رواية لؤلؤ الصعيد البارت التاسع عشر بقلم الكاتبة أية علي الشربيني حصريه وجديده
امسكته لؤلؤ ولوت ذراعه حتي صرخ رأفت وظل نصر يصرخ عليها حتي رأها أحدهم وأقترب حين رأي نصر يقترب منها فأمسك يدة ونظر له بغضب حتي صاح به أسد وقال :
ياك هتمد يدك علي حرمه يانصر نسيت عاد عوايد رجالة الصعيد ولا صوح اني مشيفش جدامي رجالة
رد نصر بغضب وقال :
اتحشم ياولد ابو زهران مبجاش الا العيال الصغيرة عيتحددو مع الكبار
رد اسد وقال :
مشيفش كبار الا شايفه انك كمان لغيت كبيرك وعتمد يدك علي حرمه
اتاه رد اخرص نصر وقالت لؤلؤ :
الحرمه دى بمية راجل زيو ياأسد ارجع ومتوسخش يدك امعاهم وافتكرو يابت الجبالي انتو الا شعلتو النار واني الا هفجرها في وشكم
رد رأفت بغضب وقال :
ومين انتي علشان تتحددى اجده اياك فاكرة نفسك كبيرة
ردت وقالت بشموخ وهي تنظر للجبالي :
جولهم اني مين بس هوفر عليك اني لؤلؤ الصعيد كبيرة الصعيد وبت دياب سلطان المنشاوي وحفيدة سلطان المنشاوي ياوكل ناسك وهعرفك اني مين جريب ولما تعرف هيكون حكمي صدر عليكم كلياتكم
نظرو الجميع بصدمة عندما عرفه من تكون حتي قال الجبالي :
كل واحد يحط بلغه في خشمه وادخلو جوة وانتي ياكبيرة ايه هو حكمك
ردت بشموخ وقوة وقالت :
حكمي هتعرفه لحالك وهيكون واعر جوى الحرب جامت بيتنا واحفادك واولادك هما الا بدئوها واني الا هنهيها بالأذن
وهمت وركبت حصانها وحصلها أسد
في مكان اخر وبتحديد في منزل الجبالي ينظر الجبالي لهم بغضب وقال :
ولعتو النار صوح جولولي بجا هطفوها كيف
رد رأفت بحده وقال :
عتمل لحديدها مجام ولا اي ياجدى
رد الجبالي وقال بغضب :
انت تخرس خالص ياحزين وخلي نصر يرتاح ولعتوها ومهتجدروش تطفوها اني شوفت المنشاوي النهاردة الا حربتوها دى مطاريد الجبل مجدروش عليها
اتاهم صوت يقول :
ياكبير الحج كبيرة الصعيد جتلت رجالة المطاريد وكمان خدت رجالتهم الباجيين
رد الجبالي وقال :
سمعت منك لي اجعدو بجا واستنو دوركم
رد كامل وقال :
اهم حاجه ولدى يابوي لو مسكته هيوحصل اي
رد الجبالي وقال بغضب :
ولدك نجس ياكامل ويستاهل الأكتر من اجده كل واحد يتحمل نتيجه غلطه
اتاهم صوت يقول :
في ايه ياكامل ولدى مالو ومين الا كانت عتحدد اجده امعاكم
ردت زوجه نصر وقالت بمكر :
عتسكتولها كيف دى مخلتش راجل ينطج مفهماش في ايه
رد الجبالي وقال :
اخرصي يامره منك ليها وارجدو في مكانكم معيزش كتر حديد وانتو اجعدو فكرو هتعملو اي في البلوة دى
في مكان أخر وبتحديد في القاهرة يجلس حامد كامل الجبالي في شقة مفروشة ومعه فتاة ويفيق من نومه ويقول :
اي ياجمر هتمشي
ردت الفتاة بدلع وقالت :
اه كفاية عليك كدة عندى شغل شاو
ذهبت الفتاة وهو نهض وانعم بحمام دافئ ولبس ملابسه وخرج
عند لؤلؤ اقتربت من روبرت وقالت :
اي الاخبار
رد وقال :
منتظر تليفون ياكبيرة
رن هاتفه ورد وهو يقول :
متشكر جدا عاش يارجالة
ردت لؤلؤ وقالت :
ها سبع ولا ضبع
رد روبرت وقال :
سبع ياكبيرة
نزل حامد كامل الجبالي وعند ركوبه للسيارة طلعو عليه ناس وخطفه
وظل يحاول ولكن فشل انه يهرب
في مكان أخر وبتحديد في الصعيد في منزل نوح ابو زهران يجلس أسد وقص كل شئ لجدو
حتي قال نوح ابو زهران :
مهتسبهمش واصل ياولدى هما الا شعلو النار خلاص اجده ولؤلؤ معتتفهمش واصل هي كيف المنشاوي قوية جوى وواعره
رد أسد وقال :
ايوة ياجدى وقوتها عتحي جلبي جوى
ضحك نوح وقال :
عتحبها جوى اجده
رد وقال :
جوى جوى بس هي متعرفش حاجه وخليها اجده كله بوقته زين
في مكان أخر وبتحديد في منزل سلطان المنشاوي وبتحديد في المخزن يجلس حمدان وسامر دخلت بطلتها القوية وقالت :
امنورين يامره منك ليه
رد حمدان بغضب وقال :
اتحشمي ياحرمه
ردت بضحك وقالت :
يامي خوفت اتعدل واعرف انك جدام كبيرة الصعيد وبلاش تعملهم عليه لانك نجس في نظري وانت ياولد المركوب بوك فين انطجو بالأدب احسن اخليكم تندموا علي اليوم الا بدائته في عدوتي
رد سامر وقال :
روحي شوفي عاد عتسألي ليه مش انتي الكبيرة
ردت وقالت :
واني مبسألش غير مره واحده بس
وقالت بصوت قوي ياهمام
رد همام وقال :
امري ياكبيرة
ردت وقالت :
دول ضيوف عندينا مش حج نكرمهم ولا ايه احسن يجولة علينا ناس بخيلة ومتعرفش الواجب
رد همام بنظرة خبث وقال :
عنيه ياكبيرة
ردت لؤلؤ وهي تذهب :
امنورين بالهنا والشفا
جمع همام الرجالة وبدائة في تعذيب حمدان وسامر الا صوتهم يرج ارجاء المخزن
طلعت لؤلؤ من المخزن واتجهت الي القصر
عند نجات دخلت تتسحب علي غرفة نعمه ودخلت الحمام وخرجت بعد وقت وذهبت عند باب الغرفة وانهت عملها وذهبت
عند نعمه تجلس مع قمر وياقوت وظلو يتشورون معاً
في غرفة أمل تجلس وتمسك هاتفها وهي تقول :
معرفاش انت عاوز مني ايه
رد وقال :
انتي خابرة زين وبلاش تعملي عليه عبيطه نسيتي مجبلتنا ولا ايه
ردت وقالت :
كان زمان وياريت تبعد عني احسن
رد وقال :
لا مهبعدش هو دخول الحمام زى خروجه ومتنسيش عاد صورك امعاي هخلي البلد كليتها تتحدد عنك
ردت وقالت بخوف :
عاوز ايه مني بجا
رد بخبث وقال :
نتجابل وتجيبي امعاكي ١٠ الف اجنية
ردت وقالت :
ليه بجا
رد وقال :
علشان اجفل بوجي ياجمر
ردت وقالت :
وطلعت كداب ورسمت انك من عيلة وطلعت شحات كمان
رد وقال :
معيزش كتر حديد نفذي وبس
قفلت أمل وهي مرعوبة وقالت :
يامري اعمل ايه بجا اني واجيب المبلغ كيف
في مكان اخر وبتحديد في طريق الصعيد اتصل احدهم وقال :
قربنا نوصل خلاص
رد وقال :
مستنيكم
وبعد مرور الوقت وصلت سيارة واقترب منها روبرت وقال :
تسلمو يارجاله
ونزلو منها حامد كامل الجبالي وامسكه روبرت وحبسة في غرفة تبتعد عن القصر واتصل علي لؤلؤ وقال لها اتت لؤلؤ له ونظرت اليه ودخلت علية وهو مغمين عيناه وقالت :
اهلا بنجس
سمع صوت فتاة وقال :
انتي مين وانا فين
ردت بقوة وقالت :
ياك تعمل عملتك وتغتصب مهجه وترمح واكنك معملتش حاجه
رد وقال :
انتي مين
ردت وقالت :
اني جدرك الاسود ياولد كامل الجبالي
طلعت لؤلؤ وقالت :
وجفه حرس وممنوع دة بذات يهرب روبرت
رد وقال :
متقليش ياسمو الملكه
ذهبت لؤلؤ وقابلت نعمه علي السلم دخلت نعمه الغرفه ولكن كانت هتقع ولحقتها لؤلؤ ونظرت لؤلؤ للأرض رأت زيت مكبوب اسندت نعمه ودخلتها الي الغرفة واجلستها ونادت بصوت قوي وقالت :
ياسيدة
جاءت سيدة تركض وقالت :
نعم ياكبيرة
ردت لؤلؤ وقالت :
بصي علي الارض كيف تسيبه الارض اجده
نظرت سيدة وقالت :
دة زيت ياكبيرة بس كيف اتكب اهنية
ردت لؤلؤ وقالت :
امسحي ياله
دخلت سيدة حمام غرفة نجات وهي داخله اتزحلقت ووقعت وقعه جامدة وظلت تصرخ سيدة جريت لؤلؤ وقالت :
اي الا بيحوصل اهنيه
ورأت الصابونه نادت لؤلؤ علي الخدم وحملو سيدة وذهبه بها الي المستشفي ولكن اقتربت قمر وقالت :
بتي نظرتك بتجول شاكه في حد
ردت وقالت :
ايوة ياماي
وذهبت لؤلؤ الي غرفة نجات واقتربت منها وامسكتها من عنقها وقالت بفحيح الافعي :
كل الا حوصل مدبر منك ياوكله ناسك انتي ومتفكريش اني مخابرش انك متسكوتيش واصل بعدى عن نعمه يامره ياخرفانه ومعيزاش كتر لت وشغل النسوان دة محبوش
تركتها وذهبت وظلت تتنفس نجات وقالت :
شغل النسوان لسه هيبدء
في مكان اخر وبتحديد في منزل الجبالي قال حامد :
يابوي ولدى ميرودش اني جلاجان جوى
ظلت تبكي زوجه حامد وقالت :
يامري يامري اني عاوزة ولدى ياحامد
نظر الجبالي وقال :
روحولو الشجه وشوفه
ردت زوجه نصر وقالت :
لا الصوح تشوفه عند بيت الكبيرة زى ما بتجولة عليها عيلة اصغيرة عيشتنا برعب كيف دة
رد الجبالي بغضب وقال :
خد مرتك يانصر وبعدها عن خلجتي
ذهبت لؤلؤ في ساحه البلد وووقفت بحصانها وجمعت البلد كلها وجلب روبرت حامد كامل الجبالي المغمي الاعين وربطوة في السقية وامسكت لؤلؤ كرباج وظلت تضربة وهو يصرخ
واجلبه حسانين ومهجه وعايدة وكل من في البلد
صاح احد الرجالة وذهب راكضاً الي منزل الجبالي وقال
اللي عاوز باقي الروايه يعمل متابعه لصفحتي من هنا 👇👇
لعيونكم متابعيني ادخلوا بسرعه
👇👇👇👇👇