رواية لؤلؤ الصعيد البارت الحادي عشر والثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر بقلم آيه على الشربيني حصريه وجديده علي مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

رواية لؤلؤ الصعيد البارت الحادي عشر والثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر بقلم آيه على الشربيني حصريه وجديده علي مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 


البارت 11

وقف الرجل ونظر لقي الرجل يمسك بيد نسرين حتي اتي احدهم وقال : 

وجف عندك ياوكل ناسك 


اتصلب مكانه خليل حتي قليل لنسرين : 

جولي انك مرتي احسن هفرغ فيكي السلاح دة 


اتاه صوت الشاب وهو يقول : 

تعالي اهنيه ومش هعيد حديدي تاني 


لف خليل وقال : 

خير ياجدع انت عاوز مني ايه 


نظرت نسرين وهي تحرك شفايفها بأنها مخطوفه وحس الشاب واقترب من خليل وسلب منه سلاحه بحركه سريعه وامسك نسرين وبعدها عن الراجل حتي هجم عليه الشاب وبدء يضرب في وقال : 

جي تخطف البنته في عز النهار كمان 


وظل يتبدلون الضرب ولكن الشاب بيتفادا اي ضربة حتي اتلموا الناس ولف الشاب وقال لنسرين : 

حوصولك حاجه 


ردت وقالت : 

لا انا زينه 


ولفت وجه ونظر وظل يبحث عن خليل ولكنه فر هارباً 


نظرت الفتيات وهم يتشكرون الشاب 


وبعد الشكر قال احد الغفر : 

اتأذيت في حاجه ياأسد بيه 


رد أسد وقال : 

لا ارمح ورا البنته لحد ما يوصلو وزودو الغفر 


رد الغفير وقال : 

تامر يابية بالأذن وذهب 


في مكان أخر وبتحديد في منزل سلطان المنشاوي 


تجلس أمل وتمسك هاتفها وفاتحه الفيس بوك ل يأتيها طلب صداقة ولكنها طنشت وبعد ربع ساعه اتاها من نفس الايميل رساله ومكتوب فيها : 


صفحتك جميلة جدا ياتري صحبه الصفحه حلوة زى صفحتها 


تركت الرساله ومردتش ولكن الفضول قتلها وفرحانه بكلامه واتاها اشعار برساله وكان مكتوب بها : 

ممكن ترودى انا حابب اتكلم معاكي 


نظرت أمل ولكن دون جدوي ولكنها تريد ترود ولكن خافت 


دخلت نجات عليها وقالت : 

هتفضلي ساكته اجده مشغلتيش ولد عمك ليه ياحزينه 


ردت أمل وقالت : 

اعمل ايه ياماي اهو سافر وهملنا 


ردت وقالت : 

امال المخروب التلفون دة بيعمل ايه اتحددى امعه 


ردت أمل وقالت : 

حاضر ياماي حاجه تاني 


ردت نجات وقالت : 

انتي حرة لو اجوز غيرك متجيش تنوحيلي 


انتفضت وقالت : 

لا ياماي اني نفسي اجوزة دة البت زهرة بت عم شحاته هتجنن عليه جولتلها بعينك لو اتجوزتية وغيرهم ياما 


ردت نجات وقالت : 

فتحي عينيكي بجا 


ردت امل وقالت : 

حاضر ياماي 


رن هاتف نجات ونظرت للمتضل وقالت : 

بالأذن بجا هروح اشوف الا ورايا 


ذهبت نجات وردت علي نعمه وقالت : 

ها فكرتي 


ردت نعمه وقالت : 

مخابراش يانجات خايفه يوحصل حاجه 


ردت نجات زهي بتزرع سمها وقالت : 

لا متخفيش اني معاكي جهزى نفسك وهجولك علي الوقت الصح 


وبعد الانتهاء من المكالمه ابتسمت بشر وقالت : 

دة اني هعمل الا ميتعملش واصل وهخليكي ياقمر ترمحي من الدار ودياب بجا الفضيحه هتسبجه وابوة هيطردو وياعيني علي نعمه سمعتها هتتوسخ بس مش امهم المهم انفذ خطتي 


في مكان اخر وبالتحديد في القاهرة 


تجلس جومانه مع قصي زهي في غاية السعادة فقد وافق ولدها بالجلوس عند عمتها 


ونظرت له وقالت : 

كتير انت بطير العقل يازلمه 


رد وقال : 

انتي الا طيرتيلي عقلي وقلبي ياجومانه 


ردت وقالت : 

بحبك كتير قصي وبدي اكمل عمري معك 


رد بحب وقال : 

ان شاء الله ياحبيبتي 


في مكان أخر وبتحديد في شركة لؤلؤة تجلس بكل شموخ في مكتبها وعقدت اتفقيات عالمية ومازلت شركاتها في الطالع امسكت هاتفها واطمئنت عليهم في المنزل وانهت بعض المكالمات المهمه 


وذهبت لؤلؤ الي الفيلا ودخل عليها عمها نور الدين واخيها فهد حتي قال نور الدين : 

نفسي افهم ليه الا حوصل يابت اخوي علشان تحبسونا كيف الحريم اجده 


ردت وقالت ببرود : 

محصولش حاجه 


رد فهد وقال : 

كيف يعني جدى مريدش نرجع ليه وايه حكايه الحرس الا في كل حته دى ومين الراجل الا واقف دة 


ردت لؤلؤ وقالت : 

اسمعو كلام الكبير مريدش تروحو اهناك خلاص 


رد قصي وهو ينظر لها وقال : 

بس الواضح انك انتي الا أمرتي اننا مننولش الصعيد دلوجت خبرينا ياخيتي في اي وليه كل الجلج دة 


ردت وقالت : 

ومين جالك اني اني الا أمرت 


رد بتحدى وقال : 

أمل اتصلت تطمن عليه وجالتلي انك انتي الا مبعدانا 


خبطت لؤلؤ علي التربيزة وقالت : 

وانت تسمع حديد المخبولة صوح هي عتتصل علشان تجرك ليها مش أكتر واني امرت هتكسرو حديدى عاد 


نظر نور الدين وقال : 

احنا مجولناش حاجه بس عاوزين نفهم 


ردت وقالت : 

هجمه المطاريد علي الجزيرة وخطفه ١٠ ابنته ارتحتو 


انصدمة وقال فهد : 

وايه مصير البنته دى 


اتاهم رد من الخلف من روبرت وقال : 

سمو الملكه لؤلؤ الصعيد حلت كل حاجه ورجعت البنات وقص لهم روبرت كل حاجه 


نظرو لها نظرة فخر والكل اتأسف لها حتي قال قصي : 

ياكبيرة احنا خابرين انك خايفه علينا بس منرجدش كيف الحريم اجده جوليلنا نكون في ضهرك 


ردت لحده وقالت : 

واني ما مستغنياش عنكم وبفكر نأجل الفرح بتاعك ياعمي 


رد نور الدين سريعاً وقال : 

لا ونبي ياحبيبه عمك متأجليش اجده ياكبيرة 


ضحك الجميع عليه حتي قالت لؤلؤ وهي ماشية : 

هفكر واشوف حل واخبرك بالأذن 


وتركتهم وذهبت اما فهد قال : 

خيتك د واعره جوى ياخوي مخابرش كيف هي اجده احنا خواتها ومنعرفش نعمل الا عتعملو 


اناهم صوت من لؤلؤ تقول : 

فهد جهز نفسك بكرة هتروح الشركة تستلم الشغل 


رد نور الدين وقال : 

شغل ايه 


ردت وقالت : 

شركة لؤلؤة هتروح تدرب علي كل حاجه مفهوم 


رد تور الدين بفخر وقال : 

دى من اكبر الشريكات ياكبيرة 


رد قصي وقال : 

تعرف صاحبها ياعمي 


رد نور الدين وقال : 

لا بس اكيد حد تجيل جوى 


رد قصي ب سعادة وقال : 

اهي واقفه جدامك 


انصدم فهد ونور الدين وقال عمها : 

يابوي شريكتك دى يابت خوي معجول كيف طيب انتي كنتي امسافرة 


ردت وقالت : 

تم تأسيس الشركة دى من قبل ما اسافر وكنت بنزل مصر اظبط بعض الامور وبتابع من اهناك 


انصدم عمها وفهد حتي قال فهد : 

وكيف عتسافري وكنت امعاكي 


ردت وقالت : 

نسيت عاد اني في ايام كنت بغيب عنيك 


رد وقال : 

طلعتي حاجه واعره جوي ماشي هجهز نفسي 


ردت لؤلؤ وقالت : 

ميعزنيش تنضمه لشركتنا انتو كمان هتهملوها اجده 


رد قصي وقال : 

انا معاكي ياكبيرة 


رد نور الدين وقال : 

معاكي ياكبيرة 


ردت لؤلؤ وقالت : 

اتفجنا ضمه شركاتكم علي شركتي وهتكون اكبر شركه بأذن الله بوجودكم ومتجلجوش اصحابكم هيكونو امعانا لاني محتاجه اوسع الشركة في حجات كتير وغير المصنع 


رحبه جميعم حتي قال قصي : 

لؤلؤتي حبيبة اخوكي هتجنن واتجوز جومانه 


رد نور الدين وقال : 

ومين جومانه دى عاد 


رد قصي وقال : 

بنت بحبها هي لبنانية 


رد فهد وقال : 

يابوي جدك هيرفض وكمان ابوك وامك 


رد قصي وقال : 

الله يبشرك بالخير 


ردت لؤلؤ وقالت : 

اعزمها بكرة علي الغدا اهنية علشان اقيمها اني ولو عجبتني يبجي الف مبروك عليك ياخوي 


حضنها قصي وشكرها وذهبت لؤلؤ 


في مكان أخر وبتحديد في منزل نوح ابو زهران يجلس نوح ومعه جميع عائلته وهو يقول : 

زين ما عملت ياولدى انقاذك للبنات زين بس اجده المطاريد هيهجه علي عندينا كبيرة الصعيد محيت وجودهم من الجبل اني هتحدد مع سلطان ونشوف لؤلؤ هتعمل ايه 


رد أسد وقال : 

ماشي يتجدى بس اني اهنيه يعني هحميكم ولو عتحب تكون امعاي ونقضي عليهم معنديش مانع 


نظر فارس وغمز لزين وقال : 

يبجا امك دعيتلك ياخوي دى كيف الجمر 


رد نوح بضحك وقال : 

نجوزهالك بجا 


رد فارس وقال وهو ؤتلفو يمين وشكال : 

موافج ياجدى 


جئت من خلفه لتصفعه علي رأسه وتقول : 

موافج تي ياوكل ناسك انت كيف يعني 


رد فارس بخوف وقال : 

بتطلعي منين يافجرية انتي مموافجش خلاص دة انا بجول نجوزها ل أسد اخوي 


نظر الجميع ل أسد الذي ظل صامت علي غير عادته حتي قال نوح ب ابتسامه : 

جولو الصوح يافارس والله ياريت يفرح جلبي بجا 


رد أسد وقال : 

كله بأذن الله ياجدى بالأذن 


ورحل أسد 


في مكان أخر وبتحديد في المزرعه جلس دياب حتي اتته مكالمه هاتفية 


اما عند نعمه اتفقت مع نجات وتم تحديد المعاد اليوم بعد رحيل لؤلؤ ذهبت نعمه الي المزرعه ونظرت ورأت أحد الهمال يجلب شاي الي غرفه المزرعه ذهبت اليه وقالت : 

هو كنت عاوزة اروح اخد لبن وقمح من عند دياب بيه 


رد العامل وقال وهو لفت وجه الي النحي الثاني : 

تمشي طوالي وتدخلي شمال 


غفلته نعمه وحطط الحبة وقالت له : 

الشاي دة مش متجلب زين 


رد وقال : 

ماشي ياخيتي بالأذن وجلب الشاي وذهب 


رقبته نعمه حتي خرج ونظرت من الخلف لتري من ظهره وهو يحتسي كوب الشاي وبعد مدة بسيطه بدء يهيس وبدات الحبة تشتغل دخلت عليه نعمه وقالت : 

يابية عاوزة قمح ولبن ومخابراش اروح فين 


لفت انتباهو صوت فتاة وذهب اليها وقفل الباب وقال : 

هجولك فين بس تعالي اجعدى جمبي 


انصدمت نعمه وظلت متسمرة مكانها حتي حملها وذهب بها الي داخل الغرفه ونظر لها بعمق وقال : 

انتي زينه جوى 


ونعمه مغيبة من هول الصدمة حتي هجم عليها ونظر لها وفجأة ظلت تتوسل له ان يتركها وهي تحاول الألفت ولكن قد قيدها 


نظر لها وقال : 

حسي بيه بجا اني مخبرش جتتي مالها حاسس اني حرارتي عالية وظل يفوج نفسه ولكنه فشل حتي انقض عليه وفعل ما هو تم الأتفاق عليه من قبل نجات ففتحت نجات الباب فجأة لكي تفضحهم ولكنها انصدمت مما رأت 


ياتري نجات انصدمت من ايه 


البارت 12


رواية لؤلؤ الصعيد 


الكاتبة : اية علي الشربيني 


نظر لها وقال : 

حسي بيه بجا اني مخبرش جتتي مالها حاسس اني حرارتي عالية وظل يفوج نفسه ولكنه فشل حتي انقض عليه وفعل ما هو تم الأتفاق عليه من قبل نجات ففتحت نجات الباب فجأة لكي تفضحهم ولكنها انصدمت مما رأت 


وقفنا لحد هنا 


دخلت نجات وهي ناوية علي فضيحه دياب مع نعمه وعند دخولها وبدأت في الحديث وقالت : 

يادى الفضايح وصوتها انكتم وظلت في حالة صدمه 


ونظر لها بصدمة ولكن مازال مغيب حتي سقط مغشي عليه 


اما نعمه ظلت تحاول تداري جسدها وظلت تبكي وتقول : 

منك لله يانجات انتي طلعتي تعبانه وعجربة تبعيني يانجات وانتي كنتي جيه تفضحيني وسبحان الله في الأخر كل حاجه اتردتلك والا عمل فيه جوزك مش دياب لانك كيف السم وكله اتردلك بس حجي مش هسيبه 


اقتربت نجات وحاولت تكتم صوت نعمه ولكن سمعت صوت بعض العمال بالخارج فهم ذهبه الي صوت الصريخ 


تركتها وجلبت ملابسها ودخلو العمال ورأي مندور بالارض فاقد وعية حمله وذهبه به للمستشفي بمندور زمعه نجات وبعد افاقته ذهب الي المنزل وعند دخولة نظر للجميع له واتخضه حتي قالت ياقوت : 

يامري ياولدى حوصل ايه 


ردت نجات وقالت : 

هو زين ياكبيرة بس فجد وعيه وهو في المزرعه 


دخل مندور يرتاح في غرفته بعد ما الجميع اطمن عليه حتي دخلت نجات ونظرت له وقالت : 

بتخوني يامندور ومع مين مع نعمه 


رد وقال بتعب : 

مخبرش يانجات والله ما كنت بوعي معرفش حوصل ايه 


ردت وقالت : 

انت هتعملهم عليه اياك دة اني شوفتكم بعيوني دول 


رد بعصبية وقال : 

اكتمي يامره وايه جابك المزرعه من الاساس 


ردت وقالت : 

عاوز تخفي غلطك وتحطه علي والله ما انا سيباك الا لما جايلة لكل الا في الدوار 


رد عليها بغضب وقال : 

طلاج تلته لو جولتي كلمه هطلجك وهرميكي برة البيت وهجيب نعمه مكانك اهنية 


خافت نجات وبكت بخبث وقالت : 

يامري علي بختي المايل ياما 


في مكان اخر تجلس نعمه وهي تبكي وتقول : 

بجا كنتي عاوزة تفضحيني يانجات والله ما انا سيباكي وهطربجها عليكي 


في مكان اخر في منزل ورد تجلس ومعاها زوجها وعمها وزوجه عمها وسلفتها حتي قال عمها : 

تعالي ياغالية يابت الغالي 


ابتسمت ورد وقالت له : 

حبيب جلبي ياعمي ياغالي ربنا يحفظك ليه يارب 


اتغاظت نفيسة سلفتها وظلت تاكل في نفسها اما ورد وجهت الكلام لزوجها وقالت : 

بعد أذن عمي الاول طبعا واذن جوزى حبيبي هروح عند بيت ابوي 


رد عمها بحب وقال : 

ماشي يابتي روحي بس مطوليش انتي خابرة زين مجدرش اجعد من غيرك ومن غير حبايب جدهم 


ردت بحب وقالت : 

من عيوني ياعمي 


حتي قال زوجها : 

هتروحي ميتا 


ردت وقالت : 

بعد ما تروح شغلك مهملكش ياحبيبي هتسافر واروح انا 


ابتسم لها وقال : 

ربنا ما يحرمني منيكي ياحبيبه جلبي 


ظلت نفيسة وجليله ينظرون والنار تأكل في قلوبهم 


اما في مكان أخر وبتحديد في القاهرة جلست لؤلؤ في الشركة ومعها اخيها فهد وعمها وقصي وفهمتهم نظام العمل وقالت : 

كدة فهمته 


رد الجميع وقال : 

اه فهمنا 


حتي قال قصي : 

جومانه هتيجي النهاردة ياخيتي 


ردت وقالت : 

تنور ياخوي احنا نمشي دلوجت علشان كل حاجه تجهز ياله بينا 


ذهبت لؤلؤ معهم ووصلو الي الفيلا وجلسه الجميع حتي ذهبت لؤلؤ لتنعم بحمام دافئ 


وبعد مدة اتت جومانه ورحب بها قصي وعرفها علي اخاه وعمه وبعد قليل نزلت لؤلؤ بهيئتها الخاطفة ونظرت لها جومانه وقالت ل قصي : 

هايدا لؤلؤ مو هيك 


رد قصي وقال : 

اه هي 


اقتربت لؤلؤ وبعد السلامات جلست لؤلؤ وقالت : 

زوجكك حلو جوى ياخوي عتفهم صعيدى ولا نتحدد عادى 


نظرت لها جومانه وقالت : 

بحب كتير لهجت الصعيد 


نظرت لها لؤلؤ وقالت : 

هتنورينا في الصعيد ان شاء الله 


رد جومانه ب سعادة وقالت : 

بتمنا والله 


بعد فترة من التعارف والكلام حبتها لؤلؤ وكذلك جومانه 

وذهبت جومانه حتي ذهبت لؤلؤ في سيارتها واتجهت الي الصعيد 


في صباح يوم جديد علي الجميع استيقظت لؤلؤ ونزلت اليهم والكل قال : 

لؤلؤ 


ردت وقالت : 

صباح الورد 


رد سلطان وقال : 

صباح الفل ياكبيرة 


ونظرت الي أمل نظرة حادة وقالت : 

عامله ايه ياخديجه 


ردت بحب وقالت : 

زينه جوى بشوفتك ياخيتي 


ردت بحب وقالت : 

حبيبت خيتك 


نظرت لهم امل بحقد اما عند نجات ظلت نعمه تتصل بها ولكن نجات لا رد 


دخلت لؤلؤ غرفة جدها وقالت : 

الفرح ميتا ياجدى علشان التجهيزات وهنروح عند العروسة النهاردة وناخد امعانا الزيارة 


في المزرعه جلس مندور واتت له نعمه وقالت وهي بتبكي : 

يامندور بيه اعمل ايه في الا حوصل ومرتك مسيبنيش في حالي 


نظر لها وقال : 

بصي يانعمه اني مكنتش في وعي والله عارف انك انت الا دفعتي التمن ونجات مهتسكوتش لو اتجوزتك 


لمعت عيون نعمه وقالت : 

اتجوزني واستر عليه اني هتفضح اجده وبعدين هعيش تحت رجلك ياسيد الرجاله 


فرح مندور بكلامها ف نجات تختلف عنها ونعمه بنت جمالها حلو عيون واسعه برموش طويلة وبشرة قمحوية ووجه مدور وجسدها ممشوق القوام وسنها ٢٥ سنه 


حتي اضافات نعمه وقالت : 

اني خابرة انك مكنتش في وعيك علشان الشاي كان في حبه وقصت له نعمه كل شئ وظلت تبكي وتقول : 

والله ياسيد الرجالة فضلت تهددني كتير واني غلبانه ومجدهاش واصل انجدني منيها مرتك هتطلع حديد شين عليه بس مهتجولش انك انت الا اخدت شرفي هتجول حد تاني هي كانت عاوزة تفضح خيك واني استحرمت ومكنتش هخلي يلمسني بس مرتك عملت الأوعر والحبه طلعت منشط جوى ودة الا خلاك متكونش داري بحاجه هي جالتلي بس هلاحجك بس عملت الأوعر 


نظر لها ولأنكسارها وقال وهو يلمع في اذنية فكر وقال : 

اسمعي يانعمه اصبري وهحددك واجولك ايه هيوحصل اهدي بجا وانتي كيف الجمر اجده عارف انك غلبانه ومرتي سبهالي العبها بعدي انتي ماشي 


ردت بسعادة وقالت : 

انت تأمر يارجلي وياسندى 


فرح اكثر ونفش ريشة ياله ما معه واحده عاوزة صاروخ يكسر نفوخها 😂😂😂😂


في مكان اخر ذهبت لؤلؤ ومعاها ياقوت وقمر ونجات وخديجه وامل الي منزل نوح ابو زهران وعد وصولهم دخلت لؤلؤ بهيبتها ونظرت لها اخوات ميادة البنات وسمر وفاطمه وفارس الذي قال : 

يابوي علي الجمر الا ماشي يدوس علي نغشيش جلبي 


صفعته سمر علي رأسه وقالت : 

هطلع نغشيشك بيدى ياوكل ناسك انت 


رحبه بيهم وجلست لؤلؤ مع ميادة وحبه بعض حتي قالت ميادة : 

نسمع عنك كتير جوى ومكنتش خابرة انك كيف الجمر اجده وفوج كل دة سمعنا عنيكي انك جوية جوى 


ردت اخت ميادة من ابوها وقالت : 

بس الحرمه المفروض اتكون زينه مش واعره 


نظرت لها لؤلؤ وهي تحط قدم في القدم وقالت : 

وانتي فاكرة نفسك حرمه اياك اسمعي ياحزينه اني خط أحمر حديد النسوان دة محبوش واصل وحطي لسانك جوة خاشمك ونجطينا بسكاتك 


نظرت زوجه أبوه ميادة وقالت : 

هتخرسي بتي عاد ولا ايه 


اخرستها لؤلؤ وقالت : 

اسمعي يامره انتي خدى بتك وبعدو من المكان الا جاعدة في الا وأذا هتكون نهايتكم علي يدى وهتكون واعره ياله من اهنية 


قالتها بصوت قوي جعلهم يرجفون صقفت سمر وفاطمه وقاله : 

عظمه على عظمه ياكبيرة هو دة الحديد 


ضحك الجميع ولكن هناك من سمع صوتها وأسرت قلبه وحين نظر لها اتصدم ف ها هي البنت التي سحرته في المطار ابتسم وذهب 


عدا اسبوع بدون أحداث حتي دخل مندور المنزل وفي أيده نعمه وصوت الزغاريط تملئ المكان نظرت نجات بصدمة : 


البارت 13


رواية لؤلؤ الصعيد 


الكاتبة : أية علي الشربيني 


عدا اسبوع بدون أحداث حتي دخل مندور المنزل وفي أيده نعمه وصوت الزغاريط تملئ المكان نظرت نجات بصدمة وقالت : 

يامري هو حوصل ايه والبت دى جاية ليه اهنية 


رد وقال : 

دى تبجا مرتي يانجات في حاجه 


ردت وهي مصدومه وقالت : 

عتتجوز عليه يامندور عملت ايه اني علشان في الاخر تتجوز عليه بصي ياأمل انتي وخديجه ابوكم اجوز ومين بت المركوب الا خانتني صحبتي كمان ليه تكسرني يامندور اسمعو كليتكم بجا 


اخرسها مندور واقترب منها وقال بهمس : 

اسمعي لو فتحتي خاشمك يانجات يبجا هطلجك وهرميكي برة البيت ومش هتشوفي ضفر بناتك وخلاص كشفت السر يانجات ونعمه حكتلي كل الاتفاج الا بناتكم واني خابرك زين افتحي خاشمك وهكون فاضحك جدامهم وهتخسري في الأخر ياله يامره بعدى علشان انهاردة ليله دخلتي 


انصدمت نجات ونظرت ل نعمه بحقد وقالت في سرها : 

مش هخليكي تفرحي كتير يانعمه مبجاش نجات الا لما ندمتك 


باركت ياقوت ل ابنها وقالت : 

مبروك ياولدى مبروك يابتي 


وبارك سلطان والجميع حتي صاحت نجات وقالت : 

جولة اجده كيلياتكم عارفين كمان واني الا مختومه علي جفايا ساعدته يجوز عليه كمان مخابراش كيف متحبونيش وكيف تتمنولي الأذي 


قتعطها ياقوت وقالت : 

عمرنا ما كنا عفشين يابتي انتي الا جلبك اسود معندكيش حب لحد واصل انتي الا وصلتي نفسك وبأفعالك الا خليت الكل يبعد عنيكي ياله ياولدى خد مرتك واطلع فوج وانتي خدى بناتك واطلع 


وتحدث سلطان وقال : 

اسمع الحديد زين يانجات جوزك معملش حاجه غلط جوزك اتجوز استهدى بالله واطلع وموتي شيطانك يانجات 


ردت نجات وقالت : 

حتي انت ياكبير وافجت بسهولة لو كان دياب عمل اجده كنتو وافجته ولا علشان قمر احسن مني 


رد سلطان بغضب وقال : 

اسمع يانجات حديدك كله سم ومعوزش كتر حديد دياب لو عاوز يتجوز هيتجوز مفيش حرمه اهنية تمشي حديدتها مفهوم 


ردت نجات وقالت : 

ما لؤلؤ حرمه وبتمشي حديتها علي الكل 


نظرت بغضب لؤلؤ وقالت بقوة : 

اسمعي يامره لو مطلعتيش اؤضتك وحطتي لسانك جوة خاشمك هجطعهولك وجولتك مليون مرة اسمي اهنية الكبيرة خدى بناتك واطلعي 


خافت نجات وفرت من غضب لؤلؤ ف لؤلؤ تتحول في غضبها والكل يخافها 


في غرفة مندور جلس هو ونعمه وظل ينظر لها وهي تقول : 

انت سيد الرجالة وسيدى انا كمان انت مفيش منيك واصل عتعرف لو في يوم حد جالي ان اتجوزك مكنتش هصدق عارف ليه ياحبيبي 


رد بفرحه وقال : 

ليه ياجمري 


ردت وقالت : 

علشان انت في نظري ونظر الخلج كبير جوى انت كتير عليه وعلي اي حد كفاية حنيتك ياحبه جلبي عتعرف علطول كنت اشوفك اجول يبختها نجات براجل زيك 


نظر لها بحب وقال : 

لسانك عينقط شهد يانعمه ربنا علية عتعرفي يانعمه اني اتجوزتك مش علشان نجات بس لا اتجوزتك لان خابر نجات هتضرك وكمان عارف انك غلبانه وهي هددتك وكمان لاني بدأت أحبك 


فرحت نعمه وقالت : 

ربنا ما يحرمني منيك ياجوزي وياسندى وياحبيبي 


نظر لها واقترب منها وطبع قبله علي جبينها 


وأصبحت زوجته شرعاً وقانون أمام الله 


في مكان أخر وبتحديد في غرفه نجات جلست والنار تشعل بداخلها حتي قالت أمل : 

كيف ابوى يتجوز عليكي ياماي 


ردت نجات وقالت : 

كلياتهم اتفجه علي 


ردت خديجه وقالت : 

كيف ياماي محدش اهنية اتفج عليكي 


ردت نجات بعصبية وقالت : 

انتي هتيجي معاي انتي هتيجي امعاهم هما انتي بت ابوكي وبتهم اني معنديش غير أمل 


حزنت خديجه وذهبت الي غرفتها لمحتها قمر وذهبت وراءها حتي قالت قمر : 

مالك يابتي 


انهارت خديجه وقالت : 

اماي بتعملني شين ياما قمر ليه مشيفاش غير أمل الا بتها 


طبطبت قمر عليها وقالت : 

بس انتي بتي اني ياحبيبتي ولا انتي مشيفاش اجده 


ردت خديجه واحتضنت قمر وقالت : 

انتي حبيبتي واماي وكل حاجه في دنيتي 


في صباح يوم جديد علي الجميع استيقظت نعمه بسعادة ونظر لها مندور وقال : 

صباح الورد ياحبيبه جلبي 


ردت ب ابتسامه وقالت : 

صباح الفل ياحياتي وروحي وجوزى وسندى وراجلي 


فرح من حديثها وقال : 

يلا يانور عيوني نجهز علشان ننزل نفطور امعاهم 


ذهبت وتجهزت ولبست عبائه من اللون الكشمير وطرحه بنفس اللون وحطط ميك اب خفيف ونزلت وهي ممسكه بيد مندور رأتهم نجات ودبت الغيرة في قلبها فرحت ياقوت ب سعادة ابنها التي اختفت منذ زوجه من نجات الكل بارك لهم والجميع تجمع حتي قالت أمل : 

الجو يخنق جوى 


صاحت بها لؤلؤ وقالت بقوة : 

الجو خانقك ارمحي علي اؤضتك علشان تشمي الهوا ومعيزاش كتر كلام 


همت لترود أمل حتي أخرسها والدها وقال : 

بلاش يكون طبعك شين خليكي كيف خيتك احسن ولو مش عجبك حديدى ارمحي علي اؤضتك 


سكتت أمل وانه فطورهم ودخلت نعمه وساعدت مع قمر وحبت قمر جدا وقالت نعمه : 

عتعرفي ياابلة قمر اني حبيتك جوى انتي طلعتي طيبة جوى 


ردت قمر بحب وقالت لها : 

اكيد نجات قالت غير اجده 


ضحكت نعمه وقالت : 

صوح بس الله يسهلها كفاية اني عرفت الحجيجه 


ردت قمر وقالت : 

بس ازاي انتي ونجات صحاب ومندور اتجوزك مش بجبرك تحكي يوم ما تحبي تحكيلي هتلجيني 


ردت ب ابتسامه وقالت : 

واني مهلجيش احسن منك ياابلة قمر 


ابتسمت لها بحب ودخلت خديجه ونظرت لها نعمه ب ابتسامه ف بدلتها خديجه حتي قالت نعمه : 

اني مش عفشة والله واني عمري ما اضركم 


ردت خديجه وقالت : 

اني عارفه وادام اما قمر حبيتك يبجا اني هحبك 


حضنتها قمر وانضمت لهم نعمه وسط نظارات حاقدة تراقبهم 


في مكان اخر وبتحديد في منزل مهجور يجلس حمدان الجبالي وهو يقول : 

معرفش تجيب ابنته تسليني معرفش انتو كيف رجالة 


نظر له خليل وقال : 

الكل بجا ناصح ياريس والبنته بتعرف تهرب دلوجت 


رد حمدان وقال : 

هي حفيدة سلطان ولعت الدنيا عليه حرمه غلبتني وخلتني اجعد في مكان زى الزريبة ومهجور بس مهسبهاش واصل مفيش اخبار عنيهم 


رد خليل وقال : 

فرح نور الدين جرب وعشية اتجوز ولدة مندور 


رد وقال : 

حلو مفيش اخبار عن جعفر وزغلول 


رد خليل وقال : 

جعفر كلمني عشية وجال ان الريس الكبير علم بكل حاجه حوصلت وبيجهز مكان بردك في الجبل وهيعمل عليه حرس كتير وهو بنفسه هيجي في برجالته 


رد حمدان وقال : 

زين جوى جوى 


في مكان أخر وبتحديد في منزل نوح ابو زهران 

جلست زوجه نوح وبناتها حتي قالت : 

لؤلؤ دى لازم ينكسر انفها 


ردت ابنتها وقالت : 

ايوة ياماي دى شكلها واعر جوى 


اتاهم صوت يقول : 

اهي دى مينفعش تنكسر دى تكسر اي حد واحذرو منيها وبلاش شغل الحريم دة 


ردت وقالت زوجه نوح : 

وووه ووه يااسد كيف تجولي اجده بدل ما تجول محدش يجدر يجرب مننا عتجول حديدك الماسخ دة حتي المفروض علشان بتي هبة عروستك 


رد وقال : 

بتك سعدية وبتك أمينه بنات جدى وعلي عيني وراسي انما هبة مش بت جدى فبعتبرها كيف بناتك وهي زى خيتي وبس 


ردت هبه وقالت بدلع : 

كيف اجده نسيت الا بنا ولا ايه يااسد 


انصدم وقال : 

ايه الا بنا مخابرش واعدلي نفسك اجده واتكلمي زين وسيبك من الجلع الماسخ دة والاحسن اني مهملكم لان الجو يخنج اهنية 


تركهم وقالت هبه : 

شايفه ياماي 


ردت وقالت : 

متخافيش ياجلب امك هجوزهولك غصب عنه كمان وقالت هذا بمكر 


في المساء وفي طريقهم للصعيد قصي ونور الدين وفهد ويتحدث قصي في الهاتف مع اخته حتي قالت : 

وصلتو فين دلوجت 


رد وقال : 

جربنا ياخيتي طمنيني الوضع في الدار كيف عمك مندور اتجوز علي مرته احنا كليتنا مش مصدجين 


ردت وقالت : 

وانت تعرف اني اسمح ان الوضع يكون عفش ولا ايه 


رد ب ابتسامه وقال : 

انتي الكبيرة طبعا 


حتي قال نور الدين : 

الطريج مسدود ليه 


سمعت لؤلؤ وقالت : 

اوع تطلعو برة العربية افتح السماعه ياقصي ياعمي مطتلعش برة العربية اسمعو حديدي زين فين الحرس امعاكم 


رد قصي وقال : 

لا مش مستاهله حرس ياخيتي 


غضبت وقالت : 

انتو مفيش سماع للكلام عاد وسمعه صوتها وهي تقول : 

يارعد جهز العربية 


سمع صوتها روبرت وفر عليها وقال : 

سمو الملكه في ايه 


ردت وقالت : 

جهز الحرس وتعالي معايا 


وسمعها وهي تقول : 

عمي لا متطلعش من العربية واصل بعد عن المكان دة بسرعه 


رد نور الدين وقال : 

ايه يابت خوي جومتي القيامه ومفيش حاجه هننزل نسلك الطريج وهنكون عندكم احنا خلاص جمب الدار 


ردت وقالت : 

جولت اسمع حديدى زين انا في الطريج اهو متنزلوش 


سمعت لؤلؤ ضرب النار اصابها الزعر ومشيت بسيارة علي اقصي سرعه 


حتي وصلت ورأت عربية عمها وأخواتها و نظرت بخوف 


ياريت ياجماعه تفاعل لان البارت بنزله مفهوش اي تشجيع ولا حماس علشان انزل علطول اخر بارت هنزله لو ملقتش تفاعل مش هنزل الرواية هنا لان حقيقي بتعب علشان اكملها وانزلهلكم


البارت 14


رواية لؤلؤ الصعيد 


الكاتبة : أية علي الشربيني 


حتي وصلت ورأت عربية عمها وأخواتها و نظرت بخوف : 

وسمعت صوت وانتشر حارسها وذهبت معهم نظرو بداخل السيارة ولم يجدو أحد حتي سمعت صوت يقول : 

لؤلؤ 


نظرت رأت قصي وهو يلتقط انفاسه ويقول : 

فهد يالؤلؤ وسقط مغشي عليه 


اما عند فهد حاول ان يفلت من بين ايد الرجال ولكن دون جدوى ويتتبعهم نور الدين نظر الي هاتفه وجده يرن حتي قال : 

لؤلؤ انا براقبهم هما ماسكين فهد 


صرخت لؤلؤ بأعلي صوت وقالت : 

اخوي لا ياله روبرت 


ذاهبة الي حيث وصف عمها وذهبت ولحقت بهم ولكن رأت نور الذين ينهج ونظرت الي الرجال رأتهم مسكون فهد وهو يقاوم حتي وصلو الي كوخ وحبسه في 


سمعتهم لؤلؤ وهم يتحدثون قال احد الرجال : 

بلغ الريس الكبير ان كله تمام وانت بلغ الريس حمدان ان خدنا حفيد سلطان المنشاوي وتؤام لؤلؤ الصعيد 


سمعتهم ودب الغضب بداخلها وتحولت عينيها للغضب ونظرت لهم بشر وقالت : 

حد من الحرس ياخد عمي يوصله مع قصي وصلهم للبيت وانتو تعالو امعاي 


نظر لها نور الدين وقال : 

مستحيل اهملك يابت اخوي 


ردت وقالت : 

ارمح ياعمي انت تعبان ابعدو بالقوة من اهنية 


ظل يعاند فالحراس اخدت اؤامر من لؤلؤ وذهبه ب قصي ونور الدين الي الدار وجميع من في البيت سمع صوت فالكل فاق مخضوض 


نزلو الجميع ورأي نور الدين وقصي في حاله صعبة فقصي فاقد الوعي اما نور الدين به كدمات في جسدة من محاولة الجري وراء المطاريد وظل يركض ويسقط حتي اخر مرة سقط به سقط علي حجر فقدمة انجرحت ويدة وبعض الخدوش في جسدة 


اما قصي جري عليه الجميع وقالت قمر : 

ياولدى الحج ولدى يادياب ولدى مالو اسه حوصل 


اقترب منه سلطان ونظر له رأى دم ينزل من بنطاله انصدم وقال : 

جهزو العربية بسرعه 


كله نظر مكان ما ينظر سلطان ودب القلق وهناك من يصرخ فصرخت قمر صرخه هزت ارجاء المنزل ولحقتها خديجه ونعمه تبكي وأمل فجالة صدمة اما ياقوت فقد فقدت وعيها تجهزت السيارة وذهبة به الي المستشفي ونظرت قمر وقالت : 

فين ولدى فهد يانور الدين هو جي امعاكم 


نور الدين لا رد 


اقترب منه دياب وظل يهز به ويصرخ ويقول : 

ولدى فين ياخوي 


واخيرا فاق وقال : 

طلع علينا جطاع طرج وخطفه فهد ياخوي ولحجتهم بس لؤلؤ امرت الحرس يرجعوني مع قصي 


خبطت قمر علي صدرها وقالت : 

يامري يامري عيالي راحو ياكبير عيالي يادياب عاوزاهم دلوجت حتي سقطت مغشي عليها 


اتو الممرضين وحملوها والطبيب كشف عليها فضغطها انخفض من كثرة الصدمات اما عند ياقوت تنام في السرير الا جمبها حتي نظر سلطان وقال : 

ولدى انت فيك ايه 


نظرو علي هدومه وله اثر دماء حتي جرو الممرضين وحمله وظلو يسعفه من الجروح 


طلع الطبيب اخيرا وقال : 

قصي بيه طلعنا منه الرصاصه ياكبير وهننقله غرفه عادية متقلقوش 


ارتاحه ودخلو طمنه قمر وياقوت ونور الدين 


في مكان اخر وبتحديد في الكوخ انتشرت حراسة لؤلؤ وحوطه الكوخ وبدء ضربهم من الخلف حتي دخله الي الكوخ وهجمه عليه وظل ضرب النار يتبادل حتي دخلت لؤلؤ الي أخيها ونظرت للسلاح الذي مصوبينه علي اخيها حتي قالت بغضب : 

الرصاصه لو طلعت ولمست اخوي هكون امولعه فيكم كلياتكم ومش هيكفيني رجبتكم لا اني بعرف مكان عيلتكم وهجبهم وهجطع روسهم كليتهم بس جدام عينكم 


رد الرجل وقال : 

الا فضل تنسحبي وتاخدى ناسك وترمحي من اهنيه وانسي خيك 


ردت بغضب وهي تقول انت عملت الغلط يوم ما ترفع سلاحك علي اخوي حفيد سلطان المنشاوي وابن دياب سلطان المنشاوي واخو لؤلؤ الصعيد كبيرة الصعيد كلها 


ورفعت سلاحها وادت رصاصه خرجت من سلاحها الي رأسها وتفرقت بعض الطلقات علي جسده 


سقط منه سلاحه ودخل رجل من رجال المطاريد وانصدم اما عن لؤلؤ فكت اسر اخيها وسندته ونادات علي روبرت واعطتها فهد امانه له وامسكت سلاحين وظلت تضرب بكل غضب حتي انسحب من المطاريد والباقي تركهم منهم من مات ومنهم من يريد الأنقاذ 


ذهبت لؤلؤ واخذت اخوها المستفي رأها الجميع حتي هدائتهم وقالت : 

اهدو مفيش حاجه عاد بس عاوزة الدكتور يطمن عليه 


كشف الطبيب عليه وقال : 

متخفوش هو كويس 


ردت لؤلؤ وقالت : 

ليه فاقد الوعي 


رد الطبيب وقال : 

مخبوط علي راسه بس الحمدلله الخبطه مأثرتش في شوية وهيفوق 


في مكان اخر وبتحديد في القاهرة 


اتصلت جومانه ب حسام وهي بتبكي حتي قالت : 

حسام قصي بدقلو وما بيرد عليه كتير هتجنن حسام ما بعرف قلبي عم يأكلني بدي ياه حسام 


رد حسام وقال : 

اهدى جومانه متقلقيش اكيد نايم 


ردت وقالت : 

لا حسام مو نام هو قال ان هيحكيني قبل ما ينام في شئ معه انا متأكدة حسام ما بعرف ذو في ودقيت لخيتو وما عم ترد 


رد وقال : 

طيب اقفلي وانا هشوف واطمنك 


قفل معاها ودب الخوف بداخله فهو حلم بصديقه 


اتصل علي فهد لا رد وعلي نور الدين لا رد حتي رن علي ابيه رد دياب وقال : 

الوو ايوة ياولدى 


رد حسام وقال : 

عامل ايه ياعمي انا قلقان علي قصي وبرن مش بيرود 


رد دياب بجزن وقص له كل شئ 


انفزع حسام وقال : 

انا جي حالا سلام ياعمي 


اتصل حسام علي جومانه وقص عليها كل شى وظلت تبكي حتي صممت ان تذهب معه حتي تجهزت وعدا عليها وأخذها وذاهبه علي اول طيارة ليصلو سريعاً 


في المنزل تجلس امل ونجات وخديجه ونعمه حتي قالت نجات : 

في حد اهنيه وشه كيف البومه 


ردت أمل وقالت : 

صوح ياماي دخلتها دخلت شوم 


ردت نعمه وقالت : 

مش عارفه اي صوت العرس دى 


اتعصبت نجات وقالت : 

عرسه في عينك ياوكله ناسك انتي جري ايه يابت فاكرة نفسك عاد بجيتي صحبه البيت انتي بتحلمي 


ردت نعمه وقالت : 

اني صحبت البيت اكيد ما اني متجوزة سي مندور بيه الا مفيش منه في البلد واصل وبجيت راسي براسك يانجات اه صحيح من حفر حفرة ل اخيه وجع فيها وانتي الا وجعتي واطربجت علي رأسك كمان 


غضبت نجات من حديثها وهمت لترد نظرت الي الباب ودخلت لؤلؤ وقالت نعمه : 

ياكبيرة قصي بيه عامل ايه 


ردت لؤلؤ وقالت : 

زين يامرت عمي زين 


ردت نعمه بحب وقالت : 

لا جوليلي نعمه احنا جريبين من سن بعض واني عحبك جوى وربنا يعلم 


ابتسمت لها لؤلؤ فهي تعرف نعمه وتعرف طيبتها حتي قالت: 

خلاص يانعمه تمام اجده 


ابتسمت لها وقالت : 

نمام يابت الغالية عجبال ما تتسبحي هجهزلك الوكل وحياة قصي بيه ما ترفضي 


نظرت لها بحب وقالت : 

اموافجه طبعا 


ذهبت لؤلؤ ونظرت نجات بحقد لها فهي خليت الجميع يحبها ومكملتش يوم 


بعد فترة وصلت الطيارة وذهبت جومانه وقصي الي المستشفي نظر الجميع لها ويتسألون من تلك التي تبكي سلم حسام عليهم وسلمت جومانه حتي طلبت ان تراه 


حتي قال حسام : 

هو ينفع ندخل لقصي 


رد دياب وقمر وقالوا : 

ايوة ياولدى تعالي 


دخلو وفور دهولهم رأى قصي ينام علي الفراش والمحالليل متصله بذارعه حتي اقتربت جومانه وانفجرت بالبكاء وقالت : 

انت منيح انا كنت بعرف ان في شئ حصل معك بدك شو يازلمه بدك تجلطني مو هيك والله حرام عليك قصي وظلت تبكي بهستريا 


والجميع ينظر لها ولا يعرفون من هذه حتي قال قصي بتعب : 

اهدى ياجومانه انا كويس اهو 


ردت ببكاء بصوت عالي وقالت : 

شو يعني انت منيح وفي حد قوصك 


اقتربت قمر وقالت : 

اهدى يابتي ولدى زين الدكتور طمنا 


عند سماعها ان قصي ابنها اترمت جومانه بأحضان قمر وبكت جدا حتي فقدت الوعي بحضنها 


اتخضن قمر وقالت الحجو البنته فقدت وعيها نادو الدكتور بسرعه 


اخدوها وقصي بان عليه الفزع وهيتجنن ويقوم نظر له جده وقال : 

انت مضروب برصاص ارتاح هتكون ابخير بس مين دى الا جاتله نفسها عليك 


اتاهم صوت لؤلؤ وقالت : 

دى جومانه باجدى صحبتي وكمان هي وقصي عيحبه بعض هي جاتله نفسها لان عنجب اخوي بجنون 


نظر الجميع بصدمة وقالت قمر : 

هتتجوزها اياك 


رد قصي وهو ينظر لهم وقال : 

ايوة بس جدى يسمح لينا ويبارك جوازنا والله ياجدى جومانه طيبة جوى وهي من لبنان بس عمتها متجوزه بمصر وهي جدعه بس ابوها متجوز واحده تانية عتعذبها وهي حضنت امي اني خابر هي حست بحنان اماي والله 


ذهبت قمر تطمئن عليها فاقت وقامت مفزوعه وقالت : 

ما بدي اكون هون وين قصي 


هدئتها قمر وحضنتها حتي قالت جومانه : 

حبيت ضمتك كتير ياامي اشتقتلك كتير ياامي وظلت تحكي ولكن دون وعي بكت قمر علي حالها حتي اكملت جومانه وقالت : 

ما بدى قصي يصيبه مكروه بدي اكون معه علطول يارب يخليلي ياه حتي فاقت ورأت نفسها داخل احضان قمر 


نظرت لها جومانه وبكت وهدائتها قمر وقامت جومانه وصممت الذهاب الي قصي دخلت والكل ينظر لتلك البنت التي تعشق ولدهم عشق واضح حتي قالت : 

انت امنيح مو هيك عم تتألم 


رد وقال بحب : 

لا ياحبيبتي انتي زينه دلوقتي 


ردت وقالت : 

انا منيحه طول ما انت منيح قصي 


رد سلطان وقال : 

عتحبه بعض واحنا واجفين اجده 


نظرو له بخوف حتي ابتسم سلطان وقال : 

عيفكروني بأيام شبابي امعاكي ياقوت كيف جدتك كانت اتخاف عليه جوى 


ابتسم الجميع وظلو هكذا وفهد ظل يرخم عليهم اما عند لؤلؤ نزلت البلد بحصانها ومعاها بعض الحرس وروبرت 


وامسكت السلاح وذهبت الي بعض البيوت واقتحمت بيت في الجزيرة وظهر رجلين ونظرو لها وعيناهم بتزوغ 


حتي قالت لؤلؤ : 

المطاريد اقتحمو طريج خواتي وعمي وخطفه اخوي وتؤمي ودلوجت هما بأمان بس الخاين ملوش مكان بوسطينا صوح ياخلج 


ردوا الناس وقالوا :

صوح ياكبيرة 


ردت وقالت : 

اسحبه البهايم دول وخدوهم حاولو يهربون ولكن حسروهم واخدهم وذهبت لؤلؤ وتم حبس الرجالة في مخزن خاص بعائلة المنشاوي وكل هذا حدث تحت نظرات أسد وهو ينظر لها بأعجاب 


في مكان اخر وبتحديد في منزل سلطان المنشاوي وصل الجميع ومعاهم قصي وجومانه وحسام ودخلو حتي رأت نعمه جومانه وقالت : 

مين الجمر الا امعاهم دى 


نظرت نجات وقالت : 

يامري ابوكي اتجوز تاني اياك يابت ياامل 


حتي سمعت فهد يقول : 

تعالي ياجومانه ارتاحي 


ردت وقالت : 

لا فهد بدى اطمن علي قصي واشوفه بدو شئ 


نظرت نجات بصدمة وقالت : 

يامري ومين البنته الا حديدتها غريب دى 


جلس الجميع حتي اقتربت نعمه من قمر وقالت : 

حمدلله على السلامة ياحبيبه جلبي الحمدلله ان ولدك بجا زين 


ابتسمت لها وقالت : 

تسلميلي يانعمه ويسلم يدك علي الوكل الا شيعته 


ردت نعمه وقالت : 

انتي خيتي يا ابله قمر عيب تشكريني 


احتضنتها حتي قالت خديجه : 

اما قمر هي مين الحلوة دى 


ردت قمر ب ابتسامه وقالت : 

دى حبيبه ولدى قصي عيحب ياخديجه 


سمعت تلك الكلمات وانصدمت وذهبت الي ابنتها واخذتها للغرفه وقالت : 

ياميلت بختك ياحزينه 


ردت أمل وقالت : 

في ايه ياماي 


ردت وقالت : 

البنته الا لسانها معوج تحت طلعت حبيبه قصي ياحزينه ياما جولتلك 


بكت أمل وقالت : 

مليش صالح اتصرفي ياماي اجده هيجوزها وجدى شكله جبلها هو وستي ياقوت 


ردت وقالت : 

الصبر يابتي متخفيش في خطه هعملها بس انتي تنفذيها امعاي وتسمع كلامي 


ردت أمل وقالت : 

هسمع ياماي 


دخل قصي غرفته ليرتاح حتي رأها في الغرفة بملابس ضيقه وقال بصدمة : 


البارت 15 


رواية لؤلؤ الصعيد 


الكاتبة : اية علي الشربيني 


دخل قصي غرفته ليرتاح حتي رأها في الغرفة بملابس ضيقه وقال بصدمة : 

أمل بتعملي ايه اهنيه وايه خلجاتك دى اطلعي من اهنيه 


ردت بدلع وقالت : 

كيف اطلع وأهملك ياحبيبي ومالها خلجاتي زينه اهي 


رد بغضب وقال : 

خلجاتك دى من ميتا عتلبسيها اتحشمي يابت عمي واطلعي برة معيزش انادى علي كل الا في الدار 


اقتربت منه وحطت أيديها علي رقبته بدلع وقالت : 

مالك ياقصي ليه متحيسش بيه عاد اني بحبك جوى 


بعدها قصي بعصبيه وقال : 

انتي جليله الأدب اطلعي برة اني محبكيش واصل اني خلاص هخطب جومانه ويلا همليني بجا


اتعصبت أمل وقالت : 

هنشوف ياولد عمي هتتجوز مين 


وخرجت وتركته وهو يضرب يد علي يد ويقول : 

كيف اجده محتاجه تتربي 


ذهبت أمل وكانت في انتظارها نجات حتي قالت : 

خير يابتي عملتي ايه 


ردت وهي مكشرة : 

مهموش ياماي وكمان هجوز واحده اسمها جومانه 


انصدمت نجات وقالت : 

يامري فوجي يابت العبيطه عتعرفي مين جومانه دى 


ردت وقالت : 

مين ياماي 


قالت نجات : 

الا جات امعاهم يابت بطني الا تحت دى يالي نايمه على ودانك 


ردت أمل بحقد وقالت : 

بجا هي دى جومانه يبجا تساعديني ياما نطفشها 


ردت نجات وقالت : 

تسمعي الا اجولك عليه 


ردت وقالت : 

حاضر ياماي انا من يدك دى ليدك دى 


ردت نجات وقالت : 

زين جوى 


في مكان أخر وبتحديد في غرفة جومانه تجلس وتنعم بحمام دافئ ولبست ملابسها ونزلت وقابلت في طريقها قمر حتي قالت قمر : 

تعالي يابتي امنوره 


ردت جومانه بحب وقالت : 

يسلمو كتير بيتكم كتير بيجنن 


ردت قمر بحب وقالت : 

عيونك الا حلوين ياحبيبتي بصي انتي زي لؤلؤ بتي وهتكوني مرت ولدى عاوزاكي تعتبرني زى أمك زين جوليلي ياماما كيف ما تجوله 


ردت بحب وحضنتها وبكت وقالت : 

انا حسيتك ماما والله امي تركتني صغيرة كتير وأبي اتجوز ومرته ل ابي كتير عذبتني معها انا مبسوطه اوووى معاكم 


ردت قمر بحب وقالت : 

متبكيش ياحبيبتي اني اهنية امك وكمان دياب ابوكي احنا اهنيه هنكون عيلتك ياجمر انتي 


ردت جومانه بحب وقالت لها : 

ربنا يخاليلي ياكي ويدمكن الي امي 


وهناك من يراقبهم بحقد 


في مكان أخر وبتحديد في منزل نوح ابو زهران


قال أسد : 

ياجدى هنروح ميتا بيت الحج سلطان المنشاوي 


اتاه رد من اخيه فارس وقال : 

هتروح عند الجمر خدوني معاكم عاد بجا 


رد نوح بضحك وقال : 

خلي سمر تاجي تعلجك من رجبتك ياحزين وانت يااسد شيعت وجبت الزيارة 


رد اسد وقال : 

ايوة ياجدى كله جاهز 


رد وقال نوح بصوت قوي : 

يافتحية انتي يامري 


ردت وقالت : 

نعم ياكبير 


رد وقال : 

اجهزي ياله هنروح بيت نسيبنا نطمن علي خطيب ميادة وقصي ولد دياب 


ردت وقالت : 

حاضر يا كبير 


وذهبت وهي تبرتم وتقول لبنتها سعدية : 

مخابرش ليه كل الا جايبة دة كل دة علشان بنته المعدولة اياك 


ردت سعدية وقالت : 

مخابراش ياماي هو مهتم بيهم لدرجادى 


ردت وقالت بغيظ فتحية : 

ما هم أكبر دوار في البلد ومن كبارتها منسياش الزيارة الا جم بيها ولسه هروح واشوف الدوار اه يامري علي بت نازلي دى 


تجهزة وذهبة وحين وصولهم دخلت فاتحه الدار وهي تنظر لجمال المنزل واثاثة ونظامه وتكتم غيظها ورحبت بيها قمر وياقوت وجلست وهي تتصنع الأبتسامه حتي اتت لؤلؤ والقت السلام علي الجميع واتت من ورائها جومانه والقت السلام نظرت فتيحه لجومانه وقالت : 

ومين الجمر دى 


ردت قمر بأابتسامه وقالت : 

دى صحبت لؤلؤ بتي 


ردت فتحية وقالت : 

يامرحبا يابتي 


ردت جومانه وقالت : 

اهلين فيكي 


تركتهم لؤلؤ وذهبت حيث يجلس جدها ودخلت والقت السلام وحين رأها أسد سرح في جمال عيونها وقوتها 


حتي قال سلطان : 

تعالي يابتي 


القيت السلام علي نوح وأسد السارح حتي قال نوحبصوت مسموع يفيق أسد : 

يااهلا يابتي عنسمع عنك سمع خير جوى ربنا يجويكي يازينه الصعيد كله 


ابتسمت له وقالت : 

متشكرة جوي ياجدى 


ابتسم لها حتي قال أسد : 

مكنتش امصدج ان في ابنته تطلع الجبل وتحارب المطاريد بس حديد جدى سلطان عنك زين جوى 


ردت وقالت : 

مفيش فرق بين البنته والراجل في فرق بين الا يسكت عن الحق يستاهل يعيش جبان 


رد نوح وقال : 

المطاريد نزلو عندينا 


ردت وقالت لؤلؤ : 

كيف ياجدى ومجولتليش ليه 


رد وقال : 

أسد جام بالواجب يابتي وقص عليهم الحكاية 


نظرت له لؤلؤ وهي تتذكر انه شافته قبل كدة حتي نظر لها ليثبت لها وغمز لها بعيونه 


انصدمت من عملته ونظرت لها بقوة حتي بادلها نظرة اعجاب وتركتهم لؤلؤ وذهبت ولكن استأذن أسد وقال : 

هستأذن اعمل مكالمه ضروري 


طلع وراها وقال : 

افتكرتيني عاد صوح 


ردت بحده وقالت : 

بعد عني ياحزين وبطل شغل المراهجه دة بكفي عاد المطار 


رد وقال : 

مخابرش كيف ابنته كيف الجمر يكون معندهاش غير الحرب والضرب نسيتي جلبك ولا ايه 


ردت وقالت : 

ملكش صالح وامشي عاد احسن 


قطعها وهو يقترب منها ونظر في بحور عينيها وقال : 

احسن ايه بجا ها سكتي ليه عاد مجدراش تاخدى نفسك صوح اني اجده لما بشوفك 


ردت بصدمه وقالت : 

بعد ياوكل ناسك انت واياك تقرارها تاني انا بحذرك 


رد وقال : 

هقرارها بس لما تكوني مرتي 


انصدمت وقالت : 

دة بعيد عن عيونك 


رد وقال : 

عيوني ملكك كيف ما سرجتي جلبي 


تركته وذهبت وهو ابتسم فهو يري الخجل يظهر عليها فهي في الاول والاخر أنثي 


في مكان أخر وبتحديد في الجبل 


يجلس حمدان ومعه رجالته وكبير المطاريد معهم ويتوعد ل لؤلؤ وقال : 

اخوي مات بسببها ياجمدان وطار اخوي مسبوش واصل عاوز نشوف حل اطفي بي ناري 


رد وقال : 

هجولك الحل ياريس بس اهدى وهخليك تطفي نارك وناري


ردت الريس وقال : 

بينا ندفن اخوي والرجالة 


وذهبه يدفنوهم 


في مكان أخر وبتحديد في منزل نوح ابو زهران عند وصولهم قال نوح : 

عاوزك ياولد 


رد أسد وقال : 

حاضر ياجدى 


جلس نوح ونظر ل أسد وقال : 

عتحبها صوح 


انصدم أسد وقال : 

مين دى ياجدى 


رد وقال ب سعادة وقال : 

لؤلؤ ومتخبيش عليه عاد 


رد وقال : 

عتفهم عليه علطول ايوة ياجدى بس هي دماغها كيف الحجر 


رد نوح وقال : 

جرب منيها وكون امعاها وساعدها وسيب الباجي عليه 


رد بسعة وقال : 

ربنا يخليك لينا ياجدى 


فرح نوح لفرحه أسد فهو حفيدة الاول 


في مكان اخر تجلس لؤلؤ وهي تتذكر حديث أسد حتي قالت في سرها : 

دة مجنون دة ولا ايه مخابرش كيف يسمح لنفسه ويتحدد اجده امعاي بس ملحوجه يانا ياانت يااسد 


في مكان اخر وبتحديد في غرفة نجات تجلس هي وابنتها أمل حتي قالت نجات : 

اسمعي يابت لازم نطفشوها من اهنية هي وبت المركوب نعمه 


ردت أمل بحقد وقالت : 

ياريت ياماي بس كيف 


ردت نجات وقالت لها بخبث : 

اول حاجه لازم نخوفها من المكان هجيب *****************


ردت أمل بصدمه : 

يامري ياما لا دة جدى يجلب علينا لا شوفي حل غيرو 


ردت نجات وقالت لها بخبث : 

اسمعي ياخيبه البت دى دخلت جلب قمر يعني اجده هيتمم الجوازة وانتي حره فكري وشيعيلي خبر 


في مكان اخر تجلس نعمه في غرفتها وتلبس ملابس جميلة وتمشط شعرها مع ميك اب خفيف دخل عليها مندور وقال : 

ايه الجمر دة متجوز جمر ياولاد يخربيتك يانجات نستيني ان اشوف الجمر 


ضحكت ضحكه عالية أذابت بها قلب مندور ليقترب منها ويقول : 

ليلتنا جمر ياجمر هروح اتسبح وجيلك ياجميل 


ضحكت ضحكه رنانه وقالت : 

متعوجش ياحبيبي الا بتوحشني جوى 


رد بهيام وقال :يابوي علي كلامك الا يدوخ هجيلك علطول ياجمري 


دخل مندور ينعم بحمامه اما نعمه سمعت باب الغرفه يدق قالت مين : 

اتاها رد وقالت : 

افتحي ياوكله ناسك 


فتحت نعمه وقالت : 

عامله ايه يانجات خير جايه ليه السعادى متعرفيش اننا عرسان ولا اي 


نظرت لها نجات بغضب وحقد فرأتها جميلة حتي قالت : 

مهطوليش اهنيه كتير يابت المركوب وشوية الحمر والاخضر دة مهينسوش مندور مرته وام عياله 


ردت نعمه بضحكه رنانه وقالت : 

ووه وووه ما اني بردك مرته وحبيبته وهكون ام عياله بردك حتي اسمعي اجده 


سمعت مندور يقول : 

جيلك ياجمري ليلتنا جمر زيك 


حتي خرج من الحمام ونظر الي الواقفه وقال : 

ياساتر يارب عاوزة ايه ببوزك دة 


ردت نجات وقالت : 

نسيت مرتك عاد ما اني ليه حج عليك بردك 


رد وقال : 

اني لسه عريس يامره وهجسم الايام بس خليكي مطرحك والجدول هيجيلك ياله بلاش غم وتضربيلي الليله 


اشتعل غضب نجات وخرجت وقفل مندور الباب وسكعته يقول : 

الجمر ماله لا متكشريش دة الليله ليلتك ياجميل 


حتي ضحكت ضحكه رنانه وقالت : 

الليله زينه بوجودك يارجلي وياسندى 


وظلت نجات يزيد غضبها ودخلت غرفتها وقالت : 

يانا ياانتي يانعمه 


في صباح يوم جديد استيقظ الجميع نزلت أمل ونظرت الي قصي الجالس ومعه جومانه وهي يبتسم لها وهي كذلك حتي غضبت من حديثهم واقتربت وقالت : 

كيفك ياقصي بجيت زين 


نظر لها وتجاهلها حتي قال : 

زين ياله ياجومانه تعالي افرجك علي الجنينه عتحبيها جوي 


ابتسمت له وقالت : 

هحبها كتير علشان هكون معك حبيبي 


ابتسم لها وقال : 

حبيبت جلبي ونور عيوني ياله تعالي 


غضبت أمل وذهبت الي أمها وقالت : 

اموافجه ياماي جهزى المطلوب 


ردت نجات بشر وقالت 



الفصل السادس عشر من هنا



بداية الروايه من هنا




اللي عاوز باقي الروايه يعمل متابعه لصفحتي من هنا 👇👇


ملك الروايات


لعيونكم متابعيني ادخلوا بسرعه


👇👇👇👇👇


جميع الروايات الكامله من هنا






Post a Comment

Previous Post Next Post