الثالث والرابع روايه الشهد والدموع بقلم ديدا أحمد


 الثالث والرابع 

روايه الشهد والدموع 

بقلم ديدا أحمد 

الفصل٣

في مكتب العميد 

فرد الامن . ياخد الشنطه ويفتشهاويلاقي فون واحد 

ويمسك الفون الي في الشنطه مفيش غير ده الي موجود 

العميد .يبص لندا الفون ده بتاعك 

ندا بزهول . لا وتكمل انا متاكده انو في الشنطه 

ذات النقاب . ومتاكده منين ان شاء الله 

ندا ها لا ولا حاجه 

البنت .طب ما تشوفيه معاكي يمكن مدورتيش كويس او مع حد من صحباتك يو اقصد صحابك

والعميد يامر بتفتيش شنطه ندا وتفتيش الي معاها 

ويطلع من شنطه الدهر بتاعه نادر فون ومن جيبو فون ومن وليد فون 

العميد في حاجه من دول بتاعك

ندا بتردد هاااةا ايوه وتشاور علي واحد ايوه ده 

وتيجي تمسكو وتاخدو تلاقي الشاشه متكسره ميت حته وتقلبو تلاقي استيكر بيطلع لسانو تتغاظ وتحطو في شنططها 

العميد .لا زم تتاكدي يا دكتوره قبل ما تتهمي زملتك ودلوقتي لازم تعتزري منها .

البنت .المفروض يافندم تعتزر منها مكان ما اتهمتها ولا راي حضرتك ايه ..............

٢٤_العميد .طبعا يا بنتي عندك حق وانا هنزل معاكو كمان 

ندا .بس ......

العميد .مبسش يا تعتزري يا اما هتتفصلي من الكليه

انت اتهمتي زملتك وهنتيها

ندا .حاضر

وينزلو كلهم الكافتريا والعميد يتكلم 

ويحكي كل الي حصل في المكتب ويعتبر كل الكليه كانت موجوده ومراد كان داخل وسمع كل كلام العميد 

بس مهتمش غير لما شاف ندا بتعتذر من مريم 

مراد في بالو . يعني مريم الي البنت دي اتهامتها وجري علي مريم بعد ما البنت اعتذرت ومريم قالت خلاص وهي مش حاسه برجليها مراد دخل وزعق 

مريم .مالك ايه الي حصل

مريم وكانها جلها طوق النجاه وكانت هتحكي بس بتعيط مقدرتش وواحده من البنات الي كانو حضرين الموقف حكت الي حصل في الكافيه بكل التفاصييييل .

ومحاولت ضرب نادر لمريم والي ذات النقاب عملتو وهنا مراد اتعصب ولسه رايح علي نادر يضربو 

بس العميد وقفو وسالو هي تخصك يا دكتر 

مراد .بغضب وجز علي اسنانو اختي ...وفجاه

٢٥_ صوت حد بينادي مريم الحقوني دي اغمي عليها 

مراد . مريم وبتهديد والله كل واحد رفع صوتو عليها لهيشوف مني وش تاني 

العميد للامن .يلا فضو الموال ده

وفعلا اتفض الموال وكل واحد راح شغلو

ومراد شال مريم وراح علي مكتبو 

ذات النقاب .لو تسمحلي اطمن عليها 

من غير كلام اشار لهابالموافقه وراحو عالمكتب 

في بيت راشد الهواري قاعد في الجنينه بيشرب الشاي وجنبو الحاجه كريمه ويسرا ويجي حامد وماجد 

حامد وماجد صباح الخير 

الكل صباح النور رايحين الشركه

ماجد لا اناطالع عالجهاز واه لما ادهم يصحي خليه يجيب حمزه ويجولي

حامد .اه يا حج انا ظبطلكو السفر كمان يومين وبلغت ايمن وابراهيم واحمد علشان يبلغو الجماعه

راشد.طب تمام قبل ما نرجع هكلمك علشان تخليهم يظبطو البيوت الي في البلد علشان هنرجع علي هناك

حامد. حاضر يا حج يلا عاوزين حاجه سلام

ماجد .وانا كمان سلام.

في المستشفي

في غرفت الكشف بتاعه يوسف

واحده شابه ومعاها حماتها

يوسف .خير يا فندم 

المريضه.انا متجوزه من سنه ومحصلش حمل 

يوسف بصي انا شايفك متوتره جدا 

ولسه بدري اوي علي التوتر

حماتها .بدري ايه يا دكتور اختها اتجوزت بعدها وحامل في الرابع اهي

ياتجاهلها يوسف ويبص للمريضه .

بصي هو عادي جدا بس انا هكشف عليكي واخد منك معلومات وان شاء الله خيىر

ويسالها علي بعض التفاصيل ويكشف عليها ويطمنها ويقولها علي ادويه ونصايح ويدلها معاد بعد شهرين

ويبص لحامتها . هي كويسه جدا والضغط وحش عليها . ويمشو والباب يخبط وتدخل ممرضه 

العمليات جاهزه يا دكتر

يوسف تمام يلا بينا

عند مراد في الجامعه 

مريم نايمه مش حاسه بحاجه حاول يفوقها 

وقصلها الضغط وجبلها عصير لحد ما بقت كويسه

وده كلو والبنت المنتقبه بتبص عليهم

مراد .عامله ايه يا حببتي 

مريم الحمد لله كنت محتاجالك اوي

مراد وانا جنبك اهو متخافيش

تعالي اقعدي كده واحكيلي الي حصل وانا هجبلك حقك 

ده كلو وهم مش حسين بالبنت الي قاعده 

البنت. طب حمد لله علي سلامتك استازن انا بقا 

مراد لا لوسمحتي عاوزه افهم منك الي حصل 

وتحكي البنت ومريم الي حصل 

مراد بس معني كده انهم كانو متاكدين انو في الشنطه بتاعه مريم وازاي ملاقوهوش ولاقوه مع ولد منهم

البنت .انا سمعتهم وهم بيتفقو علي مريم بس مدققتش بيتكلمو علي مين لحد ما سمعت الصوت العالي ففهمت استغليت الهيصه والزحمه واخت الفون من الجيب الي حطو فيه وشوفت صوره البنت عليه كنت بصراحه هحطو في الشنطه وخلاص بس قلت لا زم احط التاتش بتاعي رزعتو في الارض اتكسر وحطيتو في الشنطه بتاعه الولد الي كان معاهم

مريم انا متشكره جدا انا من غيرك كنت اتمرمت 

البنت ولا يهمك 

مريم . معلش انا معرفتش انت مين

البنت انا شهد في سنه رابعه منقوله من بنها جديد اول يوم ليا

مريم احنا مع بعض في نفس الدفعه 

شهد والله دي حاجه كويسه

ويشكرها مراد تاني وتستازن شهد وتمشي 

شهد عن ازنكو يا دوبك الحق المحاضره

مريم استني خدسني معاكي

مراد خليكي هنا ارتاحي وانا هبقي اشرحالك

مريم لا انا بقيت كويسه

يروحو المحاضره ....... 

تسريع للاحداث الحياه تمشي والجداد يروحو العمره ويرجعو علي البلد في القناطر ويستقرو هناك

وكل واحد في شغلو 

ادهم وحمزه طلعو ماموريه كانت صعبه جدا للقبض علي تاجر اثار كبير بس جبوه وكان متورط معاه ناس تقيله من البلد

وعلاقه شهد ومريم بتزيد وكمان اتعرفت علي حنين ومليكه 

في القصر بتاع راشد

حامد .ينادي علي يسرا ويطلب قهوه 

يسرا . تنادي علي زينب انها تعمل قهوه للكل

زينب .حاضر يا مدام

وتجيب زينب القهوه وتقدمها

وفجاه فون ماجد يرن 

ماجد .......ايه بتقول ايه يا متخلف انت ....... 

اقفل انا مشغل تحت ايدي بهايم

ادهم.خير يا بابا

السلاموني هرب من السجن

ادهم .دي مصيبه والواد الي بلغ عنهم 

ماجد. انتحر

طب اهدا كدا يا بابا وهتتحل ان شاء الله 

يدخل زين ومراد السلام عليكم 

الكل وعليكم السلام 

ماجده .احضر لكم العشا

مراد . ياريت يا طنط


ماجده. تنادي علي زينب وتطلب منها تجهز السفره وخلي بنت من البنات تطلع تصحي مريم.


زينب .حاضر عيوني.


ويقعدو كلهم علي السفره وكل واحد شارد في حياتو 

ويقطع الصمت مريم 

مريم . ابيه زين كنت عاوزه منك خدمه 

عيوني يا مريومه

ادهم بغيره وايه بقي الطلب الي مينفعش غير من زين

ماجد في ايه يا ادهم متخف يبني

زين عاوزه ايه يا مريومه 

مريم. انا وواحده صحبتي عاوزين نتدرب في المستشفي

مراد صحبتك مين يا مريوم

مريم.شهد يا ابيه

زين.بس تكون مش بتاعه دلع وهزار انا عاوز شغل

مراد.لا من النحيه دي اطمن اوي ههههههههه

دي واحد قالها كلمه معجبتهاش الكليه كلها سمعه طرقعه القلم علي وشو

مريم .اه والله يا ابيه انا بقيت بتحامه فيها محدش في الجامعه يقدر يكلمنا 

ادهم .طب يا رب تتعلمي منها حاجه

زين .بيصلح الموقف دي مريومه دي بسكوته وحلوه كده

مريم بحزن .يعني نيجي امته يا ابيه

وقت ما تحبي يا مريومه

مريم .شكرا وتستازن وتطلع 

ادهم يميل علي زين ويوشوشو والله لو مبطلت مريومه الي بتقولها دي والنحنحه بتاعتك ما هراعي فرق السن

وهخدك الجهاز واطلع القديم عليك.

حامد .يابني بطل الغشوميه الي انت فيها دي 

جاسر .شوفت يا عمر كان في عصفور اتخنق طار 

ادهم .بطل ياخفيف منك له ويقوم ويسبهم

ويضحك الباقي عليه

ماجد . هو يوسف فين 

زين .عندو عمليات الستات مبتبطلش ولاده

وابنك مشاء الله معشوق الستات. ويخلصو ويشربو الشاي ويطلعو ينامو ............


Dida

روايه الشهد والدموع

الفصل ٤

الصبح بدري في قصر راشد

يوسف راجع هلكان دخل يشرب ويشوف حد يعملو قهوه

زينب قاعده بتعيط في المطبخ بصمت

يوسف .السلام عليكم والنبي يا دادا 

ويقطع كلامو لما يلاحظ عينهاو عيطها

مالك يا داده ....... زينب بعياط مفيش حاجه

يوسف.يا داده انت مش غريبه علينا ده انت الي مربيانا

زينب بعد تفكير انا هقولك اصلا انت الوحيد الي تقدر تساعدني 

زينب.البت هانم بنتي مخطوبه لابن عمها زي ما انت عارف وجوازهم كمان شهر هم مكتوب كتابهم من سنه و.................سكتت وبصت في الأرض

يوسف بعمليه ووقار.كملي يا داده دخل عليها قبل الفرح

زينب بدموع.. انا مش متأكده هي بتقول انو يعني .... يوسف .سكت شويه وقال طب وايه المشكلتك مش بتقولي الفرح كمان شهر 

زينب. جدها مصمم ان الدخله تبقي بلدي

يوسف بزعيق ايه الجهل والتخلف ده

زينب بعياط حكم القوي يا دكتور

يوسف .مرضيش يشد عليها وقال بهدوء ابقي هتيها المستشفي اخلي دكتوره تكشف عليها لو عاوزه

زينب بعياط مش هتفرق يا بني المهم اطمن مش عوزين فضايح 

يوسف .طب هتجبيها ازاي 

زينب هقول اني اني الي تعبانه وانت قلتلي اجيلك المستشفي 

يوسف خلاص يا داداهستناك بكره الساعه٣

زينب ربنا يباركلك ويفتحا في وشك 

تاني يوم في المستشفي 

السكرتيرة بلغت يوسف بوجود زينب

يوسف. دخليهم

يوسف .اهلا يا دادا اتفضلي ازيك يا هانم

هانم بكسوف . الحمد لله

يوسف بعمليه. طب يلا يا هانم مع وفاء ظبطي نفسك ولما تجهزي نديلي

بعد دقايق قليله 

وفاء .اتفضل يادكتور

يوسف.وهو بيلبس الجونتي بص لهانم ريحي نفسك ومتلقيش دقايق ونخلص

كشف يوسف عليها وقام وقلها قومي ظبطي هدومك خرج لزينب قامت وقفت طمني يابني 

يوسف . اطمني يا داده بنتك زي الفل متلمستش 

ايه اصلا الي خليكي تشكي فيهم 

زينب . أصلها كانت خارجه معه مره وقالتلي انها داخت

وخدها شقتهم وامو مكنتش هناك

وبتقولي لاقيت هضومي مفتوحه وشعري سايب فخفت

خرجت هانم ....قلتلك ياما هو بيخاف عليا ومش هيعمل حاجه

يوسف .خلاص يا هانم متزعليش امك وبتطمن عليكي والف مبروك مقدما ..........شكرتو زينب ومشيو

في قصر جمال المهدي

علي الفطار ابراهيم صباح الخير يا ولاد 

الكل صباح النور 

علي .كلمت جدي جمال 

جلال اه اطمنت عليهم 

ليلي. والله وحشونا 

مليكه اه والله الواحد عاوز يروح ياخد جوله علي عتريس وحشني اوي ابن الايه 

بالله عليك يا بابا ابقا خلي جدو يشوفو ويطمنا عليه هو ومرزوقه علشان البت حنون كمان

مازن. يا رب صبرني من اجن اتنين في العيله عوزين يطمنو علي حمير يا بنتي دا انا لما روحت المزرعه لاقيت عوض بيعاملهم احسن من عيالو ......

يلا الحمد لله انا شبعت رايح عالشركه ياعلي 

علي لا هفوت علي الموقع بتاع المصنع الجديد اطمن عالعمال

جلال ربنا يوفقكو

في بيت محمد العربي

امال يلا الفطار جهز

احمد مسك اديها وباسها تسلم ايدك يا ست الناس

حمزه يا عيني عالدلع

حنين ربنا يرزقنا بقرت عين حنين كده يا حج

احمد .هتعملو ايه في السلاموني يا حمزه 

حمزه هنشوف كده هنجتمع انهارده و ونحدد ده عمي ماجد هيجرالو حاجه 

احمد يابني تعب شهور ضاع في لحظه

ربنا معاكو 

وانت عامله ايه يا حنون في الجا معه شدي حيلك الامتحنات عالابواب 

وان شاء الله لما تخلصو امتحانات نروح اجازه في البلد 

امال والله فكره يا احمد دا بابا وماما وعمي والجماعه كلهم وحشوني

حمزه .طب والشغل .

لا ما الشباب هتبقي هنا واحنا الي هنروح

في الجامعه عند شهد ومريم

شهد .ها يا مريم ايه اخبارك

مريم . تمام زي الفل 

انا كلمت ابيه زين وقال تعالو في الوقت الي انتو عاوزينو

شهد .زين مين مش اخوكي اسمو مراد

مريم .مانا كلمت ابيه مراد قالي لازم اقول لزين علشان هو المسؤل عن الاداره 

شهد. اداره ايه يا بنتي .هو ماسك مدير مستشفي حكومي

مريم باستغراب .حكومي ايه يا شهد 

دي المستشفي بتاعه العيله بتاعتنا مستشفي الهواري 

شهد .نعم يختي انت طلعتي من عيله الهواري الي اخبارهم ماليا المجلات 

مريم .اه وده هيفرق معاكي 

شهد بصراحه لا

بس لازم شويت اندهاش وقليل من الصدمه ههههههه هههههه يا بنتي فكي متخديس كل حاجه جد وتتخضي كده وعالعموم احنا ننزل من اول الشهر 

مريم اوك تمام اتفقنا 

شهد.طب يلا يختي ننزل نصلي الضهر قبل المحاضره فاضل ربع ساعه انا متوضيه

مريم يلا وانا كمان متوضيه


في المسجد اول ما دخلو .

شهد رفعت النقاب علشان يصلو

مريم .مشاء الله عليكي يا شهد ايه الحلاوه دي كلها تصدقي من ساعه متعرفت عليكي مشوفتش وشك

شهد .تسلمي يا اختي لو انا حلوه امال انت ايه 

واحنا كل قاعدتنا في الكفتريا فمجتش فرصه ارفع النقاب وصلو وخلصو 

شهد

يلا نلحق المحاضره يمكن ننفع................

في جهاز المخابرات

.في مكتب ادهم .يدخل العسكري

ادهم .خير 

العسكري.ما جد باشا عاوزكو في المكتب 

ادهم .طب روح انت واحنا وراك

بص لحمزه .ياترا في جديد 

حمزه يلا نشوف

في مكتب ماجد. 

ادهم خير يا باشا

ماجد  ويرمي لهم ملف .دي تفاصيل عن السلاموني  تدرسوه كويس وتشوفو هتعملو ايه 

وفي اسرع وقت يكون قدامي خطه كامله

حمزه وادهم .تمام يا فندم 


في الشركه عند احمد 

احمد في الفون . اطلبيلي حسام دلوقتي 

السكرتيره .حاضر 

شويه وحسام يدخل 

حسام.ايوه يا عمي 

ويديلو ملف  ويقولو عاوزين نعمل حمله دعايا للعربيات الامريكيه الي لسه واخدنها 

عاوزين افكار جديده  اعمل مزانيتك

وشوف هتعمل ايه

حسام تمام

السكرتيره تدخل

مستر احمد الاجتماع مع المؤسسين هيبدا كمان ربع ساعه 

احمد .طيب روحي انت

ويبص لحسام .يلا علشان نلحق الاجتماع 

حسام .يلا 


في المستشفي عند زين

مراد يخبط ويدخل .يلاقي يوسف وزين قاعدين

شويه وتدخل ممرضه مسهوكه اوي 

الممرضه. بمياعه .يا دكتر في مريضه بره عاوزه حضرتك تشوفها 

زين بقرف .متخلي اي دكتور يكشف عليها 

دكتوره .مروه بتقول ان المريضه طلباك بالاسم اصل شكلها واصله اوي  جايبه بودي جاردن وراها

زين. بودي جردن كمان طب بلغي  دكتوره مروه اني داخل العمليات ومش فاضي. وحوليه لحد تاني 

الممرضه الي تشوفو حضرتك

وتخرج وتبدا هستريه ضحك بين مراد ويوسف

يوسف .ايه يابني ده امال فين ابله فيحاء 

زين .اتريق يا اخويا .انا مش عارف ازاي  تعاملك  كلو مع الصنف ده  حاجه تقرف

دا انا خلصت من رزاله فيحاء طلعلي الدلوعه ناديه 

مراد.هم شكلهم بيقلبو لما بيشتغلو معاك 

يوسف.لا انا معايا مدام وفاء دي نعمه 

مراد. ربنا يخلهالك اذا كان انا  شخصيا بخاف منها 

زين انا عاوز واحده زيها معايا   تنجدني

مراد. امال مين مروه دي يا زين

زين

دي بنت ادم الشافعي كلم ابوك علشان تدرب معايا هنا 

وطبعا مقدرتش اتكلم .

مراد.طب يلا مشيين ولا وراكو حاجه 

.زين. لا مشيين يلا

يوسف مش بتقول وراك عمليات    

زين يا عم  بطرقها 


في الجامعه .........

عند شهد ومريم 

مريم .ياه اهو الدكتور لغا المحاضره قدامنا تلت سعات عالمحاضره الي بعدها 

شهد.طب تعالي اعزمك علي فطار  ونحكي شويه

مريم .يلا  تمام

في الكفتريا جابو فطار وشاي وقعدين بيحكو 

مريم .شهد انا عاوزه اسالك حاجه بس مكسوفه 

شهد ايه يا بنتي  الادب ده  عاوزه تسالي ايه

مريم.انتي ساعتيني ليه ساعه الخناقه ومهتمتيش ان ممكن يحصلك مشاكل 

شهد.بصي يا مريم احنا لسه متعرفين علي بعض من شهر بس لا انت تعرفي عني حاجه ولا انا كمان 

بس ياستي انا هريحك انا حياتي كان كلها مشاكل من يوم ما اتولت لحد دلوقتي بصي في حجات انا مش هقدر احكيهالك عني لاني متعوتش اخد عالناس بسرعه

انا يا ستي بنت من الريف ومليش اخوات وولدي متوفي وانا الي مسوله عن الارض  وعايشه انا وامي بس فتعوت اخد حقي بايدي 

ومتكلش علي حد ومبحبش اشوف حد مظلوم 

طبيعه بقا بعيد عنك  

مريم .وانا مش عاوزه اعرف اكتر من كده  بس انا باخد عالناس بسرعه ومش بعرف اخد حقي وسكتت ودمعه نزلت منها

شهد لاحظتها.اهدي يا مريم دي حاجه كويسه ان يبقي قلبك ابيض

مريم .انا تعبانه اوي يا شهد انا  حاسه اني مبعرفش اواجه الحياه 

شهد .ايه الي خلاكي تقولي كده  وتقسي علي نفسك كده

مريم.تصدقي انك اول واحده اصحبها في الجامعه لا وكمان محولتيش تعرفي عني اي حاجه و  انا معنديش صحاب غير حنين ومليكه بس هم شخصيتهم بعيده عني جدا  هم طقين اوي وانا هاديه جدا 

بصي انا مش عارفه اقول ايه  انا الي عندنا في البيت بيعملوني علي اني  ازاز لو لمسوني هتكسر  بيحسسو عليا 

شهد يختي يا بختك تعالي يختي اتمرمطي معايا في الارض وشغل الصنيعيه علشان تحمدي ربنا

بس مش ده الي مدايقك يا مريم  في حاجه تانيه لو مش واثقه فيا  ومش عاوزه تحكي مفيش مشاكل 

بس انا موجوده في اي وقت 

مريم .عندك حق وفجاه تعيط وتحكلها علي معامله ادهم وكلامو معاها وطريقته .......

وحكتلها علي الي حصل لما طلبت من زين انهم يدربو وردو عليها 

شهد.بت يا مريومه انت بتحبيه 

مريم .ههه وتنحت...............

شهد .مريم

انتبهت مريم .مش عارفه يا شهد بس انا بخاف منو بيعاملني بطريقه ناشفه وجافه وحاسه اني مش في بالو اصلا

شهد هو شغال ايه

مريم  باستغراب ظابط ليه

شهد .مهو علشان كده جلف في التعامل يا ماما 

ده شغلو كلو مع خناشير 

وهو شايفك طريه اوي 

اقولك علي نصيحه  .حبي نفسك يا مريم زي ما انت متخليش حد يشكك في ثقتك ولا شخصيتك .ولو عاوزه نصيحتي متعبريش ادهم ده ولا كانو موجود ولو اتكلم اوعي تبصيلو ومتركزيش انتباهك معاه  لو مش هتعرفي تردي  اتعاملي كانو مش موجود اصلا

في الجهار 

حمزه يدخل فاجاه علي ادهم ......عرفت  مكانو 

Dida

تكملة الرواية من هنا 👇👇👇


من هنا



Post a Comment

Previous Post Next Post