سكريبت✨


 سكريبت


_ يعني ايه الكلام ده 🤷‍♀️ 

= زي ما الكل سمع أنا مش هتجوز أنا عاوزة أكمل تعليمي

_ مافيش الكلام ده هتتجوزي يعني هتتجوزي وابن عمك كمان.. عشان ده كلام جدك

= نعم ابن عم مين.. الصاي*ع اللي بيش*رب مخد*رات 

أكيد لأ طبعاً 

_ زي ما سمعتي الفرح الخميس الجاي 

= كمان فرح على طول... 


سبها ومشي من غير ما يرد.. وهي مش عارفة تعمل ايه هي زيها زي أي بنت عاوزة تكمل دراستها... بس هما شايفين انها خلاص داخله على 20 سنه.. ولسه مافيش جواز... 💔💔


قررت أعمل أي حاجة.. أهر*ب اروح في أي حته كله إلا التعليم... أنا عاوزة أكمل دراستي أنا مجموعي كويس في الثانوية العامة و بحب الرسم جداً... وأنا لازم ادخل كلية فنون جميلة... بس لو نزلت من هنا على القاهرة هروح فين أنا مش معايا فلوس.. لأ ثانية معايا الذهب بتاعي اقدر ابيع منه و انزل واشتري شقة واقعد فيها.. وبعد كده اشوف شغل عشان أصرف على نفسي عندي إستعداد أسيب الدنيا كلها بس عشان التعليم... 


وطبعاً هي كانت بتتكلم بصوت عالي مش واخدة بالها من اللي سمع الكلام و كان بيضحك بِش*ر... 

يتبع... 


#سكريبت2✨


الساعة 12 بليل والكل طبعاً نايم لأن آخرهم الساعة 9 قررت أخذ الذهب والفلوس اللي معايا هما آه مش كتير بس على ما أنزل مصر... 

واحنا عندنا في العيلة لازم البنت يكون عندها ذهب كتير وأنا من النوع اللي مش بحب البس الذهب.. وكنت بقول ايه لازمه الذهب يعني.. دلوقتي بس عرفت.. 

نزلت من الاوضه وكنت ماشية وعمالة ألف حوالين نفسي أحسن حد يشوفني بس فجأه اتخبط في حاجه شبه الحيطة.. اوبس ده ابن عمتي كده أنا روحت في داهية 


رايحه فين يا جميلة 

جميلة (بتوتر) / بـ.. بصراحة مش عاوزة أنام فـ.. فقُلت انزل اتمشى شوية 

يوسف / تتمشي الساعة 12 وايه اللي معاكي ده 

جميلة / لأ مافيش حاجة خالص دي حاجات مش ملهاش لازمة قُلت ارميها 

يوسف (بشك) / متأكده 

جميلة / أكيد طبعاً 

يوسف / جميلة 

جميلة / نعم 

يوسف / على فين 

جميلة / هي مين 

يوسف / مش عاوز هزار أنا بتكلم جد 

جميلة / أنا عاوزة أكمل دراستي 

يوسف / ودي هتكمليها الساعة 12 ولا ايه 

جميله / بصراحة كده يا يوسف أنتَ أخويا الكبير ماشي 

يوسف (بضيق وزعل) / ماشي 

جميلة / وجدي قرر إن أنا وابن عمي لازم نتجوز 

يوسف (بغضب) / نعم... ازاي وامتى الكلام ده حصل 

جميلة / النهاردة وحكت اللي حصل وانو عمها هو اللي بلغها بالكلام ده.. 

وزي ما أنتَ عارف إن بابا دايماً مسافر وأنا على طول هنا عند جدو وماما متوفية ومش عارفة أعمل إيه وأنتَ وعمتو عشان دايماً في القاهرة تفكيركوا مختلف 

يوسف / بصي أنا هتصرف وهتنزلي وتكملي تعليمك ومافيش جواز من ابن عمك ده ولا عشان مافيش اي واحدة عاوزه تتجوزوا قالوا يجوا عليكي أنتِ.. 

جميلة / والله أنا تعبت بس والنبي بلاش تسبني هنا معاهم.. 

يوسف / متخافيش ولا اقولك قومي لمي هدومك وكل حاجة ليكي هنا وننزل مصر أنا وأنتِ قبل ما حد يصحى و يشوفنا عشان جدك مش هيوافق على اي كلام هيتقال جميله / بجد يعني هننزل دلوقتي 

و قبل ما يوسف يرد كان في شخص تاني هو اللي رد

يتبع.... 


#سكريبت3✨والاخير 


..../ آه يلا بسرعة قبل ما اشوفكوا وانتوا بتهربوا يا****

يوسف / جدي بس 

الجد / مش عاوز اسمع صوت هتهربي مع يوسف لوحديكو  وتجيبلنا الع'ار... يا بنت صبحي 

جميلة / جدي دا ابن عمتي وأنا مش هكون معاه لوحدي عمتي هتكون موجودة وايه اجيب الع'ار دي.. هو أنا هنزل مع حد غريب دا.. 

الجد / خلاص مش عاوز اسمع صوت 

«الجد كان واقف ومعاه الرجالة وطبعاً ابن عمها (عباس) اللي سمعها لما كانت بتكلم نفسها...» 


♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡


«يوسف وجميلة وهما في اوضه فاضية و مربو'طين» 


جميله (بعياط) / أنا آسفه يا يوسف 

يوسف (بتعب من كتر الضر'ب) / على ايه بس يا جميلة بلاش بس كلامك ده.. وكمان مش قادر اتكلم 

جميلة / هو ازاي جدو يعمل كده.. هو احنا مش أحفاده 

يوسف / جدي اللي بيعصي كلامه مش بيرحمة مهما كان مين.. 

يوسف / جميلة في حاجه مهمة لازم أنتِ تعرفيها عشان كده جدي مش هيسكت ممكن يجيب الرجالة وتكمل ضر'ب فيا 

جميله / قول.. اتفضل 

يوسف / أنتِ فعلاً بتعتبريني اخوكي ولا ده كلام 

جميلة (بارتباك) /لأ.. آه... مش عارفة... أنتَ عاوز إيه 

يوسف / بصي في حل واحد ممكن بسببه نخرج 

جميلة / إيه.. هو 

يوسف / إنك تتجوزيني 

جميلة (بصدمه على فرح) / نعم.. أنتَ بتقول ايه.. أكيد لأ 


♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡


عباس / هاا يا جدي هنعمل ايه 

الجد / مش عارف... بس هي لازم تتجوز.. عشان اللي حصل مش يتكرر تاني 

عباس / وأنا موافق اتجوزها 

الجد / بس بفكر اجوزها يوسف 

عباس (بز'عيق) / نعععععم... دا ليه إن شاء الله 

الجد (بغ'ضب) / أنتَ اتجننت ولا ايه.. صوتك يبقى وا'طي وأنتَ بتتكلم معايا.. و زي ما الكل سمع.. 

يوسف هيتجوز جميلة... 

... وعلى فكرة دا كان اختبار ليكم

♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡

يوسف وجميلة ممكن يتجوزوا ولا لأ 

وهل عباس ممكن يعمل حاجه 

وايه هو الاختبار 

♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡

#يتبع.... 

#جميلة_حياتي

#شيماء_هاني_شحاته

🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤#سكريبت4_والأخير✨


الكل بصدمة اختبار ازاي 

الجد / أنا اقولكم يوسف طلب مني يتجوز جميلة وهو بيحبها جداً و هيخليها تكمل دراستها وهيحافظ عليها وكمان والدته بتحب جميلة جداً ونفسها ابنها يتجوز ويكون عندها حفيد.. وهو صارح والدته وهي كلمتني.. 

وأنا وافقت... وكمان كنت بشوف جميلة مدى حبها للدراسه وفعلاً تقدر تعمل أي حاجة عشان دراستها.. 

وأنا اللي كنت قاصد اني عمها يقولها كده... وأنا اللي طلبت من عباس يعرف كل حاجة جميلة هتعملها واقنعته انها لو هربت أنا هجبها وجوزهالوا صح يا عباس ولا ايه..🤷‍♀️

وكمان كام في اتفاق مع يوسف انو يلحق جميلة قبل ما تخرج من البيت.. و يعرض عليها انو يساعدها عشان تثق فيه.. 

ويا عيني الولد أخد ضر'ب لي وللزمن.. بس هو كان عارف انو هيضر'ب عشان يحمي جميلة.. و في نفس الوقت يعترف لجميلة عن حبه ليها.. بس هو كان هيقول لها عن طريق المساعدة مش الحب... وأنا كنت عاوز أعرف هل هو هيستحمل الض'رب عشانها أو أي حاجة تحصل لي مقابل انهم يكونوا بين أربع حيطان بالحلال ولا لأ... 

حتي كنت هخلي الرجالة تض'رب جميلة بالعص'يان بس كان تهو'يش بس يوسف قرر يضر'ب هو مكان جميلة يوسف كده اضر'ب الضعف.. 


الكل مصدوم ومحدش مصدق وام يوسف مش عارفة حاجة عن الكلام ده هي عارفة انو هيتجوزها بس فقالت/ طب ليه تعمل كده كنت جوزهم لبعض وخلاص.. 


الجد / عشان الأستاذ عباس وأبوه وأمه متفقين انو يتجوز جميلة عشان الورث لما أموت ياخذ هو الفلوس غير الفلوس اللي مع أبو جميلة... مش هو مسافر بره أكيد معاه فلوس وكده هيكون في فلوس أكتر.... الطمع وحش صح..


«طبعاً كان في حد من الرجالة فك يوسف و جميلة و سمعوا  كل الكلام من الأول» 


جميلة (بدموع الفرح) / يعني أنتَ 

يوسف / آه يا جميلة أنا بحبك❤ بحبك❤ أوي كمان❤ جميلة / أنا.. 

        ~وطبعاً الجد قطع اللحظة عليهم~ 

الجد / يوسف.. جميلة تعالوا.. فرح يوسف وجميلة بعد أسبوعين... 

ودلوقتي أنتَ وابنك ومراتك مش عايز اشوف حد فيكم هنا.. 

...../ يا بـ.. 

الجد / مش عاوز اسمع صوتك من النهاردة أنتَ ولا ابني ولا اعرفك 

جميلة جت تتكلم  

الجد / خلاص يا جميلة مش عايز كلام وبلاش الطيبة اللي أنتِ فيها دي... 


♡بعد اسبوعين♡

💛 يوم الفرح 💛 

جميلة / بصي يا عمتي أنا مش هتجوز ابنك ده 

عمتها / ليه بس 🤷‍♀️

جميلة / قل'يل الأ'دب.. الصبح بيقولي النهاردة هتبقى في بيتي وأنتِ شبه الصا'روخ 

عمتها (بضحك) / بيحب يدلعك 

جميلة (وهي متعصبة) / لأ ومن شوية يقولي وحش الكون كده كتير..🤨😒 

عمتها مش عارفة تتكلم من كتر الضحك 

دخل عليهم يوسف 

يوسف / أنتِ مش عاوزة تتجوزيني 

جميلة (بعناد) / آه 

يوسف / طب يلا وشالها ونزل بيها من غير ما يسمع منها مهما تحاول توقفوا.. 💖💖


تمت بحمد الله 🌿

#جميلة_حياتي 

#شيماء_هاني_شحاته

إرسال تعليق

أحدث أقدم