الشهد والدموع البارت التاسع عشر حتي السادس والعشرون بقلم ديدا أحمد


الشهد والدموع

البارت التاسع عشر حتي السادس والعشرون

بقلم ديدا أحمد


 ١٩&٢٠

لا اله الا الله محمد رسول الله 

اللهم صلي علي سيدنا محمد في الاولين والاخرين وفي الملا الاعلا الي يوم الدين 

الشهد والدموع 

           الفصل ١٩

وقفنا المره الي فاتت لما الستات دخلو علي البنات الاوضه وكانت شهد قالعه النقاب ودي يعتبر اول مره يشوفو شهد من غير النقاب 

الستات كلها وقفت متنحه وفي صوت واحد ...الكل نطق (هدي )

البنات استغربو الموقف وشهد كمان ليلي راحت علي شهد ووقفتها وعماله تبص لملامحها كانها بتحفرها 

مريم .اول وحده اتكلمت .في ايه يا جماعه مالكم 

دي بني ادمه زينا مش روح 

كان صوت مريم الي طلعهم من صدمتهم 

مريم في ايه يا جماعه متفهمونا 

وشهد هتموت مش عارفه في ايه ومين هدي دي 

الحاجه ملك .ولا حاجه يا بنات بس انتو مش ملاحظين ان شهد شبه هدي مرات عمكم جلال الله يرحمها 

الكل الله يرحمها 

مليكه .بس احنا اصلا مش عرفين شكل طنط هدي 

عمو جلال شال كل الصور بتاعتها من الفلا علشان علي 

يسرا .فعلاجلال عمل كده علشان علي ميتعبش 

شهد .طيب يا جماعه يخلق من الشبه اربعين دورو بقا علي ٣٩ الي فاضلين هههههههه

بس الحمد لله اني شبه واحده بتحبوها لو كنتم بتكرههوها كنت اتنفخت 

الكل ضحك علي خفه دم شهد 

وخلاص الموضوع عدا والكل انشغل في جو الحفله والفرح وكملو غنا ورقص والحاجه كريمه وغاليه وملك وجميله غنو مع بعض للبنات والبنات صور الحفله الصغيره بتاعتهم طبعا بعد ما شهد لبست النقاب .

واليوم عدا والبنات قامت تجهز وكانو جايبيين ميكب ارتست للبنات من افخم بيوتي سنتر في القاهره 

وهنا وشهد بيساعدوهم في اللبس

والشباب تحت كل واحد علي نار وعمر وزين هيموتو ويلمحو هنا وشهد بس البنات منزلوش من الاوضه خالص 

الساعه ٩مساءا يبدا المعازيم بالقدوم وكان حفل كله حبايب وكانو عزمين نواب مجلش الشعب ومدير المباحث ومحافظ القليوببه وبعض القيادات قي المحافظه بس احسن حاجه مكنش فيه صحافه الا الي حامد دعاهم بس 

كان حفل نوعا ما هادي والموسيقي هاديه وكل حاجه تمام وبعد ترحيب بالضيوف علي اكمل وجه 

المازون جه وقعد علي الترابيزه المخصصه له 

المازون .فين العريس

مراد ويوسف وادهم .انا 

المازون .مين هيبدا 

الكل انا 

حامد ضحك .نبدا بالكبير 

مراد قعد .والله محد هيكتب قبلي انا الاول 

الكل ضحك والبنات بتتفرج فوق وعمالين يضحكو علي الشباب 

والمازون كتب الكتاب لمراد ومليكه 

وبعد كده يوسف وحنين 

وفي الاخر ادهم ومريم 

وكل اب كان وكيل بنته 

وحامد اخد الدفتر وطلع للبنات علشان يمضو عليه وبارك للبنات وحضنهم وسابهم ونزل 

والبنات فوق بتارك لبعض وكمان كل ام حضنه بنتها وقدمت لها هديه طقم دهب رقيق جدا 

وفي مصر مع الفرح لايخلو من الدموع والكل فرحان ماعدا الي نار الشوق وكلاهم ومعزباهم 

والبنات نزلو وكانت كل بنت ملكه متوجه وماشاء الله جمالهم يسحر 

والشباب كل واحد لابس بدلته وكانهم مودل يخطفو العين كل واحد جه عينه علي حببته العقل طار من جمال البنات 


والكل احتفل وفرح وهنا وبارك وكل عريس مع عرسته وكل عروسه لبست شبكتها 


عند يوسف وحنين 

يوسفبعد ما لبس لبس حنين الشبكه وكان طقم سوليتير تحفه باس اديها وباس جبنها 

وهمس لها .ملكه قلبي المجنونه .مبروك عليا انتي

انا انهارده حاسس اني ملكت الكون وحلم حياتي ربنا حققهولي ......... انا مش مصدق ان كل الجمال ده بقا بتاعي انا بس يارب صبرني لحد الفرح وباس ايديها تاني 

مبروك يا اجمل عروسه في الكون 

حنين بكسوف الله يبارك فيك انما ايه الكلام الحلو ده 

يوسف .دا لسه الحلو مجاش ادانا هشبعك حلو وحادق لحد ما نفسك تغم عليكي 

حنين .هههههههههههههههه

يوسف .بغمز تؤبرني ها الضحكه 

..................... ...... 

اما عند مراد ومليكه 

مراد لبسها الشبكه وكانت طقم الماظ حر يجنن

مراد .بت يا مليكه 

مليكه .نعم 

مراد . ايه يابت الحلاوه والجمال ده متجيبي بوسه 

مليكه .تنحت 

مراد لا متنحيش انا دلوقتي جوزك وليا حق عليكي والكلمه الي اقولها تتسمع ماشي ولا 

قومي يلا هاتي بوسه 

مليكه .مصدومه وهتعيط بجد 

مراد .خلاص يابت بهزر هاجلها لما نبقي لوحدنا ههههههههه وباس جبينها وقلها مبروك ياقلبي يا مليكتي 

مليكه .الله يبارك فيك 

........................................

نروح عند ادهم ومريم 

ادهم لبس لمريم شبكتها وكانت كوليه الماظ حر معمول لها مخصوص ومكتوب جواه مريم بالفصوص 

وطقم سوليتير اسوره والخاتم بتاعها بس كان زوقهم فوق الرائع

ادهم .مسك ايد مريم بس مريم شدتها بسرعه من غير ما حد يحس 

ادهم رجع مسكها تاني 

ادهم بكل حب باس ايديها .انا اسف

مريم .تنحت نعم 

ادهم .انا اسف حقك عليا سامحيني كنت غبي ومبهمش كنت في غفله بس بفضل ربنا ثم انت ربنا فوقني قبل فوات الاوان 

سامحيني والله هحاول اعوضك عن كل غلط غلطه في حقك 

مريم .مش مستوعبه الي بيتقال ودقات قلبها بتزيد وتقريبا كانت سمعاها ومش مصدقه الي بتسمعه

ادهم .مريمي ولا اقولك الجوهره الناعمه زي زميلتك 

ردي عليا قولي اي حاجه 

مريم ..................

ادهم .مش مهم مش عاوزه تتكلمي انا هتكلم 

انا اسعد واحد دلوقتي انا اتردت فيا الروح لما مضيتي علي القسيمه والله هحاول اعوضك عن كل دمعه نزلت منك بس قولي انك مسمحاني 

مريم .رفعت عنيها له وحركه راسها 

ادهم بسعاده .افهم من كده انك سامحتيني 

والله اكبر يحيا العدل انا بعشقك وكل التصرفات الغبيه دي كانت غصب عني انا لما بشوف حد بيقرب لك ببقي شبه الطور الهايج 

مريم .ضحكت 

ادهم الله اكبر ضحكت يعني قلبها مال وغمز لها بعنبه 

وكمل انما ايه الحلاوه الي انت فيها دي 

مريم .شكرا 

ادهم .شكرا ايه يا مريم متقوليلي جزاك الله خيرا احسن 

مريم ضحكت 

ادهم ومالو اضحكي براحتك لما نبقي لوحدنا هظبطك 

والنبي عسل ههههههههههه

مريم. تنحت من كلام ادهم 

ادهم .متستغربيش مش انتي مش عاوزه ادهم القديم ابو دم بارد انا بقي هتحول معاكي ل سومه العاشق فاستحملي بقا بس ايه رايك في التغير مش احسن 

مريم . مش مستوعبه ولا عارفه تفكر ولا عارفه تتصرف

بس قلبها فرحان بالتغير وبصت له وحركت راسها بالايجاب 

ادهم بهمس وغمز لها يارب صبرني

.................................... .......

عمر راح ناحيه هنا 

عمر .منوره يا انسه هنا 

هنا مرسي جدا 

عمر .لا مرسي علي واجب بس ماشاء الله الفستان بتاعك تحفه 

هنا ده من زوقك 

عمر .يلا بقا عوزين نقولك عقبالك قريب 

هنا . بكسوف مرسي 

وتستاذن علشان تروح للبنات 

وعمر يسبها تمشي.اتفضلي 

ويقف يبص علي خيالها 

من ورا ييجي جاسر ومازن 

جاسر .. اثبت مكانك ايه يا عم النحنوح متهدي شويه 

البت بقت طماطم وكلها يومين ونروح نخطبها 

عمر .يلا يا خفيف انت هو حلو عني وسبوني في حالي 

ويسبهم ويمشي 

..................

عند زين عنيه عماله تلف في الجنينه تدور علي شهده 

وفعلا يلاقيها قاعده علي ترابيزه لوحدها 

يروح عندها ويتكلم بجديه 

زين .د شهد 

شهد .اي خدمه يا د زين 

زين لوسمحت ممكن اتكلم معاكي كلمتين مهمين 

شهد طبعا اتفضل وانا كمان عاوزه اسمعك 

زين طيب كويس 

جدي قالي علي رفضك لطلبي 

شهد كانت هتقاطعه بس هو وقفها بحركه من ايده 

زين لوسمحتي سبيني اتكلم 

انت رفضتي الجواز وده حقك بس فعلا انا محتاجك معايا في المستشقي 

وانا عارف انك عاوزه تتعلمي معايا يعني المصلحه مشتركه 

فانا هستناكي بعد ما نرجع من هنا تيجي تكملي تدريب في المستشفي معايا 

شهد .انا متشكره جدا لتفهمك وانا يشرفني اني اكمل تدريب مع حضرتك 

وياريت حضرتك تقدر موقفي 

زين .مفيش اي مشكله 

شهد .طيب عن ازنك البنات بتشاور ليا 

زين . اه طبعا اتفضلي 

شهد تروح للبنات وهو يسرح في جمالها 

زين في باله .هتبقي من نصيبي ياشهد بمزاجك او غصب 

وكمل بتملك مبقاش انا زين الهواري لو الي انا عاوزه محصلش


علي واقف جنب جلال 

جلال .عقبالك يا حبيبي 

علي . في حياتك يا حج 

جلال .يلا يابني شد حيلك نفسي اشيل عيالك قبل ما يجرالي حاجه 

علي بعد الشر عليك يا حج ادعيلي انت بس 

جلال .ربنا يكتبلك الخير يا حبيبي

عادل جه عليهم متيجو يا جماعه نتصور مع الشباب 

وفعلا الشباب كلها تتجمع ويرقصو سوا والبنات بتتفرج عليهم والفرحه باينه علي الكل وفعلا عملو جو فرح اوي وكل العيله اتصورت مع العرسان وكانت الحفله جميله والكل فرحان ومبسوط 

وشويه والحفله تخلص والمعازيم تروح ويتبقي العيله بس 

وكل عريس استاذن انه ياخد مراته ويخرجو شويه .

والاباء باركو لهم و وافقو بس نبهو عليهم ميتاخروش 

والهام اخدت شهد وهنا تطلعهم الاوضه علشان ياخدو راحتهم 

وكل واحد راح علي بيته علشان يستريح

وفي شباب هتسافر الصبح علشان المستشفي والشركه 

لكن الاباء والامهات هيكملو الاجازه هنا في البلد والبنات رجعو من السهره امبارح متاخر وكانو في قمه سعادتهم وكل عروسه كتبت الي في قلبها في الجيست بوك الي شهد جابته هديه لهم وكل زوج كتب لزوجته الي في قلبه وكل بنت قرات كلام زوجها بعد ما رجعو من السهره وقبل ما يتامو

وكانت احسن ليله تمر علي قلوب الاحبه 

....................

وتشرق شمش يوم جديد وتتزين الوجوه بالمحبه والشوق 

وهنا وشهد يجهزو شنطتهم ويسلمو علي البنات وينزلو يسلمو علي كل العيله ويستعدو للرحيل 

وهنا بباها ييجي ويسلم علي العيله ويستاذن ويمشي علشان عنده شغل مهم 

وشهد. راشد يصمم ان السواق هو الي يوصلها 

ولسه شهد هتخرج تليفونها رن وكانت والدتها 

شهد .الو يا ست الكل 

سميره .............

شهد بصوت عالي ونرفزه (لدرجه ان الكل انتبه وقلق من طريقه كلامها في الفون بس محدش اتدخل) 

نعم انتي بتقولي ايه يا امي هو الحيوان ده ازاي يعمل كده 

سمييره ....... ............

شهد بعياط .حاضر يا امي مسافه السكه هكون عندك متعمليش حاجه انا هكلم المحامي ييجي يشوفهم هم عاوزين ايه 

سميره .....................

شهد .متعيطيش يا ماما والله لو وصلت لاقتله بايدي 

يلا سلام مسافه السكه 

راشد .في ايه يا شهد ..... ..

شهد بعياط واستعجال ...... .............

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم 

الشهد والدموع بقلم هدير احمد (ديدا احمد)

              الفصل ٢٠

وقفنا الفصل الي فات لما سميره كلمت  شهد  وكانت بتعيط 

وكل العيله كانت متجمعه في قصر راشد علشان هيفطرو مع بعض ما عدا العرسان والعرايس علشان نامو الفجر ولسه مصحييوش 

شهد بعياط .لو سمحت انا لازم امشي دلوقتي 

راشد .اهدي يا بنتي و فهميني بس حصل معاكي ايه 

شهد .ولدتي في مشكله ولازم اروح لها  ارجوك لازم امشي دلوقتي 


راشد بجديه لا تقبل النقاش .قولي في ايه ومتضيعيش وقت يمكن نقدر نتصرف من هنا قبل ما توصلي 

شهد .ملقتش مفر  وعاوزه تخلص علشان تلحق مامتها  فمجادلتش وبدات تحكلهم 

شهد .اختي كانت متجوزه رجل اعمال من عندنا وبعد كده اتقبض عليه علشان شغله مش كويس 

فاختي رفعت عليه قضيه خلع  بس هو طلقها قبل القضبه و.......


عادل اتكلم .وطبعا ردها غيابي صح 


شهد .فعلا وجاى لنا بعد ماخرج قالنا انه ردها 

بس هي مسافره من ساعه مطلقت  كانت بتكمل دراستها


عادل .تمام وايه المشكله دلوقت


شهد. ماما بتقولي ان الزفت المحاني بتاعهة  جايب البوليس وقدم بلاغ في امي بيتهمها  باختفاء نور 

عادل .لا صايع 

كل العيله الي موجوده انتبهت لعادل


حامد ..ليه يا عادل بتقول كده 


زين. بص لشهد لقاها  منهاره وبتعيط وجه كلامه لعادل 

زين .متقول بسرعه قصدك وتتحل  ازاي  ايه مش شايفها  حالتها عامله ازاي 

عادل اهدو يا جماعه .الموضوع ميخوفش 


شهد بلهفه .ازاي يعني 


عادل .كل الحكايه انه مش عارف مكانها  فهو قدم البلاغ ده لما غلب حماره 

فالتحقيق  طبعا مع مماتك هيعرف المعلومه كامله لان هي معندهاش خبره وهتحكي بحسن نيه للبوليس  علشان متتهمش انها مثلا خطفاها اجبار او عرضتها لاذي زي ما هم هيفهموها 

بس خلي بالك يا دكتوره  هو اكيد متفق مع المحامي بتاعكم  علشان هو الي هيوصل لمامتك التهم الي موجهه ليها زي مقولت لك ويخوفها وكمان 

المحامي لوطلب ان المعلومات تكون سريه هو برده مش هيعمل حاجه  ولا هيعرف حاجه  فاكيد هو مظبط المحامي بتاعكم 


زين .والحل دلوقتي ايه 


عادل .مفيش وبص لشهد انا هروح معاها وهلعب هولك علي الشناكل  متقلقيش 

بس معلش هطلب منك طلب يا عمي ووجه كلامه ل ماجد 


ماجد. خير لو اقدر مش هتاخر 

عادل .حضرتك تكلم حد من المدريه يوقف تنفيذ امر الضبط لحد بس ما نوصل 


ماجد دي سهله  عن ازنكم  هعمل تليفون 


امال جت اخدت شهد في حضنها طمنتها  .وكل العيله طمنتها  واكيد مش هيسبوها هي بقت واحده منهم 


راشد .متخافيش يا شهد كله هيتحل  وعادل هيبجي معاكي وزين وحمزه علشان لو احتاجتو حاجه برتبته ومركذه يقدر يتصرف  

حمزه وزين .تمام احنا جهزين 

وشهد واقفه عماله تعيط وامال وخداها في حضنها وبطمنها 


ماجد جه . وبص لشهد خلاص يا بنتي اطمني القوه خدت امر بالنسحاب  بس خليت اتنين عساكر يامنو البيت علشان طليق اختك ده ميعملش حاجه 

والضابط الي في المدريه مستنيكم  هناك لما توصلو  

شهد .بامتنان .شكرا جدا انا مش عارفه من غيركم كنت هتصرف ازاي 


حامد .يا بنتي  انت دلوقتي زي بنات العيله بالظبط وانت بنت حلال وتستاهلي كل خير  واوعي تفتكري اننا بنعمل معاكي جميل 

.احنا بنحاول نرد جزء من  وقفوك مع مريم في موقف الجامعه 

شهد استغربت  .انا معملتش حاجه تستاهل 


عاصم .متستغربيش مراد قالنا كل حاجه والشكر الي في الدنيا ميكفيش موقفك مع بنتي 

تليفون شهد يرن 

شهد دي ماما 

شهد .الو يا امي 

سميره ...............

شهد .خلاص متقلقيش انا مسافه السكه وهكون عندك ومعايا المحامي 

سميره .......     .... . 

شهد .لا يا امي مكلمتش .استاذ اشرف المحامي 

في محامي قريب مريم حكتله القصه وهييجي معايا 

يلا سلام 

و فعلا  شهد تسلم علي العيله وتشكرهم وتروح ومعاها زين وعادل وحمزه

............................   .................     

في النادي .مروه قاعده مع زمايلها بيفطرو 

هشام .مالك يا مروه وشك مقلوب ليه عالصبح 

كارما.صحيح يا مروه مالك بقالك كام يوم كده مش تمام 

سامر .بطلو غلاسه عليها هي مش عاوزه تحكي  والله انا بقول حب جديد  وغمز لهم وضحك 

كلهم يضحكو علي كلام سامر  وحركاته 

مروه .بطلو رخامه بقا 

سامر يابنتي واحنا من امته بنخبي حاجه عن بعض

مروه .بتنهيده .الدكتور الي بتدرب معاه في المستشفي بيعاملني معامله وحشه وشايف نفسه عليا وانا هطق وباجي قدامه بتلجم  وكام مره يحرجني وسط التمريض والعيانين   وبابا مصمم  علي اني اكمل في المستشفي مش عارفه ليه 

وانتو عارفين اني عمري ما حد عاملني كده وهموت وانتقم منه وافضحه وسط المستشفي  وهو الي  يجيلي برجله ويطلب السماح  كمان  بس مش عارفه اعمل ايه والكلام ده يحصل ازاي 

بس الصبر مبقاش انا مروه الشافعي  ام دوخته وخليته يندم  علي كلامه معايا 


كارما .اهدي يابنتي وهو الشغل ياما فيه 

سامر وهشام .واحنا معاكي والي انت عوزاه هنعمله 

ويفطرو ويضحكو وكل واحد يدور علي فكره للانتقام

بقلم ......ديدا احمد 


في الفلا الكل متجمع علي السفره والبنات صحيت ونزلت والشباب كمان متجمعين وكل واحد خد مراته من ايديها وقعدها  جنبه وبياكلها بايده والبنات هتموت من الكسوف  وهم عاجبهم كسوف البنات وعمالين يزودو في حراكتهم علشان يستفزو البنات


جمال. يبص علي الشباب ومبسوط 

متتلم يا لا انت وهو 

عماد ....ايه يا جمال مش مراتتهم خليهم يتهنو يومين 

بكره يقولو ياريت 

ملك جنب عماد وبسط عنده بزعل . 

محمد .وانت بقي يا حج عماد قلت ياريت 


عماد .ايه يا جماعه اهدا يا حج محمد  وباس راس ملك  ده انا اقصد يقولو يارتنا استعجلنا فهمتوني غلط 


ايمن .اه والله يا حج الحاجه ملك  ملاك نازل من السما 

  وعسل ومزه ويديلها بوسه علي الهوا 


عماد .يبص لايمن بغيظ .متتلم يلا بدل ما اقوم اوريك المزازه بجد 


حسام .اهدي يا جدو قلبك ابيض ان كان ملوكه موزه  فاحلام  غزال  وغمز لجده 


ايمن .ضرب حسام علي دماغه من ورا  انت بتردهالي يا حيوان 


الكل قاعد بيضحك علي الهزار  بين الشباب 


ماعدا خالد  قاعد مبيتكلمش خالص وفي عالم لوحده 

بس لما لاقاهم مركزين معاه 

حاول يداري ويندمج في الكلام 


يسرا .. محدش كلم عادل يشوف عملو ايه 


جلال متقلاقيش .يا يسرا  .طالما عادل موجود 

ده ده يمشي المركب علي البلاط ههههههههههه.ومن الي فهمته من كلامكم ان كله لعب بالقانون  

وعادل قدها ونص 


ليلي .اه والله ياجلال اصل  شهد دي غلبانه  اوي وعنيها كلها حزن


امال .اه والله فكرتيني  تصدق يا جلال .........


وتليفون راشد يرن وامال تسكت وراشد يقوم من علي الاكل يتكلم في التراس بعيد عن الصوت 


ويرجع الكل يتكلم تاني 

جلال .كنت بتقولي ايه با امال 


امال .اه كنت بقول اننا اتصدمنا لما شفنا شهد من غير النقاب   والبنت خافت مننا هههههههههه


جلال باستغراب .ليه يعني 


امال .اصل اول ما دخلنا عليها  وشفناها كاشفه النقاب 

كانت صوره كربون من المرحومه هدي الله يرحمها 


كل  الرجاله  .بصت علي امال باستغراب من كلامها 


وجلال . وقف اكل واتنهد بزعل 

مفيش حد زي هدي الله يرحمها


علي . اكيد فيها شبه بس متافوروش اكيد مش كربون 


حنين .لا والله يا ابيه انا معرفش طنط  هدي الله يرحمها بس انت لو تشوف نناه وماما وخلاتو وهم دخلين عليها وتنحو وكلهم في نفس واحد  قالو هدي 

كنت صدقت


مليكه .اه والله ويا عيني  والبنت اتصدمت  وتنحت 

بس خلاص الموقف عدا 


جلال سكت ومبيتكلمش ودخل في صراع مع الماضي 


وعليكمل بهزار  .لو مكنتش اختي ماتت  كنت قلت اختي وبقت الرابعه بتاعتكم  ههههههههه


والكل ابتسم علشان عرفين ان علي موجوع  وبيضحك علي شان جلال بس 


ادهم يحس ان الجو اتوتر  فيقول 

ايه رايكم يا شباب بعد الاكل نلعب ماتش كوره 

الكل اوك تمام  

الكل قام من علي الاكل وشربو الشاي  والشباب بتجهز الملعب والبنات كل واحده عنيها علي حببها  وهتتجنن عليه  وعلي تصرفاتهم .

وكل  الي مش هيلعب شاف كرسي يقعد يشجع  منه و

يستمتع بالماتش ماعدا جلال قاعد سرحان بيفكر في هدي بس 

وكل العيله لما شافوه كده .قررو ان محدش هيفتح الموضوع معاه تاني لا من قريب ولا بعيد  ودعولها بالرحمه .........    ............


عند شهد والشباب 

وصلو لسميره البيت 

وسميره عزمت عليهم الدخول وجابت لهم ضيافه  

واتعرفو علي بعض 

وسميره شافت نظره زين لشهد وفهمت هي ليه كانت زعلانه ومش عاوزه ترجع شغلها تاني


سميره .اهلا وسهلا والله انتو نورتونا  معلش تعبناكم معانا 

زين .تعب ايه يا امي  ده اقل من الواجب الدكتوره غاليه علينا  اوي 

حمزه .اه والله الدكتوره من غلاوت اخواتنا البنات 

سميره .اربنا يكرمكم 


عادل .كده تمام احنا دلوقتي هنروح المدريه 

بس في كم حاجه عاوزه افهمها  علشان اعرف اتصرف 

شهد .احنا تحت امرك اتفضل اسال


عادل .اكيد بعد ما اطلقت طلعت ورقه الطلاق 

شهد ايوه طبعا ودي والورقه ماما كانت مجهزاها 


عادل .ايه ده حضرتك قلتي انها اتجوزت في شهر اربعه  والطلاق   كان في شهر سبعه من نفس السنه 


سميره فعلا .هو اصلا اتجوزها  غصب وماكنتش عوزاه  

وغصب عليها  واتجوزو واحنا معرفناش غير بعد الطلاق  وبعد اسبوعين من الجواز سافر شهرين في شغل واول ما رجع اتقبض عليه واخد تلات سنين وزي ما شهد قالت رفعت خلع وهو طلقها قبل القضيه ولما اطلقت مكنش القضيه لها لازمه 

وانا قلتلها تسافر وتبعد وتشوف مستقبلها 

وهو بعد ما طلع عرفنا انه ردها ربنا ينتقم منه 

ده ظالم ومفتري ونور غلبانه  وبيضحك عليها بكلمتين 

والنهارده لاقيت البوليس جاي ليا باستدعاء وقوه تاخدني علي المدريه وكان معاهم المحامي بتاعه


عادل كده  تمام اوي سبوهولي وانا هلعب هولكم علي الشناكل  والففو  هولين نفسه 

بس لو هي عاوزه تخلص منه لازم تنزل علشان نرفع خلع  او طلاق للضرر ونخلص الموضوع من اخره 


سميره .بس يابني ده راجل ظالم  وعارف ان ملناش ضهر من ساعه جوزي الله يرحمه ما مات  كان موقفه عند حده 

عادل .هو المرحوم والد نور كان شغال ايه 

سميره .تقصد زوجي 

عادل ايوه .

سميره بس زوجي مش ابو نور  نور اختي الصغيره ولما اتوفي والدي ووالدتي جبتها تعيش معايا علشان اعمامي مكنوش عاوزنها  فاختها اربيها هي وشهد وبقو اخوات 


عادل..... اه تمام فهت ان شاء الله خير 

متقلقيش كل حاجه ولها حل  ان شاء الله  والكل جهز علشان يروحو المدريه ..................

٢٣&٢٤

بسم الله 

نبدا بالاستغفار  والصلاه علي رسول الله 

الشهد والدموع 

الفصل ٢٣

حمزه في شغله يجي له تليفون من رقم غريب يرد بسرعه 


خالد بعياط ....الحقني يا حمزه 


حمزه .بخضه ورعب لما سمع صوت خالد

في ايه يا خالد مالك 


خالد بعياط الحقني انا في قسم الهرم مقبوض عليا 


حمزه .طب انا ثواني وهكون عندك  متقلقش 

.................................................


في اوضه ادهم  زين يدخل عليهم 


زين .صباح الخير 

عامل ايه النهارده يا بطل 


ادهم .انا تمام الحمد لله 


زين .ازيك يا مريوم اخبارك ايه 


ادهم بغيظ .اسمها مدام مريم بدل ما افوق عليك 


مريم بكسوف الحمد لله يا ابيه  


زين يبص لادهم .جاهز تاخد علاجك 


ادهم .باستغراب .علاج ايه مانا لسه  واخده  هي شغلانه


زين باستغراب  واخده  ازاي ومين الي ادهولك 


ادهم .في ممرضه جت هنا اسمها نرمين انور قالت ان الدكتور مكلفها انها تديني العلاج 


زين محصلش  طيب ثواني 

وعمل تليفون للاستقبال وطلب نرمين انور دي 

بعد شويه  الباب خبط ودخلت نرمين 


نرمين .تحت امرك يا دكتر 


زين هو انا  قلتلك تدي العلاج للاوضه دي


نرمين .لا يا دكتر 


زين .امال مين الي طلب منك 


نرمين .دكتر مراد الي طلب مني وكمان اكد عليا ان الانتيبايوتك  يتاخد عضل

بس الدكتوره صممت انه ياخده وريد بس  وبعد كده الاستاذ طلب مني ان مراته الي هتديله العلاج 


زين كتم الضحكه بالعافيه وقلها  تخرج 


وادهم في سره .اه يا واطي يا مراد بس لما افوق لك


زين بضحك .شكل الواجب بتاع مراد وصل 


ادهم .وصل وزياده بس لما اشوفه

بس جت بفايده  وجربت ايد مراتي  علشان ابقي مطمن بعد الجواز ان ايديها خفيفه


ومريم واقفه مكسوفه من زين ومن الموقف كله  ومش فاهمه نص الحوار بتاعهم


وزين اطمن علي ادهم  وسابهم ومشي 

بس بعد ما زين خرج .


مريم بغيره ونبره عاليه شويه  ماشاء الله يا حضره الرائد ممكن تقولي عرفت اسم الممرضه منين 


ادهم بحده خفيفه 

اولا الصوت العالي والنبره دي مسمعهاش وانت بتتكلمي معايا 

ثانبا .انا شوفت ID بتاعها وهي واقفه بحكم شغلي 


مريم بزعل .انا اسفه وسابته وخرجت 


وادهم اتنهد بضيق  وحاول ينام 

......................................


في بيت شهد 

سميره وشهد قاعدين علي الفطار جرس الباب يرن وشهد تقوم تفتح 

اول ما تفتح تتفاجى 


نور .ازيك يا شهود 


شهد ........


نور .مالك يابت متنحه كده ليه 


شهد بصوت عالي نور وجريت نطت في حضنها 


وسميره اول ما سمعت جريت علي الباب وشالت شهد من حضن نور واخدت مكانها 


نور بعياط وهزار  .انتو هتسلمو علي الباب معندكوش مكان في الشقه 

تنتبه شهد وسميره ويدخلو جوه البيت 

وقعدو كلهم يكملو فطار 


شهد اخبارك ايه يا نور


نور  انا تمام الحمد لله 


سميره ناويه علي ايه يا بنتي 


شهد استني الاول تستريح يا امي 


نور .لا يا شهد انا عاوزه اخلص من القرف الي انا فيه 

انت بعد الفطار تكلمي استاذ عادل  لازم اقابله 

ونشوف حل 


شهد .حاضر هقوم اكلمه علي ما تاخدي شور وتغيري 

تقوم شهد تكلم عادل


عادل .الو ازيك يا دكتوره 


شهد انا اسفه اني ازعجت حضرتك  بس نور لسه واصله وعاوزه تقابلك 


عادل .حمد لله علي سلامتها  انا هستناكو في المكتب بعد ساعه  لو يناسبكم 


شهد اه طبعا مناسب  بس ممكن تبعت العنوان 

عادل تمام هبعت هولك واتس 


شهد .تمام شكرا 


نور جت عليها .ها قالك ايه 


شهد هيستنانا بعد ساعه يدوبك نلبس ونروح علي طول 

وجهزت شهد  ونور ونزلو في اتجاه مكتب عادل 


...............................

في القصر 

الامهات كلها قاعدين بخططتو للفرح الي كمان شهرين وبيساعدو البنات في اختيار المناسب لهم والي هيحتاجوه  

وكانو عاوزين يروحو لادهم بس حامد منعهم وقالهم يكلموه في الفون وهو كويس ومريم وزين ومراد ويوسف معاه 

وكل الشباب والرجاله راحو علي شغلهم 


عمر استاذن انه يسبقهم  لانه هيفوت علي هنا وياخدها علي الجامعه واخد حنين  معاه علشان   عندهم امتحان  


ومليكه مراد رن عليها اخدت التليفون وطلعت اوضتها تكلمه 

في القسم حمزه فتح الباب من غير ما يستاذن

الضابط  ايه الهمجيه دي 

حمزه .راح علي خالد واخدو في حضنه 

الضابط انت يا بني ادم انت هي وكاله من غير بواب 

حمزه .ساب خالد وراح علي الضابط ممكن افهم تهمته ايه وليه هو لوحده الي موجود والباقي مع اهاليهم بره 

الضابط بتوتر  احنا مسكناهم  معاهم مخدرات 

خالد  بسرعه بص لحمزه محصلش  ولله محصل 

الضابط رايح ناحيه خالد وبيرفع ايده علشان يضربه 

حمزه بسرعه مسك ايده وزقه بعيد 

الضابط .انت اتهبلت  دا انا ارميك في الحجز علي الحركه دي 

حمزه .ده ان قعت فيها  

والضابط متوتر من ثبات حمزه ومش عارف هو مين  وليه بيتصرف بثقه جامده 

حمزه .اخد خالد وقعدو علي الكنبه وبص للضابط بسخريه  وخرج وقفل الباب وراه 

الضابط من الصدمه مش عارف  يتصرف 

لسه رايح ناحيه خالد يساله الباب يتفتح تاني بس يدخل ضابط رتبته عاليه وحمزه وراه بس الضابط التاني بيكلم حمزه بكل احترام 

محمد .احنا تحت امرك يا حمزه باشا 

حمزه اولا كده  الضابط ده ميمسكش المحضر وبعد كده انا هشوف ليا صرفه 

محمد .فهمني بس  وانا تحت امرك 

الضابط اتكلم  يا محمد باشا الولد ده هو وشويه عيال قبضنا عليهم اشتباه  ومسكنا معاهم ممنوعات 

خالد .محصلش انا ممعييش حاجه 

حمزه .اهدا يا خالد انا عارف كل حاجه ويبص لمحمد 

بص يا محمد باشا الحكايه كلها ان شويه العيال الي بره دول مزقوقين علي اخويا  ولما معرفوش  يجروه للمخدرات   جابوه لعند الست الي اتمسكو في شقتها والله اعلم كانو عوزين منه  ايه وده الي هنعرفه   دلوقتي 

محمد .معلش يا حمزه باشا الي فهمته ان حضرتك لسه واصل ومشوفتش حتي المحضر عرفت التفاصيل دي ازاي 

ولا حاجه سمعت العيال بيتكلمو بره قبل ما ادخل للبيه 

واحنا مش عيال ولا لسه هنبدا بشويه تركيز هنلاقي ان البيه وشاور علي الضابط  متفق معاهم 

فانا بقول نخلص بقا من المسخره دي 

محمد .تحت امرك 

والضابط واقف من الصدمه فقد كل حواسه 

محمد .انا الي هكمل التحقيق تحب تبدا بمين يا باشا 

حمزه .دخلي الست صاحبه الشقه

وفعلا الست اول ما تدخل حمزه .بعد اذنك يا محمد باشا ......محمد شاور بايده اتفضل 

حمزه راح وقف قدامها

بصي يا ست وبص في بطاقتها وكمل يا ست مشيره 

من الاخر كده انا عارف انك خبره ماشاء الله 

احب اعرفك  بنفسي في البدايه 

انا الرائدحمزه العربي مخابرات عامه  ومن الاخر القصه كلهاةعندي واتفاقك مع الضابط ده وججره خالد معاكو  عن طريق العيال الي بره كفايه كده ولا اكمل واظن انك مش هبله علشان تلعبي مع المخابرات 

الضابط برق وقال في سره يا خبر اسود الشبح  روحت في دهيا 

مشيره  بخوف تحت امرك يا باشا 

حمزه . لا شطره وتعجبيني  احب اعرف منك الحكايه كلها 

مشيره .كل الحكايه ان واحدمن زبوني دفعلي فلوس علشان اخلي خالد يدمن مخدرات 

جبت شويه العيال الي بره شكلهم نضيف  وزقتهم عليه 

بس هو مرضيش ياخد منهم حاجه 

والموضوع بدا يتلاحظ ومفيش نتيجه 

قلتلهم يجبوه  البيت عندي وانا هحاول احطله الحاجه في العصير وفعلا ده الي حصل  بس هو بعد ما اخد تلات مرات بدا ميجيش  ويتحجج كل مره بحجه الباشا بعد ماعرف قالي اني ابلغ علي العيال وهو هيتفق مع الضابط ويلبسوها لخالد بس  وفعلا بعد محايله كتير خالد جه النهارده بالعافيه وحصل الي حصل

حمزه .هو سوال واحد مين الباشا ده 

مشيره .اسمه.........

حمزه بزعيق اخلصي 

مشيره اسمه ... كريم الشيبي 

حمزه بص لخالد تعرفه 

خالد ده واحد معايا في الدفعه بس بيسقط كتير حاول يتعرضلي  بس انا اشتكيت للعميد وعمله فصل ومنعه من دخول الامتحان 

بس انا سمعت انه سافر من كام شهر 

مشيره صح ياباشا بباه حكم عليه يسافر بره مصر يكمل تعليمه 

حمزه .تمام وراح  انا هاخد اخويا وماشي وانت كمل يا محمد باشا 

وبص للضابط  بنظره عتاب  ورجع بص لمحمد 

حمزه .الظابط بتاعك لسه صغير هو محدش  اتفق معاه بس لما العيال اعترفت علي خالد لقاها قضيه سهله  وحب يفرد بيها عضلاته بس  وبص للضابط تاني وقاله 

بس يارب تكون اخر غلطه علشان بعد كده محدش هيسمي عليك شوف شغلك صح يا حضره الضابط  واخد خالد ومشي 

عند عادل في المكتب تستاذن السكيرتيره لنور وشهد 

وعادل يقوم يستقبلهم 

عادل اول ما يشوف نور  يتنح ويفضل باصص عليها  وقلبه ينط من مكانه 

عادل بيكلم نفسه بدون صوت صلات النبي علي الحلاوه وانا اقول الراجل متمسك بيكي ليه  ده انت القمر جنبك صفر علي الشمال  والنبي لو اخر قضيه لاطلقك منه واتجوزك انا 

ويفوق علي صوت شهد 

شهد استاذ  عادل حضرتك رحت فين 

عادل  انتبه اهلا وسهلا لا متشغليش بالك

اتفضلو استريحو 

عادل مش عارف يشيل عينه من علي نور ويتكلم بسرحان 

ونور مكسوفه وشهد بتضحك عليه بس فوقته لما ندهت عليه 

عادل .انتبه اه اسف 

احم ووجه كلامه لنور   انت دلوقتي ايه المطلوب مني 

نور .انا عاوزه اطلق واهلي محدش يضر منهم 

عادل بفضول .تمام بس احب اسمع منك تفاصيل عن حياتك معاه في ضرب اهانه اي حاجه من الكلام ده 

نور .لا مفيش بس انا في حاجه مش عارفه هتفيدك  ولا بس  اكيد شهد محكتهاش لحضرتك علشان محدش يعرف 

عادل .اتفضلي انا سامعك 

نور .انا ماهر هددني بسميره وشهد علشان اتجوزه وانا كنت هبله وخفت عليهم  ووافقت 

بس في يوم  قبل الفرح باسبوع شهد جت ليا وقالتلي  ان جواز الغصب باطل  فلازم اكون موافقه 

وانا دخلت علي النت واتاكدت من كلامها 

بس بردو كنت خايفه منه انه يازيهم 

فقررت انه احم .................

عادل بجديه كملي متقلقيش 

نور .قررت انه ميقربليش  وفعلا هو ده الي حصل 

عادل .نعم ازاي يعني   وازاي ردك وهو عارف انه ملمسكيس 

نور .مش فاهمه وايه دخل ده بده بس عالعموم هو ميعرفش انه ملمسنيش 

عادل وشهد  باستغراب .نعم ازاي 

نور .احم كنت بحطله حبوب هلوسه  مهو انا مش هاخليه يلمسني وهو حرام 

عادل .فرح فرحه اول مره تدخل قلبه من سنين وهو مش عارف ليه 

وشهد بزعيق .يعني احنا في القرف ده من غير سبب 

وانتي ياختي دي حاجه  تستخبه حرام عليكي كنا خلصنا من زمان 

نور باستغراب .مش فاهمه قصدك ايه 

عادل قصدها .انك بكر والبكر ليس لها عده 

شهد .اهو قلك 

عادل .كده تمام اوي انا هرفع قضيه بالطعن في  الرد  لعصمته لانك بنت وملكيش عده  وطبعا تنسي موضوع الهلوسه دي خالص ده يوديكي في داهيه 

هو ملمسكيش بمزاجه 

نور وبعدين ايه الي هيحصل 

عادل ولا حاجه .المحكمه طبعا هتحولك للطب الشرعي يثبتو انك بنت  وخلاص يتحكم ببطلان  الرد وممكن يتحبس كمان  

نور .طيب وافرض قال اني ليه استنيت كل السنين دي علي ما  اتكلمت

عادل بكل بساطه انك مكنتيش تعرفي انه ردك لان موصلش لكي اي اخطار علي عنوانك  

المهم متشغليش دماغك دي بتاعتي انا 

المهم موضوع الهلوسه دي محدش يعرفه لاما هتروحي في داهيه  تمام 

شهد ونور تمام  

عادل .انا هعمل الاجراءات وابلغكم 

شهد ونور شكروه ومشيو 

وهو رجع لمكتبه مسهم  والضحكه علي وشه زي العبيط 

وبيقول في باله انتي نوري انا  انتي نور عادل وبس 

في المستشفي عند زين حمزه وخالد قاعدين وزين بيحاول ياخد من عادل عينه دم علشان يحللها بعد ماحمزه حكاله الموضوع كله 

زين .يلا يا خالد الموضوع مش صعب 

خالد  بخوف .مش مستاهله انا والله كويس 

زين يابني لازم نعرف نوع القرف الي دخل جسمك 

خالد . بخوف طيب والنبي براحه

زين يشاور لحمزه يمسكو وفعلاحمزه اتمكن منه وزين سحب العينه  ووداها المعمل وطلب النتيجه بسرعه 

بعد ربع ساعه  الباب والممرضه تدي لزين نتيجه التحليل 

زين ياخده ويبص فيه ...........................

بسم الله  نبدا 

الشهد والدموع 

الفصل ٢٤

في المستشفي عند زين حمزه وخالد قاعدين وزين بيحاول ياخد من خالد عينه دم علشان يحللها بعد ماحمزه حكاله الموضوع كله


زين .يلا يا خالد الموضوع مش صعب 


خالد بخوف .مش مستاهله انا والله كويس


زين يابني لازم نعرف نوع القرف الي دخل جسمك 


خالد . بخوف طيب والنبي براحه


زين يشاور لحمزه يمسكه وفعلاحمزه اتمكن منه وزين سحب العينه ووداها المعمل وطلب النتيجه بسرعه


بعد ربع ساعه الباب والممرضه تدي لزين نتيجه التحليل 

زين ياخده ويبص فيه ...........................


حمزه .ايه يا زين 


زين .الحمد لله النسبه بسيطه جدا 

ان شاء الله متكنش اثرت عليه 


حمزه يعني مش محتاج يا خد حاجه 


زين .هكتبله بس شريط برشام فيتامين قوي علشان نعوض الضعف وقله الاكل الي كانت عنده 

ومش عاوز ااكد عليكم تاني ان محدش يجيب سيره الي حصل ده لاي حد في العيله الحمد لله ربنا ستر 

وانت يا خالد تاخد بالك المره الجايه

........................... 


عند يوسف في المكتب بيكلم حنين 

يوسف .ازيك يا قلبي 


حنين بتعب بسيط حاوله تداريه .الحمد لله انت عامل ايه 


يوسف انا كويس .بس انت صوتك مش كويس 

مالك فيكي حاجه 


حنين بتكتم الالم .لا انا تمام الحمد لله معلش هقوم اكم مامه 


يوسف.كده طيب سلام 


يوسف يقفل معاها ويفضل قلقان عليها وميقدرش يستحمل يقوم يلمم حاجته ويمشي علي القصر 

...............................


عند شهد وزين في المستشفي 

دخلت واحده ست شيك جدا وحطه كميه ميك اب غير طبيعي ولبسها كان هيتفرتك من عليها 

شهد شافتها كانت هتتجنن 


الست .هاي يا دكتر زين انا جايه اعمل الشيك اب بتاعي 


زين .اه طبعا والف سلامه عليكي 

احنا هنبدا بالتحليل قبل الكشف 


الست بسهتنه .الي حضرتك شايفه 


شهد .واقفه متنحه وبتتخيل انها ماسكه الست دي تحت رجليها عماله تضرب فيها وتقلع شعرها 

وظهر علي وش شهد شبح ابتسامه علي تخيلها 

بس تفوق علي صوت زين وهو بينادي عليها 


شهد .افندم يا دكتر 


زين .خدي المدام المعمل تعمل التحاليل المطلوبه 


شهد .في نفسها ياخدها ربنا مترجع تاني الملزقه دي 


زين .دكتر شهد


شهد .ها ايوه حاضر وتاخدها وتروح المعمل 


وزين يضحك علي شكل شهد 

ويقول في سره والله البت دي بتموت فيا بس بتكابر 

خليني وراكي يا ست شهد هنشوف هتحني امته 

وضحك بخبث شكلها هانت 

..........................

في القصر العربي 

امال قاعده مع حمزه في الرسبشن 


يدخل عليهم يوسف.السلام عليكم


امال .وعليكم السلام تعالا يا حبيبي ادخل 


حمزه .اهلا يا وحش اخبارك ايه 


يوسف الحمد لله انما في حنين 


امال .فوق في اوضتها يا حبيبي مع مليكه


يوسف .هي كويسه اصل كنت بكلمها صوتها مش عاجبني 


امال اه ياحبيبي كويسه عندها تعب خفيف كده شويه وهتبقي زي الفل 


يوسف بخضه .تعبانه ازاي يعني ممكن اشوفها 


امال ياحبيبي مش مستاهله صدقني 


حمزه بخضه .تعبانه مالها يا امي متخليه يوشوفها ويطمن عليها 


امال مش عارفه تقلهم ايه يا حبيبي متقلقش ده تعب كل شهر وشويه وهتبقي زي الفل 


يوسف بغباء .كمان يعني مش انهارده بس 


امال .بضحكه عاليه لدرجه ان يوسف وحمزه استغربو 

ووجهت كلامها ليوسف .انت متاكد يابني انك دكتور نسا ههههههن


يوسف بغباوه .وايه دخل اني دكتور نسا ........وسكت وهرش في رقبته احم اه تمام 

امال ياه اخيرا فهمت 


حمزه واقف مستغرب .انا مش فاهم حاجه 


يوسف .اركن علي جنب...........


ويسكت الكل علي صوت مليكه نازله من عند حنين بتنادي علي امال 


امال .في ايه يا لوكه 


مليكه تتفاجي بيوسف وتسكت 


امال في ايه يا بنتي 


مليكه بحرج .حنين لسه تعبانه والمسكن مش عامل حاجه 


يوسف .بعد ازنك يا عمتو اطلع اشوفها 


امال .ماشي يا حبيبي اطلعي يا مليكه بلغيها ان يوسف هيكشف عليها 


ويطلع يوسف وامال بعد مليكه 


يوسف .الف سلامه عليكي يا حببتيى مالك 


حنيت .يالم مكتوم وكسوف انا كويسه 


يوسف مهو باين المهم مش وقت عتاب 

نامي علي السرير علشان هكشف عليكي 


حنين بعياط .لا مش عاوزه 


يوسف بحده .هتنامي لوحدك ولا اربطك في السرير 


حنين خافت ونامت وفعلا يوسف كشف عليها 


يوسف بزعل .الي عندك مش وجع بريود بس 


امال امال ايه يا حبيبي طمني 


يوسف اطمني يا ست الكل القولون من التوتر شادد عليها 


امال طب والحل ايه 


يوسف .هديها حقنه دلوقتي هتريحها خالص 


حنين سمعت كلمه حقنه ونطت من علي السرير وبعياط لا مش واخده حقن واطلع بره ومش هتجوز كمان 


امال .اهدي يا حنين انت مش صغيره 


حنين بعياط لا مش عاوزه 


يوسف بضيق وزعل علي حببته .مليكه ممكن تندهي علي حمزه 


مليكه .حاضر 

وفعلا شويه وحمزه يدخل 


حمزه في ايه يا يوسف


يوسف.وهو بيجهز الحقنه امسكلي اختك علشان لازم تاخد الحقنه دي ضروري 


امال ومليكه خرجو من الاوضه 


وحمزه راح لحنين .مالك يا حببتي دي شكه صغيره مش احسن من الوجع الي انت فيه ده 


حنين بعياط لا مش عاوزه انا كويسه 


حمزه .طيب خلاص براحتك تعالي نامي وارتاحي 


وفعلا حمزه اخدها في حضنه واتمكن منها وهي عمماله تحاول تفكه لكن هيهات 


وحمزه شاور ليوسف علشان يخلص 


وفعلا يوسف بيقرب ولسه بيدخل السن حنين صوتت 


حنين .بعياط .ابعد عني يا قليل الادب اه الحقني يا بابا 


يوسف ..تنح من كلامها وحمزه مقدرش يمسك نفسه من الضحك 


وثواني وكان يوسف اداها الحقنه وهي عماله تعيط وحطه اديها مكانها والدموع نازله 


يوسف بص لحنين .بالشفا يا مدام حنين هبعتلك بابا حاضر 


حمزه يضحك وياخده ويخرج 


وامال ومليكه يدخلو لها يلاقوها نايمه علي السرير بتعيط 


يوسف بنرفزه انت بتضحك علي ايه انت كمان 

اختك بتقولي قليل الادب 


حمزه .اهدا يا عم ده من خوفها بس 


يوسف .ماشي بس لما تبقي كويسه والله لاربيها 


ويمشي يوسف وحمزه بيضحك عليه 


..............بقلمي ديدا احمد


وعدي الشهرين علي ابطالنا وييجي يوم الحنه 

البنات كلها قررت ان فيلا الهواري هتبقي للسيدات فقط 

علشان البنات تاخد راحتها فيها وكمان عاوزين يرسمو حنه 

والبنات والستات كلهم اتجمعو 


شهد ونور الي اتعرفت علي البنات وحبوها جدا 

وكمان سميره جت بعد اصرار من الهام عليها 

وهنا وممامتها الي يسرا اصرت ان حنتها تبقي مع البنات وتفرح معاهم وطبعا محسن وافق 

والجدات كمان جم من البلد من يومين 


وشهد جابت للبنات فرقه بنات من بتوع الافراح الي بيغنو علي الدف والغاني الشعبي ودي كانت هديتها والبنات فرحو جدا 

والفرقه غيرت الجو تماما 


وكل الستات قاعدين مبسوطين براحتهم والبنات بيجهزو فوق علشان هينزلو يرسمو الحنه تحت والست الي هترسم لهم موجوده مع الستات 


والبنات قررو انهم يلبسو ساري هندي 

وفعلا كلهم لبسو وكانت نص بطنهم باينه منه 

بس كلهم لما شافو ظهر شهد انبهرو بالوحمه الي علي اسمها وكل واحده قررت انها تعمل زيها بالظبط 


وشهد اتحرجت منهم وغطت ظهرها بالساري ونزلزو كلهم والفرقه كانت هايصه والامهات كمان انبهرو بجمال البنات 


ومامت هنا فرحت جدا لبنتها ان العيله كلها بتحبها وهتبقي مطمنه عليها وسطهم


وجه وقت الحنه والست رسمت علي ايديهم كلهم وخلصت 


بتاعه الحنه .ايه يا بنات حد عاوز حاجه تاني 


حنين .اه استني انا عاوزه زي دي بالظبط بس باسمي 

وفجاه شدت شهد وقفتها وشالت الساري من علي ضهرها .... 


وفي اللحظه دي ليلي وجميله وغاليه بصو لبعض وفي صوت واحد مش معقول بنتي


البنات كلها انتبهت والفرقه وقفو غني 

وغاليه راحت مسكت شهد من اديها جامد 

انت مين بالضبط 


شهد مش فاهمه انا شهد في ايه 


نور بحده .هو في ايه بالظبط 


ليلي .في ان شهد لايمكن تكون اختك او تكون بنت الست سميره 


الكل من الموجودين واقف متنح ومبرق عينه 


شهد بعياط .ليه بتقولو كده وعلت صوتها بانهيار فعلا انا مش بنتها هي اتبنتني من ملجا


غاليه بصوت عالي وعياط .لان انت بنت جلال وهدي 

انتي اول ما اتولتي اخدتك علي ايدي وانا وجميله وليلي الي غيرنالك وكنا هنسميكي حلا بس لما شفنا الوحمه الي في ضهرك قلنا هنسميكي شهد 

بس انت مكملتيش يومين وقالولنا انك اتوفيتي 

وهدي بعد ماسمعت الخبر مستحملتش واتوفت هي كمان 

وانتي نسخه منها علشان كده لما شفناكي في الخطوبه استغربنا وقلنا شبه علشان عرفين مامتك 

لكن انا دلوقتي متاكده انك بنت هدي وجلال 


البنات كلها مستغربين الي بيحصل ومش مصدقين وبصو لشهد لاقوها في عالم تاني والدموع نازله من عنيها وفقدت الاحساس بالزمن وفجاه صوت هبده علي الارض وتكون شهد 


كريمه بحكمه ورزانه وبامر . كل بنت تطلع تلبس اسدالها وكل ست تحط طرحتها علي رسها وهاتو بسرعه اسدال لشهد علشان الرجاله هتدخل 


وفعلا ثواني وكل بنت لبست وجابو اسدال ونقاب لشهد والبنات ساعدتها تلبسه وعدلوها علي الكنبه 

والكل مصدوم من الي حصل ماعدا سميره ونور الفرحه مش سيعاهم علشان شهد اخيرا هترتاح 


ويسرا وامال خرجو للرجاله جري 

حامد في ايه 


يسرا بصوت متقطع .شهد طلعت بنت هدي وجلال 


الكل مصدوم


راشد وجمال عرفتو ازاي 


امال مش وقتو حد يلحقها هي لما سمعت الخبر اغمي عليها 


جلال واقف مصدوم وخايف من الحقيقه 

انتو متاكدين ولا بتهزرو 


يسرا ماما غاليه وماما جميله الي اكدو 


جلال وعلي يجرو علي جوه والكل وراهم 

وجلال اول ما يدخل يروح علي جميله وبعياط صحيح الكلام ده 


جميله .اه يا حبيبي صحيح انا متاكده بس دخلها جوه علشان منتقبه وشوف بنتك بنفسك واطمن عليها وريح قلبك بوجودها


وعلي يجري عليها يشلها ويدخل هو وجلال والبنات معاهم وسميره ماسكه اديها 


سميره بعياط .قومي يا قلبي اخيرا لاقيتي اهلك الي تفرحي بيهم ويفرحو بيكي


وراشد منع اي حد يدخل وقال لزين يروح يجيب الشنطه بتاعته علشان يفوقها 


جوه في الاوضه 

جلال اول ما يرفع النقاب عن شهد وايده بتترعش 

واول ما يشوف وشها ينهار من العياط وياخدها في حضنه ومش عاوز يسبها 


جلال بعياط بنتي فوقي انا اسف انا السبب قومي بس وانا هعوضك عن كل الي شفتيه قومي احكيلي حصلك ايه وبزعيق وبيهزها جامد فوقي بقا متسبنيش بعد ما لاقيتك 

طول الفتره دي وانتي قدامي ومش حاسس بيكي وعلي صوته اه اه اهههههه سمحيني يا بنتي


وكل الي وقفين دموعهم نازله وجلال صعب عليهم 


زين يدخل ويروح ناحيه شهد ويلاقي جلال ماسك فيها 

يطلب من علي يساعده وياخد جلال ل مراد يدي له حاجه مهداه لانه كده هينهار 


وفعلا علي خرجو بصعوبه ومراد اداله حقنه مهدءه 


عند زين جوه اول مره يشوف وشها وقلبه كان هيتحرك من مكانه بس سيطر علي نفسه وقاس لها الضغط لاقاه واطي جدا طلع حقنه وجهزها وقال لنور تساعده ترفع كمها وفعلا اداها الابره وشويه وبدات تفوق 


شهد بتوهان ودموعها نازله ........ ......ماما سميره انا عرفت اهلي انا مش لقيطه اهلي بيحبوني ومتخلوش عني ................زين .............

بقلمي هدير احمد 

Dida

٢٥&٢٦

اللهم صلي علي سيدنا محمد 

الشهد والدموع 

الفصل ٢٥ بقلمي هدير احمد .ديدا .


في القصر 

بره جلال بدا يفوق من المهدي

جلال .قام وراح ناحيه جمال


جلال بعياط . هي بنني فين والنبي قلي اني مش  بحلم 

قولي انها بجد 


الكل واقف مصدوم وصعبان عليه جلال وعلي واقف بعيد مبيتكلمش باصص علي ابوه بس 


راشد بحزم.مراد  خد عينه من شهد  وعينه من جلال  واتاكد انها بنته مش عاوزين  مفاجات تاني


مراد حاضر 

وطلب من امال  تدخل تخلي زين ياخد مسحه 

وهو اخد ماسحه من جلال 

جوه في الاوضه الكل بيعيط وسميره واخده شهد في حضنها  وبتعيط وعماله تقرا لها قران 


امال راحت علي زين وطلبت منه المسحه وهو اتفهم الموضوع  واداهالها

وزين طلب من الكل يخرج ويسبوها تستريح لانها هتنام ساعتين علي الاقل


وفعلا الكل خرج بره وسميره تبوس جبنها وتخرج 


الكل اطمن علي شهد  وبداو يهدو شويه والتوتر يقل 

والكل قعد واستريح ما عدا مراد الي راح علي المستشفي علشان تحليل DNA 


الكل قاعد والفضول هيقتلهم بس محدش عارف ينطق 

لحد ما جلال اتكلم . والنبي ياحجه سميره 

ايه الي حصل مع بنتي  طمنيني عليها  حياتها كانت ازاي 


سميره بتنهيده .انا هحكلكم من ساعت ما جت عندي وهي ١٦سنه قبل كده ده بتاعها هي  لو عاوزه هتقولو ولو مش عاوزه  هي حره


الكل اتفهم كلامها وفضلو يسمعوها 


وجلال وعلي عندهم حاله انفصال عن الواقع بيسمعو بس


وسميره بدات تتكلم . انا وجوزي الله يرحمه كان محاسب في شركه كبيره  ربنا ماانعمش علينا بالخلفه  وحاولنا كتير بس محصلش نصيب قررنا نكفل طفل صغير  رحنا الملجا واول ما شفت شهد  قلبي دق ...........................وحكتلهم كل حاجه لحد مشكله نور ووقوف شهد في ضهر سميره ازاي 


جمال .يعني في الملجا مقالوش مين الي جابها 


سميره . كل الي اعرفه من كلام شهد بس انا معرفش تفاصيل لان شهد كتومه والمرحوم قرر منفتحش الي فات ابدا ونبدا من جديد 


شهد  كانت في عربيه مع راجل وست و العربيه اتقلبت اتبقي هي بس واهلها مكنش معاهم ورق  او الي المفروض اهلها  ومحدش سال عليها 

فودوها الملجا   وعاشت فيه يا حببتي اسوء سنين 

الكل واقف مستغرب


ماعدا راشد وزين ونور 


والكل  بيدعو في سرهم ان شهد تبقي بنت جلال 

وبعد ساعتين مراد ييجي  وياكد ان شهد بنت جلال 

وعلي يبدا يفوق ويقرر يعوض اخته عن الي شافته 

والصمت هو السائد  وكل واحد بيفكر في المستقبل 


بس حنين بفرح وشقاوه  .وصوت عالي نبهه الكل يعني شهد تبقي عمتي صح 


ومليكه تفوق اه وتبقي عمتي  واخت اخويا هههههع 


مريم بتفكير .وانا بقا تبقي خالتو ياةحلاوه 


وهنا وانا بقا مليش في القرابه دي .عمر ييجي عليها ويقولها هههههههه تبقيى حماتك 


الكل يضحك علي شقاوت البنات 


وحنين بس الي قاهرني وتمثل العياط ان اول يوم من ايام الحنه باظ  الهندي باظ يا شباب


البنات والامهات هم الي ضحكو بس 

لكن الشباب مستغربين ومش فاهمين هندي ايه 


ونور شويه وتستاذن وتدخل  لشهد 


تلاقي شهد جوه بتفوق تحاول تساعدها وشهد تسالها علي الي حصل ونور تحكيلها كل الي حصل لحد تحليل DNA وكلام سميره معاهم 


شهد .ساعديني اخرج  يا نور 


شهد تظبط نفسها وتخرج سانده علي نور 

واول ما تخرج البنات يجرو عليها ويحاولو يخرجوها من التوتر   والصدمه 


وهي فعلا بدات تفك معاهم بس مستنيه واحد بس يكلمها  وعنيها بتدور  علي جلال  الي واقف بعيد وحاسس بالذنب 

وعلي الي الدموع مغرقه وشه ومش مصدق نفسه 


غاليه بمرح وهزار علشان تفك الجو 

اسكتي يا بت يا شهد  من ساعه ما شفت حلاوتك  في الخطوبه  وانا عماله احط خطط علشان اجوزك لعلي 

اتابي الواد ده فقر وطلعتي اخته 


يعني تعب سنه راح علي الفاضي 

الكل فضل يضحك وكل واحد واقف جنب مراته وواخدها في حضنه مراد ومليكه وادهم ومريم وهنا وعمر ويوسف وحنين والبنات كلها شويه يضحكو وشويه يعيطو  


شهد استجمعت قوتها وهي شايفه الحب من الكل 

والعيشه الي عاشتها خلتها تتخطي حزنها بسرعه علشان تعرف تعيش 


وشهد قررت انها تتقبل عوض ربنا ورفعت راسها لغاليه واتكلمت  بهزار 


شهد  .طب وبالله عليكم ده منظر واحد اخته  رجعت من الموت ده شكله زعلان اني ظهرت 


علي .فاق  علي كلامها وجري عليها واخدها في حضنه  بكل شوق وحب 


وكل البنات عماله  تعيط في حضن ازواجهم الي فرحنين بقربهم ده

ومستغلين الفرصه ان الكل  مشغول مع شهد 


شهد .بهزار ودموع  لا اهدي عليا كده انا مكنش في حياتي  اي  مذكر  وافتكر ان اخر واحد حاول يمسك ايدي  جبتله ارتجاج في المخ مع بعض الكسور وبعض الكدمات


حمزه  بتريقه .لا ما شاء الله ده اكيد مكنش  راجل  ده اكيد سوسن 


علي ..لا جادعه يابت راجل زي اخوكي  وقال بتريقه 

خش في حضن اخوك يا فواز ...بطريقه  محمد هنيدي


شهد  الكلمه هزت كيانها ولمستها من جوه 

وقالت بلوعه.ياه اه لو تعرف كنت بتمني الكلمه دي  ازاي  


وزين واقف يبص عليها  وقلبه طاير من الفرحه الي علي وشها  وصعبان عليه حالتها 


وزين يبص علي جلال يلاقيه تايه 

وزين  راح علي جلال .وقال بهزار.ايه يا متر 

مش هتحضن انت كمان دلوقتي الحضن عليه اوكازيون


جلال .مش هحضن ازاي وكمل بهزار لما لقي الجو فك شويه انا بفكر لما اخدها في حضني  اهرب من اي باب 

انا مش مستغني عن عمري دي بتقول ارتجاج وكسور  وانا لسه صغير عاوز اتمتع بشبابي 

وفعلا يروح عندها وياخدها كلها  في حضنه ومش عاوز يسبها ويفضل علي كده شويه  يرتوي من حضنها وحبها 


جمال .متوسع يلا يا جلال اما اشوف بنت اخويا   واحضن انا كمان هههههههههه 


شهد بضحك .وحضنت جمال وبدا الكل يتكلم معاها والستات واخدنة في حضنهم  والبنات كمان 


راشد .احم ولوسمحتو الكل يبصلي هنا 

الكل سكت وبص لراشد . 


راشد بص يا حج جمال  انا الواد زين كان مكلمني من كام يوم علي انه عاوز يخطب شهد 

وانا قلته اجل الكلام لبعد الفرح ايه رايك 


الكل .تنح حتي زين وشهد الي مش مستوعبه الكلام 

وفجاه زين ينط علي جده  راشد يبوسه 


جلال بهزار .لا معنديش بنات للجواز انتو  بتهزرو دي لسه راجعه لحضني من ساعتين  

هتخرج منه بسرعه كده  لا مش قبل اربع سنين 


زين .لا دا انا كده ابقي عنست  ويمثل العياط وزين يروح للحاجه غاليه والحجه جميله ويبوس ايديهم والنبي خلوه يوافق


جمال .في ايه مش لما نعرف راي العروسه الاول 

والعيون كلها تتوجه لشهد


شهد .تنحت ها اناانا .......... 


علي بخبث .اهي اختي مش  موافقه 


شهد بسرعه .لا موافقه .....


الكل ضحك بصوت عالي والشباب كلها بدات تصفر  والفرح رجع تاني 


جلال .خلاص  تبقي خطوبه بس 


زين .وكتب كتاب ونبي وراح لحامد  علشان يدخل 

والنبي قله يا بابا وقال بهمس  انا في حجات هموت واعملها 


حامد .خلاص يا جلال  خليها كتب كتاب علشان شهد

تاخد راحتها 


جلال بس مفيش جواز قبل سنه 


علي .لايابابا مش قبل سنتين 


زين .ولا لم نفسك مش هتعمل عليا حما من دلوقتي


علي .اعمل ونص البت حلوه  وتستاهل وغمز لشهد


والبنات كلها باركو لشهد الي كانت هتموت  من الكسوف


عادل وقف فجاه طيب بما ان الاخبار الحلوه بتيجي ورا بعض فانا  ببلغكم ان الحكم في قضيه الدكتوره نور اتقال انهارده وابطلو الحكم بالرد لعصمته يعني انت حره يا نور 


سميره وشهد راحو حضنو نور  


سميره .بس يارب منشوفش وشه تاني 


عادل .من النحيه دي اطمني انا ظبطه ولو شافكم في سكه هيمشي من التانيه  وسكت شويه 


وقام مره تانيه لا انا مش هستحمل اكتر من كده


بعد ازنك يا حج عماد وراح ناحيه سميره 

عادل .والنبي جوزيني نور انا بحبها 

الكل فتح بقه وتنح  ........       

       

سميره .يابني انا ... ...........


الشباب .

زين .الله عليك يا نمس 


مراد .مش سهل انت برضو 


مازن صحيح الكبير كبير 


ادهم مبيضيعش  وقت


حسام .الله عليك يا جدي  يا جامد 


يوسف .لا الديب دخل في الموضوع  جابه من جدره 


عادل .وبص للشباب  هتسكت يا خفيف انت وهو ولا والله ما في جواز 


وراح ناحيه عماد علشان يتكلم  


عماد .ايه رايك يا حجه سميره 

.

سميره والدموع في عنيها لما شافت علي نور وشافت ملامحها فرحانه 

والله انا ما عرفه اقول ايه ااراي الاول زالاخير راي العروسه 


الكل يبص علي نور .الي تبص في الارض بكسوف


عادل .السكوت علامه الرضا  يلة توكلنا علي الله الفرح مع الشباب 


الكل بص عليه بزهول  وصدمه 


ونور .عنيها برقت 


سميره .ازاي يبني الكلام ده 

احنا مجهزناش حاجه 


عادل .انا مش عاوز حاجه تبقي معايا ونجيب سوا 


سميره .بتنهيده وتبص لنور رايك ايه يا عروسه 


نور .وتهز راسها بالموافقه 


عادل بفرحه مراهق حلال الله اكبر 


سميره الدموع نزلت من عنيها 


نور وشهد جريو عليها  وحضنوها 

سميره .انا دلوقتي اموت وانا مطمنه  عليكم 


نور وشهد بعد الشر عليكي يا ست الكل 


راشد  .بعد ازنك يا حجه سميره انت خلاص بناتك الاتنين هينورو العيله فانا بستسمحك انك تقعدي  هنا في شقه من شقق العماره الي في القصر 

هي لسه خلصانه علشان كل واحد من الشباب تبقي ليه خصصيته وبردو نبقي كلنا في مكان واحد 


نور وشهد .والنبي يا ماما توافقي  علشان نبقي  مطمنين 


وسميره توافق بعد اصرار الكل


والقعده تخلص وجلال واخد شهد في حضنه مش راضي يسبها ويستاذن  سميره ان شهد هتبقي معاه من باب الاحترام وتقدير الي عملته


وهنا ومحسن ومامتها   باركو للبنات وباركو لجلال وشهد واستاذنو وروحو علي معادهم بكره علشان البدا في التجهيز للفرح 


وكل عريس اخد عرسته علي جنب شويه وبعد كده كل واحد طلع علي اوضته 


والبنات اتفقو انهم  الصبح .

هتشوف كل بنت  فستانها وتظبط نفسها للفرح بعد يومين  وقررو يفرحو مع نفسهم مش هيعملو حنه تاني 

وكل واحد يروح علي بيته وهو فرحان وبيخطط لبكره 

والكل بيحلم بيوم الفرحه الكبيره .....   

Dida

بسم الله 

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم 

استغفر الله العظيم واتوب اليه 

الشهد والدموع بقلمي هدير احمد 

الفصل ٢٦

انه اليوم المنتظر من الجميع

في قاعه كبيره جدا في قمه الروعه  وديكوراتها علي اعلي مستوي

نلاقي خلايا من النحل شغاله    لان حامد مش هيسمح باي تقصير في   فرح اولاده  الي كان بيتمناه من زمان 

والكل شغال  في كل اتجاه 


ماجد  واحمد  مع رجاله الحراسات 


ماجد .انا مش عاوز اي تقصير ولاهسمح باي تهاون ولا بالغلط


شكري .يا ماجد باشا احنا  رجالتك ومش اول مره نامن حفله تبع العيله


احمد .اكيد يا شكري احنا مبنثقش في حد غيرك وانت عارف الكلام ده  بس شد علي رجلتك ميفتوش الهوا مش عاوزين مفاجات 


شكري .تحت امرك يا باشا وان شاء الله مفيش اي تقصير 


واحمد وماجد يمشو يشوفو ابراهيم   وعاصم وحامد  وايمن


احمد .ايه يا عاصم ظبط مع الشباب الي هيشوفو طلبات المعومين 


عاصم .متقلقش كله تمام 


ايمن .متقلقوش كل حاجه هتبقي زي الفل 


جلال  جاي عليهم .ازيكم يا بشاوات  الف مبروك للشباب


عاصم .عقبال علي  ومبروك لشهد


ابراهيم .ايه هنقعد كلنا نبارك لبعض الفرح بتاعنا كلنا 

يلا نشوف ورانا ايه 


الكل .يلا واتفرقو يشوفو هيعملو ايه 


في جناحين كبيرين  في الفندق التابع للقاعه 

واحد للبنات وواحد للشباب 

..........................

في جناح البنات 

يسرا .مبروك يا بنات 


البنات بكسوف  الله يبارك في حضرتك 


وكل الامهات باركت للبنات وسابوهم يجهزو ونزلو هم يشوفو التجهيزات 


شهد . نور هي ماما لسه مجتش 


نور .مش عارفه يا شهد والله وبرن عليها مبتردش 


وشويه والميكب ارتس جت وبدات الميك اب للبنات 

والبنات لبسو فساتينهم وطلعو شبه الملاك  وكل واحده لها حلاوتها  ورونقها 


سميره خبطت ودخلت عليهم واول ما شافت شهد ونور  عنيها دمعت وهم جريو عليها يحضنوها وبيعيطو 


حنين .ايه ده هو ليه ماما معملتش معايا الموقف الموثر ده  .ده انا حاسه انهم لاقييني علي باب جامع والله 


الكل ضحك علي كلامها وسميره سلمت علي البنات ونزلت علشان تشوف الضيوف


والبنات فضلو يتكلمو مع بعض لحد ما الابهات تطلع تاخدهم وكل واحده جواها خوف من المستقبل 

........................ .  ............

في جناح الشباب 


علي .مبروك يا شباب  المهم تركزو وترفعو راس  مصر


حمزه .اه كلو الا راس مصر  عاوزكو اسود في المعركه ههههههههعععععم


مراد يابني احنا طول عمرنا رجاله  وان شاء الله راس مصر هتفضل في السما 

ههههههههههه


مازن وجاسر وحسام .في صوت واحد والله وعملوها الرجاله ورفعو راس مصر بلدنا ............


يوسف بضحك .اه ارفعو راس مصر بس بلاش غشوميه اصل ماشاء الله انتو تران  فكل حاجه بالعقل 


زين .اه اسمعو لصوت الخبره والله يا دكتر كتر خيرك علي النصيه 


عادل .وانت مالك بالنصيحه اصلا انت لسه قدامك تلات سنين 


زين .اه يارب الصبر من عندك حاولت والله بس مفيش امل مش زيك كروت الليله في ثانيه 

انما قلي انتو خلصتو ورق شهد الجديد 


عادل .عيب يبني كل حاجه تحت السيطره هم ساعتين وكل الورق كان معايا  عدو الجمايل


زين .ماشي يا عم تتردلك في الافراح 


خالد .طب يلا يا شباب اجهزو الضيوف بدو يوصلو 

وفعلا الشباب بدات تجهز وكل واحد لبس بدلته وكانو شبه المودلز حاجه تخطف العقل


ونزلو القاعه كل واحد يستني عروسته  الي هيستلمها من ايد بباها 


والابهات كلهم طلعو علشان ينزلو العرايس ويسلمو كل واحده لعريسها .......


الشباب كلهم واقفين تحت  علي نار مستنيين البنات 


وشويه وكل بنت تنزل وهي ماسكه في ايد بباها علشان تروح لعريسها 


ماعدا عادل الي صمم ان نور تنزل في ايده مع ان عمامها موجوده لما سميره بلغتهم وهم طبعا مش هيضيعو الفرصه دي 


عاصم ماسك مريم  ونزل قرب علي ادهم ومريم مش عارفه تبص له  وقلبها بيدق جامد 

وادهم اخد ايديها بعد ما سمع وصايا عاصم له وباس جبينها وقرب لودنها بهمس مبروك ده اسعد ايام عمري  ومريم بصت له بحرج بس تنحت من شياكته الي خطفط عقلها 


وجلال ماسك شهد ونزل لزين وبصله من فوق لتحت بس مشي من جنبه وهو واخد شهد في حضنه وساب زين في صدمه  وشويه وفاق وجري وراه ياخدها


واحمد فايده حنين  ونزل ليوسف الي مستناش احمد ينزل لاخر السلم  يوسف طلع واخدها من ايد احمد وبص لها والله ما توصيني عليها دي الهوا الي بتنفسه 

وقرب علي ودنها وقلها بحبك 


وابراهيم في ايده مليكه  ونزل لمراد  واداله مليكه بس معرفش يقول ايه .......


ابراهيم قاله يلا خلي بالكو من بعض وسابهم ومشي


مراد .بت يا لوكه هو انت  مزهقاهم  اوي كده عمي ما صدق 

مليكه لا يا دكتور بس هو مبيحبش الوداع وكدا 


مراد .اه ماشي


وهنا ماسكه في ايد محسن ونزلها بدموع لعمر وعمر  اخدها في حضنو بحركه مفاجاه وهمس في ودنها مبروك عليا الهنا 

وسلم علي محسن ووعده انه هيشيلها جوه قلبه 


وعادل نازل وفي ايده نور وراح علي سميره وباس ايديها ومسح الدموع بتاعتها وقلها هشلها في عيوني متخافيش عليها  

وبعد كده راح علي عماد وباس ايده هو ونور 


عماد .ربنا يبارك لكم ووجه كلامه لنور .لو زعلك انا موجود اظبطهولك 

نور تسلم لنا يحج 

عماد ايه ياحج خليك محضر خير  واخد نور ومشي 


وحامد شاور للشباب  ونور جلست وعادل قصادها وجنبهم المازون  وعمها كان وكيلها وحط ايده في ايد عادل  وتم كتب الكتاب ومضي شهود جلال وحامد 


وبعد كده زين قعد قصاد شهد وهي  هتموت من الاحراج تحت النقاب ومد ايده مسك ايد جلال  مع فرحه الجميع وتم كتب الكتاب وكان الشاهد جمال وعلي الي اخد اخته في حضنه جامد ومقدرش يقاوم دموعه 


وسميره جت لبناتها وسلمت عليهم والدموع في عنيها 


وبعد شويه الموسيقي اشتغلت وبدا كل زوج يحتضن زوجته في تملك وبدوا الرقص سلو وكانو جايبين فوتوجرافر صورتهم طول الحفله صور تحفه في اوضاع تجنن ومناظر فوق الوصف اتعملت لهم مخصوص 


وبعد شويه الشباب اتجننو كلهم وولعو الدنياوالعيله كلها كانت طايره من الفرح وبتدعلهم بالهدايه 

وبعد فتره الفرح خلص  وكل عريس اخد عرسته علي الجناح الي اتحجز لهم في الفندق قبل السفر بكره لقضاء شهر العسل 


ماعدا زين الي استازن جلال انه هياخد شهد علشان عامل لها مفاجاه 

وبعد مناهده جلال وافق وكل واحد اخد علته وراحة علي القصر 

.........................

في جناح عادل ونور


عادل .الف مبروك يا نور عيني 


نور بكسوفةالله يبارك فيك 


عادل.لا الكسوف الي انا شايفه ده عاوزك ترميه في اقرب سله زباله اه وفكي كده 


نور.باستغراب.زباله 


عادل اه يا مزه اهدي بس كده وانا هدخل اغير في الحمام واتوضي وانت غيري علشان نصلي 


نور .حركت راسها دليل علي الموافقه 


وعادل دخل غير ونور غيرت ودخلت اتوضت  وصلي عادى بنور وقال دعاء الجوار 


ونور حرفيا مش عارفه تعمل ايه 

بس ماشاء الله عادل خبره راح لنور وقومها واخدها في حضنه وهمس في ودنها  بحبك اوعي تخافي فيوم وانا جنبك  انت من انهارده نور حياتي وام ولادي ان شاء الله  ومع كل كلمه كان في بوسه خفيفه لنور 


ونور مع خبره عادل انهارت بين ايده وفعلا اثبت عادل ملكيه لنور وبقت زوجته امام الله

...................................

في جناح مريم وادهم 


مريم اول مادخلت الجناح خافت  ودقات قلبها بقت زي الطبلة ومش عارفه تسيطر علي نفسها 


واول ما ادهم لسه هيقرب ناحيتها انفجرت من العياط وجسمها بدا يترعش 


ادهم .قلق عليها وجري اخدها في حضنه 

مالك يا مريم 


مريم .جسمها كله بيترعش والدموع مغرقه وشها ومش عارفه تجمع الكلام  خ...ا..يف..ه ... من...ك


ادهم سمع الكلمه دي كان حد خرج قلبه وكسره


ادهم  بزعل واضح اهدي يا مريم انا عمري ما هضرك 


مريم مش قادره تتحكم في نفسها


ادهم اخدها في حضنه ومتكلمش لحد ما حس انها بدات تهدي وفعلا طلعها من حضنه ومسح دموعها بكل حنيه  وقالها .انا هدخل اغير جوه وانت غيري هنا  وهخرج نصلي الاول وبعد كده في كلام كتير عاوز اقوله لكي 

وهمس في ودنها .شكلنا كده هنمشيها كلام انهارده 

وربنا يصبرنا

وباس خدها ودخل يغير 


مريم .مصدومه من كلامه  ومش عارفه هو مين الي كان بيتكلم من شويه ده


وفعلاغيرت ولبست بجامه ستان وعليها الاسدال وانتظرت ادهم 


وادهم جوه اتعمد يتاخر علشان مريم تستريح 

وندم علي انه وصلها للمرحله دي ودمعه نزلت من عينه اول ما افتكر شكل مريم وهي منهاره  ومسحها علي طول 


ادهم خرج لقي مريم مستنياه علشان الصلا وفعلا صلو وقال الدعاء  واخد مريم من ايديها وقعدها علي السرير 

بس مريم جسمها اتنفض 

فادهم اخدها علي الركنه الي موجوده في الجناح 


ادهم .مريم  حببتي انتي كويسه دلوقتي 

مريم ...........  

ادهم .انا عاوز اتكلم معاكي كلمتين قبل ما نبدا حياتنا 

مريم ...............

ادهم .مريم انت نمتي ولا ايه 


مريم بصوت ضعيف لا معاك  اتفضل 


ادهم .بصي يا مريم انتي دلوقتي بقيتي علي اسمي يعني انتي الي بتكمليني  انا عارف ان غلط معاكي كتير 

بس والله بحبك انا من غيرك مبعرفش اتنفس 


مريم .مش مصدقه الي بتسمعه اه هو افعاله اتغيرت بس عمرها ما تتخيل ان كلامه يوصل لكده

بس سكتت ومتكلمتش وادهم مكمل 


ادهم .مريم انا عاوز اسالك سوال بس تجاوبيني بصراحه  واعرفي ان اجابتك دي فيها حياتي او موتي


احم انت مش عوزاني وموافقه غصب  او عشان اي حد 


مريم .............


ادهم .مريم انا مش عاوز  السكوت رد ويفضل دماغي يودي ويجيب  انا عوزك تتكلمي في القاعده دي طلعي كل الي في قلبك والله كل الي انتي عوزاه هيحصل حتي لو علي حساب سعاتي  وحياتي 

بس انتي قولي كل الي جواكي 


مريم .حست بحنيه من ادهم   وشافت قدامها واحد تاني اول مره تشوفه وحست بحنيه ممكن تغرق الدنيا كلها وشافت ناحيه تانيه خالص من ادهم وكلامه شجعها  وخلاها تتكلم 


مريم بصوت مخنوق حزين .ادهم انا عمري في يوم ما كرهتك بس فعلا انا بخاف منك وبخاف بمعني الخوف مش رهبه لا خوف 

وكل افعالك كانت بتزود الاحساس جوايه لدرجت انها وصلت لمرحله مرضيه  ........... محتاجه علاج 


ادهم بكميه حزن وصدمه .مرضيه 


مريم والدموع في عنيها.لو سمحت سبني اكمل 

ادهم شاورلها تكمل 


مريم .اه مرضيه وكل اتهام كنت بتتهمه ليا كان بيكسر فيا انا بقيت اضعف مما تتخيل انا وصلت لدرجه ان زميلي في الجامعه عرفو اني ضعيفه  ووصلت بيهم الدرجه انهم يتهموني بالسرقه علشان متاكدين اني اضعف من اني ارد 

وده كله كان بسببك وبسبب افعالك معايا  الي ديما تقلل مني ومن كرامتي 

كنت دايما ابص لحنين ومليكه واشوفهم ازاي محدش يقدر ييجي عليهم او يقلهم كلمه تزعلهم من غير ما يخدو حقهم 

وكان كل طموحي اني ابقي كده  وطول الفتره الي انت بتبقي فيها في ماموريه افضل اقنع نفسي اني هبقي كويسه  وهغير من نفسي 

واول انت ما تيجي  وتقول كلمه من كلامك ليا ارجع تاني لنقطه الصفر 

واتكسر تاني واحس الجرح اتفتح  تاني 

لحد ما ربنا كرمني بشهد هي الي حست بيا وشجعتني واخدت بايدي  لبدايه الطريق الصح    يمكن  شهد دي دعوه ليا  ربنا استجابها مني

شهد عرفت ضعفي وعرفت خوفي منك  بس كمان حست بحبي ليك  وكانت هتكمل 


ادهم  بفرحه واستغراب ....ايه بتقولي  حبك ليا  انتي بتحبيني يا مريم  والنبي قوليها ......


مريم .انتبهت للي قالته  احم ايوه يا ادهم بحبك ومن زمان وده الي كان بيخلي الالم اضعاف  والكسر بيوجع بزياده 


ادهم بدموع .حقك عليا انا غلطان والله كنت غبي والله انا بعشقك بس كنت غبي مبعرفش اتصرف وكل الي كنت بعمله  من غيرتي عليكي بس والله انا من غيرك صفر علي الشمال انا جسد من غير روح انت روحي يا مريم  ونفسي اكون انا امانك مش خوفك 

اديني فرصه بس وانا والله هعوضك عمري ما كنت اتخيل كميه الالم الي كنت بسببه لك 

اه اه يا مريم لو تعرفي كميه الشوق الي في قلبي لكي 

والله بحبك ونفسي ننسي الي فات كله بحلوه ومره 

ونبدا من النهارده بس اسمعها منك  تاني قوليها ليا تاني وريحي قلبي واحييه تاني بعد ما مات 


مريم .بكسوف هيقتلها .بحبك 


ادهم خلاص مش عاوز حاجه تاني من الدنيا 

وقام  بفرحه مجنونه مسح دموع مريم  واخدها في حضنه  وقالها انا مش عاوز من الدنيا اكتر من الي انا فيه دلوقتي  

وانا هسيبك براحتك لحد ما تبقي جاهزه وحاسه معايا بالامان بس متبعديش عني  


مريم فهمت كلامه واطمنت جدا علشان  تحاول تسيطر علي نفسها وشاورتله برضا علي كلامه 


ادهم .بس بشرط 


مريم .شرط ايه 

ادهم قدام العيله والناس والدنيا   كلها احنا دخلتنا كانت النهارده 

وادهم كمل بضحك  .اه مش عاوز تحفيل  واه كلهم مستنين راس مصر الي هتبقي في السما وغمز لمريم 


مريم باستغراب .مصر وايه دخل مصر في فرحنا 


ادهم ولا حاجه ياحببتي  يلا علشان ننام وربنا يعني بقا 

وفعلا اخد مريم في حضنه الي اول مره تحس بالامان  بقرب ادهم ونامو في هدوء 

..........       ..............

وعند هنا وعمر 

عمر دخل غير وخرج لقي هنا واقفه نفس الوقفه بفستانها 


عمر ايه يا هنايا  مغيرتيش ليه 


هنا بعياط .مش عارفه افك السسوسته 


عمر جري عليها واخدها في حضنه 

اهدي بس يا قلبي امال انا ايه لزمتي تعالي بس وانا  هشوف السسوته الوحشه دي  لفي كده 


هنا لفت وعمر فتح لها السسوسته  وساعدها تقلع الفستان وهي كانت بتموت  بس كانت لابسه تحتيه تب وليجن بس كان بالنسبه لعمر قمه الاغراء  وهي اخدت هضومها وجريت علي الحمام واخدت الاسدال معاها 

وعمر واقف علي الباب متنح لها وفعلا هنا خلصت وصلو وقال الدعاء وشالها في حضنه وهو عمال يهمس بكلام حب  وكل كلمه ببوسه رقيقه جدا وده دوخ هنا وسلب منها الاراده كامله مفاقوش الا علي صرخه من هنا ليطبع عمر علي هنا ختم الملكيه

  وتصبح زوجته امام الله 


وعمر قام جاب لهنا عصير شربته وقعد جنبها هداها  

يعيني عليكي يا هنا شكلك اتغفلتي  وعمر اخد هنا في حضنه ونام بعد ما هديت في حضنه  واطمن انها كويسه

............................


عند حنين ويوسف 

يوسف .مبروك يا حنيني 


حنين .الله يبارك فيك 


يوسف بحبك 


حنين .وانا بموت فيك 


يوسف .مقدرش يمسك نفسه  وباصص علي حنين وهي بتتكلم  واخد شفايفها في بوسه طويييله 

وحنين سرحت وتجاوبت معاه اوي 


يوسف بعد عنها علان يتنفسو 


حنين بهمس يوسف انا خايفه 


يوسف .وانا معاكي هطمنك وانا لايمكن اضرك 


حنين .... ..    .......


يوسف .مالك عنيكي عاوزه تقول كلام كتير 


حنين بتوتر انا اصل ........


يوسف .قولي يا روحي متتكسفيش


حنين بكسوووف احم انا مش عارفه المفروض اعمل ايه 

يوسف باستغراب .تعملي ايه في ايه 


حنين ..انهارده 


يوسف استوعب ان حنين ابيض فضحك واخدها في حضنه 

وانا مش عاوزك تعملي حاجه وامال انا هنا بعمل ايه 

الي انت متعرفهوش انا اعلمهولك دي حتي انت جايه في ملعبي وغمز لها  دا انا استاذ ورئيس قسم 


انا هقوم اغير واتوضي وانت غيري علشان نصلي 

وبعد كده بنبره خبث  وقرب من ودنها وهمس وهشرحلك المنهج من كجي وان لحد ما تحفظيه صم  وسابها ودخل الحمام 


وهي واقفه مسهمه مش مستوعبه الي حصل 


وفعلا صلو سوا وبدا يوسف يشرحلها بالتفصيل الممل 

وهي كانت شبه الفراوله  من كتر الاحراج في الي يوسف بيقوله لها وندمت علي طلبها منه


بس يوسف ده اكتر حاجه كانت مفرحاه 

يوسف .ايه رايك في شرحي 


حنين مسهمه ............. 


يوسف بضحكه عاليه  ..يبقي بقي نتوكل علي الله وناكد النظري بالعملي علشان يثبت 


وفضل يوسف طول الليل يشرح نظري ويطبق  عملي


وبخبرته عرف ازاي   يقضي الليله مع  حنين  من غير ما يتعبها  


وفي الاخر نام وحنين في حضنه بيبارك لها علي نقل الملكيه  

..........................

وفي الاخر مراد و مليكه 

مراد .بت يا لوكه انا مش مصدق نفسي 


مليكه .لا صدق  


مراد .طب اقرصيني كده 


مليكه .قرصته  في دراعه  


مراد بتوجع  اه 


يبقي انا مش بحلم  يلا يا مزه غيري علشان نصلي قبل المعركه متبدا 


مليكه .باستغراب معركه ايه انت شكلك فاضي وانا هموت وانام


مراد .نوم ايه ده الليله مفيهاش نوم يلا نصلي الاول 


مليكه بكسوف .بس انا مبصليش 


مراد.بغباوه ليه ياختي مبتصليش لسه صغيره ولا بتستهبلي 


مليكه  بحسن نيه .لا عندي ظروف 


مراد بصوت عالي نسبيا .نعم ظروف  ومقلتليش ليه من بدري 


مليكه خافت شويه من رد فعله غير المتوقع 


واقولك ايه انا مش فاهمه ايه الي مدايقك  في الموضوع وياثر معاك في ايه 


مراد .هنا حس بخوفها  وفهم انها مش فاهمه حاجه وحب يصلح الموقف 


مراد راح علي مليكه وباس علي جبينها  وقالها بحنان 

مفيش يا حببتي كل الحكايه اني كنت عاوز ارفع راس مصر واغني والله وعملوها الرجاله بس هانت تتعوض

يلا نقضيها بوس واحضان تعالي في حضني بقا 


مليكه .انت بتقول ايه انا مش فاهمه حاجه 


مراد .هو انت الظروف الي عندك هتخلص امته 

مليكه .يومين كده


مراد بتوتر .احم هو في حد عارف انك عندك البيريود 


مليكه بسرعه .لا طبعا انا مقولتش لحد 


مراد ولا البنات 


مليكه حركت راسها بلا 


مراد طيب يا قلبي  انت لو كلمتي البنات  او ماما وسالوكي علي اي حاجه متقوليش الا كل حاجه تمام واننا مبسوطين 


مليكه .انا مش فاهمه  انت بتتكلم علي ايه 


مراد غمز لها يومين وهتفهمي كل حاجه متقلقيش يلا غيري هضومك علشان ننام 

زمان كل واحد في العيال بيرفع في راس مصر 


مليكه انا مش عارفه ايه دخل مصر في الموضوع


مراد متشغليش بالك يلا ننام 


وفعلا نامو في حضن بعض  لحد الصبح 

..................................

ونروح بقي عن شهد وزين 


زين فتح لها الباب 


وشهد فضلت متنحه ومنطقطش وواقفه علي الباب كان في تعبان قرصها 


زين .عجبتك 

شهد.................

Dida


ايه احسن مشهد في الفصل 

ومين الشخصيه الي عجبتكم

تكملة الرواية من هنا 👇👇👇👇👇👇


من هنا



Enregistrer un commentaire

Plus récente Plus ancienne