السابع والتامن والتاسع والعاشر روايه الشهد والدموع بقلم ديدا أحمد


 السابع والتامن والتاسع والعاشر 

روايه الشهد والدموع 

بقلم ديدا أحمد


الفصل ٧

في المستشفي 

في مكتب زين

زين . .تمام كده .د.شهد هتبقي معايا 

وانت يا مريومه هتروحي مع يوسف 

شهد تمام استعنا بالله 

مريم .تمام يا ابيه بس انا بساذنك اننا نظبط ايامنا مع بعض وهنيجي تلت ايام بس مش الاسبوع كلو 

زين مفيش مشاكل  

هتبداو دلوقتي ولا تبداو من بكره 

شهد لا دلوقتي احنا تمام 

زين .شكل الدكتوره جد اوي 

ومريم تستاذن وتروح ليوسف 

ويتبقي  زين وشهد 

زين . وانت يا دكتوره بتعرفي تعملي ايه

شهد باستغراب يعني ايه 

زين .يعني اسعافات اوليه وكدا

شهد .اه بعرف ادي حقن  واركب كانيولا واخيط واغير علي الجرح وقيس الضغط واقيس سكر  واعمل الاسعافات الاوليه للكدمات والسموم 

زين .مشاء الله .ده احنا الي هنتعلم منك 

شهد .العفو يا دكتر زين 

زين .بصي يا د شهد .انا اهم حاجه معايا الجديه مبحبش الدلع . 

انت اول حاجه تعمليها  لما تيجي تروحي تظبطيلي غرفه الكشف الي جنبي هنا هخلي اللمرضه توريهالك 

وانت الي هتبقي المسوله  قدامي  يعني هتبقي المساعده الشخصيه بتاعتي 

شهد .بس حضرتك مش شايف ان ده كتير اوي علي واحده لسه مبتدءه 

زين . بصراحه مش عارف  بس يمكن تقولي مرتحتش في الشغل مع حد من الي هنا  فهجرب معاكي  يمكن ربنا يسهل ونستريح مع بعض

شهد .ان شاء الله هكون عند حسن ظنك 

زين اتمنا 

يلابقا نشوف ورانا ايه  

في المكتب عند يوسف  

يوسف .ازيك يا مريومه تعالي 

انت متاكده انك عاوزه نسا وتوليد 

مريم والله يا ابيه انا حباه بس حضرتك بتسال ليه 

يوسف اولا كده هنا مفيش ابيه 

ثانيا بقا انت خجوله اوي يا مريم واحنا هنا بيبقي كلام جرئ حبتين تلاته 

مريم .يعني راي حضرتك ايه  

يوسف ولا حاجه يا مريومه  يلا نبدا 

ينادي علي الممرضه وتدخل اول كشف ومريم قاعده ومركذه  جدا

تدخل اول حاله  

راجل ومراتو  والراجل ضخم  بالنسبه لمراتو

يوسف  .خير  ان شاء الله 

الراجل .احم احنا دخلتنا كانت امبارح 

يوسف تمام كمل 

الرجل .هي خايفه جدا  وانا ........... اتغابيت وهي من امبارح تعبانه 

يوسف . انغابيت هو انت ناقص دانت لو نفخت فيها هطير 

ومراتو تروح مع مريم والممرضه يجهزوها علشان يوسف يكشف عليها ومريم رجعت تبلغ يوسف انهم  جاهزين

ويوسف كان بيسال جوزها شويه اساله  باريحيه  وبجراه ومريم كانت  تقريبا كانت هيغمي هليها حرفيا وفهمت كلام يوسف معاها  كان قصدو ايه

ويوسف قام يكشف علي المدام ولقاها في تهتك جامد جدا  وفي نزيف  قوي 

يوسف خرج للزوج

ايه الغشوميه   والعنف ده 

الرجل خير 

يوسف  خير ايه وزفت ايه 

المدام تعتبر مغتصبه ولازم تدخل عمليات علشان نوقف النزيف 

الرجل . اعمل الي شيفو صح 

وفعلا دخلو العمليات وعملها الازم 

وامر الراجل ميقربش لها لمده شهر وييجو اعاده بعد  اسبوعين 

واداهم تعليمات يمشو عليها وكتبلها غلي خروج بعد خمس سعات 

ورجع مكتبو علشان هيدخل عمليات ولاده بعد كده 

مريم سرحانه ....     ..........

يوسف ضحك عليها وقلها اهو ده الي انا اقصدو 

مريم .هو انت بتتكلم باريحيه اوي كده ليه 

يوسف هو انا يا بنتي عملت حاجه  ده في هنا بلاوي دانا مره واحده جايه تكشف سالتني علي تفاصيل التفاصيل في العلاقه بنها وبين جوزها وانا لازك طبعا اجاوبها  وانت لازم تبقي اجرا من كده علشان لسه هتشوفي من ده كتير ........    ..

والحياه تمشي علي هذا المنوال 

ونقول عدا كذا شهر 

نقول الي حصل 

زين عجبو اوي شخصيه شهد وبدا يتشد لها  وخصوصا انها وقفت كل الي كانو مدايقينو  عند حدهم   من غير ما حد يشتكي او يدايق وده عجبو وبدات تشغل تفكيره وعاوزه علي طول معاه و بيتلكك لها علشلن يقعدو مع بعض

انه الحب يا ساده 

ومريم اتاقلمت مع يوسف  وبدات تشتغل حجات خفيفه باديها وولدت مره بس كانت فرحانه اوي 

وحنين وهنا بقو صحاب جداوعرفتها علي مليكه  بس عمر لسه بيبصلها من بعيد لبعيد 

والكل خلص امتحانات شهد ومريم وحنين ومليكه وخالد  وخدو الاجازه 

مريم في دكتور اسمو عدي اعجب بيها وكلم مراد 

ومراد قالو انو هيكلمها  .

وحمزه وادهم  طلعو ماموريه وخلصوها علي اكمل وجه ورجعين عالجهاز يسلمو المعلومات وروحو علي البيت متاخر طلعو نامو من غير ما حد ياخد بالو 

وجلال وعادل  مسكين قضيه كبيره جدا وواخده كل تفكيرهم 

وعلي ومازن وجاسر وعمر مفحوتين في الشركه 

في اول يوم بعد الامتحانات يسرا والهام وماجده قررو يعزمو كل العائله علي حفله باربيكيو في الجنينه 

صباح يوم الجمعه الاجازه الكل متجمع في الجنينه 

وفطرو حاجه خفيفه وفعلا جهزو الي هيحتاجوه استعدادا للشواء   

يلاقو فجاه ادهم وحمزه جيين عليهم 

حامد .انتو جيتو امته 

ادهم امبارح بليل مرضناش نصحي حد  قلنا نعملها مفجاه بس حظنا حلو  طلع في مشاوي  واكل يفتح النفس وده المهم

وفعلا مريم ومليكه وحنين بيظبطو السلطه واللوازم 

والشباب وقفين عالشويات  

والامهات بيساعدو البنات والرجاله بيلعبو شطرنح وضمنه ........

ومراد عينو هتطلع علي مليكه ويوسف هيموت علي حنين 

وزين قاعد سرحان بيفكر ان في حاجه نقصاه في اليوم وتيجي علي بالو فكره 

ويروح ناحيه مريم   

زين .مريومه وهو انت هتنزلي المستشفي امته 

مريم .هشوف لسه شهد يا ابيه .

زين .ايه هي شهد مش هنا  نزلت بلدهم 

لا هتنزل بعد بكره .

زين .طب ما تتصلي بيها تيجي تتغدا معانا 

مريم والله فكره هستازن من ماما واكلمها 

مريم .ماما هو انا ممكن اعزم شهد معانا تقضي اليوم 

الهام .طبعا يا قلبي 

مريم مسكت فونها وكلمت شهد بس شهد اعتزرت  بزوق ومريم زعلت 

الهام .ايه يا حببتي ابعتلها السواق 

مريم .لا اعتزرت 

الهام طب رنيلي عليها وخليني اكلمها 

وفعلا الهام كلمتها واقنعتها 

وبعتت سواق المكان الي قاعده فيه جابها

وزين فرح جدا وهي داخله و اتعرفت علي الامهات وفرحو بيها جدا  واتكلمو مع بعض شويه وحبوها اوي واعجبو بتفكرها ودمها الخفيف 

يسرا .يلا يا بنات خدو شهد واطلعو الاوضه علشان تاخد راحتها 

زين ومراد ويوسف وادهم كانو هيموتو بس مبينوش

وفعلا البنات طلعو اوضه مريم  وخدو راحتهم وكلهم انبهرو بشهد  وجمالها ودي اول مره مليكه وحنين يشوفوها

الكل تحت بيشوي اللحم ومنسجمين   .مراد بخبث 

مراد بصوت عالي 

بابا انا كنت في حاجه كده حصلت من فتره وانا كنت ماجلها 

عصام .خير 

مراد .في دكتور زملنا في المستشفي معجب بمريم وعاوز يتقدم لها 

ادهم .بيطلع دخان من راسه وهيصور قتيل 

زين بمكر .مين يا مراد 

مراد .عدي 

يوسف .عدي والله يا عمي ده دكتور هايل وله مستقبل 

عصام المهم راي مريم 

ادهم اتسحب ومشي دخل جوه وهو مش شايف قدامو 

فجاهةلقي مريم نازله عالسلم 

ادهم .مريم ازيك 

مريم .الحمد لله 

ادهم .مبروك عالعريس 

مريم باستغراب .عريس ايه 

ادهم وخلاص فقد عقلو تقريبا .دكتور الهنا الي انت راحه المستشفي علشان تقابليه وتحبو في بعض 

مريم .بدموع انت بتقول ايه انا مش فاهمه حاجه 

ادهم بصوت عالي عنك ما فهمتي  اسمعي بقا مني الكلمتين دول 

انا هكلم بابا واطلب ايدك وانت هييجو يسالوكي توافقي بس انت فاهمه 

مش ناقصين مرقعه وقلت ادب 

مريم .بعياط بس انا مش عوزاك 

ادهم وخلاص تقريبا مش في وعيو  مسك مريم من شعرها  وهددها ان ها لو موفتش عليه   هيزور لها ورقه جواز عرفي   ووراها علي الفون نسخه علي اختلاف الاسماء 

ومريم بوجع شافت الورقه وكانت مكتوب عليها عقد جوز عرفي  

بس هي اصلا متعرفش شكلها ايه 

مريم ومثلت القوه .هم  مش هيصدقو 

ادهم عارف ضعف شخصيه مريم وبيلعب علي كده  

ادهم .دي سهله هفبرك شويه واحنا مع بعض بنقضي وقت حلو .........

ومتنسيش انا شغال ايه يعني محدش هيقدر يكتشف انها مش حقيقه 

مريم بعياط انت كداب 

ادهم ساب شعرها وقالها جربي وشوفي العيله هتبصلك ازاي 

مريم بعياط .حسبي الله ونعم الوكل انا بكرهك  بكرهك

ادهم .طظ ميهمنيش المهم انك ملكي انا وبس

وهنا مريم طلعت جري علي اوضتها وفضلت تعيط لحد ما نامت ومحدش من البنات عرف منها حاجه  وفعلا نامت ودموعها مغرقه وشها 

والخدم طلعو الاكل للبنات في الاوضه واتغدو  ونزلو 

علشان شهد هتمشي 

الهام .امال مريم فين .

البنات مكنوش عرفين يقولو ايه 

شهد .والله هي قالت تعبانه ونامت حتي ماكلتش ابقؤ حاولي معاها يا طنت

ادهم .حس بالذنب ولام نفسه اوي  ومش عارف هيصلح العك الي بيعمله مع مريم ازاي 

زين .ليسرا ماما انا رايح المستشفي في ورق مهم نسيته هناك  هروح اجيبو واجي 

وبص لشهد يلا يا دكتر اوصلك في سكتي 

شهد لا شكرا انا هطلب اوبر 

زين يا ستي اعتبريني اوبر 

يسرا . روحي معاه يا شهد خليه يوصلك

توافق شهد وتقول لحنين تطمنها علي مريم 

وتمشي هي وزين 

في العربيه الصمت مالي المكان 

زين مش قادر يستحمل وخلاص اخد قرار انو يكلمها انو عاوز يرتبط بيها 

زين .شهد انا عاوزه اطلب منك طلب 

شهد بتوتر  اتفضل 

احنا بقالنا فتره شغلين مع بعض 

وانا بصراحه مرتاحلك  وحاسس ان في حاجه بتشدني ليكي جدا وعاوز ارتبط بيكي 

شهد  بهدوء ظاهري وبركان داخلي .بص يا دكتر زين انت انسان اي بنت تتمناك  بس انا اسفه جدا انا منفعكش 

زين يعني ايه متنفعيش انت مرتبطه بحد

شهد لا حد ولا سبت يا دكتر 

انا مينفعش ارتبط بحد اصلا 

زين .لا مانا لازم افهم انا حبيتك اوي ومبتغبيش عن بالي ...........

وفضل يضغط عليها بالكلام

شهد .لو سمحت يا دكتر روحني لاما هنزل اخد تكس 

زين .مش هسيبك الا لو قلتيلي سبب  انا لايمكن اسيبك طالما مفيش سبب مقنع .....   .....

شهد اول مره تنهار وتفقد السيطره علي نفسها  وتعلي  صوتها 

علشان انا  لقيطه وتربيه ملاجئ يا دكتر 

ياريت كده تكون ارتحت   وتاكدت اني منفعش دكتور محترم  زيك وبانهيار

وطلب اخير ياريت السر ده ميطلعش لحد واكون شاكره جدا لحضرتك   وان شاء الله مش هتشوفني تاني بس بكرر رجائي محدش يعرف سري  ودا اهم طلب ليا في حياتي  لان لو اتعرف انا هتكسر  بالجامد اوي 

زين ..............   .........     ...................   

في حاله صدمه 

وشهد نزلت ووقفت تكس وروحت وهي منهاره جدا هي فعلا حبتو وقلبها واجعنا جدا وققررت انها تبعد عن اي حاجه تقربها منو 

Dida

روايه الشهد والدموع 

الفصل ٨ 

في الجنينه والعيله كلها موجوده 

ماعدا مريم

ادهم نفذ كلامه وكلم ماجد انه هو عاوز يتقدم ل مريم في اقرب وقت وماجد طبعا شجعه جدا 

فادهم قال له انه هيكلم عمه دلوقتي واهي فرصه الكل موجود 

ادهم .عمي عاصم انا عاوز اتجوز مريم 

ماجد .اخص الله يكسفك جلف طول عمرك مدب

الكل ضحك عليه 

وادهم .باصص لهم ومستغرب 

ايه هو انا قلت حاجه غلط 

عمر .لا يا باشا هو انت بتغلط بس معلش هو انت بتطلب ايدها ولا بتقبض عليها 

يسرا وماجده وامال واحلام .فرحانين جدا بالخطوه دي 

بس الهام قلقانه علي مريم 

مليكه وحنين .يالهوي بقي مريم البسكوته حظها هييجي في هولاكو ربنا يعنها 

ادهم .ملاحظ كل الي حواليه بس هو تقريبا مش طايق نفسه

وبص لعاصم ها ياعمي رايك ايه 

عاصم .يبني انا مش هلاقي لمريم احسن منك 

بس في الاول والاخر الراي راي مريم 

علي وعادل بهمس..ياه .اخيرا الحجر نطق 

يوسف.لاقي الكل الساكت فجاه طقت في دماغو فكره 

احم اسمعو يقا يا جماعه بمناسبه الاخبار الجديده دي 

انا لا يمكن اخلي اخويا يفرح لوحده

وراح وقف جنب احمد العربي ومسك ايده برجاء

بعد اذنك يا ماجد باشا انا طالب ايد الانسه المبجله المصونه حنين العربي والنبي يا عمي جوزهالي ومثل الزعل 

حمزه وعمر والشباب صفرو وهيصو 

احمد بضحك.وانا موافق يا جو بس الاول اسال حنين 

وبص لحنين لاقوها فاتحه بقها علي الاخر ومش بترد ومش شايفه ومش سامعه ومليكه بتحاول ترجعها لارض الواقع 

اما مراد زعق جامد والله ماحد هيتجوز في البيت ده قبلي 

حامد .وانت مين سعيده الحظ الي هتقع في ارابيزك 

مراد بهزار 

هو فاضل غير واحده بس وهي فنانه العيله وملكه قلبي قال الكلمه دي بصوت واطي وغمز لمليكه وفجاه جلال جه من ورا ولسعو علي قفاه وقالو اتلم يلا 

راح جنب ابراهيم ووقف قدامو وقالو 

والنبي جوزهالي بقا 

مليكه وحنين اول ما سمعو الكلام جريو علي جوه الفلا علشان يبلغو مريم 

حامد .بصوت عالي لكل الامهات روحو شوفو راي البنات وتعالو بلغونا 

الامهات طلعو والرجاله تحت علي نار 


نسبهم شويه ونروح عند زين 

هو في صدمتو من الكلام الي سمعو ومش عارف يستوعب ايه المفروض يحصل 

وشهد نزلت اخدت تكسي وراحت علي شقتها وفضلت تعيط كتييييير وتكلم نفسها ونامت من كتر العياط وبعد كده قامت واخدت دش يمكن تعرف تتحكم في نفسها وترجع لقوتها تاني وتوضت وفرشت المصليه وبدات تصلي وتعيط بكل الالم الي جواها 

شهد يارب انت القادر علي كل شئ 

يارب .انا ماصدقت اني بدات ارتاح واعيش من غير الم 

يارب ريح قلبي وتعيط بكل طاقتها 

يارب انا مش عارفه ادعي بايه بس انت العالم بحالي 

ريحني وريح قلبي ................

نرجع عند زين 

وزين فضل يلف بالعربيه كتير وهو مش عارف رايح فين ولا هو فين راح وقف عالنيل وعنيه دمعت 

وقلبه في نار 

مش عارف يعمل ايه وصراع جواه مش قادر يفكر 

هو بيحبها ومش هيقدر يستغني عنها 

بس اهلو استحاله يوافقو 

قلبه .طب هي ذنبها ايه 

عقله.وانت ذنبك ايه 

واولادك ذنبهم ايه 

وفضل كتيييير اوي مش عارف يبطل تفكير ويرجع للواقع تاني

في القصر

في غرفت مريم مريم صحيت ودموعها علي خدها ونفسها بتاخدو بصعوبه بصت لاقت مفيش حد في الاوضه وبصت في الساعه لقت الوقت اتاخر 

مريم .اكيد شهد مشيت وقالت في بالها 

انا هقوم اتوضي واصلي استخاره يمكن ربنا ينور بصيرتي وبعد كده اكلم شهد 

وطمنت نفسها 

.اهدي يا مريم اكيد ادهم مش هيعمل كده ده اكيد بيهدد هو اكيدمش هيعمل فتنه في العيله هو عاوزني ارفض العريس الي هو بيقول عليه 

وانا هرفضو واخلص وان شاء الله ربنا يقف معايا 

وقامت اتوضت وصلت .

الكل عند مريم علي باب الاوضه خبطوا عليها ومردتش دخلو ا ولاقوها بتصلي فاستنوها لحد ما خلصت 

وبصت للكل واستغربت ان الكل موجود وخافت ان ادهم يكون نفذ الي قال عليه 

مريم .خير في حاجه 

ماجده .من فرحتها راحت حضنت مريم ومريم مستغربه وفتحت دراعها لحنين فحنين راحت لها وبردو مريم مش فاهمه حاجه 

الهام .يا سلام اشمعني انا وفتحت ايديها لمليكه 

وفعلا مليكه جريت عليها 

مريم بردو مش فاهمه حاجه 

مريم .متفهموني في ايه 

يسرا .بصي يا مريومه انا شايفه كده ان حنين ومليكه موافقين بالتلاته 

حنين ومليكه بصو لبعض واتكسفو وبصو في الارض

مريم .موافقين علي ايه وانا مالي 

امال .حرام عليكو البت هيجرالها حاجه 

بصي يا مريومه .ادهم طلب ايدك من ابوكي 

واحنا جيين نسالك عن رايك 

وكمان يوسف طلب حنين ومراد طلب مليكه 

وهم شكلهم ما صدقو 

فاضل رايك انت بس

مريم تايهه مش مصدقه انو نفذ كلامه بالسرعه دي 

هي تفكرها كان وصلها ان هو بيعمل كده علشان ترفض العريس بس مش هينفذ كلامه ويجبرها عالجواز 

يسرا .ايه يا مريم رايك ايه خلينا نفرح 

مريم بصت عليهم لاقتهم كلهم فرحانين اوي هي مش عارفه ترد تقول ايه هي كانت عاوزه تكلم شهد وتاخد منها القوه وكانت هتكلمها بعد ما صلت استخاره ودعت ان ربنا يساعدها وينور طريقها 

بس ادهم كان اسرع منها 

مريم .بتبص لمامتها وماجده وحنين ومليكه ولاقتهم فرحانين ومستنيين رايها 

وهي خايفه جدا وعقلها عمال يصورلها لو ادهم نفذ كلامو العيله كلها هتدمر وهو كان بيهدد بجد وممكن ينفذ وبتقول ده انا بترعب منه اعمل ايه بس يا رب 

مليكه ضربت مريم في كتفها 

يا بنتي ردي عليهم 

مريم وهي متوتره ووشها بيحمر جامد وبتتنفس بصعوبه .الي تشوفوه 

الهام .يعني موافقه 

يسرا .مهي قالتلك الي تشوفيه البت بتحمر متكسفيهاش بقا 

الهام.لا لازم اسمعها منها 

حبيبه .بصت لمريم قولي موافقه وريحيها 

مريم .موافقه

حنين ومليكه .ياه اخيرا 

مريم مش مستوعبه الي حصل وفجاه حست ان دماغها تقلت وجسمها نمل وسمعو دبه علي الارض 

الهام ويسرا وماجده .ماريم 

الهام بعياط .حببتي فوقي مالك يا مريم وبتحاول تفوقها 

وحنين ومليكه جريو عليها 

امال بصوت عالي 

حنين انزلي نادي مراد بسرعه 

حنين .حاضر ونزلت جري 

تحت في الجنينه مراد ويوسف قاعدين مش علي بعضهم وعمالين يبصو في الساعه 

ويوسف ايه كل ده هم بيفتحو عكا ولادي لو قيصريه كانت خلصت والواد اتكلم كمان 

مراد صح والله اتاخرو اوي انا هطلع لهم 

يوسف .خدني معاك 

حامد .متتهد ياد انت وهو واترزعوا مكانكو

فين زين دلوقتي فاتو نص عمره انه محضرش الحدث التاريخي ده 

والكل.اه والله دي مسرحيه احسن من مسرحيات عادل امام

والشباب عمالين يتريقوا عليهم( جاسر وحسام وعلي وعادل ومازن وخالدوعمر) كل واحد عمال يقول كلمه يتريقو عليهم ويزاولوهم والاباء يضحكو عليهم وعلي هزارهم وادهم سرحان لوحدو مش عارف الي بيعملو ده صح ولاغلط ومريم هتوافق عليه ولا بس خلاص الي حصل حصل ومفهوش رجوع

وعمر وسط الفرحه الي شايف الشباب عليها هنا جت علي بالو للحظه

وفوسط الفرحه والحماس الي هم فيه فجاه حنين بتجري من جوه الفله وبتنهج وبتاخد نفسها بالعافيه 

مريم بعياط .الحقو مريم اغمي عليها

الكل ساب الي كان بيعملو وجريو كلهم طلعين علي اوضه مريم الا ادهم 

الي وقف مكانو بيفكر في الي حصل وبيشتم في نفسو انو وصلها لكده بعد شويه فاق وطلع معاهم فوق 

لقي الكل واقف بره ومراد٠ والبنات الي معاها جوه 

ويوسف جاي من اوضه مراد ومعاه الشنطه الطبيه بتاع مراد وخبط علي الباب وحنين خرجت تخدها منو وادتها لمراد 

والكل واقف علي الباب بيدعي لمريم وادهم باصص علي باب الاوضه من غير ولا كلمه 

اما عند شهد 

خلصت صلا وكلمت مامتها بس محكتلهاش حاجه هي بس عاوزه تسمع صوتها وتتطمن 

شهد .ماما ازيك اخبار صحتك ايه يا ست الكل 

سميره .انا كويسه يا قلبي انت عامله ايه 

شهد انا كويسه الحمد لله انت الاخبار عندك ايه 

سميره .مفيش جديد يا شهد انا خلاص يا بنتي تعبت 

شهد انا هجيلك بكره ان شاء الله لحد ما الدراسه تبدا 

سميره .لا يا بنتي متجيش انا مش عاوزه اعرضك لمشاكل 

شهد .مشاكل ايه يا امي انا فداكي 

سميره.يا بنتي وشغلك هتعملي فيه ايه والمستشفي 

شهد سرحت ودمعه نزلت من عنيها وصوتها اتخنق وافتكرت زين 

سميره .مالك يا حببتي 

شهد .تماسكت وردت عليها انا تمام الحمد لله 

بكره هكون عندك ان شاء الله 

خلي بالك من نفسك لا اله الا الله 

سميره .محمد رسول الله

وقفلت مع مماتها وفضلت تفتكر حياتها والمشاكل والصعوبات الي حصلت معاها واخرها كسرتها بحب زين وانو اكيد مش هيكون من نصبها ودعت من قلبها ان ربنا يريح قلبها ولو زين هو الخير لها ربنا يزلل لها الصعب ويجعلومن نصبها ودعت كتير وعيطت اكتر لحد ما نامت 

بعد وقت طويل زين محسش بيه في عربيته

فجاه واحد بيخبط علي الازاز وكان واحد عجوز عاوز مساعده وهنا زين انتبه وطلع من افكاره وبدا بستوعب هو فين وطلع فلوس من جيبه واداها للراجل 

والرجل مشي وفضل يدعي لزين كتر اوي 

وزين بص في الساعه لقي الفجر قرب ياذن بص قدامو لقي جامع راح اتوضي وصلي تحيه المسجد واستني الفجر علشان يصلي 

بعد الصلا ه قرا قران ودعا ربنا 

حس انو ارتاح شويه طلع الفون بتاعو وبعت رساله لعمر يقولوا انه هيروح المستشفي وهيبات هناك 

واستغرب ان محدش رن عليه او حد بعتلو ماسج ولا اي حاجه بس هو اصلا مش قادر يتكلم مع حد ولا يشوف حد وساق عربيته وراح عالمستشفي وساب احماله وتفكيره علي ربنا ان ربنا يدبر له احواله 


في قصر الهواري وخصوصا في غرفه مريم 

الكل بره الاوضه قلقان وفجاه الباب يتفتح ويخرج مراد

الكل جري عليه يطمن علي مريم 

مراد ................... 

Dida

٩&١٠

روايه الشهد والدموع 

الفصل ٩

وتشرق شمس يوم جديد محمله بالخير من رب العباد 

في قصر الهواري في اوضه مريم 

تطلع زينب علشان تصحي مريم تلاقيها فرشه سجاده الصلاه وساجده عليها وبتدعي ربنا 

استنتها لحد ما خلصت 

زينب .يا دكتوره الست الهام بتقولك تعالي افطري 

مريم .حاضر يا زينب بلغيهم اني هنزل 

ونقول بكده مر اسبوع علي ابطالنا 

ونقول الاحداث الي حصلت

مراد خرج من غرفت مريم وطمنهم وقالهم ان عندها ضعف عام واجهاد مع خبر الجواز اعصابها مستحملتش  فضغطها وطي وانا ادتلها حقنه هتظبط الضغط وعلقتلها محاليل وهتبقي زي الفل 

والامهات خرجو هم كمان وسابو بس البنات مع مريم 

وعاصم سال الهام علي الي حصل وحكتلو علي كل حاجه وكان يوسف ومراد مع زعلهم علي مريم بس كانو طيرين من الفرح 

وادهم سمع كلام مراد وزعل من نفسو وزعل علي مريم لكن فرح اوي انها  وفقت حتي لو اجبار هو مش شايف غير انها هتبقي له وبس 

وقرر انو لا زم يسيب البيت شويه علشان مريم لما تفوق ميحصلهاش حاجه تاني وتريح اعصابها شويه 

حامد .امر الكل ان كل واحد يروح دلوقتي والبنات هيفضلو مع مريم ومراد هيبقي يطمن عليها  .

الهام .انا مش هسيب بنتي روحو انتو انا هفضل مع البنات حتي علشان لما مراد ييجي يطمن عليها مينفعش يكون مع البنات لو حدهم وفعلا الكل استاذن ومشي  ودعو لمريم بالسلامه 

يسرا وماجده .لالهام .لو عوزتي حاجه ابعتلنا بس احنا هنفضل صحيين  

الشباب بركو لبعض علي موافقه البنات والكل مشي ماعدا الهام .دخلت لمريم والبنات 

وادهم .كلم مدير الجهاز انو  عاوز يروح مركز تدريب اسبوع  بس طلب منة ميقولش لحد ان ده طلبو 

عاوزها تكون رسمي 

وطبعا المدير  نفذ طلبو  فورا 

وطلبو هو وحمزه رسمي 

وتاني يوم مراد اطمن علي مريم انها كويسه وادهم اطمن عليها منهم واستاذن ومشي هو وحمزه .

نروح المستشفي عند زين 

زين قاعد في مكتبو مدايق وحاسس ان في حاجه كبيره نقصاه وفحت نفسو في الشغل والعمليات  وفصل الفون بتاعو بعد ما كلم بباه وقالو انه عنده عمليات كتير 

وفي اخر اليوم بيسال علي يوسف ومراد   الممرضه بتاعه يوسف  قالتلو ان ديوسف  عندو عمليات طول النهار   وسال علي حضرتك بس حضرتك  كنت في عمليه 

ود مراد  انهارده بيروح الجامعه 

زين .طيب تمام انا هروح ولما د.يوسف يخلص قليله اني روحت 

الممرضه تحت امرك 

ومشي راح علي الفلا ويسرا استقبلتو هي وماجده وحكوا له علي كل الي حصل واستغرب من ادهم وفرح جدا ليوسف ومراد ودعا من قلبو ان ربنا ييسر الامور له

ومسك نفسو علشان يسرا متخدش بالها من حاجه ولما سالتو انو متغير قالها ارهاق من الشغل 

واستاذن وطلع يطمن علي مريم وبعد كده يرتاح في اوضتو 

وفعلا  دخل اطمن علي مريم 

وسال الهام 

زين .اخر مره مراد قاس الضغط امته 

الهام. الصبح قبل ما يمشي 

وقال هييجي  علي المغرب يديها  علاجها علشان هيطلع من الجامعه علي المستشفي   عنده عمليه 

زين .حاول يبقي كويس  وقال بهزار

مراد مش موجود زين في الخدمه  احنا كلنا تحت امر دكتورتنا 

الكل ضحك حتي مريم 

وزين قاس الضغط وكان نوعا ما مظبوط 

وسال مليكه علي العلاج  ومليكه  اخدته من الدرج وادتهوله 

زبن طلع الحقنه وجهزها وقال لمريم يلا يا مريوم 

مريم .بتعيط وهتموت من الخوف والكسوف ان زين هو الي هيديها الحقنه 

وزين .مش واخد بالو ان الحقنه عضل  ولاان مريم ممكن تتكسف وكده   

مريم بصت لمامتها تتصرف علشان هي مش قادره تتكلم 

الهام فهمت مريم .وقالت لزين 

خلاص يا زين خليها لما مراد ييجي وخلاص 

هي عاوزه تلفت نظره بس هو من بنها 

زين .يا ماما والله دا انا ايدي اخف منه متخافيش و يلا بلاش دلع في دكتوره محترمه تخاف من حقنه

مريم .بصت لمامتها وساكته 

وحنين ومليكه هلكانين ضحك علي شكل مريم وزين الي مش عاوز  يفهم 

الهام ملقتش حل غير انا تقول بوضوح

يازين يا حبيبي مريم مش خايفه بس

زين بصلها باستغراب انها تكمل كلام  

الهام كملت هي مكسوفه كمان 

زين .كان لسه هيكمل وسكت وافتكر ان الحقنه عضل وبص  علي البنات لقاهم هلكانين من الضحك هرش وفي  قفاه وقال احم اخص عليكو مش تقولو وضحك

وكمل  مش مشكله يا مريم هديهالك في دراعك يا ستي .مريم فهمت بس الهام والبنات مستغربين 

ومريم رفعت كم الدرس الي كانت لبساه وزين ادها الحقنه 

زين بالشفا 

مريم بالم شكرا 

وزين استاذن وخرج راح اوضتو يهرب بالنوم 

والهام نزلت هي كمان  بعد ما اطمنت علي مريم 

والبنات  فضلو يضحكو علي مريم لحد ما مريم ضحكت معاهم 

وبعد شويه  البنات نزلت  وسابو مريم

ومريم كلمت شهد  وشهد سيطرت علي نفسها وقالتلها ان مامتها محتجاها فهي هتروح تكمل الاجازه في البلد 

ومريم حكت لشهد علي الي حصل بس مقلتلهاش علي التهديد بتاع  ادهم 

قالتلها انو اتقدم لها وهي خايفه منه 

شهد نصحتها انها طالما بتحبه تتوكل علي ربنا وتصلي صلاه استخاره كتير ولازم تقوي شخصيتها قدامه

شهد .واكيد يا مريم بباكي واخوكي وعيلتك مش هيخلو اي حد ياذيكي حتي  لو ابنهم وشهد قالتها بحسره وكسره علي حالها  بس مريم منتبهتش 

ومريم  شكرت شهد علي كلامها ودعمها

شهد هتموت وتطمن علي زين وخايفه تسالها 

بس جمعت قوتها وسالتها  بطريقه غير مباشره 

ومريم حكتلها علي موقف الحقنه وضحكه 

شهد اطمنت عليه انو كويس وبيضحك والموضوع شكله كان  بدايه واتقفل 

هي كانت بتتمني انو يتمسك بيها بس عارفه ان الواقع غير الامنيات 

واتكلمت شويه مع مريم وبعد كده قفلت ومريم قامت تصلي واقتنعت بكلام شهد انها تتوكل علي ربنا وان شاء الله  ربنا يكتب الخير.


مكان اول مره نروح هناك 

عند شهد سفرت تاني يوم لبلدها واول

ما وصلت فضلت في حضن ممامتها

لحد ما مامتها بدات تسالها انت كويسه يا بنتي كانت لسه هتنهار وتعيط بس استجمعت قوتها وردت عليها 

شهد .مفيش حاجه يا امي انت وحشاني اوي وكنت خايفه من المشاكل الي هنا 

سميره .بشك مع اني مش مقتنعه  بس هعديهالك ادخلي صلي وغيري هضومك وتعالي نتغدا وبعد كده نشوف مالك 

وفعلا دخلت واخدت دش سريع وغيرت وخرجت لمامتها واتغدو سوا واتكلمو في حجات تخصهم بس مواضيع عاديه بعيد عن المشاكل وسهير مكنتش عاوزه تضغط كتير  عليها بس بردو عاوزه تطمن علي بنتها 

سهير سابتها وراحت تعمل الشاي وبعد ما خلصت رجعت لشهد لاقتها سرحانه وفي دموع في عيونها 

سميره .مقدرتش تستحمل وقررت تعرف بنتها فيها ايه لان كده الموضوع كبير  حطت الشاي قدامهم   

سميره .راحت علي شهد واخدتها في حضنها خير يا حببتي فيكي ايه  احكيلي وطمنيني عليكي متوجعيش قلبي اكتر مهو موجوع 

شهد .بعياط  حاولت تداريه مفيش يا ماما مش عاوزه اشيلك همي كفايه عليكي مشاكلك انت ونور 

سميره .ليه يابنتي بتقولي كده  انت ونور الهديه الي طلعت بيها من الدنيا دي واوعي في يوم تفرقي بينك وبين نور 

انتو الاتنين غلاوتكم واحده 

احكيلي يا بنتي وطلعي الي في قلبك يمكن ترتاحي 

شهد .خايفه والله يا ماما احكي اتعب  انا مبصدق اانسا الي حصلي في  حياتي 

سميره .احكي يا بنتي اوعي تكتمي في قلبك  يمكن  تلاقي عندي الحل 

الدنيا علمتني كتيير اوي يا شهد 

شهد .كلام مامتها شجعها اوي  وبدات 

احكي اقول ايه يا امي اقول اني فتحت عيني في الدنيا دي وانا مليش  اهل ومرميه في دار للايتام

شفت فيها الذل اشكال والوان 

ونزل من عنيا كاسات من الدموع  وبدات شهد تحكي لسميره رحله الشهد مع الدموع والاسرار الي مخبياها اخيرا هتطلع من قلبها

شهد..................................... 

Dida

روايه الشهد والدموع 

الفصل ١٠

في قصر المهدي ابراهيم قاعد وواخد مليكه في حضنه

ابراهيم انا مش عارف يا بت يا ملوكه هتسبيني  ازاي 

البيت من غيرك ملوش  طعم 

جلال.ومازن .يا عم دي  هتتجوز في البيت الي جنبكو وكمل جلال بس الي انا مستغربله وهموت وافهمو 

كنت بكلم الحاج جمال زي كل يوم  اطمن عليه 

لاقيتو عارف  كل حاجه بس مقلش مين الي بلغهم 

ليلي . والله الجماعه  وحشوني اوي احنا بنكلمهم كل يوم بس  البيت من غيرهم كان ناقصو حاجه 

علي .طب ايه رايكو لما نطمن علي مريم نروح كلنا ونعمل الخطوبه هناك 

مازن .بص لعلي وساب الشاي وقاله والله انت دماغك الماظ الواحد عاوز ياخد اجازه ويستجم 

ليلي.بس البنات ممكن  متوافقش 

انا هبقي اقولهم ونشوف هنعمل ايه 

وبصت لعلي ومازن 

ليلي .مش هنفرح بيك انت والباشا الي معاك  

مازن .بصوت واطي البس وعمل نفسو انو افتكر حاجه 

مازن .يا خبر اتاخرت عالشركه 

علي .بنفس التمثيل خدني معاك ده المدير هيرفدني وخرجو هم الاتنين  وهم بيضحكو 

جلال .عوض عليا يا رب 

يلا عوزين حاجه انا  ورايا شغل مهم وبارك لمليكه وخرج

الكل .سلام 


وراح علي المكتب  عادل سلمو علي بعض وطلبو قهوه  واتكلمو شويه وكل واحد راح يشوف وراه ايه 


في بيت شهد 

شهد في حضن سميره عماله تعيط 

انا هقولك يا امي واريحك واريح نفسي ......

شهد.كنت بنت عندها سبع سنين وكنت بتعامل كاني عندي خمستاشر سنه كنت ممكن طول اليوم اخدم كنس ومسح وطلبات ١٢ساعه في اليوم وفي اخر اليوم ننام مقتولين من غير اكل ولا شرب وفي عز السقعه ننام من غير غطا كنا بعد ما المشرفه تمشي ننام كلنا علي سرير واحد علشان ندفي بعض

لما وصلنا ١٠سنين  صحبتي ماتت قدام عيني وفضلت تعيط كتير

وسميره سيباها تتكلم لان دي اول مره تسمع منها الكلام ده 

سميره .كملي يا قلبي 

شهد قدرت تتحكم في نفسها وكملت صحبتي ماتت قدامي لما مشرف الدار اغتصبها ونزفت لحد ما ماتت 

كانت بتستنجد بينا واحنا من خوفنا نيمين ومببننطقش اخت المخده علي ودني علشان مسمعش صوتها 

ولما لاقاها مبتتحركش خرج وسابها وتاني يوم اكتشفو انها ماتت 

حتي مهنش عليهم يدفنوها  

مديره الدار طلبت من الشرف انو يرميها قدام اي مستشفي او اي حته بعد ما عملت محضر بهروبها ولا كان في حاجه حصلت وفعلا الموضوع عدا

ومن كتر ما الموضوع اتكرر خفت  والحمد لله كان تفكري اكبر من سني 

حمدت ربنا اني جسمي ضعيف من قلت الاكل وكنت بزود علي نفسي وماكلش الا الي يعيشني ومش باين عليا حاجه من كتر ما كنت بلبس واسع وكنت ببهدل في شكلي علشان اخاف يحصلي زي ما حصل لها 

والحمد لله الموضوع طلع بفايده كانو  مخليني شغاله بس والمشرفين كانو بيقرفو مني 

وكنت هاديه مبعملش مشاكل ولا بيطلعلي صوت  

وبدات تعيط جامد وبدات تنهار 


سميره بعياط .اهدي يا قلبي و خدي اشربي مايه ولو مش قادره تكملي  نكمل بعدين 

شهد شربت وبدات تكمل 

بعد ست شهور اوسنهاو سنتين  مكنتش بعد من كتر الايام ما كانت شبه بعض 

كنت تقريبا ١١ او ١٢سنه

كنت تقريبا في  اعدادي مش  فاكره اوي  وكان الي بيحصل في الدار بيحصل في المدرسه

في يوم رجعنا من المدرسه لاقينا المديره جايبه لبس جديد واكل كتير ومظبطه المكان اخر حاجه 

وعرفنا انها عامله حافله لجمع تبرعات للدار 

وكنت اول مره البس حاجه مقاسي واول مره شكلي يظهر لدرجه ان المشرف  قالهالي صريحه 

قالي يخرب بيتك انا كنت اعمي  ومشفت الجمال ده ازاي 

جريت من قدامو وكنت هموت من الخوف .

قلت في بالي اني خلاص انا الي عليا الدور اموت 

انا كنت صغيره بس كنت فاهمه كل حاجه من كتر ما بخدم في الدار وبسمع كل كلامهم ومبتكلمش

بس لتاني مره القدر يقف معايا وواحده ست تشوفني تقرر تتبناني من الدار ومكنتش عارفه انا مستنيني  ايه 

وفعلا الست دي اسمها شوشو كانت تقريبا عندها ٣٥سنه

ومستنتش راحت كلمت المديره 

شوشو .بتعالي اوي انا عاوزه اتبني البنت دي 

المديره .بس يا فندم في عندي بنات احسن من دي 

شوشو .طلعت شيك وكتبت في مبلغ وقالت انا قلت عاوزه البنت دي 

المديره .بصت للشيك بانبهار وقررت تخلصلها الاجرات بسرعه 

وفعلا كنا مخلصين الحفله وكنت ماشيه معاها  

وانا ماشيه معاها كنت شبه الاله بتحرك بس 

وصلنا عند فلتها واتصدمت ياةامي من الي شوفتو  وبدات تنهار في العياط  وسميره اخدتها في حضنها تهديهاعلشان تعرف تتكلم وتحكي 


في اوضه مريم البنات قاعدين مع بعض 

وكل واحده سرحانه في الي شاغل قلبها 

يسرا دخلت عليهم 

ازيكو يا عرايس 

الكل الحمد لله وراحت علي مريم واطمنت انها بقت كويسه الحمد لله وبعد شويه الكل اتجمع تحت في قصر الهواري علي الغدا ماعدا زين الي بقالو اكتر من يومين بيهرب من اعدتهم وبيتحجج ان عنو شغل 

حامد .هو ادهم  هييجي امته يا ماجد 

ماجد كلها يومين بالكتير  ويخلصوه بس انا صلا مستغرب هما راحو ازاي 

حامد .طب كويس علشان انا كلمت الحج راشد وفرح جدا  انكو موافقين تعملو الخطوبه هناك في البلد  وقال شوفو المعاد المناسب علشان يجهز كل حاجه 

قلت له هنستنا ادهم لما يرجع

علشان كده عاوزين نشوف هيرجع امته و يقعدو يشوفو هيحتاجو ايه قبل ما نسافر

مريم سامعه  الحوار بس هي اصلا مرتاحه ان ادهم مش موجود 

ويوسف ومراد  اصلا علي اخرهم 

يوسف .ايه رايك يا بابا انا شايف  ان ملهاش لازمه الخطوبه 

الكل بصلو واستغرب 

ماجده .ازاي يا ابني 

يوسف اهدو يا جماعه .انا عاوز اقول ان احنا مش لسه هنتعرف وكمان علشان كل واحد ياخد راحته 

يعني انا ومراد من ساعه ما فتحنا موضوع الخطوبه مشفاش حنين ولا مليكه 

مراد ايد كلامه وفهم هو عاوز ايه  فكمل 

وكمان ادهم ومريم هيبقو في نفس البيت والتعامل هيبقي حساس اوي 

مريم مستغربه هم عاوزين ايه بس اغلب الموجود فهم 

وعمر ميل علي مراد وقال اه يا نمس خد مريم حجه 

عاصم .انجز انت وهو عاوزين ايه من الاخر 

جاسر بلطافه  اكيد مش عاوزين الخطوبه ههههههههه

وفجاه قلم من  يوسف علي قفاه اتلم يلا

عاصم .متحترم نفسك يا حيوان انت وهو  وانجزو عاوزين ايه 

يوسف .عاوزين كتب كتاب علي طول 

مريم .الكلام نزل عليها كان ميه متلجه في عز الساقعه  وقعت فوقها وجسمها تلج ومش عارفه تعمل ايه هي ما صدقت انها بدات تتقبل موضوع  الخطوبه ولسه هتبدا تشم نفسها .....وبتدعي من قلبها انهم ميوافقوش

ماجد .والله كلام معقول  ايه رايك يا حامد 

حامد .مش عارف رايك ايه يا عاصم 

عاصم والله لو عليا انا موافق بس الراي راي البنات 

ودي مهمه الهام وماجده ويسرا 

حامد .وانا بقول كده بردو 

يوسف ومراد  في نفس الوقت يحيا العدل وضربو كف  بكف 


ومريم من صدمتها استاذنت وطلعت اوضتها  وفضلت تفكر مع نفسها ووصلت لحل مش شايفه غيرو قدامها .......  

   في المستشفي 

زين هيموت ويطمن علي شهد  ونفسو يفهم منها حياتها كانت ازاي واخد قرار انو مش هيقدر يستغني عنها بس مش قادر علي تنفيذو  ولازم راي تاني يشجعو 

وهو من يومين مش عارف  يقعد مع حد ولا يكلم حد 

وبيعرف اخبار اهله لما يروح وحد يحكيلو الاخبار مجمعه  

زين فجاه  طلب المساعد بتاعه وساله

زين .في عمليات مهمه انهارده 

المساعد.لا يا دكتر كان في عمليه واحده   مهمه وتاجلت لا العيان تحاليله مش مظبوطه

زين .كويس الغي اي كشوفات انهارده

والي يسالك قل له راح مشوار مهم ومش هيرجع انهارده 

المساعد .تمام 

وركب زين عربيته وراح للعقل الراجح الي هيدلو علي ال صح  وهو الصديق الصدوق بئر الاسرار  الحاج راشد .......     ........

  

كانت شهد منهاره في حضن سميره 

وسميره قالتلها يا بنتي لو مش قادره تحكي  خلاص 

شهد لا يا ماما انا ماصدقت اتشجع واحكي 

ولو مكملتش مش  هقدر احكي تاني 

سميره .براحتك يا قلبي  اناسمعاكي

شهد. وصلنا الفلا وكانت في القاهره

كانت صدمه ليا لما

  لاقينا صحافه كتير جدا  ولاقتها بتقولهم ان ده عمل خيري من ضمن اعمالها  وان البنت دي قلبي اتشدلها وكنت لازم اربيها في حضني  وفضلت تتكلم كتير اوي  عن الخير والسلام وحجات كده كتير  اغلبها مفهمتهاش 

دخلنا الفلا ونادت علي الداده بتاعتها وقالت لها اتصرفي 

دخلتني اوضه جنب المطبخ  ورمتلي حاجتي فيها  وقالتلي تترزعي هنا لحد ما نشوف اخرك ايه  

كل يوم تصحي الفجر تنضفي وتكنسي و........

قلت في بالي اهو عيشه والسلام ويمكن ربنا نجدني من الموت والي كان المشرف ناوي يعملو 

ومن حظي انة كان فاضل كتيرعلي الامتحانات

وقلت امشي اموري وخلاص 

وعدت الايام شبه بعض كنت  بردو هنا خدامه 

وكنت بذاكر من وراهم وكنت انام مهدوده من كتر التعب والهده كنت ممكن تيجي عليا ايام رجلي احس انها مقطوعه ومش حاسه بيها بس كنت بقول اهو احسن من القرف الي كنت فيه واصلي واحمد ربنا علي نعمتو عليا وعدا علي كده ٣شهور تقريبا وفي يوم كان في حفله في الفلا وبعد ما خلصو ومشيو الداده طلبت مني انضف  وبدات فعلا  مرحله التنظيف وخلصت لوحدي  تقريبا الساعه كانت ٦ الصبح    وكنت هموت حرفيا ورحت اكمل شغل في المطبخ وانا مش قادره اتحرك

علي الضهر كده سمعنا صوت دوشه بره  وواحده جايه تزعق وشوشو بتهديها  وتقولها متقلقيش كل الي انت عوزاه هيحصل

شوشو ندهت علينا  ورحنالها  وشهد لما افتكرت الموقف ده بدات تترعش  وجسمها يسقع وسميره اخدتها في حضنها لحد ما هديت ونامت علي كتفها .......

Dida

تكملة الرواية من هنا 👇👇👇


من هنا



Enregistrer un commentaire

Plus récente Plus ancienne