سكريبت❤
أحببت روان بقلم سولييه نصار
-أنا اتجوزت عليكي.
بصيتله بصدمة بعدين ضحكت وانا بضربه علي كتفه وبقول :
-بطل هزارك السخيف ده.
بس هو مضحكش وقال بحزن :
-مبهزرش يا روان أنا فعلا اتجوزت عليكي.
-يامن.
قلتها بصدمة ودموعي بتنزل لوحدها
-ليه
قلتها بإنهيار
حط رأسه في الأرض وقال :
-نفسي أخلف بقالنا سنتين متجوزين ومفيش خلفة
مسكت ايده بأمل وقولت :.
-بس يا يامن الدكتورة قالت إني عندي مشاكل بسيطة وأنا بأخد العلاج علي فكرة وهخف وأحمل واملالك البيت ده عيال.
-أسف يا روان الوقت فات أنا اتجوزت كاميليا خلاص
-كاميليا بنت خالتك؟!
هز رأسه وقال :
-عرفت أن الزوجة المناسبة ليا .
مسحت دموعي وحاولت اهدي... ده في الأول والآخر حقه مليش إني اعترض. بصتله وقولت :
-عرفت هتسكنها فين.
-هتسكن هنا!
-ايه اللي انت بتقوله ده يا يامن مفكرتش في شعوري وأنت جايب مراتك تعيش معايا هنا...
بصلي بشفقة وقال :
-كاميليا مش عايزة ضرة
-يعني ايه
-يعني هطلقك!
......
كنت قاعدة في بيتنا أنا ويامن والمأذون معانا وكاميليا وأمها وأم يامن واقفين بيبصولي بشماتة.... دموعي كانت بتنزل لوحدها... أصعب موقف البنت تتحط فيه أنها تكون من غير ضهر... أنا كنت يتيمة لما اتجوزت يامن وحسيت أن اخيرا بقا ليا عيلة وضهر بس رجعت يتيمة لما هيطلقني.
-يا جماعة فكروا كويس واستهدوا بالله
لسه يامن هيتكلم قولت بسرعة:
-يامن ابوس ايديك متسبنيش أنا مستعدة اقعد معاكم هنا وهخدمكم كمان... بس مترمنيش بالشكل ده أنا مليش غيرك اروحله.
-ابدأ يا شيخ بالإجراءات
قالها يامن من غير ما يبص عليا حتي... قعدت أبكي بصوت عالي والمأذون بيبصلي بشفقة... بدأ الشيخ الاجراءات وفي دقايق بقيت مطلقة.... شيلت شنطة هندومي بهدوء وكنت لسه هطلع من البيت لما وقفني يامن ومد فلوس عليا وقال :
-صحيح أنا مكتبتش ليكي مؤخر بس برضه للعشرة اللي بيننا خدي دوول هتحتاجيهم
بصتله بكره... كنت أول مرة أكره حد بالشكل ده.. كرهت وقتها أكتر إنسان أنا بحبه
-وفر فلوسك يا بيه
بعدين أخدت شنطتي وطلعت.
سمعت من ورايا حماتي أو اللي كانت حماتي بترمي قلة علي الأرض وبتقول :
-في داهية يا أرض بور يارب ما نشوف وشك تاني.
دموعي نزلت ومشيت بسرعة.
..
كنت ماشية في الطريق مش عارفة هروح فين ولا عند مين لو شوفت عربية من بعيد جاية بسرعة ساعتها متحملتش واغمي عليا.
.......
فتحت عيني بتعب ولقيت نفسي في أوضة غريبة... ومعلق في أيدي محلول... قمت بخوف وانا بقول:
-أنا فين
ابتسمت ممرضة وقربت مني وقالت:
-ألف سلامة عليكي
-أنا هنا بعمل ايه
-أنت اغمي عليكي في الشارع ودكتور عدي جابك
لسه هرد دخل علينا شاب لابس بالطو ابيض.. أبتسم بلطف لما شافني وقالي :
-تحاليلك طلعت يا مدام... ألف مبروك انتي حامل
-ايه حامل؟!! أنت متأكد يا دكتور
أبتسم الدكتور وقال :
-أيوة طبعا يا مدام حتي التحاليل أهي.
معرفتش افرح ولا أبكي.... أفرح عشان ربنا جبر خاطري ولا ابكي عشان خلاص بقيت لوحدي... بس فكرت لحظة في مصير ابني... هل اخليه يعيش يتيم وأبوه عايش... بس لا يامن من حقه يعرف إني حامل... من حقه يعرف ابنه وهو يقرر بعدين مش هحرم أب من ابنه مش هرتكب جريمة زي دي....
.....
وقفت قدام باب العمارة وأنا مترددة بس اتخلصت من التردد يامن من حقه يعرف... طلعت الشقة وخبطت علي أمل الاقي يامن بس أحلامي اتحطمت لما شوفت حماتي.. بصتلي من فوق لتحت وقالت :
-خير يا وش الفقر.... ايه جابك هنا؟!!!
-عايزة يامن
-انتي يا بت معندكيش كرامة... الواد مش عايزك خلاص لمي نفسك وغوري
دخلت بالعافية وانا بقول :
-قولتلك عايزة يامن
مسكتني من أيدي وقالت :
-ايه قلة الأدب دي... ازاي تدخلي كده.
بصيت لقيت كاميليا وامها... بصتلي كاميليا وقالت :
-ايه جاب دي هنا.
-فين يامن
-يامن مش قاعد خير عايزة منه ايه
-أنا حامل
اتصدمت حماتي للحظة وبعدين زعقت :
-حامل من مين ياختي
-ايه السؤال ده أكيد حامل من يامن.
زعقت كاميليا :
-انتي جاية ترمي بلاكي علينا يا بت انتي... اسمعيني يا حماتي البت دي لو رجعت أنا هطلق من يامن
-لا طبعا طلاق ايه... البت دي هي اللي هتمشي من هنا...
مسكت أيدي وهي بتفتح الباب وبتقول :
-يالا يا حبيبتي من هنا وشوفي انتي حامل من مين مش ناقصين بلاوي.
-ابعدي عني سيبيني
حاولت ابعدها فجأة عملت نفسها وقعت علي الأرض... وصوت يامن جه من ورايا:
-روان انتي بتعملي ايه؟!
حماتي بدموع تماسيح :
-الحقني يا بني دي جاية تضربني في بيتي.
كنت لسه هتكلم راح يامن ضربني قلم ومسكني ورماني برة البيت علي الأرض وهو بيزعق :
-مشوفش وشك تاني هنا انتي فاهمة.
وبعدين قفل في وشي الباب.
دموعي نزلت وبكيت... خلاص كل حاجة انتهت... مبقاش ليا حد.... وحتي أبني هيتربي يتيم. قمت من علي الأرض ونزلت واتمشيت في الشارع وأنا مش عارفة هروح فين... قعدت علي الأرض شوية وبعدين ابتديت أبكي جامد لما سمعت صوت مميز:
-مدام روان
بصيت ولقيت....
بصيت ولقيت دكتور عدي قدامي الدكتور اللي وقعت قدام عربيته ووداني المستشفي وهو هو اللي عملي التحاليل وقال إني حامل.
مسحت دموعي بسرعة وقمت من مكاني وكنت همشي وقف قدامي وقال :
-استني شوية انتي كويسة يا مدام.
بصتله بغيظ وقولتله :
-خير جاي ورايا هنا ليه... للدرجادي معندكمش ضمير لدرجة أنك تيجي ورايا عشان مشيت من غير ما ادفع فلوس المستشفي... مش معايا فلوس يا أخي ومش هدفع حد قالك وديني المستشفي... كنت سبتني علي الطريق ياكش كنت مت وارتحت..
وبعدين بدأت أبكي بصوت عالي... اتوتر عدي وقال :
-يا مدام أهدي هيفتكروني بضايقك
بس فضلت أبكي ومسكتش.
قرب رجلين كبار وقالوا :
-فيه حاجة يا بنتي
بصتله وقولت بسرعة :
-أيوة الراجل ده بيعاكسني وبيتحرش بيا.
-الاتنين
قالها عدي وهو مصدوم.
راح راجل منهم مسك دراعه وقال :
-مش عيب عليك تعاكس في بنات الناس ده انت شكلك محترم ليه بتعمل كده.
-وانتوا مالكم واحد ومراته ليه بتدخلوا بينهم
اتصدمت وأنا بقوله :.
-مراتك مين يا أخ أنا معرفهوش
-روان حبيبتي أنا عارف أنك زعلانة مني عشان شغلي واخد كل وقتي بس متأفوريش الجماعة هيفتكروا إني مجرم... يرضيكي جوزك أبو اللي في بطنك يطلع مجرم.
تخرست خالص ومقدرتش أنطق.. ايه الإنسان ه قلب كل حاجة فوق رأسي كنت لسه هعترض لقيت الراجل بيقول :.
-صحيح الكلام ده يا استاذة الأستاذ ده يبقي جوزك
كنت لسه هرد برضه لما عدي مسك أيدي وقال :
-طبعا جوزها وأبو ابنها هو بس فيه مشاكل بيننا أنا وهي وأنا بحاول اصالحها.. خلاص يا أخويا حصل خير.
مشيوا الرجالة وأنا واقفة بذهول من كلام المجنون ده.... بصلي بإبتسامة وقال؛.
-يالا يا حبيبتي.
شديت أيدي وأنا بقول :
-حبك برص يا نصاب يا كداب.
-انتي اللي بدأتي
-وأنت اللي جاي هنا تاخد فلوس من واحدة مفلسة!
ضحك عدي وقال :
-يظهر أنك فاهمة الموضوع غلط أنا مش جاي اخد فلوس ولا حاجة أنا بس شوفتك بتبكي وقولت أسألك فيه ايه.... صحيح انتي كنتي بتبكي ليه.
كنت لسه هقوله وأنت مالك بس دموعي سبقتني وفتحت في العياط تاني... اتوتر وقال :
-يا ست بطلي عياط هيفتكروني بتحرش بيكي
-كلكم خاينين كلكم.
مسك دراعي ومشي بيا وقال :
-كلنا مين بس يا ست أنا لسه عارفك من خمس دقايق... اركبي بس العربية شكلك تعبانة.
زقيته وأنا بقول :
-هو انت فاكرني ايه؟! هو أنا عشان اتطلقت ومبقاش ليا بيت هتفتكرني شمال اتقوا الله.
-انتي مطلقة
قالها بصدمة
فعيطت تاني وقولت :
-الندل الواطي طلقني عشان سلعوة ضاربة شعرها اوكسجين واسمها كاميليا قولي في حد يسمي كاميليا.... اسم ده ولا دوا كحة.
ضحك وقال :
-انتي مصيبة علي فكرة في الظروف دي بتألشي... احكيلي من الأول....
.......
بعد ما حكيتله.
-علي فكرة طليقك واطي
-متقولش عليه كده... بأي حق تهينه
-لا راجل واطي اللي يرمي واحدة عاش معاها لسنتين عشان سبب تافه زي الخلفة يبقي واطي.... اللي يكسر واحدة ملهاش حد ويطردها يبقي واطي.... اللي يقهر قلب مراته ويحسسها أنها مجرد آله عشان تخلف بس يبقي واطي.... بس انتي السبب.... انتي الغبية .
-أنا جاية اتهزق هنا ولا ايه.
-عارفة ليه عشان انتي اللي خليتيه كل حياتك.... لما لقاكي ضعيفة وملكيش حد اتجبر عارفة لو عرفتي من الأول أنك الوحيدة اللي سند لنفسك مش حد تاني مكانش هيقدر يعاملك كده الراجل لما يلاقي نفسه محور حياتك هيتغر أكتر... نفسك برضه ليها حق عليكي فاهماني. هزيت رأسي ومسحت دموعي وأنا بقول بسخرية:
-فهمت متأخر للأسف.
-مش متأخر ولا حاجة عندك حياتك وابنك عيشي عشانهم.
-أعيش ازاي بس لا عندي بيت ولا شغل مش عارفة أروح فين أنا يتيمة زي ما أنت عارف وكنت عايشة في مع خالتي في بيتها قبل ما اتجوز يامن وخالتي ماتت ومبقاش ليا لا أهل ولا بيت.
-تعالي عيشي عندي... وقبل ما تهبي في وشي زي البوتاجاز أمي عايشة معايا هي وأختي وانتي هتقعدي معاهم.
-آه يا أخويا تاخدني لبيتكم وملاقيش حد وتقولي أصل أمي راحت تجيب طماطم وأختي راحت الدرس وبعدين تسلبني أعز ما أملك.
-ايه جو الأفلام الرخيص ده بطلي تسمعي افلام عربي هتبوظ دماغك... يالا اركبي العربية ولو حسيتي إني مجرم ولا حاجة ابقي امشي
........
بعد نص ساعة وصلنا لفيلا كبيرة... نزلت من العربية وأنا بقول :
-ايه العز ده كله... هو انت تاجر أعضاء.
ضحك عدي وقالي :
-ادخلي وبطلي لماضة
دخلت البيت أنا وهو قابلتنا أمه كانت ست راقية وباين عليها العز.
-مين دي يا عدي
مسك أيدي وقال :
-دي مراتي يا ماما.
-ايه... لا أنا مش مراته... أنت كداب جايبني هنا عشان تسلب مني أعز ما أملك!
-يخربيت غباء أمك
قال عدي بصوت واطي.
ابتسمت والدة عدي رغم أنها برضه مكانتش فاهمة حاجة وقالت :
-طيب يا عدي سيب ضيفتك ترتاح وتعالي عايزاك.
مشيت من قدامنا فبصلي عدي بقرف وقال بصوت واطي:
-بقرة اووي
-بتقول ايه يا عم أنت
-بقول اطلعي أول أوضة علي اليمين وارتاحي فيها لحد ما أصلح اللي هببتيه مع أمي يا اذكي أخواتك.
.......
قعد عدي قدام أمه....
-مين دي يا عدي من غير كذب!
-أنا هحكيلك
وبعد ما عدي حكالها كل حاجة.
عيونها دمعت وقالت:
-معقول في ناس بالبشاعة دي
-أنا مصدقتش لما قالتلي بس كان شكلها منهار لما شوفتها
-كويس أنك مسبتهاش في الشارع يا بني بارك الله فيك.
.....
كنت قاعدة علي السرير وأنا متوترة معرفش لو اطردت من هنا كمان ممكن يحصلي ايه لما دخلت عليا والدة عدي... وقفت لما شوفتها فقربت مني وحضنتني وهو بتقول:
-متخافيش محدش هيأذيكي هنا!...
كان أول مرة حد يحضني بالحنان ده من وقت طويل من وقت ما حضنت خالتي آخر مرة.... عيطت جامد وأنا بحضنها.... حسيت اخيرا أن بقي فيه حد يهتم بيا.....
مرت الأيام والشهور مع عدي ووالدته صفاء... كانت طنط صفاء بتعاملني زي بنتها بالضبط... ولاحظت اهتمام كبير من عدي بيا بس عملت نفسي مش واخدة بالي... أنا دلوقتي مبفكرش إلا في حياتي الجديدة اللي هبنيها بعد ما اولد أبني خصوصا أن عدي قدر يلقي ليا شغل في يوم كنت نايمة لما صرخت من الوجع.... والدة عدي دخلت فصرخت وقلت :
-أنا بولد الحقوني...
.....
نقلوني علي المستشفى
وبعد ساعات قدرت أخيرا اجيب أبني للحياة... قررت اسميه نور لأنه اللي نور حياتي كلها.
مرت الأيام ونور كمل شهرين بس في يوم اتغير كل حاجة حصل حاجتين مكنتش اتوقعهم... طلب عدي يكلمني شوية
....
-ها يا سيدي كنت عايز ايه؟!
-روان تتجوزيني
-بتقول ايه!!!
-سمعتيني... أنا بحبك وانتي عارفة كده استنيت تجيبي البيبي عشان يبقي حلال اطلبك من غير ما احسسك بالذنب.
-بس...
-من غير بس هديكي الوقت اللي انتي عايزاه تفكري فيه وأنا مستني
......
كنت بتمشي في الشارع أنا وابني وانا بفكر في عرض عدي.... بعد ما قفلت قلبي وقررت أعيش لابني عدي بيعرض عليا فرصة جديد.... أنا بثق في عدي وبحس بالأمان معاه بس هل ده كفاية.... عقلي كان مشتت لدرجة إني مشوفتش الراجل اللي جاي ناحيتي واللي خبط فيا...
-آسفة
-روان حبيبتي انتي.
-يامن
بصيت ليامن بصدمة... عينيه كانت مدمعة وفرحانة أنها شافتني... بص لنور وقال :
-ده أبني صح... متكدبيش يا روان أمي قبل ما تموت قالتلي الحقيقة... قالت أنك كنتي حامل وهي طردتك ومن وقتها وأنا هتجنن عشان اعرف مكانك....
مسك أيدي وقال :
-يالا يا حبيبتي خلينا نرجع بيتنا
شديت أيدي منه وأنا بقول :
-أنت اتجننت احنا اتطلقنا!!
بتسم وقال بحب:
-ما أنا رديتك في العدة بتاعتك!
-ايه رديتني؟!
ضحكت بسخرية وقولت :
-أنت عبيط يا يامن فوق انك واطي ومبتصونش العشرة وبتاع أمك كمان مش عارف أمور دينك... تردني ايه يا بابا لا خلاص شطبنا
-مش فاهم
-يعني يا حبيبي أنت ملكش تردني من غير أذني لأن الطلاق تم بالمأذون يعني كلمتك دي بلها واشرب ميتها....
اتوتر وقرب مني وقال :
-حبيبتي اديني فرصة تانية.... ارجعي ونتجوز عشان خاطر ابننا يعيش وسطنا.. أنا عارفة إني من زمان نفسي في طفل متحرمنيش من ابني.
دموعي نزلت وانا بقول :
-ما أنا جيت عشان اقولك وطردتني وضربتني... حتي محدش فيكم سمعني
-أنا آسف والله ندمان يالا ارجعيلي نتجوز..
-مستحيل.
مسك ايدي وشدني وراه :
-يالا يا حبيبتي بلاش غلبة
عليت صوتي :
-سيبني يا حيوان...
اجتمعوا شوية شباب وقالوا :
-فيه حاجة يا مدام
-أيوة الحيوان دي بيتحرش بيا...
مسكوه وهو بينادي عليا واشتغلوا فيه ضرب أخدت أبني وهربت....
.....
روحت البيت واول ما دخلت لقيت والدة عدي في وشي...
-مالك يا بنتي وشك مخطوف
-شوفت يامن...
مقدرتش اكمل وحضنتها وأنا بقول وانا ببكي :
-كان عايز يرجعلي... بعد ده كله فاكرني هبلة وهرجعله.... قال ايه ردني .
بعدت وقالت:
-بس هو طلقك عند مأذون.... يبقي طلاق بائن مينفعش يردك إلا بإذنك... ده كمان بتتجوزوا من أول وجديد ويكون ليكي مهر جديد
ضحكت بسخرية وقولت:
-لا ما هو الشرع عنده وقف عند التعدد مش عارف الباقي...
-هتعملي ايه دلوقتي
-معرفش حقيقي معرفش
جه عدي من ورايا وقال :
-يعني ايه متعرفيش.... مش قادرة تقفي في وشه وتقولي لا
-علي فكرة أنا قلت لا
خلاص خايفة من ايه
-ممكن ياخد أبني مني
-ميقدرش احنا معاكي.
ابتسمت وأنا حاسه بالأمان
...
بعد شوية اتفزعت وأنا بسمع صوت يامن بيتخانق مع حراس الفيلة... طلعت من اوضتي ولقيت عدي في وشي..
-عايزة تقابليه
هزيت رأسي..
......
كنت قاعدة في الصالة أنا ووالدة عدي وعدي ويامن
-عايز ايه يا يامن
-عايزك انتي
-وأنا لا خلاص اللي بيننا انتهي..
-طيب خلينا نتكلم بعيد عن هنا وأنا هقنعك هستناكي في الكافية اللي كنا ينقعد فيه.
ومشي من غير ما يسمع ردي.
.....
بالليل.
كنت واقفة قدام المرايا وثقتي بنفسي كانت عالية... أيوة قررت أقابل يامن بس مش عشان ارجعله ولا اديله أمل قررت أنهي الموضوع ده ونتوصل لإتفاق... أنا خلاص عرفت قلبي فين.... طلعت من الاوضة وقابلت عدي وقلبي دق مرة تانية... كان أول مرة اتأمله بالشكل ده شعره الناعم اللي واقع علي جبينه وعينيه البني وغمازاته... ابتسمت ليه بس هو فضل مكشر وقال :
-شكل كده المية هترجع لمجاريها... ما شاء الله رايحة لطليقك وانتي متشيكة كده.
-يعني أخيرا اعترفت إني شيك
مردش عليا فقربت منه وأنا بعدل الكرافتة بتاعته وبقول:
-أنا تلميذتك يا عدي خليك واثق إني هنجح في الامتحان ده وادعيلي.
.....
بعد نص ساعة تقريبا
كنت قاعدة في الكافيه وقدامي يامن... كان باين أنه بيرتب كلامه عشان ميغلطش..
-حبيبتي أنا ندمان... متعرفيش أنا اتعذبت قد ايه... أمي ماتت وكاميليا طلعت خاينة... ساعتها عرفت أن ده عقابي علي اللي عملته فيكي... بس خلاص أنا ندمت وهعوضك علي أي حاجة عشتيها بسببي.
ابتسمت وأنا بقول :.
-معدش ينفع يا يامن
-ليه
-لاني فقدت ثقتي فيك وفقدت الأمان معاك وبالتالي أنت خسرت حبي كمان... مقدرش أعيش مع راجل أنا خايفة منه راجل ممكن يرميني ببساطة... أنا اعتبرتك ضهري يا يامن وأنت كسرتني.... استغليت إني مليش حد ورميتني برة... ياتري فكرت لو ربنا مبعتليش عدي كان ايه هيبقي حالي! كنت هنام في الشارع!
-أنا آسف
-للأسف اسفك مش هيغير حاجة.. شوف يا يامن مش بحقد عليك... أنت أبو ابني اللي مرحب بيك في أي وقت تشوفه... أنا مستحيل أحرم أب من ابنه دي مش طبيعتي... بس انساني أنا لأني لقيت الإنسان اللي يقدرني خلاص... الإنسان اللي هحس معاه بالأمان
-عدي صح
-أيوة
دموعه نزلت فمسحها بسرعة وقال :وأنا مش هقف في طريقك يا روان... من حقك تعيشي حياتك كفاية اللي عملته فيكي... بتمنالك السعادة
-شكرا.
بعدها قمت وأنا مرتاحة بس وقفت وبصيت ليامن اللي بيمسح دموعه صعب عليا فقولت :
-نور هيفضل طول عمره ابنك يا يامن وبإذن الله في يوم هتلاقي اللي تقدرك وتحبك
وبعدين مشيت.
كنت حاسه إني طايرة... أخيرا بقيت حرة أخيرا هتجوز اللي اختاره قلبي.
وقفت ولقيت عدي قاعد علي الرصيف
-عدي أنت بتعمل ايه هنا.
قام وبصلي ببرود وكان هيمشي
مسكت ايده وقولت :
-فيه ايه يا عدي فهمني!!
علا صوته وقال :
-سيبيني لو سمحتوا.
جه شوية بنات وشباب وقالوا:
-فيه حاجة يا جماعة
-آه الانسه بتتحرش بيا وتعاكسني
-الاتنين
قلتها بصدمة
فقالت بنت من اللي واقفين:
-ما ليها حق بصراحة ما مات صاروخ
بصيت للبنت بغيرة فمسكت ايد عدي وانا بقول :ده جوزي يا جماعة وأبو ابني فيه ايه احنا بس متخانقين.
-لا كدابة أنا معرفهاش.
-عدي اعقل
-عايزة ايه مني مش رجعتي ليامن سيبيني في حالي.
-والله ما رجعتله أنا نهيت الموضوع وقولت أن قلبي بقا مع واحد تاني اسمه عدي.
أبتسم وقال :
-بجد... احلفي
-والله.
بص للناس وقال :
-احم احم خلاص يا جماعة طلعت مراتي.
-ده يا بختها
قالتها نفس البنت اللي عاكسته فبصتلها بغضب فخافت فمشيت
ضحكت وانا ببص لعدي وبفتكر إني عملت فيه نفس الموقف :
-بس ايه الديجافو الحلو ده.
-ده أحلي ديجافو شوفته في حياتي
مسك أيدي وقال:
-يالا عشان هطلبك من أمي وعايزين نتفق علي المهر والمؤخر... ده أنا هعملك احلي فرح تشوفيه في حياتك.
ضحكت وهو بيشدني.
......
بعد شهر
كنت قاعدة علي الكوشة جمبه والفرحة مش سايعاني قربت منه وقولت :
-أنت سندي يا عدي
-أنت سند نفسك يا روان
مسكت ايده وقولت :
-لا أنت اللي سندي وهتفضل طول عمرك سندي
باس أيدي وقال:
-وأنا عمري ما هكسر ضهرك هكون أد ثقتك
-بحبك علي فكرة
-وأنا كمان بحبك علي فكرة ❤
تمت