مسابقه حب الحلقه الاولي بقلم الكاتبه آيه أمير

 مسابقه حب الحلقه الاولي بقلم الكاتبه آيه أمير 

مسابقه حب الحلقه الاولي بقلم الكاتبه آيه أمير 

الحلقه الاولى

             مسابقة حب 

             بقلمي اية امير

 


    كانت بطلتنا مسك  قاعده مع صاحبتها في كافيه 


فريده ..مسك شوفتي اعلان المسابقه ده هيغير حياتك )


خدت منها وبصيت علي اعلان المسابقه ... اي جايزه اتنين مليون معقول طب شروط المسابقه دي اي


فريده ..مش مكتوب اي رايك تروحي تقدمي و تعرفي شروط المسابقه يا مسك انتي محتاجه فلوس علشان تقدري تشتري شقه ليكي انتي خلاص صاحب شقه مديكي موهلة شهر و تكوني في الشارع يا مسك و


مسك بحزن..انتي عارفه الدنيا ملطشه معايا بعد موت اهلي يا فريده


فريده ..و علشان كده انا شايفه تروحي تشوفي المسابقه دي يا مسك دي فرصتك )


مسك خدت نفسها. ..امتا اروح 


فريده ..التقديمات آخرها الاسبوع ده يا مسك 


مسك تهز دماغها .. ربنا يعمل اللي فيه الخير يا فريده )


و قعدوا شويه وبعدين مشيت و كانت ماشيه و ماشي سواق تاكسي و هو بيسوق باقصي سرعه و كان شاب وسيم اوي و هو ماشي و في مياه المياه تغرق مسك 


مسك بغضب . مش تفتح يا اعمي انت )


نزل من التاكسي جاسر ... اي فتحي انتي 


مسك ..هو انت يا اخي ده انت شخص بارد و بكرهك اوي اوي )


جاسر ..بكرهك اكتر يا مسك ده انتي بنت معندكيش دم بصحيح امشي من وشي )


مسك ..هو انا واقفه فوق راسك ولا فوق راسك أن شاء الله)


جاسر بص لها . مش عايز اشوف وشك النحس ده بيقفل يومي علي الاخر وشك منحس )


مسك ..وانا بعرف هيحصل معايا مصيبه لما بشوف خلقتك المنيلة )


  و مشيت من قدامه ورجع ركب التاكسي واحد  خبط في تاكسي ه و التاكسي يتأذي جامد اوي )


   جاسر ..مش تفتح حرام عليك انا شغال عليها )


  ومشي راح يسلم الورديه ل صاحب التاكسي 


حنفي ..اي ده التاكسي ماله انت مستهتر ده انا هطلع عينك 


جاسر ..وانا كان ذنبي اي مش احسن تقولي اخبارك اي حصلك حاجه 


حنفي .. ما يحصلك أو تموت انا مالي كنت خلفتك و نسيتك وانا معرفش مخصوم لك ورديه انهارده كلها ويلا من وشي 


  ومشي جاسر و بص في جيبه يلاقي معهوش فلوس و رجع علي الشقه و خبط صاحب الشقه ..انا عايز ايجار


جاسر ..أن شاء الله اسبوع كده و يكون عندك 


وليد...كل مره تقول كده ومش بشوف منك حاجه )


جاسر ..لا أن شاء الله )


وليد...أما اشوف اخرتها معاك هتكون اي )


و مشي و دخل جاسر وقعد علي الكرسي و خد نفسه ..ياربي بقا اعمل اي 


و دخل يشوف حاجه يأكلها ملاقش حاجه في تلاجه )


جاسر ..يلا الحمد لله


وطلع قعد برا و فتح تلفونه و بدأ  يتصفح الفيس بوك  و شاف اعلان المسابقه دي )


جاسر ..معقول بس مش مكتوب شروطها لما اروح اجرب 


  وفضل يفكر في شروط المسابقه ممكن تكون اي و مسك نفس الكلام و تاني يوم كانت مسك جهزت نفسها علشان تروح مقر المسابقه دي و جاسر قام جهز نفسه وراحوا و يتقابلوا علي باب المكتب 


مسك ..هو انت ورايا ورايا بقا 


جاسر ..شوفتك يبقي اكيد ها خسر قبل حتي ما أقدم ياختي ده انتي فقر 


مسك بصيت له ..انت بردوا اوعي من وشي ده  انت كائن  البومه )


   و قعدوا مستنين دورهم قربت منهم فتاه علشان يملوا ابلكيشن )


   و بدأوا يلموا الابلكيشن و الاتنين دخلوا مع بعض )


  مآسس المسابقه قاعد علي مكتبه  و دخلوا قعدوا قدامه )


احمد ..اهلا بيكم 


جاسر ..اهلا بيك حضرتك )


مسك تكتفي بضحكه بسيطه كانت عماله تفرك في أيدها من التوتر )


مسك ..هيه اي شروط المسابقه دي )


احمد ضحك ..قبل ما تعرفوا شروط المسابقه انتي تقولي شايفه اللي قاعد. قدامك ده اي و أنت تقول شايفاها اي )


جاسر ..بت بومه لا تطاق حاجه كده ملزقه تقرف. بكرها كره العمي وحشه اوي 


احمد ..دي وحشه دي زي القمر )


جاسر ... انا بقا شايف انها وحشه اوي


احمد ..وانتي


مسك ... كائن البومه ياباي علي تقل دمه كتله استفزاز ماشيه علي الارض كده بكرهو كره حقيقي لا يطاق وشه يقطع خميرة من البيت 


جاسر ..ده انا يا رخمه 


مسك ..مين بيتكلم الرخامه بتكلم اول مره اشوف رخامه بيتكلم )


احمد..اهو ده اول شرط من شروط المسابقه فيكم ...أن انتو الاتنين تكونوا بتكرهوا بعض اوي انتو عارفين الهدف اي من المسابقة دي أوفق راسين في الحلال و اول شرط يكون مافيش بينهم قبول و كره زي سيادتكم كده )


مسك وقفت ..نعم راسين اي و حلال اي 


احمد... ممكن اكمل كلامي ..اول حاجه انا بديكم فيلا تقعدوا فيها شهر و بيكون معاكم فريق كامل جنايني خدم و محرم واحدة كبيرة وفي شهر ده لازم تحبوا بعض و بعمل لكم اختبار في اخر يوم في شهر ده اشوف فيه انتو حبيتو بعض حقيقي ولا لا و جايزه مش بس اتنين مليون. لا و كمان لو حبيتو بعض و خلاص قررتوا الجواز بنديكم شقه هديه مجهزه بكل حاجه و متوضبه. و لو مش شغال بنشغلك في وظيفه محترمه في شركه من شركاتي  و اتنين مليون دول انتي مليون. و هو مليون و كمان بنقدم لك احنا المهر بتاعك بعيد عن مليون دول و شبكتك كمان و الفائزين في مسابقه دول ها يكونوا خمسه بس و اتمني تكونوا انتو من الخمسه دول )


بصوا لبعض 


احمد طلع الكارت بتاعه و يدي مسك كارت و جاسر كارت ...ده كارت بتاعي منتظر تكلموني ز فكروا المسابقه اخركم الاسبوع ده  و متلقيش خالص من حاجه لو وافقتي انتي معاكي فريق كامل و محرم زي ما قولت لك المهم تخرجوا من الشهر ده بتحبوا بعض 


  مسك . استحاله اوافق


وخرجت


احمد..الاحسن تحاول تقنع الاستاذه )


 جاسر خرج وراها قرب منها وقف قدامها...استني يا مسك ممكن نتكلم (


مسك ..ابعد عني عايز اي انا بكرهك وانت كمان ازاي ها نقدر ننفذ الشروط دي وانت لو اخر واحد في دنيا عمري ما اتجوزك يا جاسر 


جاسر ..قلوب عند بعضها دي فرصه متتعوضش يا مسك انا عارف انك عايزه شقه وانا كمان و لو حصل هيكون عندنا شقه وكل حاجه و فلوس كمان و جوازه حلوة ليه نرفض)


مسك...انت بتقول اي لا طبعا استحاله اوافق 


ومشيت راحت علي شقه وكلمت فريده تيجي 


فريده ..عملتي اي يا مسك 


مسك تحكي كل حاجه ..دي شروط المسابقه


فريده ..طيب اي حلو اوي يا مسك انا شايفه تقبلي حقيقي فرصه حلوة 


مسك ..انتي اكتر واحده عارفه اني بكره جاسر ده ازاي 


فريده ..ياستي خسرانه اي جربي)


مسك ...يا فريده صعب اوي هيه سهله كده انتي بتقولي اي 


فريده ..ظروفك تخليكي تعملي كده يا مسك 


مسك ..بس يا فريده 


فريده ..انا هكلم جاسر يجي و نتكلم كلنا


و كلمته وجه قعدوا سوا 


فريده ..ممكن بقا تبطلوا شغل ناقر و نقير ده ارحموا نفسكم شويه دي فرصه حلوة اوي ليك و ليها


مسك ..انا اعيش قدام ده شهر كامل ده انا كنت اموت ناقصه عمر )


جاسر ..انا افضل مع دي انا يجي لي كل انواع المرض ضغط ز سكر و امراض لسه ها تكتشف )


فريده ..القلوب كده كده ليكم عند بعض و اي يعني حلو اوي موضوع و لذيذ المتعه في الحاجه الصعبه يا جاسر انت محتاج فلوس وهيه محتاجه فكروا كويس 


جاسر و مسك بصوا لبعض 


مسك ..ده لما تشوف حلمه ودنك يا جاسر 


جاسر قام وقف ..يابت انتي شبه عصايه الماقشه فاكره نفسك انثي )


مسك ..انثي غصب عنك يا جاسر )


جاسر ..فين ده مش لاقي اي انثي علفكرة )


  فريده ..خلاص انتو صداع اوي اي ده 


جاسر .. ده انا مش بعيد اقتلك في شهر ده 


مسك .. وانا هجيب لك سرع يا جاسر ) 


جاسر مسكها من شعرها ..ده شعر )


مسك .. حلو اوي يا خويا اهوه )


ز مسكته بقسوة من وشه ..ده شكل اصلا


جاسر ..قمر يا حبيبتي و كل البنات هتموت عليا بس النفس )


مسك. ...هيكون شهر منيل بستين نيله فوق دماغك يا جاسر )


جاسر ...هطلعك منه شبه ابو رجل مسلوخه 


قعدت وحطيت أيدها علي خدها فريده ..أنام شويه تكونوا خلصتوا )


مسك ..وانا هعلمك الادب علي حق يا جاسر 


فريده ..خلاص خلاص سكوت اي ده )


جاسر..مش عايز اشوف وشك


مسك ..هموت ولا هموت علي اني اشوفك مثلاً


جاسر ..انا ماشي ده انتي واحده النكد.كله فيكي 


مسك ..حوش حوش ياخويا الفرفشه اللي بتقع منك (


  جاسر ضرب كف علي كف بقله حيله ..انا ماشي 


ومشي جاسر فريده .. اتهدي بقا يا شيخه )


بصيت لها...انتي مش شايفه هو مستفز ازاي


فريده ..هو انتي وهو مولودين فوق دماغ بعض يابنتي ده اي ده بس ياربي


مسك....ياستي المحبه من عند الله وانا مش بحبه. عديم القبول 


فريده ..لا الصراحه الولد وسيم اوي اوي يا مسك 


مسك ..روحي انتي ياختي 


فريده .. ياريت كان ينفع متنيله مخطوبه ياختي )


مسك ضحكت ..امشي يا فريده يلا من غير مطرود )


فريده ..انتي بوريه منك.. فكري يا بوز الفقر انتي 


    وقامت مشيت و تسيب مسك في حيره كبيرة اوي مكانتش عارفه تعمل اي او تاخد قرار اي خدت نفسها بكل حزن 


 مسك ..ها يا مسك ناويه علي اي مش عارفه بجد تعبت من تفكير انا هنام ز الصباح رباح (


و راحت تنام لكن معرفتش و جاسر نفس الكلام و كانوا الاتنين عقلهم مشغول اوي ومش عارفين هيعملوا اي ) 


        و يمر اليوم و تاني يوم يرن عليها جاسر..عايز اشوفك يا مسك 


و تنزل تقابله و كانوا ماشيين مع بعض في الشارع ...مسك انا محتاج فلوس مسابقه دي اوي وانتي كمان  رايك اي 


بصيت له وخدت نفسها ..انا قررت 


تابعونا للتكملة 



Post a Comment

Previous Post Next Post