الشهد والدموع بقلمي هدير احمد الفصل السابع والعشرين حتي الفصل الثاني والثلاثون بقلم ديدا أحمد


سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم اللهم صلي علي سيدنا محمد 

الشهد والدموع بقلمي هدير احمد 

الفصل السابع والعشرين حتي الفصل الثاني والثلاثون 

بقلم ديدا أحمد 

              الفصل ٢٧

بعد انتهاء الحفل

وكل عريس اخد عرسته علي جناحه 


زين اخد شهد بعد مجادله طويله وواسطه ورشاوي 

جلال وافق  ان شهد تروح مع زين 


زين اخدها في العربيه ومشي وكل العيله روحت بعد ما اطمنو علي العرسان 


في العربيه بتاعه زين 

شهد قاعده متوتره وزين مش عاوز يتكلم دلوقتي لانه مش هيقدر يسيطر علي مشاعره  وقرر يصبر لحد ما يوصلو لوجهتهم 


وشهد مستغربه وكمان من عارفه تبدا ....فقررت  الصمت

بعد ربع ساعه وصل زين الي المطار  ونزل شهد بعد ما ركن العربيه في جراش المطار 


شهد وقفت مزهوله ومش عارفه تعمل ايه ولا زين بيفكر ازاي 

فقررت تسال هي مش متعوده علي الطاعه العمياء 


شهد . د .زين احنا هنا ليه 

شهد بحب .اولا مفيش واحده بتقول لجوزها يا دكتر 

اسمي زين بس 


ثانيا  .انا عاوزك تسبيلي نفسك وانا هبهرك 

بس والنبي لحد مانوصل مش عاوزك تتكلمي وغمز لها 

اصل انا حصوني ودفاعاتي بتنهار لما بسمع صوتك 

فاجليه بس لحد ما نبقي لوحدنا ...........


شهد اتكسفت وحركت راسها بالموافقه

وبعد قليل ركبو الطياره وشهد فرحانه بالمغامره واول مره تكون بالسلام الداخلي ده 


وزين جنبها بيطمنها بس بيجاهد علشان عاوز المفاجاه تبقي كامله 

وبعد ساعه بالضبط كان زين واقف ورا شهد  الي واقفه مصدومه وفرحانه وتايهه ومش فاهمه حاجه وكان الزمن وقف عند هذه اللحظه  من جمال ما رات 

وكان هذا المنظر ما هو الا فيلا غايه في الجمال والروعه مضاءه بانوار قلبت عتمه الليل الي قلب النهار

وكانت الفلا مزينه بالورد والبلالين الملونه وبلا لين الهيليم الضخمه التي تعلو الاسوار

نظرت شهد بحب الي زين الي واقف وراها 


شهد .كل ده ليا 


زين .كل ده ربع الي مستنيكي 


شهد احنا فين 


زين بهمس .في مدينه الحب والحياه والسلام 

احنا في شرم 


شهد بفرحت اطفال شرم الله انا كنت بحلم اجي هنا 

زين .والفانوس موجود وبين ايدك ينفذ الي تؤمر بيه الاميره شهد 


زين بحب  واضح في صوته .مسك اديها يلا مش هتدخلي تكملي المفاجاه 


شهد بفرح وتنطيط لا طبعا وبضحك هيا انطلق ههههه


زين اخدها من اديها ومشي بيها علي ممر من الورد والبالونات الملونه وكانت شهد بتتنطط بفرحه اطفال وبتلعب بالبالونات برجلها 

ولكنها كانت غافله عن البنت الي بتصور  الحدث منذ دخولهم من البوابه  ودي كانت مفاجاه تانيه من زين


شهد بفرح شديد يظهر علي صوتها وملامحها 

وكانت بتدور في الهوا وبتقول بصوت عالي انا فرحانه جدا انا وقالت بصوت عالي انا بحبببببببك يا زينيييييي


زين واقف في زهول عمره ما كان يتوقع في اقصي احلامه انها تعترف له بحبها   


زين وشهد دخلو الجنينه وهم طيرين من الفرح 

وزين قعدها علي طاوله بين الشموع وضوء القمر 

زين .مبسوطه 


شهد مبسوطه ايه دي كلمه صغيره جدا علي   الي انا حاسه بيه دلوقتي 

انا من السعاده قلبي هينط من مكانه 


زين .طيب بما اني قدرت ابسطك ممكن تبسطيني انت كمان 


شهد بدهشه .ودي تتعمل ازاي بقا فهمنا 


زين بخبث انا هقولك 

اولا انا عاوزك تطلعي تلبسي فستان من الي فوق 

وتنزلليلي عشان انا مشفتكيش لحد دلوقني رويه شرعيه 

والباقي هقلهولك لما تنزلي 


شهد .باستغراب .تصدق صح انت لحد دلوقتي مشوفتش شكلي 


زين .بصي هو انا شفتك بس حاولت اغض البصر علي قد ما قدرت فمحفظتش ملامحك بس انهارده انا هنحاتها مش هرسمها 


شهد .امته ده 


زين .لما اغمي عليكي في الحفله 


شهد .اه اوك 


زين  .احم هو انا مش ممكن اشوف شعرك كمان 


شهد .اجمد يا دكتور مش كله مره واحده  خاف علي نفسك 


زين .بس انا جوزك وعاوز اشوفه 


شهد .عارفه بس  انا مش مستعده  لكل ده مع بعضه ارجوك قدر موقفي 


زين براحتك  ويلا اطلعي بسرعه علشان البروجرام طويل 


شهد فعلا طلعت ولقت فساتين تحفه وكانت للمحجبات ومع كل فستان مستلزماته 

فعلا جهزت ونزلت من غير النقاب 


زين قاعد في الليفنج وسمع صوت اقدام علي السلم 

لف بسرعه عليها واول ما شافها قلبه دقاته زادت وعينه كانت بطلع قلوب حمرا 

وجري عليها ومسك كف ايدها ونزل بيها زي الاميرات 

وزين من الفرحه نسي انه متفق مع فوتوجرافر تعمل فيديو لهم بكل الرياكشنات والاحداث بتاعه اليوم

والبنت الي بتصور كانت عاجبها ردود افعال زين علي كل فعل شهد تعمله  لانها كانت تلقائيه منهم الاتنين 


زين نزل شهد من علي السلم ووقف قصادها  وسكت شويه وكمل بحب 


زين .شهد انا بعشقك بكل تفاصيلك حبيتك من قبل ما اشوفك عشقتك لما اتعاملت معاكي 

بتوه لما اسمع صوتك 

انا مش عارف لو مكنتش شفتك كنت هكون عامل ازاي او حياتي هتبقي ازاي  


شهد بتسمعه .وهي تايهه في كلامه  ومش مصدقه ان ربنا جبر خاطرها بعد عذاب سنين  وفعلا بعد الصبر جبر 


زين .شهد اتكلمي عاوز اسمع صوتك 


شهد .والدموع في عنها .عاوز تسمع ايه يا زين 

انا في احلا احلامي عمري ما كنت اتخيل ربع الي انا فيه دلوقتي 


انت مش عارف انا حاسه بايه ولا عشت ايه ولا تعرف طعم الشهد بعد دمووع كتيير 

كنت دايما حاسه ان ربنا هيعوضني بس افتكرت العوض في الكليه الي دخلتها  او في ماما سميره ونور 

بس الخير طلع اكتر منما نتخيل 

عمري ما تخيلت انك انت عوضي الكبير بحبك اوي يا زين وهفضل احبك طول عمري بس عاوزه منك وعد 

انك عمرك ما تجرحني ولا تاذي مشاعري ولا تييجي علي كرامتي  علشان الوجع منك هيبقي مر اوييييي


زين .انت  روحي يا شهد ووعد مني  اني عمري  ما افكر مجرد تفكير اني ااذيكي او اجرحك  ........

وزين كمل 

علشان كده كنتي رفضاني


شهد .انا بخاف من الجرح  ومن الاهانه وعلي فكره لولا تغير الظروف وان لاقيت اهلي عمري ما كنت هوافق علي الارتباط لان الجرج من الي بتحبهم بيتفتح ومبيلمش وانا بحبك ومش عاوزه جرح منك حتي ولو صغير 

شهد  انت زين الرجال بالنسبه ليا 


زين .سارح في جمالها وكلامها وعنيها وشفايفها الي هيموت ويدوقهم 


شهد .زين انت معايا 


زين .انتبه احم اه طبعا لو مش معاكي هكون فين 

يلا بقا للمفاجاه التانيه 


شهد لسه في مفاجات تاني 


زين كتير رررررررر

زين اخدها وخرجو بره  

وطلب البنت وقال لشهد انهم هيعملو فوتوسشن  خاصه بيهم وكمان قلها علي الفيديو الي اتصور من ساعه ما بدؤ


وشهد فرحت جدا بالصور  

والبنت كانت محترفه وفنانه وعملت لهم صور بوضعيات كلها حب علي جنون علي شقاوه والبنت خلت شهد وزين يغيرو هضومهم اكتر من مره شهد بدلت تلت فساتين وزين كمان لبس تلت بدل مختلفه  وكانت شهد زي الطفله الصغيره وزين شبه المراهق الي بيحب جديد 

والمناظر في الفيلا كانت  تحفه بجد  والبنت استاذنت ومشيت بعد ما خلصت 


وزين اخد شهد من ايدها وقعدو عند حمام السباحه الي كان مليان بلاليت وورد وشموع 

وكانت في طاوله عشاء علي ضوء الشموع بس بشكل مختلف 

كانت الطاوله مش عاليه وكانو الاتنين قاعدين علي كنيه وزين واخد شهد في حصنه وقدامه علي استاند كبير شاشه  علشان لو شهد عاوزه تتفرج علي حاجه 


وفعلا قعدو واتعشو وزين واخدها في حضنه وبياكلها 

شهد .زين احكيلي عن نفسك  وعن حياتك 

زين .انا يا ستي حياتي عاديه جدا ..................


شهد يعني عمرك ما حبيت 


زين .عمري ولا حتي بنت جذبت انتباهي غيرك 


شهد .زين انا عاوزه احكيلك عن حياتي ...

زين كان نفسه يسمع حياتها بس مش حابب يدايقها

لو الحكي هيدايقك مش عاوز اسمعه 


شهد بالعكس انا فرحانه وعاوزه اعيد حياتي كلها علشان اعرف فضل ربنا عليا وافهم كل موقف صعب كان تاثيره ايه عليا 


زين شدها في حضنه وقالها بضحك احكي يا شهرزاد


شهد بدات تحكي له بالتفصيل حياتها من اول يوم لحد ما كتبو الكتاب 


وزين مع كل قصه من شهد كان بيتعصب من الشخصيات الي  ازوها  وضروها بس شهد وضحكتها في وشه كانت بتنسيه كل حاجه 


شهد بعد ما خلصت حكي  زين ......


زين عيوني


شهد  .انا عاوزه اصلي ركعتين شكر وانت تكون امامي 

زين باس راسها  بس كدا يلا بينا وفعلا اتوضو وصلي زين بشهد  وبعد كده قاعدو يتكلمو لحد ما شهد نامت في حضنه ............وسابها لحد معاد الطياره 

............................... 

نروح عند العرسان 


عند يوسف وحنين 


يوسف صحي الصبح واخد حنين في حضنه وباس علي جبينها 


حنين صحيت وفضله مسهمه علي ما استوعبت الي حصل  سكتت


يوسف .صباحيه مباركه علي اجمل تلميذه مجتهده  في الدنيا  وغمز لها 


حنين .............


يوسف .انا بقول كده بردو ان الفصل السابع كان صعب واكيد معرفتيش تفهميه كويس وقبل ما تتكلم خطف شفايفها في قبله طويله  وقال بهمس جنب ودنها  بسم الله نبدا اول فقره


وحنين ضحكت بصوت عالي علي افعال  يوسف  الي جننتها اكتر مهي مجنونه 


يوسف برق  وقال حلال الله اكبر 


ونسبهم بقا في جنانهم 

..............................

عمر وهنا 


ده الثنائي الهادي

عمر واخد هنا في حضنه وباس خدها 


هنا صحيت في هدوء  وكسوف 


عمر  مبروك يا اجمل حوريه 


هنا بكسوف الله يبارك فيك 


عمر عامله ايه دلوقتي حاسه بتعب او حاجه 


هنا .تعب بسيط متقلقش وكملت

هي الساعه وكام دلوقت 


عمر الساعه ١١ يا قلبي 


هنا .طب انا عاوزه اكلم مامي اطمنها 


عمر .اكيد بس متقلقيش بابا كلمني بليل وطمنته عليكي 

وهم مستنين تكلميهم 


هنا .اوك يا ......


عمر يا ايه 


هنا .يا حبيبي 


عمر .لا انا كده هتهور انا هقوم اطلب الفطار واجهز الحمام لاجمل عروسه لحد ما تخلصي كلام مامتك براحتك 

وقال بخبث علشان بعد كده لا في مامي ولا بابي في عموري بس 

في ايه 


هنا. عموري بس 


عمر .اه يالهوي علي الرقه الي هتموتني وباسها في خدها وقام علشان تاخد راحتها 

........

........

ادهم ومريم


ادهم صاحي وقاعد علي السرير وباصص لمريم بحب 

اول ما مريم بدات تفوق ادهم عمل نفسه نايم 


مريم فاقت وتاملت في ادهم وجماله ورجولته 

مريم بحركه تلقائه منها باسته في خده  


وادهم بقي جسمه نار ومش عاوز يتهور  وعاوز يحافظ علي وعده لمريم 


ادهم حاول يبين لها انو صحي  وبيفوق


ادهم صباح الخير علي اجمل عيون في الدنيا 


مريم بكسوف .صباح النور


ادهم .احسن النهارده 


مريم تمام  الحمد لله 


ادهم طيب تعالي ندخل نتوضي ونصلي  ونفطر علشان نجهز للسفر  وفعلا دخلو اتوضو وقام بيها الصلا 


مريم بفضول ادهم احنا هنسافر فين 


ادهم .تركيا ان شاء الله 


مريم من فرحتها نطت في حضن ادهم وباسته من خده 


ادهم مقدرش يمسك نفسه حب سنين بين ايده  باس مريم بحنيه وهمس في ودنها  بكلام خلاها تتوه  وتتجاوب معاه 


ادهم بهمس  حبيبتي انت مستعده انا مش عاوز اعمل حاجه انت مش عوزاها


مريم تايهه وشبه مغيبه وادهم بدا يبث كل الحب والشوق والحنيه لمريم وكان في قمه الرقه معاها وهي كانت شبه البومبوني الي بيدوب  وبعد فتره  تم اثبات ملكيه ادهم لقلب مريم واصبحت زوجته قولا وفعلا


وادهم من سعادته وفرحته واخد مريم كلها جوه حضنه 

كانها طفله خايف عليها  


ومريم كانت في قمه السعاده والحب والكسوف 

وكانت متخيله ان بدايه حياتها مع ادهم هتبقي غايه في الصعوبه  بس الحب يصنع المعجزات...........

.............

............

مراد ومليكه 


مراد قاعد علي نار  وعمال يفرك 


مليكه صحيت .مالك يا مراد مش علي بعضك ليه 


مراد شاف مليكه وهي بتفرك في عنيها شبه الاطفال اتجنن وقام واخدها في حضنه وفضل يبوس كل شبر في وشها 


ومليكه كانت بتموت من الكسوف  ومش عارفه توقفه ازاي هو الحب باين في عينه  

وهي خايفه وقلقانه من الي هيحصل 


مليكه .مراد ماما كلمتني الصبح وانت نايم 


مراد .وهو واخدها في حضنه .اه وبعدين 


مليكه .فضلت تسالني علي حجات غريبه مفهمتهاش 


مراد اتعدل  وانت قلتلها ايه 


مليكه معرفتش ارد فقلتها زي ما انت قلت  ان كله تمام 

وان احنا مبسوطين 


مراد باسها من خدها  شاطره يا قلبي 


مليكه بكسوف .بس هي سالتني عن حجات مفهمتهاش 


مراد بخبث .طيب يا قلبي ايه الي  انت مش فهماه وانا افهمهولك  


مليكه فضلت تسال مراد علي حجات تخص العلاقه بنهم 

ومراد كان فرحان بحببته انها ورقه بيضه هو هيرسمها براحته وفعلا جاوبلها علي كل اسالتها  بوضوح 


وهي كانت مكسوفه جدا بس مع تجاوب مراد فكت شويه  وبعد فتره قامو يجهزو للسفر  الي باريس 

........  .   

.........

عادل ونور 


نور صحيت  ملاقتش عادل جنبها 


نور بقلق هو راح فين ده هرب ولا ايه 


عادل .بضحك لا مهربتش انا وانت لحد الاعدام ان شاء الله 


نور .الملافظ سعد 


عادل . سعد مات في الحرب احبك وانت بلدي يا بلدي 

ونط جنبها علي السرير ليبدا جوله من الحب قبل التجهير للسفر  الي اقنع نور انهم هيقضو شهر العسل في المزرعه في المنصوره ونور وافقت بعد اقناع طويل 

ومناقشات طول الليل وكل ما تزعل عادل يقنعها بطريقته الخاصه التي لا تقاوم 


وبعد فتره طويله قامو صلو وفطرو  وجهزو حجاتهم للسفر 


بس كل الشباب علي الساعه اتنين اتجمعو تحت في الكافيه علي ما البنات تجهز ويطلعو يخدوهم 


عادل بضحك 

مبروك يا شباب 

واضح عليكم ان راس مصر من كتر الرافعه بقت زرافه 


الكل .تلامذتك  يا بوص 


وفضلو يتكلمو شويه ويهزرو لحد ما البنات رنت عليهم وكل واحد طلع اخد مراته وانطلقو الي المطار فجميع الرحلات علي اختلاف الوجهه في وقت متقارب 


ماعدا عادل الي طلب شاهين يجي بالعربيه ياخدهم للمزرعه  وبعد كده يرجع هو ويسيب العربيه لعادل يمكن يحتاجها 


الشباب وصلو المطار وكل عريس اخد طيارته انطلاقا لشهر عسل لعله يدوم طول العمر .........

..........................

في القصر 


كل ام اتصلت علي بنتها اطمنت عليها واتاكدو انهم هيسفرو كمان شويه  لشهر العسل 


والحياه في القصر كانت كلها سعاده علي كل الي فيه 

بفرح الاولاد والاحفاد  ودعوه لباقي الشباب بالاستقرار والحب 


في قصر جلال  خصوصا 


جلال  واخد شهد في حضنه الي طايره من الفرح 


جلال بحده مصطنعه  .اتاخرت ليه يا دكتور مش قلت هتيجو الصبح 


زين . باستهبال ماحنا الصبح اهو 


جلال .وحيات ابوك ماشي بتلعب عليا 


زين .متفكها يا جلجل مراتي وكنت بدلعها 


علي .جه من وراه ارزقنا يارب  وراح علي اخته وغمز لها دلعك ياختي 


شهد بفرحه .اخر دلع 


زين الله اكبر غلطش في حاجه  ظهر الحق 


جلال بحده شويه .فرحانه يختي 


شهد سكتت ........


جلال اخدها تاني في حضنه وغمز لها وقال بحنيه وهو ده الي يهمني فرحه شهدي 


علي .لا بت يا شهد انت سرك باتع 


شهد بتعجب  ليه 


انت خليتي جلال باشا واحد تاني خالص  


شهد باسته من خده  بابتي حبيبي

ربنا يادرنا علي فعل الخير


زين .بغيظ لما شهد باست جلال

ماشي هقوم انا اروح واسبكم تحبو في بعض 

وهفوت عليكي بكره اخدك معايا المستشفي علشان التدريب 


شهد بكسوف حاضر 


وفضل شهد وزين متنحين لبعض 


علي بصوت عالي .وهو بيوجه نظره ناحيتهم الاتنين 

مالسه بدري يا دكتره  اقعد اتعشا معانا كلها ساعتين والعشا ينزل 


شهد ضحكت بكسوف 


زين .احم لا هستاذن انا 

وفعلا سابهم وخرج 


وجلال وعلي عمالين يضحكو علي حال زين الي اتشقلب وبقي واحد تاني علي ايد شهد جلال المهدي


يا ترا  المستقبل مخبي ايه تاني ...............

Dida

اللهم صلي علي سيدنا محمد في الاوليين والاخرين 

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم 

الشهد والدموع هديى احمد 

الفصل ٢٨


وانهارده يكون عدا شهر علي حبايبنا 

نقول احداث سريعه كده

الاجداد رجعو تاني البلد بعد ما اطمنو علي احفادهم واولادهم 


وحامد وعاصم واحمد وابراهيم وايمن  وعلي ومازن وجاسر وحسام مسكين الشركه  والمصانع والمشروعات  الجديده  بايد من حديد وكل فتره اتنين يسافرو يطمنو علي الفروع الي في الخارج 


زين  هو الي ماسك اداره المستشفي لوحده 

بس  عايش هو وجلال في نقار متواصل والسبب طبعا معروف الدكتوره شهد جلال


جلال ماسك المكتب  بدل عادل 


حمزه  طلع كام مهمه كانو سهلين بس حاسس ان في حاجه نقصاه وطبعا الي ناقص  نصه التاني ادهم  وكان في مهمه منهم  حصل  معاه موقف هنعرفه بعدين 


خالد التزم بحياته ودراسته وبعد عن الطريق الي كان فيه وسعات بينزل الشركه  معاهم 


شهد عايشه اجمل ايام  عمرها  ما بين جلال وحنانه وحبه وبيعمل كل حاجه لها من قبل ما تطلبها ولو طال يقعدها قدامه يبص لها بس 

وبين حنان الاخ والسند الي عمرها ماحست  بيه وكانت بتتمني تدوق طعمه 

وبين زين  وجنونه معاها  وجنانه قصاد جلال وكل شويه جلال يطرده بس زين من بنها ولا كان حد بيكلمه


زين بيفوت علي شهد يوميا وياخدها معاه المستشفي وتفضل مرافقاه لحد ما يرجعو القصر تاني 

وده مدايق بعض الحاقدين في المستشفي  وبيعملو كل حاجه علشان الضحكه تتغير وتبقي دموووووع

......................

عند  ادهم ومريم 


ادهموحاول بكل الطرق انه يعوض مريم وفعلا قبل ما مريم تطلب كا ن ادهم بينفذ وغير فكره مريم تماما 

ومريم بقت جريئه نوعا ما  وبدات تستمتع بحياتها  وتستمتع بحنيه ادهم والامان الي بتحس بيه 

كان طول النهار فسح وخروج وهدايا ومريم منطلقه  وادهم عاش معاها الجنون والحب وبليل  يحتفلو بطريقتهم  ومريم تفضل تتكلم وتحكي لادهم وهو بيسمع بسعاده وكان بيحكلها عن مغامراته بطلب منها وكان ده بيخليها هتتجنن اكتر عليه كانها اتجوزت بطل خارق 


وادهم في قمه السعاده  لانه حس   انه امتلك قلب الجوهره  


ومريم طايره من الفرح لانها امتلكت قلب الصقر 


كانو كل فتره يكلمو العيله يطمنو عليهم 

وخلاص الشهر عدا والاجازه خلصت وهيرجعو بكره علي القاهره 

...........................

عند هنا  وعمر 


دول بقا عيشين الحياه بهدوء في حب ورومانسيه والقليل من الجنون  بس هدوء ورقه هنا مجننه عمر


وعمر عايش الدور وبيستغل سزاجتها احسن استغلال 

كل شويه يزعل ويخلي هنا تصالحه

بس ابتكر طريقه جديده 

وكانت عباره عن طقم نوم لا تعليق عليه  هو الي يختارو لها ولازم تلبسه  علشان تصالحه 

وهي غلبانه مش عاوزه يزعل وفلازم تصالحه 

مكار الواد ده  وكل مره  ينبهر بجمالها اكتر ويدوب في رقتها وبعد يوم خروج وفسح ياتي الليل بسكونه علي العشاق 


وكان احلا شهر عليهم الاتنين  ومر بسعاده 

وهنا كل فتره تكلم مامتها تطمنها  وتحكلها علي خروجاتهم وحب عمر ليها وحنيته والسعاده الي هي عيشاها ............

وخلاص بكره موعد العوده للقاهره 

................................

عند يوسف وحنين 


حنين مجننه يوسف بافعالها وحركاتها وسعات تحسها طفله عندها عشر سنين وسعات تبقي عندها اربعين سنه 


يوسف فاضل برج في دماغه وحنين هطيره قريب

والحياه ماشيه كلها حب وجنون وعشق  وفرح   و في يوم حنين سمعت يوسف بيكلم مريضه عنده 


وحنين بتغير علي يوسف جدا خصوصا ان في يوم فون يوسف رن  وكانت واحده من المرضي بتوعه وحنين صممت ان يوسف يفتح الاسبيكر 


بس طبعا يوسف رفض  


وهي زعلت بس ركزت معاه في الكلام  وسمعت كلام يوسف الجريئ من وجهه نظرها ووشها جاب الوان 


وبعد ما يوسف قفل المكالمه  بص لها لقاها فاتحه بوقها علي الاخر ومتنحه ومبتردش 


يوسف عجبه شكلها وراح مصورها  وهي هنا اتخضت 

وفاقت من الي هي فيه 


حنين بزعيق بسيط .انت قليل الادب ايه الكلام الي انت قلته دا 


يوسف .كشر حواجبه وبصلها بحده انت بتزعقي كمان وبتقوليلي  قليل الادب   ....


حنين .اه قليل الادب انت مسمعتش كلامك 


يوسف .اتعدلي يا حنين بدل ما اعدلك 


حنين .انا معدوله يا دكتر وانت بقا كل المرضي بتوعك بييسالوك كدا وانت تجاوب عادي وبالجراءه دي 


يوسف .كان هيتعصب عليها  بس مسك نفسه 


يوسف بهدوء ده شغلي يا حنين ولازم تتعودي  علي كده 


حنين ..بس.........


يوسف بزعل خفيف .مبسش ومش عاوز اسمع كلمه زياده  والكلام الي انت قلتيه دلوقتي لازم تتعاقبي عليه 


حنين  بضيق .اتعاقب  ليه عيله ولا عيله  ناقص تضربني كمان 


يوسف بخبث .انا مش هضربك انا هعاملك زي العيال


حنين .نعم انت اتجنت 


يوسف انا بقا هوريكي الجنان الي علي اصوله  وراح فجاه ماسكها من وسطها ومنيمها علي رجليه وضربها علي اسفل ظهرها جامد 


حنين .اه انت بتعمل ايه يا قليل الادب سبني وبترفص جامد 


يوسف .ضربها تاني  اغلطي اكتر علشان حسابك معايا يتقل  وضربها اكتر من مره  وهي بتقاوم لحد ما حس ان صوتها بدا يتخنق من العياط 


صعبت عليه  وقومها واخدها في حضنه وهمس في ودنها انا قليل الادب يا حنين 


حنين بعياط وصوت متقطع ...لا ب س ان ت ك لا مك جر يء 


يوسف وهو بيطبطب عليها مكان الضرب وبنفس الهمس كنتي قلتي انك غيرانه عليا بدل طوله اللسان ده 


حنين بوجع  .اسفه بس انت ضربتني جامد


يوسف بخبث وكل ما تغلطي هتتعاقبي كده لحد ما تكبري وتعقلي فاهمه 


حنين .حركت راسها بزعل 


ويوسف طريقت كلامه وهمسه ونبره صوته في ودنها بتدوبها وتنسيها  العالم كله 


يوسف واخدها في حضنه وجاي يقعد بيها علي السرير  حنين اتالمت جامد وقامت منطوره  ووقفت حطت اديها علي مكان الوجع  وواقفه تتطنطط


يوسف شكلها جننه وحركتها الطفوليه بتخلي عقله يغيب 

قام وقف جري عليها واخد بوسه دابو الاتنين فيها واخدها علي السرير نيمها علي بطنها وراح جاب كريم مسكن ودهن لها بيه مكان الوجع  ومع كل لمسه منه هي كانت بدوب  


وبعد شويه هدي الوجع  وعاشو اجمل قصه حب  وكانت مسك الختام لاخر ليله من ليالي شهر العسل  


ومن ساعتها ويوسف بيتمني حنين تغلط علشان يعاقبها 

وهي ما شاء الله الغلط عندها بالكيلو .......... 


نسيب العرسان شويه 

ونروح  عند جلال في فلته 


زين واقف في نص الفلا .وبينادي بصوت عالي 

شهد .شهودي .شهد مكرر.......


يخرج جلال ويديله علي قفاه فجاه 


زين يحط ايده  علي راسه تسلم ايدك يا معلم 

ويبص لجلال بس ليه يعني دا انا بحبك وبحب بنتك


جلال بضيق مانت حلوف ومبتحسش وجبله يابني انا مش عارف اعمل فيك ايه 


ليلي وابراهيم داخلين من بره 

ابراهيم .متخف عالواد شويه ليطفش يا جلال 


جلال .يارب يطفش ده مبيحسش 


ليلي .ليه كده يا ابو شهد  هو في حد يطول راجل زي زين يحب بنته 


زين يسلم بؤك سا سكر وبعت لها بوسه في الهوا 

ابراهيم مسك زين من قفاه  .والله هتغابه عليك لم نفسك وخلي يومك يعدي 


ليلي هتموت من الضحك ........     


شهد نزلت وسلمت علي الي موجودين  

وراحت علي ليلي سلمت عليها  واستاذنت  بباها انها هتفوت تطمن علي سميره 


وفعلا زين وشهد راحو لسميره واطمنو عليها  وركبو العربيه وماشيين 


شهد عماله تضحك  علي زين الي متعصب 


زين .بطلي ضحك بدل ما اطلع الي ابوكي بيعملو علي جتتك 


شهد وانا مالي يا لمبي انت وعمك حريين مع بعض 


زين .ماشي براحتك بس نتجوز وتبقي في بيتي ويبقي جلال يوريني هيعمل ايه 


شهد .يا حمش 


زين .بضحك طبعا حمش امال ايه 

ووصلو المستشفي تحت عيون كل الي شغالين فيها في منهم الي فرحانين وفي الي نفسه يكون مكانهم 

وفي عيون كره وحقد  متبعاهم وبتتمنالهم الاذي 

هنشوفهم بعدين 


في مكتب زين  قاعد هو وشهد بيفطرو ويشربو الشاي قبل بدايه الشغل 


وشهد عماله تضحك عليه وهو بياكلها شبه البط

وخلصو وقامو علي شغلهم لان زين هو الي شايل الشغل كله ............


في مكتب د عدي  قاعد سرحان وباصص في الفون بتاعه  ومش قادر يشيل عينه من علي الفون ........ 

تدخل عليه مروه وهي متنرفزه   .....


مروه .انا خلاص هطق مش عارفه عاجبو فيها ايه الي لابسه شوال ومش باين منها حاجه دي


عدي .انتبه علي كلامها  وانت مالك واحد ومراته 

ليه مزعله نفسك 


مروه .متغظنيش انت كمان  وزي ما انا عاوزه افرق بينهم انت كمان عاوز ولا ايه 


عدي  بغل .اه ياما نفسي اشوف زين ده مزلول قدامي 

انا اشطر منه ميت مره وفي الاخر انا الي بشتغل عنده 


مروه .ههههههه لا ده انت معبي علي الاخر بس طالما مصلحتنا واحده لازم نحط ايدينا في ايد بعض ......

عدي وانا معاكي اي حاجه تفرق بينهم  انا معاكي 


مروه بغل .اوك ان شاء الله هيقعو قريب اوي 


عدي .ايه البصه دي انا خفت 


ومروه سابته وخرجت وهو فضل باصص علي الصوره  الي في الفون ...


يا ترا الصوره دي صوره مين ووصلت له ازاي


عدي لنفسه بغل واضح .قريب قوي هتبقي بتاعتي انا سواء برضا او بالغصب 

ونسيبه مع شره   .................

.................................

اما عند مراد ومليكه 


مراد بعد ما وصلو الفندق بيومين 

صحي الصبح خرج يكلم العيله واتاخر بره ورجع علي الضهر 

مراد رجع وجايب هدايا لمليكه  وشوكلاته وورد واول ما دخل  اتخض وكل الي كان في ايده وقع علي الارض 


مليكه  اتخضت وبصت عليه  وقامت مفزوعه مالك يا مراد وانت فين من الصبح قلقت عليك   لما اتاخرت


مراد واقف متنح .انت كنتي بتعملي ايه دلوقني 


مليكه .ايه يا مراد مالك كنت بصلي الضهر 


مراد .كنتي بتصلي  يعني انت دلوقتي بتصلي 


مليكه باستغراب .مالك يا حبيبي هو في حاجه غلط 


مراد .قام فجاه اخدها في حضنه  وشالها من علي الارض وراح  منيمها علي السرير  وبدا يبوس فيها 

وقلعها اسدال الصلاه وبدا يعيشها الحب كما يجب ان يكون وهمس في ودنها  هو انت قلبي بتعملي حاجه غلط  انت صح بس لكن الغلط انا الي هعملو معاكي دلوقتي 


وبدا مراد  يعيش مع مليكه لحظات عشق كان مستنيها علي نار  وكان عايش في عذاب ان حلم عمره بين ايده ومش قادر يقرب له  بس هي دلوقتي بين ايده 


ومليكه بدات تدوب وسط لمساته وحنيته وبقت تحت ايده شبه العروسه بيعمل فيها الي هو عاوزه وبعد فتره طويله من الشوق والحب والعشق و.......

تم نقل ملكيه مليكه لمراد وتصبح ملكه قلبه قولا وفعلا


مليكه قاعده في حضن مراد بتعيط وهو واخدها في حضنه وبيبوس فيها برقه وبيحاول يهديها وهي عماله تعيط 


مراد .مليكه يا قلبي انت تعبانه 


مليكه .شويه وبتعيط  مش اوي 


مراد .امال مالك يا قلبي 


مليكه بعياط .انت ضحكت عليا ومفهمتنيش  ان هيحصل كده  و..............


مراد بضحكه رجوله .عاوزه تقولي اني غفلتك يا قلبي وباسها من خدها 


مليكه .اه انت ختني علي خوانه اصلا ومكنتش مستعده 


مراد .انت ليه يا قلبي محسساني اني اغتصبتك دا انا حتي حنين ورقيق ولا ايه رايك 


مليكه .بشبح ابتسامه . انت فظيع علي فكره  


مراد بحبث .طب ما تيجي اثبت لكي اني حنين واهو انتي بقيتي خبره ومش هتتغفلي المره دي 


مليكه لسه هتتكلم بس هو كان  اسرع واخدها في عالم خاص بيهم  وعاشو طول الشهر  ناقر ونقير وهي بقت بتستمتع بقربه لها ولو غاب شويه  بتبقي  هتتجنن  عليه 

بس مراد كان مقضي شهر العسل  في الفندق ومكانوش بيخرجو للفسح كتير 

وفي يوم  

مراد واخد مليكه في حضنه  وعمال يبوس فيها 

مليكه .مراد انا زهقانه  احنا هنا بقالنا اسبوعين  مخرجناس غير مرتين بس انا زهقت من القعده في الفندق 


مراد .وهو في حد يزهق من الحب يا قلبي 


مليكه بجراه باسته من شفايفه خلت جسمه قاد نار 

وكملت بسهوكه .لا يا حبي مزهقتش من الحب بس بقول نغير جو ونشتري هدايا للجماعه  

وبصراحه عاوزه اتفرج عالبلد واتصور فيها وكل كلمه طالعه منها  مراد بيولع اكتر ومركذ مع شفايفها وهي بتتكلم  وفجاه هجم عليها لتدفع تمن جراتها الي  جننته 

وبعد كده ياخدها علي الحمام ياخدو شاور وهي كانت في الاول بترفض وتتكسف لكن مع مراد مفيش مستحيل دلوقتي  هي الي بتطلب انه يساعدها في الشور ..........سره باتع مراد ده 


وبعد كده اخدها وفسحها واشترو هدايا كتيير  واتصورو كتير صور تحفه في اماكن تجنن ومليكه حكمت علي مراد انه يشيلها علي ظهره ويجري بيها وهو فعلا عملها الي هي عوزاه وكانو في قمه السعاده ............

وعاشو الفتره كلها علي نفس المنوال  ....

وها قد حان موعد العوده غدا بازن الله 

................... .. .........


اما في مزرعه المنصوره كان الوضع مختلف تماما 

عادل ونور ثنائي استثنائي بالمعني الحرفي 


عادل ونور اول ما وصلو المزرعه 

اكرامي وهنيه ودول الي مسولين عن الفلا والجنينه  رحبو بيهم جدا واكرامي راح يشوف شغله 


هنيه .اهلا وسهلا يالف مرحب الف مبروك وزغريييييط كتير 


عادل .اهدي يا هنيه  


هنيه .ايه يابيه فرحانه بيك  وبالعسل الي جنبك دي 

وراحت تسلم علي نور 


نور تسلمي يا هنيه


عادل . هنيا دي يا نور في مقام اختي الكبيره 


هنيه .الله يجبر بخطرك يا  سي عادل 


وميلت علي عادل  وقالت ايوه كده اتعدلت اهو  وعرفت تختار المرادي بدل كناسه البطن الي شبه خله السنان الي كنت متجوزها 


نور سمعه كلامها بس ماسكه نفسها من الضحك 

عادل .انا جاي مصدع وانت مبتفصليش  يا هنيه  

عملتي الي قلتلك عليه 


هنيه .كله تمام واكرامي بيظبط الجنينه بره  وانتو اطلعو استريحو 

واحنا هنخلص ونمشي والاكل جاهز في المطبخ 


عادل .تسلم ايدك واستاذن وطلع هو ونور 

في الاوضه بتاعتهم 


نور باستغراب . مشاء الله انت حنين اوي معاهم  وشخصيتك اتغيرت كتير  عن القاهره


عادل .انا ماشي بمبدا .خاطبو الناس علي قدر عقولهم 

والناس دي كل ما تعمليهم بحب يدوكي حب دي اللغه الوحيده الي بيفهموها 


نور .احم ....ماشي 


عادل .عاوزه تقولي ايه انا عارف ان جوازنا جه فجاه وملحقتيش تتعرفي عليا 

وانا بقولك اهو الي عاوزه تعرفيه اساليني  وانا هبقي كتاب  مفتوح ...


نور .هو انت جبت طلقتك هنا قبل كده 


عادل بسلاسه ووضوح .جبتها بمعنا زياره لا 

لكن مره كنت في اسكندريه معاها واتصلو بيا هنا كان في مشكله معينه  وحودت عليهم واحنا رجعين القاهره 

وهي كانت معايا 


نور .اه هو انت طلقتها ليه 


عادل .ايه هي اساله  برئه ولا تحقيق 


نور بزعل مش انت قلتلي  اسالي براحتك 


عادل بضحكه رجوليه .يا ستي براحتك  وعلي العموم احنا اطلقنا علشان كانت طماعه وكدبت عليا 

وانا اكتر حاجه اكرها ان حد يخبي عني حاجه وغمز لنور  او يكدب عليا 


نور .يعني ايه 

بصي يا نور انا هقولك كلمتين خوديهم مبدا في حياتنا 

لو حاجه تخصك انت لوحدك لازم اعرفها 

ولو حاجه تخصني بس لازم تعرفيها 

لكن لو في طرف تاني في الموضوع من اهلي او اهلك ومش عاوزه تقولي تمام 


عاوزه استشاره انا في الخدمه 


وانا فيا طبع للاسف مقدرتش اغيره 

لو حد عمل حاجه  غلط  مهما كانت كبيره  لو جه وقلي 

ممكن ازعل او اخاصم بس بسامح  و مش هجرح 


لكن لو عرفتها من بره مهما كانت تافه وصغيره  الوجع بيبقي كبير وممكن تزعلي من رد فعلي  لانه هيبقي غير متوقع 


نور .انت بتخوفني ليه 


عادل .يا قلبي انا مش بخوفك بس انا في السوق وليا اعداء  وممكن حاجه بسيطه  حصلت انت خوفتي تحكيلي عليها  تبقي وراها كارثه 


نور  طب افرض بقا حاجه حصلت وانا مجاش في دماغي احكيها  هيبقي ايه الحل


عادل بغمزه .طالما مش متعمده انك تخبي  يبقي خلاص ياروحي جلا من لا يسهو 


نور .ولسه هتتكلم ...


عادل راح شالها من علي الارض بحركه سريعه 

وهمس في ودنها  احنا هنقضيها كلام ولا ايه  يلا في حجات كتير عاوز اعملها 


وباسها في خدها بوسه دوبتها واخدها ودخل الحمام ياخدو شور 


وعاشو شهر تحفه في المزرعه وعادل جنن نور لانها لقت عادل تاني خالص كانه اتبدل اول ما جه المنصوره 

وعادل عارف انها بتحب الحيوانات وده الي خلاها تدخل طب بيطري  مش اي مجال تاني 


وعادل قلع البدله ولبس الجلابيه  وكان شكله يهبل  فيها 

كان وسيم جدا واتجنن وجنن نور معاه 

ونور كانت عاوزه تركب خيل وهو محرمهاش من حاجه 


وفي يوم وهما يبلفو في المزرعه 

الحارس بتاع الخيل جري عليه وقاله ان ريحانه بتولد ومش عارفين يوصلو للدكتور 


عادل اتعصب وفضل يشتم فيهم واستحلف لدكتور الغبره الي شغال عندهم 


ونور  طلبت من عادل انها تروح تشوفها يمكن تقدر تساعدها 


وفعلا راحت هي وعادل جر علي الاسطبل وشافت فرسه ايه في الجمال سبحان من صور وفعلا ساعدتها وولدت وجابت  مهره شبها بالضبط 


وهنا عادل باس نور واخدها في حضنه وقالها انه هيسميها نور علشان تبقي شاهده علي حبهم الي اتولد مع ولادتها  هنا في المزرعه 


ونور فرحت جدا بحب عادل الي ربنا عوضها بيه عن حياتها الي فاتت


وعدت الايام 

وكانو غرقانين في الحب والسعاده  وكان كل فتره ياخدها ويخرجو يتفسحو في المنصوره واسكندريه 

وفي اخر يوم  لهم في المزرعه نور قررت تعمل مفاجاه  لعادل 

العصر عادل نزل يلف في المزرعه زي كل يوم  بس نور قالت له انها عاوزه تنام 

وفعلا سابها وخرج ولما رجع فتح باب الفلا ملقاش حد 

طلع للاوضه وفتح الباب   وهو بينادي 

عادل نوووووووووور

واول ما شاف الي قدامه تنح ومعرفش ينطق ورجليه اتثبتت في الارض  وبقه مفتوح علي الاخر .....   


يا ترا شاف ايه  قدامه عمل فيه كده 

نكمل الفصل الجاي ...............


الي حابب الروايه يعمل منشن لاصحابه للروايه  وينشرها 


يلا مستنيه تعليقاتقم ومين احسن كابل عجبكم 


وايه احسن مشهد في الفصل ده 

بقلمي هدير احمد 

ديدا احمد 


Dida

٢٩&٣٠

اللهم صلي علي سيدنا محمد في الاولين والاخرين وفي الملا الاعلي الي يوم الدين 

الشهد والدموع الفصل ٢٩ 

بقلمي هدير احمد 

اللهم صلي علي سيدنا محمد 

               بسم الله نبدا 


في مزرعه المنصوره 

عادل دخل الفلا فضل يدور علي نورفي كل مكان  ملقهاش 

افتكر انها كانت قالت له هتنام 

طلع علي فوق وفتح الاوضه براحه علشان لو نايمه ميزعجهاش واول ما دخل اتصدم من الي شافه وقف تنح وعنيه بطلع قلوب حمرا ونفسه بدا يعلا 

واقف مبحلق في نور الي كانت  لابسه جلابيه بيضاء من بتوعه بتاعه الصلاه ولافه علي وسطها طرحه حمراء وعامله الجلابيه زي بدل الرقص بتاع فيفي عبده كده ورفعاها شويه ومبينه رجليها  ونعومتهم وكانت فاتحه الزراير من فوق ليكشف جزء من جسمها الابيض 

وكانت عامله ميكب اوفر شويه  بس كان تحفه عليها

وده جنن عادل  وخلاه زي المراهق الي اول مره يشوف واحده ست في حياته ................


نور راحت عليه وقالت بدلع واغراء مالك ياسي عادل 

عادل  ها........ ...

ونور ضحكت ضحكه خليعه من بتوع شارع الهرم 


خلت عادل فاق علي ضحكتها  فراح قرب منها وبصوت عالي  صقف بايده  شبه المعلمين 

حلاوتك يا ابيض يا عرسي  واداها بوسه علي الهوا 


انما ايه يابت الحلاوه دي انا عمري ما شوفت واحده  بالجمال ده  وغمز لها بدات تفهمني يا جميل 

وراح شغل الفون علي اغنيه شعبي وبداو يندمجو في الرقص ونور كان راسها تحفه جنن عادل اكتر مهو مجنون  وبعد شويه عادل حضن  نور  علي غفله وبصوت عالي نوعا ما  وقال حلاى الله اكبر  ونسبهم بقا ...................


......................

عدا اليوم علي ابطالنا وحان موعد العوده الي ارض الوطن 

كل الشباب وصلو المطار  علي اختلاف الرحلات 

وبعد ساعه نلاقي كل الشباب وزوجاتهم وكل الشباب متجمعين في قصر الهواري ماعدا عادل ونور الي راحو علي سميره  يسلمو عليها 


وبعد ترحاب وحفاوه واستقبال الملوك  الكل سلم علي الكل وبعد كده 

نلاقي القعده اتقسمت لفرق


الشباب في الجنينه  بره


والبنات والامهات جوه الفلا  


والاباء سلمو علي البنات وخرجو للشباب 


والامهات استفردة بالبنات وكانو عاوزين يعرفو كل حاجه  والبنات اندمجو في الكلام وهنا كمان بعد ما طمنت مامتها ووعدتهم انها هتزرهم بالليل 


وبعد شويه شهد وصلت وسلمت علي البنات وفضلو يرغو مع بعض كتير  وفرحو واستمتعو كتير ووزعو الهدايه الي جابوها لامهاتهم وكمان البنات والوقت كان جميل ومحسوش بيه .....


نروح بقا 

عند الشباب الحفله كانت علي العرسان


علي .منورين يا شباب  لا ماشاء الله وشكم منور 

الشهر ده عمل مفعوله 


حمزه .هههههههه شكل راس مصر بقت في السما 


حسام .اوعدنا يارب 


مراد .مخلاص يخفيف انت وهو ايه انتو هتظيتو


يوسف .سيبك منهم يا عم دول ناس حقوده 


جاشر .والله ما في حقود غيركم  شهر يا مفتريين ايه مبتزهقوش 


مراد .وهو في حد يزهق من العسل 


زين من وراهم .الله الله  بنقول شعر كمان 

ويسلم عليهم ويقعدو يكلمو شويه 


زين .يبص لادهم .ازيك يا حضره الرائد  والله ليك وحشه 


ادهم بغلاسه متشوفش وحش يا اخويا 

وبص لحمزه .اخبار الشغل ايه


حمزه .تمام يا كبير الشغل مستنيك 


ادهم .نازل بكره ان شاء الله 


حمزه .المكتب  هينور 


يوسف .لا دا انت متحمس اوي يا ادهم  دا الواحد هياخد اسبوع كمان 


فجاه وعلبه المناديل الي موجوده علي الطربيزه بقت في وش يوسف 


الكل ضحك ويوسف اتخض وتنح وبص لقي زين الي ضربه 


يوسف ايه يا زين الغشوميه دي 

دا انا لسه عريس وعاوز اتمتع بحياتي 


زين .وحيات امك  انت يلا معندكش شويه من الاحمر ده الي عنده دم احسن من الي عنده فلوس 

الساعه تسعه انت والبيه الي جنبك تكونو في المستشفي 

انا مش الفلبينيه الي اشترتوها ولا عبد ابوك جابهولك هديه عيد ميلادك  


مراد بضحك الساعه سابعه هكون موجود يا معلم 

الكل فضل يضحك وكملو سهرتهم وكل واحد اخد مراته وطلعو علي شقتهم يرتاحو ......


شهد طلعت سلمت علي نور وسميره واطمنو عليها وسلمت علي عادل ونزلت علشان عاوزه تنام 


وشويه وعادل ونور راحو علي قصر نصار  وسلمو علي الكل وطلعو الجناح بتاعهم يرتاحو 

ومشيت الحياه شويه من غير احداث جديده 

...........................

في يوم شهد كانت اجازه 


وقاعده في اوضتها  الباب يخبط عليها 


شهد ادخل 


علي يفتح الباب ويدخل 


علي .شهود عامله ايه يا حبيبه اخوكي 


شهد بصاله وعنيها دمعت 


علي جري عليها  واخدها في حضنه 


شهد مسكت فيه اوي كانها بتاخد جرعه  امان 

وعماله تعيط 


علي مسح علي شعرها وهداها وبصوت حنين 

مالك يا قلبي 


شهد مسحت دموعها وبصوت مخنوق 

خايفه يكون حلم وهصحا  منه 


علي حس بكميه الحزن الي جواها وحب يغير المود 

بت يا شهد وتيجي نخرج 


شهد نخرج فين  وشغلك وزين هعمل فيه ايه 


علي ايه يابت دا كله... افصلي 


اولا يا ستي  الشغل وخلاص البهوات رجعو  وانا انهارده اجازه علشان اجمل شهود في الدنيا 


وزبن انا هكلمه بس علشانك بس هو ملوش حاجه عندنا وهبلغه بس 


اما بقي هنخرج فين 

فسبيلي نفسك يلا انا هروح اجهز وانت كمان  داانا هخرجت خروجه تحلفي بيها طول عمرك 


شهد بحماس هوا وهكون جاهزه 


وعلي حس  ان قوه شهد مخبيه طفله لسه عشر  سنين 

وقرر يعوض اخته علي العذاب الي شافته 


وفعلا علي وشهد جهزو وخرجو سوا بعد ما سلمو علي جلال ووصي علي علي شهد ........... 


وكلمو زين بلغوه  وهو كان عاوز يخرج معاهم بس للاسف عنده عمليات 

وخرج علي وشهد لوحدهم للاستمتاع .... 


....................

في فيلا بعيده في الصحراء  نلاقي ماهر قاعد مستني حد بعد ما البدي جارد جهم اخدوه  وهو مش فاهم حاجه 


ينتبه ماهر لصوت كعب نازل عالسلم  ويبص يلاقي انثي في قمه الاغراء والانوثه والجمال 


صافي  .تسلم علي ماهر بقرف من بصاته  وبصوت حاد اتفضل  استريح 


صافي .طبعا انت مش عارف انا مين 


ماهر .للاسف محصليش الشرف 


صافي .انا طليقه عادل نصار 

ماهر بتفكير وبيردد الاسم .......


صافي بحده وزهق .المحامي الي طلق مراتك واتجوزها هو 


ماهر .افتكر والغل ملا قلبه  اه افتكرته وانت عاوزه مني ايه دلوقتي 


صافي .انا جيباك علشان اساعدك تاخد حقك منه وتنتقم من طلقتك وانا انتقم منه 


ماهر بمكر .والمقابل 


صافي .ايه مش كفايه الانتقام 


ماهر .لا مش كفايه انت اكيد عندك الي تديه ليا انا ابن سوق وفاهم وانت اكيد عرفتي عني كتير ......


صافي بضحكه خليعه .لا تعجبني 

هكلم ناس حبايبي يساعدوك في شغلك التاني 

ماهر ايو هو ده الكلام وانا تحت مرك 


صافي تمام كده متفقين و انا هقولك هتعمل ايه بالضبط ......................... 


.........................

في الشارع علي وشهد في العربيه 


علي .الملكه تحب تروح فين 


شهد بتفكير  مش عارفه شوف انت 


علي .طيب بصي احنا بدايه كده نروح الملاهي 

وبعد كده نروح نتغدا ونعمل شوبنج 

و................


شهد .علي في حاجه عاوزه اعملها بس خايفه ترفض 


علي .اخدها في حضنه وانا جنبك اوعي تخافي 


شهد. تسلملي 


علي ايه عاوزه تروحي فين 


شهد .عاوزه اروح الملجا الي عشت فيه واشوف المديره  والمشرف  انا عرفت انهم لسه هناك 

عاوزه اطمن علي البنات الي موجوده 

وعاوزه افرحهم واخد لهم لعب  واكل كتير 


علي اخدها في حضنه وقالها انت تؤمري وانا نفذ


وفعلا طلعو علي الملاهي انبسطو ولعبو وعلي لاول مره بحس انه منطلق بدون قيود  وكان مبسوط وفرحان ان شهد جنبه  واخدها وجبلها ايس كريم وغزل البنات وبلالين كتير وبعد مده قررو يروحو يتغدو 

وفعلا اكلو وشهد طلبط عصير مانجه وعلي طلب قهوه .

وراحو محل العاب كبير جابو لعب كتيى للبنات وعلي طلب رقم مطعم اكل في بنها يجهز اوردر كبير علشان يخدوه الملجا 


وفعلا انطلقو الي الملجا وكانو تقريبا العصر 

دخل علي وشهد يصلو في المسجد قبل ما يوصلو الملجا 

واول ما وصلو علي الباب شهد اتسمرت مكانها 

بس علي اخدها في حضنه وشجعها 


شهد فتحت البوابه  ودخلت وعلي صعبت عليه اخته والحياه الي عيشاها 


وشهد بصت جنبها لقت الحارس بتاع البوابه ماسك التليفون والسجاره وفي عالم تاني


علي راح له  اداله  فلوس وساله علي مكتب المديره وهو فرح جدا بعلي ودلهم علي المكان  


شهد وعلي دخلو علي اوضه  المديره  وقالوها انهم عاوزين يشوفو البنات 

شهد حاوله تمسك اعصابها ومتتعصبش علي المديره وقررت تسبها للاخر 


المديره .طيب اتفضلو في الحوش وانا هجيب لكم البنات 


شهد بعند .لا انا عاوزه امر عليهم في الاوض 


المديره يا هانم مينفعش  ده ممنوع 


شهد بثقه لا ينفع  وقربت عليها وهمست في ودن المديره بكلام خلاها بتترعش والعرق ملا وشها 


هنا شهد ضحكت بصوت عالي  والمديره اتصمرت مكانها 


وشهد اخدت علي ومشيت 


والمديره واقفه مصدومه واتصلت علي المشرف الي السنين مغيرتش في حاجه بالعكس جبروته زاد وقذارته

اضاعفت .......

.....................

في غرفت البنات شهد دخلت وكان الزمن رجع بيها  لورا 

وعلي وقف مصدومم من حجم الماساه والكرسه الي هو شايفها 


وقلبه اتقطع علي الجحيم الي اخته عاشت فيه 


وشهد استجمعت قوتها وراحت للبنات 

شهد بصوت عالي تعالو يا بنتات تعالو متخافوش انا بحبكم اوي تعالو قربو اقعدو جنبي وفعلا البنات اتلمو حواليها وقعدو كلهم علي الارض  ورفعت النقاب علشان البنات تطمن وعلي وقف عالباب  علشان مفيش راجل يدخل وشهد تاخد راحتها 


شهد بحنان .انا اسمي شهد وكنت من سنين كتير عايشه مكانكم هنا 


بنت من البنات .انت كنت عايشه هنا وخرجني ازاي احنا عوزين نخرج مش عارفين 


شهد بحنيه .ده موال طويل  انا عاوزاكم دلوقتي تخرجو معايا الجنينه جيبالكم لعب كتير واكل وهنلعب ونهيص مع بعض 


البنات فرحو وشهد اخدتهم وراحو الجنينه وعلي اندمج معاهم وجاب الهدايا للبنات واتصل بالمطعم يبعت الاكل 

وفي اللحظه  دي جه المشرف مع المديره وهو عمال يشوح ويهيص 


المشرف بزعيق  .ايه المهزله الي بتحصل  هنا ددي 

هي وكاله من غير بواب  

انا هطلب لكم البوليس ...... ....


البنات اتخضو وخافو منه بس شهد طمنتهم وخلتهم يكملو لعب  وقامت راحت هي وعلي للمشرف 


شهد كانت حاسه في الوقت ده ان قوه الدنيا في اديها 

حست بامان وراحه وشجاعه وجراه وكان تعويزه سحر اترمت عليها 

شهد وقفت قدام المشرف  وبصت له بقرف 

لسه زي ماانت مقرف ومعفن  ونافش ريشك علي الفاضي وانا بعون الله  هنتف هولك ريشه ريشه 


المشرف اخرصي يا زباله انا  هوديكم في داهيه  


علي كان هيدخل بس شهد منعته 


شهد .  داهيه اما تشيلك يا بعيد  انت والي خلفوك كمان 

هههههههههههه والله وطلعلك صوت وبقيت لك لازمه مانت والعجله الي وراك لو ناسيين افكركم 


واه ياريت تطلبو البوليس ده حتي الحفله تبقي صباحي 


المشرف والمديره  من قوه شهد خافو بس حاولو ميبينوش 


شهد اوعو تكونو فاكرين اني مش عارفه بلاويكو كلها من بيع الاطفال لحد اغتصاب البنات   والفلوس الي بتدفعوها رشاوي لشويه موظفين  علشان يطبخو معاكو 


المديره والمشرف وقفو متنحين 


المشرف فاق   واتمالك اعصابه  لا اكيد مفيش اي دليل عليهم والا كانت بلعت 


وده السبب الي مخلي شهد مش قادره تتصرف 


المشرف .انت مين وازاي تقولي كلام زي ده  انت اتهبلتي

  دا انا اشرف من عشره زيك وكلمه كمان وهقطع لسانك 


شهد .هههههههههه ايه الشجاعه الي انت فيها دي يا راجل  اوعا تكون بتشرب بريل وهتسترجل 


علي مقدرش يمسك نفسه من الضحك والضحكه طلعت بصوت عالي 


المشرف اتغاض وبدا يتنرفز  وده الي شهد كانت عاوزه  توصل له 


المشرف  .انتي لو مقولتيش انت مين وعرفتي الكلام الي قلتيه ازاي انا هدفنك مكانك 


علي بصوت عالي وبحده.انت شكل جرا في مخك حاجه  اقف عوج وتكلم عدل  بدل ما اعدلك انا 


شهد بصت لعلي .استني انت بس يا علي  انت راجل محترم  متنفعش تتكلم مع الاشكال الواطيه دي  كده تعملهم قيمه 

ده لازم يتهزق من واحده ست  وهتبقي ارجل من عشره من عينته  بس سبني  اعرفه 

بنفسي مع اني انا متنسيش   احنا بنتحفر في الذاكره

بس يلا كتر التكرار يعلم الحمار


والمشرف واقف بياكل في نفسه وعاوز يضرب شهد بس خايف من علي  الي عنيه بطلع شرار 


شهد  بصت ناحيته وقالت فاكر البت الي لما جيت تلمسها بايدك النجسه  وكسرتهالك وشوهتلك وشك وعملتلك ارتجاج في المخ 

يا راجل ده حتي اثار اليوم لسه معلمه في وشك ههههههههه


المشرف بغيظ معرفش يتحكم فيه  وبيرفع ايدو يضربها هو انت يا بنت الك.....ب


هنا بقي وقعت اخر نقطه صبر عند علي  واداله بكس في وشه نيمه في الارض  ونزل فوقه ضرب والمشرف مش قادر يتكرك من كتر الضرب الي ورا بعضه 


والمديره خافت هي مش عاوزه شوشره  بس ملقتش حل الا انها تطلب البوليس 


بس مين علي خلاص جاب اخره وشهد والبنات مبسوطين جدا من الي بيحصل فيه دول شافو من تحت ايده  ايام سوده .. 


بنت  كبيره كانت تقريبا ١٧ سنه من البنات ميلت علي شهد  وقالت لها حاجه في ودنها 

شهد اخدت البت واتسحبو ودخلو جوه  والمكان كان فاضي بعد ما المديره خرجت كل الدادات وكل الي بيشتغلو في الملجا علشان ينقذو المشرف من علي 

ومع الهيصه الي بره محدش انتبه علي غياب شهد 

شهد دخلت هي وبنت المكتب وفعلا لقت  درج سري في الحيطه مكان ما  البنت  قالت لها عليه وكان مقفول بس البت قالتلها علي مكان المفتاح وفعلا اخدته وفتحت الدرج واخدت  ورق كان فيه واول ما فتحته عرفت ان الورق ده هو الي هيوديهم في داهييه وكان في سديهات اخدتها كمان  وقفلت الدرج بعد ماحطت فيه الملف فاضي من غير الورق  وقفلت الدرج وخرجت هي والبنت 


وهنا المديره بعد ما حاولت  تنقذ المشرف   ومن ايد علي 

وعلي  شهد بعدته عن المشرف  باعجوبه  وحاولت تهديه  و البوليس وصل ......

الظابط بزعيق بس  خلاص 

شهد . بخضه ومسكت في علي  والبنات خافو وكشو في بعض 

وعلي  اخدها كلها في حضنه ...........

الضابط . هتقولو  ايه الي بيحصل هنا  ولا الم كله علي  البوكس 

.................  

الحياه ماشه اخر هنا وحلاوه والشباب مدلعه زوجاتهم اخر دلع 

وكل واحد يروح شغله وبعد تعب اليوم  يرجع لحضن مراته 

وبردو الجو لا يخلو من طفوله حنين وشقاوت مليكه 

ونرفزه مريم الخفيفه وهدوء هنا المبالغ فيه 

ونقار الشباب وغلاستهم علي بعض........

بس كله يهون مع الحب  ودفا العيله

........................ 

في يوم ادهم راجع  من الشغل تعبان وبيدور علي راحته وسكنه 

وعمال ينده علي مريم  مفيش رد 

فتح الاوضه بس ملقاش حد ولفت انتباهه صوت انين خفيف في   الحمام 

فتح الحمام وانصدم من المنظر الي شافه .................

الشهد والدموع الفصل ٣٠

بقلمي هدير احمد .ديدا 

بسم الله والصلات والسلام علي سيدنا محمد 

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم 

بسم الله نبدا الفصل الجديد 

وقفنا المره الي فاتت لما  ادهم كان راجع  من الشغل تعبان وبيدور علي راحته وسكنه 

وعمال ينده علي مريم  ومفيش رد 

فتح الاوضه بس ملقاش حد ولفت انتباهه صوت انين خفيف في   الحمام 

فتح الحمام وانصدم من المنظر الي شافه 

لان مريم كانت نايمه  علي الارض علي ظهرها  ومبتتحركش بتعيط بس 


ادهم جري عليها وخاف يحركها  علشان ميضرهاش 

نزل جنبها علي الارض وبدا يطمنها 


وسالها براحه 

ادهم .مالك  يا قلبي اهدي كده انا معاكي اهو وقوليلي ايه الي واجعك  وايه الي حصل 


مريم بعياط ووجع .رجلي اتزحلقت  ووقعت علي ظهري ورجلي وجعاني اوي ومش قادره احركها 


ادهم طمنها وبخبرته في مجال شغله اطمن ان مفيش كسور في جسمها 


ادهم اطمني يا حبيبتي مفيش حاجه  رجلك بس اتلوت 

وظهرك واجعك من الخبطه بس  


مريم بعياط .تعبانه اوي يا ادهم ناديلي ماما 


ادهم .اهدي بس كده وانا هشيلك الاول واخرجك بره 

مريم  بسرعه لا والنبي متحركني ظهري بيوجعني 


ادهم .اهدي بس يا مريم 


وفعلا ادهم شالها وجاب لها  عبايه بيتي مريحه  لبسهالها   ولف لها حجابها تحسبا  لو حد طلع من الشباب  او الاباء

وكان بيتعامل معاها براحه جدا علشان متتالمش 


مريم بعياط .هاتلي ماما يا ادهم 


ادهم .حاضر استريحي بس وانا هكلمها تجيلك 


وفعلا ادهم كلم الهام الي كانت قاعده هي ويسرا وماجده 


الي اول ما عرفو بتعب مريم طلعو كلهم علي فوق بسرعه 


الهام  وهي قاعده جنب مريم ومخضوضه .في ايه يا ادهم ايه الي حصل 


ادهم . والله معرف انا دخلت ملقتهاش وسمعت صوتها في الحمام  دخلت عليها لاقتها واقعه علي ظهرها وبتعيط 


يسرا .طيب بسرعه تعالا نوديها المستشفي  يمكن لاقدر الله يكون في مضاعفات


ادهم .لا الحمد لله مفيش  حاجه هي بس رجلها  اتلوت بس الوقعه  جامده شويه 

بس لازم المستشفي علشان نطمن اكتر 


مريم بعياط .لا والنبي مش قادره اتحرك 


ماجده وهي جنب مريم بتملس علي شعرها.الف سلامه عليكي يا حببتي 

طيب اتصل علي مراد او زين واسالهم يمكن يبعتو اسعاف مجهزه  


ادهم وبلخبطه وتالم مريم مش مخليه عارف يفكر صح

اه صح لازم  اكلمهم 


وفعلا رن علي زين الي اتخض  علي مريم  

زين.. طيب هي حاسه بايه  في نزيف في ترجيع اغم عليها ولا فايقه 


ادهم . لا هي فايقه ومفيش ولا ترجيع ولا نزيف الحمد لله بس بقولك رجليها وجعاها ومش قاده علي اي حركه 


زين .كويس  الحمد لله ان شاء الله بسيطه   اسمعني يا  ادهم مش انت بتعرف تدي حقن 


ادهم .اه انجز 


زين .هتلاقي عندك في الصيدليه حقنه فلتارين  اديها لمريم هتقلل الوجع  وعلي ما مفعولها يشتغل  هتكون وصلت عندك الاسعاف 


ادهم تمام  متتاخرش 

زين متقلقش مسافه السكه  اجهز انت بس 


وفعلا ادهم قفل مع زين ودخل دور علي   الحقنه وجهزها  وخرج لمريم 


مريم اول ما شافت الحقنه عيطت بصوت وبصوت مخنوق 


ايه ده يا ادهم انا مش هاخد حاجه 


الهام .اهدي يا مريم وبصت لادهم  هي بتتعرب من الحقن 


ادهم .زين قال لازم تاخدها علشان تستحمل الحركه في العربيه  هو هيبعت الاسعاف علشان تروح المستشفي 


مريم بعياط من الحقنه والوجع لا مش عاوزه 


ادهم قرب عليها وباس علي جبنها 

اهدي يا حببتي والله مش هوجعك وانت عارفه انها مسكن ومبتوجعش  اهدي بس ومتشديش نفسك  والله هتبقي شكه بسيطه  وتخلص بسرعه بس ساعديني 


وفعلا يسرا والهام ساعدو مريم تتحرك علي جنبها مع تالم مريم وادهم لف  من وراها وعقم مكان الحقنه وادالها بسرعه ودلك مكانها  علشان تقلل الوجع  بس مريم  اتوجعت جامد  من رجليها 


ادهم عدلها واخدها في حضنه  وهي لسه بتعبط ومستنيين الاسعاف 


وفتره صغيره والاسعاف جت واخدو مريم علي المستشفي  وادهم الي ركب معاها 

والهام ويسرا وماجده راحو في العربيات  مع واحد من الحراسه 


والقصر كان تقريبا فاضي لان الكل في شغله...............

فكلمو حامد وعاصم وبلغوهم علشان ميعملوش مشكله لو عرفو 

....................١.....

عند حنين في الجامعه قاعده مخنوقه ومش عارفه سبب


هنا جت عليها وقعدو سوا يتكلمو 


هنا .مالك يا حنين مش عجباني من يومين 


حنين .والله يا هنا مش عارفه حاسه اني قرفانه

ومخنوقه ومش طايقه كلمه من حد   زلا حتي  يوسف 


هنا بهزار .يا ساتر في ايه لده كله يوسف زعلك ولا حاجه 


حنين .لا والله مفيش حاجه معينه بس هو مود وخلاص


هنا بحماس .طيب ركذي بس شويه علشان المحاضره دي صعبه 


حنين .لا انا مش طايقه اسمع حاجه  انا همشي مش هحضرها 


هنا .يابنتي استني انت شكلك مش متظبط مش هينفع تمشي لوحدك 


حنين .لا متقلقيش يلا سلام

  ولسه هنا جايه تقوم تخرج وراها راحت دايخه  وقعت 

حنين اتخضت وجريت عليها في الوقت ده عمر كان داخل  وشاف المنظر  وهنا واقعه علي الارض والبنات حواليها  اتسمر مكانه  مفاقش الا وحنين بتنادي عليه يشيل هنا 


وفعلا جري عليها وشالها واعتذر عن المحاضره  واخد هنا وحنين علي المستشفي ..............

.........................

في العربيه حنين ركبت ورا وهنا في حضنها وهو سايق زي المجنون  وكان هيعمل كذا حادثه وبيبص لهنا في المرايه وقلبه بيتقطع ليها 


وحنين بتحاول تفوقها وماسكه  الدموع في عنها بالعافيه

...............................................

مراد كان في الجامعه  وخلص المحاضره الي عليه وكلم مليكه وعرف ان محاضرتها اتلغت 


مراد راح لمليكه علشان يعزمها علي الغدا بس وهو بيركن  العربيه شاف مشهد كفيل انه يطلع العفريت الي جواه 

مومن .ده شاب في الجامعه  من الي بابا وماما بيصرفو عليه ابوه ماسك منصب في البلد  هيموت علي مليكه ومليكه بتصده بس هو بجح  وعاوزها باي شكل 


مليكه قاعده في الكافيه  مستنيه مراد  


مومن جه عليها .ايه يا جميل مش هتحن علينا 


مليكه  لمت حاجتها وعاوزه تمشي راح مومن مسك اديها 


مليكه .انت سافل سيب ايدي يا حيوان 


مومن بسفاله .في ايه اهدي علي نفسك كده مانا كده كده هاخد الي انا عاوزه  خليها بمزاجك  احسن ما يبقي غصب 


وهنا ملبكه ضربته بالقلم سمع نص الجامعه 


ومومن اتجنن ورفع ايده علشان يضربها بس في ايد من فولاز منعته  ودي كانت ايد مراد 


مراد .ايدك الي لمستها دي انا هقطعهالك ووقفتك معاها دي بحساب تاني 


مومن .سبني يا بني ادم انت متعرفش انا مين 


مراد متستعجلش علي رزقك  هنتعرف 


مليكه بخضه .خلاص يا مراد سيبه 


مومن .مانت حلوه اهو وليكي  في جو الشباب  امال عامله هليا خاضره الشريفه ليه .........


ولسه مليكه هتتكلم بس كان مراد اسرع منها ونزل في وشه باللكاميات  وهو ماسكه من القميص بتاعه ما سابهوش  الا وهو وشه كله وارم وبينزف  وتقريبا اغمي عليه رماه في الارض واخد مليكه ومشي  وساب مومن وزمايله حواليه بيحاولو يسعفوه 


ومليكه كانت خايفه جدا من مراد ومن عصبيته والي عمله مع مومن بس خافت تتكلم لان مراد كان هينفجر 

ففضلت السكوت لحد ما يهدا 


مراد كان ناوي علي خروج وبعد الي حصل قرر يرجع علي البيت علشان ميتعصبش علي مليكه او اي حد يشوفه لان الشياطين بتلعب غي وشه ...........


........................

نسيب مراد يطفي الحريقه ونروح عند علي وشهد في الملجا 

بعد الخناقه ما تطورت وادخل البوليس وفعلا الظابط امر ان كل الموجودين يتاخدو في البوكس 


المشرف بقلق .مفيش داعي يا فندم هو سوء تفاهم بسيط 


الظابط .وجه كلامه للمديره  وحضرتك عاوزه تعملي محضر ولا 


المديره  .لا يا فندم بس ياريت تطلعهم مع حضرتك بره منعا لحدوث مشاكل 


وفعلا الضابط عمل كده واخد شهد وعلي وخرجو 

الضابط بعد ما خرج بيوجه كلامه لعلي .حضرتك باين عليك متعلم ومتحضر ايه لزمته الي حصل جوه ولولا هم اتنزلو كان حضرتك واقع في مشكله دلوقتي 


علي .هو سوء تفاهم وعدا  ومتشكر جدا لحضرتك 


الضابط .لا العفو  ومشي الضابط  وعلي بص لشهد الي باين عليها القلق وغمز لها بس ايه رايك فاخوكي طلعت عليه القديم والجديد 


شهد مقدرتش تمسك نفسها وضحكت بصوت عالي 

وبعد كده اتوترت وبصت لعلي الي لاحظ ده بسهوله 


علي .شهد مالك 


شهد .طلعت الورق من جبها وورته لعلي الي  اول ما شافه انصدم 


علي بعد ما اخد شهد للعربيه  علشان محدش يسمع  ناويه علي ايه  الورق ده يودي  ورا الشمس 


شهد .مش عارفه خايفه اتصرف غلط 


علي بحكمه .احنا نكلم بابا نساله هو هيكون اكتر واحد عارف الصح 


شهد بفرحه .صح يسلم دماغط انا ازاي مفكرتش في كده 


وفعلا كلمو جلال وشهد حكتله كل حاجه  وقالتله انها خايفه تبلغ يوصلهم خبر من رجالتهم  ويطلعو منها زي كل مره 


جلال اديني علي انا هفهمه يعمل ايه  .بص يا علي اطلعو علي  النيابه العامه الي في بنها 


واسال عن  رئيس النيابه   المستشار  عبد الحميد المنشاوي  وانا هكلمو وهو هيتصرف 


وفعلا علي اخد شهد وطلع علي النيابه  وسال علي مكتب المستشار  عبد الحميد 

وفعلا اول ما العسكري دخل ادا للمستشار خبر انهم بره  سمح لهم بالدخول علي   طول وكان جلال معاه علي التليفون الي فصل معاه علشان يفهم الحكايه ........


عبد الحميد .اهلا وسهلا الي من طرف الحبايب 


علي .اهلا بحضرتك يارب بابا يكون ادالك فكره 


عبد الحميد .هو قالي ان معاكم اوراق مهمه بتثبت جريمه بس التفاصيل عندكم 


اتفضلو استريحو تشربو ايه قبل ما نتكلم 


شهد .معلش اعفينا احنا عاوزين ندخل في الموضوع علي  طول 


عبد الحميد اتفضلو  انا سامعكم ......


شهد حكت الحكايه بالتفاصيل الي كان زمان والي بيحصل دلوقتي  وسلمت المستندات له 


وهو اول ما شاف المستندات  وسمع السي دي طلع امر بظبط واحضار  المديره والمشرف ويتعرضو عليه واخضاع الملجا للاشراف الوزاري والتحفظ علي المكان للمعاينه 


وفعلا  ادي امر لقوه من المباحث تنفذ ....


وشكر شهد وعلي علي موقفهم وواعدهم ان كل ظالم هياخد عقابه  ......


علي وشهد سلمو عليه واستاذنو وخرجو وهم مرتاحين جدا 


عليبتمثيل الشر . بت يا شهد ايه رايك نروح عند الملجا ونشفهم وهم مقبوض عليهم 


شهد بفرحه اطفال .اه والنبي يا ابيه  دي هتبقي من احسن لحظات حياتي ...


وفعلا راحو علي الملجا وشافوهم والقوه وخداهم في البوكس وكانو بيتخانقو مين الي ضيع الورق وكان صوتهم عالي ........


مشافهمش وهم بيسرقو شافوهم وهم بيتخانقو ......

.........يلا في دهيا  يارب اعدام ............


علي. بس تعالي هنا وقوليلي وصلتي للورق ده ازاي 


شهد اعزمني علي الغدا وانا احكيلك 


علي بس كده تحت امرك شهد هانم 

..............................


في المستشفي 


عمر شايل هنا وداخل علي الاستقبال في  المستشفي 

زين كان نازل يستقبل مريم بس شاف عمر اتخض وجري عليه 


زين .خير يا عمر في ايه وهنا مالها 


عمر بخضه .معرفش وقعت في المدرج  ومش راضيه تفوق 


زين .طيب اهدا وحطها علي السرير هنا اكشف عليها 

عمر حط هنا وحنين وعمر واقفين مخضوضين


زين فعلا كشف عليها وفوقها واطمن ان الضغط والسكر 

مظبوطين 


وكانت هنا فاقت وبدات تستوعب ايه الي بيحصل 


عمر .قرب علي هنا .الف سلامه عليكي مالك يا قلبي


هنا .مش عارفه فجاه دخت  ومحستش بنفسي 


عمر بص لزين .انت ساكت ليه متطمني هي مالها 


زين .اهدا يا هندسه علي نفسك هي زي الفل 


عمر ..امال ايه السبب في الاغماء


زين بص لهنا .احم هنا هو اخر مره  البيريود جاتلك امته 


هنا وشها جاب الوان  واتحرجت وبصت في الارض   احم من شهرين تقرببا 


عمر  ..انت ياعم انت  ايه دخل  البتاعه دي بتعبها  متفهمني  بدل ما اتغابه عليكم 


حنين وهنا تقريبا فهمو زين يقصد ايه  وفرحو اوي 


زين .اهدي يا وحش هو الموضوع خرج من ايدي والكلام فيه سابق لاوانهة  وبص لهنا وحنين  علشان ميتوقعوش حاجه  ممكن متكنش بجد 


وكمل  .انت هتاخد مراتك وحنين وتطلعو علي يوسف هو الي هيفيدكم 


عمر .باستغراب .ايه ياعم متقولي في ايه  هو انت مش دكتور  ..................وسكت 

احم انت تقصد ان هنا .....


زين .اهدي يا عمر ومتسبقش الاحداث  لازم تعمل تحليل الاول 


وكمل بهمس لعمر علشان البنات متسمعش ويلا بقا متعطولناش  ادهم ومريم علي وصول ولو ملاقنيش علي الباب هينفخني انت عارفه مجنون 


عمر بخضه . ليه ايه الي حصل 


زين .اهدي ووطي صوتك علشان البنات

  

مفيش ادهم كلمني وقال ان مريم اتزحلقت وقعت  

بس ان شاء الله سليمه وزمنهم علي وصول 


عمر .تمام احنا  هنطلع ليوسف وهطمن علي هنا وهنزلك


زين .ريح نفسك شويه وهتلاقي العيله كلها هنا 


حنين .امال فين شهد يا ابيه 


زبن .شهد بتتفسح مع علي لسه مكلمهم من شويه وهخلص واكلمها تاني مهو  يا ستي ناس ليها فسح  وانا مفحوت في الشغل ههههههه


حنين .ندله مش كانت قالت كنت روحت معاهم بس يلا ملحوقه وهتتعوض هههههههههه


وعمر ياخد هنا وحنين ويطلعو ليوسف 


وزين يكلم ادهم ويعرف انهم علي وصول ..... ويخرج يستناه  ..........


عند شهد رجعو القصر بعد يوم مرهق جدا بس كان من اسعد الايام وسلمت علي جلال وحكتله الي حصل بالتفصيل وهو اكد لها انه هيتابع الموضوع بنفسه  وعلي كان فرحان لفرح شهد بس كان هلكان  وطلع ياخد دش وينام وشهد مقدرش تطلع ونامت في الرسبشن علي رجل جلال بهضومها 


وجلال شالها طلعها وفك لها النقاب والجزمه وقعد جنبها يتامل فيها ويشبع من ملامحها 


.................

في النيابه  

رئيس النيابه  كان ذكي جدا وامر انهم يدخلو عندو علي طول من غير ما يتكلمو مع حد علشان الموضوع يبقي سري  وقدر باقل مجهود انه يوقع بين المديره والمشرف واعترفو بكل حاجه واعترفو علي مافيه كبيره واسماء تقيله  والموضوع فتح علي تجاره اعضاء ودعاره  وكانت صدمه له وسجل لهم كل اعترافتهم ومضاهم عليها وتم حبسهم انفرادي تحت حراسه مشدده حفاظا علي حياتهم  وعلشان كل اللي غلط يتحاسب حول الملف كله بالادله والتسجيلات علي المخابرات  في سريه تامه 

لا ن الموضوع طلع يخص امن الوطن .....    


بقلمي هدير احمد 

Dida

٣١&٣٢

الشهد والدموع الفصل ٣١

بقلمي هدير احمد .ديدا

بسم الله والصلات والسلام علي رسولنا الكريم 

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم 


عند مراد في الشقه بتاعته 


دخل هو ومليكه ومراد مضايق جدا ومتعصب من الموقف الي حصل 


مليكه ماشيه معاه وخايفه جدا  من شكله وعصبيته الي اول مره تشوفها 


مراد دخل الاوضه ورمي الشنطه وجاكت البادله واخد شروال بيتي مريح وتشرت نص كم  ودخل الحمام ياخد دش من غير ولا كلمه 


مليكه بصت عليه بزعل وقلقانه من عدم كلامه 

وقعدت علي السرير بقله حيله .تستناه لحد ما يخرج وتفهمه الموقف 


مراد اخد دش بارد يهدي بيه النار الي جواه  ولبس وخرج  بس مفيش تغيير  وقف قدام المرايه يسرح شعره 


مليكه استجمعت شجاعتها 

احم مراد الي حصل انهارده ......  ..


مراد بعصبيه .وكان هو عاوز حد يدوس علي الزرار  وقال بصوت عالي جدا لدرجه ان مليكه ندمت انها اتكلمت

ايه يا مدام فهميني الي حصل  وازاي الحيوان  اتجرا واتكلم معاكي كده 


مليكه .مانا وقفته عند حده وضربته 


مراد .اه يا مدام مانت شكلك ما شاء  الله متعوده وشكل دي مش اول مره 


مليكه .مراد منفضلك خد بالك من كلامك  ايه الي انت بتقوله ده 


مراد بقول ايه يا هانم الي انا شفته ده تفسيره واحد ان الحيوان ده عمل كده بدل المره عشره وانت شكلك كان عجبك الي بيعمله  علشان كده اتجرا ومد ايده والله اعلم دي اول مره ولا حصلت قبل كده 


مليكه ومقدرتش تتحمل الاهانه من مراد  وقالت بوجع وعيون مليانه دموع  حاولت متنزلش 

لو سمحت احترم  الكلام بنا انا مسمحش حد يغلط في اخلاقي 

ولو انت  مش مطمن ان شرفك محفوظ معايا   يا دكتر 

وغلط انك اتجوزتني  احنا  فيها وممكن تصلح الغلط ده 

وتطلقني  وياريت بسرعه علشان متندمش اكتر من كده 


مراد اتعصب من انها واقفه تجادل معاه وبتتحداه ولما قالت كلمه طلاق الدم غلي في عروقه واتعصب اكتر وزقها وقعها علي الكنبه  وقال بعصبيه وهو خارج 

ايه العيشه الي تطهق دي الواحد زهق   وخرج ورزع الباب وراه 


مليكه جريت علي الباب وقفلته بالمفتاح  


ورجعت قعدت علي السرير وضمت رجليها لصدرها  وعماله تعيط بصوت وافتكرت كل كلمه مراد قالها حتي لو مش قاصدها بس كل كلمه كانها كرباج نازل علي جسمها والكلمه من المحب بتدبح مش بتوجع 

مليكه فضلت تعيط ومحستش بالوقت ونامن مكنها من التعب  ..........


مراد خرج متعصب من كل حاجه من نفسه ومن مليكه ومن الحيوان الي عصبه ونسي كل الكلام الي قاله  والكلام الي زي الحجاره الي كسر بيه مليكه  ومش فاكر غير  لمسه الحيوان لمراته وكلمه مراته وهي بتقول صلح غلطتك وطلقني ............وفضل يلف بالعربيه يمكن يهدي  بس مفيش فايده  بس سمع الاذان في مسجد قريب  دخل اتوضي وصلا  وكان المسجد زي زاويه صغيره بس مريح نفسيا وكان خارج بس سمع اتنين بيتكلمه عن درس صغير الامام بيقوله كل يوم  بعد الصلاه  فقرر يسمعه يمكن مجلس العلم يريح قلبه 


وفعلا الامام طلع علي المنبر وقال ان النهارده الدرس هيكون عن الزوجه  في الاسلام 

(عارف احساس لما تكون قاعد بتفكر في موضوع  وتلاقي فجاه حد بيكلمك فيه اوتفكر في مسلسل تلاقيه تاني يوم اشتغل في التليفزيون هو ده الي حصل بالضبط  فحس ان ده تذكير من ربنا له )


الامام. بسم الله والصلات والسلام علي اشرف المرسلين 

هنتكلم في درسنا انهارده مهم في حياتنا  او كل حياتنا تقريبا 

الزوجه دي ربنا خلقها علشان السكن والونس 

اوع حد يفتكر انك لو دلعت مراتك وقلتلها كلمه حلوه ده يقلل منك ابدا دا بيزود من رجلتك وبتوجر عليه كمان 

والعكس بالضبط لو هنتها وزعلتها ليك حساب عند ربنا 

واحد منكم ييجي يقولي  انا مراتي نكديه ومطلعه عيني 

اقول لك  انت جربت تعرف السبب جربت تقلها كلمه حلوه في وقت ضعفها  جرب كده انها تكون تعبانه في شغل بيتك وعيالك  وتدخل المطبخ لها تقولها تعال اشربي معايا كبايه شاي  دانا عامل كبايه شاي تعدلك مزاجك ...

من غير ما تقولها شكلك وعيالك ومصاريف و........

وكرر الموضوع ده اكتر من مره 

هتلاقيها هي بتحاول تردهالك وهي اكرم منك بكتير 

هتلاقي الرد اضعاف 

جرب في ايام تعابها ونفسيتها وحشه تقول كلمه حلوه وتتغزل فيها  هتلاقيها ولله اتبدلت وفكرالك كل كلمه حلوه  وبتردهالك حتي لو بتحكي عنك لاهلها  هتلاقيها مخلياك قدامهم ملاك نازل من السما 

اوعا تيجي في يوم وتقول في حقها كلمه وحشه قدام حد ولو بهزار  لان ده بيكسر في الست اكتر منما تتخيل 

لكن انت فكر ايام تعبها الشهري فكر معايا  كده هتلاقيق ممكن الاسبوع ده كله  مكلمتهاش ولا حتي كلمه واحده 

وتيجي تشتكي بعدها انها نكديه ومعككنه عليك 

الرسول  عليه الصلات والسلام كان احن واحد علي زوجاته  وكان بيقعد يتكلم معاهم وياخد رايهم  في امور مهمه وكان بيهزر  وسعات كانو بيتسابق معاهم كمان 

وانت تيجي تقولي انا راجل حمش  يا اخي اتلهي  واتنيل علي عينك 

وتبجي تقولها الملايكه بتلعنك لو انا غضبان عليكي 

داانت تتوكس بوكسه  دا هي لو الي زعلانه منك الملايكه هتلعنك انت 

واوعي في يوم تهنيها  بكلامك سواء هنتها بكلمه او فعل 

واتاكد ان حتي لو الحياه رجعت بينك  وبنها بس هي عمرها ما هتنسي انك غلط فيها 

فحاسب علي كلامك معاها وارفقو بيهم بكلمه  حسنه 

تؤجرون عليها عند الله  ولو غلطت  عاملها زي بنتك او 

افتكر ان اختك مكانها وشوف انت عاوز زوج بنتك او اختك يعاملها ازاي  في الموقف ده واتصرف علي الاساس ده  .. ............................ وفضل يحكي عن مواقف لرسولنا الكريم مع زوجاته 

وكان كلام الامام بسيط ويدخل القلب 

ومراد قاعد في ركن المسجد وسامع كل كلمه الامام قالها وكانه الامام بيكلمه هو بس   وحس بكميه الجرح الي وجهه لمليكه والاهانه الي وصلهالها من غير ما يحس وحجته انه غضبان ومدايق 

(عذر اقبح من ذنب )

وبعد ما الامام خلص مراد خرج من المسجد ومش عارف يصلح العك الي عمله ازاي ...      

.........................

في المستشفي 

عمر وهنا وحنين طلعين عند يوسف  وفعلا دخلو العياده بتاعته وبلغو الممرضه  انهم عاوزين يدخلو 

بس كان في كشف مع يوسف  واول ما خلصت الممرضه دخلت بلغت يوسف  الي خرج لهم بنفسه لان دي اول مره تحصل 


يوسف خرج وشاف عمر وسلم عليه واخد حنين تحت دراعه وباس علي راسها وسال بتوتر انت كويسه 


حنين .الحمد لله يا حبيبي انا زي الفل  بس هنا تعبت شويه 


يوسف بص لهنا .الف سلامه طيب اتفضلو جوه 

في المكتب الكل قعد


ويوسف بعمليه  خير   الف سلامه يا مدام هنا 


عمر .احنا كنا في الجامعه وهنا اغم عليها  وجينا هنا الاستقبال وزين كشف عليها واطمن ان الضغط مظبوط 

وفوقها وقالنا نطلع ليك 


يوسف فهم زين بعتهم ليه 


يوسف بعمليه  طب تمام انا هطلب المعمل  يعمل شويه تحاليل قبل ما نتكلم وان شاء الله خير 


هنا بقلق .تحليل دم 


عمر حس بقلق هنا وحاول يطمنها 


وفعلا يوسف طلب المعمل وجت ممرضه اخدت العينه بعد عذاب من هنا  ومنتظرين النتيجه 


يوسف حس بحرج هنا  وحب يقلل الموضوع شويه 

طلب الممرضه وطلب منها تملا الاستماره بتاعه المتابعه ل هنا 

وفعلا الممرضه اخدت هنا غرفت الكشف وهنا طلبت حنين معاها وفعلا راحو معاها 


والممرضه بدات تاخد من هنا المعلومات الي مطلوبه  وقاست لها الضغط والوزن وسجلت كل حاجه في الاستماره ...... 


عند يوسف طلب قهوه ليه هو وعمر  وطلب لحنين وهنا 

عصير وخلا الممرضه تدخله 


وهنا مكنتش عاوزه بس الممرضه قالت لها ان العصير هيسهل الكشف  


يوسف بهزار .والله منورني يا هندسه   بس انت طلعت علي زين ولا هو الي شافك 


عمر .لا انا لاقيتو في الاستقبال كان مستني ادهم ..


يوسف بقلق وخضه .ادهم خير ايه الي حصل


عمر يا عم متقلقش بيقول ان مريم رجليها اتجزعت وادهم جايبها وجاي 


يوسف بسرعه  مسك الفون ورن علي ادهم يطمن علي مريم وفعلا ادهم طمنه وقاله انهم  علي وصول للمستشفي 


يوسف اطمن وقرر انه هيطمن علي هنا وينزلو كلهم لمريم .....


وشويه والتحليل ظهرت  وكانت الممرضه خلصت الاستماره   وهنا وحنين خرجو ليوسف وعمر 


يوسف اخد الاستماره و وتصفحها ومسك التحليل  وبص فيه والضحكه ظهرت علي وشه 


عمر ايه يا يوسف طمني ..


يوسف اطمن يا بابا  .....


عمر بفرحه .بجد يعني هنا حامل  وقام حضن هنا مع كسوف هنا وفرح يوسف وحنين 


ويوسف طمنهم علي التحاليل وطلب الممرضه تجهز هنا للسونار علشان يطمنو علي البيبي ...

وفعلا هنا دخلت وكانت عاوزه حنين بس حنين رفضت وقالت لها عمر الي لازم يكون معاكي


وفعلا عمر دخل مع هنا ويوسف طمنهم علي البيبي  

وكتب لهنا علي مقويات وحقن تثبيت علشان الحمل 

يوسف .الفولك ده قرص يوميا بعد الغدا 

والحقن دي مرتين في الاسبوع 


هنا بخوف .انا مش عاوزه حقن  


يوسف للاسف لازم علشان الحمل يثبت  لانه لسه في الاول  وطبعا ممنوع المجهود الزياده الفتره دي 


وبص لعمر .همس له .وانت ريح نفسك وخف  في العلاقه علي قد ماتقدر الفتره دي 


عمر .احم تمام 


تمام  هستاكي الشهر الجاي  متابعه  انت دلوقتي في الاسبوع الخامس يعني بدايه الشهر التاني 


ويوسف نزل معاهم لتحت علشان يشوفو مريم  والبنات زعلت اوي لما عرفو الي حصل لمريم 

...................

تحت في الاستقبال 


بعد ما الكل نزل  وجدو ان الاسعاف لسه واصله وبينقلو مريم  لغرفه الاشاعه في الاستقبال وزين طلب  دكتور عظام علشان يتابع مريم 


والهام كانت كلمت عصام ويسرا كلمت حامد وماجد كان موجود معاه  وكلهم سابو الشركه وراحو علي المستشفي والشباب كانت عاوزه تروح بس حامد منعهم وخصوصا ان عمر وعلي مش موجودين 


والهام حاولت تكلم مراد بس الفون بتاعه مغلق كلمت مليكه   تسالها علي مراد فمليكه منغير ما تحسسها بحاجه قالتلها انه في الجامعه  وقفلت من غير ما تسالها عن سبب انها عاوزه مراد 


وبعد شويه الدكتور اطمن علي مريم انه الحمد لله الكسر بسيط ومفيش مضاعفات وقال ان مريم هتفضل  في الجبس اسبوعين ونشوف  هتكمل فيه بعدها ولا وطبعا منع ان رجليها تلمس الارض  وكتب لها علي علاج    هتمشي عليه  اسبوعين بس الدكتور كتب لها  انتيبايوتك ١٠٠٠ كبسول  بناء علي رغبتها لانها مش عاوزه حقن وكتب لها برشام مسكن وحقن وقت اللزوم 

وبرشام مضاد للالتهبات والتورم ...


وزين اقنع ادهم بالعافيه انهم يقضو الليله هنا في المستشفي وبكره تروح 

وهو وافق بصعوبه ...


وبعد ما اطمنو علي مريم  عمر فرحهم بخبر حمل هنا ومريم والكل فرحو لها وباركولها 


ويسرا وحامد كانو طيريين من السعاده


وعمر وهنا سلمو علي ادهم ومريم واستاذنو اهم هيروحو لاهل هنا يفرحوهم بالخبر 

والكل استاذن و روح  ما عدا ادهم والهام كانت عاوزه تفضل بس ادهم رفض  وزين قلهم ان العلاج هينيمها ومش هتحس بحد .......

............ ............

في مكتب زين


زين بعد ارهاق طول اليوم اول ما دخل المكتب ومسك الفون ورن علي شهد الي كانت نايمه من ساعه ما رجعت

شهد بنوم .الو 


زين .شهد حياتي 


شهد بنوم ..زيني 


زين .ايه نايمه وانا صحيتك 


شهد .ولا يهمك انا هلكت انهارده اليوم كان نقصك 

بس انا زعلانه منك رنيت عليك كتير علشان تشاركني احداث اليوم ده بس الفون مغلق


زين .بقلق حقك عليا والله اليوم كان طويل ومرهق لدرجت ان الفون فصل وماختش بالي 

بس ايه الي حصل مهم كده 


شهد بدات تحكي لزين الي حصل بتلتفاصيل 


زين كان جواه احاسيس متلخبطه 

فرحان وزعلان وقلقان وخايف  بس فرحه  صوت شهد 

حولت كل الاحاسيس الي جواه لفرحه لان قلب حببته مبسوط 


وزين شاركها سعادتها  وبعد كلام حب كتير بينهم 


شهد .حبيبي انت صوتك مرهق اوي  كان عندك عمليات كتير 

زين .حكالها علي هنا وعمر ومريم وتعبها   

زين بخبث .وياعيني مريم محجوزه هنا في المستشفي وممعهاش غير ادهم بس 


وشهد فرحت جدا لهنا وصممت انها تروح لمريم  ولازم تكون جنبها في تعبها 


زين فرح جدا وهو اصلا قالها علشان  عارف انها مش هتسيب مريم لوحدها وهتروح تقضي معاه الوقت وخصوصا انه نبطشيه 

(مش سهل انت يا زين الرجال )

وزين ما صدق انه هيشوفها  وقالها تقول لجلال وتجهز وهو هييجي يا خدها 


وهي فعلا نزلت بلغت جلال الي كان متغاظ من زين بس ميقدرش يتاخر علي مريم بس حب يضايق زين 


قال لشهد تكلم زين تقوله ان جلال الي هيوصلها علشان يسلم هو علي مريم 


وفعلا شهد بلغت زين الي اتغاظ من جلال بس قال هانت ........... وقال في سره والله لهطلعه عليك يا جل جل 

وشهد جهزت وجلال اخدها وراح علي المستشفي 

......................................... ....


مراد رجع من بره  وجواه متلخبط مش عارف يعمل ايه 

هو راجع الموقف تاني بنظره اخ واب حس ان مليكه مغلطتش خالص بس هو غلط فيها ومتاكد انه جرحها وان الجرح هياخد كتير علي ما يلم 

بس هو هيصالحها باي طريقه وهيخليها تسامحه 

مراد طلع يفتح الباب  علي مريم بس اتفاجي من الي حصل .......


بقلمي هدير احمد 

Dida

حبايبي الغاليين انا عوزاكم انهارده تقولو ايه المشهد الي مش عاجبكم او كتابته مش ظريفه  او حاجه عوزني اغيرها ومكررهاش 

مستنيه تعليقاتكم 

الشهد والدموع الفصل ٣٢

 بقلمي هدير احمد 


اللهم انت ربي .خلقتني وانا عبدك وانا علي عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت وابوء بذنبي فاغفر لي فانه لا يغفر الذنوب الا انت 

...................

اللهم صلي علي سيدنا محمد في الاوليين والاخريين 

....................

عند مراد في بيته 


مراد راجع من بره ومقرر انه لازم يصالح مليكه  لانه غلط فيها وجه عليها ولازم تسامحه باي تمن 


مراد وصل علي الباب  وحاول يفتح الباب بس اتفاجئ انه مقفول من جوه  ولسه مراد هيخبط  بس الفون بتاعه رن وكانت مامته 


مراد  حاول يسيطر علي نفسه .احم الو يا ست الكل 


الهام .........


مراد بخضه .ايه ومحدش كلمني ليه 


الهام ...........


مراد .مليكه قالتلك اني في الكليه  اه صح انا لسه راجع اهو 


الهام .........


مراد .لا طبعا هروح اطمن عليها بنفسي  ...


الهام .......


مراد .الله يسلمك تصبحي علي خير 


ومراد خبر تعب مريم  صدمه ونسي  زعل مليكه منه وانه جاي يصالحها  

وقرر يروح الاول يطمن علي مريم وبعد كده يرجع يصالح مليكه  وكان معاه بوكيه ورد اشتراه في طريقه  لمليكه  

بس من صدمته لما عرف ان مريم تعبانه الورد وقع منه علي الارض ومخدش باله انه داس عليه  وباظ


وفعلا نزل وركب عربيته وخرج  


بس كانت مليكه للاسف واقفه في البلكونه وشافته وهو جاي وحست بفرحه انه راجع يصالحها وكمان معاه الورد  الي بتحبه  فدخلت تغسل وشها وتزيل اثار البكاء  علشان تستقبله 

فمهما عمل فمراد عشق مليكه 

بس تاتي الرياح بما لا تشتهي السفن  


وطال الانتظار ومراد مطلعش ومليكه بدات تقلق 

راحت فتحت باب الاوضه  وتشوفه بس شافت 

محدش موجود وبوكيه الورد  مرمي علي الارض وبايظ

وهنا جريت  تاني للبلكونه  لما سمعت ان عربيته اشتغلت تاني وشافت مراد راكب العربيه وخارج 


مليكه حست بكسره  يمكن اكتر من كلامه لها 

هي اول ما شافته راجع حطت له عذر انه  كان مخنوق والموقف دايقه ولما هدي رجع يطيب بخاطرها 

بس احلامها كلها انهدمت  واطحطمت اول ما شافته خارج من القصر 


مليكه بحزن وكسره .ياه يا مراد للدرجه دي مش فارق معاك زعلي  للدرجادي هنت عليك وفضلت تعيط بقلب مكسور  لان العشم بيزيد في الحبيب ولما  العشم بيبقي في غير محله بيوجع زياده .......  وبيجرح اوي 


والي كسر مليكه اكتر لما شافت  الورد الي في الارض 


وهنا مليكه بقت علي اعتاب الانهيار  ومقدرتش تستحمل والف فكره جت في بالها  وبعد ما تعبت وموصلتش لسبب يبرر لمراد الي عمله 

دخلت تنام علشان متواجهش مراد  لان هي في قمه ضعفها وكسرتها 

واي كلمه منه هتزود الوجع مهما كانت اسبابه الي تخليه يتجاهلها  ويجرحها كده 

وبعد ماكان هيصالحها يرجع في كلامه ويرمي هديتها بالشكل المهين ده 

.....................................       

في المستشفي .


في غرفت عدي 


مروه .ها ايه رايك في الي انا قلته 


عدي .بتفكير .بصي هو تفكير شيطاني بس اشمعنا انهارده 


مروه .بسهوله لان مراد ويوسف مش موجودين 

مراد اجازه ويوسف مشي من شويه 

وكمان .الزفت شهد مش موجوده اجازتها  انهارده 

وزين  نبطشيه لوحده وده مش بيتكرر كتير 


عدي ..طيب تمام هتحطيله الحبوب  ازاي 

مروه ..دي سهله انت متشغلش بالك انا هتصرف  بحيث منظهرش في الصوره خالص 

عدي طيب لحد هنا كويس اوي 

طيب .وبعدين 


مروه .هفهمك بس مش دلوقتي واحنا مروحيين 


وفعلا نفذو الخطه وحطو لزين الحبوب ...... .

وعلي ااساعه ٥ كل الاطباء الي مش نبطشيه روحو 

والباقي الي عنده نبطشيه بس  الي موجود 

...................................

في عرفه مريم 


ادهم  قاعد علي الكرسي الي جنب السرير الي مريم نايمه عليه


مريم لابسه دريس طويل لونه ابيض في زهري   ولافه حجاب ابيض  كانت ملاك وسانده ضهرها علي المخدات الي ادهم حاططهم وراها ورجليها في الجبس  ورفعاها علي مخده  .وباصه ناحيه ادهم 


ادهم  قرب الكرسي للسرير وقاعد ماسك ايد مريم وبيبوسها 


ادهم بحنيه  .الف  سلامه عليكي يا نور عيوني 

ياريت كنت انا وانت لا 


مريم بسرعه بعد الشر عليك يا حبيبي 


ادهم  خايفه عليا 


مريم  لو مش هخاف عليكي هخاف علي مين 


ادهم .انت مش عارفه انا حسيت بايه  لما شفتك واقعه علي الارض 


مريم .اتخضيت  عليا 


ادهم .اتخضيت ! دي كلمه صفر علي الشمال من الي انا حسيت بيه  

انا قلبي وقف عن الخفقان  لان انت دقاته  يا مريم 

انا شفت مواقف اصعب من كده بكتير وابشع  الف مره 

بس انت حاجه تانيه برجع معاكي  طفل خايف علي امه 

انا كنت زي الي ماسك سكينه بتقطع في جسمي وانت بتتوجعي وانا مش عارف اعملك ايه 

مريم انت الوجع الي بتحسيه انا بحسه اكتر اضعاف 

انت لو شوكه دخلت في صبعك  كان رصاصه جت في قلبي 

انت الهوا الي عايش بيه يا مريم 


مريم .بكسوف انا مش متخيله ان الكلام ده منك ليا يا ادهم  يا ده كرم ربنا كبييير  يارتني كنت وقعت من زمان  علشان اشوف نظرت الحب الي في عيونك دي 


مريم انت مش متخيل انا دعيت اد ايه في صلاتي انك بس تبصلي بصه كويسه  اني اسمع منك كلمه شكر حتي لو بقدملك القهوه  يااااااااه 


ادهم باس ايدها تاني وقرب عليها وهمس في ودنها 

حقك عليا والله مش هتسمعي مني الي  يفرح قلبك 

وهعوضك عن كل حاجه اتعشمتي فيا ومحصلتش 

انت احسن حاجه حصلتلي  في حياتي  اقولك علي سر 


مريم قول سمعاك  


  ادهم .باس ايديها بحب انت الي كنت بهون علي نفسي بيها   وانا في اي مهمه لما افكر فيكي 

وكل ما المهمه تصعب وتقفل افتكرك واحارب واعمل المستحيل علشان اخلصها وارجعلك تاني 

بس كان عقلي غايب والحمد لله ربنا هداه وهيغرقك حب وعشق وشوق بس وباسها بوسه وكل الشوق الي جواه خرج فيها ومريم كانت دابت بين ايده 


ادهم معرفش يبعد عن مريم  


مريم بقت عامله زي الهروين لادهم ادمان مش قادر يبعد عنه 


بس الباب بتاع الغرفه خبط وادهم اضطر يبعد عن مريم الي بقت شبه الطماطم والنفس بتعها مش منتظم 


بس ادهم سيطر علي نفسه بسرعه واذن للي علي الباب بالدخول 


وكان مراد وزين 


ومراد جري علي مريم بلهفه يطمن عليها ...

مراد .الف سلامه عليكي يا قلبي انشالله الي في بالي 

وبص لادهم 


مريم بكسوف .بعد الشر 


ادهم بضحك  وبلهجه لبناني .يسلملي هالقلب وغمز بعينه وتسلملي هالعيون 

وبعت لها بوسه عالهوا 


مراد بشك .انما انت وشك احمر ليه يا مريم  لتكوني سخنه  او تعبانه 


مريم .شرقت وفضلت تكح وادهم جبلها مايه وشربها  وهمس في ودنها اخوكي ده عديم الاحساس ومتبلد المشاعر .......


مريم .بهمس . حرام عليك مراد ده عسل 


ادهم بغيظ عسل هجيب لك معلقه منه  ولا هجبلك النحل يقرص في لسانك  لو متظبطيش 


مراد  بخنقه . ايه كل ده وشوشه  مشبعتوش ...


ادهم بغيظ الله اما طولك يا روح وبص لزين  متقول حاجه للحلوف ده ......


زين بصوت هادي  الحلوف ده لولا انا كنت معاه كان فتح عليك الباب من غير ما يخبط هههههههههه

انا الي منعته

كنت زمانك ممسوك  متلبس ههههههه 


ادهم .كان عملها  كده وانا كنت خليته  يرقد علي السرير في الاوضه الي جنب اخته شهر علي الاقل ههههههههههه


مراد .ايه هو انت لاما بتتوشوش مع مريم لاما  زين 

اعتق  شويه 


ادهم بغيظ .ولا انت مش اطمنت علي اختك يلا روح شوف وراك ايه  وبطل قرف 


مراد .لا مش هسيب اختي لوحدها 


ادهم .لوحدها مين يا دكتور الغفله انت  هو انا هوا قدامك 


مراد .هقعد معاك ...


ادهم  .واحد ومراته انت ايش حشرك بنهم 


مريم بتتفرج عليهم باستمتاع .بس فونها رن و كانت شهد  فردت بسرعه 


مريم حبيبتي 


شهد ............


مريم . الحمد لله انا كويسه والله


شهد ............


مريم .طيب تمام  


زين شهد مالها  


مريم مفيش  بتقول جايه علي هنا 


ادهم .مرحتش  جبتها ليه يا زين 


زين .والنبي سيب زين في حاله 


مراد  بضحك .شكل جلال عامل الصح 


زين بضيق باين . عامل الصح وزياده حبتين 


ادهم بضحكه دوبت مريم الي منزلتش عنها  من عليه

وهو ملاحظ  وعاجبه نظرتها  له 

ده شكل جلال عامل معاك الصح والغلط  بجد مش كلام 

داانت معبي من جلال 


وهنا الباب اتفتح فجاه ودخل جلال 

بتجيبو في سرتي ليه يا حيوان منك ليه 


زين .يا رتنا افتكرنا مليون جنيه  


جلال  وضربه علي كتفه بهزار  انا احسن من المليون ولا ايه رايك 


زين .وانا هقدر اتكلم اصلا 


وزين بيتكلم وهو عينه علي شهد الي خلت قلبه طلع من مكانه  من اول ما نظره جه عليها 


شهد وجلال اطمنو علي مريم   وقعدو معاها شويه 

وجلال كان عاوز ياخد شهد تروح معاه  وده دايق زين جدا .... بس مقدش يتكلم 


ادهم .معلش يا عمي هستاذنك شهد تبات مع مريم  لو ده مش هيدايقك  علشان حمزه جايب اوراق مهمه ليه وهنسهر عليها   لان  عاوزنها ضروري بكره ....


جلال ملقاش حجه .اه طبعا مريم تؤمر  واحنا منقدرش نتاخر عليها  ويارب تقوم بالسلامه 


وجلال سلم علي شهد ومريم واخد  مراد  ومشيو   وهو هيفرقع من ادهم وزين 


جلال بعد ما خرج كلم حمزه علشان يتاكد من كلام ادهم  وفعلا حمزه اكدله انه  هيجيب ورق مهم لادهم

عوزينه في الشغل ضروري 


ادهم بيكلم  زين  ايه رايك  ردتلك الجدعنه بتاعه اارصاصه 


زين .تسلم يا وحش  هاخد مراتي وهفضيلك الجو

ولو احتجتو حاجه رن عليا 


ادهم  .مش هلحق الساعه دلوقتي ٦.٥ وحمزه جاي علي ٧.٥ 

زين .هو جاي بجد 


ادهم .ايوه طبعا هو انت حماك سهل زمانه كلمه واتاكد


زين  المهم يادوبك  اسيبك مع مراتك قبل ما حمزه ييجي وابقي سلملي عليه  ......وغمز لادهم واخد شهد ومشي  من غير ما يتكلم ..........

......................................

في العربيه عد عدي ومروه 


عدي كان بيوصلها   لما طلبت منه لانها طلبت  من السواق بتاعها يروح هو 


عدي .انا مش فاهم احنا دلوقتي روحنا هنعرف الي حصل ولا هنستفاد ازاي 


مروه .اهدي معايا كده  وانا هفهمك


عدي .ياريت 


مروه بص الحبوب بتبدا تاثرها كمان تلت  او اربع ساعات 

وانا وانت المفروض نكون روحنا  لاننا مش  نبطشيه 

وانا اتفقت مع واحد  من الصحافه الصفره جبت رقمه وكلمته من رقم غريب وقلتله لو عاوز سبق صحفي تعالا المستشفي الساعه ٦  علشان يحضر الحدث من الاول 

وفهمته اللي هيحصل والمفروض يكون موجود فين 


عدي وبعدين


مروه .ولا قبلين سيب الباقي علي الحبوب والصحافه ولا من شاف ولا من  دري ....


عدي باعجاب  تسلم الدماغ المتكلفه ان كيدهن عظيم

................................. 

عند هنا وعمر 


راجعيين  من عند  اهل هنا طيررين من السعاده

وهنا اهلها فرحو  جدا بخبر حمل هنا ومحسن قام من فرحته مش عارف يعمل ايه قام بدموع واخد هنا بالحضن  وداخ بيها  وهنا فريده  مامتها زعقت 


فريده .براحه علي البنت دي لسه في الاول 


محسن باس هنا وسابها وراح واخد عمر بالحضن 


والكل كان مبسوط وفريده ومحسن كلمو  يسرا وحامد وبركلهم والكل كان سعيد ومبسوط 


  هنا .دخلت اخدت دش وغيرت وخرجت  لقت عمر خلص صلاه   وبيلم السجاده 


هنا باستغراب .تقبل الله بس انت بتصلي ايه 

انت مش صليت العشا مع بابا في المسجد 


عمر .راح اخد هنا في حضنه وباس خدها  وهمس جنب ودنها

عمر بحب .  بحبك  يا هنايا يا سعدي يا ام عيالي 

انا كنت بصلي و بشكر ربنا عليكي انتي يا اجمل نعمه  في حياتي 

كنت بشكر ربنا  عشان ربنا يديمك في حياتي 

ويبارك لنا في حياتنا وفي البيبي الي جاي 


هنا .تسلملي  انت هديه من ربنا ليا  انا الي المفروض اشكر ربنا ليل ونهار عليك 


هنا .مقولتليش عاوز بنت ولا ولد


عمر .نفسي في بنوته تكون شبهك بس مش عارف هحبها ايه تاني وانا دايب في امها ........


هنا  ركذت في عمر وهو بيتكلم وسرحت فيه والصوت انفصل عن الشكل 


هنا بجراه  واغراء لاول مره .عمر 


عمر .سكت باستغراب .عيوني 


هنا . بوسني 


عمر تنح  . وفاتح بقه من المفاجاه .ها 


هنا . ايه عاوزه بوسه  ايه الغريب في كده 


هنا بضحك وصوت عالي .بوسني  يلا  عاوزه بوووووووسه


عمر ......................... نسيب عمر في صدمته 

ربنا يسهل لهم الحال 

................... ............


في المستشفي  في  مكتب زين  

واخد شهد في ايده ولما وصل المكتب سمح للممرضه تروح ترتاح ولو في حاجه الاستقبال هيستدعيه 

واللممرضه كانت تعبانه جدا فمصدقت ومشيت 

زين دخل هو وشهد واول ما دخل 

قفل الباب ولف شهد له  ورفع لها النقاب 

واخدها  في نظره طويله تاهت العيون فيها  كل واحد

داب  في التاتي 


زين .اخد شهد في حضنه واخد بوسه طويله 

وشهد استسلمت لزين وتاهت معاه 


زين .وحشتيني 


شهد .بتوهان حاولت تسيطر علي نفسها 

لو سمحت ابعد يا زين 


زين وهو بيبوس خدها  مش قادر  وحشتيني طول اليوم بعيده عني  وهموت عليكي 


شهد بدات تتوتر ونفسها يعلي  لو سمحت يا زين بلاش كده 


زين حس بشهد وانها بدات دقات قلبها تزيد من التوتر والقلق فاتمالك نفسه وبعد  شويه 


زين بهزار . ايه يا شهد بتستغلي ضعفي  وعاوزه تستغليني وبصوت دلع شويه وبيمثل حركات كان شهد هي الي بتستدرجه  ...

بقلمي هدير احمد


شهد بضحكه عاليه مقدرتش تسيطر عليها  


زين .يارب صبرنا يا رب   طيب انا بعد الضحكه دي مش المفروض اروح اهدد ابوكي واعمل الفرح غصب عنه


شهد .الصبر هانت 


زين .هو في في ايدي حاجه غير الصبر 


شهد . بدلع ربنا يصبرك يا زيني 


زين .اخد شهد وقعدو علي الركنه الي في المكتب  وراح للتلاجه الصغيره الي في المكتب وجاب عصير الي شهد بتحبه وجاب  شكولاته لها  وحطهم قدامهم 


وفضل يحب في شهد ويحكلها عن يومه وهي تحكيله 

وشهد بتحكيله ونايمه علي كتفه .....


فجاه زين بدا يعرق  وجسمه يسخن ونفسه يعلا  وحس بحجات غريبه  اول مره يحسها بس هو كدكتور فهم  ايه بيحصل  ...


شهد .بخضه .زين مالك يا حبيبي انت كويس 


زين بتعب .شهد قومي اخرجي وابعتيلي ادهم واقفلي الباب بالمفتاح من بره 


شهد بخوف .زين انت كويس  لايمكن اسيبك في الحاله دي 

وانت تعبان كدا 


زين بزعيق جامد وتعب بيزيد ونفسه بيعلا  اعملي الي بقولك عليه اخلصييي


شهد اتخضت وخافت  من نبرت صوته  وفعلا نفذت كلامه 


وخرجت وقفلت الباب بالمفتاح وجريت علي اوضه مريم 


شهد  اول ما دخلت  راحت علي   ادهم وكان حمزه معاه قاعدين  جنب   الاوضه بتاعه مريم  

في الركنه الي في الرسبشن الي ملحق بالاوضه  بعد ما ادهم  اطمن علي مريم انها نامت بعد الدوا 


ادهم وحمزه اتخضو من شكل شهد  لما دخلت فجاه 

شهد بخوف و فزع  .الحقو  زين بسرعه مش عارفه ماله  

ادهم وحمزه وشهد جريو علي مكتب زين  من غير ما تكمل كلامها .....


واول ما فتحو الباب انصدمو من الي شافوه ........ 

Dida

تكملة الرواية من هنا 👇👇👇


من هنا



Post a Comment

Previous Post Next Post