الحلقه التاسعه والعاشره والحادية عشر والثانية عشر حبيبي المجهول شيمو كامله

 الحلقه التاسعه والعاشره والحادية عشر والثانية عشر

حبيبي المجهول

شيمو

كامله


مشي ادهم وحس ان حياته واحلامه كلها بتتهد فوق راسه وهو بيتدفن تحتها 

مش عارف يروح فين او يعمل ايه؟  

مفيش في باله غير مكان واحد ممكن يروحه وفعلا راح ودق الباب واتفتحله 

"" كنت عارف انك هترجع بالمنظر ده  ادخل ""

دخل والباب اتقفل

حسين: عرفت الحقيقه صح؟ 

ادهم: مش عايز اسمع حاجه دلوقتي

حسين: طيب تعال ارتاح شويه وبعدين نتكلم 

دخل ادهم والغريبه انه نام كتير جدا 

يوم وري يوم بيعدي وكل محاولاته انه يكلم ليلي او يخليها تسامحه بتفشل 

وطول الوقت قاعد عند عم حسين ورافض يكلم ابوه او يرد عليه هو او امه 

حسين: وبعدين هتفضل كده لامتي؟  

ادهم: لو وجودي مضايقك 

قاطعه: انا مش قصدي كده وانت عارف كويس قصدي ايه؟  

ادهم: مش عارف يا عمي حسين حاسس ان حياتي واقفه ومتجمده ومش عارف اعمل ايه؟  

حسين: لسه بتحب ليلي؟ 

ادهم: ههههه لسه بحبها؟؟؟  وهو ده سوال برضه؟   

حسين: طيب ولما انت بتحبها قاعد هنا بتعمل ايه؟  

ادهم: ما تتكلم علي طول عندك حل قوله 

حسين: قوم اتحرك من مكانك واحلق دقنك دي

وروح استرد حبيبتك 

ادهم: هيا رافضه تكلمني 

حسين: ومش هتكلمك ومش هتسامحك غير لما تحس انك بتحبها بجد هيا حاليا ثقتها فيك اتهزت انت لازم تسترد ثقتها الاول ولازم تحسسها بحبك ولازم تتاسف كتير لحد ما تزهقها وبعد ما تزهق تتاسف علي اسفك الكتير لحد ما هيا تبوس ايدك علشان تبطل تتاسف 

ادهم: ما تقولي روح اتذللها احسن ولا ابوس رجلها!!!! 

حسين: مش عجبك كلامي خليك حاطط ايدك علي خدك كده انت حر 

ادهم فعلا قرر يروحلها راح البيت وهناك سال ام امل عليها وعرف انها نزلت الشغل 

راحلها ودخلها الشغل واول ما شافه صاحب الشغل مرزوق 

مرزوق: اي خدمه يا افندم 

ادهم: لا متشكر 

سابه وطلع لليلي فوق وهيا اول ما شافته 

ليلي: افندم اي خدمه 

ادهم: وبعدين هتفضلي كده لحد امتي؟  

ليلي: تحب افرجك علي ايه؟  

ادهم: ليلي وبعدين معاكي؟  لامتي هتفضلي زعلانه؟  

مرزوق: ليلي هو ده بيضايقك؟؟ 

ادهم: ما تنزل تحت وخليك في حالك يا ريت 

مرزوق: انت ازاي تكلمني كده؟  انت مين انت؟ 

ادهم: انا ابقي ادهم علي خطاب صاحب مجموعه الخطاب عرفتني ولا اعرفك اكتر؟ 

مرزوق: لا يا افندم اسف جدا اعتبر المحل كله تحت امرك بعد اذنك 

بص لليلي لقاها بتبصله بطريقه غريبه كانه غريب عنها متعرفوش ابدا 

ادهم: ليلي ما تبصليش كده 

ليلي: امال ابصلك ازاي؟  انت مين انت؟  شايف مجرد ذكر اسمك بيعمل ايه؟  وتقولي انا زي ما انا 

ادهم: انا فعلا زي ما انا مفيش حاجه اتغيرت فيا ابدا حبي ليكي زي ماهو 

ليلي: ادهم فوق بقي ده مش حب دي في حالتك بيسموها نزوه وهتروح لحالها 

ادهم: مش انتي اللي هتقرري نيابه عني اذا كان حب ولا نزوه 

بعدك عني بيقتلني 

طيب حاولي تديني فرصه اثبتلك فيها اني زي ما انا ما اتغيرتش حاولي تتكلمي معايا 

ليلي: انت شكلك نفسه اختلف؟  مش عارفه اشوفك زي الاول 

ادهم: انتي بتقولي كلام وخلاص ما صدقتي تلاقي حجه تبعدي بيها صح؟  

انتي اصلا عمرك ما حبيتيني ابدا 

عمرك ما حسستيني بحبك ابدا 

ودلوقتي ما صدقتي تلاقي حجه تبعدي بيها عني صح 

ياريت تكوني صريحه 

ليلي: لو انت شايف كده انت حر لكن انا حبيتك من كل قلبي وكنت اغلي حاجه في حياتي 

ادهم: والحب ما بينتهيش بين يوم وليله؟؟ 

ليلي: فعلا ما بينتهيش انا ادهم حبيبي لسه بحبه واعشقه لكن الشخص اللي واقف قدامي ده معرفوش اصلا 

ادهم: بطلي استعباط بقي 

ليلي: اللي عندي قلته بعد اذنك ورايا شغل 

ادهم: لو بتحبيني مكنتيش هتسيبيني بعد اذنك 

سابها ومشي مليان غيظ عايز يخنقها بايده 

كل يوم بيرحلها او يستناها الصبح او اخر النهار وكل يوم نفس النتيجه

كان مستنيها اخر النهار واقف علي عربيته 

ادهم: هاه لسه ما زهقتيش؟ 

ليلي: انت مش هتزهق بقي؟  قولتلك اللي بينا انتهي خلاص 

ادهم: بالسهوله دي؟ ؟  

ليلي: ايوه خلاص شوف حياتك بقي بعيد عني 

ادهم: بطلتي تحبيني؟؟ 

ليلي: ايوه بطلت خلاص تخطيتك وكملت حياتي وانصحك تعمل انت كمان زي وياريت بقي مش كل يوم اشوفك 

ادهم: يعني لو انا مت مثلا مش هتزعلي؟؟ 

ليلي: لا مش هزعل مش هتفرق معايا اصلا 

ليلي كانت متغاظه منه جدا وعايزه تضايقه باي طريقه

قربت منه قوي ووقفت قصاده واتكلمت براحه وبهدوء 

ليلي: عارف انا لو شفتك عامل حادثه بعربيتك دي والعربيه مقلوبه وانت جواها هعدي من جنبك واكمل طريقي ولاحتي هقف ابصلك 

ادهم: ياااه دي انت كارهاني قوي؟؟ 

ليلي: فوق ما تتخيل 

ادهم: طيب قولي يارب 

ليلي: يارب بس علي ايه؟

ادهم: اعمل حادثه وتنولي اللي بتتمنيه وربنا ينتقملك مني علشان _____ مش عارف صراحه علشان ايه؟  

مش عارف انا زعلتك في ايه اصلا؟  انا حبيتك باخلاص وبجد وحافظت علي حبك ده وصنته خبيت عليكي حقيقتي؟؟؟  اه خبيتها؟؟؟  عارفه ليه؟؟؟  لاني كل يوم بيترمي تحت رجليا بنات كتير 

اللي عاجبها شكلي واللي عاجبها فلوسي واللي عايز تتمنظر واللي عايز استيل 

ومفيش واحده بتحاول تعرفني كانسان 

كنت زهقان وقرفان من الغش والنفاق والاقنعه 

كنت عايز اعرف حد نظيف حد صريح وانتي ظهرتي ساعتها قدامي 

ملاك جميل وكنت عايز اقرب منك ولقيتك بتقولي بتكرهي الاغنيه  كلهم وانا عايز حد يبصلي انا كانسان عادي فخبيت عليكي 

ارتكبت جريمه؟؟؟  كنت عايزك تعرفيني انا؟؟  وتحبيني انا؟؟؟  ما تحبيش اسمي او سمعتي او مركزي!!  وده اللي حصل عرفتيني وحبيتيني وانا بادلتك الحب ده 

متخيلتش ابدا انك هتسيبيني لو عرفتي حقيقتي 

قوليلي غلطت في ايه؟  ايه مشكلتك دلوقتي؟  

مكنتش عايزك تعرفي اني غني وتعامليني علي الاساس ده فين الغلط؟؟؟ 

انا مش قادر افهم انتي زعلانه ليه او بتسيبيني ليه؟  

وملهاش غير تفسير واحد عندي 

انك ما حبتينش اصلا 

الباقي كله حجج وهميه

لانه لو حبيتيني كنتي اه هتزعلي بس مش تسيبيني 

علي العموم اللي عندي قلته ومش هتكلم تاني 

اسف اني دخلت حياتك بس خلاص مش هضايقك تاني بعد اذنك 

سابها ومشي وهيا فضلت واقفه مكانها كتير 

معقوله خلاص كده؟؟؟  مش هتشوفه تاني؟  ولا هتضايقه تاني؟  ولا هتشوف ضحكته تاني؟  طيب ازاي؟  دي بتتنفس بحبه؟ 

ازاي ضيعته كده من بين ايديها؟؟  

روحت بيتها وحبست نفسها بعيد عن الكل 

خالد دخلها 

خالد: وبعدين لحد امتي؟  

ليلي: ادهم جالي النهارده 

خالد: وبعدين؟  

ليلي: قالي ان دي اخر مره اشوفه فيها واتهمني اني عمري ما حبيته!  ازاي يتهمني بحاجه زي دي ازاي؟؟؟ 

فضلت تعيط وتعيط خالد قرب منها وحضنها 

خالد: ولما انتي بتحبيه فعلا ما سامحتيهوش ليه؟  

ليلي: اسامحه علي طول كده؟  ما تخيلتش انه هيزهق بسرعه ويسيبني؟ 

خالد: ليلي انتي اللي سيبتيه مش هو 

هو الصراحه بيحبك وده كان باين في الاول وفي الاخر 

شوفي جالك كام مره هنا والشغل واترجانا كلنا واتنازل كتير عن كبرياؤه وحاول يصالحك وانتي رفضتي فده ملوش غير معني واحد انك مش عايزاه 

ليلي: انت بتقول ايه خالد انا بحبه 

خالد: طيب ولما بتحبيه بتبعديه ليه؟  ازعلي ماشي!  عاقبيه ماشي!  اتقلي عليه!  لكن انتي كنتي بتقوليله مش عيزاك قولا وفعلا 

وبناءا عليه كلنا افترضنا انك خلاص مش عايزاه وعلشان كده كلنا قفلنا الباب في وشه 

ليلي: لا طبعا ده رايك انت بس 

خرجت وسالتهم كلهم ابوها ومحمد وماجده وكلهم ليهم نفس الراي 

انها لو بتحبه كانت سامحته 

الدنيا لفت بيها _ معقوله هيا خسرت ادهم بغبائها ده؟؟؟ 

تاني يوم نزلت الشغل وقلبها مقبوض مش عارفه ليه 

عنيها علي الباب علشان لو لمحت ادهم تروحله

وكل شويه تخرج باي حجه تروح تشوف عربيته راكنه قدام الشركه ولا لأ؟  

وهيا قدام الشركه لقت دربكه كده فوقفت تشوف في ايه؟  

لقت ابو ادهم نازل وحد مسنده وبيركبوه العربيه ومشي الفضول كان هيقتلها 

راحت وسالت موظف 

ليلي: هو في ايه؟  وعلي بيه ماله مسندينه ليه؟  

الموظف: اول ما عرف ان ابنه عمل حادثه وقع من طوله ويدوب فوقوه علشان يروحله 

ليلي الدنيا لفت بيها وافتكرت ادهم وهو بيقولها قولي يارب وهيا قالت 

واهو ربنا استجاب لها واهو عمل حادثه 

الموظف: يا انسه يا انسه انتي كويسه؟؟ 

فاقت لقت الموظف ساندها وناس حواليها 

ليلي: هو فين؟  

الموظف: مين هو اللي فين؟  

ليلي: ادهم فين ادهم دلوقتي؟ 

الموظف: في المستشفي اكيد 

ليلي: اي مستشفي،؟

الموظف: معرفش ممكن تسالي حد فوق يقولك 

طلعت ليلي لحد مكتبه لقته مفتوح وفاضي 

دموعها نزلت وهيا بتتخيله قاعد علي كرسيه وتتخيل نفسها معاه بتضحك وتتكلم وتقعد علي رجليه وتلف ايديها حوالين رقبته 

معقوله هتعيش من هنا ورايح في الاحلام وبس؟؟؟  معقوله حبيبها يروح من غير ما يعرف انها بتعشقه اكتر من روحها؟؟ 

::: بتعملي ايه هنا؟ ؟  

فاقت علي صوت السكرتير

ليلي: ادهم فين؟ 

السكرتير: وانتي تبقي مين؟  

ليلي: انا ولا حد بس ارجوك قولي 

السكرتير: اه افتكرتك انتي اللي جيتي هنا ودخلتي عليهم وشتمتي البشمهندس قدام الكل صح؟

ليلي: ارجوك قولي هو فين؟  

السكرتير: انتي عارفه انه من ساعتها مجاش الشغل انتي حبيبته صح؟ 

ليلي: ايوه قولي هو فين ارجوك 

السكرتير: هقولك هو انا اقدر ما اقولكيش اذا كان ابوه وقاطعه علشان زعلك امال انا هيعمل فيا ايه؟  اتفضلي العنوان اهو 

كتبه في ورقه وعطاهولها وهيا اخدته وجريت علي المستشفي 

وصلت وسالت عليه وعرفت مكانه لقت عم حسين واقف قدام اوضته 

ليلي: مش دي اوضه ادهم صح؟  

عم حسين: ايوه يا بنتي هيا 

ليلي: ينفع اشوفه؟ 

عم حسين: دي العنايه المركزه ومانعين اي حد يدخله يدوب ابوه خلوه يبص بس عليه وخرج من عنده دخلوه اوضه يرتاح فيها لانه تعب هو كمان 

ليلي: ادهم حالته ايه؟  

عم حسين: والله ما اعرف يا بنتي انا اهو يدوب عرفت وجيت هحاول اعرف اي اخبار استني ثواني 

عم حسين سابها ومشي ودخل لادهم اللي كان قاعد مع ابوه

علي: خير يا حسين في حاجه؟ 

حسين: خير ( بص لادهم)  

ادهم: بتبصلي ليه فيه ايه؟  

حسين: ليلي بره 

ادهم: دخلها بسرعه 

حسين: طيب اتعدلت ليه ارقد مكانك دي فرصتك ترجعها انا تقريبا فهمتها ان حالتك متأخرة جدا مش كام كسر وبس 

ادهم: كام كسر؟؟  انا عندي 3 ضلوع مكسوره ودراعي اتخلع من مكانه وتمزق في تقريبا كل الاربطه في جسمي محسسني اني يدوب مخبوط 

حسين: ماشي بس لو حالتك مش خطيره هتطمن عليك وتمشي لكن لو حالتك خطيره هتفضل جنبك وهتخاف ساعتها تبعد عنك وساعتها هتحس بقيمتك وهتعرف انها متقدرش تستغني عنك وبكده ترجعوا لبعض 

هاه قولت ايه؟  

ادهم: انت عايزني اكدب عليها تاني؟  

حسين: مش هتكدب 

قرب منه وخبطه في صدره وادهم صرخ وتأوه جامد 

حسين: بس خليك كده وحط ده علي وشك 

حط جهاز التنفس عليه 

حسين: سيبها هيا تستنج حالتك وحاول ما تتكلمش كتير خلاص انا هدخلها 

خرج حسين وجاب ليلي واول ما دخلت شافت ابوه مركب محلول وراقد علي كنبه جنب ادهم 

وادهم نايم واجهزه كتير واصلاله عيطت وبصت لابوه 

ليلي: حضرتك كويس؟  

علي: ايوه يا بنتي انا كويس ضغطي بس علي شويه والحمد لله دلوقتي 

ليلي: هو حالته ايه؟  وايه اللي حصل؟  

علي: والله مااعرف هو عمل الحادثه ازاي لسه ما فاقش واتكلمت معاه اما حالته فالحمد لله 

عنده حوالي 3 اضلاع مكسوره ودراعه كمان وتقريبا ارتجاج وده اكتر حاجه خايفين منها 

خايفين ليكون عنده نزيف داخلي فاول ما يفوق هيعملوله اشعه علي مخه علشان نطمن وعلي جسمه برضه 

ليلي عيطت جامد وقربت من ادهم وحطت ايديها علي راسه وقربت منه وهمست في ودنه 

ليلي: انا اسفه __ اسفه علي كل كلمه نطقتها __ انا كدبت لما قولتلك اني تخطيتك انا بعشقك بعشقك اكتر من اي حد واي حاجه في الدنيا دي __ انت اهم شيئ في حياتي __ ارجوك اوعي تبعد عني اوعي تسيبني لوحدي 

عيطت وسندت علي صدره 

ادهم هنا مقدرش يفضل ثابت فرفع ايده السليمه وحطها علي راسها واول ما حست بيه رفعت راسها وبصتله 

ليلي: انت كويس؟  


ادهم حاول يتكلم بس ما عرفش من الجهاز اللي علي بوقه فحاول يشيله 

ليلي: لا لا ارجوك خليه ما تحاولش تتعب نفسك ارتاح دلوقتي وانا هفضل جنبك. 

ادهم ابتسم وهنا دخلت الممرضه 

الممرضه: الحمد لله انك فوقت معاد الحقن 

ادهم حاول يوفقها بس معرفش لان الحقن فيها مهدئ وهتخليه ينام وهو حاليا ليلي وحشاه ومش عايز ينام نهائي 

بس الممرضه اديته الحقن وبدا مفعولها مسك ايد ليلي وهو بيقاوم النوم بالعافيه 

ليلي: ما تخافش ارتاح وانا هفضل جنبك ما تخافش 

ادهم في دقايق كان غايب عن الوعي وفعلا نام 

ليلي فضلت جنبه شويه بس خالد اتصل بيها لانها اتاخرت 

كلمته ورجعت بعد ما قالتله علي سبب تاخيرها فقالها انه هيجيلها ياخدها 

علي: خير في حاجه؟ 

ليلي: لا خير بس خالد هيجيلي يروحني هحاول الصبح ان شاءالله اجيله 

علي: روحي انتي وانا هقوله لما يصحي انك اضطريتي تروحي بعدين احسن انك تروحي قبل ما مامته تيجي لانها هتعمل دبكه لانه مقالهاش اي حاجه عنك وهتقلب الدنيا لو عرفت ان انا عارف وهيا لا 

ليلي ابتسمت: خلاص بس ينفع اتصل بيه؟ 

علي: تليفونه تقريبا اتكسر خدي رقمي كلميني عليه 

روحت ليلي وهيا مشغوله عليه واول ما دخلت البيت وقالتلهم فاستنتجوا انهم كده رجعوا لبعض لان كتير بتبقي المصايب سبب للصلح 

طلع النهار وليلي راحت لادهم اللي كان مستنيها علي نار واول ما دخلت 

ادهم: وعدتيني هتفضلي 

ليلي: غصب عني خالد جالي واخدني هعمل ايه يعني!! 

ادهم: يبقي تعوضيني وتفضلي جنبي النهار  كله 

ليلي: والشغل؟

ادهم: سيبيه بقي انا اول ما هطلع من هنا هتجوزك مفيش شغل بقي 

ليلي: ومين قالك اني هسيب الشغل؟؟  او اني موافقه اتجوزك اصلا؟  

ادهم حاول يتعدل بس مقدرش 

ادهم: قولي انك بتهزري صح؟  ااااه 

ليلي جريت عليه وسندته لحد ما رقد تاني 

ليلي: ما تتعبش نفسك ارجوك خليك مرتاح 

ادهم: عايزاني ارتاح ريحيني انتي __ انتي اكتر حد تاعبني ريحيني وريحي قلبي 

ليلي: هو انت محتاج ايه اكتر من ان انا جنبك؟ 

ادهم: محتاج وعد انك هتفضلي جنبي العمر كله مش دلوقتي بس

ليلي: هو انا مش سبق ووعدتك الوعد ده؟  

ادهم: وهو مش انتي اللي قلتيلي مش عايزه اشوفك تاني وقولتي انك نسيتيني؟؟  نسيتي قولتي ايه تاني؟  

ليلي: ياريتني كنت موت قبل ما انطقها 

ادهم حط ايده علي بوقها علشان ما تكملش 

ادهم :، ما تقوليش كده،  طيب انا اعمل ايه من غيرك؟  معرفش اعيش في الدنيا دي لو انتي مش فيها فاهمه؟  سامحيني يا ليلي مكنش قصدي اني اكدب عليكي _ كنت عايزك تحبيني انا وبس من غير اي اعتبارات تانيه 

ليلي  قعدت قصاده وقريبه من علي السرير ومدت ايدها علي وشه بحب 

ليلي: وانا فعلا بحبك انت ومن غير اي اعتبارات تانيه ومكنش المفروض تصدقني لما قلت اني مش بحبك وبعدين لما انت زعلت مش قلتلي كل يوم كنت مع واحده؟  اهي دي زيها بالظبط _ بحبك انت وبس باي شكل باي صوره المهم اني بحبك 

ادهم مسك ايدها اللي علي وشه وحطها علي شفايفه وباسها وهيا حست انه باس قلبها مش ايدها لان قلبها كان عايز يخرج من مكانه 

ادهم: قربي مني اكتر 

شدها عليها وهيا استلمت له وقربت منه فضمها علي صدره لانه محتاجها جدا،،  محتاج يطمن قلبه انها خلاص معاه ومش هتبعد تاني 

ادهم: ليلي 

ليلي: هاه 

ادهم: لاحظي اني عندي 3 ضلوع مكسرين 

ليلي: وبعدين؟  

ادهم: متريحيش قوي 

ليلي ضحكت وجت تبعد فشدها عليه 

ادهم: ما تبعديش عني 


ليلي شبكت ايديها حوالين رقبته وبصتله 

ليلي: حدد ابعد ولا اقرب؟؟ 

ادهم: وهيا دي محتاجه سؤال؟؟؟ 

ولقي نفسه بيقرب منها عايز يوصل لحاجه سبق واتمنعت منه بس حب يجرب 

قرب وهو بيبصلها علشان يقري رد فعلها 

كل امنيته انه يطبع اسمه علي شفايفها وبس 

ويدوب شفايفه هتلمسها 

""" هو ايه اللي بيحصل هنا ده؟  """


ونكمل بكره 

ياتري مين اللي دخل عليهم؟ 

ام ادهم لما تعرف هيكون رد فعلها ايه؟  

ادهم هيتعامل ازاي معاها؟ 

ShiMoOo

الحلقة العاشرة

حبيبي المجهول

ادهم لقي نفسه بيقرب منها عايز يوصل لحاجه سبق واتمنعت منه بس حب يجرب 

قرب وهو بيبصلها علشان يقري رد فعلها 

كل امنيته انه يطبع اسمه علي شفايفها وبس 

ويدوب شفايفه هتلمسها 

""" هو ايه اللي بيحصل هنا ده؟  """

ليلي بعدت ووقفت تبص للي دخلت دي وبتبصلها من فوق لتحت 

ادهم: اتفضلي يا ماما وتعالي اعرفك بليلي 

ريهام: وتطلع مين ليلي دي؟ 

ادهم: انتي شايفه ايه؟  

ريهام: انا مش شايفه حاجه

ادهم: طيب اعرفك انا __ ليلي دي امي 

ماما دي ليلي مرات ابنك المستقبليه 

ليلي ابتسمت بس امه لأ 

ريهام: افندم؟  

ادهم: اللي سمعتيه 

هنا ابوه كمان دخل واول ما شاف ليلي 

علي: ازيك يا قمر عامله ايه؟  كويس انك جيتي ده قرفني امبارح اخر قرف __ ( بص لمراته)  شوفتي مر ات ابنك المستقبليه قمر ازاي؟  اول مره ادهم يعرف ينقي صح؟ 

ريهام: انت كمان عارف؟؟  وانا ايه؟  اخر من يعلم؟؟  ولا مليش قيمه اصلا علشان تعرفوني؟  

ادهم: ماما استني 

وهيا خارجه 

ريهام: اوعي تنسي تعزمني علي الفرح؟؟ 

قالتها وخرجت ورزعت الباب وراها 

ادهم حاول يقوم وراها بس مقدرش 

علي: اهدي انت انا هكلمها ( بص لليلي)  مش قلتلك هتقلب الدنيا لو عرفت اني عارف!  وانا مش كنت اعمل نفسي مش عارفك ايه غبائي ده؟  

ادهم: لا انت مغلطتش هيا المفروض تقتنع اني معدتش صغير هتختارلي كل حاجه المهم روح كلمها قبل ما تمشي 

ليلي: طيب همشي انا وهكلمك تاني 

ادهم: انتي قلتي هتفضلي جنبي 

ليلي: وفعلا هفضل بس حاليا مامتك زعلانه منك وانتو محتاجين تقعدوا مع بعض لوحدكم الاول، وجودي مش هيساعد دلوقتي وبعدين ورايا شغل اصلا 

ادهم: واحنا قولنا ايه علي الشغل! 

ليلي: حاضر بس لازم اقول لمرزوق الاول واديله فرصه يشوف غيري ماينفعش كده اقوله انا مشيت وبعدين دي عشره بينا

ابو ادهم ابتسم من خوفها علي مصلحه صاحب الشغل علي الرغم من اختلافاتهم 

مشيت ليلي وريهام رجعت لابنها بعد ماعرفت انها مشيت 

ادهم: ليه اتصرفتي كده؟  ايه اعتراضك عليها انتي حتي ما تعرفيهاش؟؟ 

ريهام: اولا باين عليها انها local قوي وبعدين انا اخر من يعلم!؟  ( بصت لجوزها) وطبعا سيادتك عارف ومقولتليش؟

علي: اولا انا مش عارف من زمان وبعدين هو حر يقولك او لا دي حاجه ترجعله 

ادهم: ايه يا عم خليك محضر خير الحكايه اني ملقتش وقت مناسب وبعدين احنا علاقتنا مش طبيعيه مش اتنين وتعرفو علي بعض 

ريهام: يعني ايه!؟ 

علي: يعني ده كان حوار طويل كده وعلشان كده ابنك ساب البيت الفتره اللي فاتت وساب الشغل 

ريهام: مش فاهمه حاجه 

ادهم: هحكيلك بالتفصيل 

حكالها ادهم الحكايه من اولها لاخرها وهيا ساكته مش بتعلق نهائي 

ريهام: خلصت كل كلامك؟ 

ادهم: ايوه هاه! 

ريهام: انت ابني الوحيد وريث شركات الخطاب ودي من اكبر شركات في الشرق الاوسط وتعتبر ولي العهد ومتعلم في اكبر جامعات في امريكا وواخد دكتوراه وفي الاخر عايز ترتبط بدي؟!؟!  

ادهم: ايه علاقه ده كله بدي؟  وبعدين مالها دي؟  ايه اللي مش عجبك فيها؟ 

ريهام: ايه؟  انت اكيد اتجننت وهيا فيها ايه يعجبك؟  بنت بياعه في محل معرفش ساكنه فين وابوها طباخ واخوها واحد سواق وواحد معرفش ايه وناس كلهم local وتقولي ايه اللي مش عاجبك؟  انت مش عارف انت مين؟  

ادهم: بقولك ايه علشان بس نبقي واضحين كده من الاول ليلي انا بحبها شحاته فقيره! What ever هيا ايه مش فارق معايا ؛ وبعدين انا هتجوزها اول ما اخرج من هنا بغض النظر انتو هتقولو ايه انا بعرفكم من باب العلم بالشيئ مش اكتر 

ريهام: يعني ايه ان شاءالله هتتجوزها غصب عني؟  

ادهم: شوفي يا ست الكل انتي قدامك طريقين يا اما توافقي علي اختياري وتجهزي لابنك الوحيد فرح ما حصلش قبل كده وتفرحي انه هيتجوز؟!  يا اما ترفضي وساعتها هعملها انا فرح علي قدنا وهتجوزها واخدها واسافر ومش هرجع مصر تاني فاختاري انتي 

ريهام: انت بتهددني ولا بتلوي دراعي طيب انا مش موافقه اتفضل روح اتجوزها من غيري 

ادهم :خلاص براحتك ده اختيارك 

مسك تليفونه واتصل بمحمود سكرتيره الخاص


ادهم: ايوه يا محمود ________ الحمدلله انا كويس ________ الامر لله بص انا عايزك تشوفلي شقه كويسه وفي مكان كويس وفي اسرع وقت 

محمود: شقه لمين بالظبط علشان اقدر احدد مواصفاتها؟؟ 

ادهم: شقه ليا انا هتجوز فيها فتختار اعلي مواصفات واعلي مستوي وبسرعه 

محمود: ان شاءالله يا فندم ومبروك مقدما 

ادهم: الله يبارك فيك ومتشكر يا محمود 

ريهام: وكده ايه؟  المفروض بقي ان انا احن واعيط واقول ابني حبيبي وافتح للمتشرده دي بيتي صح؟ 

ادهم: اولا ما اسمهاش متشرده دي هتبقي مراتي 

ثانيا لو هتفضلي تغلطي فيها كده كتير هتخسريني انا نهائي لاني مش هسمح لحد يغلط في مراتي من غير سبب مهما يكون الشخص ده 

ثالثا لا يا ستي محدش طلب منك تحني او تعيطي او تفتحي بيتك لحد 

حضرتك اختارتي وزي ما قلتلك حضرتك  حره في اختيارك ومحدش هيطلب منك حاجه 

ريهام اخدت بعضها ومشيت 

ادهم: وسيادتك واقف متفرج مقدرتش تنطق بحرف؟؟ 

علي: لا ارجوك يا ادهم ما تدخلنيش في خلافاتك مع مامتك كفايه الخلافات اللي بينا 

ادهم: اهو ده لغز في حد ذاته من زمان قوي وانا بشوفكم مختلفين ومش عارف ليه؟  

علي: احنا عمرنا ما اختلفنا او اتخانقنا قدامك 

ادهم: اهو دي مشكلتكم الاب والام ديما بيفتكروا انهم لما ما يتخانقوش قدام عيالهم ويتخانقوا في اوضتهم العيال مش هتعرف!!! 

انتو اه ما بتتخانقوش قدامي بس بتتخانقوا في اوضتكم وكتير جدا 

وغير ان صوتكم عالي وبسمعكم بيبان قوي عليكم بعدها وانتو بتتجنبوا بعض 

انتو كنتو فاكرين ان انا عيل وصغير ومش واخد بالي بس لأ انا كنت واخد بالي كويس قوي انكم عمركم ما هزرتو مثلا او بتضحكوا او  تخرجوا مع بعض تسهروا الا اذا كانت مناسبه او شغل تصدق انا عمري ما شفتك بتبوسها او بتحضنها ابدا او اي حاجه تدل علي الحب 

علي: مش علشان ما بعملش الحاجات دي قدامك يبقي 

قاطعه: خلي بالك ان انا معدتش العيل الصغير اللي هيتضحك عليه بكلمتين 

كنت صغير واشوف مثلا في النادي او في حفله او في اي مكان اي واحد ومراته ماسك ايديها او حط ايده علي كتفها او بيرقصوا مع بعض او بيتكلموا بهمس حاجات كتيره مش عارف اقولها بس بيبان 

بيبان اذا كان في حب او مفقود وسواء عيل صغير او كبير بيبان 

وانتو حاولتو تخبوا ده عليا وانا احترمت خصوصياتكم وما رضيتش اتطفل عليكم 

على: ادهم انت ابننا وانك تسال ده مش تطفل ابدا 

ادهم: طيب انت بتكرهوا بعض ليه؟  

علي: احنا ما بنكرهش بعض 

ادهم: بس ما بتحبوش بعض 

انتو علاقتكم مبنيه علي الاحترام ومبدأ كل واحد في حاله 

على: ده مش صح احنا __

قاطعه ادهم: مش قلتلك مبحبش اتطفل 

على: يا ادهم 

ادهم: انت مش مستعد تجاوب براحتك 

بس حاليا انا معنديش استعداد اعيش حياتكم 

حياه خاليه من الدفا والحب 

حياه قايمه علي الاحترام وبس والمظاهر 

والمهم شكلنا قدام الناس 

انا بحب ليلي وعايز اعيش معاها بغض النظر بقي عن اي اعتبارات تانيه 

ومعنديش استعداد اكمل حياتي ببرود واراعي شكلي ايه ومظهري ايه 

فياريت تفهم ده لمراتك ان انا غيركم 

ومش هسمح لحد يدخل في حياتي الخاصه 

وزي ما انا ما بتدخلش في حياتكم فياريت انتو كمان 

وسوري بس صدقني لو هختار ما بينكم هختار حياتي معاها 

اتفضل بقي الحق مراتك واتكلم معاها 

قفل ادهم الكلام مع ابوه اللي مشي وراح لمراته وهيا رفضت تتكلم نهائي حتي مع ابوه 

تاني يوه الصبح وريهام وعلي بيفطروا بصمت كالعاده 

على: هروح اجيب ادهم من المستشفي 

ريهام: الدكتور كتبله خروج خلاص؟ 

علي: ايوه واحتمال كبير ليلي واهلها يجوا هنا يزوروه 

ريهام: افندم؟  الناس دي مش هتدخل بيتي ابدا 

على: يبقي ابنك هو اللي هيخرج 

ريهام: هو حر 

على: انتي بجد مستعده تخسريه علشان تمشي كلامك؟؟؟ 

ريهام: مش هخسره هو هيفوق 

علي: يفوق من ايه؟  انتي فكراه سكران ولا مسطول علشان يفوق؟؟؟

ريهام: لو سمحت نبرتك في الكلام وصوتك العالي مش عاجبني 

علي: ان شاله ما عجبك!!  ابنك بيحب  

وبيحب واحده بتحبه وبتخاف عليه 

انتي عيزاه يتجوز واحده تليق بسيادتك علشان ترضي غرورك قدام الناس وخلاص 

وفي داهيه بقي مشاعره وسعادته 

ريهام: انا ما قلتش كده 

يختار واحده تليق بينا

علي: القلب اللي بيختار ___ بس صح ده كلام انتي متعرفيهوش ___ انتي اصلا معندكيش قلب تحبي بيه!!!  علي العموم ابنك هيتجوز ليلي وافقتي او رفضتي ده مش هيفرق معاه 

ريهام: طبعا ما اكيد سيادتك مشجعه 

علي العموم انا هعرف ازاي اوقفه 


ادهم النهار طلع واول ما فتح عنيه لقي ليلي جنبه فابتسم

ادهم: مصحتينيش ليه اول ما جيتي؟ 

ليلي: اولا شكلك نايم مرتاح مهنش عليا اصحيك 

مسك ايدها وباسها 

ادهم: وثانيا؟؟ 

ليلي: وثانيا كنت عايزه اتفرج عليك وانت نايم

ادهم: اممم علي فكره انتي طماعه جدا 

بتعملي حاجات كتيره لنفسك وتستكتريها عليا 

ليلي: انا؟  ابدا بس هيا الظروف بتيجي كده 

ادهم: علي العموم كلها كام يوم واتجوز وهاخد حقي تالت ومتلت وهطلع عليكي القديم والجديد 

ليلي: لا والنبي والنبي ده انا غلبانه 

ضحكوا هما الاتنين 

فضلت قاعده معاه بيضحكوا ويهزروا وادهم زي ما وعدها ما بيحاولش يتخطي اي حدود معاها 

ابوه اخيرا وصل شافهم بيضحكوا ويتهامسوا وفعلا زي ما ابنه قال الحب بيبان 

وهو هيضحك علي نفسه ليه هو ومراته عمر ما الحب دق بابهم ابدا 

يبقي لازم يساعد ابنه يعيش الحياه اللي هو اتحرم منها 

علي: صباح الخير علي احلي اتنين في الدنيا 

ليلي قامت من جنب ادهم مكسوفه 

ادهم  رد: صباح النور 

علي: ليلي ما تقوميش من جنب ادهم ( قرب منهاومسك ايدها)  خليكي ديما جنبه وماسكه ايده وما تسمحيش لحد يدخل بينكم او يفرقكم عن بعض 

ليلي: ان شاءالله هفضل علي طول جنبه 

علي: مستعد للخروج يا باشمهندس ولا ايه؟ 

ادهم: اكيد طبعا 

ليلي: انت هتخرج النهارده!!  بس انت لسه تعبان؟  

ادهم: لا كفايه كده الباقي في البيت 

وبعدين المفروض تتبسطي ان  انا خارج!!!

ليلي: اكيد طبعا مبسوطه بس النهارده كان ابويا واخواتي والشارع كله تقريبا كانو هيجولك يزوروك 

على: طيب اهلا وسهلا بيكم في البيت 

ليلي: ايه!  نيجي البيت؟!؟! 

على: ايوه تيجو البيت تزوروه وبعدين خليكي تشوفيه في الواقع ولا ايه؟  

ادهم: يا اما تكون محضر خير يا تمشي من هنا 

على: هو انا اتكلمت اصلا بعزم حبيبتك تزورك في البيت هو في خير اكتر من كده!! 

ليلي: هو انت ومامتك ايه النظام؟؟؟ 

ادهم: مالكيش دعوه بمامي خالص 

ليلي: يعني ايه ماليش دعوه بيها؟؟؟ 

علي: يعني انتي هتتجوزي ادهم وبس صح؟  يبقي تهتمي بادهم وبس لا ليكي دعوه بامه ولا ابوه فهمتنيني يا بنتي!؟ 

ليلي: تبقي هيا مازالت معترضه؟ 

ادهم: تفرق معاكي في ايه؟  

ليلي: دي مامتك مش واحده غريبه هتقولي تجاهليها 

ادهم: طيب هيا معترضه علي جوازنا هاه المفروض نعمل ايه؟  نسيب بعض؟؟  

ليلي: مش قصدي كده بس المفروض نقنعها مش تقولي تجاهليها 

ادهم: انتي تجاهليها حاليا لكن انا هفضل وراها ما تقلقيش لكن حاليا بس بقولك مالكيش دعوه بيها سيبيهالي 

ليلي: طيب والنهارده لو احنا جينا وهيا؟؟؟؟؟ 

ادهم: تقابلكم وحش قصدك؟ 

ليلي: ايوه وساعتها اخواتي وخصوصا خالد مش هيوافق اصلا علي ارتباطنا 

ادهم: لا ما تقلقيش سيبيلي انا الموضوع ده وامي ما تقدرش تقابلكم وحش هيا اخرها هترفض تقابلكم او تخرج وبس 

على: ليلي ما تشيليش انتي هم حاجه سيبيلنا احنا موضوع اهلك ده واهلا بيكي مره تانيه في البيت هستناكي بنفسي 

المهم اسيبكم انا واروح اجهز ورق خروجك وادفع الفاتوره وانتي يا ليلي معلش بقي هتعبك واقولك ساعديه يلم حاجته ويجهز 

ليلي: لا يا عمي ولا تعب ولا حاجه

على: طيب خلي بالك منه 

ليلي: في عنيا يا عمي 

ادهم:  يا عم اتكل انت بس

علي: ماشي هتكل انا 

سابهم وخرج وهما بصوا لبعض نظره طويله 

ليلي: وبعدين؟  

ادهم: وبعدين ايه بالظبط؟  

ليلي: مامتك؟ 

ادهم: ليلي انا مش عايز مشاكل بينا تاني ارجوكي 

ليلي: مفيش مشاكل بينا دي قصادنا مش بينا

ادهم: دلوقتي قصادنا وشويه شويه هتتحول بينا اوك علشان بس نبقي واضحين وما نخبيش حاجه عن بعض انا حاليا بدور علي شقه نتجوز فيها

ليلي: يعني ايه مش فاهمه؟ 

ادهم: يعني المفروض اني لما اتجوز افضل معاهم في البيت حاليا بقولك بدور علي شقه بعيد عنهم 

يعني انا مستعد لاي شيئ السؤال هنا بقي انتي مستعده؟ 

ليلي: انا العيشه معاهم او بعيد مش هتفرق معايا بس مش عايزاك تقاطع اهلك 

ادهم: هو مين جاب سيره المقاطعه دلوقتي! 

ليلي: امال لما تسيب البيت وتمشي دي اسمها ايه؟ 

ادهم: اسمها مختلفين علي حاجه والمثل بيقول الاختلاف في الرأي لايفسد للود قضيه 

ليلي: يا حبيبي ده مش اختلاف في الرأي 

الاختلاف ده تختلفو في وجهه نظر 

تختلف مع حد في الشغل 

لكن دي امك ومن حقها تختار معاك 

ادهم: تختار معايا مش تختارلي وبعدين انا وهيا مختلفين تماما فازواقنا مش واحده 

ليلي خلاصه الكلام علشان انا ما بحبش الرغي الكتير في نفس النقطه 

ليلي: طيب قول الخلاصه 

ادهم: علي افتراض ان امي فضلت معترضه انا معنديش ادني مانع اتجوزك حتي وهيا معترضه انتي ايه بقي؟  

ليلي: ادهم انا مش عايزاك

قاطعها: ليلي جاوبي علي السؤال هتتجوزيني في اي حال من الاحوال ولا لأ؟  اه ولا لأ؟  

دي الاجابه اللي عايز اسمعها 

ليلي: اه هتجوزك 

ادهم: بس مش عايز رغي بقي تاني ( جه يقف)  هتساعديني في ام الليله دي ولا هتتفرجي؟  ولا هو كلام وبس 

ليلي: كلام ايه؟  

ادهم: مش لسه قايله لابويا هحطه في عنيا ولا ايه بالظبط؟  

ليلي: لا ده كلام لحمايا الواقع مختلف 

ادهم: بقي كده طيب!!!!  ارن انا الجرس وهلاقي طابور ممرضات واقفين يتمنوا بس

قربت منه ومسكته من هدومه ببلطجه شويه 

ليلي: ترن ايه يا حلو انت؟؟؟  رن كده وريني طابور الممرضات وهتشوف هعمل فيك وفيهم ايه؟  

ادهم: لا وعلي ايه الطيب احسن يا عم الحج 

ليلي: ايوه كده اتعدل 

ادهم: معدول وحياتك بس حاليا عايز اقف ممكن ولا ايه؟  

ليلي: انت ايدك المكسوره مش رجلك ما تقف لوحدك

ادهم: اولا كتفي مخلوع مش ايدي مكسوره وبعدين هقلع قدامك حاليا  وارويكي شكل جسمي علشان بس تشوفي بعينك وتقدري 

ليلي: لا من غير قلع انا مصدقاك 

ادهم: ههههه يا جبانه بس كده كده لازم اغير هدوم المستشفي دي والبس هدومي يا حلوه 

يالا يا شاطره هاتيها من الدولاب وتعالي لبسيني 

ليلي: اجيبها اه البس لا 

ادهم: هاتيها بس وتعالي ساعديني بس اقف واديني ظهرك 

ليلي: ماشي 

جابتله الهدوم وحاولت تساعده علي قد ما بتقدر تبصله 

لبس بنطلونه بالعافيه لوحده والقميص 

ادهم: بصي انا لبست مطلوب منك بقي تقفلي الزراير دي وتلبسيني حزام البنطلون وتقفليه 

ليلي: انت بتهرج صح، ؟ 

ادهم: لا طبعا مش هعرف اقفل بايد واحده اصلا انا لبست دراع واحد وانتي سايبلك الدراع المخلوع تلبسيه انتي 

ليلي: البسه ازاي بقي؟ 

ادهم: اتصرفي امال هتبقي مراتي اونطه ولا ايه؟  لما ابسط حاجه مش عارفه تعمليها؟ 

ليلي اتغاظت منه هيا مكسوفه مش حكايه ما تعرفش يبقي لازم تحط الكسوف علي جنب وتثبتله انها قد المسؤليه وبعدين ابوه زمانه جاي هيلاقيها معاملتش اي حاجه 

هيا محتاجه تثبت انها تنفع زوجه لادهم يبقي ابسط حاجه دي تعملها 

بصتله الاول قلبها بيدق بسرعه من صدره العريان لانها اول مره ليها تشوف حد كده 

بس حاليا مش وقته نهائي 

ليلي: الاول اخلع القميص والبس الكتف المخلوع الاول 

ادهم: انا بين ايديكي اعملي ما بدك 

ليلي: من غير تلميحات 

ادهم: هو انا قلت ايه؟  

ليلي قلعته القميص خالص 

ليلي: هو احنا ينفع نفك الروباط بتاع كتفك ده ونعلقه فوق القميص من بره 

ادهم: اه ينفع هو اصلا كل وظيفته يسند كتفي مش اكتر 

فكته ليلي براحه وفعلا شافت كتفه اللي كان كله ازرق جدا 

هنا الدكتور دخلومعاه ممرضه 

الدكتور: كويس انك فكيته،، الممرضه هنا هتدلك كتفك بالمرهم ده علشان بس يبدا يتحرك معاك واحده واحده وياريت لما تخرج يتدهن مرتين الصبح وبالليل 

والعلاج هكتبه لوالدك محتاج اي حاجه تاني؟  

ادهم: لا متشكر يا دوك see you 

الدكتور: الف سلامه عليك هسيبك انا 

خرج الدكتور والممرضه بصت لليلي كتير 

الممرضه: حضرتك اتفضلي لحد ما ادهنله كتفه 

ليلي: اعتبريني مش موجوده 

ادهم مبسوط من غيره ليلي اللي حس انها ممكن تمسك الممرضه وتضربها 

الممرضه: اصل انا هدهنله كل الاصابات في جسمه مش كتفه وبس 

ليلي: اتفضلي ؟؟؟   اتفضلي اعملي اللي هتعمليه ومالكيش دعوه بيا 

ليلي وقفت وايديها في وسطها فادهم خاف للوضع يتطور 

ادهم: ليلي حبيبتي براحه وانتي انجزي وخلصي علشان عايز امشي 

الممرضه: اصلا ده مش وقت زياره 

ادهم: خطيبتي تزورني وقت ما تحب مش وقت الزياره 

الممرضه: خطيبتك؟؟؟ 

ليلي: ايه عندك مانع علي دي كمان؟ 

الممرضه: لا يا افندم 

الممرضه اتغاظت من ليلي جدا وكمان ليلي 

الممرضه بدات تدهن كتف ادهم بس بدلع ونظراتها لليلي بتضايقها اكتر واكتر 

ادهم ملاحظ ليلي اللي عنيها بتطلع شرار وكمان ملاحظ الطريقة اللي الممرضه بتدهن بيها كتفه بس في نفس الوقت مستمتع جدا بغيظ ليلي وغيرتها 

ليلي: ايه مش كفايه كده ولا انتي فاضيه؟ 

الممرضه: لا طبعا لازم يتدلك كويس علشان يخف اسرع ويقدر يحركه 

ليلي: طيب اتفضلي انتي وانا هدلكوله كويس 

الممرضه: بس 

قاطعها ادهم: ما بسش اتفضلي انتي 

سابتهم الممرضه وهيا عايزه تخنق ليلي 

اما ليلي قعدت وري ادهم وبتدلكله كتف بعنف وغيظ 

ادهم: اوووو اه بت..  انتي يابت اهدي 

تصدقي انا غلطان اني مشيتها 

ليلي: بقي كده سيادتك مستمتع بيها تصدق انا غلطانه اصلا اني جيتلك سلام 

ويدوب هتمشي فادهم مسك ايدها 

ادهم: هاه وبعدين عايزه خناقه والسلام 

ليلي: هو انت ما شفتش كانت بتغيظني ازاي؟  ادهم: كانت بتشوف شغلها ___ شغلها بيطلب منها كده وهيا عارفه اني لو اتضايقت منها هيكون التمن شغلها 

ليلي: هو شغلها يطلب منها انها تتمايص كده؟  

ادهم: مع اني مش عارف معني الكلمه دي ايه؟  بس هيا لقتك اتضايقت فساءت فيها اما انتي بقي رد فعلك ايه؟  والنتيجه ايه؟  

ليلي: يعني ايه؟ 

ادهم: يعني انتي سمعتي الدكتور بيقول ان التدليك مهم لكتفي وانتي حاليا مشيتي الممرضه وقولتي هتدلكيه انتي بس لقيتك بتطلعي غلك منها فيا ونسيتي ان كتفي ده مصاب 

ليلي بصت للارض وسكتت 

ادهم: وعلي فكره انا ما بهزرش وبمثل مثلا اني كتفي تعبان واكيد باين علي شكله 

ليلي: انا مقلتش ابدا انك بتمثل بس انا 

ادهم: انتي ايه؟؟  انتي حبيبتي انتي وبس ولا حبيت قبلك ولا هحب بعدك؟  وده شيئ لازم تقتنعي بيه انتي الاول 

ليلي: انا عارفه 

ادهم: لا مش عارفه لو عارفه ومقتنعه مكنتش حته ممرضه لا راحت ولا جت تخليكي تتجنني وتغيري منها 

امال لو واحده already انا عارفها وكانت صحبتي هتعملي ايه؟  

ليلي: اسفه 

ادهم: انا مش عايز اسفك انا عايز ثقتك فيا وفي حبي والاهم ثقتك في نفسك 

ليلي: حاضر تسمحلي بقي اكمل تدليك كتفك واسفه لو كنت عنيفه معاك 

هنا ابوه دخل 

علي: ما جهزتوش ليه؟  امال بتعملوا ايه؟  

ادهم: الدكتور كان هنا وممرضه وطلب دهان لكتفي 

علي: طيب ومستنين ايه؟  ليلي لو مش هتعرفي انادي علي اي ممرضه؟ 

ادهم ابتسم وبص لليلي

ادهم: قولتش حاجه انا 

ليلي: لا هعرف يا عمي خمس دقايق وهيكون جاهز 

دلكت ليلي كتفه بس المره دي براحه وبرقه

المره دي كان مستمتع جدا بلمساتها 

خلصت ولبسته براحه وجهزته ولمت كل حاجته من الاوضه في شنطته وهو بيتفرج عليها وكل لحظه بتمر بتاكدله ان اختياره كان صح جدا 

ليلي: في حاجه تانيه ناقصه؟ 

ادهم: مش ناقص غير انك تروحي معايا وتفضلي جنبي وبس 

ليلي: هانت يا حبيبي 

هنا الباب خبط ودخل حسين 

ادهم: يا اهلا 

حسين: اهلا بحضرتك اتمني تكون احسن حاليا بس اعتقد انك اتحسنت كتير ياتري ايه السبب ادهم: علي فكره ليلي ما بتحبش التلميحات 

ليلي: لا مش كده بس مش في اي وقت ومش من اي حد 

حسين: متشكر يا بنتي اسكت انت بقي 

ادهم: بقي كده؟  طيب انتي يالا علي بيتك وانت يالا مطرود

حسين: انا مطرود؟؟؟  ماشي بس المره دي ما تجيش تدق بابي تاني وتقولي ارجع 

ليلي: ما تخدش في بالك يا عم حسين ده هو حاليا تعبان ومش هناخد بكلامه ولا ايه؟  

حسين: علي رايك صح ليس علي المريض حرج 

ادهم: بقي كده انتو بتشأطوني لبعض 

حسين: بنشأطك؟؟؟  جبت الكلمه دي منين؟  لا اتغيرت يا ادهم

ادهم: ولسه انت شوفت حاجه المهم فين علي 

ليلي: علي ده اللي هو ابوك؟؟؟  اسمه علي؟؟؟ 

ادهم: امال اسمه ايه؟  طول عمره علي 

ليلي: انا قصدي بابا مش علي 

ادهم: انتي قولي بابا دي انا علي وريهام 

حسين: راح الشغل لان في اجتماع مهم وطلب مني اوصلك 

ادهم: طيب يالا بينا هتيجي معايا ولا ايه؟  

ليلي: لا هنيجي اخر النهار بينا تليفون يا سلام 

ادهم: تعالي هنا سلام ايه؟  تعالي انا هوصلك

وصلها وهو روح واول ما دخل امه قابلته 

ادهم: ادخل ولا اروح فندق لحد ما اجهز شقتي؟؟ 

ريهام: انت بتقول ايه ده بيتك حبيبي 

ادهم: ليلي جايه النهارده هيا واهلها 

ريهام: وبعدين مطلوب مني ايه؟  

ادهم:  تقابليهم كويس وترحبي بيهم 

ريهام: ولو رفضت؟ 

ادهم: يبقي ما تقابليهمش خالص وتروحي تقابلي صحابك او تخرجي او what ever وراكي ليه اعمليه 

ريهام: انت عايزني اخرج من بيتي علشان حبيبتك جايه؟؟؟ 

ادهم: اه هنلعب بقي ونحور في الكلام علي مزاجنا 

انا تعبان ولا قادر اقف ولا اتكلم كتير 

يا تقابليهم كويس يا ما تقابليهمش تخرجي تدخلي تروحي المكان اللي يريح حضرتك براحتك المهم عندي الزياره دي تعدي علي خير 

ريهام: في حل تاني 

ادهم: اللي هو!؟؟ 

ريهام: أاقابلهم واطردهم واعرفهم قيمتهم وبكده افركش الجوازه من اولها 

: ادهم: لا مش هتتفركش الجوازه ولا حاجه هتعمل مشاكل اه لكن مش هتتفركش 

كل اللي هيحصل انك كده بتخرجيني انا من البيت لان لو ده حصل قسما بالله ما هوريكي وشي تاني 

ريهام: ماشي يا ادهم براحتك وانا كمان براحتي مش هعملك مشاكل بس خليك فاكر ان انا وراك لحد ما اخرج البنت دي بره حياتك نهائي 

ادهم: مش هيحصل ابدا 

ريهام: طيب خلي الايام تحكم 

وجه اخر النهار وليلي وعيلتها وصلو والكل اتفاجئ بريهام بتنزل وتستقبلهم هيا بنفسها 

ونكمل بكره 

يا تري ريهام هتعمل ايه؟  

ادهم هيقدر يتغلب علي امه ومكرها ولا هيخسر حبه؟ 

ليلي هتتقبل كره ريهام ليها ولا هتبعد؟ 

علي هيفضل متفرج ولا هيتدخل ويوقف مراته عند حدها؟

ShiMoOo

الحلقه 11

حبيبي المجهول

الكل اتفاجئ ان ريهام نازله تقابلهم ورحبت بيهم جامد جدا 

علي مستغرب جدا لانه عارف ان مراته مش بتتنازل بسهوله او تستسلم 

ليلي واهلها وجيرانها دخلو القصر الطويل العريض الفخم جدا وانبهروا بكل حاجه وكل شويه يغمزوا لليلي يا بختها 

الكل فرحان ومبسوط الا ليلي خوف مبهم ماليها ومالوش سبب 

اخيراً ادهم نزل يقابل ضيوفه وسلم علي الكل 

لقاهم بيكلموه بطريقه رسميه قوي  وبينادولو بالباشمهندس مش ادهم زي الاول 

ادهم: ايه ده بقي؟  لا انا اسمي ادهم وزي ما انا مفيش حاجه اتغيرت فلو سمحتم ما تحسسونيش اني بقيت غريب كده

ام امل: ولا غريب ولا حاجه بس المقامات محفوظه 

ادهم: مقامات ايه وكلام فاضي ايه؟  لا انا ادهم زي ما انا والا هعتبر انكم معتبرني غريب 

عم فتحي: لا يا ابني ما غريب الا الشيطان 

ادهم: يبقي خلاص 

فضل يتكلم معاهم هو وابوه وكل الحواجز اترفعت والكل حاسس بانهم عيله مع بعضها 

ريهام اختفت شويه ورجعت 

ريهام: العشا جاهز اتفضلوا 

ادهم بيبص لامه وهو مستغرب وعايز يفهم ايه اللي  في دماغهابالظبط وبتخطط لايه 

ادهم: طيب يالا اتفضلوا نتعشي مع بعض

عم فتحي: لا معلش يا ابني اتفضلوا انتو واحنا نتكل علي الله  

 علي: لا والله ما ينفع انت مش عايز يبقي عيش وملح بينا ولا ايه؟  

عم فتحي: خلوها مره تانيه الباشمهندس تعبان وخارج من المستشفي والمفروض يكون في سريره مرتاح 

ادهم: لا يا عم انا كده مرتاح

نتعشي مع بعض الاول وبعدها ربنا يسهل 

ريهام: لازم تتعشوا الاول ولا ايه؟  وبعدين يا عم فتحي انا سمعت انك طباخ صح؟  لازم تدوق اكلنا احنا ولا انت اكلك احسن ولو اكلك احسن يبقي انت تعملنا الاكل بعد كده ولا ايه؟  

ادهم بص لامه وما اتكلمش 

عم فتحي: حضرتك بس تشاوري يا هانم 

ادهم: يالا نتعشي يا جماعه لان انا واقع من الجوع وصراحه اكل المستشفي لا يؤكل 

عم فتحي: حمدلله علي سلامتك وربنا يكفيك شرها وشر اكلها قوم انت بس بالسلامه لينا وكل اللي انت عايزه نعملهولك 

ادهم: تسلم يا عمي بس ابوس ايدك بلاش شطه 

كلهم ضحكوا وخصوصا ليلي اللي افتكرت لما حطتله شطه ساعت الكشري واكل علشان خاطرها 

ليلي: مش قد الشطه بتاكلها ليه؟  

ادهم: مش بيقولو لاجل الورد 

ليلي اتكسفت وسكتت 

ادهم: مش قد الكلام ورده بتتكلمي ليه؟  

المهم يالا نتعشي 

الكل اتعشي وسط جو مليان رغي وحب الا ريهام هتولع لانها معرفتش تبوظ الحكايه بس لسه سلتها مليانه خطط 

اتعشوا وبيشربوا القهوة والشاي والعصير كل واحد وطلبه 

ريهام استاذنت وسابتهم شويه 

ريهام: اتاخرتي ليه مش قولتلك تيجي يالا بسرعه 

هنا دخل علي عليها 

علي: بتكلمي مين؟  يالا علشان الناس خلاص هيشربوا القهوه ويمشوا 

واياك تحاولي تعملي حاجه تاني؟  انتي مش شايفه ابنك مبسوط قد ايه وهو معاها؟  

ريهام: ده بس علشان ما طالهاش لو طالها كان رماها 

علي: لا طبعا اللي بينهم حب بجد 

ريهام: بكره نشوف 

علي: ريهام ما تعمليش اي حاجه 

ريهام: مش انا اللي هعمل يالا بينا 

نزلت وسابته يفكر امال مين اللي هيعمل 

يدوب خلصوا شرب القهوه والشاي والباب خبط وداده كريمه فتحت الباب 

# بيبي حبيبي الف سلامه عليك نورت بيتك يا جميل #

الكل بص للي داخله دي ولابسه قصير وشكلها استايل جدا واول ما دخلت سلمت علي ادهم بانها حضنته وباسته في خده

وبعدها باست ريهام اللي سلمت عليها بترحاب جامد وكانها عايزه توريهم الفرق 

ادهم: اهلا يا دولي خير بقالنا كتير ما حدش شافك

دولي: عادي مشغوله بس اول ما عرفت انك تعبان مقدرتش اتاخر علي الرغم من اني زعلت منك لما كنت بايت عندي وصحيت الصبح ما لقيتكش جنبي 

طبعا الكل بص لادهم اللي مكنش عارف يقول ايه بس هو كده فهم لعبة مامته ايه

ادهم: انتي قولتيلي عرفتي منين اني تعبان؟  

دولي: سمعت 

ادهم: اهم طيب مش اتطمنتي عليا 

ريهام: ايه يا ادهم ده اتفضلي دولي حبيبتي البيت بيتك انتي عارفه __ انتي ياما بيتي هنا عندنا ولا ايه؟  

دولي: اه طبعا يا طنط والنهارده ان شاءالله هقضي الليله هنا اخلي بالي من ادهم وحضرتك ارتاحي بقي 

ريهام: وماله يا حبيبه قلبي 

ادهم: ههههه حلو الفيلم اللي بتمثلوه ده 

بقي دي لعبتك؟ 

ريهام: لعبه ايه مش فاهمه؟  

ادهم: انك تقولي قدامها ان انا علي علاقه بواحده تانيه 

احب اطمنك ان لعبتك مش هتفلح اما انتي يا دولي طالما ما بتحبيش الذوق اتكلم معاكي بقله ذوق 

سبق وقلتلك مليون مره قبل كده انا عمري ما حبيتك ابدا ولا هحبك 

دولي: امال اللي بينا ده تسميه ايه؟  

ادهم: بينا؟؟؟  وهو في بينا وانا مش واخد بالي؟  انتي مجرد واحده بشوفها في نايت كلب اخر الليل ارقص معاها شويه او اقضي وقت مش اكتر 

دولي: ترقص معايا شويه؟؟؟ ( بصت حواليها واستنتجت ليلي)  انتي بقي ليلي؟؟  مش بطاله!  

ادهم: اطلعي بره يا دولي 

دولي: ليه خايف احسن اقول لحبيبه قلبك انك كنت بتيجي تنام في حضني اول ما تتخنق منها او تمل 

ولا اقولها انك طول وقت دراستك بره كنت بسافرلك اقضي معاك شهر واتنين مع بعض 

ادهم:  اطلعي بره او هنادي للخدم يطلعوكي بره 

دولي: وعلي ايه؟  بس هستناك تجيلي لما تزهق من قطتك الجديده وهترجعلي 

ادهم: روحي واحلمي واتغطي كويس علشان البرد 

خرجت دولي بس طبعا كلامها عمل مفعوله لانها اول ما مشيت الكل وقف يمشي 

ادهم معرفش يتكلم قدام الكل كده ولا عرف يعمل ايه 

نظره واحده لليلي كانت كفيله بانها تتطير النوم من عينه لانه عرف انها مش هتسامحه بسهوله ده اذا سامحته اصلا 

اما ريهام فكانت مبسوطه باول انتصار ليها 

مشيوا واول ما خرجوا 

ادهم وعلي وريهام واقفين بيبصولهم وهما بيتحركوا لحد ما اختفوا خالص 

ادهم: اتبسطي كده اعتقد صح؟  دي لعبتك انك تعرفيها الماضي بتاعي بالطريقه دي 

ريهام: انت بتتكلم عن ايه؟  اه عن دولي؟  

دولي اتصلت بيا وعرفت مني انك عملت حادثه ويدوب خرجت اعرف منين بقي انها هتيجي النهارده وبعدين لو اعرف كنت خليتها تيجي بدري اهي كانت ترحمني من التمثيل طول الوقت ده 

ادهم: علي العموم براحتك بس ليلي مش هسمح لحد يبعدني عنها مهما يكون التمن 

بس انا عايز الفت نظرك لنقطه مهمه 

ريهام: اللي هيا ايه؟  

ادهم: ان انا ابنك مش عدوك 

ريهام: وعلشان انت ابني مش هسيبك تضيع حياتك كده مع واحده ما تستاهلكش 

ادهم: واللي تستاهلني دولي؟؟؟ 

اللي كل يوم بتسهر مع راجل شكل وتنام مع واحد شكل؟؟  هيا دي اللي انتي عايزاها هنا في بيتك زوجه ليا؟؟ 

ريهام: مش شرط دولي في غيرها كتير محترم 

ادهم: ليلي وبس فاهمه؟؟  ليلي 

سابهم وطلع حاول يكلم ليلي بس طبعا تليفونها مقفول 

اتصل علي تليفون البيت بس قالوله انها نايمه 

اول ما ليلي روحت البيت جريت علي اوضتها تعيط 

خالد نادي عليها تطلع بره معاهم 

اخواتها كلهم متجمعين 

خالد: وبعدين انتي ما عندكيش غير العياط؟ 

ليلي: عايزني اعمل ايه؟  

ماجده: تعمل ايه يعني؟  انت شوفت امه عامله ازاي؟  استعوضي ربنا فيه وبكره يرزقك باحسن منه؟  وبعدين ده من توب واحنا من توب 

شوفت البت البجحه اللي جايه تبات معاه عيني عيني كده ولا ادب ولا خشي 

ناديه: بنات اخر زمن اهو لايقين علي بعض ماهو كان بيبات معاها واكيد مع غيرها 

خالد: خلصتو لك وعجن ولا لسه؟  

ماجده: خلصنا قول يا سيدي انت 

خالد: بصي يا بت يا ليلي اول حاجه انتي بتحبيه؟؟صح ولا؟ 

ليلي: صح وبعدين؟  

خالد: وانتي قبلتي بيه علي وضعه الجديد ورجعتيله صح؟ 

ليلي: صح بس ده علاقته ايه ب

قاطعها: ليه كل علاقه واحد غني ومليونير وشايفه شكله عامل ازاي وغير كل ده متعلم بره وعاش في امريكا يعني ولا عيب ولا حرام 

محمد: وانتي نفسك يا ليلي اشتكيتي منه قبل كده فاكره ولا نسيتي لما زعل منك انك بعيده عنه وساعتها كنتي مستغربه تصرفه 

هو طبعه كده واتعود علي كده 

ده انا دلوقتي بس عذرته علي تصرفاته دي 

ليلي: يعني ايه؟  

خالد: يعني هيكون في مليون واحده زي دولي دي هتظهرلك لو فضلتي معاه 

ده واحد عنده الموضوع ده عادي مش زينا 

ليلي: والمفروض اني ايه اقبل بالوضع ده واحمد ربنا انه اخر الليل يجيلي وتشاركني فيه مليون واحده صح؟ 

خالد: حماره من يومك محدش قال كده ولا حد يقبل بكده 

اللي بقوله انك تحاسبيه اه بس من يوم ما ارتبط بيكي مش قبل كده 

اللي قبل كده مش بتاعك 

ماضيه بقي ماضي وبعدين هو اكيد هيجيلك اول ما يشد حيله ويقدر يتحرك وهيشرحلك كل ظروفه وهيطلب منك كمان تسامحيه علي اللي فات 

انتي بقي حددي هتقبليه بوضعه ده ولا انتي ناويه علي ايه؟  

ليلي: وامه؟ 

خالد: اهو امه دي الواحد نفسه يمسكها يروقها 

بس ما علينا مالكيش دعوه بيها سيبي ابنها يتصرف معاها وخليكي بعيد عنها 

ليلي: انت هتقول زيه مالكيش دعوه بيها 

خالد: طيب اهو كمان قالك _ ايوه هو يتصرف معاها ابن وامه يتخانقوا يتصالحوا مالكيش فيه وهيا مسيرها هتقبلك اول ما تعرف انه مفيش فايده 

وعلي فكره اقطع دراعي من هنا ان مكنتش هيا اللي كلمت البت دي وقالتلها تيجي وتقول كده قدامك وكل مره هتعمل فيكي حاجه زي كده 

وانتي وشطارتك هتسمحيلها تفرق بينكم ولا هتكوني ذكيه وتحافظي علي جوزك

ليلي: جوزي؟ 

خالد: بكره يبقي ولا ايه؟  فكري كده وعلي مهلك مستعده للحياه الجديده دي ولا نفك منه ونشوف حد علي قدنا؟؟؟  والاهم هو هينفع اصلا نشوف حد غيره ولا خلاص هو اتطبع في القلب ونستحمل علشانه؟؟  فكري وخدي قرارك 

بس المهم اوعي تستقلي بنفسك وعلشان هو غني تحسي انك قليله جنبه 

هو غني اه بس في حاجات كتيره نقصاه وعايز يكملها بيكي

ليلي: هو ناقصه حاجه!؟ايه  اللي ممكن يكون ناقصه او يعوزه ومش لاقيه؟؟ 

خالد: عايز حب ودفا وبيت واخلاق وواحده تصونه وتحبه هو مش فلوسه 

عايز كتير وانتي بس اللي تقدري تكمليه فاهمه يالا تصبحي علي خير وبطلي العياط اللي لا بيقدم ولا بياخر ده 

وانتي وهيا هش كل واحده علي بيتها يالا نجوزكم علشان نرتاح منكم ترجعوا بعيالكم واجوازكم هيا ناقصه!  كل واحده علي بيتها 

ماجده: انا بايته جوزي روح اصلا 

ناديه: وانا كمان قولتله يروح هنبات عندك مانع 

خالد: باتوا انتو حرين خشوا ناموا فوق بعض تصبحوا علي خير انا هنام بكره اجازه واياك اصحي بدري علي صوت العيال 


 الصبح اول ما طلع  اتفاجؤا بالباب بيخبط 

خالد قام من نومه وفتح الباب لقي ادهم في وشه 

ادهم: اسف لو جيت بدري ومن غير معاد 

خالد: يا فتاح يا عليم ادخل يا عم يعني انت اخر حد توقعت انه ممكن يصحيني بدري ولو حد غيرك صحاني كنت روقته وعملت معاه الجلاشه 

ادهم: عملت ايه؟؟  ما علينا مش وقته  معلش بقي يعني لو ينفع هما كلمتين مع ليلي 

خالد: علي فكره انت مفيش حاجه بينك وبينها لحد دلوقتي 

ادهم: عارف بس معلش استحملني ما انت شايف اللي بيحصل اهوه 

خالد: شايف بس احنا حته شعبيه وكلام الناس فيها كتير 

ادهم: عارف بس هو انا ينفع اقعد الاول انا مش قادر اقف نهائي وانت بتستجوب فيا 

خالد: يوووه انا نسيت اصلا انك تعبان معلش اتفضل اقعد 

ادهم: متشكر 

عم فتحي: صباح الخير يا ابني تعال وهعملك احلي فطار 

ادهم: لا معلش مش وقته 

عم فتحي: ده هو وقته وبعدين شكلك كنت تعبان جامد امبارح وما نمتش 

ادهم: انا فعلا ما نمتش بس مش من التعب 

عم فتحي: امال من ايه؟  

ادهم: مش بيقولو ما ينام الليل غير مرتاح البال 

عم فتحي: وانت ايه اللي تاعب بالك كفاله الشر؟؟ 

خالد: عمايله السودا 

ادهم: ماشي مقبوله منك 

خالد: امال لما تدور تعط مع نسوان ده اسمه ايه مش عمايل سودا!!!! 

ادهم: اولا انا ما بعطش مع نسوان وثانيا دولي دي كانت ماضي واهي قالت بنفسها ايام دراستي يعني زمان

خالد: عارف بس انا رايي مش مهم المهم اقنع صاحبه الامر 

ادهم: طيب ممكن بقي تناديلها ولو ينفع يعني نخرج انا وهيا ساعه؟؟؟ 

خالد: نعم؟؟؟  تخرجوا!؟؟ اه؟؟؟  انت عارف المثل بتاع سكتناله 

ادهم: لا مش عارفه وبعدين فيها ايه؟  انا لازم اتكلم معاها لازم تفهم مني الدنيا ماشيه ازاي 

خالد: ماشيه كدهو...  خروج لا كفايه بقي كلام الناس 

ادهم: ناس ايه؟  انا في البيت اهو قدامكم مش بخرج معاها من وراكم وجاي استاذنكم

خالد: لا معلش اتكلم هنا براحتك 

ادهم: لا معلش اللي هتكلم فيه حياتي الخاصه وهيا بس اللي من حقها تسمع 

خالد: يبقي تاجل الكلام في حياتك الخاصه لحد ما هيا تبقي جزء من حياتك الخاصة دي 

ادهم: معنديش مانع بس هيا اوكي بالنسبه للي حصل امبارح ومفيش مشاكل بالنسبالها؟؟ 

يبقي خلاص ناجل الكلام لبعدين 

هنا ليلي خرجت 

ليلي: لا طبعا انا مش اوكي بالنسبة للي حصل امبارح 

انت كنت معاها وانت معايا صح؟ 

هو ده اللي كنت تقصده ساعت ما قولتلي انك كل يوم نايم في حضن واحده؟؟ 

ادهم:اولا  ممكن تهدي شويه؟  وثانيا ينفع ما نتكلمش كده قدام الكل ده مش اسلوب نقاش 

ليلي: اه سوري نسيت انت ما بتتكلمش في حياتك الخاصه قدام الناس 

بس بتنام مع بنات عيني عينك كده 

ادهم: لو هتفضلي تتكلمي كده يبقي بلاش كلام احسن 

ليلي: انت بتهددني؟؟؟ 

ادهم: هو فجأه بقي كلامي مع اي حد تهديد؟؟ 

امي تقولي انت بتهددني وانتي تقوليلي انت بتهددني وبعدين معاكم؟ 

عم فتحي: اهدي يا بت انتي دي مش طريقه كلام دي 

اطلع انت يا ادهم واستني عند البنزينه وهيا هتجهز وخالد هيجبها وروحو اتكلموا بس ما تاخرهاش وتنزلها برضه بعيد 

علشان بس الشارع ما يشوفهاش خارجه داخله معاك ولسه مفيش حاجه بينكم رسمي 

خالد: ايه يابا ده؟  

عم فتحي: اللي سمعته...  ساعات بتبقي عاقل وعقلك يوزن بلد زي امبارح بالليل وساعات بتبقي حمار وعايز رسن زي دلوقتي كده 

انتي عايزه تتكلمي معاه اتفضلي البسي 

مش عايزاه اصلا قوليله روح ارتاح في بيتك وينساكي اصلا 

ليلي: هلبس 

دخلت تجهز وادهم قام وقف بالعافيه 

ادهم: متشكر يا عم فتحي 

خالد: ما تاخرهاش 

ادهم: مش هاخرها يا خالد 

خرج ادهم وركب عربيته 

حسين: طردتك ولا ايه؟  كان لازم تكون واضح معاها وتقولها علي ماضيك المهبب 

ادهم: هو انا لحقت اصلا وبعدين انت بتتدخل ليه في اللي مالكش فيه اطلع واستني عند البنزينه اتحرك 

حسين: طلعت بس حصل ايه؟  

ادهم: انت راجل فضولي بشكل مستفز 

حسين: اهو وصلنا البنزينه احنا مستنين ايه؟  

ادهم: مالكش دعوه 

حسين: مستنين ليلي اكيد وهو في غيرها

ادهم :_____

حسين: طيب كويس انهم وافقوا انها تخرج معاك طيب وهما قبلوا كلامك اصلا؟ 

ادهم: ____

حسين: ايوه طالما بنتهم هتخرج معاك يبقوا قبلوه

ادهم: ارحمني يا الله 

حسين: هيرحمك ان شاءالله بس انت ادعي كتير كده وخليك قريب منه وليلي برضه هتسامحك بس انت قولها علي كل حاجه واوعي تقولها انك كنت بايت عند دولي دي 

قولها انه كله كان ماضي 

ادهم: ايه رايك تكلمها انت بدالي؟ 

حسين: معنديش مانع لو تحب فعلا انا 

ادهم: اخرس يا عمي حسين اخرس شويه عصبتني ووترتني 

اهي ليلي جت اهي انزل افتحلها 

نزل حسين وفتح لليلي ودخلت جنب ادهم 

ادهم: تحبي تروحي فين؟  

ليلي: مش عايزه اروح اماكن هما كلمتين اسمعهم منك وخلاص 

ادهم: حسين ودينا اي مكان هادي نعرف نتكلم فيه 

حسين وداهم مكان هادي ونزل من العربيه وسابهم 

ادهم: هاه عايزه تقولي ايه؟  

ليلي: مش انا اللي هقول 

ادهم: عايزاني اقول ايه؟  ان انا ليا ماضي وانتهي 

ليلي: هو سؤال واحد تجاوبني عليه بصراحه ومن غير كدب ولا لف ولا دوران 

ادهم: اسالي وهجاوبك 

ليلي: انت شوفت دولي بعد ما عرفتني وقضيت ليله عندها؟؟؟؟ 

اتنهد ادهم تنهيده طويله 

ادهم: ايوه شوفتها فعلا

ليلي: بس خلص الكلام كده بعد اذنك 

ويدوب هتفتح باب العربيه فمسكها وشدها 

ادهم: لسه الكلام ما خلصش الكلام ما بداش اصلا 

اولا دولي دي اعرفها من سنين طويله لكن عمرها ما كانت حبيبتي اه بقضي معاها وقت بس تسليه وعارف ان ده غلط قبل ما تتكلمي بس انا كان وضع طبيعي وحاجة طبيعيه وهيا كمان معارضتش ابدا مع انها عارفه اني ما بحبهاش لاني قولتها صريحه 

ليلي: انت شوفتهاونمت معاها بعد ما عرفتني يبقي ما تقولش ماضي 

ادهم: مش بالظبط كده اولا انا شوفتها في الفتره اللي اتخانقنا فيها يعني مكناش مع بعض 

ليلي: يعني كل ما نتخانق تروح لواحده وتقولي احنا مش مع بعض؟؟؟؟ 

ادهم: الوضع مختلف ودلوقتي حاجه وقبل كده حاجه؟ 

ليلي: يعني ايه؟  

ادهم: يعني اول ما عرفتك مكنتش اعرف حدود العلاقات ايه ولا كنت مهتم اعرفها وكنت بتعامل معاكي زي اي بنت اه بحبك بس عادي العلاقه ما يبقلهاش حدود اعمل اللي انا عايزه ولما رفضتي اتهمتك ساعتها انك ما بتثقيش فيا مش ده اللي حصل؟ 

ليلي: انت عايز توصل لايه؟  

ادهم: اوصلك ان انااتغيرت ومفاهيمي اتغيرت وعرفت كتير عن عادات وتقاليد هنا وعرفت كتير عن الحرام والحلال 

انا اتغيرت لانك انتي حطيتيني علي اول الطريق الصح 

اما دولي بقي فدي ساعتها كنت لسه ادهم القديم وبعدين قابلتها وانا سكران مش في وعي وايوه بيت عندها في بيتها بس ما لمستهاش ابدا كنت سكران لدرجه اني اول ما شوفت السرير تقريبا اغمي عليا واول ما فقت الصبح مشيت 

ليلي انا من يوم ما عرفتك ما لمستش واحده تانيه ابدا 

وانتي لو هتحاسبيني يبقي من يوم ما عرفتك وبس قبل كده انتي مكنتيش موجوده 

ليلي:  انت ايه اكتر حاجه عملتها غلط؟ 

ادهم: يعني ايه؟  انا بشرب سجاير وساعات بسكر وبروح كازينوهات يعني حاجات زي كده 

ليلي: وانا مش قصدي علي كل ده انا قصدي مع البنات 

ادهم: مالهم البنات؟  عمري ما عملت حاجه باسم الحب او خدعت واحده لو ده قصدك 

ليلي: مش كده قصدي وصلت لحد ايه معاهم؟ 

ادهم: مكنش في حد جدي في حياتي ما وصلتش يعني لاي حاجه مع اي واحده 

ليلي: يوووه مش قصدي كده 

ادهم: وانا مش فاهم انتي بتسالي عن ايه علشان اجاوبك 

ليلي: قصدي وصلت لايه؟  يعني بتمسك ايدهم بس؟؟؟  بتبوسهم؟؟؟  بتعمل لحد فين معاهم؟ 

ادهم: اه قصدك بمارس معاهم الجنس ولا لأ ده سؤالك؟؟؟ 

ليلي: ايوه ده سؤالي بس مش كلنا عندنا نفس جراتك في الكلام كده 

ادهم: وده يفيدك بايه السؤال ده؟ 

ليلي: عايزه اعرف انا هكون اول واحده في حياتك ولا ايه؟؟؟ 

ادهم: انتي اول واحده احبها في حياتي 

ليلي: مش ده سؤالي جاوبني بصراحة 

ادهم: هتفيدك بايه الاجابه؟ 

ليلي: مش عايزه مفاجآت في حياتي وكل شويه واحده تظهر وتقولي انا كنت مع جوزك قبل كده؟  فلو عملت حاجه زي كده يبقي تقولي عليها انت خليني ابقي مستعده نفسيا لاي حد 

ادهم: ليلي ارجوكي بلاش كلام كتير في الماضي 

الماضي بتاعي كان مشين ومهين وعملت كل حاجه غلط وحرام فارجوكي خلينا نقفل الشابتر ده من حياتي ونبدا شابتر جديد نظيف 

ليلي: طيب جاوبني  علشان نقفله

ادهم: اه يا ليلي كنت مع بنات قبل كده وكتير واغلبيتهم ان مكنش كلهم اجانب 

ليلي: مكنتش اعرف ان دولي اجنبيه!!! 

ادهم: انا قلت اغلبهم دولي واحده من البنات المصريه عايزه تعرفي ايه تاني؟  واوعي تقوليلي كام واحده 

ليلي دمعه نزلت منها علي خدها وما ردتش 

وهو كمان سكت لان معندوش كلام يقوله 

ليلي: كان نفسي اكون اول واحده في حياتك واول فرحه 

ادهم مسح دموعها: انتي فعلا كده!  ليلي انتي اول واحده قلبي يدق علشانها واول واحده اتمنيتها واول واحده هموت والمسها

كل حاجه معاكي تعتبر تجربه جديده ليا 

انتي اول واحده هلمسها وهيا مراتي 

انتي اول واحده هلمسها واكون انا اول راجل في حياتها 

انتي اول واحده المسها وانا بدوب فيها وبعشقها 

انتي اول حقيقه واضحه وثابته في حياتي 

كل ده مش كفايا؟؟؟ 

ليلي: توعدني اني هبقي الاخيره في حياتك ما تبصش ولا تلمس واحده غيري؟؟؟ 

ادهم: اوعدك طبعا 

ليلي: لو مت بس من حقك 

حط ايده علي شفايفها 

ادهم: ولا حتي الموت هيفرق بينا انا ليكي انتي وبس 

انا حبيبك انتي وبس ولا في غيرك ولا هيبقي في غيرك 

وارجوكي بقي انا اترهنت مع امي انها مش هتعرف تفرق بينا اوعي تخلينا اخسر الرهان 

ليلي: مش هتخسره ومحدش هيفرق بينا ابدا ابدا 

حطت راسها علي صدره وهو ضمها براحه 

ادهم: ضلوعي هاه خلي بالك 

ليلي: طيب انا غلطانالك 

ويدوب هتبعد 

ادهم: حقك علي قلبي بس خليكي قريبه 


ريهام اتجننت لما عرفت ان خطتها فشلت برضه لكن مش هتستسلم 

ادهم اتحسن واخد ابوه وراحو طلبو ايد ليلي رسمي ولبسوا دبل كمان

اخدها هيا واخواتها واهلها واشترالها احلي شبكه في الدنيا دهب زي ما اخواتها اختاروا 

والماس علشان يليق بحبيبته

وطبعا كل واحده من اخواتها وصحباتها هداهم بهديه دهب معتبره جننت الكل 


عملها حفله خطوبه بالنسبالها كانت وهم 

الحفله كانت في الشارع بتاعهم بناءا علي طلبها بس ادهم علشان خاطرها حول الشارع لاحلي مليون مره من اجمل قاعه افراح 

الانوار اتعلقت الشارع اتفرش كله الورد بقي في كل مكان احسن فرق للدجي كانت موجوده واتعمل احلي ليله ليهم 

ادهم عزم الناس اللي بيحبوه وبس في شغله او معارفهم وليلي كل اللي يعرفها واللي ما يعرفهاش من الشارع كان موجود اصلا اي حد بيعدي بيقف يتفرج وليلي كانت لابسه فستان مخليها اميره ( صوره الفستان علي الغلاف)

اتعملت ليله الكل بيحكي بيها 

كلها ضحك ورقص وفرح واتمني ادهم انه ياخد ليلي ويمشي 

اخر الليل قبل ما يمشي كانوا لوحدهم 

ادهم: هو يجري ايه لو طلعت قولت لابوكي اني عايز اخدك معايا وتبقي مراتي بجد؟ 

ليلي: ولا اي حاجه جرب كده 

ادهم سابها وخارج فعلا شدته من ايده 

ليلي: تعال هنا يا مجنون انت رايح فين؟  

ادهم: مش قولتي روح قول لابويا!؟  فاكراني هخاف يعني ولا هتكسف؟؟؟ 

ليلي: لا ده ولا ده مجنون وتعملها 

ادهم: مش كنا عملنا الفرح بالمره ده ايه الغتاته دي لازمته ايه الانتظار يعني؟؟ 

ليلي: معلش كل حاجه بأوان اصبر 

ادهم: والل مش قادر يصبر يعمل ايه بقي؟  

ليلي: يعني ده هو شهر مش كتير 

ادهم: مش كتير؟؟؟  انتي بتستعبطي صح؟؟  كل ساعه بتعدي وانتي بعيد بيوم يعني اليوم بالنسبالي 24 يوم الشهر هيبقي قد ايه بقي 

ليلي: ايه ده كله براحه 

ادهم مره واحده شدها عليه جامد وهيا كانت هتقع فسندت عليه 

ادهم: انتي بعيد علي طول ليه؟  يعني اغلطي وقربي مره 

ليلي حطت ايديها حوالين رقبته وضمته ليها للحظات سندت راسها علي صدره 

ليلي: واغلط ليه؟  انت بقيت ملكي وانا ملكي 

مشيت نص المسافه فاضل نص كمان 

ادهم: طيب النص ده مفيهوش اي تسهيلات؟؟ 

ليلي ضحكت بطريقه ناعمه وقربت اكتر ووقفت علي طراطيف صوابعها وباسته في خده 

ادهم اندهش من تصرفها بس ابتسم وكان عايز يضحك 

ليلي: مالك في ايه؟  

ادهم: لا مفيش 

ليلي: لا بجد في ايه؟ 

ادهم: اصل انتي حسستيني ان انا اخوكي لما بوستيني كده يا حبيبه قلبي العشاق ما بيبوسوش كده 

ليلي: ده اخرك عاجبك ولا مش عاجبك؟؟؟ 

ادهم: عاجبني هو انا اقدر اتكلم 

طيب اردهالك انا بقي وبنفس طريقتك 

قرب منها قوي وهيا خافت للحظه انه يلمس شفايفها بس هو مسك دقنها ودور وشها بحيث خدها هو اللي في وشه وقرب قوي منها لمس خدها بخده نفسه في رقبتها جننها قربه منها بالشكل ده عايزه تصرخ وتقوله خلص بس انفاسها مقطوعة 

لمس بنعومه خدها وطبع بوسه رقيقه علي خدها وبعد 

الاتنين بصوا لبعض بنظره مليانه شوق ولهفه 

ونفاذ صبر 

ادهم كان عايز اكتر وفعلا قرب منها جامد يلمس شفايفها ويدوب لمسها فهيا بعدت لحظه وحطت ايدها علي شفايفه بحيث تبقي فاصل بينهم وباست ايدها كانها بتبوسه هو 

هو مسك ايدها وباسها 

ادهم: حاضر هاصبر 

رجع لورا خطوه وعمل صوت يدل علي نفاذ صبره وبصوت عالي شويه 

ادهم: يا صبر ايوب تعالي نطلع بره مش قادر اقعد معاكي لوحدنا وافضل بعيد يالا يا بنتي يالا 

ضحكت هيا برقه ومسكت ايده وخرجوا بره 

شرين: انتو جيتو ليه؟  

هبه: تلاقيهم اتخانقوا 

ادهم: بس بس انتي وهيا وبطلوا افتراضات كتير كده 

ليلي: وحشتونا جينا نقعد معاكم 

ادهم: فعلا وحشتونا!!!!  وحشتونا لدرجه مش عارف صراحه اقولكم ايه؟  

اتقلبت القعده هزار وضحك واتفاجئ ادهم ان الوقت اتاخر جدا 

فقام واستاذن واخد ابوه اللي كان مندمج مع الرجاله في الشارع وروحوا علي البيت 

اول ما الكل مشي اتلم البنات حوالين ليلي 

هبه: عملتو ايه؟  

شرين: بالتفصيل الممل لو سمحتو 

وفاء: انتو خرجتو ليه؟  

ليلي: وانتو مالكم ايش حشرركم 

هبه: ايش حشررنا؟؟؟  هيا من اولها ايش حشررنا ماشي؟؟؟ 

ليلي: لا لا ابدا معملناش حاجه كان عايز يقول لبابا ياخدني علي البيت معاه وفضلنا نهزر حبتين وبوسه علي الطاير 

هبه: باسك بجد؟؟ 

شرين: طعمها ايه هاه حلوه؟؟؟ 

وفاء: طويله ولا ايه 

ليلي: يخربيت اسئلتكم انتو بنلت سفله اصلا 

لاطبعا مش اللي في بالكم ده خالص بوسه في خدي عادي كده يعني وبعدين دي مجرد خطوبه مش جواز مش هيبوسني غير لما ابقي في بيته 

البنات قاموا وقفوا 

هبه: نقوم ننام طالما طلعت في الخد

البنات سابوها ومشيوا وهيا فضلت هيمانه في حبيبها  

 ادهم  رجع بيته مبسوط واول ما دخل 

""" اخيرا سيادتك شرفت؟؟ مستنيك من بدري؟  والله ليك وحشه عامل ايه؟  سمعت اشاعه عنك كده وجننتني فجيت اتطمن منك انها غلط """

ادهم بص للزائر بصه  حذر وترقب وهو وابوه بصوا لبعض ولامه بصه لحد امتي هتفضلي كده؟ 

ونكمل بكره 

ياتري الفرح هيتم؟ 

مين الزائر ده وهيعمل ايه؟  

ريهام لحد امتي هتفضل كده

ShiMoO

الحلقه 12

حبيبي المجهول

ادهم دخل من بره مبسوط واول ما دخل لقي حد في انتظاره 

( اخيرا شرفت انا في انتظارك من بدري 

سمعت اشاعه كده جننتني وقولت اجي اطمن منك انها غلط) 

ادهم بص لامه واتنهد 

( ايه مش هتسلم عليا ولا ايه)  

ادهم: اهلا بالخطاب الكبير!!  عاش من شافك مش بتقولوها كده برضه؟؟؟! 

سليم : لا اتقدمت كتير وبقيت بتتكلم عربي كويس اهو 

ادهم: اكيد طبعا بقالي تقريبا سنتين اهو هنا 

المهم خير؟؟  

سليم : خير؟؟؟  انا جدك اجي في الوقت اللي يعجبني ولا ايه؟  

ادهم: جدي!!!  اه؟؟  طيب اهلا بيك بعد اذنكم انا طالع ارتاح شويه 

سليم: استني هنا قولت عايز اتكلم معاك شويه 

ادهم: اجلها للصبح دلوقتي تعبان 

سليم: لا الموضوع ما يتجالش اقعد 

ادهم قعد قصاده: خير اتفضل 

سليم: خير بس انا كنت جايبلك عروسه حفيده واحد صاحبي جدا و

قاطعه ادهم: مع احترامي لحضرتك ولصاحبك بس انا مش محتاج عروسه 

انا اعرف انقي لنفسي كويس 

سليم: بتعرف تنقي؟  قولتلي!!  وعلشان كده منقي واحده جايبها من الشارع وعايز تتجوزها؟؟؟  هيا دي تنقيتك؟؟؟ 

ادهم: انا مش جايب واحده من الشارع 

انا حبيت بنت محترمه ومن بيت محترم 

سليم: اه بيت محترم!!!!  ابوها طباخ في كل بيت شويه واخوها الكبير بلطجي وسواق 

ده غير المنطقة البيئه اللي ساكنه فيها 

دي تربيه شوراع ما تلقيش بينا 

ادهم: عجباني ودي خلاصه الكلام 

سليم: يعني ايه عجباك؟؟ 

ادهم: ملهاش كذا معني 

وبعدين ده شيئ ما يخصكش اصلا فلو سمحت ما تتدخلش في شيئ ما يخصكش 

سليم: يعني ايه ما يخصنيش!؟  انا جدك وانا كبير العيله دي وانا المسؤل عنها ولا علشان سبتكم انت وابوك تديروا الشركات يبقي خلاص 

لا فوق وشوف انت بتكلم مين؟  

ادهم: بكلم مين؟  

سليم: انا قبل كل شيئ جدك 

ادهم: جدي؟؟؟  بعد ما بقي عمري   30 سنه جاي تقول جدي؟؟ 

انت يدوب واحد اعرفه شكلا مش اكتر 

وما تطمعش في اكتر من كده 

ورايك احتفظ بيه لنفسك 

ريهام اتدخلت: عيب كده يا ادهم ما تكلمش جدك كده 

ادهم: هيا دي خطتك التانيه؟؟؟  بس احب اقولك انه ما يعنيليش اي شيئ قال جدي قال؟ 

شوفو انتو الاتنين خلال شهر هتجوز ليلي ومفيش قوه علي الارض هتمنع الفرح ده فريحوا نفسكم 

سابهم و ابوه دخل بعد ما ابنه طلع 

علي: ايه ناويين علي ايه؟  

ايه يا سليم باشا؟  مش مكفيك حياتي اللي ضيعتها مني جاي تضيع حياه ابني؟؟ 

سليم: الظاهر اني غلطت لما احترمت رغبتك وسيبتك تربي ابنك بعيد عني!!  كان لازم اربيه انا 

على: تربيه انت؟؟؟  ابني متربي احسن تربيه 

متعلم احسن تعليم 

من اذكي الناس في شغله وفي حياته 

سليم: ولما هو ذكي جايب واحده اي كلام ليه يتجوزها ولا من شابه اباه 

على: القلب وما يريد 

ابعد عن ابني ومالكش دعوه بيه 

انا غلطت لما سيبتك تمشي كلامك عليا بس مش هسمحلك تبعد ابني عن حبيبته فاهم؟  

سليم: انا انقذتك من ورطه كنت هتعيش فيها ده جذاتي وحفيدي انا هتصرف معاه ومش هسمحله علي اخر الزمن يدخل عيلتنا واحده زي دي 

على: مش هتقدر تعمل حاجه ادهم غيري 

سليم: هتشوف 

تاني يوم ادهم نزل شغله هو وابوه 

اما الجد ففضل في البيت مع ريهام 

سليم: اتصلي يا ريهام بالبنت دي وخليها تيجي او ابعتيلها السواق يجيبها 

ريهام: حاضر بس هتعمل ايه؟  

سليم: هحاول ابعدها هاتيلي البنت دي 

ريهام طلعت بس ملقتش غير حسين والسواق بتاعها مع جوزها وحسين ولاؤه لادهم بس مضطره 

بعتته يروح لليلي ويجيبها 

حسين: خلاص هتصل بالباشمهندس وابلغه واجيبها 

ريهام: لا انا عايزه افاجؤه وبعدين عايزه اقرب منها واحنا لوحدنا عايزه اشوف ابني بيحبها ليه؟  

محتاجه احبها علشان ادهم ولا ايه؟  

حسين: اه طبعا يا افندم 

ريهام: طيب روح وما تتاخرش 

مشي حسين وراح لليلي وطول الطريق بيحاول يتصل بادهم بس موبيله مقفول وفي مكتبه محدش بيرد 

عدي عليه بس مالقهوش في الشركه خالص ولا هو ولا علي 

في الاخر اضطر يروح لليلي واول ما قالها خافت تروح من غير ادهم بس اخواتها قال لها انها فرصه تحاول تكسب حماتها وتوريها قد ايه هيا بتحب ادهم وتلطف الاجواء شويه 

راحت ليلي وقبل ما تدخل 

حسين: خلي بالك يا بنتي هما ممكن يحاولو يبعدوكي عن ادهم 

ليلي: بس انت قلت 

قاطعها: انا بنصحك بس مش مصدق كلامها هيا اختارت وقت عارفه اني مش هعرف اوصل لادهم او ابوه الله اعلم هما راحو فين؟ 

ممكن يكون مدبرين اي حاجه ليكي 

ليلي: انت بتخوفني كده يعني اعمل ايه؟ 

حسين: تكوني واثقه من حب ادهم ليكي وما تسمحيش لحد يبعدك عنه مهما يكون الحد ده 

واوعي تسمعي منهم انك مش مناسبه ولا انك فقيره ولا ان ادهم هيزهق منك مثلا 

مهما يقولو خليكي واثقه في ادهم وفي نفسك

ادهم سعادته معاكي انتي وبس ده اهم حاجه مهما يحاولو يقنعوكي بالعكس.  فهمتي؟ 

ليلي: ربنا يستر

دخلت ليلي واستقبلتها ريهام ودخلتها عند سليم اللي ليلي خافت منه اول ما شافته 

فضلو يتكلمو كلام كتير وليلي واقفه وبيحاولو يرهبوها قبل ما يوجهولها اي كلام 

سليم: اه انتي بقي اللي واكله دماغ حفيدي؟ 

ليلي: انا مش واكله دماغ حد 

سليم: امال ايه بيحبك ليه ومتشعبط فيكي كده؟  عملاله عمل مثلا؟؟ 

ليلي: لا طبعا انا وادهم بنحب بعض 

سليم: انتي بتحبيه؟ 

ليلي: طبعا بحبه 

سليم: بتحبي فلوسه؟ مستواه؟ المركز اللي هينقلك فيه؟ لكن بتحبيه هو؟؟؟  ما اعتقدش 

ليلي: انا يوم ما حبيت ادهم مكنتش اعرف انه غني اصلا ولا مركز ولا مستوي كنت فكراه انسان عادي 

سليم: اه سمعت بالفيلم ده بس مش مصدقه 

ادهم صوره واسمه في مجلات كتير 

ما تقنعينيش انك مكنتيش تعرفي 

انت بس بتمثلي كويس

ليلي: حبي لادهم حقيقة مش تمثيل حضرتك غلطان 

سليم: لا طبعا مش غلطان 

ريهام: انتي بتحبيه بجد؟؟ 

ليلي: طبعا بحبه بجد 

ريهام: طيب اثبتي حبك ده 

ليلي: اثبته ازاي؟؟ 

قلقت ليلي وخافت منهم وندمت انها جت من غير ما ادهم  يكون موجود 

ريهام: اثبتي حبك واتاكدي من حب ادهم ليكي 

ليلي: انا بحب ادهم وواثقه من حبه هو كمان 

سليم: امال خايفه كده ليه ووشك اتخطف؟؟ 

ليلي: انتو بتشككوا في حبي ليه وحبه ليا 

انا والله بحبه من كل قلبي 

ريهام: طيب هصدقك بس انتي ليه رفضتي انه يلمس شعره منك؟؟؟  بتجننيه وبس وبتعليقه بيكي 

خايفه انه لو لمسك ما يتجوزكيش صح؟ 

ليلي: لا طبعا انا رفضت ادهم يلمسني لاني  ده حرام ولاني اتربيت علي ده مش علشان اجننه وبعدين ادهم هو بنفسه اللي قالي انه مش عايز يلمسني غير بعد ما يتجوزني 

ريهام: ده كلام لكن انتي عارفه انه لو  لمسك مش هيتجوزك لان خلاص مفيش حاجه فاضله يتجوزك علشانها 

ليلي بدمعه بدات تنزل: لا ادهم بيحبني 

سليم: ايه الميزات اللي انتي شايفاها في نفسك علشان يحبك؟؟؟ 

انتي بنت عاديه بنت طباخ 

جمالك عادي وفي مليون واحده جميله 

معندكيش ولا مركز ولا نسب ولا اي شيئ 

ذكائك عادي وتعليمك اقل من العادي 

ايه فيكي مميز؟؟؟  بتحبيه؟؟  في مليون غيرك بيحبوه واحسن منك مليون مره؟؟ 

هاه ردي 

ليلي: معرفش بس هو بيحبني 

ريهام: شرط اساسي في الجواز التكافئ 

قوليلي حاجه واحده انتي متكافئة فيها مع ادهم 

مستواه؟  مركزه؟  تعليمه؟  شغله؟  اهتماماته؟  هواياته؟  اصحابه؟  

ايه اللي بينكم مشترك؟ 

سليم: العلاقه دي لازم تنتهي 

ليلي: لأ _لأ _ انا بحب ادهم وهو بيحبني 

سليم: يكفيكي كام؟؟ 

سكتت فجاه من العياط وبصتله باستغراب 

ليلي: افندم؟ 

سليم: اللي سمعتيه تاخدي كام وتسيبيه؟؟؟ 

ليلي: ولا ملايين الدنيا تساوي ضفره حتي 

ريهام: سيبك من الكلام اللي لا يودي ولا يجيب 

تاخدي كام وتسيبيه؟؟؟ كل انسان ليه ثمن المهم تعرفي ثمنه كام؟  


ليلي: انا اسفه بس انا مضطره امشي بعد اذنكم 

ويدوب لفت وشها وهتمشي 

سليم: طبعا سيادتك ما تعرفيش حاجه عن الذوق او اداب المعامله بدليل اهو ان احنا لسه مخلصناش كلامنا وحضرتك ماشيه!!! 

ليلي: انا ماشيه لان معنديش كلام اقوله 

حبي لادهم مش للبيع اسفه 

سليم: مليون جنيه؟؟  مبلغ ما تحلميش انتي وعيلتك كلها تملكيه هاه؟ 

تعلمي اخواتك وو تتجوزوا وتريحي ابوك من الطبخ في البيوت وتجيبي لاخوكي عربيته الخاصه بدل السواقه 

ايه رايك فكري بعقلك؟  حتي لو اتجوزتي ادهم مش هتملكي مبلغ زي ده لانه طبعا مش هيصرف علي اخواتك لكن لما تاخدي المبلغ ده عيلتك كلها هتستفاد 

ليلي: عيلتي مش محتاجه فلوس وكل واحد فينا قنوع وراضي بحياته اما انا لا عمري اتمنيت املك مبلغ زي ده ولا عيزاه اصلا 

اتمني تكونو خلصتو كلامكم؟؟ 

سليم كتب الشيك برضه وعطاهولها 

سليم: اتفضلي واياك تعملي زي الافلام وتقطعيه...  خديه وفكري وتشاوري مع عيلتك ومعاكي لحد بكره فكري 

ليلي ؛ انا مش محتاجه افكر ولا محتجاه 

ريهام اخدت الشيك وحطته لليلي في شنطتها 

ريهام: حاجه كمان 

ليلي: ايه تاني؟؟؟ 

ريهام: لو واثقه في حب ادهم وفي حبك سلميله نفسك ونشوف هيفضل معاكي ولا لأ؟  

ليلي: انا اسفه ده مش هقدر اعمله 

ريهام: لو بيحبك وبتحبيه مش هتخسري حاجه بالعكس هتتبسطي معاه!  ولو ما بيحبكيش برضه مش هتخسري حاجه! 

ليلي: سواء بيحبني او ما بيحبنيش هخسر احترامي لنفسي واخسر ديني واخون مبادئ اتربيت عليها 

ريهام: ما قلتلك سيبك من كلام الشعارات ده 

لو ادهم بيحبك فعلا هيكمل معاكي لانه ما يفرقش معاه قوي موضوع العذريه اللي انتي مهتمه بيه قوي 

اما لو ما بيحبكيش وقرر ينفصل عنك فساعتها الشيك اللي معاكي ده ملكك وغير اني هاخدك بنفسي لاكبر دكتور في مصر وهرجعك بنت تاني وبكده ما خسرتيش اي حاجه 

ليلي: انتي بتتكلمي في ايه؟؟؟  انا اسفه انا ولا عايزه فلوس ولا عايزه اتجوزه اصلا باتهاماتكم دي كلها انا اسفه 

سابتهم المره دي وطلعت تجري وتعيط 

اول ما خرجت شافها حسين وجري وراها 

حسين: ليلي يا بنتي استني،،،،  استني ____ طيب انا هوصلك تعالي 

ليلي: اسفه بس مش عايزه بعد اذنك 

سابته وجريت علي بره وهيا دموعها سابقاها 

ريهام: هاه يا حمايا العزيز تفتكر هتقبل؟؟ 

سليم: لا طبعا ما اعتقدش بس ممكن تسيبه لانها هتشوف نفسها قد ايه صغيره وما تلقيش بيه وبعدين انتي قلقانه ليه؟  ادهم علي طول مع بنات 

ريهام: لا المره دي مختلفه والبنت مختلفه دي بيحبها بجد 

سليم: حب ايه وكلام فاضي ايه 

بكره هيسمع كلامنا ويرضخ زي ابوه ولا نسيتي واهو اتجوزك وكمل معاكي وخلفتو اهوه وكله بيتنسي 

اخر النهار ادهم وابوه راجعين من بره ويدوب ادهم ركن العربيه ونزل هو وابوه 

حسين شافهم جري عليهم 

ادهم: خير جاي تجري ليه؟  

حسين: انت فين من الصبح؟  وما بتردش علي تليفونك ليه؟  

ادهم بص لابوه وضحكوا الاتنين 

ادهم: انت عامل زي الزوجه النكديه وانت مالك انا كنت فين ولا قافل تليفوني ليه؟؟ 

حسين: طيب انا زوجه نكديه؟  الزوجه بتسال جوزها كان فين لانه اتاخر عليها وبتسال من باب الحب وبعدين لان انت مردتش عليا شكلك مش هيكون عندك زوجه اصلا ومش هيفضلك غيري اسالك كنت فين ورحت فين؟؟ 

ادهم انتبه وبص لابوه 

ادهم: قصدك ايه مش هيبقي عندي زوجه؟؟؟ 

حسين: كان لازم ترد عليا 

علي: ليلي مالها في ايه اللي حصل؟  وقعت قلبنا اتكلم 

ادهم قلب بيدق بسرعه من الخوف علي حبيبته 

حسين: لا مش كده ليلي سليمه محصلهاش حاجه 

ادهم: امال انت بتلعب باعصابي ليه؟  

مسك التليفون ويدوب هيتصل 

حسين: ما تتصلش بيها روحلها 

ادهم: في ايه اللي حصل؟  

حسين: اللي حصل ان الهانم طلبت مني اجيبلها ليلي 

ادهم: وطبعا سيادتك روحت وجبتها صح؟ 

حسين: قالتلي عايزه اقرب منها واحاول احبها زي ادهم واهي فرصه نقضي وقت مع بعض 

ادهم: وانت صدقتها؟؟؟ 

حسين: لا مصدقتهاش طبعا بس هعمل ايه يعني؟ 

ادهم: وبعدين ايه اللي حصل؟  

حسين: جبتها وفضلت احذر فيها انها ما تهتمش بكلامهم

ادهم: حسين انجز ايه اللي حصل؟ 

حسين: معرفش انا ايه اللي حصل 

كل اللي اعرفه انها خرجت من عندهم منهاره ورفضت حتي تخليني اوصلها او اكلمها 

ادهم: عندهم؟؟؟  مش قلت ماما بس مين بقي عندهم؟ 

حسين: جدك 

ادهم: ربنا يسامحك 

حسين: انا برضه؟  المفروض كنت اعمل ايه يعني اقولها لا مش هجيبها!!! 

ادهم: ايوه تقولها اني قلتلك لا 

تقول اي حاجه مش تسلمهالهم 

على: مش وقته يا ادهم روحلها دلوقتي حسين مكنش في ايده حاجه يعملها روحلها وابقي طمني عليها

علي اول ما دخل لقي مراته وابوه قاعدين بيتكلمو مع بعض 

علي: بتخططوا لايه تاني؟  مش هتعرفوا تبعدوهم عن بعض 

سليم: كله بيرضخ في الاخر

على: ادهم غيري __ ربيته انه ما يرضخ ابدا ولا يتنازل عن حقه ابدا 

سليم: حق ايه وزفت ايه؟  البنت دي مش مناسبه ودي نهايه الكلام 

علي: البنت دي حبيبته ودي نهايه الكلام 

وانت كجد كان المفروض تاخده في حضنك هو وحبيبته مش تحاول تفرق بينهم 

سليم: لما يختار واحده تليق ابقي اخدهم في حضني 

على: سبق وخسرتني قبل كده ودلوقتي بتخسر حفيدك كمان 

بعد اذنكم 


راح ادهم لليلي واول ما خبط وفتحوله 

ماجده فتحتله لقي ليلي وناديه وماجده كمان كلهم عنيهم منفخه من العياط 

وعم فتحي قاعد في الارض قدام باب اوضته وباين عليه الحزن وكسره النفس 

ادهم: في ايه؟  ايه اللي حصل؟  

عم فتحي: ادخل يا ابني 

ادهم دخل وعم فتحي وقف وسلمه كيس 

ادهم: ايه ده؟  

عم فتحي: دي شبكتك وهداياك وايه حاجه جبتها اتفضلهم 

ادهم: انت بتهزر صح؟ ليلي في ايه؟  

عم فتحي: مالكش دعوه بيها وكلمني انا 

احنا ناس بسيطه وغلابه واه فقره بس اغنيه باخلاقنا ومبادئنا 

ادهم: انت بتقولي الكلام ده ليه؟  انا عارفه كويس 

عم فتحي: لان علشان احنا غلابه يبقي نتهزا ونسكت مش هنعرف نرد وهنرد بايه وكل الكلام صح 

انت في وادي واحنا في وادي 

معلش يا ابني سيبنا في حالنا 

ادهم: انت بتتكلم في ايه؟  ايه اللي حصل لكل ده؟  وبعدين لو حد غلط فيكو انا هرد وانا هجيبلكم حقكم وانا مش هسمح اصلا لحد يغلط فيكم 

عم فتحي: هترد علي والدتك وتوقفها؟؟ 

ادهم: هعرف اتعامل معاها 

ممكن لو سمحت اتكلم مع ليلي!!!  ممكن انا وهيا نحل مشاكلنا بنفسنا 

عم فتحي: مشاكلكم؟؟  دي مش مشاكل دي 

ادهم: لو سمحت ممكن نتكلم انا وهيا؟ 

عم فتحي: اتكلم بس قرار فسخ الخطوبه ده قرارها هيا مش انا علشان تبقي عارف 

ادهم: ماشي 

راح ادهم وشد ليلي من الارض 

ادهم: قومي معايا 

ليلي: انا مش عايزه اتكلم ارجوك سيبني 

ادهم: لا مش هسيبك _____ مش هسيبك يا ليلي ولا النهارده ولا بكره ولا في اي يوم قومي 

شدها من ايدها وسحبها معاه 

ليلي: يا ادهم سيبني ارجوك سيبني 

هيا بتتكلم وهو بيشدها وخرجها بره 

ليلي: يوووه يا ادهم سيبني استني 

ادهم: استني ايه؟  

ليلي.: انا حافيه 

ادهم: مش مهم اتفضلي 

شدها وركبها العربيه وطلع بيها ساق لحد ما وصل مكان هادي علي الكورنيش فطفي العربيه وبصلها 

ادهم: ممكن بقي تبطلي عياط وتقوليلي ايه اللي حصل؟  

ليلي زودت عياطها 

ادهم: انا بقول بطلي عياط مش زودي العياط 

ليلي مش عارفه اصلا تسكت حاولت تتكلم بس ما عرفتش من كتر العياط 

ادهم: طيب بس بس هششششش اسكتي ما تقوليش حاجه اهدي الاول 

ضمها لصدره وهيا خبت وشها وفضلت تعيط كتير قوي وهو ضاممها وساكت وبيحاول يهديها 

قلبه كان بيوجعه علي عياطها ده وعجزه هو انه يعمل حاجه

اخيرا بدات تهدي شويه شويه 

رفعت راسها وبصتله مسح وشها بايديه 

وجاب مناديل وكمل مسح وشها المبلول 

اخدت المناديل منه وكملت هيا 

ادهم: علي فكره انتي بليتي القميص 

ليلي ضحكت وهو كمان 

ادهم: اخيرا ضحكتي  

ليلي سكتت ودموعها لمعت في عنيها 

ادهم: علشان خاطري ما تعيطيش تاني قلبي وجعني كفايه بقي علشان خاطري 

بيكلمها وهو بيشيل شعرها من علي وشها 

بيتكلم بمنتهي الرقه معاها 

ادهم: بقي عايزه تسيبيني يا ليلي؟؟  هنت عليكي انا؟؟  ايه مش بتحبيني كفايه؟  

ليلي: انا بحبك والله بحبك 

ادهم: من غير حلفان طيب 

ليلي: ما هو انتو كلكم بتشككوا في حبي ده 

ادهم: بصي خليني انا لوحدي في كفه والعالم كله في الكفه التانيه 

انا بعمل كده ما بحطكيش مع اي حد 

ممكن بقي تحكيلي ايه اللي حصل الصبح مع امي وجدي؟؟؟ 

ومن غير عياط وواحده واحده 

ليلي حكت لادهم كل حاجه وهو سامعها وساكت مش بيعلق ولا بيتكلم لحد ما هيا سكتت

ادهم: وعلشان كده عايزه تسيبيني؟؟؟ 

ليلي: مش عايزه اسيبك بس اعمل ايه؟  

ادهم: يعني هما بيعملوا كده علشان يبعدونا عن بعض وانتي عارفه كده وبرضه عايزه تنفذي رغباتهم؟؟؟ 

ليلي: امال اعمل ايه؟  هما مش عايزيني 

ادهم: انا عايزك!!!!  والمفروض ان ده اللي يهمك انا وبس ( مسك وشها)  انا بحبك مالكيش دعوه بيهم!!  انا اللي هتجوزك مش هما وانتي هتعيشي معايا مش معاهم فاهمه؟  

وسبق واتفقنا ما نسمحش لحد يدخل بينا بتدخليهم ليه بقي؟ 

ليلي: دي مامتك مش حد ومش عايزاك تخسرها بسببي 

ادهم: اديكي قولتي مامتي!!!  مش هخسرها 

هيا بتحاول وبتجرب بس في الاخر هترضي بالامر الواقع وهتستسلم المهم انتي بس ما تستسلميش الاول 

انتو الاتنين مهمين عندي كفتين الميزان راجحين قصاد بعض وهيا عارفه كده كويس خليكي بقي ناصحه زيها 

ليلي: يعني ايه؟  

ادهم: يعني هيا عارفه اني بحبها ومهما تعمل اه ممكن ازعل منها بس عمري ما هخسرها وهيا بتلعب علي النقطه دي وبتقول لنفسها مهما تعمل هسامحها 

انتي كمان خليكي واثقه من حبي ليكي وواثقه اني عمري ما هخسرك ابدا 

نزعل اه لكن ما نسيبش بعض 

ليلي: يعني اعمل ايه؟  

ادهم : تفضلي جنبي ومالكيش دعوه بيها ومهما تعمل او تقول ما ترديش عليها بس تصدريني انا ليها وانا اللي هعمل اتفقنا؟ 

ليلي: وجدك؟ 

ادهم: اهو ده بقي تجاهليه تماما وما تسمعيلوش اصلا سيبك منه خالص 

ليلي: انا اول مره اعرف ان عندك جد اصلا 

ادهم: لاني ما بعتبروش جد اصلا هو عمره ما كان له اي دور في حياتي فهمتي بقي؟  

ليلي: مامتك قالتلي ---------

ادهم: قالتلك ايه؟  

ليلي: قالتلي اني يعني -----

ادهم: يعني ايه ما تتكلمي علي طول 

بصت للارض ووطت وشها 

ليلي: اني لو واثقه في حبنا ااا

ادهم: ااا ايه؟  تعملي ايه؟  

ليلي: اسلمك نفسي 

ادهم: وبعدين؟  

ليلي: لو انت بتحبني هتكمل ولو لأ هتسيبني 

ادهم: وبعدين؟  

ليلي: وبعدين ايه مفيش بعدين 

ادهم: وبعد ما اسيبك ايه اللي يحصل؟ هتستفادي ايه يعني؟  

ليلي: ما هيا بقي هتعوضني 

ادهم: تعوضك ازاي ان شاءالله؟؟  بفلوس يعني وكده؟ 

ليلي: بفلوس وترجعني تاني زي ما كنت 

ادهم: ترجعك ازاي بقي؟  

ليلي: توديني لدكتور يرجعني بنت تاني 

ليلي بتتكلم وهيا باصه للارض واول ما قالت كده ادهم ضحك بصوته كله ليلي بتبصله باستغراب لان الموضوع يضايق مش يضحك 

ادهم: سوري يا قلبي 

بس امي دماغها ضربت خالص 

طيب انتي قولتلها ايه؟  

ليلي: مقلتلهاش طبعا سبتهم ومشيت 

ادهم: طيب وانتي عايزه ايه؟  

ليلي: عايزه ايه في ايه؟  

ادهم: عايزه تشوفي اذا كنت بحبك ولا لأ؟  ولو لمستك هسيبك ولا لأ؟  

ليلي: انت عايز تلمسني؟؟؟

ادهم: نعم يا روحي وده سؤال برضه؟  انا عايزك طول الوقت 

ليلي: انت فاهم انا قصدي ايه؟  لو ده الدليل علي حبي يا ادهم انا موافقه اعمله 

ادهم: موافقه تسلميلي نفسك؟  

ليلي: موافقه اثبت حبي ليك 

ادهم قرب منها قوي ومسك وشها وباسها علي راسها بوسه حب وتقدير واحترام 

ادهم: عمر ما ده كان دليل حب يا ليلي وانتي فهمتيني ده وعرفتيني ازاي احب بجد 

سيبك يا قلبي من كلام كل الناس 

وخليكي معايا انا وبس -- انا بحبك وبعشقك وبموت فيكي ومحدش في الدنيا دي يفرق معايا غيرك وبعدين اه عايزك وعايز كل حاجه منك وهاخدها بس لما تلبسي الفستان الابيض واخدك من ايدك واخدك بيتي مش قبل كده اتفقنا يا اغلي ما في قلبي؟ 

ضمها ليه وهيا لقت الامان بين ايديه

ادهم وصل ليلي بيتهم وقبل ما يروح عطته الشيك بتاع جده 

ليلي: ده اعمل بيه ايه؟  

ادهم اخده منها: ده انا اللي هعمل بيه مش انتي هاتي 

روح بيته لقي جده وامه في انتظاره دخل بيصفر ويدندن وطالع علي اوضته 

ريهام: ادهم 

قاطعها: هششششش انا راجع مبسوط ومش عايز اتكلم تصبحي علي خير 

ريهام: استني 

وقف علي السلم واستني 

ريهام: هيا سلمتك نفسها ولا ايه؟  

ادهم ابتسم: زي ما انتي قولتليها؟؟؟  علي العموم اللي بيني وبينها شيئ ما يخصكيش تصبحي علي خير 

سابها وطلع اوضته من غير ما يتكلم معاهم 

الصبح طلع وهو نزل فطر معاهم فتليفونه رن

ادهم: صباح الخير يا قمر عامله ايه دلوقتي؟  

____________

ادهم: هفطر واكلمك اوك يا قلبي 

قفل وكمل فطاره وكلهم مستغربينه حتي ابوه كمان مستغرب من رد فعله لانه كان متخيل انه هيزعق ويتخانق مش اللامبالاه دي 

تليفونه رن تاني 

ادهم: هاه يا محمود عملت ايه؟  

           _______________________--

ادهم: طيب تمام كده متشكر يا غالي 

ادهم حط الشوكه من ايده وبص لجده 

الكل انتبه لانه اخيرا هيتكلم 

ادهم: اللي حصل امبارح وعملتوه مش هيتكرر تاني ابدا وليلي هتجوزها بموافقتكم غصب عنكم هتجوزها!!  فبلاش بقي حركاتكم النص كم دي لانها بتجيب نتيجه عكسيه 

امبارح لما ليلي عيطت وهيا في حضني ورتني قد ايه انا بعشقها واني لا يمكن ابدا اسمح لحد ياذيها او يضايقها فشكرا ليكم لانكم قربتو بينا جامد قوي 

الفرح بعد اسبوعين ما تنسوش وانا هبقي ابعتلكم دعوات ان شاءالله 

قام ادهم ورجع تاني 

ادهم: اه صح متشكر يا سليم باشا علي هديتك الجميله دي مقبوله منك 

سليم: هديه ايه؟  انا ما اديتش حد هدايا 

ادهم: امال المليون جنيه دول كانوا ايه؟  ( خبط ايده علي راسه بتريقه)  اوف سوري نسيت دول كانوا علشان ليلي تسيبني؟!!  اممم علي العموم ليلي اديتني الشيك وانا اخدته وبعدين قولت مفيش اكرم من جدي طبعا روحت ايه بقي؟؟  فتحت لمرات حفيدك حساب باسمها في البنك وحطتلها المليون جنيه بتوعك 

علشان كده بقولك هديه مقبوله 

سليم: انت اتجننت رسمي روح اقفل الحساب ده وهات الفلوس 

ادهم: ههههههههه انت عطيته واحنا قبلنا وبعدين ليلي الوحيده اللي تقدر تسحب الفلوس دي 

سليم: كمان؟؟  عملتها هيا لوحدها مسؤله عنه انت اكيد مجنون 

ادهم: تاني مره ابقي فكر مليون مره قبل ما تلعب معايا لان انا غير 

بعد اذنك 


ويدوب هيمشي اتفاجئ باللي قدامه 

مش هو بس كلهم اتفاجؤا

نكمل بكره

ShiMoOo



إرسال تعليق

أحدث أقدم