مجنونه زلزلت كياني الفصل الاول والتاني والتالت والرابع والخامس والسادس بقلم دينا سمير حصريه وجديده على مدونة روايات كامله ومقالات

 مجنونه زلزلت كياني الفصل الاول والتاني والتالت والرابع والخامس والسادس بقلم دينا سمير حصريه وجديده على مدونة روايات كامله ومقالات

مجنونه زلزلت كياني الفصل الاول والتاني والتالت والرابع والخامس والسادس بقلم دينا سمير حصريه وجديده على مدونة روايات كامله ومقالات

مازن: مجمعنا كده ليه يا بابا، في حاجه ولا ايه


والده (ويدعي مراد) انا جمعتك انتا وأخواتك عشان في حاجه مهمه لازم تعرفوها


معاذ: في ايه يا بابا قلقتنا(والقي نظره الي اشقائه)


نادر: اتفضل حضرتك اتكلم يا بابا


مي: قولهم يا حج 


مصطفى (حرك نظره بين والده ووالدته، ثم نظر إلي والده) ايه الموضوع يا بابا


مراد(بتوتر وخوف حقيقي علي ابنائه) الموضوع أننا لازم نرجع الصعيد(نظره له ابنائه باستفسار هم يعلموا أنهم من الصعيد ولاكن لماذا العوده)


مصطفى: وليه نرجع يا بابا 


معاذ: مش حضرتك منعنا نروح هناك


مازن: ده حتي بنطمن علي جدو وجدتو بالموبايل 


نادر (نظر لاشقائه) نهدء يا جماعه شويه (ثم نظر لوالده) هو حضرتك فضيت أمر التار وهنروح عادي ولا ايه الموضوع يا بابا فهمنا


مي: الموضوع أن لازم ننزل عشان نفض التار ده، الموضوع عدي عليه 20سنه، وجه الوقت الي لازم ينتهي فيه، هو ده كل الي اعرفه (نظرت إلي زوجها الذي ينظر إلي الأرض بحزن) متفهمنا يا مراد


مراد: انا هرجع وأسلم نفسي للعيله دي


مي: مش انتا قولت فيه حل


مراد (بعصبيه ووقف وسار بعض الخطوات واعطهم ظهره) وانا لا يمكن اوافق علي الحل ده (ثم نظر لهم) لا يمكن


مازن: وايه الحل ده يا بابا


مصطفي: عرفنا يا بابا 


معاذ: لازم نعرف عشان احنا مش هنوافق أن حضرتك تعمل الي بتقول عليه


نادر: قول يا بابا مخبي علينا ايه


مراد (بدموع وجلس على الارض) عايزين ياخدو مني بنتي


(تقدم منه كل من زوجته وابنائه وجلسا بجواره)


مي (وقد بهت لونها) انتا تقصد ايه يا مراد، تقصد أن يجوزو بنتي من عندهم


مراد: ومش هيجوزوها اي حد، دول هيجوزوها ابن ناصر


مي: هيجوزوها ريان ابن ناصر صاحبك الي اتهموك انك قتلته


مراد: انا لا يمكن اوافق


مي: يا حبيبتي يا بنتي، ماهو مش بمزاجك، دول ممكن ياذو ولادي كلهم


(ترجلت في هذه اللحظة من باب الغرفة واتضح أنها قد استمعت الي كل شئ، لانها اتت منذ قليل وكانت سوف تترجل الي الغرفه ولاكن أوقفها هذا الموضع التي تفجاة منه لأنها ولاول مره تعرف انها من اصل الصعيد، وابتسمت بهدوء و ترجلت الي الغرفه، تقدمت من والدها، لتأخذ بيده وتجلسة علي أحد الكراسي وتجلس بجواره، لتمتد يدها الي وجهه تزيل بقايا دموعه)


صافيناز: ليه يا بابا كل الدموع دي (لم يتحدث أحد، لتكمل ) انا سمعت كل حاجه (لينظر لها الجميع بقلق، لتتحدث هي) ليه مقولتوش ليه اني من الصعيد متعرفوش اني بعشقها (نظرت إلي والدها) هنروح امتا يا بابا


مراد: محدش هيروح انا الي هروح


صافيناز: وانا مش موافقه، مش موافقه أن حضرتك تروح لحد ولا توطي راسك قدام حد، حضرتك طول عمرك راسك مرفوع وهتفضل كده، طول عمرك حامينا وراسنا مرفوعه وضهرنا مشدود بيك، وانا مش هسمح أن حاجه تتغير وانا فايدي اساعد، في أيدي الحل يا بابا، اسمحلي اعمل كده، اسمحلي ارد ولو جزء بسيط من افضالك عليه (ونظرت الي اشقائها بابتسامه) واحمي العيال دي 


مراد (احتضانها) انا مش هقدر


صافيناز (ابتعدت عن حضنه بهدوء) يا بابا هو ايه الي هيحصلي، ده انا هتجوز  زي كل البنات المفروض تفرح بيا


مي (بدموع) بس مش زي كل البنات يا بنتي


مصطفى: لا يا صافي، لا يمكن ده يحصل


معاذ: هو لسه في اصلا موضوع التار والكلام الفارغ ده


مازن: انا مقدرش اسمح للمهذله دي تحصل


نادر: انا مش موافق أن صافي تتجوز بالطريقه دي


صافيناز: بس انا موفقه وسعيده جدا


مي: ده ممكن ياذيكي لانه فاكر أن ابوكي هو الي قتل أبوه


صافيناز: ايه الكلام ده يا ماما ده هيبقي جوزي يعني هيحميني مش هياذيني، ارجوكو بقي متحرمونيش (وبطريقه مضحكه) اني اكسر العنوسه الي انا فيها، وكمان انقذ العيال دي من الدمار


نادر (ضربها خلف راسها) عيال يا قليلة الادب


صافيناز (تضع يدها مكان الضربه) يا غبي ايدك تقيله


معاذ (بابتسامه) جبتي العقل ده كله منين 


مصطفى: لا وهتنقذنا، جون سينا حضرتك


مازن: بس يا ولد منك له له، صافي دي قلبي محدش يزعلها (نظر لها بخبث وهي تبتسم له، ليضربها خلف راسها) بقي انتي يا سعلوكه هتنقذينا احنا


صافيناز: شايف يا بابا، بيضربوني


مراد (بحده) بس يا ولد منك له محدش له دعوه بحبيبة ابوها


صافيناز: هنسافر امتا يا بابا


مراد: وانتي مستعجله كده ليه


صافيناز: عشان اشوف جدو وجدتو


معاذ (باستفزاز) جدو وجدتو برضو ولا (غمز لها) العريس يا بيره 


مي (ضربته علي كتفه) بيره في عينك قليل الادب، ملكش دعوه بيها دي قمر


معاذ ( يتصنع الوجع) بتضربيني يا مي عشان البيره دي، وبعدين مين دي الي قمر دي (وأشار إلي صافيناز بسبابته، وتحدث الي والدته) الكدب حرام يا حاجة


مي: انا كداب


معاذ: لا صافي هي الي كدابه


مصطفى: حصل، لاكن انتي يا قمر (واحتضن مي) قلبي انتي (ابتعد وبجديه) بس انا مش موافق على الي هيحصل ده


صافيناز (اقتربت منه واحتضنت) عشان خاطري يا صوفا مترفضش (بمرح) سيبني بقي ادخل عش الزوجيه


مصطفى (ضمها بين يديه) بس انا مش عايزك تعاني (أبعدها عنه وامسك كتفيها بكليت يده) انا مش هرتاح لما تتجوزي بالطريقه دي


نادر: احنا نروح هناك ونشوف الدنيا (ثم نظر إلي والده) بس انا اسف يا بابا لو لقيت حاجه معجبتنيش أو خطر لو 1%علي صافي مش هسبها حتي لو هموت


صافيناز (اقتربت منه بابتسامه وقبلت وجنته) حبيبي يا ندور 


نادر (احتضنها وقبل جبينها) ده انتي قلبي يا صافي، يستحيل اسيبك بسهوله


مازن: انا بقول لا نروح ولا يجي واسحب الواد ده علي القسم، واديله علقه انسيه اسمه


مي (بخضه) لا انتا اتجننت انتا عايز تفتح علينا باب جهنم


معاذ: ليه يا ماما كله ده


مراد (بقلة حيله) انا اسف يا ولادي، بس والله انا مظلوم


صافيناز (اقتربت منه سريعا وقبلت يده) ارجوك يا بابا متضعفش انا قويه بيك


(احتضنها والدها، وبعد قليل احضرا الشنط وصاعده الي سيارتهم وامسكه طريقهم الي الصعيد، وبعد وقت قد وصلا كلا من مراد ومي وابنائهم وأصدقاء صافيناز الاربعه، وحين وصولهم، تفجااه ب.......)

الفصل الثاني

(احتضنها والدها، وبعد قليل احضرا الشنط وصاعده الي سيارتهم وامسكه طريقهم الي الصعيد، وبعد وقت قد وصلا كلا من مراد ومي وابنائهم وأصدقاء صافيناز الاربعه، وحين وصولهم، تفجااه بصافيناز بتصرخ)


صافيناز (وبتاخد نفس) ياااه علي الجمال، الصعيد يا عشقي الوحيد


مي: يا بنتي خضتيني، اهدي الله يخليكي 


نورا: قطعت الخلف يا شيخه حرام عليكي


ناري: ايه الالفاظ دي يا نورا


نورا: مالها الالفاط يا بنت الباشا مش عجباكي


منه: خلاص يا جماعه اهده


مي: خلاص يا بنات بقي


صافيناز: بابي بالله عليك نزلنا هنا هناخد جوله وهنيجي وراك


ندي: فعلا الجو تحفه 


مراد: لا مينفعش هتوهي


صافيناز: يا بابي بليز، البنات هيكونو معايا


مي: هما ميعرفوش المكان يعني ممكن تضيعه في البلد


ناري: يا طنط لو حصل حاجه هنكلمكم


منه: هنتمشي شويه فعلا الجو هنا رائع


نورا: خلاص بقي يا طنط هنتمشي شويه وهنيجو وراكم، بليز


مراد (اوقف السياره) اوك هتتمشو شويه وتمسكه الطريق ده علي طول مش هتمشو كتير وهتشوفو البيت، أو ممكن ابعتلكم نادر ياخدكم


ندي: لا يا اونكل احنا هنتمشي لحد منوصل، ده الجو تحفه بجد


صافيناز (ترجلت بسعاده، وهي تدور حول نفسها) واووو الجو تحفه


(ترجل خلفها البنات، وهم يركضو خلف بعضهم بين الزراعه، وكانت سيارت معاذ خلفهم، وكان معه اخواته في السياره)


معاذ: هما ولاد المجانين دول ريحين فين


مازن: يا عم سيبك منهم، اكيد ابوك سيبهم عشان يضربوهم بالنار ونرتاح منهم


مصطفى: انا عايز افهم حاجه (نظر له الجميع باستفهام، ليكمل ) اختكم وجايه تتجوز العيال دي جاية معاها ليه يسعدوها


نادر: يا بني المشكله مش هنا


معاذ: طب فين


نادر: المشكله ان العيال دي قاطعه عندنا اشتراك 24ساعه، انا حاسس أنهم بيباته عندنا، السوال بقي العيال دي ملهاش أهل


مازن: انتا عارف انا مستغرب ايه


مصطفى: ابهرنا


مازن: العيال دي كلها كانو ركبين عربية ابوك ازاي 


معاذ: صحيح العربيه خدتهم ازاي


نادر: عادي دول عملين زي فلت السجاره 


معاذ: طب اقف اخدهم معانا


مصطفى: يا عم تاخد مين، ابوك سربهم هنخدهم احنا


مازن: امشي يا عم ربنا يحنن عليك


نادر: وراء ابوك متسيبهوش


(عند البنات كانا يركضا بسعاده كبيره خلف بعضهم إلا أن وصلو الي بحيره صغيره ممتده)


نورا: واوو بحر صغير


منه: انتي هبله يا بنتي بحر ايه، دي بركة


ناري: بركة ايه يا هبله انتي دي مش بركة


ندي: دي انا فكره اسمها كانت في فيلم قديم 


صافيناز: هتضيعه مودي ليه بقي


ناري (سحبت دبوس شعرها لينسدل مثل الشلال علي ظهرها ويأخذ طوله الي ركبتيها) كده احلي بحب اشوف شعرك


صافيناز (وهي تبعد شعرها عن وجهها) يا غبيه (لتشاهد زجاجه فارغه لتاخذها وتملائها مياه وتستعد لتلقيها علي البنات) انا هوريكم (وافرغت الزجاجه باتجاه البنات اللواتي اسرعه من أمامها ليظهر حصان عليه أحد الأشخاص من العدم ويأخذ كل تلك الماء في وجهه ليتوقف سريعا وينظر لها بشر، لتنظر له بثقه)


صافيناز: قبل متتكلام يا خط الصعيد انتا، انتا الي غلطان محدش قالك تمشي بالسرعه دي افرض دوست علي حد دلوقتي


(اقتربا منها البنات وحولو إيقافها عن الحديث)


ناري (بهمس) خلاص انتي الي غلطانه


ندي: بنعتذر من حضرتك هي مكنتش تقصد


صافيناز: اخرصي منك ليها هيعمل ايه يعني هو الي غلطان


(كان الآخر ينظر لها بغضب واتضح أنه يعرفهم جيدا وكان حديثه مع نفسه كالتالي وهو يحرك نظره الي الخمس بنات)

- ياريت تكون العروسه اي وحده من دول بس متكنش دي(ووقف ببصره عند صافيناز، ليكمل لنفسه) مش ناقص هبل (واتحرك بحصانه بدون نطق شئ)


منه: ياشيخه حرام عليكي، بقي تبهدلي الراجل بالمايه وبالكلام 


ندي: بس الواد ايه يا بت يا صافي مانجه


ناري: لا ولا عضلاته يلهوي قمر


نورا: لا واول مره اشوف جلبيه حلوه كده حبيت الجلبيات


صافيناز (وهي تقلدها) جلبيات، اسمها كده (باستفزاز) يا شيخه اتلهي


(لتمر بجانبهم سياره وتقف أمامهم ويترجل منها شاب في ال25من عمره، وينظر لهم نظرات غير متزنه) هو القمر بيطلع بالنهار


صافيناز: امشي من وشي عشان متزعلش


عبدالرحمن: لو هزعل علي ايدك يا قمر، احب اني ازعل


صافيناز: بس كده غالي والطلب رخيص (أمسكت يده التي يمدها إليها لتلويها بين يديها ولم تتركها الا وهي تصدر صوت تكسير عظامه يليها صرخه منه، لتسحبها صديقتها بعيد عنه وفجاه........) .....

الفصل الثالث


صافيناز: بس كده غالي والطلب رخيص (أمسكت يده التي يمدها إليها لتلويها بين يديها ولم تتركها الا وهي تصدر صوت تكسير عظامه يليها صرخه منه، لتسحبها صديقتها بعيد عنه وفجاه تأخذ يدها وتركض بها حيث منزل عائلتها ويركض باقي البنات معهم) 


صافيناز: انتو بتجرو ليه 


ندي: اسكتي يخربيتك، كسرتي ايد الواد 


نورا: كان ممكن نلاقي ضرب النار من كل اتجاه


منة: انتي كل متروحي في مكان تعملي مصايب


صافيناز (ومازالت تركض معهم) انا يا كلبه الي بعمل المصايب، مش هو الي غلطان


ناري: لا في دي صافي عندها حق


صافيناز (بابتسامه) شوفتي الناس اللي بتفهم


ناري: بس المز اللي رميتي عليه المياه 


صافيناز: ده كان غصب عني


منة: طب معتذرتيش ليه 


صافيناز: ماانتي عارفه اني مبعتذرش لحد


ندي: طبعا ازاي صافيناز عز الدين تعتذر


صافيناز: بالظبط كده، جوبتي علي نفسك


نورا: في ايه يا بنات اهدو (نظرت لصافيناز) صافي هو مش ممكن المز ده يطلع قريبكم وتجوزيهولي، بصراحه قمر وانا حبيته من اول نظره


ناري: هو مش الشرع محلل اربعه، انا موافقه اتجوز واحد متجوز وحده تانيه ، جوزهولي انا ونورا


ندي: دي انانيه علي فكره، ليه انتو تتجوزوه ماانا اهه (وقفت ركض ونظرت خلفها لم تجد أحد وضعت كفيها الي ركبتيها وبتاخد نفسها) خلاص اقفه محدش جاي ورانا


منة (بتاخذ نفسها هي الاخري) وانا


صافيناز (نظرت لها باستفهام) وانتي ايه


منة: مش الشرع حلل اربعه (نظر لها الجميع منتظرين أن تكمل، لتبتسم لهم ببلاها) انا رقم اربعه


صافيناز (ظلت تضحك بقوه وجلست ارضا) الله يحربيتكم، عايزين تتجوزوا نفس الشخص انتو الاربعه، اصلا عنيكم فيه زمانه مات 


ناري: بعد الشر عليه


صافيناز: يا حنينه، انتو ايه الي جايبكم معايا طب انا وحده جايه تتجوز، انتو ايه


ندي: بصراحه انا عملتها حجه عشان اجي الصعيد بابي ومامي هيجو بعد يومين علي الفرح علي طول، وانا قولت لمامي هروح مع صافي عشان متبقاش لوحدها، وكلمت طنط مي كلامت مامي ومامي وفقت (نظرت لناري ومنة و نورا باستفزاز) مش عارفه بقي هما ايه الي جابهم


ناري: بت هضربك، لمي دورك عشان هترجعي تعيطي


ندي: هو انا اتكلامت


ناري: انا كلمت بابي وقولتله اني يستحيل اسيب صافي لوحدها وبابي كان رافض، بس انا قولت لاونكل مراد يكلامه وهو وافق


نورا: صافي وطنط مي كلامة مامي وخالتو عشان نيجي انا ومنه ووافقوا


صافيناز: طيب لو خلصته ممكن نمشي بقي (واتجها حيث قال لهم مراد الي أن وصلو لقصر فخم، مكتوب علي لوح أمامه بخط واضح منزل عائلة عز الدين) 


ناري: واوووو ايه الجمال ده 


ندي: جميل فعلا


صافيناز: لو خلصته قر ممكن ندخل ( تقدما من البوابه الخارجية ليوقفهم الحارس)


الحارس: مين حضرتكم


حارس اخر: افتح يا بني البوابه دي الست الصغيرة واصحابها (فتح لهم البوابه ليدخلا الي الحديقه ليسيرا قليلا حتي الوصول إلي البوابه الداخليه ليشاهدا سيارات كثيره تصطف وايضا ذالك الحصان الذي كان عليه ذالك الشاب )


منة: مش ده الحصان بتاع الواد المز


ناري: اتصدقي هو (نظرت إلي صافيناز) صافي علي اتفاقنا، شكله قريبك هتجوزيني ليه


صافيناز (وكانت ستتحدث ولاكن قاطعها صوت هاتفها عندما اصدح صوته في المكان معلنا عن اتصال جديد، لتنظر لناري بغضب وتجيب علي الهاتف بهدوء) ايوه يا بابي، احنا في الحديقع قدام البوابه (لتصمت قليلا تستمع الي ولدها، لتتحدث بعدها بغضب مما راواه عليها والدها)........

الفصل الرابع

صافيناز (وكانت ستتحدث ولاكن قاطعها صوت هاتفها عندما اصدح صوته في المكان معلنا عن اتصال جديد، لتنظر لناري بغضب وتجيب علي الهاتف بهدوء) ايوه يا بابي، احنا في الحديقع قدام البوابه (لتصمت قليلا تستمع الي ولدها، لتتحدث بعدها بغضب مما راواه عليها والدها)


صافيناز: هو لعب عيال يعني (لتصمت قليلا لتستمع الي والدها) طيب حضرتك ممكن تهدء، خلاص يا بابي مفيش مشكله (اخذت نفس لتهدء نفسها) بابي انا موافقه مش مهم ما كده كده الفرح بعد يومين مش هيحصل حاجه لو كتبنا الكتاب دلوقتي، اهم حاجه متعصبش نفسك (صمتت لتستمع الي حديث والدها) يا بابي دي ملهاش علاقه مين اللي كلامه يمشي على مين، هما رجعو في كلامهم وده يعبهم ميعبناش، اهدي يا حبيبي (صمتت ليتحدث والدها) متقلقش انا هدخل وهطلع علي فوق علي طول اوك، مع السلامه (أغلقت الخط واخذت نفس واغمضت عينها)


ناري: ايه يا بنتي في ايه 


ندي: انا الي فهمته أنهم هيكتبه الكتاب دلوقتي 


نورا: هو مش كان بعد يومين علي مااهالينا والناس الي عزمتوهم يجو


منة: طب انتي زعلانه ليه مش انتي موافقه


صافيناز: انا فعلا موافقه بس عشان بابي واخواتي مش هقدر اشوف حد فيه حاجه (وقد صرحت لدموعها بالهبوط) انا موافقه عشان في أيدي اني اساعد فمش لازم اني اتاخر (زالت دموعها بانمالها)


ناري: طب مفكرتيش في الي ممكن يحصلك بعد كده


نورا (بعصبية خفيفه) انتي علي طول بتضحي بنفسك عشان غيرك، متفكري في نفسك شويه


صافيناز (بحده وهي تزيل دموعها المستمره في الهطول) لا مفكرتش ومش هفكر في نفسي لاني مليش لازمه من غيرهم، من غير بابي اموت، مبنمش الا لما اخواتي كلهم يرجعو البيت واطمن عليهم، مبعرفش انام وانا مش حاسه بنفس كل واحد فيهم في المكان، بنام في اوضه لوحدي لاكن تحت نفس السقف، مش هتفهمي


منة (اخذتها بين ذراعيها محتضناها) اهدي يا قلبي 


ناري (اقتربت منهم واحتضنتهم لياتو ندي ونورا أيضا ويحتضنهم ليصبح الخمس بنات يحتضنه بعضهم) انا اسفه


صافيناز (ابتعدت عنهم قليلا، ومحت دموعها، ووضحت تلك الابتسامه التي تخفي بها كل احزانها) يلا


ندي(باستغراب) انتي ايه يا بنتي مش كنتي لسه بتعيطي، انتي عندك شيزوفرنيا


صافيناز (ضربتها ضربه خفيفه علي راسها) انا يا جزمة، هترجعي تعيطي


ندي (تفرق رأسها مكان ضربة صافيناز) اسفين ياريس


(لتضحكا البنات معا ويتجها الي الداخل حيث ما ينتظر تلك الصافيناز، ترجله من باب المنزل الي الداخل وصعدا الي السلم لتتقابل معهم فتاه تعمل بالمنزل)


الفتاه: حضرتكم الست الصغيره واصحابها


صافيناز (بابتسامه) ايوه انا، بس قوليلي صافي، انتي اسمك ايه


الفتاة: تهاني يا ست صافي


صافيناز: انتي جميله اوي يا توتا، بس قوليلي صافي بس اتفقنا


تهاني: اتفقنا


صافيناز: فين مامي 


تهاني(وهي تشار الي الاعلي) اتفضلي حضرتك وانا هوريكي مكانها


(وصعدا حيث توجد ولداتها، لتاخذهم تهاني الي غرفه تملاها النساء وبالمنتصف والدتها التي تبكي بقوه، والنساء من حولها يكسوهم الحزن ويوسوها، لتقترب صافيناز من والدتها سريعا لتراي ماذا حدث لكل هذا البكاء، وهي قلقه بشده، فكان رد والدتها صادم لت.........)

بقلم: دينا سمير محمد "نجوم ساطعة"

ياتري ايه اللي حصل ؟

وايه الشي الي قالته مامت صافيناز وكان صادم؟ 

الفصل الخامس

(وصعدا حيث توجد ولداتها، لتاخذهم تهاني الي غرفه تملاها النساء وبالمنتصف والدتها التي تبكي بقوه، والنساء من حولها يكسوهم الحزن ويوسوها، لتقترب صافيناز من والدتها سريعا لتراي ماذا حدث لكل هذا البكاء، وهي قلقه بشده، فكان رد والدتها صادم  لتقول)


مي (احتضنت صافيناز) انا لا يمكن اسبلهم بنتي خدوني انا اقتلوني أو اعمله فيه الي انتو عايزينه لاكن بنتي يستحيل اسيبها 


صافيناز (بدلتها الحضن) اهدي يا حبيبتي انا كويسه جدا، وهبقي كويسه مالك كده


الجده: خلاص يا مي صافي مش طفله هي فاهمه وهتكون بخير (وسحبت صافيناز من بين يد والدتها واحتضنتها) عامله ايه يا غاليه يا بنت الغالي (بعدتها عن حضنها، واحتضنت وجهها بكليت يديها) ربنا يحفظك ويبارك فيكي يا نن عيني (وقبلت جبينها) كفياكي دموع يا مي البنت كبرت وماشاء الله بقت فاهمه وعارفه هي هتعمل ايه


سعاد (عمت صافيناز) بكفياكي يا اما وهاتي بنت اخوي اسلم عليها (واخذت صافيناز بين ذراعيها) عامله ايه يا صافي


صافيناز (بدلتها الحضن) الحمد لله (لتبتعد عنها بهدوء، ويقترب منها الجميع واحدة تلو الأخرى، يلقون عليها السلام، لتتحدث الجده بحده.)


(في مكان آخر، في مجلس الرجال، كان يجلس جميع الرجال ولاكن يبتعد عنهم بمسافة قليلا مصطفي ومازن وهم ينظرون بكره لريان وبالأخص مازن، ليقترب منهم معاذ ليهمس لهم قائلا.)


(تعريف الابطال)


(عائلة عز الدين، تتكون من الجد ويدعي محمد عز الدين يبلغ من العمر ال60عاما، والجده وهي ابنة عمه وتبلغ من العمر 55عاما، انجبا ثلاث فتيات وفتاة،


 فواد وفريده توام وهم متزوجون وايضا أولادهم، 

 ‏

 ‏وساره متزوجه هي الاخره من ابن عمها واولادها متزوجون أيضا 

 ‏

 ‏ومراد  هو الابن الأصغر تزوج من ابنة عمة وانجب منها 4فتيان وفتاه

 ‏

 ‏مصطفي ومازن توام يبلغا من العمر 25عاما 

 ‏

 ‏مصطفي وكيل نيابه ولم يتزوج

 ‏

 ‏مازن ضابط ولم يتزوج

 ‏

 ‏معاذ23عاما محامي ويوجد لديه مكاتب في بعض الاحياء ولم يتزوج

 ‏

 ‏نادر وصافيناز توام 20سنه في ثالثة جامعه

 ‏

 ‏نادر كلية هندسة

 ‏

 ‏صافيناز كلية تجاره)


(عائلة المنصوري، تتكون من الجد 60عاما ويدعي عبدالرحمن، والجده 55عاما وتدعي فيروز، انجبا فتيان وفتاه 


الابن الأكبر متزوج اثنتين من ابنة خالته وابنة عمه وانجب ثلاث فتيات من ابنة خالته وتزوجا،وابنة عمه وانجب منها فتي وفتاة ولم تتزوجا


الفتاه تدعي ورد  تبلغ من العمر 24عاما


الفتي يدعي يوسف يبلغ من العمر 22عاما 


الفتاه وتدعي رقية تزوجة خارج مصر وتأتي في المناسبات وابنائها متزوجون بخلف فتي ويدعي ياسين يبلغ من العمر 25عاما


ناصر المنصوري الابن الأصغر تزوج من ابنة خالته وتدعي خديجه وانجب منها فتي فقط ويدعي


 ريان يبلغ من العمر 25عاما خاريج كلية التجاره ويوجد لديه بعض المصانع في الصعيد بخلاف شركاته التي في مصر وهو كبير الصعيد )


(نعود للرواية)


معاذ (اقترب من اخواته وتحدث بهمس بحيث أن لا يسمعه الا هما ليقترب نادر قليلاً ليستمع هو ايضا) انا مش مرتاح لا للجو ده ولا للناس دي مش هقدر اسيب اختي هنا ولا يهمك ايه الي هيحصل، انا بقول اظبط كم محضر للواد ده ونرتاح منه ومش هنظر نسيب اختنا هنا


مازن (بنفس الهمس وهو ينظر لريان بكره) انا مش هسيبها هنا ولا هجوزها للواد ده، قولتلكم اخده علي الاسم واعلمه الادب


نادر (بنفس الهمس وهو ينظر لريان) انا شايف أنه مش وحش يا جماعه، شكله مش موذي ليه منديش فرصه ولو معجبناش نعمل الي انتو عايزينة


مازن (نظر إليه بعصبيه، وبهمس لكي لا يستمع احد من المجلس) انا مش همشي علي اعتقادات انتا بتتكلام ازاي انا لا يمكن اوافق على المهزله دي، وبعدين فرصة ايه الي انتا بتتكلام فيها دول هيكتبه الكتاب النهارده


(تقدم منهم ريان وهو يبتسم، وجلس أمامهم وبهمس)


ريان: خلاصته ولا لسه


مازن (بعصبية ولاكن بهمس) وانتا مال أهلك انتا متروح تترزع مكان مكنت


مصطفى (ممسك بمازن لكي لا يتشاجر مع ريان) اهدي


ريان (بابتسامه مستفزه وهو ينظر لمازن) لسه عصبي زي ماانتا يا مازن مكبرتش وعرفة أن العصبية دي مش حلوه عشانك (لينظر لمصطفي ببسمه لم يفهم مصطفى معناها) لسه زي ماانتا يا مصطفى بتهديه لما يتعصب


مصطفي (بهمس لكي لا يسمعهم أحد من المجلس) انتا عايز ايه يا ريان، روح لو سمحت اقعد مكانك


معاذ (بحده ولاكن بهمس لكي لا يسمعه الرجال التي تجلس بعيد عن مكانهم قليلا) انتا ايه الي جايبك هنا متروح تقعد مكانك عشان اليوم ده يعدي ولا بتستخف دمك


ريان (بهدوء وابتسامه مستفزه) متعودتش ارد على أطفال وهعديلك كلامك (ثم نظر إلي نادر ثم الي معاذ) مين فيكم نادر ومين معاذ (ثم نظر إلي مصطفي) فاكر يا مصطفي يوم مااتولده صافي ونادر، انتا شيلت نادر وانا شلت صافي، وشوف سبحان الله يلف الزمن و يشاء القدر اني اتجوز البنت الصغيره الي كنت شيالها بين أيدي (ونظر لمازن، ولاكن وجه كلامه لمصطفي) فاكر لما مازن جه متعصب بردو واخدها مني وقالي متشلش اختي تاني ولا ايدك دي تلمسها (ابتسم وهو مازال ينظر لمازن، ليكمل حديثه موجه لمازن) اهه اخدتها منك وباقي عمرها هتكون معايا انا وبس (امسك مصطفى مازن الذي كان يريد الانفلات من بين يديه، ليكمل ريان وهو ينظر في ساعة معصمه) كلها دقايق أقل من ساعه وتتكتب علي اسمي وتكون ليه لحد متموت (وابتسم باستفزاز، كل هذا ولم يستمع احد من الغرفه لأنهم يتحدثون بصوت خافض ليستمع إليه هما فقط)


(وفي هذه اللحظة حرر مازن نفسه من أخيه و.........)...

بقلم: دينا سمير محمد"نجوم ساطعة"


الفصل السادس

(وفي هذه اللحظة حرر مازن نفسه من أخيه وافترب سريعا من ريان ولكمه في وجهه لاكمه قويه، ليقترب منه مصطفى ويمسكه مره اخره، ليبتسم ريان ببرود، ويلاحظ الجميع المشاجره ليات اليهم)


محمد عز الدين (وهو ينقل بصره بينهم، بين مازن ومصطفى ممسك بذراعه وبين ريان الذي لا يظهر علي وجهه اي علامات من غضب أو اي شي اخر) ايه اللي حصل يا ولاد


ريان (بابتسامه) ولا حاجه كنا بنسترجع ايام الطفوله انا ومازن


عبدالرحمن المنصوري: ربنا يديم المحبه بينكم يا ولادي


(في هذه اللحظة ترجل إليهم أحد الحراس لياخبرهم أن المأذون قد آتي، ليبتسم ريان ببرود لمازن وهو يغمز له بأحد اعينه، ليترجل المأذون في هذا الوقت)


محمد عز الدين: يلا يا جماعه عشان نبدء (نظر إلي ريان ) مبروك يا ولدي


ريان: الله يبارك فيك يا جدي


(عند النساء، ترجلت اليهم تهاني)


تهاني: المازون وصل 


مي (تمسكت بصافيناز) لا لا مش هسيب بنتي


صافيناز: يا ماما اهدي مينفعش كده، في ايه لكل ده 


الجده: بكفياكي يا مي 


مي: هياذي بنتي يا اما


الجده: يا بنتي مش هيعملها حاجه ده هيبقي جوزها ولو حاول باذيها احنا مش هناسكت 


فريده: خلاص يا مي اهه امي قالتلك 


سارة: اكيد لو اذوها مش هنسكت يا مي وهما مش هياذوها لأنهم عايزين يوقفه بحور الدم مش يفتحوها


(اتي مصطفي في هذا الوقت وتحدث من خلف الباب)


مصطفى: صافي تعالي


مي: ليه يا مصطفى


الجده: ادخل يا ولدي


مصطفى (ترجل الي الغرفه وهو يناظر الارض) يا امي متقلقيش كل حاجه كويسه انا اكيد لو شايف حاجه غلط مش هوافق


الجده: ربنا يطرح فيك البركه يا ولدي


صافيناز (اتجهت الي مصطفى وامسكت بذراعه) يلا بينا يا صوفا (نظرت إلي الجميع) باي هجلكم تاني بس وانا متزوجه


(اتجه مصطفى باختة الي حيث باب المجلس واوقفها خلفه وفتح من الباب جزء بسيط بحيث لا احد يشاهد صافي )


مصطفي: اتفضل حضرتك اختي وره الباب


الماذون: صافيناز مراد محمد عز الدين هل تقبلي ريان ناصر عبد الرحمن المنصوري زوج لكي


(صافيناز نظرت لمصطفي الذي نظر لها، لتبتسم له وتأخذ نفس عميق، ليكرر المأذون سواله) هل تقبل به زوج لكي


صافيناز: اقبل


الماذون (بتاكيد) موافقة أن ريان المنصوري يكون زوج لكي


صافيناز: موافقه


(ليكمل المأذون الاخراء ليغلق مصطفى الباب وينظر لها، لتبتسم هي له)


مصطفى: انتي موافقه فعلا


صافيناز (وهي ممسكه بوجنتبه وتقرصهم بمداعبه) ايوه طبعا واخيرا يا صوفا


مصطفى (امسك كفيها الذان يداعبا وجنته وقبلهم، وأخذها في حضنه) انا ممكن اعمل اي حاجه لو انتي مش موافقه قولي


صافيناز (وهي تبادله الحضن وتغمض عينها، وتتنفس بهدوء) بحبك اوي يا صوفا


مصطفى (يقبل رأسها التي علي صدره) مع اني اعترض على صوفا، بس صوفا بيموت فيكي 


صافيناز (ابتعدت عنه) وانتا بتعترض علي صوفا ليه أن شاء الله


مصطفى (يلتقط كفها بين يديه ويقبله بهدوء، ثم قال) مش عيب راجل قانون زيي يتقله صوفا (صافيناز تدعي التفكير) عيب اسمعي مني (نظرت له وهي تعمض عين وتفتح الاخري، لياخذها مره اخري بين ذراعيه) 


(أما بالداخل بمجلس الرجال، كان انهو كل شي وباقي فقط أمضت صافيناز)


الماذون (وهو يمد إليهم الدفتر) خلي العروسه تمضي هنا (وأشار في بعض الأماكن في الدفتر)


(التقط محمد عز الدين الدفتر من المأذون ومد يده به لمازن)


محمد عز الدين: خد الدفتر خلي اختك تمضي يا مازن


(نظر له مازن وقبل أن يتحدث، التقت نادر الدفتر)


نادر: انا يا جدي هخلي صافي تمضي


مازن (التقط من نادر الدفتر واتجه الي الباب وهو يقول) لا خليك انا هروح (خرج من الباب واغلقه خلفه ليلتفت ليصعد الي الاعلي ولكنه شاهد صافيناز التي بين ذراعين مصطفي ليقترب منهم) هو بس اللي ليه حضن


صافيناز (تركت مصطفى واتجهت الي مازن وقبلت وجنته وهي تقف علي أطراف اصابعها) وطي شويه (ليلبي لها طلبها، لتقبله هي عددة قبلات علي وجنتيه ثم تحتضنه) وانتا ليك حضن كبييير


مازن (قبل راسها، وأبعدها ممسك بكفها بين كفه) طب متيجي نمشي من هنا مش عايزك تتجوزي الكائن ده


مصطفى: صافي لو مش حابه الموضوع امشي مع مازن وانا هتصرف


صافيناز (وهي تنظر للاوراق بيد مازن، لتلتقطها) لا انا موفقه جدا، امضي صح


مازن (نظر لها باستفسار) وانتي مالك فرحانه كده ليه


صافيناز: هات بس القلم ده (والتقطت القلم من يده) انتا غيران عشان انا اتجوزت قبلك صح


مازن (نظر لها بغضب) انتي هبله صح، انا خايف عليكي وانتي سعيده اوي بالاستاذ ريان


صافيناز (وقعت علي الاوراق ونظرت له بجديه وابتسامه هادئة مختلفه تماما عن شخصية صافيناز التي يعرفها الكل) وانا (نظر لها كلا من مازن ومصطفى باستفسار) وانا بحبكم اوي اوي اوووووي والله العظيم (أعطت الاوراق لمصطفي ليدخلها للماذون في المجلس) 

مصطفى (التقط الاوراق من يدها ونظر لها باستفسار) حبيبتي لو مش حابه الموضوع نقطع الورق ده وانتهي الموضوع


مازن (بحده ويحاول أن يلتقط الاوراق ولاكن صافيناز تقف امامه) انتا لسه هتسال لازم الورق ده يتقطع


صافيناز (وضعت يدها علي وجنته) خلاص يا حبيبي الوقت انتهي


مازن (يحاول يتخطها ليلتقط الاوراق من مصطفى) لا مفيش حاجه انتهت الورق هيتقطع وخلصت


صافيناز: انتا بتضحك على مين، لو هتضحك عليه يا رجل القانون هتضحك علي ربنا، انتا عارف أنه بقي جوزي قدام ربنا


مصطفى: يعني انتي كنتي بتضحكي علينا لحد متتجوزيه عشانا (ليضغط علي الورق بين يديه ليتكور بيده)


صافيناز (تقترب منه سريعا، وتمسك الاوراق من يده لتفردها لتعود كما كانت، وتوضعها مره آخره بالدفتر) لا انا والله موافقه


مازن: عشانا صح


صافيناز: عشان خاطري بقي، سيبوني اعمل الي انا عايزه (لتمد يدها بالدفتر) عشان خاطري


مازن (التقط منها الدفتر و.......)

تابعوني للتكمله 

إرسال تعليق

أحدث أقدم