على كتفها  عيل ولاتنين  ومطلقه 

الرجوله  مش  اننا نحكم  ونتحكم  وبس  

الرجوله  اننا  نشوف  الغلط  اللى بيوصل  بناتنا  للطلاق  كل يوم  والتانى  ونصلحه  ونشوف احنا اخطاءنا  فى ايه  

 بس قبل ما ديها ليه  لازم  الكل  يسمعها  ويعرف هي عايزه تقول ايه؟ اسمعوها  هي  والبنات  اللى فى سنها  لان  احنا  لينا  نظره  وهما ليهم  نظره  تانيه  خالص  


عابد /_ومين هيسمح ليها تتكلم  هو احنا الحريم  هي  اللي بتتكلم  دلوقتي  نروح نلبس طرح  وننسحب من قاعدة  الرجاله  

لميس /_لا ياعابد  ماتلبسش طرحه  لاعاش ولاكان اللى يخليك تعمل كده  

أنا همشى  ياعابد  من قعدة الرجاله  علشان  احنا مالناش كلمه  طول مالرجاله موجوده 

 مالناش كلمه حتى  فى بيوتنا  مالناش راي فى اي حته  ولافى أي حاجه  مالناش إن احنا نختار  ولامسموح لينا بكده  لانكم  انتم الامر الناهى  

بس نفسي اسالك سؤال  بجد بصفتك كبيرى  واخويا  ليه رفضت منصور  ؟  

ايه اللى يعيبه وانا بحبه وهو بيحبنى؟ 

عابد /_مافيش حاجه اسمها حب  ولاكلام فارغ  من ده  

لميس /_لو مافيش حب  ماكانش ربنا خلقنا  بنحس  وبنشعر  جاوب على سؤالى ياخويا اللى مش لاقيه ليه اجابه  لحد دلوقتي  ليه رفضت منصور؟ 

حافظ /_كل شيء وليه سبب  

لميس /_ولما منصور خطفنى كان عنده سبب  عارف ليه ياخال  علشان  منصور  خبط على الباب  وانتم  رفضتوه 

دخل من الباب زي ماكلنا بنقول 

حافظ/_واحنا مش عايزينه ورفضناه يقوم يغلط ويعمل العيبه 

لميس/_انتم مين علشان ترفضوا 

حافظ/_احنا اهلك وادرى بمصلحتك 

لميس/_لاياخال انت مش  ادرى بمصلحتى 

 زي ماكنت ادرى بمصلحة  بنتك وكنت  بتقول نفس الكلام ده  وبعد 4 شهور رجعتلك غضبانه  ووقفت  على  الطلاق  

حافظ /_واضح انك  عايزه تتربى  

لميس /_هو اللى يقول  الحقيقه  يبقى  عايز بتربى؟ 

اللى  يواجهكم باخطاءكم  ويحاول  يصلحها  يبقى  عايز  يتربى؟ 

 منصور كان ممكن أنا  وهو نتجوز  من  وراء الكل  ونحطكم  ادام  الامر الواقع  وكنتم  غصب  عنكم  هتقبلوا  وترحبوا   لانكم  هتكونوا  مضطرين  انكم  تقبلوا  الغلطه اللى  اتعملت  

وهتدفسوا  راسكم  فى الرمل  زي  النعام  

بس  منصور  ماعملش كده  

بس يوم ماكان هيعمل كده ماكنتوش هتلوموه علشان انتم اللى غلطوا من الاول   

منصور عمل المستحيل  علشانى  وأنا كمان هعمل المستحيل علشانه  ولو ماتجوزتوش  هموت نفسي  وارتاح  عارف ليه  هرضى بالموت  وانى ماعيشش مع راجل تانى  

علشان ماينفعش انى اكون جسمى مع راجل  وعقلى وقلبى مع راجل تانى  

قبل ماتحكموا على منصور  احكموا على نفسكم الاول  لانكم انتم اللى غلطتوا  ووصلتوه لكده  ولانه شاري  ومش بايع وانا  كمان شاريه منصور  

عن اذنك ياعابد  ياخويا  وسامحنى انى قلت اللى جوايا  فى  وسط  الرجاله  اللى  ماينفعش  بعد  كلامهم  كلام  يتقال  بس عارف مهما اتكلمت عمرك مهاتحس باللى جوايا لانا ولاي بنت فى سنى   

وانت ياسيد  عايزه اقولك حاجه  انت  احسن  اخ  ربنا  بعته  ليه   انسان شوفت  الظلم  اللى بيحصل  ليه  ولكل بنت  وحاولت  تغيره  

بعد اذنكم  

لميس رايحه  تخرج من  الباب  

سليم  والد  منصور  استنى  يابنتى  

بعد اذنك  ياعابد  بعد  اذنك  ياحافظ  

أنا ادام الكل  بطلب  منكم ايد  لميس  لابنى  منصور  

عابد  وحافظ  مترددين  

سيد /_مد  ايديك  ياخال  ياكبيرنا  الراجل  مادد  ليك  ايديه  

مد ايديك ياعابد  

عابد /_كبيرنا قاعد  ماقدرش  امد  ايدى  وهو موجود  الراي  رايه  

سيد /_قولت ايه  ياخال  

حافظ  مافيش قول  يابنى  

حافظ  مد  ايديه لسليم  وتم  قراءة  الفاتحه   

سيد  شاف  السعاده  فى عين لميس  وهي بتاخده  بالحضن  وبتدعيله  

رجع  سيد  ولميس  البيت  

الام /_عملتوا  ايه  يابنى؟ 

سيد /_قرينا  فاتحة اختى  ياما والفرح  الاسبوع  الجاي  

دنيا/_لووووووووووووووووي 

والفرحه  عمت  فى  الحته  والكل  كان  فرحان  

وجه  معاد  الفرح  وضرب النار فضل  للصبح  شغال  

وفرحة  منصور  بعروسته فى القلب  متشاله  

وسيد  وفى  بوعده  لاخته  وفى  نظرها  بقى سيد  الرجاله    

الرجوله عمرها  ماكانت  بتحكم  وفرض  راي 

الرجوله  اننا نسمع  وناخد راي  بناتنا  ونديهم  حق الاختيار  نشاورهم ونفهم منهم  

الحب يصنع المستحيلات  

القصه قصة بنات كتير قوى  بتتظلم  فى اختيارتنا الخاطئه  وبرغم كل ده  لما يحصل  مشكله  وينفصلوا  نجيب اللوم على النصيب  

العيب مش فى النصيب  العيب فينا احنا  يابشر لان مابنديش الفرصه لبناتنا  انهم يختاروا  اللى يشاركهم حياتهم اواللى قلبهم  يختاره   

تقبلوا تحياتى 🌹🌹🌹🌹🌹

  تحياتى لكم جميعا


إللي عاوز يوصله اشعار بتكملة الروايه يعمل إنضمام من هنا

إرسال تعليق

أحدث أقدم