ضحية عشق كامله البارت الاول حتي البارت الأخير والخاتمه بقلم نسمه مالك


ضحية عشق 

كامله 

 البارت الاول حتي البارت الأخير والخاتمه 

بقلم نسمه مالك 

..اغتصبتك..

كلمه القاها على سمعها اخترقت قلبها كسهم حارق مسموم قسمته شطرين وجعلته ينزف ألما..

تصنمت بمكانها..

انقطعت انفاسها..

نظرت حولها بزهول مقارب للجنون..

تتأمل هيأتها العاريه تماما الا من غطاء صغير بالكاد يستر جسدها..

تناست الكلمات..

بل تناست الحروف..وكانها فقدت النطق..

اخذت نفس عميق..

اغمضت عيونها بعنف وعدم تصديق لعلها بأحدى كوبيسها..

لكن؟!..

صدمت من جديد حين فتحت عيونها وجدته يقف امامها يغلق ازرار قميصه واحد تلو الاخر..

نظره مسلط عليها..

وابتسامه شامته..ونظره أستهزاء تظهر على وجهه ذو الملامح الوسيمه الخادعه..  

بغزاره..

هبطت دموعها على وجناتيها..

تحرك راسها بنفى..

وتهمس لنفسها ببعض كلمات تبث بها الطمئنينه لقلبها قليلا..

مليكه:لا..مستحيل..أدم ميعملش فيكى كده..

لا يا مليكه..ادم بيحبك..

استمع هو همسمها بتمعن فدوت ضحكته الرجوليه بقوه داخل أرجاء الغرفه..

واقترب منها بخطوات بطيئه حتى أصبح امامها..

بل أصبح يتنفس انفاسها..

وهمس بفحيح أفاعى..

أدم:تؤ..حصل يا مليكه..اغمضت هى عينها بعنف..

سحبت الغطاء عليها وتمسكت به جيدا..

ورفعت يدها تغلق بها أذنها..

لكنه..اسرع وامسك معصميها بعدهم عن أذنها وهزها بعنف واكمل بعلو صوته..اغتصبتتتتتك يا مليكه..ابتسم بتساع..

مبقتيش بنت بنوت..

توقفت عن البكاء..

ورفعت نظرها تنظر له بعيون يغرقها الدمع والحسره وهمست بغصه مريره..

مليكه:انت مغلطش..نظر لها بستغراب فاكملت هى..

انا اللى غلطت..

صمتت قليلا.. 

ابتلعت ريقها بصعوبه وهمست بندم وأسف..

انا اللى عشقت واحد ملوش اى صله بكلمه راجل..

..نهايه الفلاش باااااك..

فاقت من شرودها على صوت زغاريط متتاليه..

نظرت لهيئتها بالمرأه..اصبحت احلى عروس..

بعيون حزينه لامعه بالدمع..تتأمل فستانها الابيض الرقيق للغايه..

شعرها المصفف بعنايه فائقه..مكياجها السمبل غايه الروعه..

اقتربت منها والدتها واحتضنتها بحب وتحدثت بفرحه عارمه..

هناء:الف مبروك يا حبيبتى..ربنا يكملك على الف خير يارب..

نهت جملتها واطلقت سيل من الزغاريط..

تنهدت هى بضيق وتحدثت برجاء..

مليكه:ماما ممكن تسبونى لوحدى شويه..

هناء:بغصه..يا حبيبتى انسى بقى وافرحى..ابتسمت بألم..

ربنا عوضك بأكرم راجل ابن حلال وهيصونك ويحطك جوه قلبه وعنيه..

مليكه:بتوسل..يا ماما ارجوكى محتاجه اكون لوحدى شويه..

هناء:بحب..حاضر يا حبيبتى حاضر..بس متتأخريش العريس على وصول..حركت رأسها بالايجاب..

واتجهت هى وكل من بالغرفه للخارج غالقين الباب خلفهم..

نظرت هى لنفسها بالمرأه مره اخرى..وبألم حاد وغصه مريره همست..

مليكه:انا ملك محمد..وبيدلعونى بمليكه..

حكايه جديده هتكتبها نسمه مالك على لسانى..

حكايتى مؤلمه وللاسف ممكن تقع فيها اى بنت..

علشان كده قررت احكيها يمكن اقدر افيدكم بأى معلومه..

انا للاسف وقعت..

#ضحيه عشق لراجل اعتبرته فى يوم كل حياتى ويمكن اغلى من حياتى..

رغم انى مش مراهقه ولا صغيره..

خلينى اعرفكم على نفسى..

عندى 24سنه..خريجه كليه سياسه واقتصاد من عائله مرموقه نوعا ما..حكايتى فيها عبره وعظه..

انا غلطت..لازم اعترف انى تهاونت..معملتش لنفسى حدود..

معظم اصحابى كانو شباب ودا غلط..

كنت بسهر وبخرج وارجع براحتى ودا برضو غلط..

لابسى كان ضيق وقصير ودا كان اكبر غلط..

شكلى وهيئتى تدى انطباع عنى انى..احححم..مش مؤدبه..

بس والله انا عمرى ما عملت حاجه عيب ولا حتى صاحبت ولد..انا كنت بتعامل معاهم انهم زى اخواتى..

وكنت برفض نهائى فكره الارتباط او اى حاجه من هذا القبيل..

لحد ما قبلت ادم..اللى من اول مره شوفته خطف قلبى وانفاسى..

شكله..شخصيته..صارمته..وجموده..شدونى ليه..

وحبيته بجنون..وبكل سزاجه أمنته على نفسى ووثقت فيه ثقه عمياء..

وسزاجتى دى كانت سبب دمارى..

فكرت فى الانتحار بعد ما خسرت اغلى حاجه بتملكها اى بنت على ايد اللى امنته وعشقته..

خت عربيتى وسوقت بسرعه مجنونه وعملت حادثه فعلا..

نتيجتها انى خسرت طفل نتيجه اغتصابى..

ومش بس كده انا كمان يعتبر خسرت فرصتى انى اكون ام مره تانيه..

ولولا الدكتور كان شاطر وقدر يسيطر على الوضع كنت هخسر الرحم خالص..

الدكتور دا..يبقى أكرم مختار..عريسى..اللى وافق يتجوزنى بعد كل حاجه حكتهالو..

وانهارده فرحى على الراجل اللى غيرلى فكرتى عن صنف الرجاله..وعرفت ان زى ما فى الوحش الخاين اللى زى ادم..

فى الشهم والجدع اللى زى اكرم..

بس انا خايفه..لا انا مرعوبه..لانى متأكده ان ادم مش هيسبنى فى حالى..ربنا يستر ويعدى اليوم دا على خير..

هبت واقفه واقتربت من المرأه تنظر بتمعن لعيونها وتحاول اخفاء أثار دموعها..انقبض قلبها بفزع حين استمعت صوت زغاريط يدل على وصول العريس..

أغمضت عيونها بعنف وأخذت نفس عميق وهمست بسرها برجاء وتوسل شديد..

يارب شيل حب ادم من قلبى..نظرت لنفسها بزهول..

لسه بعشقه رغم اللى عمله فيا..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

..بمكان أخر..

هو..

أدم الصاوى..33سنه..خريج هندسه طيران..

صاحب مجموعه شريكات هندسيه على اعلى مستوى..

عنيف..عنيد..صارم..بل واحيانا قاسى لأبعد الحدود..

..بسيارته..

يجلس بوجه يبدو عليه الحزن والألم الشديد..

رغم جمود ملامحه وعدم بكائه..

الا ان قلبه يبكى..بل يصرخ بنحيب..

يتذكر ما فعله بمن عشقته..

..هى فتاه..

جعلت معاملتها مع الجميع بلا حدود..

اصدقائها معظمهم من الرجال..

كثيره المزاح والضحك والشقاوه..

كتله من الجمال والأغراء المتحركه..

طريقه حديثها..ثيابها..تجعل من يراها يظن بها السوء..

لكنها..لم تفرط بشرفها لأى مخلوق ولا حتى بمجرد قبله على يدها..

تثق بكل اصدقائها ثقه عمياء وللأسف هذا خطأ للغايه..

فقد ارتكبت جرم بحق نفسها حين وثقت بشخص قام بعمل رهان عليها وجعلها تقع..

#ضحيه عشق💔..

اغمض عينه بعنف وخبط بيده على المقود بكل قوته وتحدث بغضب عارم..

ادم:تتجوزى؟؟!!..تتجوزى يا مليكه..ابتسم بصتناع..

دا انا هولع فى الفرح والمعازيم وه**** العريس انهارده..

نهى جملته وقاد بأقصى سرعه..

..بأكبر قاعات الافراج..

خطت مليكه ممسكه بيد عريسها بزفه ولا اروع..

وبرغم جمال وروعه العرس..

الا انها منفصله عن واقعها بخوفها وفزعها بل وقلبها الذى يعتصر ألما وندما..

ألما بسبب جرحها من عشق قلبها..

وندما انها أوقعت نفسها بأفعالها الطائشه..

مر بعض الوقت بين عروض من الفرق الموسيقيه والرقص مع الاقارب والاصدقاء..

وحان موعد عقد القران..

بخطوات مرتعشه..وجسد ينتفض وقلب اوشك على التوقف..

سارت برفقه والدتها ووالدها وعريسها نحو المأذون..

بعيونها..تدور بعيونها عليه..

تشعر بوجوده..تشم رائحته..قلبها اخبرها انه هنا..

انقطعت انفاسها حين لمحته..

بكل هيبته ووقاره وشياكته..

خطى لداخل القاعه..وخلفه الحرس الخاص به..

يسير بخطوات واثقه..نظره مصوب عليها ببتسامه عابثه..

ابتلعت ريقها بصعوبه ورسمت الجمود والبرود على ملامحها..

اقترب هو منها ووقف امامها مباشرة يتاملها بتفحص وتمعن شديد..

نظرت هى له ببتسامه مصتنعه وتحدثت بحاجب مرفوع..

مليكه:ايه جابك..انت مش معزوم ولا مرحب بوجودك هنا..

بلهفه..هب العريس واقفا واقترب منها وقف جوارها وتحدث بغضب موجه حديثه لأدم..

اكرم:انت جاى هنا ليه يا جدع انت؟؟!!..اشار على حرسه..

خد العصابه اللى انت داخل بيها دى وامشى بدل ما اطلبلك البوليس..

جز أدم على اسنانه بغيظ..

وبتساع..ابتسم لأكرم حتى ظهرت جميع اسنانه..

وتحدث بهدوء مريب..هدوء ما قبل العاصفه..

ادم:جاى أباركلك يا عريس..نهى جملته وبكل ما يحمل من قوه لكمه برأسه جعله سقط ارضا فاقد الوعى..

اتسعت اعين مليكه بصدمه وهمت بالصراخ..

لكنها شهقت بعنف..حين وجدت نفسها باقل من لحظه..

محموله رأسا على عقب فوق كتف أدم..وبخطوات هادئه سار بها للخارج..

وكلا من حاول أيقافه كان نصيبه لكمه قويه من يده الأخرى..

وحرسه الخاص لم يتركو فردا من المعازيم الا واخذ لكمه تترك اثر واضح بوجهه سواء من النساء او الرجال..

تتحرك هى بين يديه بهستريه..وتضربه على ظهره بكلتا يدها عله يتركها..

لكنه محكم السيطره جيدا عليها..

وبستمتاع شديد..صفعها على أخر ظهرها وتحدث بأمر..

اهدى يا ملكتى..

وصل الى سيارته وفتح احدى الحرس الباب له سريعا..

ادخلها وجلس جوارها..وأمر السائق..اتحرك بسرعه..

نظر لها ببتسامه خبيثه..على بتنا المأذون مستنينا هناك..

مليكه:بغضب عارم..انت بتحلم..انا مستحيل اتجوز واحد حقير زيك..

أدم:ببرود..هنشوف..

مليكه:بغيظ..انت فاكر نفسك اييييييه..نظرت له بتمعن..

فاكرنى هاسمحك وانسى واوافق اتجوزك..

حركت راسها بالنفى وابتسمت بصتناع..الكلام دا فى اى روايه تانيه..اقتربت بوجهها منه..لكن فى روايه نسوووم لاء..

(ميرسيى يا ملوكه☺)..

نظر هو لها بخبث وتحدث بعبث واستمتاع..

ادم:انتى ونسوووم بتاعتك مش هتقدرو تمنعونى انى  اتجوزك..(هنشوف😒)..

همت هى بالرد عليه..لكن صوت السائق قطع حديثها..

السائق:بحترام..وصلنا ادم باشا..

فتح الباب..وجذبها من خصرها واتجه بها للخارج رغم اعتراضها وضربها وعضها له بكل بعنف..

مليكه:بصراخ..سبنى يا حيوان..ابعد ايدك عنى يا زباله..

صرخت بعلو صوتها..حد يلحقنى..الراجل دا خاطفنى..

ولكن لم ينقذها منه احد..فهى بعرين الأسد..

وبكل غضب القت جمله ايقظت بها وحشه الكامن..

هتوقع منك ايه ما انت اصلا مش راجل علشان تخطفنى و؟؟!!..

قطعت حديثها من نظرته الحارقه..

ينظر لها بكل غضب وعيون اشتعلت بنيران الغيظ..

ولاقرب غرفه..خطى بها للداخل غالقا الباب خلفه..

اسندها على الباب لتصرخ هى بوجهه..

انت فاكرنى هخا؟؟!!..

قطع هو حديثها بشفاتيه..

..يقبلها..

بجنون..بل بعنف ايضا..

تأن هى بألم حاد ودموعها تهبط بغزاره على وجناتيها..

بدات تخبطه بقبضه يدها على صدره لعله يتركها ويبتعد عنها..

لكنه احكم سيطرته عليها اكثر وخلل اصابعه بخصيلات شعرها قيدها منها بعنف..

 ويده الأخرى أمسكت كلتا يدها بقوه..

قبلته العنيفه هذه..يحاول الاثبات بها انها تخصه وحده..

ملكه..تحق له..

بصعوبه..ابتعد عنها بعدما تذوق دمائها التى سالت بغزاره اثر عنفه معها..

نظر لها بعيون تشتعل بالغضب وهمس بأنفاس ساخنه تلفح بشرتها..

ادم:انتى بتاعتى..لصقها به اكثر..بتاعتى لوحدى يا مليكه..

اقترب من أذنها اكثر..مافيش حاجه بعد كده اسمها دا صاحبى..على صوته فجأه..مافيش صحوبيه بين بنت وولد..

نظر بعمق داخل عيونها واكمل بتأكيد..

البنت بنت..والولد ولد..لازم يكون فى بنهم حدود..

ومينفعش يبقى فى بنهم اى نوع من انواع الصحوبيه..

ابتسم بصتناع..واكرم صاحبك اللى عاملك فيها حامى الحمى..مش هتتجوزيه الا على جثتى او جثته..

مليكه:ببكاء..بل بصراخ..انت عايز منى ايه يا حقير بعد اللى عملته معايا..اغمضت عيونها بعنف لتسيل دموعها بغزاره اكثر وهمست بغصه مريره..مش كفايه انك اغتصبتنى..

تحركت بهستريه بين يديه..ابعد عنى انا بكرهك..

بكل قوته جذبها داخل حضنه واحتضانها غصبا عنها ظهرها مقابل لصدره..

بوهن..تراخى جسدها بين يديه..فرفعها هو سريعا داخل حضنه عن الارض..همست هى بضعف من بين شهقاتها..

ابعد عنى وسبنى فى حالى بقى..بكت بقوه اكبر..

انت مش خت اللى انت عيزه..استندت برأسها على كتفه..

عايز منى ايه تانى..نهت جملتها واذدات حده بكائها اكثر..

انا بكرهك يا ادم..

دفن وجهه بعنقها يقبله بنهم لتشعر هى بدموعه المتساقطه بغزاره على بشرتها..ومن بين شهقاته همس بندم..

ادم:انتى السبب..قبلها برقه مرات متتاليه..

انتى اللى خلتينى اعمل كده..

مكنش ينفع تثقى فى اى حد..

كان لازم تكونى حريصه وتخافى على نفسك اكتر من كده..

مكنش ينفع تسهرى وتخرجى لنص الليل ويبقى معظم صحابك شباب..

رغم انك بريئه وعمرك ما غلطى يا مليكه وانا متأكد انى اول راجل يلمس ايدك حتى..

لكن الناس بتحكم بالظاهر..بكى بعنف..

وانا كنت من الناس اللى حكمت عليكى بالباطل..

اعتصر خصرها دون ارادته من شده غضبه..

وخلتينى فى لحظه غضب اغتصبتك ووقعتى

 #ضحيه لعشقى..

نوفيلا #ضحيه عشق بقلمى نسمه مالك..

رايكم وتوقعتكم..

نزلتها بناء على طلب واحده حبيبتى بالحاح..

وفضلا تفاعل قوى جدا يا بنوتات..

واستغفرو لعلها ساعه استجابه..

يا ريت تفاعل لان لو مفيش

تفاعل مش هكملها

ارفعو الفصل 500كومنت

البارت التانى..

..اكرم..

رجل والرجال أصبحو قليلون..

بل..يكادو منعدمون..

برعب وفرع وبكاء ايضا..

تحدثت وفاء..

يا اكرم ابوس ايدك يا ابنى متروحلهم لوحدك..

اقتربت منه وامسكت يده سريعا تمنعه من الخروج..

بلغ البوليس..الراجل اللى خد مليكه شكله مش سهل..

اكرم:بغضب عارم..يا امى ارجوكى سبينى..أمسك يدها..

هو فعلا مش سهل و لو روحتلو بالبوليس مش هرجع بمليكه..

تحولت نظرته لشرار واكمل بتأكيد..وانا مش هسيب مليكه معاه الا على جثتى..

وفاء:بنحيب..لا يا بنى..انا مليش غيرك..

اكرم:بزهول..ايه يا امى..دا انتى اللى مربيانى..عيزانى اطلع ندل واتخلى عن مراتى..

وفاء:بعلو صوتها..لسه مبقتش مراتك..انا مستغناش عنك..

والراجل اللى خدها دا شكله بيحبها..لا دا بيعشقها..ومش هيسبهالك..

اكرم:ومليكه مش عيزاه ولجأتلى..وانا هفضل فى ضهرها ومش هسيبه يجبرها تعيش معاه..

قبل يدها ورأسها واكمل برجاء..

دعواتك يا امى..نهى جملته وسار للخارج بخطوات شبه راكضه..

ركض خلفه والد مليكه وتحدث بمتنان..

محمد:انا مش عارف اشكرك ازاى يا اكرم يا ابنى..

اكرم:متشكرنيش يا عمى..مليكه انا افديها برقبتى..

سار محمد معه للخارج وتحدث بنبره مقاربه للبكاء..

محمد:انا هاجى معاك..صمت قليلا واكمل بندم..

مش هسيب بنتى تغيب عن عينى تانى..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

..بفيلا ادم الصاوى..

بأحدى الغرف..

وتعتبر من اروع وافخم الغرف داخل الفيلا..

تقف مليكه بشرود امام الشباك المطل على جنينه الفيلا.. بفستان زفافها..شعرها منسدل على ظهرها..

تتذكر اول لقاء لها بهذا الأدم وتهمس بداخلها بندم..

مليكه:اخطأت..

اعترف..ولكن العقاب كان قاسى للغايه..

فلاش بااااااك..

..بأحدى المطاعم الفاخمه..

بوقت متأخر من الليل..

تجلس فتاه برفقه اكثر من شاب..

يضحكون بعلو صوتهم من صميم قلوبهم..

بخطوات واثقه..خطى هو لداخل المطعم ليسرع العاملين بركض نحوه ليرحبو به بحراره..

نظر حوله بستغراب وتحدث بصرامته المعتاده..

ادم:الشباب دول صوتهم عالى ليه كده؟؟!!..تمعن النظر جيدا لتقع عيناه على فتاه جالسه بينهم ذات جمال هادئ جذاب بفستان اسود ذات حمالات رفيعه وشعرها منساب على كتفها بشكلا يخطف الانفاس..تضحك برقه ونعومه..

تحولت ملامحه لأخرى غاضبه مرعبه وتحدث بعلو صوته..

ايه اللى بيحصل هنا بالظبط؟؟!!..

أسرع مدير المكان اليه..

صوته ذو البحه المميزه اخترق سمعها..

ببطئ التفتت تنظر لمصدر الصوت..لتنصدم بعيناه الغاضبه الناظره لها بتفحص..

بخجل..وتوتر لا تعلم سببه.. ابتعدت بعيونها عن عيناه..

ليجز هو على أسنانه بغيظ وتحدث لمدير المكان بتأكيد..

المطعم هنا مبيدخلهوش غير الناس المحترمه والمنظر اللى انا شايفه دا يسئ لسمعه المكان ودا انا مسمحش بيه..

المدير:يا فندم دول زباين المكان وفعلا ناس محترمين جدا وتقدر حضرتك تسأل حسام باشا هو عارفهم وكان بيسهر معاهم كمان..

اثناء حديثهم دخل حسام واقترب منهم والقى السلام عليهم..

حسام:الباشا ادم اللى واحشنى..احتضنه..

ادم:اهلا يا حسام..أشار بعيناه على الشباب واكمل بغضب واضح..فهمنى كده ايه المنظر دا؟!..

نظر حسام تجاههم واشار لهم بالسلام وتحدث بستغراب..

حسام:منظر ايه يا ادم؟؟..

ادم:بصرامه..انت بتستعبط يا حسام..البت اللى قاعده وسط الشباب وهاتك يا ضحك..

حسام:قصدك مليكه..فهم مقصده..لا لا اطمن دول اصدقاء وكل اسبوع بيجو يسهرو هنا وولاد ناس ومحترمين جدا انا عارفهم وعارف اهليهم متقلقش..

ادم:ببتسامه مصتنعه..امممم..ولاد ناس ومحترمين!!؟؟..

نظر بساعته واكمل بسخريه..وبنت المحترمين دى قاعده مع 3شباب والساعه داخله على 2 بعد نص الليل بفستانها العريان اللى ملوش اى علاقه بالاحترام عادى كده؟؟!!..

حسام:ما فى اتنين منهم يقربولها تقريبا..وساعات بابها بيجى ياخدها بنفسه..اصلها ساكنه فى العماره اللى قصاد المطعم..

جذبه من يده..تعالى نقعد معاهم واعرفك عليهم واحكم بنفسك..

 كاد ادم ان يعترض ولكن حديث حسام المتناقض على اخلاق تلك الفتاه عكس الظاهر عليها جعله يتحدث بفضول..

ادم:تعالى عرفنى على المحترمه بزياده..

نهى حديثه وسار امامه فركض حسام خلفه وتحدث بتسائل..

حسام:ادم انت ناوى على ايه بالظبط؟!..اوقفه ونظر له بشك..

مش ادم الصاوى اللى يروح يعرف نفسه على حد الا اذا فى حاجه فى دماغه..

نظر له ادم وابتسم بخبث وتحدث برزانته المعهوده..

ادم:اتعرف على..نظر تجاهها وبستمتاع نطق اسمها..مليكه..

وبعدين اقولك ناوى على ايه..

سارو مره اخرى بتجاههم واقتربو منهم فهب الشباب واقفين والقو السلام على حسام..

حسام:بترحاب..يا مرحب باحلى شباب..منورين يا رجاله..

نظر لأدم الذى نظره مثبت على مليكه يتأملها بتفحص..

اعرفكم المهندس ادم الصاوى صاحب المطعم..

مد ادم يده وسلم على الجميع واحد تلو الاخر..

حتى وصل لمليكه..

رفعت عيونها ونظرت له بخجل وبصوتا خافض رقيق همست..

مليكه:سورى..مش بسلم على رجاله..

اتسعت عيناه بزهول..ونظر لها نظره شامله وابتسم بصتناع وتحدث بغضب عارم نجح فى اخفاءه..

ادم:امممم..مبتسلميش على رجاله..نظر للشباب حولها..

لكن بتسهرى معاهم!!!!؟؟؟..

مليكه:بستفزاز..اممم بالظبط كده وبعدين حضرتك ملكش فيه..نظرت له بحاجب مرفوع..خالص..

حسام:بقلق..ايه بس يا جماعه..نظر لمليكه..اهدى يا مليكه ادم ميقصد؟؟!!..

قطع حديثه وانتفض بفزع من صوت ادم الصارم..

ادم:بعلو صوته..ااااقصد..ببتسامه بارده عكس كم غضبه نظر لها واكمل..فرصه سعيده يا مدام مليكه..

مليكه:بغضب..انسه ملك..مش اى حد يقولى مليكه..ابتعدت بنظرها عنه ونظرت للشباب ببتسامه وحب ظاهر بعيونها..

صحابى الانتيم بس اللى يقولولى مليكه..

بغيظ جز على اسنانه..وببتسامته المصتنعه تحدث..

ادم:انسسسسه ملك..مبسوط بمعرفتك..نظر لعيونها بعمق..

وهتتبسطى جدا بمعرفتى..نهى حديثه وسار بخطوات واثقه من امامهم وهو يسب ويلعن بداخله..

اسرع حسام خلفه وتحدث بتأكيد..

حسام:لا والله هدوك وبرودك دا بيقولو انك ناوى على حاجه..

ادم:بغيظ..هى دى المحترمه؟؟!!..

حسام:والله يا ادم دى محترمه جدا؟؟!!..

نظر له ادم نظره حارقه وتحدث بغضب عارم..

ادم:قاعده وحاطه رجل على رجل والفستان فوق ركبتها و؟؟!!..صمت قليلا يحاول التقاط انفاسه المسروقه التى سرقتها هى بهيئتها الفاتنه..

بعنف..مسح بكف يده على وجهه واخذ نفس عميق واكمل بوعيد..

 طيب انا هعرفك هى محترمه ولا لاء بطرقتى..

..نهايه الفلاش بااااااااااك..

فاقت من شرودها على يد عريضه التفت حول خصرها..

جذبتها لداخل حضنه بقوه دافنا رأسه بعنقها يقبله بنهم..

التفت له سريعا ودفعته بكلتا يدها بصدره..

لكنه كالصخر لم يبتعد ولو انش واحد عنها..

جزت على أسنانها وتحدثت بغيظ..

مليكه:انت سافل..

التصق بها اكثر ومال على أذنها وهمس بعبث..

ادم:جدا..

ابتلعت ريقها بصعوبه وبتوتر همست..

مليكه:ووقح..

قبل كتفها برقه شديده وهمس بأنفاس ساخنه تلفح بشرتها..

ادم:فعلا..

بضعف رفعت يدها تدفعه بصدره لتبعده عنها وبصوتا مبحوح همست..

مليكه:ومبتجيش بالعنف..

سار بأحدى أصابعه ببطئ على وجهها يرسم ملامحها وهمس بهيام وعيون عاشقه..

ادم:خالص..

اخذت هى نفس عميق تحاول السيطره به على توترها وارتعاش بدنها بين يديه وبصعوبه همست..

مليكه:انت عايزنى اسامحك صح..

قبل وجناتيها بعمق شديد وهمس..

ادم:اممممم..صح..قبل أسفل شفاتيها..صح جدا..

مليكه:بصوتا مهزوز متقطع..ازاى؟؟!!..

نظرت لعيناه بعيون تلتمع بالدمع..اسامحك ازاى بعد ما دمرتنى وخلتنى اكره نفسى واليوم اللى شوفتك فيه..

أدم:برجاء..سامحينى وانا هعمل المستحيل علشان ارضيكى واخليكى تنسى..أمسك يدها قبلها مرات متتاليه..

انا بحبك يا مليكه..وبعترف انى غلطت فى حقك واتسرعت فى اللى عملته معاكى..

مليكه:بغصه مريره..مينفعش..والله ماينفع..صمتت قليلا وابتعدت بعيونها عنه وهمست بألم..انت مش عارف انا حاسه بأيه..نظرت له ببراءه..انت تقدر تسامحنى لو انا اغتصبتك..

نظر لها بعيون متسعه مزهوله من كلماتها العفويه التى اطلقتها على سمعه..ووببتسامه متسعه ونظره عابثه خبيثه همس..

ادم:جربى تغتصبينى كده وانا هسامحك حالا..

التصق بها اكثر..انا اتمنى اصلا يا مليكتى..

اتسعت عيونها على أخرهم وبغيظ وغضب تحدثت..

مليكه:احترم نفسك بقى وابعد عنى..

انت ايه يا اخى مبتخفش من ربنا..

امسكت ياقه قميصه وهزته منها بعنف واكملت بغضب طفولى..

انا مش هسامحك..ومش هعمل زيك واغتصبك..

انا هبعد عنك واتجوز اكرم وامحيك من ذاكرتى خااالص..

بشرار..نظر هو لها قليلا..

دفعته هى بكل قوتها بعيدا عنها وهمت بالسير من امامه..

لكن؟!!..شهقت بعنف حين انتشالها داخل حضنه رافعها عن الارض وهمس امام شفاتيها بأمر..

ادم:لما تبقى مع جوزك مينفعش تجيبى سيره راجل تانى على لسانك..ابتسم بصتناع..مفهوم يا مدام ادم الصاوى..

نهى جملته وبعشق وشوقا جارف التقت شفاتيها بقبله عنيفه متمكنه لأقصى درجه..

كادت ان تنسى نفسها وتتجاوب معه قلبا وقالبا..

لكنها فاقت سريعا..وبكل قوتها دفعته بعيدا عنها..

وتحدثت بانفاس لاهثه بعلو صوتها..

مليكه:احترم نفسك بقى يا اخى..انت ايييييه شيطان..

انا مش مراتك علشان تفضل تلمسنى كده كل شويه..

نظر لها ببتسامه بارده وهم بالرد عليها..

لكن صوت اكرام العالى جدا بأسمه جعل ابتسامته تختفى ويحل مكانها الغضب الشديد..

اكرم:بعلو صوته..انا عايز مراتى يا ادم يا صاوى..

لو راجل اخرج واجهنى يلى بتتحامى فى رجلتك..

بخطوات شبه راكضه..اتجه ادم للخارج..

وخلفه مليكه تركض بكل سرعتها بجسد يرتجف من شده قلقها وفزعها تحاول الوصول له..

هبط هو الدرج سريعا واتجه نحو الخارج وتحدث بأمر بعلو صوته موجه حديثه لحرسه..

ادم:سبوووه..

ركض نحوه اكرم..ونشب بينهم عراك حاد..

كل منهم يضرب الأخر بعنف..

اكرم:بغضب..انت ايه حيوان..لكمه..معندكش نخوه..لكمه..

مش كفايه اللى عملته فيها..لكمه..

ادم:وانت مال امك..لكمه..انا جوزها يله..لكمه..مليكه مراتى وهتفضل مراتى غصب عن عين امك..لكمه..

انفد بجلدك بدل ما اخلص عليك..اكثر من لكمه..

مليكه:تبكى وتصرخ برجاء..كفايه..حرام عليك يا ادم..

بقوه وعنف حاد..يضربون بعضهم..

كادت هى ان تفقد وعيها من شده رعبها وفزعها..

ولكن!؟؟..خبطه عصى قويه..وصوت صارم قوى تحدث من خلفها جعلها تلتفت سريعا تنظر بلهفه لمصدر الصوت..

فريده:بأمر..ادم..كفااااايه..

على الفور..نفذ ادم الامر..وابتعد عن اكرم الممد أرضا غارقا بدمائه..

هب واقفا ونظر لها بأسف وتحدث بأحترام..

ادم:انا اسف يا امى..ازعجتك..

اتسعت اعين مليكه بزهول من طريقه حديثه مع تلك المرأه..

وببريق امل بعيونها اقتربت منها وامسكت يدها وتحدثت ببكاء حاد ورجاء..

مليكه:ارجوكى خليه يسبنى انا وخطيبى نمشى..

بكت بنحيب اكبر..ارجوكى خليه يبعد عننا وكفايه لحد كده..

فريده:بستغراب..خطيبك؟؟!!..نظرت لأكرم الذى يجاهد حتى يقف واشارت عليه باحدى اصابعها..دا خطيبك!؟؟..

مليكه:ايوه..اشارت على فستانها..وانهارده كان فرحنا بس ابنك خطفنى..

فريده:ببتسامه مصتنعه..وانتى كنتى هتتجوزيه كمان!!؟؟..

صمتت لوهله واكملت بسخريه..امممم..وهتعرفى تعدلى بين زوجين؟؟!..

مليكه:بعدم فهم..قصدك ايه؟!..

فريده:ببرود..قصدى انك مرات ابنى..نظرت لعيونها بعمق..

مرات ادم الصاوى..

مليكه:؟!!..


رايكم وتوقعتكم..

دمتم بألف خير احلى قمرات..

وفضلا تفاعل قوى ميقلش عن 2000كومنت لان زى ما بقول تفاعلكم وجهت الجروب يابنات..

واستغفرو لعلها ساعه استجابه..

البارت التالت..

..جبروت..

بزهول..تتنقل مليكه بنظرها بين ادم ووالدته..

وبعدم فهم وعدم تصديق تحدثت..

مليكه:مراته؟؟!!..نظرت لادم..مراتك ازاى؟؟..وامتى؟؟..

اخذ ادم نفس عميق ورفع يده يمسح شفاتيه من الدماء وتحدث ببرود حاد..

ادم:ايوه مراتى..ابتسم بغرور ونظر لاكرم واكمل..

وشرعى كمان..

مليكه:بغضب..انت كداااااب..

فريده:بنفاذ صبر..وريها يا ادم القسيمه..

اقترب منها بخطوات بطيئه واخرج من جيب سرواله ورقه واعطاها لها واقترب تجاه والدته وامسك يدها وسار بها لاقرب مقعد اجلسها وجلس بجوارها واضعا قدم فوق الاخرى..

بأصابعه مرتعشه..بل بجسد ينتفض بعنف..

فتحت مليكه الورقه لتتسع عيونها حين وجدت صوره لها وصوره لأدم بأول الورقه..

بدموع منهمره بغزاره بدات تقرأ الوقه حتى وصلت لأمضتها..

اتسعت عيونها بزهول مقارب للجنون وبصراخ تحدثت..

مليكه:انت حيووووووان..

ادم:بجمود..هعقبك على غلطك دا بعدين..ابتسم بستفزاز..

ها..صورتك دى وامضتك ورقم بطاقتك ولا لاء..

مليكه:بندم..انا كنت واثقه فيك ومخونتكش وامنتك..

أقتربت منه وامسكت ياقه قميصه تهزه منها بعنف..

معرفش انك حقير اوى كده..

هب واقفا وامسك يدها وتحدث بغضب عارم من اسفل اسنانه..

ادم:مطلعيش اوحش ما فيا يا ملك..انا لحد دلوقتى عمرى ما مديت ايدى على بنت..

مليكه:بصراخ..امال اللى عملته فيا كان ايه يا حيوان..

لكمته بصدره بكل قوتها..انت مش بس مديت ايدك..

دا انت اغتصبتنى كلى..

ابتلعت ريقها بصعوبه وهبطت دموعها بنحيب اكبر..

استغليت هبلى وسزاجتى لصلحك ضدى..

اقترب اكرم منها خطوه وتحدث بتاكيد..

اكرم:مليكه..اهدى ارجوكى..نظر لادم بشجاعه..

انا مستحيل اسيبك تفضلى هنا غصب عنك وامشى..

ادم:بتحذير..احسنلك تمشى..ومتحاولش تنطق اسم مراتى تانى على لسانك بدل ما ادفنك مكانك..نظر لمليكه..

مليكه عاقله وهتفضل فى بيت جوزها..

مسحت دموعها بعنف..وابتسمت بصتناع..وبلحظه كانت مزقت الورقه التى بيدها اكثر من مره والقتها بوجهه وتحدثت بعلو صوتها..

مليكه:طلقنى..انا مش هعيش معاك ولا لحظه واحده..

ومش هتقدر تغصبنى انى افضل على زمتك..

فريده:ببرود..ومين قالك ان ادم الصاوى يقبل انه يجبر واحده على حاجه..نظرت لها بتمعن..زى ما انا متأكده وواثقه ان ابنى مغتصبكيش بالاجبار..

اغمضت مليكه عيونها بعنف وبصعوبه تحدث من بين شهقتها..

مليكه:عندك حق..انا اللى غلطت..فى حق نفسى..

ودلوقتى هصلح غلطى دا..نظرت لادم بعيون متوسله..

ارجوك طلقنى..انا لو فضلت معاك بالغصب هموت نفسى وانا مش عايزه اعمل كده..بكت بنحيب اكبر..بحلفك بأى حاجه حلوه كانت بنا فى يوم..صمتت قليلا تحاول السيطره بكائها..

ومن ثم نظرت لعيناه بعمق وهمست بوهن..

ادم..لو ليا ذره حب واحده فى قلبك طلقنى..

ينظر لها بجمود..وملامح خاليه من اى تعبير..

ساد الصمت بالمكان يقطعه فقط شهقات مليكه التى تدمى القلوب..

ينظر ادم لها بقلب يعتصر الما وندما..

وبخطوات بطئيه مجهده..اقترب منها وامسك وجهها بين يديه..يمسح دموعها بأصابعه بحنان بالغ..

وبتعقل وجديه تحدث..

ادم:انا عارف ان اللى عملته معاكى غلط..

بس انتى اللى دفعتينى للغلط دا..تنهد بصوتا مسموع..

وانا مش هصلح الغلط بغلط اكبر..مش هغصبك يا مليكه انك تفضلى مراتى..وهديكى حريتك..وهستناكى ترجعيلى بأراتك ونبدا من جديد..

اقترب بوجهه منها اكثر..ولازم تعرفى انى مش بس بحبك..

تأمل ملامحها بهيام حتى توقف بنظره على شفاتيها..

انا بعشقك..نهى جملته وبشوقا جارف..التقط شفاتيها بقبله عميقه متمكه لأقصى درجه..

وهى فقط تبكى بصمت وانفاس مسلوبه سرقها هو بقبلته العاشقه لها..

صوت خبط والدته بالعصى..جعله يبتعد عنها على مضض..

وبغصه مريره تحدث..انتى طالق يا ملك..

ابتعدت هى خطوه للخلف ونظرت له بدموع اغرقت وجهها وقلبا ينزف الما..

وبصوتا مهزوز مرتعش تحدثت..

مليكه:اوعى تستنانى..انا مستحيل ارجعلك يا ادم..

نهت جملتها ونظرت لوالدته بأسف..

واقتربت من اكرم وهمت بالحديث..

قطعها اكرم ببتسامه مطمئنه..

اكرم:هستنى يا مليكه..هستنى لحد ما عدتك تخلص..

من بين كم دموعها ابتسمت له بمتنان..

وسارت معه للخارج..

تاركه قلبا يحترق ويبكى بنحيب من شده المه وشوقه لها الذى بدا يزداد قبل ان تغيب عن عيناه..

واخيرا خرجت من عرين ادم الصاوى..

لمحها والدها الواقف بالخارج..فركض تجاهها سريعا وجذبها داخل حضنه..

لم تبادله حضنه هذا..

فقط صامته..جامده..تنظر للفراغ بشرود..

أمسك والدها يدها يحثها على السير..

كالأله سارت نحو السياره وصعدت بالخلف..

نظر محمد لاكرم وتحدث باحراج..

محمد:والله ما عارف اقولك ايه يا ابنى..والله الحرس منعونى ادخل خالص..

اكرم:متقولش حاجه يا عمى..بس بعد اذنك تسوق انت لان شكل ايدى فيها شرخ و مش هقدر..

محمد:عنيا حاضر يا ابنى..

صعد محمد بمكان السائق وبجواره صعد اكرم..

بدات السياره تتحرك..فستندت مليكه على الزجاج تنظر للفيلا بعيون تحمل الكثير..ولكن القلب يحمل اكثر..

واستعادت بعض من ذكرايتها مع حبها الأول ادم الصاوى..

..فلاش باااااااااااااك..

بدلع واغراء..

تدوى ضحكتها..وتتحدث بصعوبه من شده ضحكها الهستيرى..

مليكه:انت معقد اوى يا ادم..فكها شويه..ضحكت بقوه..

عليك عفريت اسمه عيب..وميصحش..

خليك فرش كده يا اخى متكلكعهاش..

ادم:بغضب..يا مليكه وطى صوتك..مينفعش صوت ضحكتك دى..حبيبتى انتى بنت والبنت جمالها فى حيائها..

نظر لثيابها بأسف..لبسك دا مينفعش خالص يا حبيبتى..

مليكه:بعبوس..لا بقى انت فعلا معقد..انا قاعده معاك فى البيت ومحدش معانا يعنى اضحك براحتى..ولبسى هلبس فوقه البالتو وانا ماشيه..

حرك ادم راسه بيأس وتحدث بهدوء عكس كم غضبه..

ادم:انا لحد دلوقتى مش مصدق انك عندى فى البيت اصلا..

مليكه:بحب..مقدرتش اعرف انك تعبان ومجيش اطمن عليك..وبعدين انا مكنتش هاجى لو انا مش واثقه فيك..

ادم:بغضب..غلط..ثقتك فيا او فى اى حد غلط واكبر غلط كمان..لازم تخافى على نفسك اكتر من كده..تصرفاتك دى هتوديكى فى نصيبه..صمت قليلا واغمض عينه بعنف وتحدث بغضب اكبر..انا شاب ومش معصوم من الخطأ..

لما حبيبتى تجيلى لحد البيت عندى وانا لوحدى وتقلع البالتو اللى لابسه وتفضل بفستان احمر قصير ويجنن عليها كده يبقى غصب عنى ممكن اضعف وازعلك منى باللى هعمله..

نظرت له مليكه بعيون تلتمع بالدمع..فصمت هو لثوانى يحاول السيطره على غضبه وتحدث بهدوء..

مليكه..انا عايز اتجوزك..بس مش هينفع طول ما لبسك وتفكيرك كده..لازم كل دا يتغير..سبينى اساعدك..

مليكه:بحب..انا كمان عايزه اتجوزك يا ادم..بس انا مبسوطه كده..واللى بيحب حد بيحبه زى ما هو..ومدام مبعملش حاجه غلط يبقى خلاص..

ادم:بجنون..مبتعمليش ايه؟؟!!..انت كل حاجه بتعمليها غلط..

واللى بيحب حد بيشوف ايه اللى يريحه ويعمله..نظر لها باسف..لكن واضح ان انتى اللى مش بتحبينى ولا عايزانا نتجوز..

نظرت له بزهول وتحدثت بغضب طفولى..

مليكه:انا مش عايزه اتجوزك يا ادم..نظرت له بوعيد..طيب انا هرويك انا عايزه اتجوزك ولا لاء..

هبت واقفه تبحث هنا وهناك على شيئا ما وعادت جلست بجواره ممسكه بورقه وقلم ودونت أسمها ورقم بطاقتها وأحضرت كاميرته الخاصه والتقطت صوره لها بمفردها خرجت من الكاميرا فى الحال..

ومن ثم التقطت صوره له..وامسكت الورقه والصورتين اعطتهم له وتحدثت بعتاب..اتفضل علشان تعرف انى على اتم الاستعداد انى اتجوزك وانت اللى بتتلكك بلبسى وطريقتى يا ادم باشا..

ادم:بغضب اكبر..يابنتى انتى ايييييه..دماغك دى اييييه..

انتى هتضيعى نفسك بطريقه تفكيرك دى وهترجعى تندمى..

لكمته بعنف بكتفه وهبت واقفه وجذبت البالتو الخاص بها ارتدته على عجل وتحدثت ببكاء..

مليكه:لما دماغى وطريقه تفكيرى مش عجباك حبتنى ليه..نهت جملتها وركضت للخارج وصوت شهقاتها تتعالى..

نظر هو للورقه المدون عليها امضتها ولصورهم وأمسكم بين يديه وتحدث باصرار..

ادم:انا وراكى لحد ما تتغيرى يا مليكه بمزاجك..التمعت عيناه بشرار..او غصب عنك..

نهايه الفلاش باااااااااااك..

دمعه حارقه هبطت على وجناتيها مسحتها سريعا وهمست لنفسها بغصه مريره..

مليكه:ندمت..اشد الندم..كنت لازم اكون حريصه عن كده..

اخذت نفس عميق واكملت بأصرار..اللى عملته معايا فوقنى يا ادم وقوانى..وهبقى مليكه جديده وهتشوف..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

..ادم..

ضائع..تائه..قلبه يبكى..

بل يصرخ..ولكن ملامحه جامده..صلبه..

وبتاكيد همس..

ادم:هترجعلك..مليكه هترجعلك يا ادم..ولو مرجعتش..

انا هعرف ازاى ارجعها..

رايكم وتوقعتكم..

دمتم بالف خير احلى قمرات..

وفضلا تفاعل قوى علشان استمر في تنزيل الفصول يا بنات..

واستغفرو لعلها ساعه استجابه..

البارت الرابع..

..بعد مرور عده اشهر..

مليكه..

أصبحت أمرأه مختلفه على الأطلاق..

أمرأه عامله مجتهده والأكثر من ذلك..اصبحت ملتزمه..

ما تعرضت له ليس ابدا بهين..

صفعت بكل عنف من أحب الاشخاص لقلبها..

صفعه ردت لها عقلها..

افاقتها على حقيقه كانت تتجاهلها عن قصد..

حقيقه انها انثى..لابد وحتما ان تتميز بالاخلاق الحسنه والحياء والاحترام لذاتها قبل احترام حتى غيرها..

ولكن؟؟!!..رغم كل هذا..لم يكف قلبها عن عشق من صفعها وجرح قلبها بكل قسوه..

صراع بداخلها..قلبها يلح عليها بشده ان تذهب اليه وتبدأ صفحه جديده معه..

وعقلها يمنعها..ويذكرها انها خسرت طفلها وكادت ان تفقد حياتها بعد فعلته معها..

وسؤال واحد فقط اصبح يتردد بعقلها بستمرار دون توقف ولم تستطيع الحصول على أجابه حتى الان..

من منهم وقع ضحيه عشق؟؟؟..

هى..ادم..أكرم..

دعونا نرى..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

..أدم..

كعادته..يجلس بأحدى سياراته الذى اشتراها خصيصا لمراقبتها بها..

يقف بالقرب من منزلها يتوق شوقا لرؤيتها..

يظل لساعات طويله دون ملل كى يلمحها فقط..

أشتاقها حد الجنون..

حضنها..عيونها.. شفاتيها..هبلها..عفويتها..برائتها..حديثها..رائحتها..

وحتى بكائها الطفولى..

عاشق هو لها حتى النخاع..ويحترق شوقا لكل ذره بها..

عيناه على بابا منزلها ينتظر طلتها على احر من الجمر..

وبشوقا جارف همس بسره..

ادم:واحشتينى يا ملك..اغمض عيناه يستشعر لمستها وتنهد بصوتا مسموع..مشتقلك بجنون..

تحسس خاتم يده المدون عليه اسمها بعشق شديد وبندم اكمل..عارف انى فى لحظه غضب جرحت قلبك اوى..

جز على اسنانه ولكم المقود بكل قوته..وخسرت ابننا..

بس انا مكنتش ناوى اعمل كده..استند برأسه على المقود يحاول التحكم بدموعه حين تذكر اليوم الذى جرحها به..

..فلاش باااااااااااك..

ادم..

بسرعه مجنونه..

يقود سيارته حتى لا تلحق هى به..

مليكه..

تسرع بسيارته حتى تصل اليه..

كاد ان يصتدم بسيارته اكثر من مره..

لكنه تفادهم بمهاره..بل وكان كالدرع الحامى لها حتى لا تفتعل هى الاخرى حادث سير..

حتى وصل الى منزله..

اوقف السياره فجأه صادرا صوت أحتكاك وغبار قوى للغايه..

وبعنف..نزل من السياره صافعا الباب خلفه بكل قوته وسار نحو سيارتها بخطوات شبه راكضه وخبط بيده على شباك سيارتها بعنف كاد ان يكسره..

ففتحته هى سريعا وتحدثت بغضب عارم..

مليكه:ايييييه..انت لدرجاتى شايفنى غلطانه علشان تثور عليا اوى كده؟!..

اخذ نفس عميق يحاول السيطره على كم غضبه وبتحذير همس لها من اسفل اسنانه..

ادم:روحى يا مليكه..وسبينى لوحدى دلوقتى احسنلك واحسنلى..

نهى جملته وسار لداخل المنزل..

مليكه:بغيظ..مش هروح يا ادم..صفت سيارتها بجانب الطريق وهبطت من السياره وركضت خلفه للداخل وهى تتحدث بغضب طفولى بعلو صوتها..

احنا لازم نتكلم..انا مش فاهمه ايه سبب غضبك اوى كده..

صمتت للحظه واكملت بستفزاز..انا كل سنه بطلع الرحله دى مع اصحابى وبكون ساعات لوحدى معاهم كمان لكن المرادى هتطلع معايا واحده صحبتى..يبقى فين المشكله بس يا ادم..

كان يصعد الدرج ولم يبالى بحديثها..

ولكن جملتها الاخيره جعلته بسرعه البرق يلتفت لها..

بل قفز من اعلى السلم ووقف امامها ومال بوجهه عليها حتى اصبح انفهما متلمسان وتحدث بهدوء ما قبل العاصفه..

ادم:بتطلعى رحله تخيم فى الصحرا بالاسبوع او اكتر مع شباب لوحدك؟؟؟!!..

مليكه:بلا مبالاه..ايوه..نظرت له بكبرياء..انا بعرف احافظ على نفسى كويس اوى وواثقه فى الشباب اللى بطلع معاهم لانهم كلهم اصحابى..

نظر لها بعيون شديده الاحمرار تدل على غضبه العارم..

والتفت موليها ظهره واضعا يده على جبهته يلتقط انفاسه بصعوبه كمحاوله منه للسيطره على انفعاله..

لفت هى حوله ووقفت امامه وتحدثت بعبوس..

بدل ما انت زهقان عليا اوى كده اطلع معايا ومتسبنيش لوحدى..

غضبها وطريقتها الطفوليه هدأو من وتيره غضبه قليلا..

اخذ نفس عميق واقترب منها امسك يدها وسار بها لاقرب مقعد اجلسها وجلس امامها وتحدث بتعقل..

ادم:مليكه ياااااا حبيبتى..تصرفاتك دى غلط..وكده بتحطى نفسك فى موضوع شبهات انتى فى غنى عنها..

مينفعش بنوته زيك تبقى لوحدها فى وسط مجموعه شباب فى حته لو اتقتل فيها قتيل محدش هيدرى بيه..

واللى انتى واثقه فيهم دول ممكن جدا يضعفو لحظه شيطان و؟؟!!..

قطعته هى سريعا بثقه عمياء..

مليكه:لا لا يا ادم..اطمن..دول يحمونى بروحهم..انا واثقه فيهم..حتى كمان حسام صحبك طالع معانا..

نظرت له بعتاب.. علشان هو مرتبط بنهال صحبتى اللى طالعه معايا..

حرك رأسه بيأس من تفكيرها واصرارها على موقفها الخطأ..

وهب واقفا..وبكل ما يحمل من غضب ضرب بقدمه الطاوله التى امامه اسقطها ارضا تحطمت لأشلاء..

وبعلو صوته تحدث..

ادم:انتى ايييييييه..عايزه توصلى لأيه..اقترب منها وامسك ذراعيها وهزها بعنف..حسام وصحبتك اللى بتقولى عليها دى متجوزين عرفى وطلعين يقضو يومين مع بعض..

اتسعت عيونها بزهول وحركت راسها بالنفى سريعا وتحدثت ببكاء..

مليكه:لا طبعا مستحيل اصدقك..نهال محترمه متعملش كده..

ابتسم لها بصتناع وتحدث بتاكيد..

ادم:لا صدقى..واقولك اللى ابشع من كده..انا اتراهنت عليكى مع حسام انك زى صحبتك دى بسبب مشيك معاها وسهرك وصحبيتك للشباب..

تنظر له بزهول مقارب للجنون وببكاء حاد همست..

مليكه:اترهنت عليا يا ادم؟؟!!..

ابتعد عنها واعتدل واقفا وتحدث بغصه مريره..

ادم:للاسف..اترهنت عليكى..بس خسرت الرهان..اغمض عينه بعنف وفتحهم مره اخرى ونظر لها وهمس بعشق..لما حبيتك..

وعرفت انك غيرها..وبسبب استهتارك وطريقتك الغلط انا حكمت عليكى بالظهار وفكرتك واحده شمال..اقترب منها وامسك وجهها بين يديه..بس لما قربت منك وعرفتك على حقيقتك طلعتى انقى واطهر واحده عرفتها فى حياتى..

نظر لها بعيون راجيه..وعلشان كده لازم تتغيرى..انا بحبك يا مليكه ومش عايز اخسرك..واللى بتعمليه دا هيخسرنا بعض..

نظر لثيابها نظره خاطفه واكمل بعتاب..دا فستان تخرجى بيه..انا مش قولتلك بلاش تلبسى قصير بالشكل دا تانى..

ليه بتحاولى تخرجى اوحش ما فيا يا مليكه..

بعدت يده عن وجهها ومسحت دموعها بعنف وتحدث بغضب عارم..

مليكه:اسمع يا ادم..انت عايز تشكلنى على مزاجك..وتمنعنى من اصحابى وكمان تشككنى فيهم وتسوء سمعه صحبتى علشان مفكر ان كل الناس زيك..نظرت له بشمئزاز..بتعمل رهان على البنات..ضحكت بسخريه..وطبعا كل عمايلك دى علشان انت خسرت الرهان وعرفت انى مش شمال زى ما قولت عليا..

نظرت لعيناه بتمعن..والرحله هطلعها..ومن اللحظه دى انت بره حياتى..

نهت حديثها وهمت بالسير من امامه..

لكن؟!..يده القويه التى التفت حول خصرها وجذبتها لداخل حضنه ظهرها مقابل صدره ولصقها به بشده..

جعلتها تشهق بعنف وتتحدث بغيظ من اسفل اسنانها..

ابعد ايدك عنى يا قذر..

لف يده الاخرى حولها وسيطر على حركتها الهستيريه بين يديه ومال على أذنها وهمس بغضب عارم..

ادم:بتنهى علقتك بيا يا مليكه..

مليكه:بتأكيد..ايوه..انا مش عايزه اعرف واحد قذر زيك..

ادم:انا قذر..اممممم..دفن وجهه بعنقها يقبله بنهم وقليل من العنف..لتأن هى بألم بين يديه وينتفض جسدها بشده وبضعف همست..

مليكه:ادم..ابعد..

من بين وابل قبلاته همس بأنفاس لاهثه تلفح بشرتها..

ادم:مش هبعد يا مليكه..اللى بنا مينتهيش بكلمه..

عدل وضعها داخل حضنه جعلها تنظر له وبعيون تشتعل بغضب ورغبه حارقه همس امام شفاتيها..اللى بنا اكبر من كده بكتير..وهيخلينى اعلمك بطرقتى انك متثقيش فى مخلوق..

اقترب بوجهه منها اكثر..حتى انا..نهى جملته وألتقط شفاتيها بقبله مجنونه..ورفعها بين يديه وسار بها لاعلى ولم يفصل قبلتهم انش واحد..

تحاول هى ابعاده عنها..

ولكن محكم هو سيطرته عليها..

ولأقرب غرفه..خطى بها للداخل غالق الباب خلفه..

وبصعوبه ابتعد عن شفاتيها وهبط لعنقها يلثمه بعمق تاركا صك ملكيته عليه..

تضربه هى بقبضتها الصغيره وتتحدث بصدمه وعدم تصديق..

مليكه:ادم..ابعد..انت اتجننت..

بجنون..يوزع قبلاته المحمومه على كافه وجهها وعنقها..

ويده تجرأت اكثر وبدأت تبعد عنها فستانها وبانفاس لاهثه همس..

ادم:ايوه مجنون..انتى جننتينى فعلا يا مليكه..سحبها لداخل الغرفه ودفعها على السرير وهو فوقها وامسك يدها الاثنين ثبتهم فوق رأسها بيد واحده ويده الأخره تبعد عنها وعنه ثيابهم بسرعه مجنونه..وبصراخ اكمل..انتى اللى دفعتينى لكده..

مليكه:بنحيب..لا..ادم..انت مش هتعمل فيا كده..مال عليها وبدموع منهمره تهبط على وجهها هى همس..

ادم:هعمل كده يا مليكه..احسن ما غيرى هو اللى يعمل كده..

وضع جبهته على جبهتها..انا اولى بيكى..نهى جملته وبكل ما يحمل من عشق لها..سحبها لعالمه الخاص..

قومته هى بكل قوتها..

ولكن؟؟!!..شده عشقه لها اخفت قوتها هذه وتناست كل شئ واكتفت بحضنه وتجاوبت معه قلبا وقالبا..

..نهايه الفلاش باااااااااااااك..

فاق من شروده حين انتبه لسياره اكرم التى وقفت امام منزلها..

جز على اسنانه بغيظ وسب بداخله اكثر من مره..

هبط اكرم من سيارته وخطى لداخل منزلها..

ضرب الجرس وانتظر لحظات لتفتح له احدى العاملين..

العامله:باحترام..اتفضل يا دكتور اكرم..

اكرم:بتسائل..مليكه موجوده..

العامله:ايوه موجوده..اتفضل استريح على ما ابلغها بوجودك..

سارت العامله للداخل وخبط على باب غرفه مليكه..

مليكه:ادخلى يا داده سعاد..

سعاد:بحب..مليكه يا بنتى دكتور اكرم مستنيكى بره..

مليكه:طيب قوليله جايه حالا ياداده من فضلك..

هبت واقفه وارتدت فستان محتشم لا يظهر من جسدها اى شئ ولفت حجابها ونظرت لهيئتها الجديده ببتسامه رضا واتجهت للخارج..

لمحها اكرم..هب واقفا وابتسم لها بحب وتحدث بقلق..

اكرم:مليكه..انتى كويسه..

جلست هى واشارت له ان يجلس وتحدثت بهدوءها المعتاد..

مليكه:الحمد لله كويسه..

اكرم:بستغراب..طيب مبترديش على التليفون ليه..

تنهدت هى بصوتا مسموع ونظرت له بمتنان وتحدثت بتعقل..

مليكه:اكرم..اولا انا مديونالك بالشكر..وبجد مش عارفه اشكرك ازاى على وقفتك جنبى..انت راجل بمعنى الكلمه..

التمعت عيونها بالدموع..وعلشان كده انا راجعت نفسى فى حكايه جوازنا..صمتت قليلا وخفضت عيونها واكملت بخجل واحراج شديد..

انا مش هقدر اخدعك يا اكرم..انت متستهلش منى كده..

اتجوزك وابقى معاك بجسمى وقلبى وعقلى وتفكيرى مع راجل غيرك..نظرت له..انت تستاهل واحد تعشقك وتعيش ليك انت لوحدك..بكت..وانا مش الوحده دى..انا اسفه مش هقدر..

يا الله..لم تكن قلوبنا بأيدينا..يعشقها هو بكل كيانه وهى قلبها يعشق غيره..

وببتسامه عاشقه تحدث. 

اكرم:كل مره بقيتى تكبرى فى نظرى اكتر يا مليكه..

وصراحتك ليا دلوقتى تخلينى اتمسك بيكى اكتر..

نظرت له بزهول..فاكمل هو بتأكيد..بما انك مش هتقدرى تحبى غير ادم ولا هتقدرى تسامحى وترجعيلو فخلينى على الأقل اساعدك لأن هو شكله كده مش هيسيبك غير الا لما ترجعو لبعض..

مليكه:بأسف..مش هينفع..انا وهو مستحيل نرجع..

اكرم:مستحيل عندك انتى..لكن اللى قاعد فى العربيه تحت بيتك مش مستحيل عنده..

مليكه:بتوتر ملحوظ..يقعد زى ما يقعد بكره يمل ويزهق ومش هيجى تانى..

اكرم:طول ما انتى لوحدك هيفضل يجى..ومش هييأس..

لكن لو اتجوزتى..هتبعديه عنك وتقطعى الأمل اللى فضله..

مليكه:بعدم فهم..قصدك ايه يا اكرم..انا قولتلك انى مش هقدر اكون لك زوجه..

اكرم:بتنهيده..هتجوزك جواز على ورق لفتره يا مليكه..هحميكى بيه من ادم علشان يبعد عنك..وبعد كده لو حبيتى نكمل انا هكون اسعد واحد فى الدنيا..

محبتيش او مقدرتيش..هننفصل بهدوء لكن تاكدى انى دايما هبقى فى ضهرك يا مليكه..

نظرت مليكه له بعيون تائه..ضائعه..مشتته..

وببكاء همست..

مليكه:؟؟؟!!!..


رأيكم وتوقعتكم..

دمتم بالف خير احلى قمرات..

وفضلا التفاعل ميقلش عن 1000كومنت لو زاد خير وبركه🤗..

واستغفرو لعلها ساعه استجابه..

البارت الخامس..

..بعد مرور بعض الوقت..

مليكه..

جالسه بغرفتها كعادتها..

منشغله باللاب توب امامها..

فقد أصبحت سيده اعمال ذات مكانه مرموقه..

رغم انها مبتدأه حديثا بعملها التى طالما حلمت به..

افتتحت قاعه مناسبات شامله كافه شئ..

وخصصت جزء منها للأفراح الاسلامى..

تشرف على كافه شئ بنفسها..

تهرب بعملها من اشتياقها لحب عمرها..

لا تنكر ان جرحه لها هو السبب وراء شخصيتها القويه الملتزمه الان..

وكم تود ان تعطيه فرصه ثانيه وتعود لحضنه التى تعلم انه بنتظرها وسيظل ينتظرها بكل شوقا وترحاب..

ولكن؟!..كبريائها وكرمتها وخجلها ايضا من أفعالها السابقه تمنعها من مسامحته..

بدموع..

رفعت يدها وامسكت سلسال حول رقبتها تتحسسها بشرود..

سلسال من الألماظ الخالص مدون عليه..أدم Loveمليكه..

اغمضت عيونها بعنف لتهبط دموعها بغزاره حين تذكرت احدى لحظاتهم سويا..

..فلاش باااااااااااااااك..

..ادم..

سيجن..سيفقد عقله لا محاله..

من افعال من عشقها قلبه..

بخطوات شبه راكضه..

خطى لداخل حمام السباحه يبحث عنها هنا وهناك..

حتى وقعت عيناه عليها..تقف على حافه الحمام تستعد لخلع البورنس الخاص بها..

بعلو صوته نادى عليها..

ادم:ملييييييكه..بفرحه طفوليه ركضت نحوه سريعا وامسكت يده تسحبه معها للداخل وتتحدث بفرحه عارمه..

مليكه:ادم..عااااااا مبسوطه اوى انك جيت..يله تعالى علشان ننزل الميه سوا..

دون النطق بحرف واحد..سار معها نحو احدى الغرف المخصصه لتغير الملابس ادخلها وأمسك الباب وتحدث بامر..

ادم:5دقايق تلبسى هدوك وتخرجى..

همت هى بالاعتراض..فنظر هو لها نظره اخرستها واكمل بتحذير..لو 5دقايق خلصو هدخل بنفسى البسك..

نهى جملته واغلق الباب بعنف..

نفخت هى بضيق..وضربت الأرض بقدمها اكثر من مره وتحدثت بغيظ وغضب شديد..

مليكه:اووووف..حتى السباحه عايز تمنعنى منها..

ادم:بتحذير..4دقايق..

على مضض..بدات ترتدى ثيابها التى لم تكن سوا فستان وردى يصل لكاحليها بحملات رفيعه للغايه وفتحه صدر واسعه..

مشطت شعرها سريعا واتجهت لخارج الغرفه وقفت امامه تنظر له بعبوس..

بادلها هو النظره باخرى مشتعله من شده غضبه وبهدوء ما قبل العاصفه تحدث..

هو دا الفستان الطويل اللى قولتيلى عليه؟؟!!..

دارت حول نفسها وتحدثت بتحذير..

مليكه:اوعى طول انه قصير..اشارت بيدها..بص طويل لاخر رجلى ازاى..

اقترب بوجهه منها بشده وتحدث ببتسامه مصتنعه من اسفل اسنانه همس..

ادم:انتى خبيتى رجلك وبينتى..نظر لصدرها وهم باكمال حديثه..

لكنها شهقت بعنف ورفعت يدها سريعا وضعتها على فمه وتحدثت بخجل..

مليكه:ادم اسكت..

بعد يدها عن فمه وخلع البليز الذى يرتديه والبسه لها وأغلقه عليها اخفى به جسدها جيدا..

ونظر لها ببتسامه رضا وتحدث برتياح..

ادم:ايوه كده بقيتى احلى بنوته..

مليكه:ببكاء مصتنع..بالبليز بتاعك كده بقيت بنوته..

سحبها خلفه وسار للخارج حتى وصل لسيارته..

فتح لها الباب واركبها واتجه لمقعد السائق وتحدث بغضب..

ادم:ينفع بنت تلبس مايوه وتنزل حمام السباحه مع كذا شاب؟؟!!..

مليكه:ببعض الخوف..دول اصح؟؟!!..

قطعت حديثها وانتفضت بفزع حين لكم المقود اكثر من مره بكل قوته وتحدث بعلو صوته..

ادم:متقوليش كلمه صحابى دى..نظر لها..وقولتلك ميت مره مافيش حاجه اسمها صحوبيه بين ولد وبنت..

صمت قليلا واكمل بأسف..انا رافض علاقتنا دى وبتحايل عليكى نتخطب رسمى علشان محدش يقول علينا كلمه متصحبين وانتى تقوليلى بكل سهوله دول اصحابى!!!!؟؟؟..

مليكه:بغضب طفولى..وانا بقى مش عايزه اتخطبلك..

نظر لها بصدمه..فبتسمت هى له بستحياء واكملت بعشق..

انا عايزه اتجوزك على طول..

ابتعد بنظره عنها وتحدث باسف..

ادم:مش هينفع نتجوز طول ما تفكيرك كده يا ملك..

نظر لها وجد عيونها بدات تلتمع بالدموع فامسك يدها وتحدث بهدوء..حبيبتى انا بحبك و خايف عليكى وعايز اغيرك للاحسن لانك مش وحشه فعلا..لكن افعالك بتدى انطباع عن سلوكك بالسوء..نظر لعيونها برجاء..

علشان خاطرى اسمعى كلامى وتاكدى انى مش هضرك..

بالعكس يا روحى انا مش عيزك تتضرى..

سحبت يدها من يده وتحدثت بعتاب..

مليكه:اممم..بتقولى مش هينفع نتجوز وكده مش عايز تضرنى..نظرت له بعبوس..امال لو هضرنى بقى هتعمل ايه..

اقترب منها اكثر..فترجعت هى للخلف وهمست بزهول..

ادم..انت هتعمل ايه؟!!..

غمز لها بعبث وابتسم بتساع وتحدث ببراءه مصتنعه..

ادم:متخفيش ياروحى مش هضرك دلوقتى..هفضل احاول معاكى واعمل المستحيل لحد ما اغيرك للاحسن..

مد يده بجيب البليزر..انا هجيب حاجه من جيب البليزر..

اخرج علبه أطيفه واعطها لها وتحدث بعشق..

كل سنه وانتى احلى حاجه حصلتلى فى حياتى يا ملكتى..

بفرحه طفوليه امسكت العلبه وفتحتها لتشهق بعنف حين وقعت عيونها على سلسال الماظ اكثر من رائع..

نظرت له بعتاب وضحكت وبكت بان واحد وتحدثت بفرحه عارمه..

مليكه:ادم..عيد ميلادى لسه اخر الشهر..

امسك يدها قبل باطنها بعمق وهمس بحب شديد.

ادم:ما انا عارف وقولت امهدلو واحده واحده..

أمسك السلسال وهمس ببتسامه..خلينى اشوفه عليكى..

بحماس..استدارت قليلا ورفعت شعرها..

اقترب هو منها ولفه حول هنقها واغلاقه باحكام وهمس بأذنها بعشق شديد..

مكتوب عليه..ادم بيحب ملك..التفت هى له بوجهها تنظر لعيناه بهيام..تأمل هو ملامحها وهمس بتاكيد..بحبك اوى..

أمسكت هى السلسال ورفعتها على شفاتيها قبلتها بعمق وهمست بعشق..

مليكه:وانا بموت فيك..نظرت للسلسال..مستحيل اقلعها من رقبتى تانى..

نهايه الفلاش باااااااااك..

فاقت من شرودها على يد والدتها تمسح دموعها بحنان بالغ..

وببكاء تحدثت..

هناء:يا بنتى دموعك دى بتوجع قلبى..حقك عليا يا ملك..

كلنا غلطانا فى حقك يا حبيبتى..بكت بنحيب..

انا وابوكى كنا لازم ناخد بالنا منك اكتر من كده..احتضنتها..لكن شده حبنا ليكى خلانا ندلعك بزياده ومنرفضش ليكى طلب ودا اكبر غلط..

مليكه:بتنهيده..كفايه عياط يا ماما..

هناء:برجاء..طيب كفايه انتى عذاب فى قلبك..

وقلب اكرم الغلبان اللى مستنى كلمه منك..

مليكه:باصرار..يا ماما مش هينفع..انا قولت لاكرم انى مستحيل اقبل عليه انى اتجوزه وقلبى مع غيره..

هناء:مش يمكن حب اكرم ليكى ينسيكى ادم واللى عمله فيكى..

مليكه:لا يا ماما..انا مش هصلح غلط بغلط اكبر..

هناء:افهم من كده انك هتدى فرصه تانيه لادم..

صمتت مليكه وابتعدت بنظرها عنها..فاكملت هناء..

هو اعترف وندم على غلطه معاكى ومستنى اشاره منك..

ربطت على ظهرها..فكرى كويس يا حبيبتى..

بس فكرى فى راحه قلبك من الحيره والعذاب اللى انتى فيه دا..

مليكه:بألم..بفكر فى حل يا ماما..وتعبت من كتر التفكير..

وهفوض امرى لله هو حسبى ونعمه الوكيل..

هناء:ونعمه بالله ربنا يريح قلبك يا حبيبتى..

قبل وجناتيها..انا هروح عند خالتك علشان تعبانه اوى واحتمال ابات عندها انهارده..

مليكه:سلميلى عليها على ما اجلها..

هبت هناء واقفه واتجهت نحو الباب وتحدثت بستعجال..

هناء:لو قدرتى تعالى وباتى معانا هتفرح اوى..

مليكه:لا مش هينفع عندى شغل كتير..

هناء:ربنا يوفقك ويريح قلبك يا حبيبتى..

نهت جملتها واغلقت الباب خلفها..

هبت مليكه واقفه واقتربت من المرأه تنظر لنفسها وهمست بتمنى..

مليكه:يارب ريح قلبى ودلنى على الصح..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

..بمنزل اكرم..

وفاء:برجاء..يا ابنى يا حبيبى شلها من دماغك بقى..البنت كتر خيرها طلعت صريحه معاك وقالتلك انها مترضاش تتجوزك وقلبها مع غيرك..والصراحه كبرت فى نظرى لما قالتلك كده..

اكرم:بغضب..يا ماما انا بعشقها..ومستحيل اسبها تروح من ايدى ولا ترجع لزفت اللى اسمه ادم دا..

وفاء:بنفاذ صبر..هتعمل ايه يعنى..افهم..هى بتحبه..لا دى بتعشقه..علشان كده صرحتك ورفضت حبك ليها..

امسكت وجهه بين يدها واكملت بتاكيد..انا واحده ست وعارفه يعنى ايه ست بتعشق راجل..يعنى عمرها ما هتتخيل نفسها فى حضن راجل غيره..ابعد عنها يا حبيبى وربنا يرزقك باللى تعشقك..

بعد اكرم يدها عن وجهه وهب واقفا وتحدث باصرار..

اكرم:انا هعرف ازاى امحى عشقه دا من قلبها..

نهى جملته واتجه نحو غرفته تاركا والدته تدعو له من صميم قلبها..

وفاء:ربنا يهديك يابنى..

داخل غرفته..امسك هاتفه يبحث به بلهفه وطلب احدى الارقام واخذ نفس عميق ووضع الهاتف على اذنه ينتظر الرد..

بصعوبه..ابتلع ريقه حين اتاه الرد وبتوتر تحدث..

اكرم:انا فاعل خير وعارف انكم المنافسين لرجل الاعمال ادم الصاوى..صمت قليلا..انا عندى معلومات عن نقطه ضعف ادم  هتخليكم تكسبو الصفقه بكتساح..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

..بشركه ادم..

على قدم وساق يعمل كلا من بالشركه..

خطى هو لداخل مكتبه بهيبته ورزانته المعتاده وتحدث بامر لسكرتيرته..

ادم:عملتى اللى قولتلك عليه..

ناردين:بحترام..كلو تمام يا ادم باشا..حجزت فى قاعه مليكه لاجتماعات الشركه لسنه قدام دون ذكر اسم معاليك زى ما سيادتك طلبت بالظبط..

ادم:اممم..تمام..انا هبقى معاكم فى اى الاجتماع عن طريق التليفون..

واى فرح او مناسبه لاى عامل فى الشركه توصى انها تتعمل فى قاعه مليكه..

ناردين:تمام يا فندم..تأمر بحاجه تانى..

ادم:لا..اتفضلى على مكتبك..

انتظر قليلا حتى اصبح بمفرده..

وبلهفه اخرج خط جديد ووضعه باحدى هواتفه وطلب احدى الارقام وانتظر الرد بشتياق وشوقا جارف..

مليكه:بقلب ينبض كالطبول..السلام عليكم..

ادم:بعشق..وعليكم السلام..تنهد بصوتا مسموع..ازيك يا ملك..

مليكه:بغضب مصتنع..تانى يا ادم..انت ايه اشتريت خطوط الشركات كلها..

ادم:بتاكيد..انا مش هبطل اطمن عليكى يا ملك..صمت قليلا واكمل بخبث..اعتبرينى صديق..

مليكه:بجديه..اسفه..مافيش صداقه بين ولد وبنت..وانا كالعاده مش هبطل اعملك بلوك..نهت جملتها واغلقت الهاتف بوجهه..

صفق هو بيده وضحك بعلو صوته بفرحه عارمه وتحدث برتياح..

ادم:اخيرا..قبل الخاتم المدون عليه اسمها بعمق وهمس بعشق..احلى مليكه دى ولا ايه..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

خيم الليل بستائره..

..صفعه..

اقوى واشد هذه المره..

جرحا اعمق سيدمى قلب احدهم بلا رحمه..

ادم..

من اشهر رجال الاعمال بالوطن العربى..

وهذا جعل له اعداء ومنافسين وطامعين بكثره..

واخيرا..استطاعو ان يصلو لنقطه ضعفه..

وهى..مليكه..

فمن خلالها فقط..سيحصلون على ما يريدون واكثر..

..انها الثانيه بعد منتصف الليل..

مليكه..

جالسه تقرأء وردها اليومى بخشوع حتى انتهت..

تنهدت بألم وهمست بسرها..

مليكه:يارب انك غفورا رحيم..يارب انا قلبى لسه متيم بعشق ادم..قدرنى انى اسامحه واديله فرصه تانيه..

صوت أنين مكتوم بالخارج لفت انتباهها..

بفزع ورعب..هبت واقفه واقتربت من باب غرفتها تستمع من خلفه لما يحدث بالخارج..

وبحرص شديد..فتحت الباب تنظر بعين واحده لتنصدم بأكثر من رجل ملثمين ممسكين بوالدها والعاملين بالمنزل يطلقون عليهم أعيره ناريه واحد تلو الأخر من مسدسات كاتمه للصوت..

أغلقت الباب مره أخرى بحرص اكبر وركضت سريعا بجسد ينتفض اخذت هاتفها..

 ذهبت نحو الفراندا وجلست اسفل طاوله مستديره تختفى وراء مفرشها..

ولم يسعفها تفكيرها غير بشخص واحد فقط..

هو حبيب قلبها وعمرها..بل اول حب بحياتها..ادم..

رفعت البلوك عنه وطلبت رقمه ووضعت الهاتف على اذنها تنتظر الرد بدموع منهمره..

..هو..

ممسك بهاتفه ينظر لصورتها بشتياق شديد..

انتفض فجأه جالسا حين رن الهاتف بيده ورأى أسم من تعذب قلبه وروحه ببعدها عنه..

بلهفه وشوقا جارف وضع الهاتف على أذنه وتحدث بصوتا جاهد لجعله طبيعيا..

ادم:ملك؟؟!!..

قطع حديثه واتسعت عيناه بذهول حين استمع لصوتها الباكى المكتوم..

مليكه:بهمس..ادم..انا بحبك..لازم تعرف انك اول حب فى حياتى وعمرى ما حبيت قبلك ومستحيل احب بعدك..

بكت بنحيب..انت حبى الاول والأخير..

بلمح البصر كان ابدل ثيابه..واخذ سلاحه ومفاتيح سيارته واتجه للخارج بكل سرعته وتحدث بفزع ورعب بل هلع اصاب قلبه وجميع أطرافه..

ادم:..مليكه..فيكى ايه..انا جيلك حالا..

مليكه:بنحيب..فى رجاله بره بيضربو كل اللى يشوفه بالنار..

وانا احتمال اموت دلوقتى..وعيزاك تكون متأكد انى..

صمتت وانقطعت انفاسها حين لمحت قدم أحدهم يقف أمام الطاوله الجالسه أسفلها..

وصل هو لسيارته وبسرعه مجنونه قادها وخلفه حرسه الخاص وبرجاء وبكاء حاد يتحدث بهاتفه..

ادم:حبيبتى متخفيش..انا ثوانى واكون عندك..

بعنف..انسحب المفرش عن الطاوله..

ومال احدهم ينظر أسفلها..

وحين لمحها..ابتسم لها بتساع من خلف قناعه الذى يخفى جميع واجهه عدا عيناه..وببرود..وجه مسدسه عليها واستعد لأطلاق النار..

اغمضت هى عيونها لتهبط دموعها ببطئ وبعشق شديد همست..

مليكه:بعشقك يا ادم..نهت جملتها وأستقبلت طلقه أخترق صوتها قلب أدم قبل أذناه..وبعلو صوته صرخ..

ادم:ملييييييييييييكه؟؟!!..

صوت ارتطام قوى جعلها تفتح عيونها ببطئ..

انقطعت انفاسها حين وجدت الرجل الملثم ملقى امامها ارضا يصرخ بالم شديد..

وعشرات الرجال حاملين السلاح ويقفون خلفه وبقلق تحدث احدهم..

مدام مليكه..انتى بخير..

رفعو عنها الطاوله..نظرت لهم هى بفزع ورعب..

فاكمل الرجل سريعا يحاول بث الاطمئنان لقلبها..

اهدى سيادتك..احنا رجاله ادم باشا..

بعلو صوته يصرخ هو بالهاتف..

ادم:ملييييييكه ردى عليا..

ممسكه بالهاتف..ولكن لم يسعفها لسانها بنطق حرف واحد..

صراخه وصل لاذن حرسه الخاص بتمعن..

اقترب منها احدهم واخذ الهاتف من يدها وتحدث باحترام شديد..

الحارس:ادم باشا اطمن مدام ادم بخير..

ادم:بهلع..اتصابت؟!..

الحارس:لا يا باشا الحمد لله..لكن والدها والشغالين كلهم اتصابو..

اخيرا..صف سيارته امام منزلها..وبكل سرعته ركض لداخل منزلها..

لم يلتفت لاحد او يحدث احد..فقد يبحث عنها بجنون..

حتى اخيرا وصل لغرفتها..وبعلو صوته نادى عليها..

ادم:مليييييكه..

لهنا..واستعاده انفاسها المسروقه من شده فزعها..

وبلحظه كانت ركضت نحوه..

 اسرع هو ايضا نحوها وانتشلها دخل حضنه احتضنها..بل اعتصرها داخل حضنه..

ضمته هى بكل قوتها وببكاء شديد همست..

مليكه:بابا..وداده سعاد..

ادم:هششششش. اهدى..هيبقو بخير..بس اهدى حبيبتى..

مليكه:ببوادر دوار يداهمها بشده..ادم..انا مسمحاك..نهت جملتها واستسلمت لدوارها وسقطت بين يديه فاقده وعيها..


رايكم وتوقعتكم..

تنويه..

البارت الجديد هينزل اول ما البارت دا يوصل 3000كومنت☺..

ودا مش شرط لا طبعا..

بس تقدير منكم حبيباتى🤗..

دمتم بالف خير احلى قمرات..

وصلو على الحبيب بنيه سعه الرزق ورفع البلاء..

البارت السادس..

..بالمشفى..

ادم..

يجلس بكرسيى بجوار سرير مليكه..

ممسك بيدها يقبلها مرات ومرات دون توقف..

وبعشق شديد يهمس لها بين قبله واخرى..

ادم:حبيبتى..اهدى..انا معاكى..متخفيش من اى حاجه..

تنتفض هى بشده..جسدها يرتعش بعنف..

وبصعوبه همست من بين شهقاتها..

مليكه:بابا يا ادم..ودادا سعاد وباقى الناس..

ربط على يدها بحنان وتحدث ببتسامته الرائعه..

ادم:اطمنى كلهم الحمد لله بخير..

مليكه:برتياح..الحمد لله..

اقترب هو منها بوجهه وملس على شعرها وهمس بأذنها برجاء..

ادم:حبيبتى..حاولى تنامى شويه..ومتقلقيش انا جنبك مش هسيبك..

بعيون تلتمع بالدمع رفعت عيونها ونظرت له وهمست بغصه مريره..

مليكه:مينفعش تفضل هنا..انا متحرمه عليك..ابتعدت بنظرها عنه واكملت بألم واضح على ملامحها..انت طلقتنى..

بلحظه..كان هب واقفا وتمدد بجوارها على السرير وجذبها داخل حضنه ضمها بكل قوته مقبلا جبهتها وشعرها بعمق شديد..

اتسعت عيونها بصدمه من فعلته وبزهول همست..

ادم ابعد..كده حرام..

شدد من ضمها اكثر وهمس بستغراب مصتنع..

ادم:حرام انى احضن مراتى؟؟!!..

رفعت عيونها سريعا ونظرت له بعدم فهم وتحدثت بعبوس وغضب طفولى..

مليكه:لا طبعا انا مش مراتك..انت طلقتنى..

ادم:ورديتك فى ساعتها..قبل وجناتيها بعمق شديد وهمس بتأكيد..

انتى مراتى يا ملك..وهتفضلى مراتى لأخر عمرى..

مليكه:بلهفه..ربنا يبارك فى عمرك وفى صحتك ولا اشوف فيك اى مكروه يارب..

بفرحه عارمه..وابتسامه متسعه همس..

ادم:بعدم تصديق..حبيبه قلبى انتى..قبل أذنها..خايفه عليا..

رفعت كف يدها تملس على وجنتيه بحنان بالغ وبعشق همست..

مليكه:اللى حصلى انهارده خلانى عرفت ان الحياه قصيره اوى وممكن تنتهى فى اى لحظه..ضمته بكل قوتها..

خوفت اموت من غير ما تعرف انى بحبك..وعمرى ما حبيت غيرك..وانى مسمحاك يا ادم..وعايزه نبدأ من جديد بصفحه جديده..

دفن وجهه بعنقها يقبله بنهم ودموعه تسقط بغزاره على بشرتها الناعمه وبصعوبه همس بفزع ورعب وندم شديد..

ادن:بعيد الشر عنك يا حبيبتى..رفع وجهه ونظر لعيونها بعمق..ربنا يجعل يومى قبل يومك ولا يورينى فيكى مكروه ابدا..تنهد بصوتا مسموع وهمس امام شفاتيها..

هنبدأ صفحه جديده..يبقى لازم تعرفى انى ندمان على كل لحظه جرحتك في؟؟؟!!..

قطع حديثه عندها وضعت اصابعها على فمه تمنعه من الحديث..وببكاء وأحراج همست..

مليكه:انا اللى غلطانه من البدايه..خفضت عيونها وهمست بخجل وصوتا مبحوح..انا اللى استسلمت لحضنك وتجاوبت معاك..رفعت عيونها ونظرت لعيناه بعشق واكملت بثقه..

لو كنت قومتك شويه كمان متاكده انك كنت هتسبنى..

ابتسمت من بين دموعها وعضت شفاتيها واكملت..

وانت تغضيت عن الموضوع بالقصد وعشت فى دور المغتصب..وساعتها انا كمان عشت فى دور الضحيه وقولتلك انى عشقت واحد ملوش اى صله بكلمه راجل..ارتمت داخل حضنه تبكى بنحيب وهمست من بين شهقاتها..انت راجل واحسن راجل كمان قابلته فى حياتى يا ادم..

تمسكت بقميصه بقبضه يدها بكل قوتها وهمست ببكاء حاد..

كنت شايفه نفسى ضحيه لعشقك..بس طلعت غلطانه..

وانت اللى طلعت ضحيه لعشق واحده مستهتره ومهمله زى..

يربط هو على شعرها وضهرها برفق..ويزيد من ضمها اكثر لداخل حضنه وبعشق شديد همس بأذنها..

ادم:حبيبتى..اهدى علشان خاطرى..خلاص اللى حصل حصل..

واحنا قولنا هنفتح صفحه جديده..وهننسى اللى فات..

مليكه:بنحيب..انا مقهوره على ابننا ولا بنتا اللى راحت بسبب طيشى وجنانى..رفعت وجهها الغارق بالدموع ونظرت له بغصه مريره..بس والله ما كنت اعرف انى حامل منك..

وضعت جبهتها على جبهته واكملت بتأكيد..

لو كنت عرفت مكنتش فكرت فى الانتحار اللى كنت بهرب بيه من افعالى وتصرفاتى المشينه..نظرت لعيناه..

واتعقبت على انتحارى اشد عقاب واتحرمت من ابننا واحتمال اتحرم من انى اكون ام كمان..

صمتت قليلا واكملت بخوف ظاهر على وجهها..

ممكن مقدرش اجبلك اطف؟؟!!..

قطع هو حديثها بشفاتيه..

يقبلها بلهفه..بعشق مجنون..

بوهن رفعت يدها ولفتها حول رقبته تقربه لها اكثر..

وتبكى بعنف من بين قبلتهم. 

على مضض..ابتعد عن شفاتيها واضعا جبهته على جبهتها وهمس بانفاس لاهثه..

ادم:انا مش عايز غيرك انتى من الدنيا يا ملك..

قبل ارنبه انفها..انتى عندى بكنوز الدنيا كلها..

قبل شفاتيها قبل صغيره متتاليه وهمس بأمر..

عيزك تستعدى لاحلى فرح لاحلى مليكه..

مليكه:بقلق..لما اطمن على بابا وداده سعاد..

لم يتوقف هو عن تقبيلها..

بخجل..دفنت وجهها بعنقه وهمست بنعاس..

مليكه:ادم..عايزه انام اوى..

اعتدل بجلسته..وبلحظه كان سحبها على قدمه وضمها داخل حضنه بيديه وقدميه وهمس بأذنها..

ادم:نامى حبيبتى..واطمنى انا جنبك..

قبلت هى عنقه بعمق وهمست..

مليكه:عارفه انك على طول جنبى..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

..بمنزل اكرم..

بفزع ورعب..

يدور كالاسد الحبيس داخل غرفته..

وبعتاب شديد حدث نفسه..

اكرم:ازاى اتغبيت كده..انا مش عارف عملت كده ازاى..

ياترى عملو ايه..اكيد هددوه بيها وهو هيبعد عنها علشان ميأذيهاش..

اه اكيد..مسح بكف يده على وجهه بعنف بانفاس مقطوعه..

او ممكن يأذو مليكه؟!!..لا لا مش من اولها كده..هما هيهددو الاول بيها..

نفخ بضيق واتجه نحو غرفه ملابسه تبدل ثيابه سريعا..

انا هروح اطمن عليها بنفسى..

صوت خبط قوى على باب غرفته جعل قلبه ينتفض بفزع وتحدث بصوتا مرتعش..

ا ادخل..

خطت وفاء مندفعه وتحدثت بغضب عارم..

وفاء:اكرم..انت ليك يد فى اللى حصل لمليكه واهلها؟!!..

انقطعت انقاسه وشحب وجهه للغايه..واوشك قلبه على التوقف وبصعوبه همس:

اكرم:مالها مليكه يا ماما؟؟...

وفاء:بأسف..قلبى قالى اكلم مامتها واطمن عليهم لقيتها منهاره وبتقولى فى عصابه دخلت عليهم البيت وضربت جوزها والشغالين كلهم بالنار..

اكرم:بفزع..ومليكه..جرالها حاجه؟!..

وفاء:بصدمه..يعنى انت ورا اللى حصلهم؟!!.

اسرع هو بالركض لخارج الغرفه وتحدث بستعجال..

اكرم:بزهق..مش وقت كلام يا ماما..سبينى اروح اطمن عليها..

ركضت خلفه وفاء وتحدثت ببكاء شديد..

وفاء:لا يا ابنى..بالله عليك ما تروح..اكيد اللى اسمه ادم دا هناك..وهيعرف مين االى عمل كده بكل سهوله..

اكرم:بأصرار..انا ميهمنيش غير مليكه وبس..جز على اسنانه بغيظ..ومش هسبهالو..التمعت عيناه بشرار من شده غضبه..

انا وهو يا قاتل يا مقتول..

نهى جملته وسار للخارج راكضا..

تاركا والدته تبكى بنحيب وتدعو من صميم قلبها..

وفاء:يارب اهديه ونور بصرته وزيح الغمه من على عنيه..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

بالمشفى..

مليكه..

نائمه براحه وعمق داخل حضن زوجها..

ممسكه بقميصه بكل قوتها..

يغرقها هو بوابل قبلاته الساخنه على كافه وجهها وشفاتيها..

قبلات صغيره كرفرفه فراشه تجعلها تهمهم بستمتاع وكانها باحدى احلامها المفضله..

قطع سيل قبلاته اهتزاز هاتفه يعلن وصول رساله ينتظرها هو..

امسك الهاتف وقراء محتواها..

..(ادم باشا..واحد اسمه دكتور اكرم هو اللى بلغ المنافسين ان مدام ملك نقطه ضعفك لربح الصفقه..واحنا مرقبينه وهو دلوقتى دخل المستشفى عند ساعدتك)..

تغيرت ملامحه لأخرى غاضبه وسريعا عدل وضعها ودثرها جيدا بالغطاء قبل جبهتها وكف يدها بعشق..

وانسحب ببطئ من جوارها واتجه لخارج الغرفه يقف امام بابها كالسد المانيع بيده مسدسه وعيناه مثبته على الطرقه بنتظار المدعو..اكرم..وبوعيد وغضب عارم حدث نفسه..

ادم:والله لعلمك الادب واعرفك مين هو ادم الصاوى؟!..


رايكم وتوقعتكم..

دمتم بالف خير احلى قمرات..

وبامر الله لو التفاعل وصل 500كومنت هنزل بارت كمان بليل🙈..

عارفه انكم قدها..

واستغفرو لعلها ساعه استجابه..

البارت السابع..

..اعطتنى درسا قاسى..

وقد حفظته جيدا..

اننى انثى ولابد ان يكن الاخلاق..

الحياء..والالتزام اهم صفاتى..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

..بعد مرور عده اسابيع..

..لازم تمنعى الجوازه دى..

جمله نطقها اكرم بحرقه وعينان تشتعل بالغيره الشديده..

فريده:ببرود..امممم..وانت مقدرتش تمنعها فجتلى؟؟!!..

اكرم:بأسف..ايوه مقدرتش امنعها..وجتلك علشان ملك مش لابنك..

فريده:بسخريه..امال ملك لمين؟؟..اشارت بعكزها عليه..

ليك انت..

اكرم:بغضب..ايوه ليا..انا احق واحد بيها..ابنك ميستهلهاش..

فريده:ببتسامه مصتنعه..تؤ..انا ابنى يستاهل ست ست ستها..

بس ملك دى انا مش بلعها اصلا..صمتت قليلا..وعلشان كده هساعدك..

نظرت لعيناه بتمعن..بس بشرط..

ابتسم اكرم بأمل واقترب منها جلس جوارها وتحدث بفرحه عارمه..

اكرم:وانا موافق على كل شروطك..

فريده:بصرامه..لو ادم كشفك انا معرفكش..

اكرم:بأصرار..موافق..

فريده:ببتسامه خبيثه..يبقى خلينا نرجع ريمه لعادتها القديمه..

اكرم:بعدم فهم..قصدك ايه؟؟!!..

فريده:بشر..يعنى ادم عمل المستحيل علشان يغير ملك للاحسن..

نظرت له..احنا بقى هنستفزها ونستهزاء بتجددها دا ونفضل وراها نضغط على اعصابها ونشككها فى نفسها وهى اصلا شخصيه ضعيفه ومهزوزه لحد ما تنفجر وترجع أوحش من الاول..

اكرم:ببتسامه متسعه..والزن على الودان أمر من السحر؟؟!!..

غافلين عن أدم الذى يستمع لهم عبر احدى كاميراته السريه التى لا يعلم عنها احد حتى والدته..

اغلق هاتفه والقاه باهمال على مكتبه وخفض راسه بين كفيه وهمس بغصه مريره..

ادم:متخيلتش انك بالجبروت دا يا امى..

رفع راسه بوجه يظهر عليه الغضب الشديد وهمس بوعيد من اسفل اسنانه..اما ربيتك من اول وجديد يا اكرم الكلب..

اغمض عينه بعنف لتهبط دمعه حارقه على وجنتيه وهمس بثقه وتاكيد..وانتى يا فريده هانم هثبتلك ان مراتى عمرها ما ترجع زى الاول..

ابتسم بشرود حين تذكر عراكه هو واكرم بالمشفى وما فعلته زوجته وقتها..

..فلاش باااااااااك..

بلهفه..

يركض اكرم لداخل المشفى..يبحث عن غرفه مليكه بعيون دامعه حتى وصل اليها اخيرا..

لينصدم بادم الواقف امام باب غرفتها يبدو على وجهه الغضب العارم رغم ابتسامته المصتنعه..

وببرود وهدوء ما قبل العاصفه تحدث..

ادم:اهلا يا دكتور..اقترب منه..جتلى برجلك..مال على اذنه..

يا ابن&**&..

اتسعت اعين اكرم بشده من سب ادم له بافظع الالفاظ..

لم يمهله ادم كثيرا لصدمته وبلحظه كان هجم عليه يكيل له الكمات والصفعات بكل قوته وبين كل لكمه وصفعه يسبه بابشع الالفاظ..

لم يدع له فرصه للدفاع عن نفسه..واكرم لشعوره بالذنب..

وقف بستسلام تام..يستقبل ضربه بكل صدر رحب وبصعوبه همس..

اكرم:مكنش قصدى أذيها..انا فكرت لما اعمل كده هيهددوك بيها بس وبالتالى انت هتخاف عليها وهتبعد عنها..

يلكمه بقسوه وبانفاس لاهثه تحدث من اسفل اسنانه..

ادم:عايز تبعدنى عن مراتى يا ابن&**&..

امسكه من ياقه قميصه ودفعه للحائط خلفه بعنف وتحدث بعلو صوته..مليكه مراتى..مرات ادم الصاوى فاهم..ومستحيل اطلاقها..او ابعد عنها..احفظ كلامى دا كويس لو خايف على عمرك..

اكرم:بستفزاز..متقولش بس مراتك انت طلاقتها ولا نسيت..

لكمه ادم براسه واقترب من اذنه بشده..

ادم:بتاكيد..وردتها فى وقتها..نظر له..مليكه مراتى..و هتفضل مراتتتتتتتتتى غصب عن عين اللى خلفوك كلهم..

ابتسم بصتناع واكمل بتسائل..مليكه ايه يا شاطر؟!..

بوهن شديد همست هى من خلفه..

مليكه:مراتك..دفعه ادم بعنف وبلهفه شديده استدار ينظر لمصدر الصوت..

وجدها تقف بضعف تستند على باب غرفتها وببتسامه من بين كم دموعها اكملت..وهفضل مراتك يا ادم..

نهت جملتها وتهاوى جسدها واوشكت على السقوط..

لكن؟؟!!..يده القويه التى انتشلتها داخل حضنه وخطى بها لداخل الغرفه غالق الباب خلفه سريعا..

عدل وضعها بين يديه ورافعها عن الارض يضمها بكل قوته وبقلق شديد همس باذنها..

ادم:فيكى ايه يا حبيبتى..نظر لعيونها بعشق..حاسه بتعب..

تمسكت به بكل قوتها دافنه وجهها بعنقه وبصوتا مكتوم همست من بين شهقاتها..

مليكه:لا مش تعبانه..بس خوفت..رفعت وجهها تنظر له بعشق..خوفت لما فتحت عينى ملقتكش..

سار بها نحى فراشها جلس فوقه وجذبها على قدميه يمسد على شعرها وظهرها بحنان بالغ وبتاكيد همس باذنها..

ادم:حبيبه قلبى انا دايما وابدا معاكى فى كل مكان..

قبل وجناتيها..اطمنى..

رفعت يدها وملست على وجهه برفق وببتسامه همست..

مليكه:خدنى معاك يا ادم..عايزه اروح بتنا..

ادم:بفرحه عارمه..ومين قالك انى هسيبك تانى يا ملك..

وضعت جبهتها على جبهته وبحب شديد همست..

مليكه:هطمن على بابا وداده سعاد وعايزه اسافر انا وانت نعمل عمره..نظرت له..ايه رايك نبدا حياتنا بيها..

ادم:بدموع تلتمع بعيناه..موافق جدا جدا..دى احلى بدايه من احلى مليكه..

ارتمت داخل حضنه مره اخرى وهمست بدلع..

مليكه:وطبعا هيتعمل لمليكه مرات ادم الصاوى احلى فرح..

ضحك هو بعلو صوته ونزع حجابها عن شعرها وقبله بحب شديد وهمس بتاكيد..

ادم:مليكه تشاور..وادم ينفذ..

مليكه:بتنهيده..بس مش دلوقتى..نظرت له..لما اتعرف على فريده هانم وناخد على بعض شويه..ابتسمت بالم..لانى عارفه انها ضد جوازنا..هم ادم بالرد عليها..قطعته هى سريعا..

متقولش حاجه يا ادم..انا لو منها هخاف على ابنى الوحيد من واحده حكمت عليها نظرة الناس انها..

اغمضت عيونها بعنف..شمال..فتحت عيونها ونظرت له باصرار..جه دورى علشان احارب علشانك..

زى ما انت حاربت علشان تغيرنى للاحسن..

نهايه الفلاش باااااااك..

فاق من شروده على رنين هاتفه برقم زوجته..

نظر للهاتف ببتسامه عاشقه وبثقه همس بسره..

ادم:انا واثق فيكى يا ملك..وعارف انك مستحيل تخذلينى..

اخذ نفس عميق ورد عليها بلفهه..

ادم:حبيبتى..انتى فين..

مليكه:بعتاب..انا اللى فين..انا فى الطريق رايحه عند مامتك..

ادم:السوق والحرس معاكى؟!..

مليكه:بعبوس..ايوه..وكتير اوى الحرس دول يا ادم..

ادم:كده كتير..دا انا مستقليهم اصلا..

مليكه:ههههههه..لا والله..دا كل اللى يشوف الموكب يفكر رتبه  معديه..

ادم:بحب..زياده امان ليكى حبيبتى..

مليكه:برجاء..طيب متتاخرش عليا..انا داخله على الفيلا..

ابتلعت ريقها بصعوبه..متسبنيش كتير مع مامتك علشان بخاف والله..

ادم:هههههه..لا متخفيش فريده هانم مش هتاكلك..ابتسم بخبث واكمل بعبث..ابنها بس اللى بياكل كل حاجه فيكى..

مليكه:بخجل..ادم..عيب..يله اقفل..انا داخلت الفيلا..

ادم:تمام..مش هتاخر عليكى..

اغلقت الهاتف..وخطت لداخل الفيلا بخطوات مرتعشه..

تبحث عن هذه الفريده بعيونها هنا وهناك..

حتى وجدتها تجلس على احدى الارائك بكل كبر وغرور..

وببتسامه مصتنعه تحدثت..

فريده:اهلا ملك..اشارت لها بعكازها..تعالى اقعدى..

اقتربت مليكه وجلست امامها وهمست ببتسامه بريئه..

مليكه:عامله ايه يا طنط..يارب تكونى بخير..

فريده:بجمود..بخير..نظرت لها من اعلى لاسفل..بس واضح ان انتى اللى مش بخير..

مليكه:بعدم فهم..لا انا الحمد لله كويسه جدا..

فريده:ببتسامه ساخره..مش باين..اقتربت منها وامسكت ثيابها تتفحصها بقليل من القرف..انتى هتروحى الحفله مع ابنى بالهدوم دى؟؟!!..

مليكه:ايوه يا طنط..نظرت لثيابها..مالها؟؟!!..

فريده:بصرامه..انهارده ابنى هيقدمك على انك مليكه ادم الصاوى..مراته..وهيعزم كل كبار البلد على فرحكم..نظرت لها بشمئزاز..وانتى جايه لابسه جلبيه؟؟!!..

مليكه:بزهول..جلبيه؟!..يا طنط دا فستان محجبات..لازم يكون محتشم..

فريده:بسخريه..امممم..اسمعى يا شاطره..ابنى من اكبر رجال الاعمال فى الوطن العربى..مراته لازم تكون على مستوى يليق بيه..وانتى بلبسك دا متنفعيش خالص..

مليكه:باحراج..طيب حضرتك عيزانى البس ايه..

ابتسمت فريده بخبث وبرتياح تحدثت..

فريده:اطلعى مع الداده فوق هتوصلك لاوضك..وانا هبعتلك احسن ميكب ارتست واشيك فساتين تختارى منهم اللى يناسبك..

مليكه:بطاعه..حاضر يا طنط..اللى حضرتك شيفاه..

هبت واقفه وسارت مع احدى الخدم للاعلى..

امسكت فريده هاتفها وطلبت احدى الارقام لياتيها الرد بلهفه..

اكرم:ايوه يا فريده هانم..طمنينى..

فريده:بامر..ابعت الفساتين اللى قولتلك عليها..

اكرم:بستغراب..فساتين ايه؟؟!..انتى قولتيلى عايزه قمصان نوم على هيئه فساتين..

فريده:بنفاذ صبر..ايوه ابعتهم حالا..

اكرم:حالا يكونو عندك..

اغلقت الهاتف وابتسمت بشر وهمست بسرها..

فريده:اما اشوف ابنى هيعمل ايه لما يشوفك رجعتى تلبسى قمصان نوم على هيئه فساتين تانى..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

..ادم..

يجلس بسيارته..يتابع كل ما يحدث داخل فيلته..

وببتسامه متالمه همس..

ادم:بتاذينى انا يا امى قبل ما تأذى مراتى..

نظر للطريق بشرود وهمس بتمنى..مليكه حبيبتى مستحيل تزعلنى منها..نظر للسائق وتحدث بامر..

اطلع على جورج الجواهرجى..ابتسم بعشق..خلينا نشوف احدث صيحه نزلت فى المجوهرات ايه..

تحسس خاتم يده المدون عليه اسم زوجته وهمس بسره..

عايز اجبلك كل حاجه حلوه فى الدنيا يا اغلى واحلى مليكه..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

..مليكه..

تنظر لهيئتها بعيون متسعه على اخرها..

رغم انها كانت سابقا لا ترتدى الا الفساتين القصيره وتسافر بهم من بلد لاخرى..

ولكن؟!!..الان وهى بهذا الفستان داخل غرفتها امام فتايات مثلها..تشعر انها عاريه..لا يسترها شئ..تشعر بخجل شديد..

وبرجاء همست لاحدى الخادمات..

مليكه:لو سمحتى هتيلى روب طويل..

على الفور نفذت الخادمه امرها..

وجلست تستعد لاستكمال الميكاب وعمل تسريحه خاصه تليق بشعرها..

صوت بوق سياره..اعلنت وصول زوجها اخيرا..

بفرحه طفوليه..هبت واقفه وركضت نحو الشباك تنظر منه بلهفه..

نزل هو من سيارته وسار للداخل بهيبته ووقاره ووسامته المهلكه..

التفتت هى للفتايات وتحدثت بامر..

سبونى شويه من فضلكم..

سارو جميعا نحو الخارج..

ركضت هى نحو مرائتها وحدثت نفسها بثقه..

عمرى ما اخذلك ولا اهز ثقتك فيا تانى يا ادم..

مرت دقائق..حتى استمعت اخيرا صوت خبطته على الباب..

اخذت نفس عميق وتحدثت بفرحه عارمه ظاهره بنبره صوتها..ادخل..

خطى هو للداخل بلهفه..ينظر لها ببتسامه عاشقه..

بسرعه البرق..كانت ركضت نحوه وارتمت داهل حضنه بكل قوتها..استقبالها هو بترحاب شديد يقبل كل انش تطوله شفاتيه..

شعرها..جبهتها..وجناتيها..انفها..شفاتيها..عنقها..

اما هى..بانفاس لاهثه همست داخل اذنه..

مليكه:واحشتنى..

بشتياق اشد همس هو من بين سيل قبلاته..

ادم:انتى اكتر..يقبلها بجنون..

ويعود بشوقا اشد لحضنها..

..حضنها..

وكفى بالنسبه له..

وبحنان بالغ..يمسد على ظهرها وشعرها كأبنته وليست زوجته..

وبهدوئه ورزانته المعتاده همس بأذنها..

ادم:ملك..حبيبتى استعدى عندنا حفله مهمه انهارده..

بكل قوتها..تتمسك بحضنه..تتنقل بوجهها بين عنقه نزولا لصدره تدفن وجهها به وتستنشق رائحته بستمتاع..

وبصوتا مبحوح همست..

مليكه:امممم..يبقى لازم اعمل زى ما مامتك قالتلى..

رفعت نظرها تنظر داخل عيناه بعشق..

علشان اليق لادم باشا الصاوى..

نظر هو لها بعدم فهم..وببتسامه همس..

ادم:فريده هانم قالتلك تعملى ايه بالظبط..

ببتسامه عابثه..ابتعدت عن حضنه وتراجعت للخلف بخطوات بطيئه..وقف امامه مباشره وبكل ما تحمل من دلع واغراء انثى..بعدت روبها الحريرى عن جسدها حتى سقط ارضا..

للتسع اعين ادم على اخرهم حين وقعت عيناه على فستانها الاسود الذى بالكاد يصل الى اول فخذها..ذو فتحه صدر واسعه وطبقه من الشيفون حول الخصر والظهر لاخره..

 بميوعه واثاره دارت حول نفسها وضحكت بعلو صوتها ضحكه فاضحه وبأغراء شديد تحدثت..

مليكه:اييييه رأيك..غمزت له..يا عمرررررررى..نهت جملتها وضحكت مره اخرى بأثاره اكبر..

ادم:بأنفاس مقطوعه..دا فستان؟!!..

اقتربت منه والتصقت به بشده وهمست بدلع..

مليكه:تؤ..تؤ..دا قميص نوم..ومامتك عيزانى البسه احضر بيه الحفله علشان اليق لادم باشا الصاوى..

يدها الصغيره الخبيثه تعبث بأزرار قميصه وتفتحه واحد تلو الاخر..وبعشق شديد رفعت وجهها ونظرت داخل عيناه بعمق وهمست ببتسامه اذابت قلبه وهزت كيانه..

مليكه:وانا فعلا هلبسه فى حفله الليله..قبلت صدره ببطئ..

حفلتى الخاصه مع جوزى..

لهنا ولم يحتمل اكثر..وبلحظه كان رفعها داخل حضنه والتقط شفاتيها بقبله لهوفه مشتاقه لاقصى درجه..

لتجذبه هى لها اكثر ويدها تبعد عنه قميصه بسرعه مجنونه..

ولكن؟!!..صوت خبط عكاز على الأرض بعنف..

افاقهم من دوامه عشقهم بفزع..

وبستحقار تحدثت فريده..

كنت هتوقع ايه من واحده سايبه زيك غير كده؟!!..

بصقت عليها واكملت بامر بعلو صوتها..برررررره يا زباله؟؟!!..


رايكم وتوقعتكم..

دمتم بألف خير احلى قمرات..

وفضلا وليس امرا..التفاعل ميقلش عن 500كومنت لو زاد خير وبركه لان تفاعلكم وجهت الجروب حبيباتى..

واستغفرو لعلها ساعه استجابه..

البارت الثامن..

..زهول..

حاله من الصمت احتلت المكان..

ادم ينظر لوالدته بصدمه من هجومها على زوجته بهذه الطريقه المهينه له قبل ان تكون لمليكه..

فريده تنظر بكره وغضب عارم لمليكه الملتصقه بزوجها تحاول الاحتماء به من نظرتها المشتعله بالحقد لها..

اما مليكه..تنظر لزوجها بعيون تفيض بالدمع والرجاء ايضا..

تخبره بنظرتها ان يهدأ فهى بالاخير والدته وكل شى سيكون على ما يرام..

قطع صمت المكان ادم وتحدث بعلو صوته..

ادم:يااااااا امى..نظرت له فريده بكبر وغرورو..

اقترب هو منها قليلا ولم يبعد زوجته عن حضنه ولو انش واحد..

بل زاد من ضمها له اكثر..وبهدوء ما قبل العاصفه تحدث..

انتى مفكره انك مخلفه &*& يا فريده هانم..

شهقت فريده بعنف واتسعت عيونها على اخرهم وتحدثت بزهول..

فريده:ادم..اتأدب..ايه اللفظ اللى قولته دا؟!..

ادم:ببتسامه مصتنعه..دا مش لفظ..دى صفه..تحولت ملامحه لاخرى غاضبه..وانا مش &*& يا امى علشان تشتمى مراتى..

وتفى عليها..صمت قليلا واكمل بتأكيد..انتى امى ومليكه مراتى وهتفضل مراتى..وانا مستحيل استغنى عن واحده فيكم..تنقل بنظره بينهم..ياريت تتقبلو بعض وتتعيشو مع الواقع..نظر لفريده..واللى حصل دلوقتى مش هقبل انه يحصل مره تانيه يا امى..لانه لو اتكرر..تنهد بألم..هتخلينى اخد مراتى ونعيش فى بيت لوحدنا..نظر لزوجته وقبل جبهتها ووجناتيها بعمق وتحدث بأسف..بعتذرلك نيابه عن امى يا مليكه واتمنى تقبلى اعتذارى..

مليكه:ببتسامه من بين دموعها..حصل خير يا ادم..نظرت لفريده..انا عذراكى يا فريده هانم..وعارفه انك خايفه على ابنك الوحيد وحقك طبعا تخافى..نظرت لادم بعشق شديد..

بس اقسملك بالله انا بحب ادم واتغيرت علشانه..ومستحيل اخزله او ازعله منى تانى..

تنظر لهم فريده بضحكه ساخره وبجمود تحدثت..

فريده:كل اللى قولتيه دا ميهمنيش..انا ست بحب الوضوح..

وبصراحه انا مش قبلاكى تكونى مرات ابنى خاااااالص..

تنظر لها مليكه بغصه مريره..وادم ينظر لها بعيون متوسله ان لا تضغط عليه اكثر من ذلك..هو ملتزم الصمت احتراما لها..

صمتت هى قليلا ونظرت لهم بوعيد واكملت بتهديد..

وهفضل احارب لحد ما اشوفك بره حياه ابنى..نظرت لهم بتمعن..حتى لو وصلت للقتل مش هتردد لحظه..

دون ارادته..زاد ادم من ضم زوجته لداخل حضنه اكثر..

ملتف بيده حولها بحمايه..وبفزع ورعب نظر لوالدته المبتسمه ببرود..بادلته فريده النظره باخرى واثقه واكملت بتاكيد..

وجوزك عارف كويس اوى ان فريده هانم اد كلامها..نظرت لابنها..اتمنى تقدر تحميها..نظرت لمليكه..اتمنى تبعدى عن ابنى بالذوق احسنلك..نهت جملتها وسارت للخارج غالقه الباب خلفها بعنف..

وقفت امام الباب تلتقط انفاسها بصعوبه وبغيظ همست..

والله عال على اخر الزمن تدخل عيلتنا واحده صايعه زى دى..

اخذت نفس عميق واكملت بوعيد..يا انا يا انتى فى عايله الصاوى يا هه مرات ابنى..

اما داخل الغرفه..

ساد الصمت مره اخرى..

فقط محتضنها ادم بحمايه..يزيد ضمها لداخل حضنه اكثر واكثر..

وبعنف..اغمض عيناه حين تخيل تنفيذ تهديد والدته..

يعلم انها امرأه تفعل ما تقوله..لا تتهاون ولا تتنازل عن شئ ترى انه حقا مكتسب لها..

فما بالها بأبنها وحيدها..

ستحارب العالم من اجله لا محاله..

وهو كان يتركها تفعل ما تشاء..بل ويساعدها بما تحتاج..

ولكن؟!!..لزوجته وكفى..لن يخضع لامرها هذه المره..

وبروحه ونفسه سيكون فداء لحبيبه قلبه وعمره..مليكه..

اما من تلتصق به وممسكه بخصره تضمه بكل قوتها..

تبكى بصمت..وبصعوبه من بين شهقاتها همست..

مليكه:طلقنى يا أدم..شعرت بتشنج جميع عضلات جسده..

ويده التى ضمتها بقوه اكبر جعلتها تأن بألم وتهمس برجاء..

علشان خاطرى طلقنى..رفعت وجهها ونظرت له بعيون تفيض دمعا وعشقا واكملت..انا مستحيل اكون سبب عداء بينك وبين مامتك..اغمضت عيونها وذادت وتيره بكائها اكثر..

هى مامتك متتعوضش لكن انا اتعوض وبكره تقابل واحده تحبك اكتر م؟!!..قطع هو حديثها وابتلع شهقاتها بجوفه..

يقبلها بجنون..قبله يبث لها بها كم عشقه وحبه لها وحدها..

استقبلت هى قبلته بشتياق اشد..

وبلهفه وشوقا جارف..سحبته لاعماق حضنها..ترويه عشقا لأخر مره..وبعدها حسمت امرها..ان تختفى من حياته للابد..

فهل سيدعها زوجها تنفذ قرارها..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

..بمنزل اكرم..

وفاء:بعتاب..لييييه يا ابنى..البنت كانت صريحه معاك من اول لحظه..ومكدبتش عليك..ولا اذتك علشان انت مصر تاذيها بالشكل دا..

اكرم:بندم..انا والله ما قصدى أذيها يا ماما..انا بحبها وعايز اتجوزها..

مش شايف غيرها مراتى..

وفاء:والبنت متجوزه..وبتموت فى جوزها..لو فعلا انت بتحبها زى ما بتقول يبقى تتمنلها السعاده..وتحذرها من حماتها وتسبها فى حالها يا ابنى وتشوف مستقبلك..

اكرم:باسف..لو انا سبتها فى حالها حماتها مش هتسبها..

وفاء:بغضب..يعنى اييييه..انتو عايزين تعملو ايه فى البنت..

اكرم:بتأكيد..انا والله يا امى بحاول احميها من حماتها المفتريه اللى عايزه تقتلها..

شهقت وفاء بعنف وتحدثت بزهول..

وفاء:تقتلها؟!!!..يا لهوى..تقتل مرات ابنها؟؟..

اكرم:بغصه..ايوه..هى قالتلى كده بنفسها..لو مليكه مبعدتش عن ابنها هتقتلها..والست دى جبروت وواصله اوى ومبتهزرش..

وفاء:بدموع..طيب وانت هتعمل ايه يابنى معاها..اقتربت منه واحتضنته..الست دى مدام واصله كده يبقى ممكن تأذيك..

وانا مش مستغنيه عنك يا حبيبى..

اكرم:اطمنى يا امى..انا هسيرها لحد ما اعرف فى نيتها ايه وهقول لابنها..تنهد بصوتا مسموع..وهحذر مليكه كمان..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

..بفيلا ادم الصاوى..

رنين هاتفه بستمرار جعله..

..بصعوبه..

يبتعد عن حضنها بعد فتره ليست ابدا بقليله..

اعتدل جالسا وجذبها لحضنه ساحبا الغطاء عليهم واخذ نفس عميق يحاول استرداد انفاسه التى دوما تسرقها هى وبصوتا مبحوح تحدث..

ادم:ايوه يا ابنى..

حسام:بصراخ..ادم الحقنا..المصنع بيقع..

ادم:بفزع..مصنع ايه يابنى ادم اللى بيقع..

حسام:بانفاس مقطوعه من شده فزعه..فى حد فجر حاجه فى مبنى الانشاء واتسبب فى انهيار اكتر من عمود وجزء من السقف وقع على مجموعه من العمال ومش عارفين نطلعهم والمبنى كله بيهدد بالانهيار..الحقنا يا ادم بسرعه..

بسرعه البرق..هب واقفا واتجه نحو غرفه ملابسه سحب احدى ثيابه واتجه نحو المرحاض وتحدث بستعجال..

ادم:اهم حاجه ارواح العمال مش مهم اى حاجه تانيه يا حسام وانا دقايق واكون عندك..

نهى جملته واختفى داخل المرحاض لدقائق وخرج يركض للخارج وفتح باب الغرفه ونادى بعلو صوته..

جووووووووو...لحظات وكان ركض نحوه احدى كلابه المخصصه للحراسه..خطى به لداخل الغرفه واقترب من زوجته الجالسه تنظر له بخوف وفزع وقبل راسها بعمق اكثر من مره وتحدث بستعجال..

حبيبتى انا لازم اروح المصنع حالا..مش عايزك تقلقى..انا معين عليكى اكتر من حرس..نظر لكلبه..وجو لوحده اصلا كفايه..صح جوووو..خلي بالك من مليكتى على ما ارجع..

مليكه:بلهفه..ادم..خلى بالك من نفسك..ومتتاخرش عليا ارجوك..

قبل شفاتيها بعشق..وهب واقفا وركض للخارج وقبل ان يغلق الباب نظر لها وتحدث بتاكيد..

ادم:حبيبتى..مهما اتاخرت عيزك تطمنى وتعرفى انى بأذن الله راجعلك..

 نهى جملته وأغلق الباب تاركها هى تبكى بصمت وتحدث نفسها بالم حاد..

مليكه:يا ربى اعمل ايه بس..انسحب من حياته علشان ميخسرش والدته بسببى..ولا افضل مراته واحارب والدته وابقى السبب انه يقف قصادها برضو بسببى..رفعت عيونها للسماء وبكت بنحيب واكملت بتوسل..ولا يارب حنن قلبها علينا وخليها تسبنا مع بعض ومتفرقناش..

ظلت تدعى من صميم قلبها ببكاء شديد لفتره طويله دون توقف..وبضعف..هبت واقفه واتجهت نحو المرحاض تنعم بشاور دافئ لعله يريح راسها من كم الافكار التى تدور بها..

لكن فجأه؟!!..انتفضت بفزع وصرخت بعنف حين فتحت عيونها وجدت فريده تقف امامها تنظر لها بشمئزاز..

سحبت منشفه كبيره ولفتها حولها تستر بها جسدها سريعا..وتحدثت بصوتا متقطع من شده فزعها..

معقول ياطنط تدخلى عليا الحمام..

فريده:ببرود..انا غلطانه يعنى انى جايه احذرك..

مليكه:بخوف..تحذرينى من ايه..

سارت فريده خطوتين ونظرت بساعتها وتحدثت ببتسامه متشفيه شامته..

فريده:قدامك دقيقتين..وكلابى هتطلع تقطع لحمك لو مخرجتيش بره بيتى حالا..نهت جملتها وخرجت من المرحاض وجلست على اقرب مقعد واضعه قدم فوق الاخرى..

اتسعت اعين مليكه بزهول وبهلع ورعب..ركضت نحو ثيابها ترتديهم على عجل وبسرعه البرق لفا حجابها وهمت بالخروج من المرحاض..

لكن؟!!صوت نباح عالى جدا يقترب منها..جعلها تركض لا اراديا..

ضحكت فريده بعلو صوتها وهى تراها تركض امامها حول نفسها داخل الغرفه تبحث عن هاتفها لتحدث زوجها ينجدها كالعاده..ولكن فريده قد اخفته..

 ومن بين ضحكاتها تحدثت بتحذير..

انتى هتجرى هنا..تؤ تؤ..كده هتموتى بسرعه..اشارت بعكازها على الباب..اجرى بره يا شاطره قبل ما يطلعولك..

مليكه:ببكاء حاد..اللى بتعمليه دا انتى اول واحده هتندمى عليه..

فريده:ببرود..هنشوف مين اللى هيندم حالا لما الكلاب تطلع تاكل لحمك..ساعتها هتقولى يارتنى سمعت كلام فريده هانم وجريت..

مليكه:بقهر..حسبى ربى وكفى بالله حسيبا..

نهت جملتها وركضت للخارج..لتنصدم بمجموعه من..

..كلاب..

تركض خلفها بكل قوتها..

تركض هى بلا هواده..

لا تعلم الى اين ستذهب..

انقطعت انفاسها وكادت ان تسقط اكثر من مره..

ولكنها تحاملت على نفسها واستمرت بالركض..

فاذا توقفت ستلتهمها الكلاب بلا رحمه..

ظلت تركض وهما خلفها بلا توقف..

حتى اوشك قلبها على التوقف..

وشعرت انها على حافه الموت لا محاله..

لثانى مره تتعرض للموت قتلا..

بوهن وضعف..بدات تبطئ من ركضها..

حتى وصل لها احدى الكلاب وهجم عليها من ظهرها اسقطها أرضا..

بعنف..ارتطمت راسها بالارض الصلبه وبدات تنزف بغزاره وفقدت وعيها فى الحال..

وكم تمنت ان تفقد وعيها او تفقد حياتها قبل ان تصل اليها هذه الكلاب المتوحشه من وجهت نظرها.. 

ولكن؟؟!!..الكلب الذى هجم عليها لم يكن سوى كلب زوجها..

وقف امامها كالسد المنيع مستعد للقتال والقتل من اجلها.. بغضب عارم يحميها ويمنع عنها الكلاب الأخرون..

ولقوته وشراسته..فرو من امامه سريعا قبل ان يطولهم بأنيابه الحاده التى ستسلب حياه من يتعرض لها..

ظل يتابعهم حتى اختفو عن انظاره..وبدا يحوم حولها ويحاول افاقتها لكن دون جدوى..

لم يجد حلا غير الجلوس جوارها وانتظار صديقه الذى على يقين انه سياتى قريبا..

فى حين ان احدهم..يجلس بتوتر ينتظر خبر وفاه..

..ملك ادم الصاوى..


رايكم وتوقعتكم يا بنوتات..

وفضلا وليس امرا ليا طلب عندكم..مش عايزه كومنت تم او ملصقات..عايزه رايكم فى الاحداث يا بنات وتشجيع يخلينى اكمل كتابه..لانى بقالى فتره عايزه اعتزل للاسف😥..

واستغفرو لعلها ساعه استجابه..

البارت التاسع..

..ادم..

رجل اعمال لا يستهان بذكاءه وخبرته..

بنظره واحده..تأكد ان ما حدث هو أمر مفتعل عن قصد..

حاله من الهرج والمرج..والفزع والرعب ايضا تسيطر على كل العاملين بالمصنع..

وادم..بنفسه..يحمل المصابين ويركض بهم للخارج..

حتى تاكد ان لا يوجد احد اخر بالداخل..

أسرعو الجميع بالركض مبتعادين عن المبنى الذى يهدد بالانهيار..

ثوانى معدوده..وسقط المبنى صادر عنه غبار شديد وصوت ارتطام قوى..

ومن بين كم هذا الغبار الذى يجعل الرؤيه شبه منعدمه..

يركض ادم بكل سرعته نحو سيارته..

بجنون وقلب انقبض بفزع يبحث عن هواتفه..

حتى وجدها..

لينصدم بكم الاتصالات من احدى حرسه..

يهاتفه من هاتف سرى به رقم الطوارئ الخاص بهم فقط..

ابتلع ريقه بصعوبه وعاود الاتصال به..

ليأتيه الرد سريعا..

ادم:بلهفه..شاكر ايه الاخب؟!!..

قطع حديثه حين استمع لصوته المرتعب..

شاكر:ادم باشا..الحقنا..فريده هانم امرت حرسها يضربنا كلنا بالنار فى رجلنا وخدو تلفونتنا وحبسانا فى اوضه فى الجنينه وسيبت الكلاب على ملك هانم و؟؟!!..

لم يكمل حديثه بسبب غلق ادم بوجهه..

وبعيون تشتعل بالغضب..امسك احدى هواتفه الموصله على الكاميرات السريه بفيلته وبدا يشاهد كل ما حدث بعيون تنهمر منها الدموع بغزاره حين لمح زوجته تركض بفزع ورعب  خلفها اكثر من خمسه كلاب..

ليلتقط انفاسه التى اوشكت على الانقطاع حين لمح جووو يركض بكل سرعته لانقاذ زوجته..

القى هاتفه..وساق باقصى سرعه وهو يهمس بسره باسف..

ادم:طلعتى اوحش ما فيا يا فريده هانم وانتى متاكده انك مش اد غضبى..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

..مليكه..

حولها اكثر من حرس..

لا يستطيع احد الاقتراب منها بسبب كلب زوجها ..

كل من يحاول يقترب منها يهجم عليه جوو بشراسه..

فيفر راكضا لينجى بنفسه..

ليقرر احدهم اطلاق النار عليه..

ولكن اوقفه احدى الحرس بفزع..

وائل:انت بتعمل اييييه يا غبى..دا كلب ادم باشا..

عادل:انت مش شايف هيكلنا ازاى..

وائل:علشان عارف اننا حرس فريده هانم وهنأذى مرات الباشا..نظر لجميع الواقفين..احنا مش اد ادم باشا..

عادل:قصدك ايه..مش هنقتل مراته..

وائل:لا طبعا..جز على اسنانه واكمل بندم..انا مش عارف ازاى طوعتكم ووافقت الهانم على شرها دا..نظر لهم بتاكيد..

احنا لازم ننقذها..لو جرالها حاجه هنموت كلنا..وجه نظره لمليكه الممده ارضا بلا حراك وراسها تنزف بغزاره واكمل..

انا هتصل على ادم باشا وهو يجى يلحقها بنفسه..

عادل:طيب وفريده هانم..دى ست مفتريه ومش هتحلنا..

وائل:وادم باشا مش هيسمى علينا برضو..

امسك هاتفه وهم بالاتصال به..

لكن اوقفه عادل سريعا..

عادل:استنى..فريده هانم بتتصل..

وائل:قولها انها حالتها خطيره وتقريبا ماتت..

فتح عادل هاتفه وتحدث بأنفاس لاهثه..

عادل:فريده هانم..مدام ملك وقعت على حجر ودماغها بتنزف جامد وتقريبا كده ماتت..

فريده:ببرود..امممم..يعنى الكلاب ملمستهاش؟!!..

عادل:لا ياهانم..الكلاب خافت من جو..

فريده:وانتو فين دلوقتى..

عادل:احنا فى الجنينه اللى ورا الفيلا ساعدتك..مبعدناش كتير..

فريده:زى ما انتو..هبعتلكم واحد ياخد الزفته دى..

وانتو ترجعو على هنا..

نهت جملتها وطلبت احدى الارقام..

فريده:بأمر..تيجى حالا تاخد الزفته دى لو ماتت يبقى الله يرحمها..لو لسه عايشه احسنلك تهرب بيها قبل ما ايدى تطولها تانى وساعتها انا مش هرحمها..

اكرم:بلهفه..اجى فين طيب وانا ثوانى واكون عندك..

فريده:فى الجنينه بتاعتنا اللى فى ضهر الفيلا هسيب خبر مع الحارس يدخلك تاخدها وتختفى بيها..

نهت جملتها واغلقت هاتفها..ونظرت لأحدى الحرس واكملت بأمر..دقيقتين بالظبط تكون خت الحرس اللى محبوسين فى الاوضه بره وتخفيهم لحد ما اؤمرك تسبهم..وبلغ حارس الجنينه ان فى واحد اسمه دكتور اكرم جاى فى الطريق يسيبه يدخل..ويبعت وراه حرس زياده لحد ما ياخد الزفته ملك ويخرج بيها..واى حد يعترض طريقه علشان ميخدهاش..

صمتت قليلا..اضربوه بالنار..

الحارس:امرك فريده هانم..

ابتسمت بشر وهمست بسرها..

فريده:مستحيل انسب اسم عيلتنا لوحده صايعه زيك يا..ههه..مليكه..وضعت قدم فوق الاخرى واكملت بتاكيد..

وابنى هيزعل يومين وهيمحيكى من ذاكرته..

..على الجانب الاخر..

عادل:فريده هانم هتبعت واحد ياخدها..

وائل:انا هتصل بادم باشا وهو اكيد هيجى يلاحقها..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

..اكرم..

يقود سيارته باقصى سرعه..

وبندم يحدث نفسه..

اكرم:سامحينى يا ملك والله ما اعرف انها ست شرانيه كده..خبط المقود بقبضه يده بقوه..

ياخربيت جبروتك يا فريده الزفت..

اخذ نفس عميق..الحقك بس يا ملك وانا هختفى بيكى ومستحيل اخلى مخلوق يعرف طريقنا..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

..ادم..

يرن هاتفه مرارا وتكرارا..وهو فقط نظره مركز على الطريق امامه..وذهنه شارد بزوجته لحظه ركوضها من الكلاب..

وكم الفزع والرعب البادى على وجهها الذى اعتصر قلبه بقوه..

لينتبه اخيرا على رنين هاتفه..

ضغط على زر الفتح ليأتيه صوت وائل المرتعب..

وائل:ادم باشا..ملك هانم وقعت على حجر وجو مش مخلينا نقربلها علشان نلحقها..

ادم:بصراخ بعلو صوته..انتووووو فييييين يا ولاد ال&**&..

وائل:برعب..احنا فى الجنينه اللى فى ضهر الفيلا يا باشا..

ادم:محدش يلمسها وانا ثوانى وهكون عندك..

وائل:برجاء..بسرعه يا باشا..فريده هانم قالت فى واحد هيجى ياخد ملك هانم..ابتلع ريقه بصعوبه..وفى كذا عربيه جايه علينا يا باشا..

ادم:بنهيار..اللى يقرب من مراتى اضربوه بالناااار..

زاد سرعه سيارته اكثر واكمل بوعيد..

مراتى قصاد رقبتكم كلكم ورقبه اهليكم كمان..

 ومتقفلش خليك معايا على الخط..

وضع وائل الهاتف مفتوح بجيبه..ونظر للحرس وتحدث بصرامه..

وائل:متخلوش حد يلمس الهانم والا رقبتنا ورقبه اهلنا هتكون التمن..

نظرو لبعضهم بفزع ورعب..

ومن ثم وقفو بجانب بعضهم كدرع حامى امام ملك الممدده ارضا.. 

خلفهم جوو يقف ايضا بترقب واستعداد للهجوم على من يحاول الاقتراب منها..

وقف اكرم بسيارته وهبط منها يركض بتجاه ملك بكل سرعته..

ليوقفه الحرس برفع السلاح بوجهه..

وائل:بأمر..اثبت مكانك..

اكرم:بغضب..ابعد من وشى..انا دكتور يا غبى خلينى الحقها..

وائل:ممنوع يا حضرت..ادم باشا كلها ثوانى ويكون هنا..

غير كده ممنوع حد يقرب من؟؟!!..

قطع حديثه بسبب وابل الرصاص الذى انطلق عليهم هو وزملائه..

ليركض اكرم نحو مليكه ويهم بحملها..

لكنه صرخ بألم حين اصيبت يده بطلقه جعلته يرتمى ارضا ويأن بالم حاد..

رفع عينه ينظر لمن اطلق عليه النار..

لينصدم بأدم القادم نحوه بخطوات شبه راكضه بيده مسدسه ونظره مسلط على زوجته..

ويطلق النار على حرس فريده و كل من يحاول ايقافه..

اكرم:بصراخ..ابعد عنها وسبها فى حالها بقى يا اخ؟؟!!..

قطع صراخه طلقه اخرى بيده الاخرى..

وبسرعه البرق قذف ادم مسدسه ومال على زوجته حملها بحرص شديد..واسرع بها نحو سيارته وضعها برفق..

واستدار حول مقعد السائق وهم بركوب لكنه نظر لاكرم وتحدث بعلو صوته بوعيد..

ادم:حسابنا لسه مخلصش يا &**&..

نهى حديثه وساق باقصى سرعته..

ويده تتحسس نبض قلب مليكه..

الذى بالاساس نبض قلبه هو..

وبتوسل ورجاء شديد همس بصعوبه من بين دموعه التى هبطت بغزاره حين لمح وجهها الدامى وملامحها شديده الشحوب..

ادم:بحلفك بالله تفوقى يا ملك..امسك يديها البارده للغايه قبلها مرات ومرات واكمل..اطمن عليكى بس..نظر لها..

وهجبلك حقك..وربى ما هرحم اللى عمل فيكى كده..

عفوا ادم..اى ملك تحدثها؟؟!!....

فاقده هى وعيها..بل هيئتها تدل انها..

فقدت حياتها؟!!..


رايكم وتوقعتكم..

دمتم بالف خير احلى واجمل قمرات...

ومش هقولكم تفاعل قوى هسبها لتقدركم حبيباتى🤗..

واستغفرو لعلها ساعه استجابه..

البارت العاشر..

بمستشفى الصاوى الخاص..

بغرفه استقبال الزوار داخل جناح مليكه..

بجمود مصتنع عكس انهيار قلبه..

يقف ادم برفقه مجموعه من الاطباء المشرفين على حاله زوجته..

وبفزع ورعب تحدث..

ادم:مراتى مالها بالظبط؟!..

احدى الأطباء بعمليه..ادم باشا الخبطه اللى اتعرضت ليها الهانم مكنتش بسيطه..خدت اربع غرز فى حاجبها وللأسف هتأثر على شبكه عنيها كمان..

ابتلع ادم ريقه بذعر وبصعوبه همس..

ادم:قصدك انها فقدت عنيها؟!..

الطبيب:منقدرش نقول كده غير لما تفوق ونشوف نسبه الضرر وصلت لحد فين..

ادم:بلهفه..المفروض تفوق امتى..

الطبيب:هى واخده بنج موضعى وفاقت واحنا بنخيط الجرح بس ادنها مهدأ لانها منهاره وبحاله من الفزع الحاد..

غصه مريره اعتصرت قلبه..

وبالايجاب حرك رأسه وتحدث بأمر..

ادم:تقدرو تتفضلو..همو الاطباء بالخروج لكن ادم اوقفهم سريعا واكمل بتحذير..ممنوع اى دكتور متابع لحاله الهانم يتحرك من المستشفى غير لما تفوق واطمن عليها..مفهوم..

الاطباء:امرك ادم باشا..

انتظر هو حتى خرجو جميعهم وغلقو الباب خلفهم..

وبخطوات شبه راكضه اتجه لغرفه زوجته..

بلفهه وعيون تلتمع بالدمع اقترب منها وجلس جوارها على ركبتيه..ممسك بيدها المنغرس بها ابره المحلول يقبلها بعمق مرات ومرات..

ببطئ اقترب من وجهها وبعد شعرها عن أذنها بوجهه..

وبعشق شديد قبل أذنها وهمس بصوتا مبحوح من شده تأثره..

ادم:حبيبتى..فوقى..متوجعيش قلبى اكتر من كده..قبل وجناتيها قبل صغيره متتاليه..انا اسف انى سبتك مع..

هبطت دموعه بغزاره على وجنتيه نزولا بلحيته حتى استقرت على وجهها هى..امى..اغمض عينه بعنف واكمل بعدم تصديق..عمرى ما تخيلت انها بالجبروت والقسوه دى..

لف يده حولها بحمايه وحذر ورفق شديد..عمرى ما خطر فى بالى انها تسيب عليكى كلابها..دفن وجهه بعنقها..انا اسف يا حبيبتى.والله اسف..رفع رأسه بوجهه يظهر عليه الغضب الشديد وبعيون اصبحت شديده الأحمرار اكمل بوعيد..

هشيل كلمه ذكر من البطاقه لو مجبتلكيش حقك يا ملك..

نهى جملته وقبل جبهتها بعمق..

وهب واقفا وجلس جوارها..وبحرص شديد حملها بين يديه..

وجذبها داخل حضنه..ويده تمسد برفق على كافه جسدها يحاول أفاقتها..

تنهدت هى بتعب..وبضعف..دفنت نفسها داخل اعماق حضنه وهمست بوهن بين الوعى وللاوعى..

مليكه:ااادم..متسبنيش..

بعشق شديد..زاد من ضمها داخل حضنه مقبلا كتفها صعودا بعنقها وكافه ووجهها وبتاكيد همس داخل اذنها..

ادم:مستحيل اسيبك..حبيبتى اطمنى انتى فى مكانك..

قبل ثغرها برقه قبله خاطفه..جوه حضنى..

ظل حاملها..مكتفى بحتضانها..منفصل عن العالم..

وفقط..

مستمتع بدفئ جسدها..

مطمئن بستماع نبض قلبها..

يقبل كف يدها تارا..

وكافه وجهها تارا اخرى..

ادمانه..وهواءه وشمسه وانفاسه هى..

قطع عليه نعيمه هذا..أهتزاز هاتفه داخل جيبه يعلن عن اتصال..

بحذر..عدل وضعها داخل حضنه واخرج هاتفه ورد بجمود وصوتا خافض..

ايوه يا حسام..ايه الاخبار..

حسام:كله تمام اطمن..المصابين فى المصنع كلهم اصابات مش خطيره..وروحت للحرس بتوعك اللى قولتلى عليهم..

ونقلتهم كلهم للمستشفى اللى تبع المصنع هما كمان..

ومعاهم الدكتور اكرم..

واطمن كلهم بخير يا ادم..لكن؟!!..

ادم:بقلق..لكن ايه يا حسام؟!..

حسام:مش هتصدق مين اللى ورا هدم الجزء اللى انهار من المصنع..

ادم:بغصه..مين؟!..

حسام:بأسف..احححم..الدكتور اكرم..ووالدتك..

صدمه..جعلت ادم التزم الصمت قليلا..

ليكمل حسام بقلق..ادم انت كويس..

ادم:بهدوء مريب..هبقى كويس لما اطمن على مراتى..هى بس اللى تهمنى دلوقتى..بس عيزك تراقب الكل..عينك متغفلش عن حد فيهم وتكون معايا على تليفون..

حسام:تمام..متشلش هم حاجه..وربنا يطمنك على مراتك.

أمن ادم على دعائه..واغلق الهاتف ونظر لزوجته وهمس برجاء..

ادم:حبيبتى..فوقى بقى..ضمها لصدره مقبلا شعرها بواله..

طمنى قلبى عليكى..

^^^^^^^^^^^^^^^^^

..بفيلا الصاوى..

فريده..

تجلس بكل غرور..

ترتدى نظرتها الطبيه..

تقرأ احدى كتابها المفضله..

وبأمر حدثت احدى الخادمات..

فريده:شوفيلى سعيد وصل ولا لسه..

خطى للداخل سعيد بخطوات شبه راكضه وتحدث برعب بانفاس لاهثه..

سعيد:فريده هانم..ادم باشا لحق الهانم الصغيره وخدها وضرب الدكتور اكرم بالنار..التقط انفاسه بصعوبه..وكمان طقم الحراسه الخاص بساعدتك كله اتصاب ورجاله الباشا خدوهم على مستشفى المصنع..

هبت فريده واقفه وتحدثت بغضب..

فريده:وحرس ادم اللى قولتلك تخفيهم؟!...

سعيد:باسف..رجاله الباشا خدوهم هما كمان..وانا هربت بأعجوبه..ابتلع ريقه بصعوبه..او تقريبا هما اللى سبونى اهرب علشان اجى احذر ساعدتك..

فريده:ببوادر خوف..تحذرنى من ايه؟!..

سعيد:ادم باشا ناوى يطيح فى الكل..ومش هيسمى على اى حد..

فريده:بعلو صوتها..الا امه..دارت حول نفسها واكملت بتاكيد..

ابنى اكيد عارف انى بعمل كده من خوفى عليه..

انتفضت بفزع حين وجدت الفيلا من حولها امتلئت بالكثير من الحرس..

وبدأو يوزعو انفسهم على الاماكن داخل وخارج الفيلا بعنايه..

لتصرخ هى بهم بغضب عارم..

انتووو مييين يا زفت انت وهو..

اقترب منها احدهم وتحدث بعمليه..

نادر:مساء الخير يا هانم..احنا طقم حراسه جديد بعته ادم باشا..نظر لسعيد..اتفضل معانا يا سعيد بهدوء..

سعيد:بفزع..فريده هانم انا فى عرضك..

فريده:بأمر..محدش ليه دعوه بيه والا؟!!..

قطعها نادر باحترام..

نادر:سيادتك ملكيش اى صلحيات نهائى على اى حد من الحرس او العاملين غير اكلك وشربك ولو احتاجتى حاجه غير كده لا..وممنوع خروجك بره الفيلا..

فريده:بصراخ..انت اتجننت يا حيوان؟!..

نادر:دى أوامر الباشا يا هانم..واحنا ملزومين ننفذها لحد ما ادم باشا يرجع..

بغيظ شديد..سارت فريده نحو غرفتها..

ليصرخ سعيد برجاء..

سعيد:يا هانم ابوس ايدك قولى للباشا انا مليش ذنب..انا كنت بنفذ أوامرك..

استدارت فريده ونظرت له ببتسامه ساخره وتحدثت ببرودها المعتاد..

فريده:انت نفذت أوامرى علشان الفلوس الكتير اللى ادتهالك..

ابتسمت بتساع اكثر وتنقلت بنظرها لطقم الحرس الجديد واكملت بتاكيد..

وهما هيعملو زيك بالظبط..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

..بمستشفى المصنع..

تجلس وفاء بجوار ابنها تبكى بنحيب وتتحدث بزهول من بين شهقاتها..

وفاء:لدرجاتى انا معرفتش اربيك يا اكرم؟؟!..

نظرت له بصدمه..انت يا اكرم اللى تتفق مع بلطجى يهد مصنع ادم..

لييييه..عملك اييييه علشان تعمل فيه كده؟!..

اكرم:ببكاء وتعب شديد..عمل ايه؟!..بكى بنحيب..

خد منى حبيبتى يوم فرحنا..

وفاء:ببكاء..يابنى كان لازم ياخدها لانها مراته..وبعقد شرعى زى ما قولتلى..يعنى متسجل..

لو كنت انت كتبت عليها كانت هتتحبس لانها جمعت بين زوجين..ربطت على كتفه بحنان..وكمان البنت صرحتك وقالتلك انها لسه بتحبه..وانت اللى صممت تتجوزها..

اكرم:بغصه مريره..كنت هقدر انسيها حبه..نظر لوالدته..هى بريئه ورقيقه يا امى وانا كنت هنسيها حبه اللى جرحها بحبى ليها والله..تحولت نظرت لاخرى حاقده..لكن هو خطفها منى..

وفاء:يا ابنى افهم..فووووق..البنت بتعشقه..سبهم فى حالهم..

وابعد عنهم..نظرت ليده وبكت بنحيب اكبر..وكفايه اللى حصل لايدك الاتنين..

اكرم:باسف..الحرب بينى وبين اللى اسمه ادم مخلصتش يا امى..نظر ليده وجز على اسنانه بغيظ..دى ابتدت..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

..عند ادم ومليكه..

..بنهيار..

تصرخ وتبكى بنحيب..

وبفزع ورعب تتحدث بهستريا..

مليكه:عااااااا..انا مش شايفه..مش شايفه حاااااجه..

تحسست ظهرها بجسد يرتعش..بل ينتفض بشده..

عاااااااا..الكلاب كلت ضهرى..انا اتشوهت..

ادم:بكل قوته..يضمها لداخل حضنه..يحاول السيطره بشتى الطرق على حركتها الهستيريه..

تمسكت هى بقميصه بكلتا يدها وصرخت بنهيار اكبر..

انا مش شيفاك يا ادم..بكت بقهر..انا اتعميت..

جذبها على قدميه وأمسك وجهها بين يديه واضعا جبهته على جبهتها بحذر وبغصه مريره وصوتا حنون همس بهدوء..

ادم:ملك..حبيبتى..خدى نفس..واهدى خالص انا هنا..

مليكه:بنحيب..انا مش شيفاك..انا عميت؟!..

يقبل كافه وجهها قبل عميقه بعشقا خالص وهمس بتاكيد..

ادم:لااااا يا روحى..اهدى بس وبطلى عياط علشان تقدرى تشوفينى..

جذب رأسها لداخل حضنه وبحنان بالغ يمسد على شعرها وظهرها..بل كافه جسدها..حتى هدأت قليلا..

دفن وجهه بشعرها يقبله بحب شديد..وبهدوء همس..

مليكه..بصيلى يا حبيبتى..

غالقه هى عيونها بعنف..ودموعها تهبط بغزاره لا اراديا..

وبفزع همست دون ان تفتح عيونها..

مليكه:ادم..الكلاب هجمت عليا من ضهرى..بكت بعنف..

ضهرى اتشوه يا ادم؟!!..

نهت جملتها ودفنت نفسها داخل حضنه اكثر..

ضمها هو له بعشق..وبحذر فك رباط رداء المشفى الذى ترتديه..وبعد شعرها عن ظهرها وبدأ يتفحصها بعنايه..

كتفيها..ظهرها.. وحتى اسفل ظهرها يتفحصهم بتمعن شديد..

سار بأصابع يده على ظهرها بحنان بالغ وهمس بأذنها..

ادم:حبيبتى..الحمد لله.. والله ما فى خدش واحد..اطمنى..

عاد ربط الرداء مره اخرى وعدل جلستها على قدميه وتحدث برجاء..

ملك..فتحى عيونك واحده واحده وبصيلى حبيبتى..

ذادت حده بكائها اكتر..وارتعش بدنها برعب بين يديه..

ليقبل هو وجناتيها بعمق اكثر من مره وهمس..

حبيبتى..بالله عليكى اهدى..وكفايه عياط علشان تقدرى تشوفينى..

حبست انفاسها..وتمسكت بكفيه بكلتا يديها بكل قوتها..

وببطئ فتحت عيونها ونظرت له..

بذعر وملامح شديده الشحوب ينظر لها..

وبصعوبه همس..ملك انتى شيفانى صح؟!..

بغزاره..هبطت دموعها على وجناتيها وهمست بتقطع..

مليكه:ا ادم..انا شيفاك بس فى غيامه على عينى جامده..

مش قادره احدد ملامحك..

بحنان بالغ..يزيل دموعها بأصابعه..

بل بدا يلتقطها بشفاتيه..

وبتوسل همس..

ادم:طيب بالله عليكى تبطلى عياط..

امسك وجهها بين يديه..ملك..بصى فى عينى حبيبتى..

تجاهد هى لفتح عيونها..

ولكنها لا تستطيع..تشعر بصداع شديد يؤلم راسها بعنف..

الأضاءه تزعجها كثيرا..وبتعب همست..

مليكه:ادم..انا مش قادره افتح عينى عن كده..

بكت بنحيب..ملامحك مش واضحالى خالص يا ادم..

ادم:بغصه مريره..من اثر الخبطه يا روحى..اطمنى واهدى انا هنا..جذبها لداخل حضنه..بطلى عياط علشان اخلى الدكاتره يجو يكشفو عليكى..

مليكه:ببكاء حاد..ماما وبابا مسالوش عنى يا ادم..

تمسكت بحضنه اكثر..الكلاب كانت ممكن تموتنى بكل سهوله..وهما مكنوش هيسالو عنى برضو..

ضمها ادم لحضنه اكثر وهمس باذنها بعشق...

ادم:حبيبتى..هما عارفين انك مع جوزك..اغمض عينه بعنف..

اللى مقدرش يحميكى من قسوه أمه..

رفعت وجهها ونظرت له بعيون شبه مغلقه وبلهفه تحدثت..

مليكه:لو محمتنيش زى ما بتقول كان زمانى ميته..

شدت من احتضانه..لكن انا عايشه وفى حضنك..

صمتت قليلا واكملت بعدم فهم..بس مش قادره افهم ولا استوعب قسوه مامتك..اكيد وراها سبب..قسوتها دى مش من فراغ ابدا..

ادم:بلهفه..خلينى اطمن عليكى الاول وبعدين هحكيلك سر قسوه فريده هانم..

نهى جملته وضغط احدى الازرار..ليهرول لداخل الغرفه اكثر من طبيب وطبيبه..

وبدأو يفحصو مليكه بعنايه تحت انظار ادم العاشقه لها..


رايكم وتوقعتكم يا بنات..

ياترى ايه سر قسوه فريده؟!..

واكرم ناوى على ايه تانى..

وفضلا وليس امرا اشوف اقوى تفاعل حبيباتى شجعونى على الكتابه..

وايه رايكم فى الغلاف..

واستغفرو لعلها ساعه استجابه..

البارت ال11..

..مر يومان..

بمشفى الصاوى..

ادم..

لم يترك زوجته لحظه واحده..

ما تعرضت له من رعب وفزع كان غير محتمل..

يومان ممتنعه هى عن النوم..

واذا غفت عيونها غصبا عنها تنتفض بشده وتبدا بالصراخ بكل قوتها.. 

لا تهدأ بسهوله..

غير بحضن زوجها..

يظل هو محتضنها بحمايه ويهمس بأذنها ببعض الكلمات المحببه لها حتى تسترخى بين يديه وتطمأن قليلا..

ولكن؟!. 

عدم نومها هذا اثر بالسلب على عيونها المتعبه اكثر..

وهى من شده فزعها ورعبها ترفض رفض قاطع ان تنام حتى ولو بفعل المنوم او المهدئات..

اخذ ادم نفس عميق وتحدث بهدوء..

ادم:مليكه يا حبيبتى عيزك تطمنى..انتى جوه حضنى ومستحيل اخلى مخلوق يأذيكى او يقرب منك..

تمسكت هى به بكل قوتها..قبل جبهتها بعمق..

وجذب راسها على صدره واكمل برجاء..حاولى تنامى شويه يا روحى..

دافنت هى وجهها بصدره تبكى بنحيب بصوتا مكتوم وتتحدث بصعوبه من بين شهقاتها..

مليكه:لما بنام بشوف الكلاب بتجرى ورايا وصوتها بيجى فى ودنى بيرعبنى..

اغمض عينه بعنف..وجز على اسنانه بغضب شديد..

وحاول التحكم بثوره غضبه وتحدث بتعقل..

ادم:ملك..رفعت وجهها الغارق بالدموع تنظر له بعيون شبه مغلقه..انا عارف ان اللى اتعرضتى ليه مكنش سهل..

أمسك وجهها بين كفيه يزيل دموعها باصابع يده بحنان بالغ..

وعارف برضو انك قويه..مش جبانه..وهتعدى اللى حصل وترجعى اقوى من الاول كمان..قبل جبهتها..وانا معاكى وفى ضهرك..جذبها لداخل حضنه..وفى حضنك كمان..غمز لها بشقاوه..

وانتى بقى جوه قلبى..

ابتسمت هى بخجل من بين كم دموعها..

وضمته لداخل حضنها اكثر وهمست بعشق..

مليكه:انت قلبى اصلا يا ادم..وبحمد ربنا انى عرفتك..

استندت براسها على كتفه..عارف انا الحمد لله راضيه عن كل حاجه بتحصلى..حاسه ان ربنا بيكفر سيئاتى يا ادم..

تنهدت بصوتا مسموع واكملت بأسف..انا كنت سلبيه فى كل حاجه..صمتت قليلا واكملت بأحراج..لما قربت من ربنا وفهمت فى دينى اكتر وعرفت ان البنت لازم تكون على حياء وخلق والتزام..ولازم تكون ثيابها لا تشف ولا تفصل جسدها.. اتصدم لما اشوف صورى اللى قبل كده بالهوت شورت والفساتين العريانه واعرف اد ايه انا كنت مقصره فى حق ربنا واخجل من نفسى اوى..

قبل هو شعرها بعمق وهمس بفرحه عارمه..

ادم:حبيبتى ربنا غفورا رحيم..وانتى الحمد لله بقيتى ملك جديده..ملتزمه ومتدينه وعلى خلق..

 متفكريش فى اللى فات..وارمى ورا ضهرك وركزى فى قربك من ربنا..ضمها لصدره..وليكى عليا فى اقرب وقت بأذن الله هنطلع الحج مع بعض مش عمره وبس..

مليكه:ببكاء..بتمنى والله يا ادم..نزور البيت الحرام ونرجع من هناك واحنا مغفور لينا كل ذنوبنا ان شاء الله..

ونبدا حياه جديده مبنيه على طاعه الله..بكت بنحيب اكبر واكملت بغصه مريره..

لكن تفتكر مامتك هتسبنا نكمل مع بعض اصلا؟!..

تحولت ملامح ادم لأخرى غاضبه وبثقه وتأكيد تحدث..

ادم:ملك..انتى مراتى..ولازم تعرفى ان حاجه واحده بس هى اللى تقدر تبعدنى عنك..صمت لواهله وامسك وجهها بين يديه ونظر لعيونها المتعبه بعشق شديد..انى اموت..

شهقت هى بعنف..وارتمت داخل حضنه وضمته بكل قوتها وتحدثت بغضب وبكاء حاد..

مليكه:ربنا يحفظك ليا ولا اشوف فيك مكروه ابدا يا حبيبى..

ضربته على كتفه بقبضه يدها..متقولش كده تانى ابدا..

ضمها ادم لداخل حضنه اكثر دافنا وجهه بعنقها يقبله بنهم و وهمس بانفاس ساخنه تلفح بشرتها من بين سيل قبلاته..

ادم:ب ح ب ك..رفع رأسه بلهفه ونظر لعيونها بعشق شديد..

بحبك يا ملك..

ملك:بعشق اكبر..وانا بعشقك يا ادم..عبست بملامحها واكملت بمزاح..عايزه أبوسك بس مش قادره احدد شفايفك من منخيرك..

ابتسم هو لها وهمس بغصه اعتصرت قلبه بقوه.

ادم:ابوسك انا..نهى جملته والتقطت شفاتيها بقبله عاشقه متمكنه لأقصى درجه..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

..بمشفى المصنع..

خصتا غرفه اكرم..

تجلس والدته تستمع له بعيون متسعه على أخرها من شده زهولها..

وبعدم فهم تحدثت..

وفاء:يعنى فريده قالتلك انها هى وابنها بتنتقمو من ملك بسبب ابوها؟!!..

اكرم:بتنهيده..مقلتش كده بنفس المعنى..لكن دا اللى فهمته من طريقه كلامها يا ماما..

وفاء:بنفاذ صبر..يا ابنى خليك صريح معايا وفهمنى الست دى قالتلك ايه بالظبط..

شرد اكرم قليلا يتذكر احدى احاديثه مع المدعوه فريده هانم..

..فلاش بااااااااااااك..

بصدمه وزهول تحدث..

اكرم:انتى عايزه تموتى ملك؟!!..

فريده:ببرود..امممم..اتمنى والله..بس ابنى مانعنى بكل قوته وحميها كويس..

اكرم:بغضب..هو موت انسانه حاجه هينه عندك للدرجاتى؟!..

فريده:بألم واضح على ملامحها..لا..الموت مش حاجه هينه..نظرت له بشرار وقد فقدت اعصابها فجأه..

بس البنت دى بالذات لازم تموت..لازم احرق قلب ابوها زى ما حرق؟؟!!..تمالكت نفسها وقطعت حديثها سريعا وهبت واقفه وتحدثت بأمر..

المقابله انتهت..تقدر تتفضل..

اقترب منها اكرم وتحدث برجاء..

اكرم: بلاش تأذيها..احنا اتفقنا نبعدها عن ابنك ودا هيبقى اكبر جرح لقلبها صدقينى لانها بتحبه..تنهد بألم..وانا بحب وعارف اد ايه مؤلم البعد عن اللى بنحبه..نظر لفريده بتوسل..

كفايه اللى ابنك عمله فيها وابنها اللى فقدته وكمان فرصتها فى الحمل تكاد تكون معدومه..ارجوكى كفايه عليها كده..

فريده:بوعيد..لا لسه..مش كفابه ابدا..واللى فى دماغى لازم أوصله..

نهايه الفلاش بااااااك..

وفاء؛يبقى كده الموضوع مش ابنها بس..

اكرم:ايوه يا امى..فى سر تانى..وعلشان كده لازم احذر مليكه..

وفاء:بشك..انت عارف ايه هو السر يا اكرم مش كده؟!..

التزم اكرم الصمت..فنظرت له هى بتمعن واكملت بفهم..

اكيد دورت وسألت ورا اللى اسمها فريده وابو مليكه كمان علشان تعرف اللى حصل..

اكرم:بأسف..ايوه يا امى..واللى عرفته مش هينفع اقوله غير لمليكه..وساعتها هسبها تختار وتقرر براحتها هتكمل مع اللى اسمه ادم..ابتسم ببريق امل..ولا هترجعلى..

نظر لوالدته بلهفه..روحلها يا ماما وحاولى تخلينى اكلمها فى التليفون..جز على اسنانه بغيظ..لو انا روحتلها ادم الزفت هيضربنى بالنار..

همت وفاء بالرفض..لكنه اكمل سريعا بالحاح..

علشان خاطرى يا ام اكرم..والله مليكه فى خطر طول ما هى على زمه اللى اسمه ادم دا..خلينا نلحقها ونحذرها واوعدك انى بعد اللى هقولهولها هحترم اى قرار هتاخده..

تنهدت وفاء بصوتا مسموع وتحدثت بطيبه شديده..

وفاء:حاضر يا ابنى هروحلها بكره اصبح..وربنا يسترها معاك وعليك يا حبيبى ويكتبلها اللى فى الخير يارب..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

..بفيلا الصاوى..

بنهيار تتحدث فريده..

انتو يا بهايم اتصلو على ابنى يجيلى فورا..

رئيس الحرس بحترام..

حاضر يا فريده هانم..هنكلمه حالا بس ارجوكى اهدى علشان صحتك..

فريده:بصراخ..ملكش دعوه بصحتى يا حيوووووان..

اتصل على اللى مشغلك وقوله فريده هانم هتضربنا بالنار لو مجتش..صرخت بعنف اكبر..مش انا اللى اتحبس فى بيتى..

هيئتها تدل على شده انهيارها..

اسرع رئيس الحرس بالاتصال على ادم اكثر من مره..

لكن دون رد..

ليقرر ارسال رساله له..

محتوها..

(ادم باشا..فريده هانم منهاره وعماله تصرخ وعايزه حضرتك حالا يا اما تضربنا بالنار)..

بغرورها وتكبرها المعتاد..

جلست على اقرب مقعد واضعه قدما فوق الاخرى وتحدثت بوعيد..

فريده:على الله ميجيش..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

عند ملك وادم..

اخيرا..

استسلمت ملك لنوما عميق بفعل المنوم الذى اصر ادم ان يعطيه لها حتى تنعم ببعض الراحه قليلا..

وبعد الكثير من القبلات على كافه وجهها خصتا عيونها..

وكف يدها..عدل وضعها وابتعد عنها ودثرها جيدا بالغطاء واتجه للخارج..

ليتفاجئ بوالد ملك ووالدتها جالسين امام باب الغرفه..

اقترب منهم وتحدث بهدوء..

ادم:حضرتكم لسه هنا ليه..ملك هتفضل نايمه للصبح..

اتفضلو انتو العربيه مستنياكم هتوصلكم لحد البيت..

بكو اثنانتهم بصمت وباصرار تحدث محمد..

انا مش هسيب بنتى وامشى..

هناء:ببكاء حاد..وانا كمان مش هسبها تانى ارجوك يا ادم يا ابنى..

هم ادم الرفض..

لكنه اقترب منه احدى حرسه وتحدث بأحترام..

ادم باشا..رئيس الحرس فى الفيلا كلمنى وقالى ابلغك انه بيتصل بساعدتك كتير جدا فى امر ضرورى وبعتلك اكتر من رساله..

اخرج ادم هاتفه من جيب سرواله ليتفاجى بكم هائل من الاتصالات من والدته وحرسه الخاص ايضا..

عض شفاتيه بعنف وتحدث باسف..

ادم:كنت عامله صامت..

اسرع بالاتصال على والدته..

ليأتيه صوتها الغاضب بشده..

فريده:بصراخ..بتحبسنى فى بيتى يا ادم..

ادم:اهدى يا امى من فضلك..

فريده:بتهديد..اقسم بالله لو ما جيتلى حالا لأكون قايله لحبيبه القلب على الحقيقه كلها..

نهت جملتها واغلقت الهاتف بوجهه..

ضغط هو على الهاتف بكل قوته حتى اوشك على تحطيمه..

ووزع نظره بين والد ملك ووالدتها وتحدث بأسف..

ادم:انا لازم اروح البيت عندى حالا..ادخلو لملك وافضلو معاها متسبوهاش نهائى تحت اى ظرف لحد ما ارجع..

وعيزكم تطمنو الحرس والمستشفى كلها متأمنه على اعلى مستوى..

محمد:اطمن يا ابنى احنا مش هنسبها تانى قولتلك..

حرك ادم رأسه بالايجاب ونظر له طويلا بعيون تحمل الكثير والكثير..

ومن ثم خطى لداخل غرفه زوجته واقترب منها قبلها عدده مرات متتاليه وهمس بأذنها بتاكيد..

ادم:هرجعلك على طول مش هتاخر عليكى..قبل وجناتيها..

وارتدى جاكت بدلته وسار للخارج بخطوات شبه راكضه..

املى على حرسه تعليماته بمنتهى الدقه..

وسار بسيارته بسرعه مجنونه خلفه بعضا من الحرس نحو منزله..

يخبط بيده على المقود بعنف كلما تذكر انه هو من دبر لكل شئ..

انه هو من اشترى المطعم المقابل لمنزل مليكه التى تجلس به دوما..حتى يستطيع الوصول اليها بسهوله..

ليتمكن من ايقعها ضحيه عشق له وحده..

وبفعل ذكائه ووسامته وصل لمراده..

ولكنه لم يضع بحسابه ان ينقلب السحر على الساحر..

ويخضع هو ايضا لعشقها ويغرق به قلبا وقالبا..

دقائق معدوده وكان يصف سيارته داخل فيلته..

وهبط منها يركض للداخل بكل سرعته..

وينادى بعلو صوته..

ادم:يا امى..ياااا فريده هانم..

خبطت بعكزها الارض من خلفه..

التفت هو سريعا ينظر لمصدر الصوت..

اقتربت هى منه بخطوات واثقه ورأس مرفوع بشموخ حتى وقفت امامه مباشرة..تنظر له بغضب عارم..

ينظر هو لها بعيون التمعت بالدمع وهمس بصعوبه..

..كفايه..

نطق بها ادم برجاء وتوسل شديد..

صمت لوهله يحاول التحكم بدموعه واكمل بغصه مريره تعتصر قلبه..

ادم:خسرت ابننا..واحتمال متقدرش تكون ام تانى..

مسح بكف يده على وجهه وشعره بعنف..وكانت هتخسر عنيها وبقت تشوف بالعافيه..ضرب على موضع قلبه بكف يده بكل قوته..كمان عايزه تجرحى قلبها بسكينه بارده وتقوليلها الحقيقه..

جلس على اقرب مقعد بتعب والتزم الصمت قليلا واكمل بألم حاد..

مليكه فكرانى انا اللى ضحيه لعشقها يا امى..

نظر لها بأسف..متعرفش ان هى اللى ضحيه لعشقى وليكى..

صمت قليلا..وضحيه لغلطه ابوها كمان..

بجمود مصتنع جلست امامه واضعه قدم فوق الاخرى وتحدثت بألم يدمى قلبها بشده..

فريده:كل مره احاول اموتها تنقذها منى يا ادم..

التمعت الدموع بعيونها..واقف بينى وبين تارى لييييه..

ادم:بدموع خانته وهبطت على وجنتيه بغزاره صرخ بعلو صوته..بعشقها يا امى..نظر لها..موتينى الاول لو عايزه توصليلها..

بكت فريده بنهيار وهمست من بين شهقاتها برجاء..

سبنى اخد تارى وابرد نار قلبى يا ابنى..

اقترب منها ادم وجلس امامها على ركبتيه وتحدث بتعقل وتوسل شديد..

ادم:يا امى بالله عليكى افهمينى..انتى ختى حقك من مليكه وهى ملهاش ذنب فى اللى عمله ابوها..

فريده:بصراخ..واختى اللى ضحك عليها وخلى بيها وهى حامل وسبها لابويا يقتلها ويغسل عاره مكنش ليها ذنب غير انها حبته وعشقته..بكت بقوه اكبر..

وامى اللى ماتت بحسرتها على موت اختى مكنش ليها ذنب برضو..

مسحت دموعها بعنف واكملت باصرار شديد..

مستحيل اسيب تار اختى وامى يا ادم..

هب ادم واقفا واخذ نفس عميق وتحدث بأصرار اكبر..

ادم:وانا ساعدتك ووقفت جنبك يا امى ونفذتلك كل اللى طلبتيه..

لكن لحد كده وعلى جثتى اسيبك تقربى لمراتى تانى..

فريده:ببتسامه مصتنعه..هنشوف..

ادم:؟!!..


رأيكم وتوقعتكم..

تنويه..

بامر الله كل شى هوضحه بالتفصيل فى الحلقات الجايه..

وفضلا وليس امرا نرفع البوست ب5000كومنت لان تفاعلكم وجهت الجروب حبيباتى..

دمتم بالف خير احلى قمرات..

واستغفرو لعلها ساعه استجابه..

البارت ال12..

اشرقت شمس يوم جديد..

يوم ملئ بالمفاجأت والصدمات ايضا..

..بمستشفى الصاوى..

مليكه..

بعمق وأمان..

تنام داخل حضن زوجها..

اما ادم..

لم يغمض له جفن..

فقط يفكر ويفكر دون توقف..

شيئا واحد فقط يرعبه ويجعل قلبه أوشك على التوقف..

ايعقل ان تبتعد عنه زوجته..

ان تتركه..

بعنف..اغمض عيناه وحرك رأسه بالنفى سريعا..

وبقوه..ذاد من ضمها داخل حضنه..

لم يكتفى بهذا فقط..

بل رفعها قليلا جعلها تعتليه..

ملتف بيده وقدميه حولها بحمايه..

دفنت هى نفسها بأعماق حضنه..

وكالقطه الوديعه تمسحت بوجهها بحنايا صدره وهمست بصوتا مبحوح..

مليكه:بحنان..مالك يا ادم..رفعت وجهها تظر له بعين واحده..

قلقان ليه يا حبيبى..

تنهد هو بصوتا مسموع..

وسحبها  عليه قليلا وقبل عيونها واحده تلو الاخرى وهمس بغصه مريره..

ادم:لسه مش قادره تفتحى عيونك..

مليكه:ببتسامه رضى..واحده واحده هبقى كويسه ان شاء الله..

احتضنته بكل قوتها..الحمد لله انها جت على اد كده يا ادم..

رفعت كف يدها تملس على وجهه برفق..مش هتقولى مالك..

اعتدل بها جالسا..واخذ نفس عميق وتحدث بجديه..

ادم:ملك..نظر لها..حبيبتى لازم تتأكدى انى حبيتك..

لا عشقتك..مش بس حبيتك..قبل جبهاتها..

انتى حبيبه قلبى اللى افديها بروحى وبعمرى كله يا ملك..

ملك:بثقه..ادم ليه بتقولى كده انا واثقه ومتاكده من كلامك دا..وشيفاه فى كل تصرفاتك من يوم ما عرفتك لحد دلوقتى..

ادم:بأسف..حبيبتى فى موضوع مهم عايز احكيلك عليه..

وعايزك تفهمينى وتحكمى عقلك وقلبك قبل ما تاخدى اى قرار..

مليكه:بقلق..خير يا رب..فى ايه..قلقتنى..

ادم:بتاكيد..هحكيلك يا مليكه..بس اطمن عليكى الأول وبعد كده هحكيلك كل حاجه..

اعتدلت هى بجلستها وتمدت بجواره..

وجذبته عليها واضعه رأسه على صدرها وهمست برجاء..

مليكه:طيب علشان خاطرى نام شويه..انا حاسه بيك طول الليل صاحى منمتش خالص..

ربطت على ظهره وشعره بحنان بالغ..وقبلت جبهته بعمق وهمست بعشق..عشقى ليك..رفعت كف يده على شفاتيها وقبلت باطنه بحب شديد اكثر من مره..وثقتى فيك ملهاش حدود يا ادم..

أمسك هو يدها ورفعها على فمه يقبلها مرات ومرات دون توقف..وبين كل قبله واخرى يهمس بعشق..

ادم:انا بحبك..بحبك اوى يا ملك..ظل يرددها بلا توقف حتى غلبه النعاس وغاص بنوما عميق داخل حضنها..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

..بفيلا الصاوى..

فريده..

بعلو صوتها.. انت يا زفت..

هرول احدى الحرس اليها سريعا وتحدث باحترام..

على:صباح الخير يا هانم..اؤمرينى..

جلست امامه واضعه قدم فوق الاخرى وتحدثت بتكبرها المعتاد..

فريده:الكلاب فطرت..

على:فطرو يا هانم..

فريده:فطرو اللى قولت عليه..

على:بتوتر..خليت عم شوقى الطباخ دبحهم قبل ما؟!..

قطعته فريده بغضب..

فريده:انا قولت ترملهم الفراخ صاحيه..

على:يا هانم كده الكلاب هتسعر..

فريده:بغيظ..وانت مالك يا حيوان..انا عيزاهم مسعورين..

هبت واقفه وسارت امامه للخارج حتى وصلت لمكان الكلاب و بأمر تحدثت لاحدى الحرس..هات كذا فرخه صاحيه وارميهم للكلاب..

نظر لها الحارس بصدمه..لتصرخ هى بوجهه..سمعت يا حيوان انا قولت ايييه..

أسرع الحارس ونفذ امرها على مضض أحضر اكثر من دجاجه وعاد مره اخرى وبسره همس..

عبدالله:يارب الكلاب تعضك انتى يا شيخه..

تنهد بصوتا مسموع ونظر لها مره اخيره لعلها تتراجع عن قسوتها هذه..

لتبتسم هى بشر وتتحدث بأصرار..

فريده:انا عيزاهم مسعورين علشان ميخفوش من اى حاجه لما يهجمو على اللى فى بالى بعد كده..

جز عبدالله على اسنانه وهمس بسره..

عبدالله:يخربيت جبروتك يا وليه..

نهى جملته وفتح الباب الخاص بالكلاب..

وبرفق وحذر وقلب يعتصر القى الدجاج أرضا..

ليسرع الكلاب بالركض للخارج بفزع..

يركضون بهستريا دون هواده..

تصنمت فريده مكانها..

لم تسعفها قدمها على الحركه من شده خوفها..

ليصرخ عبدالله برعب..

حاسبى يا هان؟!..

لم يكمل جملته واذا فجأتا يهجم احدى الكلاب على فريده بوحشيه..

لتصرخ هى بتألم حاد حين طالتها انيابه الحاده..

اخرج عبدالله سلاحه واطلق طلقه بالهواء..

ليركض الكلب سريعا مبتعدا عن فريده تاركها بحاله لا يرثى لها..

وكأنه بفعلته هذه يخبرها..

من حفر حفره لأخيه سقط فيها هو..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

..اكرم..

بألحاح..يا امى ارجوكى روحى لملك دلوقتى..

وفاء:بتعقل..يا ابنى انا مش معاك فى اللى عايز تعمله دا..

وبعدين اكيد جوزها هناك وممكن يرفض يدخلنى عندها..

اكرم:انا عايز احميها منهم يا ماما..

تنهدت وفاء بصوتا مسموع وتحدثت بتفهم..

وفاء:عايز تحميها ولا عايز تبعدها عن جوزها وتتجوزها انت..

صمت اكرم باحراج..لتكمل هى..

ولو على الحمايه فبصراحه جوزها لحد دلوقتى حميها وكويس اوى كمان..كفايه انه واقف فى وش امه علشانها..

اكرم:بنهيار..يا ماما انا بعشقها..ارجوكى..ابوس ايدك روحلها..

وفاء:بيأس..حاضر يا ابنى..اهدى يا حبيبى وانا هروحلها..

اكرم:بلهفه..اول ما تبقى معاها خلينى اكلمها..

هبت وفاء واقفه وتحدثت بقلق..

وفاء:ربنا يسترها يا اكرم..

نهت جملتها وحملت حقيبتها وهمت بالخروج..

ليوقفها اكرم بستعجال..

اكرم:ماما..متخليش ملك تكلمنى قدام حد من اهلها..ومن فضلك هاتيلى التليفون جانبى وابعتيلى حد من التمريض يفضل معايا لحد ما ترجعى..

حركت وفاء راسها بالايجاب وامسكت هاتفه وضعته امامه وسارت للخارج..

دقائق قليله وخطت لداخل الغرفه فتاه قصيره نوما ما..

ترتدى بالتو طويل للغايه عليها يصل لكاحليها..

وببتسامه اكثر من رائعه تظهر غمزتها بوضوح تحدثت..

صباح الخير يا دكتور اكرم..

بشرود وحزن..ينظر اكرم لهاتفه غير منتبه لمن تقف امامه تنظر له بأعجاب واضح..

بخطوات بطيئه..تحركت نحو شباك الغرفه وفتحته لتشرق الشمس بنورها داخل الغرفه جعلت اكرم يرفع رأسه وينظر لها بانزعاج..

لينصدم بشعر اسود حريرى منسدل على ظهر فتاه لأخره.. فتاه بالكاد يصل طولها الى اول صدره..

اخذت نفس عميق من نسيم الصباح تنعش به رئتيها..

بحماس..استدارت تنظر له مره اخرى ببتسامه متسعه اكثر..

بندهاش..نظر لها اكرم..

جميله هى حد الفتنه..وابتسامتها المثيره جعلتها اكثر فتنه..

انتبهت هى لنظرته المندهشه..

خفضت وجهها بخجل..وبخطوات مرتعشه اقتربت من سريره وتحدثت بعمليه..

لو تسمحلى اغيرلك على الجرح..

اكرم:بشك..انتى ممرضه؟!..

ابتسمت هى بستحياء وتحدثت بفرحه طفوليه..

لا انا لسه طالبه فى 4طب ونزله هنا تدريب..

اكرم:بحاجب مرفوع..وانتى جايه تدربى فيا يا؟!ضيق عيناه ونظر لها بتسائل..قولتيلى اسمك ايه..

عبست هى بملامحها وتحدثت بثقه..

دكتوره رؤيه..

اكرم:بستفزاز..قصدك الطالبه رؤيه..

جزت هى على اسنانها وهمت بالخروج من الغرفه..

فاوقها اكرم سريعا وتحدث بصرامه اخافتها قليلا..

اتفضلى غيريلى على ايدى خلينى اشوف مستواكى..

عضت شفاتيها بعنف..وهمست بداخلها بغيظ..

رؤيه:اوووف..يعنى انت امور ومستفز وغلس فى نفس الوقت..

بينما هو عاد النظر مره اخرى لهاتفه بشرود..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

..ادم..

بفزع..فتح عيناه على صوت خبط الباب المستمر..

مليكه:بقلق..فى ايه..مين بيخبط كده..

ربط ادم على ظهرها وعدل وضعها وهب واقفا واسرع بفتح الباب..

ليجد احدى حرسه يتحدث بأنفاس لاهثه بصوتا خافض..

ادم باشا الحق فريده هانم كلب من الكلاب عضها..

اتسعت اعين ادم بزهول..

وبسرعه البرق عاد الى الغرفه وابدل ثيابه واقترب من ملك قبل راسها ويدها بعمق وتحدث بستعجال..

ادم:ملك حبيبتى..انا هروح مشوار مهم جدا وهرجعلك على طول..مش هتأخر عليكى.. 

مليكه:بلهفه..طيب طمنى فى ايه..

ادم:اطمنى حبيبتى..مشكله فى الشغل..

اتجه ادم نحو الباب وحدث احدى حرسه بأمر..

خبط على محمد بيه ومراته وقولهم يجو حالا ويفضلو مع الهانم على ما ارجع..

نفذ الحرس امره..ظل ادم واقفا حتى اتى والد مليكه ووالدتها..

محمد:بقلق..خير يا ادم يا ابنى..ملك فيها حاجه..

ادم:بستعجال..لو سمحتو متسبوش ملك على ما ارجع..الحرس معاكم هنا ولو فى اى حاجه كلمونى..

نهى جملته..وتحرك نحو الخارج بخطوات شبه راكضه..

خطى محمد وزجته للداخل وتحدثت هناء بتسائل..

هناء:فى ايه يا مليكه..اقتربت منها واحتضانتها..انتى كويسه يا حبيبتى..

مليكه:ببتسامه حزينه..الحمد لله يا ماما..انا كويسه..

محمد:طيب جوزك ماله طالع يجرى ليه كده..

تنهدت مليكه بألم وخفضت رأسها تخفى عيونها التى امتلئت بالدموع وهمست بسرها..

مليكه:ياربى..كنتى عايزه تخلى كلابك تعضنى..اغمضت عيونها بأسف..اهى عضتك انتى يا فريده هانم..

وضعت يدها على قلبها..ياربى احفظها علشان خاطر ابنها..

محمد:بقلق..يا بنتى ردى علينا..

همت ملك بالرد..لكن خبط الباب قطع حديثهم..

فتح محمد ليجد والدته اكرم تقف بجوار احدى الحرس..

ابتسم لها وتحدث بترحاب..

اهلا يا ام اكرم..اتفضلى..

خطت وفاء للداخل واقتربت من ملك واحتضنتها بحب..

وفاء:ملك يا حبيبتى..الف سلامه عليكى يا بنتى..

ملك:ببتسامه..الله يسلمك يا طنط..تعبتى نفسك وجيتى ليه بس..انا الحمد لله كويسه..

وفاء:بحب..لو مكنتش هتعبلك انتى هتعب لمين..ربطت على يدها..انتى عارفه انا بحبك زى اكرم ابنى..

ملك:ببتسامه..عارفه يا طنط..ربنا يخليكى يارب..

نظرت وفاء لوالد مليكه ووالدتها وتحدثت برجاء..

وفاء:ممكن تسبونى مع ملك لوحدنا شويه..

هناء:بقلق..فى حاجه ولا ايه يا وفاء..

وفاء:متقلقيش يا ام ملك..انا عايزه اقولها حاجه بينى وبينها..

محمد:طيب تعالى يا ام ملك..نظر لأبنته..احنا هنقعد قدام الأوضه يا ملك..لو احتاجتى حاجه نادى علينا..

حركت ملك راسها بالابجاب..

تحرك محمد وزوجته نحو الخارج غالقين الباب خلفهم..

لتتحدث ملك بقلق..

ملك:خير يا طنط..فى ايه..

اخرجت وفاء هاتفها وطلبت رقم ابنها وتحدثت لملك بتعقل. 

وفاء:ملك..اكرم عايز يقولك حاجه..بس يا بنتى انا بنصحك زى ما هتسمعى لاكرم اسمعى للكل..ومتحكميش على اى حد  غير لما تسمعى منه. 

بلهفه رد اكرم على هاتفه..

امرم:ايوه يا ماما..

وفاء:بتنهيده..ايوه يا اكرم..مليكه معاك اهى..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

..بفيلا الصاوى..

بنهيار وصراخ حاد تبكى فريده..

بحرقه والم شديد تتحدث من بين شهقاتها..

ااااااااه يا ادم..الكلب قطع لحمى..اااااااااه مش قادره..

ادم:بدموع..اهدى يا امى..اجوكى..خلى الدكاتره تكشف عليكى..

فريده:بنحيب..مش قادره..نظرت لاحدى الاطباء..اتوسل اليك ادينى مسكن..بكت بحرقه..مش قادره استحمل الوجع..

نظر الطبيب لادم وتحدث بستعجال..

الطبيب:ادم باشا..لازم تتنقل المستشفى وتتحقن بمصل حالا..

على الفور..حملها ادم بين يديه وسار بها للخارج بخطوات شبه راكضه..وتحدث بأمر بعلو صوته..

ادم:حاااااالا كلمو المستشفى تجهز المصل..

الطبيب:امرك يا باشا..وهقولهم يحضرو اوضه العمليات كمان..

لان للاسف فى عرق انقطع فى ايد الهانم وهيحتاج لعمليه دقيقه..

ارتعشت فريده بشده بين يد ابنها..وتعالت صوت شهقاتها اكثر..وبدأت تغيب عن الدنيا وبصعوبه همست بين الوعى وللا وعى..

فريده:اللى عملته زمان واللى كنت عايزه اعمله فى مراتك اتعمل فيا يا ادم..

وضعها ادم بحرص داخل سياره الاسعاف وجلس جوارها ممسك بيدها السليمه يقبلها ودموعه تتساقط بغزاره وبثقه همس باذنها..

ادم:ان شاء الله هتبقى بخير يا امى..

صرخ بعلو صوته بالاطباء بنهيار..

وقفو النزيف دا بسررررعه..انتو بتتفرجو علينا..

بتوتر وخوف..بدا احدى الاطباء يحاول وقف النزيف..

وبأقصى سرعه سارت السياره نحو المشفى الخاص بعائله الصاوى..

حتى اخيرا وصلت..

هبط ادم حامل والدته..

ليركض نحوه اكثر من طبيب وطبيبه..

ركض ادم بها نحو غرفه العمليات مباشره..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

..بجناح مليكه..

اعطت وفاء لملك الهاتف..بقلق رفعته ملك على اذنها وتحدثت بهدوء..

..ازيك يا اكرم..

ليك واحشه..

نطقت بها مليكه بعفويتها المعتاده..

اكرم:بلهفه..مليكه..انتى اللى واحشتينى اكتر..طمنينى عليكى عامله ايه..

مليكه:بتنهيده..الحمد لله..وانت ايه اخبارك..

اكرم:بستعجال..مليكه اسمعينى كويس..اوعى تثقى فى ادم؟!..

قطعته مليكه بصرامه..

مليكه:اكرم من فضلك متنساش ان ادم جوزى ومش هقبل انك تقول عليه اى كلمه..

اكرم:بغضب..جوزك ضربنى بنار يا مليكه..علشان مش عيزنى اقولك انه بينتقم منك بسبب اللى باباكى عمله فى خالته زمان..

ارتعش بدنها بقوه..وسقط الهاتف من يدها..

لتسرع وفاء وتمسك الهاتف وتعطيه لها مره اخرى..

بصدمه وعدم تصديق همست..

مليكه:انت بتقول ايه يا اكرم؟!!..

اكرم:بأسف..ايوه يا مليكه..دى الحقيقه..

ولو مش مصدقانى اسألى باباكى عن فريال النجار..

صمت قليلا..اخت فريده النجار والده ادم..

لم يسعفها لسانها بنطق حرف واحد..

فقط التزمت الصمت طويلا..

لينتفض اكرم بفزع ويتحدث بقلق..

مليكه انتى سمعانى..مليكه؟!..

اخذت والدته الهاتف وتحدث له بخوف..

وفاء:اكرم..البنت سهمت وسكتت ليه كده..استر يارب..

قولتلك بلاش يا اكرم..

اكرم:بغصه..لازم تعرف يا امى..كفايه اللى حصلها لحد كده..

استندت مليكه وهبت واقفه بصعوبه..

حدثت وفاء ابنها بستعجال..

وفاء:طيب انا هقفل واكلمك تانى..

اغلقت الهاتف واقتربت منها لتساعدها وهمست بتسائل..

رايحه فين يا بنتى..

مليكه:بابا وماما بره يا طنط..ودينى ليهم..

وفاء:خليكى وانا هنادى عليهم يجولك..

مليكه:ببكاء حاد..لا انا هروح معاهم..تعالت صوت شهقاتها..

مش عايزه افضل فى المستشفى..عايزه امشى من هنا..

اقتربو من الباب وهمو بفتحه..

لينصدمو بأدم الواقف امامهم وعلى وجهه الغضب الشديد..

رائحه عطره وصلت لأنف زوجته..

وبلحظه..كانت ارتمت بحضه تبكى بنحيب..

وبرجاء همست..ادم ودينى بيت بابا ارجوك..

مشينى من هنا يا ادم..

شدد هو من احتضانها اكثر..

وببرود وهدوء عكس هيئته الغاضبه تحدث موجه حديثه لوفاء..

ادم:قولى لأبنك مهما عمل مليكه هتفضل مراتى..

نهى جملته ومال قليلا واضعا يده اسفل ركبتى مليكه وحملها بين يديه وسار بها للخارج وبتوسل شديد همس بأذنها..

ادم:ملك..بحلفك بالله تدينى فرصه وتسمعينى..

ضمته هى لها اكثر دافنه وجهها بعنقه تبكى بنحيب..

ومن بين شهقاتها همست..

مليكه:عرفت ليه مامتك ولا مره رضيت تقابل اهلى او تدخلهم بيتكم..بكت اكثر..علشان كده ارجوك ودينى بيت بابا..عايزه اسمع منه الاول..

ربطت على قلبه بكف يدها وهمست بتأكيد..وهسمعك يا ادم..

وصل ادم بها الى احدى السيارات وادخلها بحرص..

وتحدث بأسف..

ادم:انا مش هقدر اجى معاكى دلوقتى يا ملك..

ملك:بتفهم..مامتك كويسه..

ادم:بغصه..امى هنا فى المستشفى يا ملك..

ملك:بخضه..طيب طمنى عليها..

ادم:ان شاء الله هتبقى كويسه..روحى انتى مع باباكى وانا هطمن عليها واجيلك..قبل رأسها وهم بالنزول من السياره..

لكن اسرعت ملك وامسكت يده وتحدثت بدموع..

ملك:مش هسيبك..ارتمت بحضنه..هفضل هنا معاك خلاص مش هروح فى اى مكان..صمتت قليلا..

بس ابعتلى بابا هنا عايزه اتكلم معاه لوحدنا..

ضمها هو اكثر وبعمق شديد قبل وجناتيها وهمس بعشق..

ادم:اقسم لك بالله انا بعشقك يا ملك..

ملك:بثقه..عارفه ومتاكده يا ادم..

قبل ادم يدها وتحدث بستعجال..

ادم:باباكى ومامتك جاين علينا..

ملك:خد ماما معاك..مش عايزه اتكلم قدمها..

ادم:بتنهيده..حاضر يا حبيبتى..هبط سريعا من السياره واقترب من هناء وتحدث بهدوء..

ادم:لو ممكن يا طنط عيزك فى موضوع مهم..

نظر لمحمد..خليك مع ملك على ما نرجع من فضلك يا عمى..

اقترب محمد من السياره وصعد بجوار ملك وتحدث بقلق..

محمد:ملك يا بنتى..ام اكرم قالتلك ايه زعلك كده..

اخذت ملك نفس عميق وتحدثت بهدوء..

مليكه:مش ام اكرم اللى قالتلى..اكرم اللى كلمنى فى التليفون وقالى يا بابا..

محمد:قالك ايه؟!..

مليكه:بدموع..قالى اسالك عن واحده اسمها فريال النجار..

بكت بنحيب..تعرف حد بالاسم دا يا بابا؟!!..

صدمه..ومفاجأه من العيار التقيل بالنسبه لمحمد جعلت عيناه تتسع على اخرهم بزهول..وبتوتر ملحوظ تحدث..

محمد:انتى بتقولى ايه..وعرفتو الاسم دا منين..

مليكه:برجاء..رد عليا يا بابا ارجوك..تعرف واحده اسمها فريال النجار..

التزم محمد الصمت قليلا..وبثبات وصوت عاشق همس..

محمد:ايوه اعرفه..فريال تبقى حبيبتى..نظر لملك..ومراتى..


رأيكم وتوقعتكم..

بارت طويل اهو تعويض حبيباتى..

بعتذر على التأخير غصب عنى والله..

وفضلا تفاعل قوى يابنات يشجع على الكتابه اتمنى يوصل ل5000كومنت لو حابين انزل بارت يوميا..

واستغفرو لعلها ساعه استجابه..

البارت ال13 والأخير..

..بمشفى الصاوى..

بغرفه العمليات..

تتجهز فريده لبدء عمليه جراحيه خطيره نوعا ما..

بزهول وعيون يغرقها الدمع..تنظر لما يحدث حولها..

عقلها لا يستوعب ما تمر به..

اغمضت عيونها بعنف وتأوهت بصوتا مسموع وبندم شديد همست..

فريده:اااااااه يا فريال..دعوتك استجابت بعد السنين دى كلها..

ببطئ فتحت عيونها مره اخرى تنظر للسقف بشرود ودموعها تهبط لا اراديا حين تذكرت ما فعلته بشقيقتها الوحيده..

..فلاش بااااااااااااك..

بقصر فخم للغايه..

به عائله من اثرياء مصر..

من يراه من الخارج يقسم ان اصحابه من اسعد البشر..

لا يعلمون ما تخفيه هذه الجدران الفخمه خلفها..

يسكن به اسره صغيره مكونه من اب وام وابنتين..

وعدد مهول من الخدم والحرس..

وبرغم من جمال وروعه تصميم هذا القصر..

الا انه خالى من الحب..الحنان..والدفى بين افراد الأسره..

فرب الاسره رجلا قاسى بما تحمل الكلمه من معنى..

يهابه الجميع..وترتعب منه ابنتيه..

خاصتا الصغرى..فريال..

تمتلك قلب حنون ورقيق للغايه وملامح والدتها الغرببه شديده الجمال..

اما شقيقتها..تمتلك قلب قاسى كوالدها تمام وملامح صلبه يظهر بها الجحود والجمود..

كالعاده..صوت صرخات تشق صمت المكان وتشق القلوب ايضا تخرج من بين جدران القصر..

وببكاء هستيرى تتحدث فريال..

حرمت يا بابى..انا اسفففففه..ااااااااه..

ضربه قاسيه من سوط عريض هبط على ظهرها جعلها تصرخ بتأوه شديد..

وبصرامه وحزم وقلب انتزعت منه الرحمه تحدث فؤاد..

حرمتى يا سافله..دا انا هخلص عليكى..ضربه اقوى..

قافل عليكى ميت باب وتهربى مع الحيوان اللى معرفش عرفتيه امتى وازاى وتتجوزيه من ورايا..ضربه اخرى..

فريال:بنحيب وبوادر اغماء..ارجوك يا بابى سامحنى..

فؤاد:اسامحك..ضربه اقوى..لو مكنتش اختك قالتلى على عملتك السوده كان زمانى نايم على ودانى..ضربه اقوى..

بعنف وقلب ينزف الما وعيون تبكى قهرا تخبط والدتها على باب الغرفه وتتحدث برجاء وتوسل شديد..

جانيت:افتح فؤاد..ارجوك اترك ابنتى..بكت بنهيار..كن رحيم بابنتك قليلا فؤاد..

فريال:بألم حاد..بابى انا عملت كده لما حضرتك رفضته 6مرات..

وكنت بتجبرنى اتجوز واحد من سنك..اااااااااااه..

بكت بعنف شديد..ارجوك ارحمنى انا ح..

ابتلعت ريقها بصعوبه..حامل..

بصدمه..توقف فؤاد عن ضربها..ونظر لها بزهول وعدم تصديق..

تكورت هى على نفسها ارضا تحاول حمايه بطنها اكثر وبدأت تأن بوهن وضعف شديد..

ساد الصمت قليلا لا يقطعه غير صوت انينها المكتوم..

لتخبط جانيت بنهيار اكبر على الباب وتتحدث برعب..

جانيت:فريال..حبيبتى..ماذا فعل بك يا صغيرتى..تضع اذنها على الباب..فريال حدثينى ابنتى..

فتح فؤاد الباب بوجه يظهر عليه الصدمه الشديده..

لتركض جانيت للداخل تبحث عن ابنتها بفزع..

حتى وقعت عيونها عليها بمكانها ملقاه ارضا بأحدى اركان الغرفه كعادتها..

اقتربت منها وجلست جوارها وجذبتها لداخل حضنها بحذر..

وبدأت تبكى بعنف وتعتذر منها الالاف المرات..

اما فريال..فقد تخدر جسدها من قوه وشده الصفعات التى تلقتها..وبين الوعى والاوعى تردد بعشق اسما واحد فقط..

فريال:م محمد..

بخارج الغرفه..

جلس فؤاد على اقرب مقعد..

بجمود وملامح يكسوها البرود..اقتربت فريده منه وربطت على كتفه وتحدثت ببراءه مصتنعه..

فريده:انا اسفه يا بابى انى قولت لحضرتك..بس مكنش لازم اسكت عن غلط اختى اكتر من كده..لانها هتسيئ لسمعه العايله كلها..

فؤاد:بجمود مصتنع..برافو عليكى انك قولتيلى يا فريده..

اغمض عيناه بعنف..لان اختك طلعت حامل..

فريده:بصدمه..اييييه..كمان حااامل..

حرك فؤاد راسه بالايجاب..وبوعيد تحدث..

فؤاد:هقتلها..هقتلها واغسل عارى..

فريده:بشر..لا يا بابى..كده هتبقى فضيحه فعلا..

انا هقول لحضرتك تعمل ايه بالظبط..

نظر لها فؤاد بلهفه لتبتسم هى بشر ونظرت حولها تتأكد انهم بمفردهم وبدأت تقص له خطتها الشريره حتى انتهت..

غافله عن احدى الخدم يقف بجوار احدى الحوائط يستمع لخطتها بصدمه وزهول..

رسم فؤاد على وجهه الصرامه وحرك رأسه بالايجاب وبأمر تحدث..

فؤاد:نفذى انهارده بليل..

فريده:بتنهيده..حاضر يا بابى..انا هبات هنا انهارده وهروح ادم مع السوق..

مر اليوم بتألم شديد على فريال حتى سدل الليل ستائره..

بخطوات واثقه خطت فريده لداخل غرفه شقيقتها..

لتجد والدتها تجلس جوار فريال النائمه بعمق من شده تعبها..

ربطت على كتفها وتحدثت ببكاء مصتنع..

مامى..قومى يا حبيبتى ارتاحى شويه وانا هفضل جنبها..

اطمنى انا هبات هنا انهارده..

جانيت:بتعب..سأبدل ثيابى واذهب الى المرحاض واعود ثانيا فقط ظلى بجوارها لحين عودتى..

فريده:حاضر يا مامى متقلقيش..

انتظرت حتى خرجت والدتها وبدأت توقظ شقيقتها وتتحدث بستعجال..

فريال..انتى يا بنت اصحى بسرعه..

فريال:بتعب شديد..عايزه ايه منى تانى يا فريده..

بكت بضعف..مش قولتى لبابى وهتخليه يموتى..عايزه ايه تانى..

فريده:بندم مصتنع..انا اسفه يا فريال..متزعليش منى يا حبيبتى..وانا هصلح غلطتى واساعدك تهربى حالا وتروحى لمحمد قبل ما بابى يعمل فيكى حاجه..

بلهفه..اعتدلت فريال جالسه بصعوبه وتحدثت بفرحه عارمه..

فريال:بجد يا فريده..هتساعدينى..

فريده:بتاكيد..ايوه طبعا انتى اختى حبيبتى..اللى مليش غيرها..مش هقدر اشوف بابى بيموتك..يله قومى بسرعه البسى علشان اخرجك من هنا..

تحاملت على نفسها وهبت فريال واقفه وارتدت ثيابها بتألم شديد..واقتربت من مكتبها وامسكت ورقه وقلم ودونت عليهم بدموعها..

..(امى الغاليه سامحينى..انا سأذهب لمحمد زوجى وانجو بحياتى من ظلم ابى..ساشتاق اليكى كثيرا..احبك امى..اذكرينى وادعو لى حتى نلتقى مره اخرى)..

اغلقت الورقه واعطتها لفريده وتحدثت برجاء..

فريال:اديها لمامى يا فريده..

اخذتها فريده منها وضعتها بجيبها وتحدثت بستعجال..

فريده:حاضر..بس يله بسرعه..

نظرت لها فريال وابتسمت من بين دموعها..ومن ثم ارتمت بحضنها تحتضنها بقوه وتتحدث ببكاء شديد..هتوحشينى وهتوحشنى غلستك عليا..

فريده:بضيق..وانت كمان هتوحشينى..

ابتسمت بشر..هتوحشينى اوى..

ابتعدت عنها فريال ونظرت لها بشك وتحدثت بمزاح..

فريال:اوعى يطلع مغرز من عمايلك وتكونى متفقه مع بابى عليا..نظرت لها بتحذير..المرادى غير اى مره يا فريده..

بابى هيموتنى لا محاله..

فريده:ببكاء مصتنع..انتى اختى الوحيده يا فريال..وانا مش هشوف بابى عايز يموتك وهقف اتفرج..جذبتها من يدها..

يله خلينى اخرجك من هنا..

سارو سويا للخارج..لتقف فريال وتنظر لشقيقتها وتتحدث ببراءه وطيبه شديده..

فريال:لو فعلا هتساعدينى يا فريده..يبقى ربنا يفرح قلبك يا حبيبتى..التمعت عيونها بالدمع واكملت بخوف..لكن لو طلعتى بتضحكى عليا يبقى ربنا ينتقم منك اشد انتقام..

ابتلعت فريده ريقها بصعوبه وتحدثت بتوتر..

فريده:كده يا فريال بتدعى عليا..

فريال:بدعى عليكى لو ضحكتى عليا..

جذبتها فريده وسارو للخارج وتحدثت بتاكيد..

فريده:صدقينى انا بساعدك..اكملت بسرها..وبمسح عارك..

سارو نحو الباب الخلفى للقصر..

وتركتها فريده..وبدأت فريال تسير بضعف داخل الجنينه حتى تصل لباب القصر الخارجى..

لكن:صوت نباح كلاب شديد تركض نحوها..

جعلها تتسمر مكانها بصدمه..

وببطئ استدارت تنظر خلفها..

لتنصدم بكلاب والدها المسعوره تقترب عليها..

نظرت لشقيقتها نظره لم تنساها فريده..

واغمضت عيونها ونطقت بقلبها الشهاده وأوشكت على السقوط أرضا..

وبلحظه كانت شهقت بعنف حين رفعها احدهم لداخل حضنه وركض بها بكل سرعته للخارج..

حضن تعلم هى صاحبه جيدا..

تحفظ رائحته عن ظهر قلب..

وببكاء حاد وعشق شديد..ضمته لحضنها بكل قوتها وهمست بأذنه..

فريال:بفرحه عارمه..محمد كنت خايفه اموت قبل ما اشوفك..

ضمها هو اكثر ملتف بيده حولها بحمايه..

واسرع خطواته اكثر..

 خلفهم الكلاب تركض بكل سرعتها..

حتى وصلت له هو وبدات تنهش ما تطوله من جسده..

لينطلق صوت وابل من الرصاص عليهم..

جعلت الكلاب تفر راكضه..ويسقطو اثنانتهم أرضا مصابين باحدى الأعيره الناريه..

..نهايه الفلاش بااااااك..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

..ادم..

يجلس امام غرفه العمليات بجواره هناء..

ربطت على يده وتحدثت ببتسامه مطمئنه..

هناء:ان شاء الله ربنا هيقومها بالف سلامه يا ادم..

ادم:بتمنى..ياارب..نظر لها وتحدث بتسائل..

هو انا ممكن اسأل حضرتك عرفتى عمى محمد ازاى..

هناء:بستغراب..ليه السؤال دا؟!..

ادم:يعنى حابب اعرف لو طبعا حصرتك حابه تقوليلى..

استندت هناء بظهرها على مقعدها ونظرت امامها بشرود وتنهدت بصوتا مسموع وتحدثت ببتسامه حزينه..

هناء:كان حبيب اعز اصدقائى..

بزهول نظر لها ادم..وتحدث بعدم فهم..

ادم:حبيب صحبتك؟!..

نظرت له هناء وحركت راسها بالايجاب والتمعت الدموع بعيونها وتحدثت بغصه مريره..

هناء:وجوزها كمان..

صدمه..جعلت عيون ادم تتسع بزهول وبعدم تصديق تحدث..

ادم:عمى محمد كان متجوز قبل حضرتك؟!!..

هناء:ببتسامه من بين دموعها..ايوه..

ادم:اضيقك لو قولتلك احكيلى..

هناء:بحب..لا يا حبيبى..برغم انى عاتبه عليك فى اللى عملته مع ملك..

ادم:بندم..انا اسف..اقسملك بالله انا ندمان اشد الندم على كل لحظه غلطتها فى حق ملك..

ربطت هناء على كتفه وتحدثت بتعقل..

هناء:انا عارفه يا ادم..نظرت له..انت بتفكرنى بعمك محمد اوى فى شبابه..كان فيه منك كتير..

ادم:طيب احكيلى..بصراحه انا حابب اعرف قصتكم..

اخذت هناء نفس عميق وبدأت تقص له..

هناء:كان ليا واحده صحبتى معايا فى المدرسه اهلها ناس اغنيه جدا..

عايشه فى قصر وخدم وحشم تقدر تقول يعنى بنت بشوات..

وبرغم كل الغنى والقصر اللى كانت عايشه فيه الا انها كانت دايما محبوسه فى اوضتها..والدها كان قاسى جدا عليها..

ودايما كانت تقف فى شباك اوضتها بالساعات لحد ما فى يوم وهى واقفه لمحت شاب فى عماره قصدهم..

وطبعا بدأت نظرات الاعجاب بنهم اللى اتحولت بسرعه البرق لحب..لا تقدر تقول لعشق كمان..

ادم:بفهم..الشاب دا يبقى عمى محمد..

هناء:ايوه هو..سأل عنها وراح اتقدملها؟!!..

ادم:بزهول..اتقدملها؟!...

هناء:ايوه..صحبتى كانت بتحكيلى كل حاجه..

 طلب ايدها اكتر من مره..لكنهم رفضوه..

ولاول مره تعملها البنت وترشى كل الحرس والخدمين وتهرب وتروحله..

ادم:بهتمام..وبعدين..

هناء:محمد اتجوزها..وهرب بيها فتره وعاشو مع بعض بعيد عن اهلها..

لكن فريال؟!..

قطعها ادم:كان اسمها فريال..

هناء:ايوه..وكان ليها اخت متجوزه من واحد واصل اوى..

عرف يرجع اختها..

ادم:طيب وعمل ايه فى عمى محمد؟!..

هناء:ميقدرش يعمل فى حاجه لان محمد مكنش يستهان بيه..والده كان منصب برضو وهو كمان كان متعين جديد فى شركه كبيره بمنصب كبير..

ادم:وبعدين..كملى ارجوكى..

هناء:اختها قومت الدنيا عليها وخلت ابوها يضربها كالعاده..

واوهمتها انها هتساعدها تهرب لجوزها..بكت بنحيب..

وفريال صدقتها..وهربت..

محمد كان معين واحد من الخدم عندهم ينقله كل الأخبار.. قاله على اللى اختها عملته..

ادم:طيب لما هربت راحتلو..

هناء:باسف..قبل ما تخرج من القصر كانت اختها سيبت كلابها المسعوره عليها..

ادم:بصعوبه..اختها..ط طيب حضرتك تعرفى اختها دى؟!..

هناء:لا معرفهاش..لأنى مروحتش عند فريال ولا مره..كانو منعنها تصاحب حتى البنات..

ادم: بغصه..والكلاب موتت فريال..

هناء:لا محمد لحقها وجرى بيها..بس الكلاب جريت وراهم وعضته هو واضرب نار من اصحاب محمد على الكلاب 

بكت مره اخرى بنهيار اكبر..وبابا فريال ضرب على محمد وفريال والاتنين اتصابو وماتت فريال..

ادم:بصدمه وألم حاد..اهدى يا طنط ارجوكى..انا اسف انى فكرت حضرتك..

هناء:بتاكيد..انا عمرى ما نسيت يا حبيبى..

هم ادم بالحديث لكن خروج احدى الاطباء جعله يهب واقفا ويتحدث بقلق..

ادم:خير يا دكتور..

الطبيب:بستعجال..ادم باشا..عايزين دم حالا..نظر له بأسف..

ومخبيش عليك الحاله بتسوء..

نهى جملته وعاد مره اخرى لداخل غرفه العمليات..

اسرع ادم نحو بنك الدم ليتبرع لها بدمائه وعيناه تزرف دمعا غزيرا وبأسف همس بسره..

ادم:خدعتينى وكدبتى عليا سنين طويله ودلوقتى بتحصدى اعمالك يا امى..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

..اكرم..

بندم..كفايه يا امى ارجوكى..

وفاء:بغضب عارم..لاااااا مش كفايا..انت لازم تفوق..

بقولك البنت اترمت فى حضن جوزها..يعنى مهما عملت مش هتسيبه ولا تبعد عنه..ريح نفسك انت بقى..

بكت بخوف..جوزها قالى اقولك انك مهما تعمل ملك هتفضل مراته ونظرته وطريقته ميبشروش بالخير يا ابنى..

نظرت ليده..عيزه يعمل فيك ايه اكتر من كده..بكت بنحيب اكبر..انت عايز تحرق قلبى عليك يا اكرم..اعقل يا ابنى ابوس ايدك وشلها من دماغك بقى..

اكرم:باسف..ملك مش فى دماغى اصلا يا امى..

نظر لها بألم..ملك فى قلبى..

وفاء:بثقه..ربنا هيعوضك بواحده تنزعها من قلبك بحبها ليك..

وهى الله يسهلها بعيد عننا يا ابنى..انت كده خلاص عملت اللى عليك وحذرتها وهى اترمت فى حضن اللى حذرتها منه وشايفه ان هو امانها وحمايتها حتى من نفسها..يبقى تدعلها يا ابنى ربنا يسعدها معاه لان اللى بيحب حد بيتمناله السعاده..

التزم اكرم الصمت وعيناه تلتمع بالدمع يجاهد بصعوبه لاخفاءه..

اقتربت منه وفاء وربطت على كتفه بحنان وهمت باكمال حديثها لكن صوت طرقات على باب الغرفه قطع حديثهم..

استعاد اكرم جموده وتحدث بصرامه..

اكرم:ادخل..

فتحت رؤيه الباب ببتسامتها الرائعه وتحدثت برقتها المعهوده..

رؤيه:معاد الحقنه يا دكتور..

نظرت لها وفاء ببتسامه بلهاء وتحدثت بترحاب شديد..

وفاء:يا حبيبتى ادخلى تعالى..اقتربت رؤيه منهم قليلا وبدات بتجهيز الحقنه امام انظار وفاء المتفحصه..

وبتسائل تحدثت..

شكلك مش ممرضه..انتى دكتور هنا..

رؤيه:ببتسامه..دكتوره تحت التمرين..

اكرم:بستفزاز..طالبه فى رابعه طب يا امى..

نظرت له رؤيه بعبوس..شبه ابتسامه ظهرت على وجهه وتحدث بتاكيد..

بس هتبقى دكتوره ممتازه..

اتسعت ابتسامه رؤيه بفرحه شديده..

وفاء:بفضول شديد..انتى مخطوبه..

اكرم:بتحذير..اممممى..

رؤيه:بخجل..لا يا طنط..نظرت لأكرم بأعجاب واضح..

مش مخطوبه..

وفاء:بفرحه بلهاء..يا حبيبتى..جذبتها من يدها..تعالى بقى ادى لأبنى الحقنه..نظرت لأكرم..اصل هو محتاجها اوى..

تنهد اكرم بصوتا مسموع..

ورفع عيناه نظر لرؤيه قليلا..وبجديه مصتنعه تحدث..

اكرم:هتعرفى تدينى الحقنه..

رؤيه:بثقه خجوله..ايوه..اخذت نفس عميق..ان شاء الله هعرف..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

..مليكه..

بصدمه..مراتك؟!!..

محمد:ايوه يا ملك..مراتى..اتجوزتها قبل مامتك..

ملك:طيب وهى فين..وليه حضرتك مقولتليش حاجه زى دى قبل كده..

محمد:ببكاء..هى فى مكان احسن من الدنيا بحالها..

اعتصر قلبه بقوه وبصعوبه همس..راحت للى خلقها..

مليكه:ببكاء..ماتت..

محمد:بقهر..ايوه ماتت من قسوه ابوها وحبسه ليها وضربه فيها..

مليكه:بصدمه..بابها هو السبب فى موتها..

محمد:بنحيب..هو اللى قتلها بين اديا..وكان هيموتنى معاها..

مليكه:طيب ليه كل دا..

محمد:لانى اتجوزتها من وراه..

مليكه:بشهقه..بتقول ايه يا بابا..هبطت دمعه حارقه وابتسمت بتألم وهمست بسرها..الزمن بيعيد نفسه واللى عملته معاها اتعمل معاك..فعلا كما تدين تدان..

محمد:بغضب..ايوه اتجوزتها من وراه لانى اتقدمتلها بدل المره كذا مره ويرفضنى..

ومن ظلمه وافتراه عليها كان عايز يجوزها واحد قده فى السن..كنتى عيزانى اسبها تتجوز غيرى..

ملك:بتمنى..ياريتك كنت سبتها تتجوز غيرك يا بابا..يمكن على الاقل كانت فضلت عايشه..

خفض محمد رأسه يخفى دموعه وبصوتا مرتعش همس..

محمد:عندك حق بس برضو مكنتش هتسلم من اذى ابوها..نظر لها..دا كان حابسها يا ملك ومانعها حتى انها تشوف الشارع او تصاحب اى بنت..

ربط على كتفها..علشان كده انا اديتك مطلق الحريه يا حبيبتى..

حركت ملك راسها بالنفى وتحدثت ببكاء..

..خير الأمور الوسط..

نطقت بها مليكه..وبتعقل شديد بدأت تتحدث..

مكنش ينفع يا بابا تدينى الحريه كامله كده..

وتسبنى على راحتى للاخر..بكت بعنف..اخرج وقت ما احب..

وارجع وقت ما احب..مافيش حساب..ولا فى رقيب على تصرفاتى..نظرت له بأسف..

ليه مرسمتليش حدود وحذرتنى متعدهاش..

اغمض محمد عيناه بعنف وبألم حاد يعتصر قلبه تحدث..

محمد:كنتى عيزانى اقفل عليكى واعمل فيكى زى ما اهل فريال عملو فيها..

مليكه:ببكاء..قولتلك يا بابا خير الامور الوسط..

تنهد محمد بصوتا مسموع وبهدوء تحدث..

محمد:عندك حق..بس انتى كنتى فعلا بتخرجى برحتك وترجعى براحتك وانا مديكى حريتك كلها الا انك عمرك ما قصدى تعملى حاجه غلط..

وكنتى صريحه معايا..دمعه حارقه هبطت من عيناه مسحها سريعا..لكن فريال..بكى بنحيب..حبيبتى كانت محبوسه جوه اوضه والخروج للحمام حتى بحساب ومع ذلك جتلى لحد عندى واتجوزتها غصب عن عين اللى حابسها..

خبط بيده بعنف شديد على المقعد امامه..ودا ولع نار فى قلب اختها لما عرفت وقومت الدنيا حريقه وخلت ابوها يسيب كلابه على اختها الوحيده..

اتسعت عين ملك بصدمه شديده وبخوف وتوتر شديد همست..

ملك:اختها هى اللى قومت عليها..حرك محمد راسه بالأيجاب وبدأت صوت شهقاته تتعالى..ابتعلت هى ريقها بصعوبه وبرعب همست..وانت تعرف اختها دى يا بابا..

محمد:معرفهاش ولا عايز اعرفها..فريال حتى كانت كل ما تحاول تحكيلى عنها تفضل تعيط ومتقدرش تتكلم..

تنهدت ملك براحه وبفضول اكملت..

ملك:طيب وانت عملت ايه لما هى ماتت..

محمد:بألم حاد..انا فضلت فتره كبيره فى المستشفى لان ابوها لما ضرب علينا نار انا اتصبت اصابه شديده ودخلت فى غيبوبه ولما فوقت وبدات استوعب اللى حصل وقررت انتقم من ابوها عرفت انه مات بسكته قلبيه..

ووالدتها كمان ماتت من الحزن عليها واختها قفلت القصر وهاجرت مع جوزها..

همت ملك بالرد عليه لكن صوت صراخ ادم بأسمها جعلها تنتفض بفزع شديد..

ادم:بنهيار..مللللللللللك..

اسرعت هى بالخروج من السياره..

ركض نحوها ادم وانتشلها داخل حضنه دافنا وجهه بعنقها يبكى بنهيار شديد وبصعوبه من بين شهقاته همس..

ادم:امى ماتت يا ملك..


رأيكم يابنات..

وتفاعل قوى لو عايزين انزل الخاتمه انهارده بأمر الله..

دمتم بألف خير احلى قمرات..

واستغفرو لعلها ساعه استجابه..

الخاتمه..

مر اكثر من شهر..

ادم..

معتزل داخل غرفته عن العالم اجمع..

ما مر به ليس ابدا بهين..

انخدع لسنوات..

ومن من..اكثر شخص يثق به بحياته..

والداته..

اوهمته انها تنتقم لشقيقتها ووالدتها..

ولكن الحقيقه انها كانت تنتقم لغيرتها..

لحقدها الدفين..

وبرغم كل ما فعلته الا ان قلبه يعتصر ألما وحزنا على فراقها..

فهى بالاخير تظل..والدته..ولن ولم يستطيع كرهها..

اغمض عيناه بعنف حين تذكر اخر حديث له معها داخل غرفه العمليات..

..فلاش باااااااااااااااك..

حاله من الهرج والمرج..

فريق كامل من الاطباء والتمريض يركضون لداخل غرفه العمليات..

ليسرع احد الاطباء وركض نحو ادم وتحدث بتوتر وكثير من الخوف..

الطبيب:ادم باشا..انا مش عارف اقول ايه لسعادتك..

ادم:بنفاذ صبر..اتكلم على طول يا دكتور..ابتلع ريقه بصعوبه..

امى مالها؟!..

الطبيب:بأسف..حاله الهانم سيئه جدا..الكلب اللى هجم عليها كان فى منتهى الوحشيه..وللاسف مش عارفين نديها بينج لان سنها وحالتها مش سامحين بدا ومطرين نخيط الجروح ونكوى العرق اللى بينزف من غير بنج لحد ما نظبط الضغط والسكر وكمان؟!..

ادم:بغصه مريره..هو لسه فى كمان؟!..

الطبيب:للاسف..الهانم عضله القلب عندها ضعيفه وممكن متستحملش كل الألم دا؟!..

هم الطبيب بأكمال حديثه لكن صوت صراخ فريده بتألم شديد جعله يركض نحو الداخل سريعا..

ليثور ادم ويتحدث بعلو صوته..

ادم:بصراخ..حد يجى يعقمنى حالا..

هرول احدى الاطباء منه وبسرعه البرق كان ارتدى الزى الخاص بالعمليات..

ووقف امام بابها اخذ نفس عميق وبخطى مرتعشه خطى للداخل..

لينصدم من والدته التى تبكى دما من شده المها..

اقترب منها وقبل جبهتها المتعرقه بعمق لتهبط دموعه بغزاره على وجهها هى..

لتبدأ فريده بالهذيان من شده ألمها..

فريده:ادم..انا كدابه فى كل اللى حكتلك عنه..بكت بنحيب..

انا مكنتش بنتقم لاختى وامى زى ما فهمتك..

انا كنت بنتقم لنار قلبى وغيرتى من اختى..

صرخت بتألم اكبر..

حاول رسم الجمود على ملامحه وتحدث بتوسل..

ادم:كفايه يا ماما..ارجوكى كفايه كلام علشان متتعبيش اكتر..

فريده:بندم..لا سبنى اتكلم..مافيش اى مبرر للى عملته..

انا فشلت احب واعشق واتجوزت جواز صالونات..

واختى الصغيره عاشت احلى قصه حب ودا خلى قلبى يولع من نحيتها..بكت بنحيب..

وغيرتى وحقدى عليها خلانى اتسببت فى موتها..

نظرت لابنها بعيون نادمه..

وبعد كل السنين دى اكتشف ان بنتها عايشه..

وبقت مرات ابنى كمان..

نظر لها ادم بصدمه..وبزهول مقارب للجنون تحدث..

ادم:بنت مين اللى عايشه؟!!..وابنك مين اللى بقت مراته؟!..

فريده:بضعف..مليكه..مراتك..ابتلعت ريقها بصعوبه..

بنت فريال..

ادم:بزهول..انتى بتقولى ايه يا امى..

فريده:بقول الحقيقه..ملك بنت فريال..بكت بنحيب..

خوفت تكون عارفه اللى عملته فى امها وتنتقم منى قولت اسبقها انا واموتها..بس اللى معملتش حسابه انك تقع فى عشقها ودا خلانى اصر على موتها اكتر..

لكن انت كنت ليها زى الدرع الحامى..نفس اللى ابوها كان بيعملو مع اختى..تأوهت بعنف..

حاولت ابعدك عن طريقها بكل الطرق..

اتفقت مع اكرم علشان نفرقكم عن بعض..

واديته رقم المنافسين بتوعك علشان يكلمهم وانا عارفه انهم هيقتلوها..

وانا السبب فى هد جزء من مصنعك علشان ابعدك عنها واقدر اسيب عليها كلابى..تأوهت بعنف..اااااااااااه..كلابى اللى نهشت لحمى يا ادم..بدات تغيب عن الوعى وبصعوبه همست بفزع وهلع شديد..انا خايفه اوى..نظرت له برجاء..عارفه ان اللى عملته ميتغفرش..بس عيزاك تسامحنى وتخلى مراتك تسامحنى وافتكر انى امك وادعيلى يا ادم..

ارتعش جسدها بعنف وبوهن شديد همست..لانى مرعوبه..

نهت جملتها واغمضت عيونها فاقدها الوعى..

تفحصها الأطباء بعنايه امام انظار ادم المزهوله..

ليخفض الطبيب راسه بحزن ويتحدث بتأثر..

الطبيب:البقاء لله يا ادم باشا..

أستند ادم رأسه على كتف والدته يخفى عيناه التى تحجرت بها دموعه..

وبصعوبه همس بأذنها..

ادم:يا امى..انا مسامحك..

ظل قليلا جوارها ومن ثم اتجه للخارج يسير كالتائهه..

عقله لم يستوعب ما يحدث له..

ينظر حوله بضياع..وبعلو صوته صرخ بأسم احب واغلى الأشخاص لقلبه..

ملللللللللللللك..سار للخارج بخطوات شبه راكضه..

حتى وصل لها وارتمى داخل حضنها وبصعوبه تحدث..

امى ماتت يا ملك..

بنهيار بكت زوجته لشده حزنها عليه..

ظل يرددها هو دون توقف..

امى ماتت..امى ماتت يا ملك..

تضمه بكل قوتها وبتوسل شديد تهمس داخل أذنه..

ملك:اهدى يا حبيبى..لا حول ولا قوه الا بالله..

ربنا يرحمها ويصبرك على فراقها..

..نهايه الفلاش باااااااااااااك..

فاق من شروده على يد زوجته تربط على ظهره كعادتها..

وبحنان شديد..اقتربت منه وجذبت رأسه لداخل حضنها ويدها تملس على شعره برفق..

بكل قوته..تمسك هو بها ملتف بيده حول خصرها دافنا وجهه بصدرها يبكى بصوتا مكتوم..

لمرته الاولى يفعلها ويبكى منذ وفاه والدته..

ضمته هى اكثر وبدات تبكى لبكاءه وبرتياح شديد تنهدت انه اخيرا بكى..

ابتسمت بأمل من بين دموعها ومالت على شعره تقبله بعمق وتهمس برجاء..

ملك:عيط يا ادم..متكتمش حزنك فى قلبك يا حبيبى..

سيطر هو على دموعه سريعا..

ورفع رأسه ببطئ ينظر لها بعيون شديده الاحمرار وبعدم تصديق همس..

ادم:حبيبك..ابتسم بتألم..بعد كل اللى حصل لسه بتعتبرينى حبيبك يا ملك..

جثت على ركباتيها امامه وامسكت وجهه بين كفيها وتحدثت بتاكيد كمن تحدث صغيرها وليس زوجها..

ملك:ايوه لسه حبيبى..قبلت وجنتيه..وحياتى..قبلت شفاتيه قبله رقيقه..وهتفضل حبيبى لحد ما اموت..صمتت قليلا واكتفو النظر لبعضهم..عيونهم تحكى بالكثير والكثير..

وبهدوء وتعقل تحدثت مليكه..ادم..انا وانت وقعنا ضحايا..

وبرغم كل اللى حصل احنا لسه مع بعض..ودى اهم حاجه..

ابتسمت ودموعها تهبط على وجناتيها بغزاره واكملت بثقه..

لأن انا مش هقدر اعيش من غيرك..ومتاكده انك متقدرش تعيش من غيرى..

بلحظه..كان انتشلها ادم لداخل حضنه اجلسها على قدميه وبتاكيد همس بأذنها..

ادم:مقدرش يا ملك..مقدرش ابعد عنك لحظه واحده..ابتعد عنها قليلا ونظر لملامحها بعشق..انا اصلا عايش علشانك..

ملك:بعتاب..علشان كده بعدت عن حضنى شهر بحاله..

حابس نفسك هنا..ولا بتكلمنى كلمه واحده حتى..

استند برأسه على كتفها وتحدث بألم..

ادم:كنت محتاج استوعب اللى حصل يا ملك..

اللى حصل مكنش سهل..

ملك:ببكاء..عارفه يا حبيبى..

ادم:ببتسامه عاشقه..حبيبك بس..

تنهدت مليكه بصوتا مرتفع..ووضعت جبهتها على جبهته وهمست بعشق..

ملك:حبيبى وجوزى..نظرت لعيناه بعمق..وحياتى كلها يا ادم..

ضمها لحضنه بحنان وبسره همس..

ادم:يا ترى انتى عارفه انك بنت خالتى ولا لاء يا مليكه..

وازاى انتى بنت خالتى ومامتك قالتلى ان فريال ماتت وهى حامل..فى لغز وحاله عند باباكى يا ملك..

بينما هى تهمس بسرها..

ملك:مش عارفه افضل ساكته علشان مشوهش صوره مامتك فى عنيك ولا اتكلم واقولك ان بابا بريئ وكان متجوز خالتك على سنه الله ورسوله..

رفعت عيونها للسماء ودعت من صميم قلبها..

يااارب اظهر الحق..ورد لكل زى حق حقه..

دفنت وجهها بعنقه تقبله بشوقا جارف..

وبشتياق همست..واحشتنى..رفعت وجهها ونظرت له نظره يفهمها هو جيدا..بل يحفظها عن ظهر قلب..اشتقتلك يا ادم..

وضعت جبهتها على جبهته..انا موحشتكش..

ضمها هو له بقوه..وبهيام..استنشق عبير انفاسها وبلهفه وعشق شديد همس..

ادم:واحشتينى موووت..قبل وجناتيها..هتجنن عليكى..

رفع يدها وقبلها بعمق..بس عندى مشوار مهم..هروحه فى السريع وارجعلك..

ملك:بفرحه طفوليه..بجد هتخرج..يا فرج الله..تعلقت برقابته..

خدنى معاك علشان خاطرى..

ادم:ببتسامه..طيب البسى هوديكى عند مامتك وهرجع اخدك..

قبلت وجنتيه..حياتى بقى..

نهت جملتها وركضت سريعا لترتدى ثيابها..

انتظر هو قليلا ومن ثم امسك هاتفه وطلب احد الارقام..

ثوانى واتاه الرد..

محمد:الو..ازيك يا ادم..

ادم:الحمد لله..

محمد:ومليكه عامله ايه..

ادم:بخير يا عمى الحمد لله..صمت لوهله..كنت عايز اقابل حضرتك لوحدنا لو امكن..

محمد:وماله يا ابنى..انا فى الشركه..لو عايز تيجى دلوقتى هستناك..

ادم:تمام..هودى مليكه البيت عند حضرتك واجيلك على طول..

محمد:وانا فى انتظارك..مع السلامه..نهى جملته واغلق الهاتف وحدث نفسه برتياح..

اللى كنا خايفين من قسوتها وجبروتها قبلت وجه كريم..

و أن الاوان الحقيقه تبان يا فريال..

امسك هاتفه وطلب احدى الارقام وانتظر الرد..

هناء:ايوه يا محمد..

محمد:هناء..مليكه كلمتك..

هناء:ايوه وقالتلى هتلبس وتيجى وانا مستنياها..

ابتلعت ريقها بصعوبه..ايه يا محمد خلاص عيزنى اقولها؟!

محمد:بتنهيده..ايوه يا هناء..قوليلها..مبقاش ينفع نخبى عليها اكتر من كده..لما تعرف منك انتى احسن ما تعرف من اى حد..

هناء:بدموع..عندك حق..بكت بنحيب..حاضر هقولها يا محمد..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

..اكرم..

استعاد عافيته بفضل مساعده رؤيه الدائمه له..

واستعاد ايضا عقله وعاد حسابته وادرك ان مليكه لم ولن تكن لأحد غير زوجها..

خلع دبلتها من يده ونظر لها قليلا وهمس بتمنى..

اكرم:ربنا يسعدك يا مليكه..

غافلا عن من تراقبه بصمت من شباك مكتبه وابتسامه متسعه تزين شفاتيها حين وجدته خلع دبلته..

عدلت ثيابها واخذت نفس عميق وسارت بتجاه باب مكتبه وخبطت عليه برقه..

وضع اكرم الدبله بدرج مكتبه وتحدث بعلو صوته..

ادخل..

فتحت هى الباب ببطئ..وخطت للداخل حتى وقفت امامه مباشره وتحدثت ببتسامتها رائعه..

رؤيه:صباح الخير يا دكتور..

اكرم:بصرامه مصتنعه..امممم..صباح الخير يا انسه..

نظر بساعته..من اولها كده تأخير ربع ساعه..

رؤيه:بعبوس..بعتذر يا دكتور بس المستشفى بتاعت حضرتك بعيده عن بيتى بمسافه..

اكرم:بجديه مصتنعه..انسه رؤيه..انا وافقت انك تيجى تتدربى عندى فى المستشفى اولا بسبب والدتى اللى حبتك جدا واعتبرتك بنتها..ثانيا لانك فعلا مجتهده ومتفوقه فى دراستك..

هب واقفا وسار حول المكتب حتى وقف امامها ليظهر فرق الطول الشاسع بينهم واكمل..وعلشان تكملى تدريب هنا معايا..لازم تعرفى انى مبحبش الكدب..

رؤيه:بتوتر..كدب..احححم..وانا هكدب على حضرتك ليه..

مال براسه عليها قليلا ونظر لها ببتسامه عابثه وتحدث بخبث..

اكرم:يعنى انتى جايه فى معادك مظبوط وبقالك ربع ساعه بتتأملى فى جمالى من شباك مكتبى..اتسعت عيونها بصدمه وتوردت وجناتيها بشده وبتقطع همست..

رؤيه:اححم..لا..ابدا..المستشفى اللى بعيده..

اكرم:بعبث..يعنى متأملتيش جمالى..

رؤيه:بجمود مصتنع..تؤ تؤ..بعيده..اححم..المستشفى..

اعتدل بوقفته وتحدث بصرامه وغضب مصتنع..

اكرم:اممم.حيث بقى ان المستشفى بعيده يا انسه..

نظرت له هى بخوف وقلق ظاهر على وجهها..

فاكمل هو بجديه مصتنعه..فأنا بيتى قريب فى الشارع اللى فى ضهر المستشفى..ابتسم لها واقترب خطوه وامسك كف يدها بين يديه..هتجوزك علشان تقدرى تيجى فى معادك..

غمز لها..ومتتأخريش..

بجخل شديد..سحبت رؤيه يدها من بين يديه سريعا وبزهول همست..

رؤيه:انت بتقول ايه يا دكتور اكرم..

اكرم:بقول عايز اتجوزك يا رؤيه..نظر لعيونها..

توافقى تتجوزينى..

ابتسمت هى بخجل..وبتعقل وهدوء تحدثت..

رؤيه:دكتور اكرم والده حضرتك حكتلى كل حاجه عنك..

وبصراحه انا مش هكدب..انا معجبه بيك..لكن محبش اكون بديل او مجرد واحده عايز تنسى بيها حبيبتك الاولى..

فخلينا ندى بعض فرصه قبل ما ناخد خطوه الجواز دى..

اكرم:بأعجاب..عندك حق..

رؤيه:بتاكيد..بس فرصه قدام الناس..انا مبعملش حاجه فى الضلمه..لازم اهلى يكونو على علم..

اكرم:برافو عليكى..كل يوم بيزيد اعجابى بيكى يا رؤيه..

تنهد بصوتا مسموع..طيب ينفع اجيب والدتى يوم الجمعه ونقابل اهلك..وبعد موافقتك وموافقتهم..نعمل حفله خطوبه..

بستحياء..حركت رأسها بالايجاب..وسارت للخارج سريعا..

نظر اكرم لها حتى اختفت عن عيناه وببتسامه متسعه همس..

اوزعه بس عسل بنت الايه..امسك هاتفه وطلب احدى الارقام وهمس بسره..مديونلك بعتذار يا ملك..

وضع الهاتف على اذنه..ولازم اعتذرلك..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

..ادم..

يسير داخل شركه محمد بخطوات واثقه..

بعدما ترك زوجته بمنزل والدها..

اتجه مع احدى العمال نحو مكتب حماه..

هب محمد واقفا حين لمحه واقترب من الباب وفتحه وتحدث بترحاب..

محمد:تعالى يا جوز بنتى..يا مرحب بيك..

ادم:تسلم يا عمى..صمت لحظه..ومن ثم تحدث بوضوح..

الاول احب اقولك انى ابن فريده النجار..اخت؟!!..

قطعه محمد ببتسامه..

محمد:عارف يا ادم..صمت للحظه..وعارف كمان انك ابن اخت فريال من اول لحظه شوفتك فيها..

نظر له ادم بصدمه..وبزهول تحدث..

ادم:عارف ووافقت على جوازى من بنتك؟!..

محمد:ايوه..لانك اكتر واحد هتحميها من قسوه والدتك..

اللى مكنتش هتسيب بنتى غير لما تموتها..

وانت الوحيد اللى منعتها تعمل فيها كده.. 

ادم:امى قالتلى حاجه قبل ما تموت..

محمد:ببتسامه متألمه..قالتلك ان ملك بنت فريال مش كده؟!..حرك ادم رأسه بالايجاب..فاكمل محمد بأسف..

والدتك يا ابنى كانت جبروت فضلت تدور ورايا لحد ما عرفت ان هناء مبتخلفش وان ملك بنت فريال..

ادم:بغصه مريره..امى بين ايد ربنا دلوقتى ميجوزش عليها الا الرحمه..صمت قليلا يحاول السيطره على دموعه..

واكمل بتسائل..بس ازاى ملك بنتها واللى عرفته ان خالتى ماتت وهى حامل..

محمد:بدموع تلتمع بعيناه..

انا اتجوزت خلتك وهربت بيها 8 شهور..

ولما والدك عرف مكانا كانت فريال حامل فى السابع..

ابتسم بشرود..بس حبيبتى كان حملها مش باين عليها نهائى..

اللى يشوفها ميصدقش انها حامل اصلا..

وزى ما هناء قالتلك جدك ضرب علينا نار..

انا اتصابت رصاصتين فى ضهرى..هبطت دموعه بغزاره..

وفريال اتصابت برصاصه فى ضهرها..

اصحابى ودونا المستشفى واحنا الاتنين حالتنا خطيره..

انا دخلت فى غيبوبه ولما فوقت بعد فتره كبيره عرفت ان فريال اتعرضت لضرب شديد ادى لنزول الجنين الحوض..

بكى بعنف..وولدت وهى بتحتضر فى عربيه الاسعاف..

شافت بنتنا وسمتها ملك ووصت واحد من اصحابى اللى كانو معانا يودى بنتنا لهناء..صحبتها الوحيده..

وماتت قبل ما توصل المستشفى..

ادم:بتأثر..وملك تعرف ان فريال والدتها؟!..

حرك محمد رأسه بالنفى وبخوف ظاهر على ملامحه تحدث..

محمد:بس زمانها عرفت..تنهد بتعب..هناء هتقولها..

هب ادم واقفا وتحدث بستعجال وهو يتجه للخارج..

ادم:عن اذنك يا عمى لازم اكون معاها..

محمد:ببتسامه من بين دموعه..عرفت ليه انا امنتك على بنتى..نظر له ادم بتسائل..فاكمل محمد ببكاء..

لأنك بتفكرنى بكل حاجه انا عملتها مع خالتك..

فعلا يا ابنى كل ساقى سيسقى بما سقى وعند الله تجتمع الخصوم..

جمع اغراضه..يله انا هاجى معاك..

ابتسم له ادم واتجه معه للخارج بخطوات شبه راكضه بقلب ملتهف على زوجته..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

..مليكه..

خلاص يا اكرم متعتذرش اللى حصل حصل..والحمد لله انها جت على اد كده..

اكرم:بندم..والله يا ملك انا متخيلتش انهم هيضربو عليكم نار..انا فكرت انهم هيهددو ادم بيكى فهو يبعد عنك..

تنحنح بحرج..وكمان انا غلطت لما روحت لوالده ادم واتفقت معاها نبعدك عن جوزك..فانا لازم اعتذرلك واقولك سامحينى..وبتمنالك السعاده من كل قلبى..

ملك:بطيبه شديده..ربنا يسعدك انت كمان يا اكرم ويرزقك ببنت الحلال..

اكرم:الحمد لله رزقنى يا ملك..ببنت الحلال اللى متتخيرش عنك..وباذن الله هخطبها قريب..وهعزمك انتى وجوزك واتمنى تنورونى..

ملك:بفرحه حقيقه..الف مبروك..ربنا يكملك على خير..

اكرم:وربنا يسعدك فى حياتك يا ملك..

ملك:شكرا يا اكرم..وهستنى ادم يقولى على معاد خطوبتك..

اكرم:بفهم..اممم..يعنى مش عيزانى اكلمك انا تانى..ماشى يا ستى حقك..هبلغ ادم اول ما نحدد معاد الخطوبه بس على الله هو يرد عليا..

ملك:بعشق..انت اصلك متعرفش ادم كويس..

احححم سلملى على مامتك يا اكرم..يله مع السلامه..

نهت جملتها واغلقت الهاتف ونظرت لهناء وتحدثت ببتسامه مطمئنه..عايزه تقوليلى ايه يا ماما من ساعه ما جيت..

هناء:ببكاء..انتى عارفه انا بحبك اد ايه..

ملك:ببكاء لبكائها..عارفه..ابتسمت وبكت بأن واحد واكملت..

بتحبينى زى بنتك بالظبط..نظرت لها هناء بصدمه وعيون متسعه على اخرها..وبزهول همست..

هناء:انتى؟!..

قطعتها ملك..

ايوه عرفت انى بنت فريال..جذبتها هناء داخل حضنها واحتضانتها بقوه وتحدثت بصعوبه من بين شهقاتها..

هناء:وبنتى انا كمان..قبلتها على كافه وجهها..بنتى اللى مخلفتهاش..

قبلت ملك يدها بعمق وتحدثت بثقه..

ملك:عارفه والله يا ماما..استكانت داخل حضنها..من ساعه ما عرفت حكايه بابا وفريال وحاجات كتير واساله اكتر مكنتش لقيه ليها اجابه وضحت اجابتها قدامى..

هناء:بعدم فهم..زى ايه..

نظرت لها مليكه..

مليكه:افتكرت وانا صغيره لما كنتى فى مره بتتخنقى مع مامتك وتقوليلها دى بنت صحبتى وحبيبتى اللى ماتت فى عز شبابها ومأمنتش عليها مع اهلها وأمنتنى انا عليها وانا اعتبرتها بنتى ومش هستغنى عنها..وافتكرت عياطك فى حضن بابا وبتقوليله كنت نفسى اخلف علشان اسمى فريال..

بكت بعنف..مواقف كتير جمعتها قدامى ووصلت انى بنت فريال..احتضنتها بقوه..وهناء..

انفجرو اثنانتهم ببكاء حاد..

لينتبهو على صوت ادم العاشق..

ادم:كفايه عياط يا بنت خالتى..نظرت ملك خلفها بلهفه..

غمز هو لها واكمل..ما صدقنا عنيكى خفت..

بسرعه البرق.. كانت ركضت ملك نحوه وارتمت داخل حضنه..

احتضانها هو بعشق شديد رافعها عن الارض..

وبرجاء همس بأذنها..

هشششش..خلاص يا ملك..كفايه حبيبتى..

انزلها برفق وامسك وجهها بين يديه وتحدث بتاكيد..

من هنا ورايح مش عايز اشوف فى عيونك غير دموع الفرح وبس..مسح دموعها واكمل ببتسامه عاشقه..

مش كان نفسك نطلع عمره سوا..

بفرحه طفوليه حركت رأسها بالايجاب سريعا..

اخرج هو تذكرتين سفر من جيب بدلته ووضعهم بيدها..

لتنظر هى بهم وتعاود النظر له وتحدثت بفرحه عارمه..

ملك:ادم دا حج مش عمره..صفقت بيدها..الله هنطلع الحج مع بعض..احتضنته هى بكل قوتها..دى احلى مفاجأه يا ابن خالتى..

ادم:بتألم..انا كمان ناوى اعمل عمره لامى..نظر لمحمد وملك برجاء..اتمنى تسمحوها هى خلاص راحت للى خلقها..

رددو جميعا بنفس واحد..

ملك..محمد..هناء:الله يرحمها ويغفرلها..

اقترب محمد منهم وتحدث بتأثر..

محمد:ملك..نظرت له..فالتمعت الدموع بعيناه واكمل ببكاء..

سامحينى يا بنتى لو قصرت فى حقك..

اقتربت منه ملك واحتضنته بحب وهمست بأذنه بتاكيد..

ملك:طبعا مسمحاك يا بابا..

ابتعدت عنه وامسكت يده ويد هناء ونظرت لادم وتحدثت بأسف..

ملك:كلنا وقعنا #ضحيه عشق..

..بعد مرور بعض الوقت..

ملك..

تنام بعمق بحضن زوجها..

محتضنها بحمايه وعشق شديد..

وبحرس وحذر..يمسد على بطنها المنتفخ اثر حملها بفرحه عارمه..

التصقت هى به اكثر وتأوهت بصوتا هامس..

لينتفض هو ويسرع بابعاد يده عن بطنها حين شعر بركله قويه اسفل يده..

لتضحك هى بعلو صوتها دون ان تفتح عيونها وتتحدث بعتاب..

ملك:يعنى بتبعد ايدك علشان حسيت بخبط بنتك فيا..امال انا اعمل ايه والخبط دا جوايا..

ادم:بأحراج..حبيبتى انا اتخضيت والله..قبل وجناتيها..

لا بصراحه الله يكون فى عونك..

استندت عليه واعتدلت جالسه ونظرت له بعشق وتحدثت بفرحه شديده..

ملك:سبها تخبط فيا زى ما هى عايزه..دى جايه بعد سنتين يا ادم..قبلت شفاتيه بعمق..الحمد لله انى حملت منك..دى اكبر فرحه بالنسبالى..

جذبها هو على قدميه وبدا يتحسس بطنها بكلته يديه وهمس بعشق..

ادم:انا اللى فرحتى متتوصفش وبحمد ربنا انك مراتى وهتبقى ام بنتى يا ملك..

امسكت وجهه بين يديها وهمست امام شفاتيه بعشق..

ملك:بحبك اوى يا ادم..

ادم:بعشق اكبر..وانا بموت فيكى يا..قبل شفاتيها قبله رقيقه..

يا ام فريال..شهقت هى بعنف وهمست بفرحه عارمه..

ملك:هنسميها فريال يا ادم..

حرك ادم رأسه بالايجاب وتحدث ببتسامه..

ادم:دى اقل حاجه اقدمها لخالتى..

مالت هى قليلا وجذبته عليها وهمست بدلع..

ملك:دى ماما هناء كانت بتتحايل عليا والله علشان تسميها فريال وانا مرضتش وخوفت على زعلك..

بدا يوزع هو قبلات ساخنه على كافه وجهها وهمس بانفاس مسروقه..

ادم:انا..مبزعلش..من مليكه..ابدا..

نهى جملته وسحبها لاعماق حضنه..

يسبحون سويا ببحر عشقهم..

وبكل أرادتها سقطت هى به ومعه #ضحيه عشق..


تمت بحمد الله..#ضحيه عشق..بقلمى #نسمه مالك..

اتمنى النوفيلا تكون عجبتكم حبيباتى..

هستنى رايكم وريفيوهاتكم..

 بأمر الله..

واستغفرو لعلها ساعه استجابه..



Enregistrer un commentaire

Plus récente Plus ancienne