رواية لؤلؤ الصعيد الفصل الثالث والرابع بقلم الكاتبة أية علي الشربيني حصريه وجديده علي مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات


رواية لؤلؤ الصعيد الفصل الثالث والرابع بقلم الكاتبة  أية علي الشربيني حصريه وجديده علي مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات


الفصل الثالث 

ذهبت نجات الي قصر المنشاوي ودخلت من الباب لتنصدم مما سمعت وقالت : 

يامري بجا عاوزين كل حاجه ل ولاد قمر واني ولادى لا والله ل اطربجها فوق دماغهم 


دخلت نجات وقالت : 

العواف عليكي ياما ياقوت


ردت ياقوت وقالت : 

الله يعافيكي يانجات مهمله ولادك ليه 


ردت وقالت : 

كنت عندنا في الدوار بطل علي امي 


ردت ياقوت وقالت : 

شوفي ولادك يانجات ومتهملهمش 


ذهبت نجات وهي بتأفف وقالت : 

مخبراش ليه متحبنيش اقعد امعاهم بس الصبر 


دخلت نجات وقالت : 

بت ياامل عتعملي ايه ياحزينه


ردت وقالت : 

معملش حاجه ياماي قاعدة 


ردت نجات وقالت : 

هو دة الا فالحه في مخبراش كيف مطلعتيش كيف ولاد قمر كلهم متنورين بالعلام وانتي مايلة وخايبة فين خيتك ياحزينه 


ردت أمل بضيقة وقالت : 

خيتي تحت مع ستي ياقوت 


ردت نجات وقالت : 

مشفتهاش اني لسه طالعه 


ردت امل وقالت : 

تلاجيها بتعمل حاجه في المطبخ وسبيني بجا وروحي شوفيها 


ردت نجات وقالت : 

يامري عتتحددى اكده ليه ياحزينه المهم قصي جاي عاوزاكي توجعي في حبك دة كبير دياب 


ردت وقالت : 

قصي عيعتبرني زى خيتو ياماي واني زهقت بجا 


ردت نجات بغضب وقالت : 

طول عمرك خايبه وذهبت نجات 


في منزل نوح ابو زهران يجلس نوح مع جابر خطيب بنته وهو يقول : 

كيف ياولدى عاوز تقدم الجواز احنا اتفقنا مش دلوجت علشان ولدى الا مات 


رد جابر وقال : 

ياكبير عاوز مرتي تبجي في بيتي 


واقفت ميادة تبكي بصمت حتي رأها أسد وقال : 

مالك ياعمتي عتبكي ليه 


ارتمت في أحضانه وقالت : 

انقذني يااسد معايزاش الجوازة العفشة دى مطيجهوش ياحبيبي وجدك مش هيفهم عليه 


طبطب أسد علي عمته وقال : 

انتي تأمري ياعمتي متبكيش واصل واني هحلها 


ابتسمت ميادة بحب وطلعت الي غرفتها اما عن اسد دخل علي جدى وجابر وقال : 

السلام عليكم 


ردو السلام حتي قال جدو : 

جابر عاوز يقدم الجواز ياولدى 


رد أسد وقال : 

وأحنا جولنا قبل سابق أن في حالة وفاة ياجدى 


رد جابر وقال : 

منعملش فرح ياكبير 


اتعصب أسد وقال : 

كيف دة عمتي مش اي حد ياجابر عمتي يتعملها أحسن فرح دى زينه البنات البلد 


رد جابر وقال : 

اكيد زينه البنات مجولتش حاجه بس 


رد أسد مقاطع كلامه : 

ما بسش ياجابر احنا هنفكر وهنرد عليك شرفتنا ياجابر 


ذهب جابر وهو متعصب ولكن خوفه أن تنفسخ تلك الزيجة فهو يريد ميادة فقط من أجل المال 


اما عن أسد نظر لجدو وقال : 

كيف ياجدى تسمح ل ابن المركوب دة يتشرط علينا 


رد جدو وقال : 

مالك ياأسد بحس انك معوزش الجوازة دى 


رد أسد وقال : 

مش خيال عمتي ياجدى وعمتي باين في عينيها الحزن ياجدى كيف ما تشوفش دة 


رد جدو وقال : 

من ميتا ياولدى بنشور علي الابنته احنا الا نشوفه زين نوافج عليه 


رد أسد وقال : 

وجابر اني مشيفوش زين ياجدى حديدو كل لف ودوران وبصراحه اني مش مستغني علي عمتي عندو واني مستني رأيك ياجدى 


سكت جدو شوية حتي قال : 

الا تشوفه ياولدى صوح اعملو 


ابتسم أسد وقبل يد جدو وذهب الي غرفة عمتو وقال : 

افرحي ياعمتي الا رايده حوصل 


نظرت له بحب وهي تتنطط كيف الصغار وقالت : 

عتتكلم جد ياأسد طفش جابر صوح 


رد وقال : 

هيسمع مني الرد اخدت الأذن من جدى 


حضنته ميادة بحب وبعد انهاء حديثم ذهب أسد 


اما عند نجات زوجه مندور تجلس في غرفتها ورن هاتفها وردت وقالت : 

كيف حالك يانعمه ها فكرتي ولا لا 


ردت نعمه وقالت : 

ايوة يانجات بس اني مش هعمل الا جولتي عليه قمر وعاره والكبيرة ياقوت مهتسكوتش واصل ومخابراش دياب نظامه اي لا بلاش من الموضوع المعقد دة 


ردت نجات وخي تبخ سمما وقالت : 

اسمعي ياحزينه ما ريداش تكوني حرمه في بيت دياب سلطان المنشاوى ويكون راسك براس قمر 


قالت نعمه : 

رايدة حج بس بلاش دياب خلي نور الدين احسن أعزب واجده اكون امعاكي في كل الا عاوزة 


ردت نجات وقالت : 

هفكر واشيعلك خبر 


قفلت نجات حتي دخلت عليها أبنتها خديجة وهي تقول بسعادة : 

ياماي قصي ولد عمي جي 


ردت نجات وقالت : 

مخابراش فرحتك دى اخرتها اي ياحزينه 


ردت وقالت : 

لازم افرح ياماي دة خي الكبير وعحبه جوى 


ردت نجات بعصبية : 

خيك كيف ياحزينه دة ولد عمك يعني خيتك الهبلة معرفتش تتجوزة يبجا انتي الا تحاولي 


ردت خديجه بعصبية وقالت لها : 

كيف تجوليلي اجده قصي خي وبس بالأذن ياماي 


وتركتها خديجه وذهبت ونجات بتولع نار حتي نزلت تحت رأت قمر تحتضن ولدها وياقوت تفتح له ذراعيها وهي تقول : 

اتوحشتك جوى ياحبه الجلب 


رد قصي وقال: 

اتوحشتك جوى ياجدتي والله غيابي عنك انتي وماي صعب جوى عليه 


ردت ياقوت وقالت : 

نورت بيتك ياحبيبي 


نظر قصي ل خديجه وقال : 

كيف حالك ياخيتي 


اقتربت منه وسلمت عليه وقالت : 

زينه ياخي بوجودك 


حضنتها قمر وقالت : 

تعالي ياحبيبتي نجهزو الوكل لخيك 


ولعت نجات من ابنتها القريبة من قمر فهي خديجه تعشق زوجه عمها وجدتها وولاد عمها اما عن امل فهي كيف أمها فقد زرعت بداخلها الحقد حتي جات أمل من خلف أمها وقالت : 

مالك ياماي 


ردت وقالت نجات : 

اسمعي يابتي قصي جي حاولي كتير عتحبي ولا لا 


ردت أمل وهي تنظر لقصي بهيام وقالت : 

عحبه جوى ياماي بس نفسي يحس بيه بجا 


ردت نجات وقالت : 

اسمعي كلامي وهخلي يتجوزك 


ردت أمل بسعادة وقالت :

حاضر ياماي


ردت نجات وقالت : 

ياله ادخلي البسي حاجه زينه واتزوجي وانزلي سلمي عليه 


ردت أمل وقالت : 

حاضر ياماي 


طلع قصي ينعم بحمام دافئ وغير ملابسة ونزل حيث يجلس الجميع ورأي ابية وجده وبعد السلام والترحيب جلس الجميع علي السفرة حيث جلست أمل بجانب قصي وقالت : 

البيت من غيرك عفش جوى ياقصي 


نظر لها وقال : 

تسلمي ياخيتي 


ردت أمل بمكر وقالت : 

بس انا بت عمك ياقصي مش خيتك 


تجاهل حديثها ورد علي خديجه وهي تقول : 

منور ياخي والله البيت نور بوجودك 


نظرت أمل ل اختها بحده وبعد انهاء الطعام طلع قصي الي الجنينه ومعه والده : 

حتي قال قصي : 

اتوحشتك جوى يابوى 


رد دياب وقال : 

واني اوحشتك ياجلب ابوك 


وظلو يتحدثون حتي قالت أمل ل أمها : 

شايفه بتك خديجه ياماي 


ردت نجات وقالت : 

همليها بس عاوزاكي تعملي المستحيل علشان تتجوزى ولد عمك 


في مكان اخر في القاهرة في احدى النوادى تجلس جومانة ومعاها حسام وهي تقول : 

ميرسي كتير حسام والله بدونك ما كنت عرفت هالأماكن الا بتجنن 


رد حسام وقال : 

انتي تأمري وان شاء الله هعرفك علي اصحابي 


ردت جومانة وقالت : 

حلو كتير هيك راح تخليني اعيش بمصر علطول 


رد حسام وقال : 

ياريت والله تعرفي انك طيبه اووى ياجومانه 


ردت جومانه بسعادة وقالت : 

وانت هيك بتعرف انا ما عندى اخوات وانت صرت اخي شو رأيك 


رد حسام وقال : 

ودى حاجه تفرحني والله ياجومانه 


ردت وقالت : 

اتفقنا صديقك سافر مو هيك 


رد وقال : 

اه والله اقتقدته من اول يوم 


ردت وقالت : 

هاد صديقك المقرب 


رد وقال : 

كلنا بنحب بعض والله قصي يعتبر من الصعيد ونزل اجازة وجي تاني 


ردت وقالت : 

بسمع عن الصعيد يس في المسلسلات بس كتير بطير العقل 


رد حسام وقال : 

هشوف قصي واخدك هناك 


ردت بسعادة وقالت : 

عنجد انت زلمه بتجنن 


في مكان اخر في امريكا 


تجلس لؤلؤ مع اخوها فهد وهي تتحدث وتقول : 

قصي عاود الصعيد 


رد فهد وقال : 

اتحددنا بالليل وجال ان هينزل اجازة يابخته البلد اتوحشتها جوى واماي وابوي وجدتي وجدى 


ردت وقالت : 

واني كمان يافهد 


بعد مرور اسبوع بدون احداث 


بدأت الامتحانات لؤلؤ وفهد وبعد الانتهاء جلسة مع اصحابهم يحتفلون ويقضون معهم بعض الوقت قبل سفرهم الي مصر 


وبعد أيام حجزت لؤلؤ وفهد علي اول طائرة وعند وصولهم الي المطار فكانت تلبس لؤلؤ ملابس انيقة جدا كانت تمشي بخطوات كلها شموخ حتي اتخبطت في أحدهم وتحول وجهها بلون الدم من العصبية ونظرت له من تحت نظارتها وقالت : 

ابقا البس نضارة بدل ما انت ماشي تخبط في خلق الله 


رد الشاب وقال : 

اقلعي انتي النضارة الا وكله وشك ومخليكي ماشية ومش شايفه الناس 


نظرت له بغضب وهي تقلع نظارتها وقالت : 

اتكل علي الله جاتك الهم 


انسحر بها ومن جمالها ونظرتها القوية والتزم الصمت وذهبت لؤلؤ وقال فهد : 

كنتي فين 


ردت وقالت : 

مفيش ياله بينا 


خبط صديقة علي كتفه وقال : 

خلاص ياعم البت مشيت اعدل دماغك 


رد وقال : 

لا ابداً مفيش حاجه 


رد وقال: 

عليه بردو ياأسد 


البارت 4


رواية لؤلؤ الصعيد 


الكاتبة : اية علي الشربيني 


صلي علي محمد 


رد وقال: 

عليه بردو ياأسد


رد أسد وقال : 

هتلبسني حاجه وخلاص اياك 


رد صديقة وقال : 

لا وعلي ايه دة انت قلبتلي صعيدى 


ضحك أسد وذهبه 


اما عند لؤلؤ ركبت السيارة هي وفهد وذاهبة علي الصعيد 


في البيت الكبير وتحديداً منزل سلطان المنشاوي الجميع مبسوط والبعض النار قد اكلته اما عن قمر ابتسامتها وفرحتها كبيرة جدا فهي منتظرة مجيئ اولادها 


اقتربت سيارة فهد ولؤلؤ من الصعيد وعند وصولهم فرأي اصوات الموسيقي والدبايح في انتظارهم وجميع اهالي البلدة حاضرين وكبارات البلاد والمشايخ 


نزلت لؤلؤ من السيارة هي وأخيها فهد اقترب والدها واخذهم بالأحضان نظر جدها فركضت اليه لؤلؤ وقبلت يداه واحتضنته بالهفه فهي الحفيدة المحببة والمقربة لجدها سلطان فقد اخذت نفس طباعه وبعض طبع من قوة جدتها فهي مزيج كبير بينهم ولكنها يزداد عليها طبعاها القوى والمتمرد فالجميع ينظر الي اولاد دياب وبعض الكبارات يتحدثون علي لؤلؤ وجمالها الاخاذ وهناك اعين نظرت لها بعين المحبة وطلب القرب منها ومن نظر ل اجل المطامع ومنهم من ينظر بالانتقام 


دخلت لؤلؤ وفهد البيت الكبير وعند دخولهم اصبح المنزل مليئ بزغاريط فالنساء العيلة والخدم وبعض اعيان البلد يمكسون عندهم ل اجل الاحتفال بوجودهم ركضت قمر واحتضنت اولادها وظلت تبكي من فرط سعادتها وقامت ياقوت بقوتها وصلبتها واحتضنتهم وسط اعين الجميع وبالأخص نجات ونعمه والكثير من الاعين المليئة بالحقد 


جلست لؤلؤ مع الحريم اما فهد طلع مع والده وجده واخاه قصي وعمو نور الدين وعمه مندور 


صدح صوت نجات وهي تقول : 

نورتي البيت يالؤلؤ 


نظرت لها لؤلؤ بنصف عين وقالت : 

نسيتي اياك انا اسمي الكبيرة يامرت عمي ولا عتحبي تضربي حديت ملوش لازمه عاد 


نظرت لها ياقوت وقالت : 

اهدى ياكبيرة انتي الكبيرة الكل خابر اجده 


نظرت نجات بغل وقالت وهي قريبة من قمر : 

هعديها لبتك ياقمر لان انا مرات عمها وعتحدد اجده معايا 


نظرت لها قمر بغضب وقالت : 

سكري خشمك ياحرمه وبعدى عن خلجتي 


خافت نجات من نظرتها اما عند لؤلؤ تركتهم لتنعم بحمام دافئ ولبست عبائه وتركت لشعرها الحرير العنان وطلت بجمالها الساحر علي سلم المنزل ليتفت لها كل من يجلس وتحمل في يديها عبائتها المطرزة بعنايا فهي صنعت مخصصه من أجلها ف أهدها ايها جدها وقال لها هذة العبائها من نفس خامه ملابس الكبير انتي سلاحي يابت ولدى وعاوزك متهبيش حد واصل يوم الا هتلبسي العبائه هتكوني ظاهرة للكل والكل لازم يعرف مين لؤلؤ الصعيد 


نزلت بخطوات جبارة وقالت بصوتها القوي : 

ياصباح 


ركضت صباح وقالت : 

امرى ياكبيرة 


ردت لؤلؤ بقوة وقالت : 

جدمي الوكل للموجدين دلوجت 


ذهبت صباح وبدأ التحضيرات والجميع يجلس ويأكل اما لؤلؤ ذهبت الي حيث يجلس جدها وطلعت وهي بهيائتها القوية والقت السلام علي الموجودين اما عند اخيها قصي قال : 

خيتك دى جوى جوى شايف هيئتها بحس اني شايف جدى سلطان جدامي 


رد فهد وقال : 

دى ميجدرش عليها غير ربنا دى دركولا والله ياخي مخابرش كيف مطلعتش هادية زينا 


ضحك قصي وقال : 

تربيتك جدك ياحزين ولا نسيت جدك شاف فيها عين أبوة الحادة وقوة امه 


نظر له فهد وقال : 

اني هاجي امعاك الجاهرة عاوز ابدء شغل بجا 


رد قصي وقال : 

تنور ياخوى 


جلست لؤلؤ بوقار بجانب سلطان المنشاوى 


وبعض رجالة يتحدثون حتي قال رجل : 

اكني شايف المنشاوى بيه في عيون بت الكبير 


وواحد قال : 

مثل جدها قوية ووعاره نظرتها 


اما عند النساء قالت أمل : 

اشمعنا ياماي لؤلؤ طلعت عند جدى 


ردت وقالت نجات : 

روحي عنديها ما انتي زيك زيها 


نهضت أمل ولكن اوقفها صوت ياقوت القوى : 

أمل 


انتفضت أمل ونظرت لجدتها وقالت : 

نعم ياجدتي 


ردت ياقوت وقالت : 

عتروحي فين عاد 


ردت وقالت : 

هطلع برة 


ردت ياقوت وقالت : 

ومن ميتا بتنكشفي علي اي حد 


ردت نجات وقالت : 

ووه ياكبيرة البت عاوزه تروح لبت عمها 


ردت ياقوت بقوة قد افزعت الجميع وقالت : 

نارك ما تبردش ابدا يانجات انتي خابرة مين لؤلؤ زين بلاش تعملي فرج في دماغ بتك ويلا ادخلي جوة وحديدى تسمعي يابت ولدى 


ركضت أمل بجانب أمها وجلست وقالت : 

جبتيلي الحديد ياماي 


ردت نجات بصوت هامس وقالت : 

الصبر حلو جوى 


بعد الانتهاء من الاحتفال مشى الجميع 


جلست لؤلؤ مع عائلتها وكل من في المنزل جلس حتي قال سلطان المنشاوي : 

منويش تفرحنا بيك ياقصي ولا ايه ولا هتعمل كيف عمك نور الدين 


رد قصي وقال بهدوء : 

ان شاء الله ياجدى بس مش دلوجت اول ما الجي بت الحلال اول واحد هجولك 


ردت نجات وقالت : 

ليه اكتر من البنات اهنية مفيش ولا انت عاوز تتجوز من البندر ياقصي 


نظرت قمر لها بغضب وهمست لها بهدوء وقالت : 

اركضي يانجات حلمك مش هيتحجج واصل ولدى ما يشمش بتك أمل طول ما اني عايشة سمعاني ياحزينه 


تغير لون وجه نجات حتي صدر صوت سلطان وقال : 

وانت ياحزين منويش ولا لسه مستني تجفل ال ٤٠ سنه انا سيباك براحتك من زمان بس دلوجت لا وجهز حالك في عروسة هنروح نتقدملها ومفيش حديد بعد حديدى 


نظر نور الدين لهم وقال : 

بتحطوني جدام الأمر الواقع ولا ايش يابوي لا معيزش اتجوز يابوي 


خبط سلطان بعصاه علي الارض بقوة وقال بغضب : 

هتعمل الا جولت علية ومعنديش حديد تاني من بكرة هنروح بيت نوح ابو زهران وحديدى خلص وتركهم وذهب 


نظر للجميع وقال ل امه ياقوت : 

كيف اجده ياماي اني هسافر بكرة ومش هجعدلكم اهنه كيف تحطوني جدام الامر الواقع 


نظرت له ياقوت بحب وقالت فهي تعشقه : 

عتصي أوامر كبيرك اياك ياحزين اسمع ياحبيبي احنا هنروح ومتجلجش هنشوف العروسة يمكن تكون زينه ياولدى 


رد دياب وهدء اخاه وقال له : 

اهدى ياخوي اوعدك لو معجبتكش مش هتمم الجوازة 


ذهب نور الدين وقبل يد اخوة وقال : 

ربنا ما يحرمني منيك ياخوى 


نظرت نجات بحقد وقالت في سرها : 

طارت نعمه اعمل اي بجا 


في صباح يوم جديد علي الجميع استيقظت لؤلؤ ودخلت لها قمر وقالت : 

ياصباح الجمر ياحبة جلبي 


نظرت لها لؤلؤ بحب وقالت : 

صباحك فل ياماي ياروح جلبي ونبضي 


ابتسمت قمر وقالت : 

عترفي يالؤلؤ اتوحشتك جوى انتي مش بتي بس انتي صحبتي وخيتي وكل حاجه ليه 


قبلتها لؤلؤ وقالت : 

وانتي كل حاجه ليه ياماي عتعرفي صباحك دة ووشك الا كيف الجمر احلي حاجه في حياتي


وذهبت لؤلؤ الي الحمام وانعمت بدش دافي 


اما عن سلطان المنشاوي انهي حديثة في الهاتف وقال : 

هنكون اهناك الساعه ٧ بالأذن 


لفظ سلطان وقال : 

هنكون اهناك الساعه ٧ ياولدى وخليك فاكر زين اني عاوزلك الصوح 


اما في منزل نوح ابو زهران وهو يقول في هاتفه : 

ماشي ياحج ينورو 


قفل نوح ونظر للجميع وقال : 

في ضيوف جايين النهاردة جهزو الوكل والحلو 


رد أسد وقال : 

مين عاد ياجدى 


رد وقال وهو ينظر ل ميادة : 

عريس ياولدى لعمتك 


نظرت ميادة لهم ب ارتباك وقال اسد : 

من عيلة مين ياجدى 


رد نوح وقال : 

ابن سلطان المنشاوي ياولدى من كبارات العائلات 


رد زين وقال : 

وووه عتجول الحج ياجدى دول من اعيان البلد والله حظك زين ياعمتي 


رد أسد وقال : 

ومين العريس ياجدى اني بعرف قصي ولد دياب ونور الدين 


رد وقال نوح : 

نور الدين ياولدى 


اما عن ميادة ذهبت الي غرفتها ومعاها فاطمه زوجه زين وقالت فاطمه : 

ارجصي ياعمتي دة انتي انفتحتلك طاجه الجدر 


ردت ميادة وقالت بعدم فهم : 

ليه ياحزينه 


ردت وقالت :

عتعرفي مين نور الدين دة زينه الشباب ياعمتي زين جوى والبنات كليتهم عيتجننه عليه اتفرجي بس وهو راكب الفرس بتاعه والبنات عيونهم عتتخلع عليه 


ردت ميادة ب ابتسامه : 

عتتكلمي جد يعني شكله عامل كيف 


ردت فاطمه وقالت : 

زين ووسيم جوى ياعمتي كيف البدر ميتخيرش عن جمالك 


فرحت ميادة وقالت : 

اني الا يفرج امعاي ان يكون زين وارتاح يافاطمه 


ردت وقالت : 

لا هو زين جوى جوى 


دخل زين وفارس وأسد وقال : 

ان شاء الله تفرحي ياعمتي 


ردت وقالت : 

بوجودكم ياحبايبي 


رد فارس وقال : 

عيلة سلطان المنشاوي كبيرة جوى ياعمتي كيفنا اجده وعنديهم بت تجول للجمر جوم وانا اجعد مكانك 


ضربة اسد علي قفاه وقال : 

وعتعرف كيف ياحزين 


قال فارس : 

شفتها امبارح ياخوى كنت في بلدهم امبارح مع جريبهم بس اي لهطه جشطه ياخوى بس وعاره جوى 


ردت فاطمه وقالت : 

كيف يعني 


رد فارس وقال : 

شديدة وقوية جوى 


انسجم اسد مع الحديث حتي دقت الساعه ٧ ووصل عائلة سلطان المنشاوي ويترئسها سلطان وولده دياب وزوجته ياقوت وقمر ونور الدين ومندور ومحملين زيارة تتحكي بها البلد 


جلسة في غرفة الضيافة اما عند الحريم جلسه ومعهم فاطمه زوجه زين ومرات نوح الثانيه ومعهم سمر اخت فاطمه ومعاها عنيات ابن اخ زوجه نوح 


نظرت ياقوت وقالت : 

عروستنا فين 


حتي نظرو وانفتح الباب ودخلت ميادة بطلتها الساحرة الجميلة وهدوء وبراءة وجهها وطيبته بشعرها المنسدل علي ظهرها 


نظرت ياقوت لها وابتسمت هي وقمر وقال ياقوت : 

تعالي يامرت ولدى 


نظرت لها ميادة بحب وقالت : 

نورتينا ياكبيرة 


نظرت لها بحب ياقوت وقالت : 

لا جوليلي ياماي انتي هتكوني بتي كيف قمر بت اخوي 


فرحت مبادة وقبلت ايدها وقالت : 

يعلم ربنا انا شفت فيكي امي 


حضنتها ياقوت وعرفتها علي قمر وحبوها كلهم 


اما عند الرجالة جلسة واتفجه ولكن قال سلطان : 

ياحج نوح رايد طلب منيك 


رد نوح وقال : 

اؤمرني ياحج سلطان احنا بجينا عيلة 


رد بحب سلطان وقال : 

الامر لله يارجل ياطيب كنت عاوز نور الدين يتحدد مع عروسته وهي حجها تشوفه ياحج 


رد نوح وقال : 

انت تأمر ياحج تعالي ياولدى 


دخل نور الدين غرفة الحريم وقال : 

السلام عليكم كيفك ياحجه 


ردت ياقوت وقالت : 

زينه جوى بشوفه عروستنا الزينه 


رد بسعادة وقال : 

العريس برة وعاوز يتحدد مع عروسته هنستأذن بجا ناخدها شوية 


فرحت ميادة من جوها واخذها حيث يجلس نور الدين ودخلت بخطواتها الرقية حتي رفع نور الدين عيناه وقال 



تكملة الرواية من هنا



بداية الروايه من هنا



اللي عاوز باقي الروايه يعمل متابعه لصفحتي من هنا 👇👇


ملك الروايات


لعيونكم متابعيني ادخلوا بسرعه


👇👇👇👇👇


جميع الروايات الكامله من هنا







Enregistrer un commentaire

Plus récente Plus ancienne