الشهد والدموع الحلق الثالثه والثلاثون حتي السادسه والثلاثون والاخير بقلمي هدير احمد


الشهد والدموع

الحلق الثالثه والثلاثون حتي السادسه والثلاثون والاخير 

بقلمي هدير احمد 

الحلقه ٣٣

بسم الله والصلاه والسلام علي سيدنا محمد في الاولين والاخرين وفي الملا الاعلا الي يوم الدين 

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم 

سبحان الله والحمد لله ولا له الا الله والله اكبر 

         .....   .........................


زين بزعيق جامد وتعب بيزيد ونفسه بيعلا  اعملي الي بقولك عليه اخلصييي

شهد اتخضت من نبرت صوته  وفعلا نفذت كلامه 

وخرجت وقفلت الباب بالمفتاح وجريت علي اوضه مريم  علشان تنادي ادهم 

شهد  راحت لادهم وكان حمزه معاه جنب  باب الاوضه بتاعه مريم  

قاعدين في الركنه الي في الرسبشن الي ملحق بالاوضه  بعد ما اطمن علي مريم انها نامت بعد الدوا 

ادهم وحمزه اتخضو من شكل شهد  لما دخلت فجاه 

شهد بخوف فزع  .الحقو  زين بسرعه مش عارفه ماله  

ادهم وحمزه وشهد جريو علي مكتب زين 

واول ما فتحو الباب انصدمو

زين واقف مش شايف قدامه  وعمال يخبط علي الحيطه ويكسر في المكتب ووشه عرقان جدا ونفسه عالي وجسمه واضح انه مثار بشكل غير طبيعي 

  ادهم وحمزه وشهد دخلو المكتب وادهم قفل الباب بالمفتاح وشهد واقفه عند الباب مش عارفه تتحرك 

زين بص ناحيه الباب بطريقه غريبه كان صياد شاف فريسه كان مستنيها وعنيه علي شهد بطريقه غريبه 

وجري علي شهد وهجم  عليها ولولا ادهم وحمزه سيطرو عليه كانت بقت كارثه  بكل المقاييس 

ادهم وهو ماسك زين .اهدا يا بني ادم انت اخت ايه 

وصلك لكده 

حمزه .ده شكله واخد منشط ومن نوع قوي جدا 

الاعراض باينه عليه جدا  

ادهم بانفعال و الحل ايه  دلوقتي لازم يهدا والا قلبه هيقف 

حمزه .هخرج اشوف اي دكتور في المخروبه دي 

ييجي يشوفه

ادهم بسرعه .لا مينفعش اكيد دي مكيده  مينفعش حد يعرف حاجه احنا مش عارفين مين الي عاوز يضره 

وهو المقصود ولا حد تاني 

ادهم بحده .وبيحاول يسيطر علي زين .شهد اعملي حاجه  لازم جسمه يهدي 

شهد بتوهان ..............

حمزه .هي تقريبا مصدومه انا هكلم مراد  يقولنا نعمل ايه 

ادهم .طيب بسرعه  علشان الموضوع بيزيد 

حمزه .رن علي مراد

مرا د.رد بسرعه نعم 

حمزه . مراد الحقنا  زين شكل واخد منشط قوي ومش عارفين نسيطر عليه 

مراد .طيب اقفل ثواني وهكون عندك  انتو فين بالظبط

حمزه . بسرعه احنا في مكتبه 

مراد . اوك سلام  انا قدامك اهو 

وفعلا ثواني وكان مراد علي باب المكتب 

حمزه قام يفتح  وادهم مسيطر علي زين 

شهد واقفه في ركن المكتب بتعيط بس  ومفيش اي رد فعل تاني ................

مراد اول ما دخل وشاف حاله زين جري علي دولاب الدواء الي في المكتب 

وطلع حقنتين حطهم علي بعض  بسرعه رهيبه 

مراد .ادهم ثبت زين مش عاوزه يتحرك 

وانت يا حمزه حاول ارفع كمه وثبت دراعه كويس واضغط عليه  

وفعلا ادهم وحمزه نجحو بشكل كامل في السيطره علي زين  ومراد حقنه 

زين جسمه بدا يهدا  والتشنج بدا يروح 

شالوه من الارض ونيموه علي الكنبه وسابوه يهدي 

وادهم لاحظ شهد  وحس انها دخله في صدمه 

ادهم .معلش يا مراد حاول تدي شهد دوا مهدء  هي كمان قبل ما تنهار 

وفعلا مراد اخد حبايه دواء وراح لشهد وطلب منها انها تاخد المهدي  وشهد كانت في عالم تاني 

وهنا مراد زعق بصوت عالي وفعلا شهد انتبهت واخدت منه المهدئ وقعدت علي الكرسي الي كان جنبها ورجعت راسه لورا ونامت  

مراد راح لزين وكشف عليه بعد المهدئ والحمد لله كل الموشرات بدات ترجع لطبيعتها 

القلب  والنبض والضغط كان عالي شويه بس احسن و كمان  التنفس رجع لطبعته 

مراد .ايه الي حصل 

ادهم .منعرفش احنا لاقينا شهد جايه تجري وتقول الحقو زين  جرينا علي هنا لقناه علي الحاله دي 

شهد معرفتش تتصرف وكلمناك وانت جيت 

انما  صحيح انت مش كنت روحت جيت ازاي 

مراد .مفيش  بعد ما وصلت علي بوابه القصر افتكرت ورق مهم في مكتبي هنا هحتاجه بكره في الجامعه 

ولازم يكون معايا النهارده علشان اراجعه  قبل ما اسلمه للجامعه فلفيت ورجت وكنت لسه خارج من المكتب 

حمزه كلمني  وجيت 

حمزه .هو هيفوق امته  وانت اديته ايه  واديت لشهد ايه دي شكلها نامت

مراد  .ادبته  باسط للعضلات ومضاد للتشنجات   وكمان مهدئ .

وشهد اديتلها حبايه مهدئ في نسبه منوم  علشان متدخلش في صدمه  وان شاء الله الاتنين هيفوقو كويسين  ان شاء الله 

حمزه .مراد اسحب عينه دم من زين وحللها ليكون في حاجه تانيه 

ادهم .ايوه هو مكنش طبيعي واكيد مش هو الي اخد المنشط ده اكيد وراه حد عاوز يعمل كارثه لزين بس لازم زين يفوق علشان  نفهم ايه الي حصل 

حمزه .طيب روح انت يا ادهم لمريم واحنا هنستنا لما يفوق 

ادهم .طيب تمام ولو احتجتو حاجه رنولي  سلام 

وفعلا مراد اخد العينه وراح هو المعمل 

وحمزه حرك الكرسي بتاع شهد مكان الكشف بتاع زين  وعمض عيه ورفع لها النقاب وخلا ظهر الكرسي ليهم علشان وشها ميبنش  وشد عليها الستاره  كنوع من  الخصوصيه ....

ورجع قعد جنب زين  وشويه ومراد جه والنتيجه  هيبلغوها له  علي الواتس كمان عشر دقايق 

وهنا الكل قاعد مستني 

جماعه محبه واخوه  مستنيه  زين يفوق  ويطمنو عليه 

وجماعه مستنيه الفضيحه  بس الحمد لله ربنا بيسترها مع  الطيبين بس ياترا خلاص هيقف المكايد علي كده 

ولا لسه في اكتر .............

وجماعه عاوزه  تنشر الفضيحه بس رجع بخفي حنين 

وفضل مستني بس الباب مقفول ومش عارف الاي بيحصل وراه ناس دخله وناس خارجه والكل بيقفل الباب وراه ..........ورجع  بلا شئ 


بره علي مسافه من باب المكتب بتاع زين 

شاب ماسك الفون وبيتكلم بحده 

الشاب .بقولك الباب مقفول وناس داخله وناس خارجه 

بس الباب بيتقفل علطول مبلحقش اشوف حاجه 

مروه .ازاي الكلام ده ومين الناس دي بالظبط المفرو ض انهارده هو لوحدو 

الشاب .في واحده منتقبه  وتلات رجاله اجسام ضخمه 

مروه بهمس .وغيظ شهد ايه الي جابها انهارده اكيد هي الي لحقته  بس والله لاردهالك 

الشاب .انت بتقولي ايه ..

مروه .ولا حاجه انت فقر يلا غور من وشي 

الشاب .قفل السماعه وخاف لحد يشوفه فقرر الانسحاب 

ومروه كسرت الشريحه وفضلت تشرب خمره طول الليل وقلبها عمال يملا بالغل والكره لشهد وزين  وبتتوعد بالانتقام .          


  في القصر في شقه  مراد 


مليكه قاعده عاي السرير بتعيط وصعبان عليها نفسها جدا وحست ان الدنيا صغيره وازاي هانت علي مراد يسبها زعلانه الفتره دي كلها من غير ما يطمن عليها

لدرجت انها خافت يكون حصله حاجه لاقدر الله 

فكانت بفكر تقوم تكلمه تطمن عليه 

ويقطع تفكرها علي رنت تليفونها  وبصت في الفون لقت ليلي 

مليكه استجمعت شتات نفسها  وكلمت مامتها وحاولت ما تبينش حاجه 

مليكه .ازيك يا ست الكل 

ليلي ..............

مليكه .الحمد لله يا امي تمام ومازن وبابا وعلي وعمو جلال وشهد عاملين ايه  مشفتهمش من امبارح 

ليلي ..........

مليكه  بخضه .مريم يا خبر امته ده حصل  انا جيت من الكليه  نمت وعامله الفون صامت ولسه صاحيه علي الفون بتاعك

ليلي .........

مليكه .اكيد يا امي هكلمها اطمن عليها  طيب هي كويسه دلوقتي  انت شوفتيها 

ليلي ......

مليكه .طيب كويس يا امي انها بخير هكلمها الصبح علشان مزعجهاش  زمنها نامت وانا هقوم ازاكر شويه 

اكيد مراد عنده نبطشيه  وكلمني وانا مردتش عليه .....

ليلي ...........

مليكهة.تسلميلي يا ست الكل وسلميلي علي بابا ومازن كتير 

ومليكه قفلت مع ماممتها من غير ما تبين لها حاجه 

وقامت اخدت دش واتوضت وصلت يمكن تهدي  شويه 

وتقعد تزاكر يمكن تنسي الي حصل وقررت تاخد حقها بس بطريقتها هي بعقلها مش بعواطفها 

............ . ...............

في شقه عمر 

عمر نايم علي السرير  وهنا قاعده جانبه ومبحلقه فيه وبتضحك  وسرحانه

عمر صحي علي لمسه هنا  وشفايفها علي خده

عمر .هنايا  مالك انت كويسه 

هنا .بصاله ومتنحه 

عمر اتخض عليها  قام اتعدل بت يا هنا مالك انت كويسه 

هنا .عمر انت حلو اوي 

عمر .متنح .انتي يابنتي انت اتلبستي ولا ايه  حاول يقوم علشان يشوفها 

بس هنا مسكت فيه 

هنا .استنا هنا انت رايح فين  

عمر .هقوم  افوقلك اشوف مالك 

هنا .طيب قوم وانت باصصلي عاوزه افضل باصه في وشك  واشم ريحتك علي طول  

عمر .اعوز بالله من الشيطان الرجيم 

هنا  انت تعبانه  ولا قلبتي كلب ولف  انت مش طبيعيه 

هنا .طيب بلاش ريحتك هات بوسه زي بتاعه الصبح كد ه 

عمر بقلق وخضه  .لا الموضوع كده مش طبيعي وميطمنش  انا هقوم افوق كده وافضالك  

هنا بعياط .عمر متسبنيش خليك جنبي   وبتعيط جامد 

وعمر  واقف متنح ومش فاهم ايه الي بيحصل لهنا 

بس مقدرش يستحمل عياطها وراح اخدها في حضنه 

وهنا هنا ضحكت جامد وكلبشت فيه .وقالت بهمس خليك جنبي ومتسبنيش  وعمر اخدها في حضنه جامد وهو خايف وقلقان ومش عارف هي ملها  وبدات تهدا وتروح في النوم  وهي عماله تهمهم بصوت واطي 

(عمر انت حلو اوي  .الله عينك بتنور هههههههه.

ولا شفايفك  ........هههههههه

هات بوسه كبيييييره ......... ...   )

وهنا عمر متنح ومش مستوعب ايه الي هنا بتقوله وايه الي بيحصل لها 

عمر حط هنا علي السرير وغطاها وفضل يفكر في الي بيحصل ملقاش غير حل واحد يفهم بيه  الليله 

عمر اخد تليفونه وخرج الرسبشن ورن علي يوسف الي رد عليه بنوم 

يوسف .ايه يبني في ايه في حد يرن علي حد دلوقتي 

عمر .الحقني يا يوسف  هنا ..  ..............  ..............   

وحكاله كل الي حصل 

يوسف بضحكه جامده جدا لدرجه ان عمر اتخض 

ههههههههههههههعهع

عمر بتضحك علي ايه  يا حيوان  رد عليا وفهمني 

يوسف .اتمالك نفسه .احم معلش يا عمر  مقدرتش امسك نفسي  ههههههه المهم متقلقش ده وحم وهرمونات  حمل 

هنا بتتوحم عليك وهرمونتها في الحمل مبتبقاش متظبطه يعني هتلاقيها مره زعلانه ومره بتضحك مره عوزاك ومره مش طيقه ريحتك ولا شكلك 

فكل ده عادي ده انت هتشوف ايام لوز ربنا معاك 

عمر  باستغراب .وحم وهرمونات ربنا يستر  يلا غور جتك القرف في معرفتك 

يوسف .ههههههههههههه سلام يا عمري 

عمر قاعد بيفكر مع نفسه وبيعيد كلام يوسف 

الحمل عند هنا جاي بوحم من نوع غريب 

هنا بتتوحم عليا و  عوزاني ربنا يستر من الي جاي 

وضحك علي راي الواد يوسف الايام الي جايه  لوز وعنب ههههههههههه والله وجالك يوم وتتمرمط يا دكتر عمر  ربنا يستر من هرموناتك يا هنا  البدايه مطمنش ههههههههههه

وكل ما يفتكر شكل هنا يضحك ...........

...............   ...........   

في المكتب عند زين 

بعد نص ساعه زين بدا يفوق  وحمزه ومراد جريو عليه 

مراد .حمد لله علي السلامه انت عامل ايه دلوقتي 

زين بص حواليه ومستغرب وجود حمزه 

زين .هو ايه الي حصل  وانت بتعمل ايه هنا يا حمزه وشهد فين 

حمزه ..الحمد لله انت بقيت تمام ومراد معاك هو يحكيلك ويفهمك بس انا لازم استاذن علشان عندي سفر الصبح بدري  يلا حمد لله عالسلامه 

زين باستغراب  سلام  وبص ناحيه مرا د وكان عاوز يتعدل بس مراد منعه 

مراد .استني حيلك هطمن عليك الاول وبعد كده هشرحلك كل حاجه 

زين .المهم الاول شهد فين راحت عند مريم 

مراد وهو رايح يجيب السماعه وجهاز الضغط 

لا شهد نايمه ورا الستاره  ومتقلقش هي كويسه انت دلوقتي هتفهم كل حاجه بس نام الاول اطمن عليك 

زين نام علي الكنبه  ومراد رفع  التيشرت بتاع زين وبدا يطمن علي القلب  وقاس الضغط كان لسه عالي من تاثير المنشط 

مراد .الضغط ١٦٠/١٠٠

لازم ينزل وبسرعه   وراح جاب حقنه  وبدا يجهزها وهو بيكلم زين 

زين . باصص علي مراد باستغراب وهو ايه الي رفعه كده 

مراد .كنت واخد منشطات  ونوع قوي جدا 

زين اتخض واتعددل فاجاه  ايه بتخرف بتقول ايه وشهد فين وحصل ايه .......

مراد اهدا يا بني ادم  علشان ضغطك 

شهد زي الفل والحمد لله ربنا ستر ومحصلش  حاجه حمزه وادهم لحقوك 

زين اتنفس بارتياح الحمد لله  الحمد لله 

وهنا الباب اتفتح ودخل ادهم 

ادهم .عامل ايه دلوقتي يا زين 

زين بزعل .الحمد لله انا مش عارف لولاكم كان ايه الي ممكن يحصل  الحمد لله 

ادهم .عيب يابني متقولش كده  انت الي بعتلنا شهد 

لولا كده كانت هتبقي كارثه  هو انت مش فاكر ايه الي حصل 

مراد .مش وقتو دلوقتي الكلام ده  يا ادهم قوم يا زين علشان تاخد الحقنه دي تظبطلك الضغط 

زين قام وهو مزهول وتايه ووقف قدام مراد الي ضربله الحقنه وزين من وجعها غمض عينه بس  متكلمش

وزين كان في عالم تاني  بيفكر في الي كان ممكن يخسره لو ادهم وحمزه ومراد كانو مش موجودين  

ومين الي ممكن يكرهه للدرجه دي 

ادهم .هتعمل ايه يا زين  اكيد الي عمل كده قاصد ضرر ليك 

زين .افوق بس واطمن علي شهد وهراجع الكاميرات واشوف  مين الي عمل كده 

مراد .علي العموم نوع المنشط ده بيشتغل بعد ٣ساعات  علي الاقل 

شوف انت شربت ايه من الساعه ٣ل٤ وانت هتوصل للي عمل كده 

زين بتفكير .شربت القهوه بتاعتي الساعه ٤

بس  وشربت مع شهد عصير بس ده كان الساعه٧ 

ادهم .يبقي اكيد القهوه 

ابقي فرغ الكاميرات  ولو احتجت مساعده بلغني 

وحمد لله عالسلامه مره تانيه 

ادهم .انا هستاذن علشان اشوف مريم 

مراد .ومريم عامله ايه دلوقتي 

ادهم الحمد لله بخير ونايمه دلوقتي من العلاج  انا هروح لها علشان لو احتاجت حاجه 

مراد .طيب خدني معاك اطمن عليها 

ادهم بص لمراد بغيظ  وقاله 

انت يابني ملكش بيت يلمك ولا مليكه سيباك علي حل شعرك 

هنا مراد بص في الساعه وكانت قربت علي ١٠ مساءا  

وافتكر انه سايب مليكه من قبل الضهر وهي زعلانه 

وبان علي وشه الضيق  ونفخ بخنقه من نفسه 

انه نسي مراته 

مراد بخنقه .حمد لله علي سلامتك يازين وشهد  كانت هتدخل في صدمه  لان كل حاجه حصلت قدامها فانا ادتها قرص( .........) علشان تهدا شويه  قدامها نصايه كدا  وتفوق

وبص لادهم .ابقي طمني علي مريم يلا انا لازم امشي 

تصبحو علي خير 

زين .سلام وياريت محدش يعرف بالحصل علشان ميحصلش مشكله 

مراد  وادهم .تمام متقلقش 

وخرجو وكل واحد راح اتجاه  .............

وزين راح بص علي شهد وعدلها علي السرير  

وراح  قعد جنبها يفكر في الي حصل ........ .   

..

في البيت عن مراد 

مراد وصل وقلقان من رد فعل مليكه  ومش عارف يصالحها ازاي هو غلطان  وندمان بس الظروف بتاعه اليوم كانت اقوي منه .

مراد طلع علي الاوضه وفتحها لقي مليكه باصه في الكتاب بس سرحانه 

وانتبهت لما مراد دخل  وقفلت الكتاب وقامت تروح علي السرير علشان تنام 

مراد مسكها من زراعها علشان يوقفها 

مليكه ببرود متناهي .عاوز تتعشا احضرلك تاكل 

مراد .مليكه انا .....

مليكه بنفس البرود .تمام علي العموم الاكل عندك  في المطبخ لو حبيت  او جعت ابقي   اغرف لنفسك  

عن اذنك تعبانه عاوزه انام 

مراد .مليكه لو سمحتي اسمعيني 

مليكه .والدموع في عنيها ومسكاها بالعافيه   ولفه وشها الاتجاه التاني علشان مراد ميشفهاش لو سمحت سيب دراعي  عاوزه انام ..وشدت دراعها منه وراحت علي السرير واخدت الغطا عليها ونامت  من غير ولا كلمه  

مراد زعل جدا من نفسه  وبصلها  بزعل وندم  وسابها براحتها ..........

واتنهد وخرج يعمله قهوه  .

مراد خرج  وقفل باب الغرفه وراه ومليكه حست بوجع في قلبها والدموع نزلت من عنيها بانهيار وانكسار 

وكل واحد  فيهم بيفسر الي حصل  بطريقته 

مراد.....  سابها براحتها علشان تهدا ..... 

بس هي فسرت تصرفه علي انه اهمال وهي مش فارقه معاه  وده زود الوجع اضعاف .....

مراد راح المطبخ يعمل قهوه وعينه جت علي الاكل الي متلمسش وافتكر ان مليكه ماكلتش من  امبارح لانها مفطرتش معاه وقالت ملهاش نفس و المفروض كان هيعزمها علي الغدا  .....

ومراد زعل من نفسه جدا وحس بندم فظيع انه حتي مفتكرش يطمن اكلت ولا  ومش عارف يعمل ايه 

يصحيها علشان تاكل ولا يسبها تهدا ......

وبردو اخد القررار الصح من وجهت نظره والي يكسر من ناحيه مليكه 

فقرر  يسيبها تهدا لوحدها وبعد كده يبقي يصالحها 

واخد القهوه وقعد في الرسيبشن  ومسك الورق الي جابه يراجع فيه ......والنوم غلبه ونام مكانه 

ودي كانت  تاني اكبر غلطه من وجهت نظر مليكه بعد الكلام الجارح الي قاله لها 

ياترا الحياه بين مراد ومليكه هتمشي ازاي  وكل واحد فيهم ناوي علي ايه .......... 


هدير احمد 

Dida

الشهد والدموع الفصل ٣٤ 

حبايبي مستنيه تعليقاتكم واراكم 

سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله اكبر 

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم 

اللهم صلي علي سيدنا  محمد في الاولين والاخرين وفي الملا الاعلي الي يوم الدين 

بسم الله نبدا 

النهار طلع علي ابطالنا كلهم وكل واحد فيهم في عالمه

  وكل واحد مشغول بحكايته  وشغله ومراته وبيته 

سواء من الكبار او الشباب  وكمان الامهات والبنات 


في المستشفي عند مريم في الاوضه 


مربم صحيت لقت ادهم جنبها  قالت بهمس ادهم 


ادهم .صباح الخير يا عيوني 


مريم  بفرحه علي كسوف .صباح النور 


ادهم .عامله ايه دلوقتي 


مريم انا تمام الحمد لله بس عاوزه اروح  البيت 


ادهم .بتوهان   وتوتر حاول يخفيه حاضر انت تؤمر يا جميل


مريم .مالك يا ادهم شكلك متغير في حاجه 


ادهم لا يا قلبي بس معلش هترجعي من هنا علي القصر


مريم .ليه مش هروح علي شقتنا 


ادهم .للاسف عاوزني في الشغل ضروري واحتمال اغيب كام يوم 


مريم بزعل .هتسبني  لوحدي 


ادهم  اخدها في حضنه وباس جبنها .غصب عني والله  وانشاء الله هكلمك علطول  كل ما الظروف تسمح 


مريم .ربنا معاك ويرجعك ليا بالسلامه 


ادهم .خطف بوسه سريعه  كده من مريم وهمس لها  اه لو مكنتيش تعبانه 


مريم .ببراءه متناهيه كنت هتعمل ايه 


ادهم بصلها وكشر  دا انا كنت هعمل عمايل واخد بوسه من مريم بس طويله حبتين تلاته  حط فيها كل الشوق الي عنده لمريم ومسبهاش الا لما الباب خبط   وكان زين وشهد 


شهد كان لسه اثار التعب باينه عليها  بس حاولت  تخفيها  علشان زين ميزعلش  لانه هو اصلا مدايق من نفسه وبيلوم نفسه بما فيه الكفايه فهي مش عاوزه تزود عليه  

علشان كده قررت انها تحاول تبقي طبعيه علي قد ما تقدر


زين .صباح الخير ازيك يا مريم  عامله ايه النهارده 


مريم .الحمد لله يا ابيه  ازيك يا شهد والله وحشتيني 


شهد بهزار .وانت اكتر يا مريومه عامله ايه انهارده 

اخت دواكي ولا لسه 


مريم  الحمد لله احسن بس لسه والله  ماختش العلاج 


شهد  طيب تعالي ادهولك قبل ما نمشي وننشغل مع العيله 


ادهم  ساب البنات مع بعض واخد زين وبعدو شويه وكلم زين بصوت ضعيف .عامل ايه وشهد عامله ايه


زين بزعل واضح .الحمد لله يا ادهم انا كويس وشهد كمان تمام فضلت جنبها لحد ما فاقت والحمد لله مفيش اثار للصدمه او هي بتبين كده علشان متزعلنيش مش عارف بس الحمد لله   عدت علي خير  ولما  ارتاحت هي الي طلبت تيجي لمريم علشان يروحو سوا 

انما  صحيح انت هتاخد مريم في اسعاف ولا تيجو معايا في العربيه 


ادهم .لا هنيجي في العربيه  بس انت هتروح ولا  هترجع بعد ما توصلنا 


زين ..لا يا عم همشي  يوسف زمانه جاي  ومراد كمان هييجي بعد الجامعه ........ اروح ارتاح انا 


وهنا الباب خبط وكان يوسف ومراد ويسرا والهام وامال 

ادهم فتح الباب والكل دخل و اطمن علي مريم 


ومراد   هادي علي غير عادته راح  اطمن علي زين ومريم واستاذن علشان يلحق الجامعه .............


ويوسف سلم علي ادهم وزين ومريم واستاذن  علشان عنده عياده  ....


ادهم .يوسف هات عربيتك بما ان ماما وعمتو هنا وهيرجعو معانا 


يوسف .مش زين مروح 


ادهم .يابني انا جاي في الاسعاف مش بعربيتي 


يوسف .اه تمام طيب خد وابقي ابعتهالي مع حد من الحرس 


ادهم .تمام 


يسرا سلمت علي شهد وكلهم اطمنو علي مريم وشهد فونها رن وكان جلال 


شهد .السلام عليكم ازيك يابابا 


( في الوقت ده .زين انتبه لشهد  واتوتر وحس  بنغزه في قلبه) 


جلال .......


شهد .لا ياحبيبي احنا هنرجع دلوقتي مع مربم 


جلال ............


( شهد .انا ومريم وزين وادهم وطنت يسرا والهام وامال


جلال ..........


شهد .حاضر يا حبيبي يوصل  يلا سلام 


شهد بصت علي مريم .بابا بيسلم عليكم


الكل الله يسلمه 


زين وادهم .طيب احنا هننزل نجهز العربيات  لحد ما تجهزو 


زين .هبعتلك حد من التمريض بالكرسي ينزلك الجراش يا مريم  اوك 


وزين وادهم فعلا نزلو والكل جهز والممرضه جت واخدت مريم ونزلو تحت للجراج 


زين وشهد ويسرا وامال في عربيه 


وادهم والهام ومريم في عربيه 


والكل اتجه الي القصر 

..................... .........................

نرجع شويه كده  بالوقت


في شقه مراد ومليكه 


مليكه صحيت  وملقتش مراد جنبها افتكرت انه صحي قبلها راحت اتوضت وصلت وقررت تتعامل مع مراد ببرود  وتخليه هو الي يندم علي الي قاله   في حقها

وخرجت تجهز له الفطار بس لقت مراد نايم علي الكنبه بره .

فدمعه نزلت من عنيها لما شافته ومسحتها بسرعه ودخلت جهزت الفطار 

بعد ما خلصت دخلت اوضتها وقعدت علي المكتب ومسكت الكتب تذاكر شويه 


مراد بره قام ورقبته وظهره كانو وجعينه من النومه علي الكنبه وهو للحظه مش مستوعب لا زمان ولا مكان 

لكن بعد فتره فهم واستوعب 


لم الورق ودخل الحمام الخارجي اخد دش وخرج يصلي علشان عاوز يروح الاول لزين قبل الجامعه 

مراد دخل علي مليكه الي مفكر انها لسه نايمه 

بس اتفاجي انها صاح

يه 

مراد راح وقف قدام المكتب  احم 

مراد صباح الخير .


مليكه .ببرود صباح الخير 


مراد .مليكه انا كنت  عاوز اعتزر علي الكلام الي قلته 


مليكه .بنبره سخريه .كلام  ههه لا ولا يهمك محصلش حاجه  عادي 


مراد .مدايق من رد مليكه .هو ايه الي عادي متكلميني زي ما بكلمك 


مليكه .بنفس البرود .مانا بكلمك اهو  

الفطار عندك عالسفره لو عاوز تاكل قبل ما تنزل  


مراد مش هتروحي الكليه .


مليكه .لا 


مراد .طيب تعالي افطري معايا 


مليكه .مليش نفس 


مراد .يابنتي تعالي كلي حاجه انت مكلتيش من امبارح 


مليكه  بنفس البرود الي مجنن مراد .ياه كويس انك  اخت بالك  بس كتر خيرك اكلت كتير امبارح لحد ما اكتفيت 


مراد حس بزعلها وحس الدموع في عنيها  بتحاول تخفيها


راح ناحيتها وقرب منها بس هي بعدت بسرعه 


مراد باستغراب .ياه للدرجادي يا مليكه زعلانه 


طيب انا عارف اني غلط وجاي اعتزر اهو  متكبريش الحكايه بقا 


عند الكلمه دي ومليكه مقدرتش تمسك نفسها  وعلت صوتها لاول مره 


مليكه  اكبر الحكايه  لما تتهمني في اخلاقي وتسمعني كلام زي السم وتسبني وتمشي من غير حتي متسمع مني  ولا كلمه 

يبق فعلا بكبر الحكايه 


لما تسبني زي الكلبه  ولا تسال عليا ولا تشوفني حصلي ايه بالساعات  ابقي فعلا مكبره الحكايه 


لما تيجي وتمشي حتي من غير ما تفتح الباب تطمن عليا يبقي فعلا مكبره الحكايه 


لما ترجع بليل  وبردو متعبرنيش  وتسبني مقهوره وتخرج تنام بره ابقي فعلا مكبره الحكايه 


يا اخي دا انا من كتر مانا مش مصدقه انك متتطمنش عليا وان الفكره ده مخي مش قادر يستوعبها  خفت عليك وقلت اقوم  اكلمك واطمن عليك ليكون لما ادايقت تعبت  ولا لاقدر الله حصل حاجه 

بس الحمد لله  ماما  كلمتني تطمن عليا وفي وسط الكلام بلغتني انك كنت عند مريم في المستشفي  اه صح الف سلامه عليها 

فعلا انا مكبره الحكايه بزياده 

ده انت مهنش عليك حتي تبعت رساله تشوف الكلبه الي سبتها لوحدها  دي من اول مشكله بنكم   عامله ايه 

محستش لما روحت المستشفي عند اختك ولاقيت جوزها والعيله حوليها  وكل  واحد ومراته  

يوسف وحنين وعمر وهنا وزين وشهد ان ناقصك حد  تفتكره 

ومليكه انهارت وبدا صوت عياطها يعلا  انت خلتني 

نمت ودموعي علي خدي  وكسرت فرحتي وخلتني افقد الثقه في حبك ليا 

وفعلا انا الي مكبره الحكايه  واه نسيت اقولك حاجه مهمه علشان بعد كده  متقولش خبيت عليك وتنزل فيا جلد بكلامك الي زي السم وترجع تقولي  خلاص متكبريش الحكايه 


انا حامل وكنت ناويه اقلك في الغدا الي كنت هتعزمني عليه  

ومتقلقش محدش هيعرف من العيله بالي حصل والكلام الي قلته لان انا متاكده ان لو حد عرف مش هيعدي بالساهل   

علشان تعرف اني مش مكبره الحكايه  ده انا مصغراها بزياده  وسابت مراد واقف مزهول من كلامها واحساسه بالندم من الي عمله والدموع في عينه من كلام مليكه والكسره الي هي حاسه بيها  

وكسرت فرحتها وفرحته لما عرف ان مراته حامل  

ومعرفش يعمل اي رد فعل ولا يفرح ولا يفرحها 

ولما استوعب وفاق من افكاره كانت مليكه دخلت الاوضه وقفلت عليها 


مراد راح وراها  وخبط علي الباب بس هي بتعيط جوه وصوتها كان سكاكين جواه  ومش عارف يعمل ايه


مراد وقف علي الباب

مليكه حقك عليا  والله معرف ان كل ده هيحصل   متعيطيش  انا مستهلش  دمعه منك ومش هقولك عشان  خاطري لا علشانك وعلشان البيبي 

كان نفسي يوم  ما اعرف انك حامل اخدك في حضني ونفرح سوا بس حقك عليا اني اذيتك  بالشكل ده 

انا بحبك والله والغيره عمتني ومتخيلتش  اني عكيت  اوي كده علشان خاطر البيبي يا مليكه انسي الي فات وخلينا  نفرح  ونعتبرها مشكله وعدت وناخد منها عبره للي جاي .......


مليكه  جوه وسامعه صوت مراد والحزن الي فيه باين اوي وماثر فيها بس هي لسه زعلانه   علي نفسها وزعلانه علي فرحتها الي ضاعت 

بس صوته ندمان ومراد هو حب حياتها ومتقدرش تبعد عنه بس صعبان عليها نفسها 


مراد من بره بوجع والله كانت لحظه شيطان  ومهونتيش عليا ولا حاجه وجيت ليكي  علشان اصالحك بس امي كلمتني وخضتني علي مريم  وبعد كده زين تعب وفضلت معاه 

انا عارف انه مش سبب بس حطيه انت عذر ليا  واعتبريه سبب 

مراد بتعب وزعل وخنقه . طمنيني عليكي ولو بكلمه 

وبلاش تفتحي بس ردي عليا 


ومليكه جوه   مش عارفه تتصرف ازاي جواها صوت العقل وصوت القلب قصاد بعض 

هيجننوها 

العقل بيقولها  متسامحش  هو غلطه كبير 

والقلب  .بيقولها اخرجي  اترمي في حضنه وسامحيه 

هو ندم  وراجعلك يصالحك


وفي الاخر القلب كسب  وحبها لمرادها هو الي فاز 


مليكه .بعياط من الاوضه روح يا مراد خلاص شويه وهبقي كويسه وان شاء الله لما تيجي ربنا يسهل ونتكلم


مراد .طيب افتحي اطمن عليكي وامشي علي طول 

مليكه  مقدرتش تزعل منه اكتر من كده وفتحت الباب واترمت في حضن مراد الي ضمها جامد  وفضل يبوس في راسها  واخدها وفطرو مع بعض و  منزلش   الا لما اتاكد انها خلاص سامحته و اطمن عليها  ونامت وهو نزل راح المستشفي ...........

...............................


عوده للوقت الحاضر


العربيات كلها وصلت القصر والكل متجمع في قصر حامد 

ايمن وعيلته واحمد وعيلته وابراهيم وعيلته غير حامد ويسرا  والهام  وعاصم وماجد وماجده   وكمان وعمر وهنا  الي منزلتش عنيها من علي عمر 


وحنين كمان كانت موجوده 


ومليكه الي صحيت من الدوشه  بتاعه العربيات  ونزلت تطمن علي مريم 


وكل الشباب كانت موجوده ماعدا مراد ويوسف  وحمزه الي سافر الفجر 


وجلال  وعادل ونور وسميره   كمان كانو موجودين


وعلي  جه لهم متاخر لانه كان بيجري حولين القصر 

بس علي غير العاده زين استاذن علشان يطلع ينام لانه كان عنده شغل  وعاوز يرتاح ولما يصحا هيبقي ياكل 

لكن الحقيقه انه بيهرب من جلال ومش قادر يجادل قصاده 

والكل اتجمع وسط فرحه بسلامه مريم   وخبرحمل هنا وجهزو السفره  وكل العيله اتجمعت علي الفطار 

وكلمو الاجداد واطمنو عليهم وطمنوهم علي مريم 

وبلغوهم بحمل هنا ودعو لباقي البنات 

ومليكه كان نفسها تبلغهم بخبرحملها بس استنت لما مراد يشاركها الفرحه 

وسط ضحك وهزار من الشباب والفرحه باينه علي الكل 

ماعدا شهد الي قلقانه علي زين بس حاولت تندمج 

  

وبعد الفطار كل واحد جهز علشان يروح علي شغله 


عمر راح الجامعه 


وماجد راح الجهاز  وقال لادهم يطمن علي مريم ويحصله 


وعادل   هيروح علي  المكتب بعد ما يوصل سميره ونور لشقه سميره القديمه  لانها كانت عاوزه تروحها  لان جوزها وحشها 

وعادل ساب شاهين معاهم علشان يامنهم ويبقي يرجعوا  معاه لما  يخلصو 


والشباب واباهتهم راحو علي الشركه 

...............

في الشركه 

علي داخل علي حامد المكتب بسرعه   من غير ما يستاذن 

علي  مصيبه يا عمي


حامد بخضه مصيبه ايه يا علي . كفا الله الشر 


علي .المركب الي عليها شحنه الاجهزه الطبيه  الي جايه من ايطاليا .....   اتحرزت في المينا وقالو عليها انها غير صالحه للاستخدام   واتحجزت وتعمل بيها محضر 

.... 

حامد .................. 

بقلم هدير احمد 

Dida

٣٥&٣٦

الفصل ٣٥من الشهد والدموع 

بقلمي هدير احمد

سبحان الله وبحمد سبحان الله العظيم

اللهم صلي علي سيدنا محمد 

بسم الله نبدا

في الشركه 

علي داخل علي حامد المكتب بسرعه   من غير ما يستاذن 

علي  مصيبه يا عمي 

حامد بخضه مصيبه ايه يا علي . كفا الله الشر 

علي .السفينه  الي عليها شحنه الاجهزه الطبيه  الي جايه من ايطاليا .....   اتحرزت في المينا وقالو عليها انها غير صالحه للاستخدام   واتحجزت وتعمل بيها محضر 

.... 

حامد . واحنا مالنا 

علي بعصبيه بس باحترام  ازاي بس يا عمي انا هتجنن

حامد .اهدا يا علي مفيش حاجه  حصلت لكل ده 

علي  بعصبيه ازاي بس يا عمي  الكلام  الي انت بتقوله ده 

علي .طيب بس فهمني  ازاي مش خساره 

حامد .ولسه هيتكلم  يلاقي خبط علي الباب بتاع المكتب 

ويسمح للي علي الباب 

يدخل عمر ومازن وجاسر وحسام   وعلي وجههم نفس 

الاساله والعصبيه الي عليها علي 

حامد .هههههههه شايف نفس الاساله علي وشكم كلكم 

وقبل ما حد يتكلم  انا عاوزه اطمنكم اننا  ما عليناش اي حاجه ولا في خساره لنا من اي ناحيه 

ودلوقتي كل واحد يروح يشوف شغله  وبعد ساعه هنعمل اجتماع  افهمكم فيه كل حاجه 

وهجاوب علي كل اسالتكم 

وفعلا اطمنو شويه 

وكل واحد راح يخلص  شغله  وهيجتمعو بعد ساعه يفهمو كل حاجه 

عمر راح مع علي علي المكتب بتاع علي

عمر .انا مش فاهم حاجه 

علي .ومين سمعك  الواحد عقله هيشت من ساعه ما سمع الخبر 

عمر .انت عارف مين الي هيجيب قرار الموضوع 

علي .مين يا ابو العريف 

عمر .ابوك 

علي .واحنا هنستعجل ليه كلها ساعه ونفهم كل حاجه 

انما صحيح مبروك علي حمل  هنا 

عمر الله يبارك فيك  عقبالك  وبص في الساعه 

الاجتماع الساعه٤ ودلوقتي ٣  تعالا نروح نشرب حاجه 

علي .لا نطلب هنا في المكتب  احسن 

عندي كام مكالمه هعملهم قبل الاجتماع 

عمر تمام  وانا كمان اكلم هنا طالما فضيين 

وكل واحد راح يخلص مكالماته 

وحسام وجاسر ومازن خلصو شغلهم ........

وفعلا بعد ساعه علي الساعه ٤ بالضبط 

في قاعه الاجتماعات 

حامد قاعد علي راس الطاوله وكان موجود عاصم واحمد وايمن وجلال وابراهيم  وعلي ومازن وجاسر وحسام وعمر

حامد .انا عارف ان موضوع الشحنه دي عامللكم مشكله بس الل حصل ان الموضوع بعيد عننا خالص  والحمد لله ده بفضل ربنا  وستره بس 

وبص لجلال وقاله كمل انت  وفهمهم

جلال .كل الحكايه ان الراشيدي   من كام شهر طلب مقابله من ايمن واحمد 

وقدم طلب انه يدخل الشحنه دي تبع شركتنا ويبقا لينا نسبه فيها  لان حصل مشكله مع الشركه الي كان بيتعامل معاها 

وفعلا كان عرض مغري جدا وصفقه مضمونه  ٩٥٠/٠

وفعلا عملنا الدراسه ووافقنا  وخلاص وعمك ايمن مضي العقود 

بس من شهرين كنت بتغدي  انا  وشهد في مطعم 

ولاقيت الرشيدي ومراتي جايين علينا بسلمو عليا 

وانا سلمت عليهم عادي وعزمتهم علي الغدا من باب الزوق وعرفتهم علي شهد انها بنتي والموضوع خلص واستاذنو  ومشيو 

وبعد كده لاقيت  شهد مش طبيعيه وبعد ما كانت فرحانه وبتضحك سكتت خالص 

ولما ضغط عليها  حكتلي انها تعرف الراشيدي ومراته

وان مراته كانت اتبنتها لما كانت في الملجا وعاشت معاهم فتره (.دي شوشو فكرنها والرشيدي ده جوزها  )

وحاكتلي مواقف مش كويسه معاهم  وانهم ناس مشيهم مش سليم 

ومن غير الدخول في تفاصيل  عرفت  بمعرفتي ان كلامها مظبوط 

وبشويه تحريات علي علاقات عرفت ان الشحنه الي مدخلنا فيها  مشبوهه ومش مظبوطه 

بس ضامن النقل باسم شركتنا انها هتعدي  من غير ما تتفتش 

وطبعا الناس دي اذت شهد وكانت عاوزه تضر اسمنا 

واحنا الي يفكر يضرنا  احنا ندمره 

وده الي حصل انا اتنازلت له عن الشحنه كامله  وقدمت ورق يثبت اننا شركه شحن بس 

وليس لنا علاقه بما ينقل ..........

وبس احنا ملناش الي علاقه بالاجهزه 

علي .بس ازاي الشحنه دي اتفتشت  واشمعنا دي مكل  السفن بتاعتنا عدت عادي 

وازاي هم علاقتهم وحشه بشهد وكملو معانا من غير ما يشكو في حاجه 

جلال .اشمعنا الشحنه دي علشان انا مبسبش تار بنتي 

والي زعلها لازم يزعل 

والي يفكر يستغل العيله ادمره 

انما ازاي مرجعوش في الاتفاق  

لانهم اصلا متعرفوش علي شهد ولا هم يفتكروها اصلا 

وخصوصا انها بالنقاب 

احمد  المختصر احنا عاوزنكم تطمنو احنا في السليم 

ايمن .ايه يا شباب اي اساله تانيه ولا خلاص 

الكل .لا خلاص 

وفعلا الاجتماع  خلص وكل واحد روح علي القصر 

............................

في القصر في غرفه زين 

زين دخل اخد شاور وخرج صلي  وبعد كده كلم شهد لانها وحشاه جدا وطلب منها تنزل تقابله في الجنينه علشان يتكلمو شويه 

وفعلا شهد نزلت وقابلت زين في الجنينه  وشهد قدرت بذكاء تنسي زين الي حصل  

بس زين  هيموت ويعرف مين الي عاوز يضره بس لما شاف الكاميرات ملقاش حاجه )

واندمجو في الكلام وبعد فتره شهد طلبت من زينب تجهز فطار لزين لانه ماكلش معاهم 

وفعلا زين فطر وشرب القهوه هو وشهد  والوقت عدا والكلام بين العشاق لا ينتهي 

بس انتبهو لما سمعو صوت ادهم بيكلم  زين 

ادهم .السلام عليكم 

زين .وشهد وعليكم السلام 

زين .ايه رايح الجهاز 

ادهم .اه عوزني ضروري ولازم اروح 

زين .ربنا معاك 

ادهم .عرفت مين السبب 

زين .للاسف الكاميرات مفيهاش حاجه 

ادهم لو عاوز مساعده انا موجود 

زين .لا خليك في شغلك ربنا يعينك وانا هخلي حد من الشركه ييجي يزود عددد الكاميرات في المكاتب والاستراحات والبوفيه لانها مفيهاش 

ادهم .اوك بالتوفيق 

ادهم .احم لو سمحتي يا شهد مريم لها حقنه كمان ساعتين الدكتور قال لازم تاخدها 

فلو سمحتي تبقي تديها لها 

زين بضحك وغلاسه .وتطلب منها ليه وانا موجود 

مش انا دكتور قدامك ولا سباك 

ادهم .ومعالم وشه اتغيرت ومسك زين من التشيرت بتاعه 

انت عارف يا زين لو عرفت انك بس قربت من باب اوضه مريم انت او اي دكتور  من دكاتره البهايم الي هنا حتي لو مراد  افجر البيت بالي فيه وانت عارف اني مجنون واعملها 

زين .لا يا باشا الطيب احسن  وعلي ايه انا عاوز ادخل دنيا مش اخرج منها ههههههه وغمز لشهد وبعت لها بوسه   في الهوا وهي اتكسفت من حركته 

ادهم .ايوه كده ناس تخاف  متختشيش وبص لشهد 

بالله عليكي متنسيش يا دكتوره 

شهد .من عنيا  حاضر 

ادهم .استاذن ومشي 

وشهد بتضحك علي شكل زين 

زين بضحك .بيتحول الواد ده 

شهد .العيله دي كلها كده 

وفضلو يضحكو شويه وبعد كده  شهد استاذنت  وطلعت لمريم علشان تطمن عليها 

وزين قاعد في الجنينه لوحده لقي عربيات داخله ورا بعض وكانو الجماعه راجعين من الشركه 

والاباء دخلو جوه القصر يستريحو والشباب فضلو مع زين في الجنينه  وبعد ضحك وهزار 

عمر .انما فين دكتر شهد يا زين 

زين .نعم يا اخويا انت عاوزها في ايه 

عمر .ايه يا عم هنا يوسف كاتبلها علي حقن وعاوز شهد تديها لها 

زين .انت كمان اه مهي شغاله عندكم 

علي .ليه مين تاني عاوز ياخد حقن 

ادهم لسه ماشي من شويه وقالها تطلع علشان مريم لها حقنه هي كمان 

عمر .طيب كويس اطلع اجيب هنا وننزل نتغدا عند امي حببتي 

وشويه وجه مراد ويوسف  وكل واحد راح يجيب مراته علشان يتغدو في القصر 

وعلي ومازن سلمو علي مليكه الي كانت نازله مع  مراد 

وبعد كده كل واحد راح قصره علشان يرتاح 

فوق في اوضه مريم  شهد قاعده جنبها ودخل عليهم 

هنا وحنين ومليكه 

شهد تليفونها رن وكان زين وردت عليه علي طول 

وكان زين واقف جنب عمر وبياكد علي شهد  علاج هنا وانها تقابل زين الي هيجيبو لها  لان هنا ماخدتهوش

وفعلا خرجت شهد وهي بتضحك علي الي هيحصل من البنات لما يعرفو انهم المفروض ياخدو حقن 

شهد  فين العلاج 

زين .اهو اتفضلي ربنا معاكي 

شهد .اه والنبي ادعيلي ده عبور القناه هيبقي اسهل 

زين .ربنا معاكي يا قلبي  واداها بوسه علي الهوا 

شهد رجعت تاني اوضه مريم 

شهد .احم مريم حبيبي انت لكي حقنه دلوقتي لازم تخدبها 

مريم بخضه .لا  انا علاجي مفهوش حقن 

شهد وهي بتجهز الحقنه ومش مديه فرصه حد يتكلم 

شهد يلا يا مريم علشان خاطر ادهم 

وفعلا بعد فتره طويله مريم  اخدت الحقنه بعد مناهده وعيا ط  

مريم .مغمضه عنيها خلصي يا شهد 

شهد .بضحكه انا خلصت من سنه 

مريم فتحت عنيها .ايه ده بجد انا ختها 

شهد اه يختي بالشفا 

مريم .شكرا يا شهود محستش بيها خالص  والله 

شهد بحركه تكبر .يا بنتي انا ايدي ريشه يلا بالشفا 

وشهد خلصت مريم ومسكت حقنه هنا وبدات تجهزها 

بس هنا رفضت تماما وفضلت تتنطط زي الاطفال 

ومرديتش تاخدها خالص وكانت بتعيط زي الاطفال

والبنات عماله تضحك عليها بس معرفوش يقنعوها  

وشهد كلمت زين وقالتله علي هنا 

وزين قال لعمر   وفعلا عمر طلع لهم واخد هنا لاوضته ع القديمه وشهد راحت معاه وعمر حاول يهدي هنا بس مقدرش 

عمر قام فجاه واخد هنا في حضنه ومسكها جامد ووقفها قدام شهد الي اول ما شافت  سن الابره  مع شهد بيقرب  وهيدخل فيها 

سمعو صويت عالي جدا وشهد خلصت الحقنه وهنا عماله تعيط وتقول بلاش مش عاوزه 

وعمر يبص لشهد ويضحك علي طفوله هنا 

وشهد تستاذن وتسبهم 

هنا تبص لعمر وهي بتعيط   خلاص مش خاخدهاو

عمر بضحك انت ختيها ياقلبي 

هنا بتبص لعمر باستغراب وتلاقي عمر بيضحك عليها 

تزعل من وتروح تنام علي السرير 

عمر يروح وراها علشان يصالحها  بطريقته الخاصه 

ونسيب عمر وهنا يتصافو ههههههههههههه

وشويه والكل في قصر راشد اتجمع علي الغدا وشهد معاهم كمان  وكان جو عائلي جميل 

ومراد ومليكه بلغو الكل بحمل مليكه  والكل فرح وهنا وبارك 

وبعد الغدا  مراد ومليكه وشهد راحو يفرحو ابراهيم  واليلي والكل فرح جدا وهناهم 

ومراد قرر ياخد مليكه بكره يعمل لها الفحوصات الروتينيه ويطمنو علي البيبي ....

............ .............

في الجهاز 

المدير عمل اجتماع لمناقشه  قضيه مهمه

الاجتماع كان موجود فيه 

ماجد وادهم وحمزه الي لسه راجع من السفرواامدير نفسه 

المدير .ايه الي تم يا ادهم في قضيه مديره الملجا 

ادهم .يا فندم القضيه كلها خلصانه بكل الخيوط والمتهمين بالدله علي مكتب سعاتك 

والتنفيز سيف وعزت مستنيين من حضرتك الاشاره 

المدير . والتنفذ متاخر ليه في منظمات دوليه داخله في الموضوع  مثلا عاوزه ترتيب والا ايه الحكايه 

ادهم .الفكره ان مديره الدار والمشرف كانو ادوات تنفيذ بس لكن الراس الكبيره من جوه البلد وهو الي بيتعامل مع الي بره مش العكس

المدير نفس السوال   تاخير التنفيذ ليه 

و الراس الكبيره مجتش ليه يا ادهم لحد دلوقتي 

ادهم .يا فندم انا فعلا كنت خلاص هنفذ بس اكتشفنا ان الراس الكبيره عنصر  مهم جدا في  المافيا الايطالي 

وجالي معلومه انه هيتقابل مع جوزيف انطون  هنا في مصر

خلال شهر من دلوقتي وحضرتك عارف ان 

جوزبف ده احنا عاوزينه من زمان  والفرصه جتلنا

المدير .والخطه اتحطت ولا لسه 

ادهم .الاجتماع هيتم في شرم وبما ان جورج هيدخل البلد بطريقه غير شرعيه فسهل جدا تصفيته ......

وكل حاجه جاهزه مستنيين  تحديد المعاد واول ما يتحدد هتوصل لنا المعلومه 

المدير .بالتوفيق يا رجاله ربنا معاكم 

والكل خرج وراح علي مكتبه 

يارب الفصل يعجبكم بقلمي 

هدير احمد 

Dida

اولا كده والله مش عارفه اشكركم ازاي 

شكرا علي دعواتكم 

وكل سنه وكلكم طيبيين  وبخير

ورمضان كريم علينا كلنا 

الحمد لله ربنا اعاني وقدرت اخلص الفصل الجديد 

ياريت تشاركوني برايكم وتفرحوني بيه 

الشهد والدموع الفصل ٣٦ بقلمي هدير احمد 

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم 

اللهم صلي علي سيدنا محمد في الاولين والاخرين وفي الملا الاعلي الي يوم الدين 

سبحان الله والحمد لله ولا اله  الا الله  والله  اكبر


بسم الله نبدا 


وتعدي الايام والليالي وتتتابع الاحداث وتتوالي  علي كل  ابطالنا  وتسير الحياه بكل ما فيها من  شهد ودموع


وانهارده يكون عدا علي العيله سنه كامله 

نقول الي حصل مع حبايبنا 


الامهات .مشغولين بالاولاد والاحفاد الي نورو العيله 

والكل فرحان ان العيله شجرتها بتكبر ..........


الاباء  كلهم عايشين في شغلهم وفي الشركه وفرحنين 

باولادهم وبنجحهم   في كل المجالات 


وحياتهم ماشيه بين القاهره والعزبه الي فيها الاجداد 

كانو كل فتره يروحو يقضو اجازه 


والحمد لله الشركه فتحت فروع في كل انحاء العالم 

والشركه من اخر مشكله وهي مشكله  الرشيدي  الي اتقبض عليه والنيابه اتحفظت علي كل امواله 

وشوشو مراته اخدت الي قدرت عليه وهربت برا مصر 

وهو لما اتحكم عليه  دخل في حاله نفسيه صعبه وانتحر في السجن 


بس كل وسائل الاعلام مفيهاش  اخبار  الا عن المجموعه الاقتصاديه النزيهه  الشريفه الي ضحت بصفقه كبيره 

علشان  مصلحت الناس الغلابه ومصلحه البلد 


وتم تكريم  حامد  نيابه عن المجموعه من وزير التجاره  والاستثمار وتم اختياره  انه يمسك وزير التجاره  بس هو رفض  رفض قاطع وكان رده انا بخدم البلد وانا رجل اعمال مش سياسي  .......   

   

وبسبب الحمله الصحفيه الهايله الي اتعملت من لا شي  وبدون اي مجهود 

اسهم المجموعه في البرصه وصلت لاعلا مستوي من ساعه ما تم تاسسها 

وكل الشركات العالميه والمحليه بتسعي انها تشتغل معاهم ........


اما بقا عند الشباب 


فمراد ومليكه 

ربنا رزقهم  بادم و كيان توام   وهم دلوقتي عندهم  اربع شهور بس مجننين البيت كله ومراد مجننهم اكتر 

ومليكه مراد بيعاملها  كانها بنته من ساعت اخر مشكله بينهم 

والحياه بينهم ماشيه بكل حب  وعشق

ومراد بيحاول بمساعدت العيله انهم يساعدوها في تربيه التوام علشان تقدر تكمل دراستها 

وفعلا اتخرجت وبتقدير عالي والكل فرح بيها  وفرح لها 

وابراهيم عاوز يقعد مع احفاده طول اليوم وده مخلي مراد هيتجنن  لانه مش عارف يتجنن مع مليكه قلبه 

بس مراد بيتصرف ...............

.........................

هنا وعمر 

ربنا رزقهم بكريم  وهو  دلوقتي اربع شهور  بس كريم طلع نسخه كربون من عمر  بس كان هادي جدا زي هنا  وخالد والد هنا وفريده مامتها كانو طيررين من الفرح لما شافو كريم  وشالوه بين اديهم  اول ما اتولد 

وحامد ويسرا كانو طيريين من الفرح  باول حفيد لهم 

واستمرت حياه هنا وعمر بنفس الهدوء والرمانسيه 

ولم تتغير حتي الان 

وكمان هنا اتخرجت بتقدير عالي  وعمر احتفل بيها بطريقته 

..................

عند حنين ويوسف  

نلاقي الجنون بكل انواعه 

ربنا رزقهم بياسين وهو عنده شهر واحد 

بس ياسين شبه خاله حمزه بالظبط وده معصب يوسف جدا بس مفرح الباقي كلهم وخصوصا حمزه وحنين 

وحنين فتره الحمل كانت مطلعه عين يوسف 

وكل الهرمونات طلعت عليه  

وحط عذر  لكل  الرجاله الي كانت بتيجي تشتكي له من هرمونات الحمل 

كانت يوميا تصحيه  علشان تتخانق معاه وتنام  وهو يفضل صاحي ميعرفش ينام  وده هيجننه  وتعبه جدا 

بس هو فاهم ان كل ده غصب عنها 

وبعد لحظات من الخناقه الي بلاسبب

يبص جنبه يلاقيها في سابع نومه شبه الاطفال 


ويوم ولادتها يكتب في التاريخ 

باك ......

حنين دلوقتي في الشهر التاسع 

الساعه ٢صباحا 


حنيين .اااااةاةةةةاااةةةةةة


يوسف قام  مخضوض  .ايه يا حنين مالك عامله دوشه ليه  عالصبح


حنيين .بصوت عالي ونفس بتاخده بصعوبه  الحقني بولد 


يوسف قام بسرعه  ايه  ده وقته يعني 


حنين . انت هتستهبل هو بمزاجي يعني مش انت السبب في الي انا فيه ده


يوسف .انا وانا مالي ما كل حاجه كانت بمزاجك  وكانت علي كيفك 

ولا انا اغتصبتك 


حنين .خلصني واتصرف   وبطل كتر كلام  الوجع هيموتني 

ابن الجزمه الي في بطني بيلعب مطش جوه  وبيرفص


يوسف .خلاص اهدي يا حنين  ومتشتميش ابني

و ارتاحي بس اكشف عليكي اشوف  ولاده  ولا  لا

احتمال كبير متكنش ولاده 


حنين .خلصني مش طيقاق ولا طايقه  ابنك خلصصصنننننننننيييييي ايه البرود الي انت فيه ده همموت وبتشد في شعر يوسف  الي بيتالم وبيضحك  مع بعض  ومش عارف هو حاسس بايه 


يوسف بيضحك علي شكل حنين   وكلامها ....هههههههه طيب اتعدلي بس اكشف عليكي 

يوسف قام جاب شنطته  وقعد قدامها  ولسه هيكشف عليها لقا الراس بتاعه ابنه خلاص هتنزل   قام جهز كل حاجه  استعدادا للولاده وجهز الحاجه الي مليكه هتحتاجها  بعد الولاده وكان صوت  حنين  عالي ونزله شتيمه في يوسف  وكان يوسف بيضحك علي كلامها وحمد ربنا ان محدش سمع هي بتقول ايه ولا كانت فضيحه  بكل المقاييس 

ودقايق  ياسين شرف واطمن علي ابنه ولفه كويس ببطابيه وحطه جنبه وراح يطمن علي حنين الي كان وشها كله عرق  وخلاص الصراخ اختفي  


وفعلا  ظبطها واطمن عليها واخدها نقلها اوضه تانيه 

واطمن علي ياسين وحطه جنبها  

وراح  يطلب ماجده والهام ويسرا  والكل وصل وفعلا اطمنو علي حنين ويوسف اخد ياسين  هو ويسرا 

لدكتور اطفال في المستشفي اطمن عليه  واخد التطعيمات الازمه  ورجع لحنين لقي العيله كلها موجوده 

والكل فرح بياسين   وحنين جننت يوسف ويوسف جننها  وياسين هيتربي وسط مجانين هههههههههه

وحنين اتخرجت وكانت فرحه كبيره للكل 

وكل ما حنين ويوسف يفتكرو موقف الولا ده  يضحكو وحنين تتكسف من الي عملته  وتحب يوسف اكتر واكتر 

.........................

ادهم ومريم 

ادهم بيعامل مريم كانها كرستاله خايف عليها تنكسر 

ومحدش يقدر يزعلها لان عارف ان ادهم هيزعله 

ومريم عدت السنه بتاعتها وبقت في اخر سنه وكانت هي وادهم ماجلين الحمل شويه علشان كليه مريم 


بس بعد فتره مريم تعبت في الكليه وشهد كلمت ادهم

من تليفون مريم  وده قلقه جدا  وساب المكتب وطلع عليهم جري  واخد مريم وشهد في العربيه وطلعو علي المستشفي ... ووصلو في مده قياسيه 

وطلب دكتوره هي الي تكشف علي مريم 

وهناك دكتوره الطوارئ اطمنت عليها طلبت دكتور نسا لانها شكت ان مريم حامل  

ويوسف نزل من غير ما يعرف مين المريضه 

بس ادهم اول ما عرف ان يوسف هيكشف علي مريم 

اتجنن ومسك يوسف من البالطو 


ادهم .انت جاي تعمل ايه . ودكتوره البهايم الي كانت هنا انا قلتلهم مش عاوز زفت راجل وكان كشف عادي 

جيبالي دكتور نسا دا انتو سنتكم سوده معايا 


يوسف واقف عمال يضحك علي شكل اخوه الي شويه وهينفجر 


ومريم وشهد مش قادرين يمسكو نفسهم من كتر الضحك 

وزين جه علي صوت ادهم الي اول ما شافه  فهم ايه الي مجننه  


زين .اهدا يا عم الحبيب 


ادهم .اهدا ايه اتصرف وشوف دكتوره تتهبب تطمني عليها بدل ما اصور لكم قتيل هنا 


وفعلا زين طلب دكتوره الي دخلت اطمنت علي مريم 

وخرجت فرحتهم انها حامل في الشهر التالت 


وزين ويوسف باركو له ويوسف حب يغيظه 

يوسف .مبروك يا مريومه اشوفك في الولاده بس متجبيش  ابوه الرخم هههههههههه


ادهم .يوسف  انت بتقول ايه يلا 


يوسف .ولا حاجه  دا انت عم العيال وحبيب قلبي 

الكل فضل يضحك عليهم وعلي غيره ادهم علي مريم الي مش بتخلص 


والكل فرح بخبر حمل مريم 


ماعدا ادهم 

الي  الحمل كان جاي عليه بالعكس 

مريم في الحمل مكنتش طايقه ادهم خالص  وكل ما تقعد معاه او تقرب منه كانت تجري علي الحمام ترجع 

وده كان مجنن ادهم  لانه طول فتره الحمل مقربش منها 

بس الي هون عليه الشعل لانه طلع كذا ماموريه برا القاهره  ودا خلا الوقت نوعا ما يهون  

............. ...........

وادهم وحمزه  اترقو ترقيه استثنائيه  لانهم قدرو بمهاره   انهم يخلصو قضيه الملجا 

وقبضو علي الراس الكبيره 

ونجحو انهم يقبضو علي جوزيف في خطه محكمه 

وطلع انه مش تبع المافيا الايطالي بس لا ده له علاقه 

بالعمليات الارهابيه الي بتم في الوطن العربي  

وهو  شخصيا الي بيخطط لها  وطلع كمان شغال مع اكتر من جهاز مخابرات  واهمهم الموساد الاسرائيلي  الي اتجننو من اختفائه في ظروف غامضه  لدرجه   انهم استعانو بالسفراء بتوعهم في الدول لتحديد مكانه  والمساومه عليه باي تمن 

وبعد فتره مش قصيره قدر ادهم  بمهارته انه ياخد كل المعلومات الي هو عاوزها  منه  وكانت كنوز  بالمعني الحرفي 

لانها كانت خطط واسرار عسكريه واسماء اهم الشخصيات الي بيتعامل معاهم  في المنطقه وتم الكشف عن اكبر مخطط لضرب السياحه في مصر 


وكشف عن اسماء شخصيات   هيتم اغتيالهم  

وتم احباط عمليه اغتيال كانت هتم لملك السعوديه  

نفسه والي اتكلف بتامينه كان حمزه 

وتم تكريم حمزه في السعوديه ومنحه الملك 

وسام خاص بالاشراف في المملكه 

واعطي منح  خاصه لمصر و لحمزه  نفسه 


وكشف عن صفقات سلاح ومخدرات وعمليات ارهاب

وتفجيرات في دول عربيه  وبلاوي كتير 


وبسبب المعلومات الي ادهم  قدر يحصل عليها منه 

اندرج  اسمه هو حمزه  ضمن  افضل عمليات تمت في الجهاز  علي مدار تاريخ الجهاز 


وبعد مده من العمل علي قدم وساق   من جهات اجنبيه تم اكتشاف  ان جوزيف  كان موجود في مصر  قبل اختفائه وده عمل قلق كبير  والمخابرات المصريه اتصرفت قبل ما الخبر ينتشر  لانه مينفعش يخرج من الجهاز عايش 

علشان كده الجهاز   عمل له محكمه عسكريه عاجله وتم الحكم عليه بالاعدام واتنفذ الحكم تاني يوم .


والمخابرات المصريه وصلت لهم خبر اعدامه بشكل غير رسمي وده كان اقتراح ادهم  علشان يفقدو الامل 


والموساد  لما اتاكد من المعلومه   الي اتسهلت انهم يوصللها كتم علي الموضوع كان لم يكن  علشان شكلهم  ميتاثرش قصاد العالم 


وتم تكريم حمزه وادهم  بسبب المهمه دي الي كانت شبه مستحيله  وكانت علامه من علامات الجهاز 

وكمان النائب العام بعت جواب شكر  لشهد لانها هي الي قدمت البلاغ من الاول 

..........................

وعادل ونور  دول بقا ثنائي لا يتكرر 

قدام الناس   والمجتمع انهم في  قمه الرقي  والطبقه المخمليه  الارستقراطيه 

فهو  اشهر محامي في مصر 

وهي استاذه جامعيه 


بس في اوضه نومهم  وهم لوحدهم بيتقمصو فيلم 

الراقصه والطبال هههههههههههههه


بس عدت عليهم فتره صعبه جدا  

لان طليق نور وطليقه عادل حاولو بكل الطرق المتاحه انهم يشككو عادل في نور بس طبعا عادل سابهم  براحتهم يلعبو 

ولما  ياسو حاولو يشككو نور في عادل  بس نور حافظه الدرس كويس وواجهت عادل اول ما اتبعت لها الرسايل والفيديوهات 

وعادل فهمها انها لعبه عليهم  وطمنها وقالها انه هبتصرف 

وعرف ان ماهر هو الي عمل كده  من مصادره الخاصه 

وهو  فعلا اتصرف  وتم القبض علي ماهر  وهو معاه شحنه مخدرات كبيره 

واتحكم عليه ب٢٥سنه مع الشغل 


بس غفل عن الافعي الي بتخطط  وفعلا  متخلتش عن خططها  ومكرها 


ونور حملت اكتر من مره وسقطت ومكنش فيه اي سبب طبي واضح 

بس بعد فتره  وعن طريق الصدفه عادل اكتشف ان واحده من  البنات الي شغلين في القصر كانت بتحط لها دوا في العصير هو الي بيسبب الاجهاض 

وقدر ياخد البنت المخزن  وعرف منها ان صافي طليقته السبب 

ونفسيه نور كانت مدمره بسبب فقدان الحمل المتكرر 

وطلبت من عادل انها تروح هي وسميره المزرعه في المنصوره 

وعادل وافق بسرعه  لانه هيكون مطمن عليها هناك 

وهو يفوق لصافي 

وبعد فتره  طويله ظن الكل من الي عارفين انها السبب ان عادل نسي الانتقام 

وحتي صافي نفسها  الي خافت في الاول اطمنت 

لما عدا فتره ومحصلش حاجه 

بس يصحو علي خبر في كل الصحف والسوشيال ميديا  علي خبر القبض علي اكبر شبكه دعاره في مصر بقياده صافي سليم ........وتم القبض عليها متلبسه 

وده كان انتقام عادل علي من ارادو به وبنوره  ضرر 


ودلوقتي نور في الشهر الثامن في ولدين  وبنت توام 

ويوسف حذر عادل انها متتحركش خالص  لان كتر الاجهاض 

عمل ضعف في القنوات وفي الرحم  

وفعلا نور كانت مبتتحركش وكان يوسف كل شهر يروح لها المزرعه مع عادل يطمن عليها

وعادل جاب جهاز سونار مخصوص لها علشان متتحركش من مكانها ........

......................

اما عن الشباب في الشركه 


فعلي وعمر ومازن  ماذالو مسؤلين عن الشركه بكل مجالتها و وتفرعاتها ونجاحتها وتحولو لقوه لا يستهان بيها 


وجاسر  فتح شركه برمجه كبيره  تندرج تحت الشركه الام بس تحت اشرافه كامل 


وحسام  نفس الكلام فتح شركه دعايه واعلان  ضخمه جدا 

واثبت نفسه بجداره 


وكل واحد من السناجل له حياته الشخصيه الي عايشها باحلام ورديه ..... 

.....................

عند حبايبنا بقا  زين وشهد

فاضل شهرين علي اليوم الي الكل منتظره وهو فرح زين وشهد 

والكل علي قدم وساق بيساعد في الترتيبات 

لان زين صمم انه يعيش في شقه هو اشتراها بعيده عن القصر علشان خصوصيته  وحياته 

واقنع الكل  بوجهت نظره  بعد معاناه 

ووعدهم انه اغلب الوقت هيكون معاهم  في جناحه في القصر  بعد ما حامد جهز جناح لكل  واحد من

الشباب 

وكان الدور متقسم  لثلاث اجنحه  فقط علشان الكل يحس بخصوصيه  

وامرهم بالانتقال له هم وزوجاتهم  واولاده 


وشقتهم الي في البرج تبقي موجوده لو احتاجوها 


وكل البنات بتساعد شهد في الي هي عوزاه واختيار كل  ما تحتاجه 

وفي فرش الشقه واختيار الفستان  وكل ما يخص الفرح


بقلمي هدير احمد

Dida

الشهد والدموع  بقلمي هدير احمد 

الفصل الاخير 

سبحان الله وبحمدك  سبحان الله العظيم 

اللهم صلي علي سيدنا محمد في الاولين والاخرين وفي الملا الاعلي الي يوم الدين 

سبحان الله والحمد لله ولا اله  الا الله والله اكبر 

بعد مرور شهرين 

حان موعد الزفاف المنتظر 

في غرفه شهد في بيت جلال 

شهد قاعده علي السرير وكل البنات حوليها  وكمان الامهات والاحفاد 

مريم في الشهر الرابع تقريبا 

وهنا شايله كريم وقاعده جنبها يسرا

ومليكه قاعده علي الكنبه وجنبها الهام الي شايله ادم 

وامال شايله كيان 

وحنين الي نايمه جنب شهد وحطه ياسين في كرسي  هزاز وماجده قاعده بتلاعبه وتمرجحه

واحلام قاعده شايله فارس  جنب سميره الي شايله فرح ونور شايله فهد 

والكل قاعد بيضحك وبيتريقو علي بعض  وعلي شهد الي في عالم تاني ماسكه الفون وشويه تضحك وشويه تكشر 

وطبعا  واضح انها بتكلم زين بس البنات  مش سايبنها في حالها وبيغلسو عليها 

مريم ..بت  يا شهوده متعرفيش الحنه دي  هتبقي ازاي 

ايه جو الغموض الي عيشين فيه ده 

حنين .اه والله يا مريومه وكل اما اسال حد يقولي 

مفاجاه  وانا الفضول هيموتني 

الكل ههههههههههههه

شهد والله معرف كل مسال علي او زين او بابا يقولي هتنبسطي    انا حسه انهم بيتكلمو علي عروسه غيري 

ده حتي الفستان مخترتوش ولا اعرف شكل القاعه ولا اي تفاصيل عن الفرح وكل الي طالع عليهم  استريحي ومتشغلبس بالك  والفستان جاي في الطياره    شكل عندهم عقده الخواجه 

انتو عارفين ايه الي غايظني  

الكل انتبهه لها ومستنينها تكمل 

اول مره بابا وزين يتفقو علي حاجه 

يسرا .ههههههههه اه ربنا يستر بس المشكله ان مش جلال وزين بس لا ده كل الرجاله في العيله 

حتي كل مسال حامد يقولي ريحي نفسك  وملكيش دعوه بحاجه 

الهام.اه وعاصم نفس الكلام كانهم حافظين من نفس الكتاب 

حنين .لا الموضوع شكله كبير  وانا هموت لو فضلت كده  سبحان من صبرك يا شهد دا لو انا كنت فركشت الفرح انت برده اوي ده انا من كتر الفضول 

حاولت اكلم تيته جميله او تيته كريمه ومطلعتش منهم بمعلومه مفيده 

مليكه .كان غيرك اشطر  هههههههههه

انما يا شهد هتعملو ايه في شهر العسل 

شهد .والله معرف حاجه  من كتر ما سالته ويقولي مفاجاه  بطلت اسال 

هنا بتكلم بكل هدوء وهي بتلاعب كريم  بكل هدوء يا جماعه متستعجلوش وتشغلو بالكم حد يكره الراحه 

الرجاله عوزاكم تريحو نفسكم وانت غويين شقا 

رييحي نفسك يا شهد اكيد  زين وعمو جلال عوزين يعملو مفاجاه تفرحك 

مليكه .بت يا  هنا والله شكلك سهنه وعارفه كل حاجه ومخبيه قولي يابت الي تعرفيه بدل ما اسيبهم عليكي

هنا .انا لا والله معرف حاجه دول ولا خطه الحرب  بس كلها ساعه ونفهم كل حاجه 

سميره .والله يا هنود انت عسل ودماغ عاليه والله 

صححيح كل واحد من اجوازكم قلقم  الساعه ١٢ هتعرفو كل حاجه ودلوقتي الساعه ١١ خلاص هانت

نور .اه كلها ساعه وتنكشف الستار علي خطه الحنه لتحرير فلسطين 

الكل ههههههههههههههههههههعههعععع

وبعد نص ساعه كل واحد فيهم الفون بتاعها يرن برنه رساله  

وكلهم يفتحو الرسايل ويتفاجاو ..........

في الفلا بتاعه حامد 

في الهول تحت 

كل الاباء والشباب والاجداد وكمان الجدات  الي صممو انهم يستنو معاهم علشان يفهمو الي بيحصل 

والكل سمعا وطاعه 

الشباب اتحركو للجنينه يتكلموا فيها

زين .ها يا ادهم عملت ايه 

ادهم .تمام يا عريس كل حاجه تمام زي ما انت عاوز بالضبط  عد الجمايل 

وحمزه بيظبط حوار التيم والكاميرات والشباب كلها شغاله علي قدم وساق في التجهيز والاستعداد 

بس القاعده بين الشباب  لا تخلو من الهزار الرخم  

وترخيمهم علي زين 

مازن .وانت يا زين ناوي شهر العسل فين 

مراد .شهر ايه هو اسبوعين  في شرم وكفايه  عليه اوي حتي اسال مجرب 

يوسف  بسرعه اسبوعين ايه يا عم .هو اسبوع واحد كفايه 

عمر . انت ايه رايك في  كلامهم يا دكتره 

زين .ههههههه سيب العزال يابني دي نفسنه واضحه وانا مش هتكلم عن نفسي 

بس هم عندهم حق اكيد مش شهر 

يوسف .شوفت يابني مش هيستحمل  ههههههههه

زين .شهرين ان شاء الله  ومسمعش نفس حد فيكم 

امال انا بقالي شهر مفحوت في الشغل ليل نهار ليه 

اكيد مش عشان سواد عيونهم كنت بخلص الحلات الي معايا  والشغل الي عليا

بس نحن نعمل في صمت ههههههههه

مراد نعم  يا اخويا شهرين مين انت هتسوق فيها 

زين  بحده وهزار .كلمه كمان وهيبقو تلاته وانا مبرجعش في كلمتي  وانت عارف 

يوسف ومراد تنحوا  وسكتو 

وباقي الشباب ميته من الضحك عليهم 

عادل .بس والله يا دكتر انت محظوظ انا مش عارفه ازاي شهد مبتسالش هلي حاجه ومخلياك انت تعمل كل حاجه  

خالد بصوت عالي .الله عليك يا كبير يا  مسيطر  يا كايدهم 

الكل ههههههه

زين  .طيب يلا يا خفيف منك له  ندخل جوه علشان كل واحد يكلم مرات تستعد ويطلع  ياخدها ويوصلها 

وفعلا كل واحد بعت رساله لمراته 

حبيبتي استعدي انت والنونو ربع ساعه واطلع اخدك ونروح مشوار مهم ..............

______________________ 

بعد نصف ساعه عربيات كتير وقفت قدام  مبني  شبه الفندق كده 

وده ما هو الا منتجع صحي علي اعلي مستوي 

وده كان اقتراح زين  وحجز المكان كله خاص  واختار  التيم الي شغال كله ووقف كل الكاميرات وده كان تحت اشراف حمزه وادهم 

بس الحجز كان هديه من   جمال المهدي 

وكل العربيات وصلت ورا بعض تحت انبهار وفرح من كل البنات 

وفعلا المفاجاه تستاهل الصبر 

وكان اسطول عربيات يشبه موكب الملوك 

١٥ عربيه ١٢ عربيات العيله و٣ عربيات للحراسه 

زين و شهد

وادهم ومريم 

.  ويوسف وحنين وياسين والناني الخاصه بيه 

ومراد ومليكه  واولادهم والناني بتاعتهم 

وحامد ويسرا 

وعمر وهنا ومعاهم كريم والناني بتاعته 

ماجد وماجده 

عاصم والهام 

واحمد وامال 

وعادل ونور وسميره  والاطفال ومعاهم ٢ ناني علشانهم 

وايمن واحلام

ومحسن وفريده كمان كانو موجودين 

وفعلاةالكل نزل وكان باين عليه علامات السعاده

في عربيه شهد  وزين 

زين بص لشهد بعد ما وصلو علي الباب 

ايه رايك في المفاجاه 

شهد بفرحه .الله بجد تحفه يا زين  انا تخيلت حجات كتير بس عمري ما اتخيل ان حنتي تبقي في مكان زي ده بس هو هنا يعني .....

زين مسك اديها وباسها عاوزه تقولي ايه انا من سعاتي مش عارف اسيبك تنزلي 

شهد .اقصد يعني ان المكان مفتوح 

زين .اه لا من النحيادي اطمني المكان كله محجوز برايفت وحمزه وادهم مهتميين بالتامين والكاميرات 

والتيم كمان هم الي مختارينه 

يعني عيشي حياتك وانجوي وريلاكس عالاخر  وهمس في ودنها عاوزك تجددي نشاطك وتشيلي اي استرس عليكي وتستعدي للايام الي جايه محتاج صحتك تبقي كويس علشان تستحملي الي هيحصل هههههه

شهد اتكسفت ووشها احمر وضربته ٥ي كتفه انت قليل الادب 

زين بضحك  .هو انت شوفتي قله ادب دا انا سافل يا قلبي ههههههههه

ولسه هترد لقت البنات نزلو وبيشورو لها 

وفعلا نزلت هي وزين من العربيه ووقفت مع البنات 

حامد .يلا يا بنات ادخلو وانبسطو  وكل حاجه هتحتاجوها هتلاقوها جوه 

وفي كمان فوتوجرافر لو عاوزين تتصورو 

وبو فيه كامل كل الي انت عوزينو هتلاقوه 

اعملو الي انت عوزينه براحتكم والامن بره علي الباب لو في اي حاجه كلموهم او كلمونا 

عاصم .يلا ادخلو بقي متضيعوش وقت واحنا هنمشي 

والناني مع الاطفال متقلقوش عليهم ادهم مظبط الدنيا 

وفعلا البنات دخلت وهم في قمه الاثاره 

وكانت الاستعدادات علي اتم وجه وقبل ما يطلبو الحاجه بتكون اتنفذت 

والشباب والابهات رجعو القصر علشان يشوفو هيعملو ايه 

والبنات قضو يوم خرافي في المنتجع كل حاجه متاحه 

وكان يوم فوق الخيال 

مساج وسونه وكريمان ومسكات  وكل الحجات الخاصه بالجسم والعنايه بالبشره والشعر 

وكمان كان في حمام سباحه بس الميه بتاعته للاسترخاء وكان فوق الرائع 

وكان في كذا بنت بترسم حنه والبنات استمتعو جدا 

وعلي اخر اليوم كان كل الضغط والتعب الي عندهم انتهي 

والكل كان بيغني وفرحان لشهد 

وشهد كانت في قمه سعادتها لاهتمام حبيبها بيها 

واخر اليوم الشباب رجهو اخدوهم 

والكل نام في سعاده وفرح واستعدو للفرح بكره 

وشهد بعد ما روحت كلمت زين وقالتله كلمتين  بس 

(شكرا  بحبك ) وقفلت 

زين حاول يرن عليها بس هي قفلت الفون 

باس الفون ونام من التعب 

وكل واحد اخد مراتو في حضنو ونامو من التعب واستعدو لبكره 

...................... 

قدام بيوتي سنتر في غايه الفخامه يتكرر نفس المشهد 

من اسطول السيارات 

كل واحد ومراته ونفس الشي 

كل البنات مش عارفين هيلبسو ايه ولا يعرفو اي حاجه 

بس علي اختلاف الامس 

انهارده متوقعين مفاجاه تحفه وفساتين فوق الخيال 

وشهد بعد مفاجات امبارح سابت كل حاجه لزين هو بمشي الامور 

وكل واحد داخل عربيته بيحب في مراته ومع بعض المناوشان من الازواج 

وينزل البنات من العربيات واخر حد كالعاده شهد 

الي عماله تتكلم مع زين وناسيه العالم 

وبعد شويه نزلت ودخلو البنات البيوتي سنتر الي كان كله ضحك وهزار وفرح وكلام عن الي حصل امس في 

المنتجع وبعض الرخامه علي شهد وشهد اندمجت معاهم وبعد فتره من الاستجمام كل البنات خلصو الي محتاجينه وجه وقت اللبس  وهنا دخل مجموعه من البنات باستاند عليها فساتين بكفرات وكل واحد مكتوب عليه اسم صاحبته 

وفعلا كل بنت وام راحت ناحيه اسمها معادا شهد 

الي البناتالي شاغلين  قالولها انها هتطلع تلبس في غرفه لوحدها  وتعمل الميك اب وتنزل 

وفعلا شهد طلعت 

والبنات والامهات كل واحده شافت فستانها الي كان تحفه فنيه  وخصوصا لما لبسته كانو حوريات من الجنه 

وكل فستان بكل الحاجات الي حاصه بيه 

وكمان الاطفال كل ولد له بدله والبنت فستان شبه مامتها 

وفعلا البنات جهزت وبدؤ في لمسات خفيفه من الميك اب 

وكل ده مع فرح وسعاده من الجميع وده كمان اتنقل للموظفين في المكان 

عند شهد  اول ما دخلت لقت الفستان بتاع الفرح متعلق علي الاستاند وكان وهم بكل المقاييس 

شهد وقفت مكانها مقدرتش تتحرك من الفرحه والدموع ملت عنيها والابتسامه علي وشها وده كله وفي بنت بتصورها فيديو من غير ما تاخد بالها  وده كان طلب زين 

وشهد لما استوعبت الصدمه الفرحه ملت وشها وراحت حضنت الفستان ولفت بيه وده كله بيتصور  وفعلا شهد بدات تلبس  وبعد كل مرحله البت تصورها من غير ما تحس 

وبدات في  عمايل شعرها والبنت اول ما شافت شعرها انبهرت من طوله وجماله 

لدرجت انها قالت لشهد انها تسيبه علي طبعته متعملش فيه حاجه وده كان راي شهد بردو 

وبدات تعمل لها الميك اب وظبطت لها الطرحه وكانت ملاك بكل مقاييس الجمال 

وفعلا شهد جهزت بس ملبستش النقاب لان زين طلب ان هو الي يلبسهولها لما ييجي يا خدها 

وشهد نزلت للبنات الي تنحو من حلاوتها وسميره راحت  عليها اخدتها في حضنها وعيطت وشهد كمان 

وسميره فضلت تقرا قران تحصن شهد 

نور .ايه يا ماما عارفين انها حلوه بس راعي شعور الغلابه الي واقفين وكل البنات  والامهات سلمو علي شهد و بركو لها وفضلو يصورو كتير مع بعص والفرحه ماليا المكان 

لحد ما سمعو صوت عربيات كتير وبت قالت بصوت عالي ...العريس وصل .....

في الناحيه التايه في القصر 

الشباب كلها مهيبره والكل راح يستعد للفرح 

في غرفه زين 

ادهم ومراد وعلي وعادل  قاعدين  بيتكلمو ويناكفو في زين 

ادهم .ايه يا عم الروقان ده احنا مفحوتين بنعمل الي بتقول عليه وانت رايق هنا وعصير واخر روقان 

زين .ايه يا ادهم اخوك وبتتعبله انا عريس ولازم ارتاح 

عادل .ههههههههههه اه بيستعد للمهمه 

علي .انما يا زين انت هتسافرو بعد الفرح علي طول ولا هتقعد في الفندق 

مراد بتريقه .اه هيقضي الشهرين في الفندق ده تمامه 

زين .بص لمراد ولعب ليه حواجبه كانه بيغيضه 

وكمل كلامه 

احنا هنروح  بعد الفرح عالشقه وبكره الظهر هنسافر المالديف 

ادهم .الله عليك يا كبير  وبعد كده 

زين .وبعد كده ممكن نروح باريس ونطلع علي تركيا 

وربنا ييسر الحال ويبعد عننا الحساد والعين الوحشه 

مراد مسك المخده وضرب زين في وشه حساد يا قادر 

هو انت محوق فيك حسد ولا غيره يلا ربنا يسعدكم 

انا هقوم اجهز 

الكل .خدنا معاك احنا كمان نجهز يدوبك 

والكل خرج ولسه زين بيفتح الدولاب وياخد هضومه الباب يخبط وجلال يدخل 

زين .اتفضل يا عمي ادخل 

جلال .انا جيلك هقولك كلمتين ومش هعطلك 

زين .براحتك يا عمي اتفضل استريح 

جلال .بص يبني انت عارف كل الظروف الي عشناها وللولاك انت ومريم  بعد ربنا بنتي عمرها ما كانت

هترجعلي 

وانا عارف انك بتحب شهد وهتحافظ عليها بس حبيت 

اكد عليك ان سعاده شهد اولا واخيرا واعرف انك لو غلط فيها او زعلتها  هتزعل جامد 

انا عارف انك ابن حلال وهتصون الامانه علشان انت متربي تحت ايدي خلي بالك من الامانه  انا مش هعيش لها العمر كله انت سندها بعد ربنا وانا اوعي تخزلها 

زين .ياعمي شهد دي النفس الي بيطلع مني بحس انها بنتي وامي  ان شاء الله هحافظ علي الامانه بروحي 

يلا بقي ياجلجل مش هتبارك لابنك 

جلال بضحك .الف مبروك يا زين ربنا يهنيكم 

يلا اسيبك تجهز وارفع راسنا 

زين .والله لخليلك راسك في السما من كتر ما هرفعها 

جلال .اه يا سافل يلا سلام 

زين سلام 

وفعلا زين دخل اخد دش وجهز وكان وسيم جدا في البدله  عسل ابن حامد 

والكل جهز واستعدو للذهاب .........   

والعربيات اتحركت 

عند البيوتي سنتر زين دخل الاول علشان شهد منتقبه  زين دخل واول ما شاف شهد جري عليها واخدها في حضنه ولف بيها في المكان والكل واقف بيسقف والبنت بتصور كل لحظه 

وعلي وجلال استازنو  بعد شويه ودخلو يسلمو علي شهد  ويبركو لها 

جلال اول ما شاف شهد الدموع نزلت من عيونه كتير وراح اخد شهد في حضنه ومكنش عاوز يسبها وشهد عماله تعيط وحاضنه بباها جدا 

جلال بفرحه كبيره .مبروك يا ضي عيوني 

وعلي كمان سلم علي شهد وباسها  وبارك لها 

وبعد كده خرجو  وفضل زين 

والبنت ظبطت لشهد الميك اب مكان الدموع 

وزين صمم انه يلبس شهد النقاب بايده وفعلا الكل جهز والشباب كل واحد راح جاب مراته 

واخيرا خرجت شهد في ايد زين  وكانو اجمل ثنائي

والشباب كلها بدات تصفر وتهيص ويرمو عليهم بلالين وورد وكان استقبال جميل 

وكل العربيات  اتجهت لمكان الفوتو سشن واتصورو كتير جدا وبعد كده الكل راح علي القاعه 

وفعلا كان فرح خيالي رقص وهزار  بين الشباب والبنات

وشهد وزين في عالم لوحدهم وزين ماسك ايد شهد كانها هتهرب منه وكل شويه يبصلها نظرات عشق  والكل كان ملاحظ نظراته ليها   وجلال جه اخد شهد ورقص معاها وكان زين واقف هيولع من الغيره وعينه منزلتش من عليها 

والعيله كلها كانت في قمت السعاده والفرح 

وكل العيله وقف واخدت صوره تزكاريه والفرح كان مالي الوجوه وتبدلت الدموع في الاعين الي الشهد علي الشفاه ..................

تمت بحمد لله روايه الشهد والدموع  بقلمي هدير احمد (Dida )

يارب تكون الروايه عجبتكم



Enregistrer un commentaire

Plus récente Plus ancienne