عشقتك رغما عنك
بقلم الكاتبه حنان حسن
الجزء الثامن حتي الجزء الثالث عشر والاخير
كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات
بعد ما فتحت الباب بالمفتاح الي كنت اخدتة من ايهاب بية
واتفاجاءت بشغالة جديدة غيري..لقيت ايهاب بية خارج من غرفة مكتبة وبيقولي.. تعالي ياريم ..واخدني ودخلنا غرفة مكتبة.. واول ما قفل الباب.. لقيتة بينظر ناحيتي وبيقولي
قال..اسمعي ياريم الكلام الي هقولهولك ده كويس.. لانه مهم جدا
قلت.. اتفضل يا فندم قول
قال..دلوقتي ..اختك حياتها في خطر..
قلت..يلهوي حياتها في خطر ازاي؟
قال.. اه ومش حياتها لوحدها ..دي حياتك انتي وصباح كمان في خطر..
قلت..لا والنبي يا فندم وضح شوية لاني مش فاهمة حاجة
قال.. انا هفهمك ..وبدء يشرحلي قصدة ايه
قال..بعد ما المباحث عملت تحرياتها.. عن الشيخ الي اختك كانت بتشتغل عنده .. وفرغوا الكاميرات الي في البيت عنده وتحديدا في المكان الي رغد اختك شافت فيه الجثة بالتاريخ الي هي كانت فيه بالمكان.. اتاكدنا انا كلام اختك رغد كان حقيقي وفعلا الكاميرات صورتها وهي بتراقب حد من شباك في الدور الاول .. ومش بس كده ..دي الكاميرات كمان وضحت دخول وخروج اشخاص غريبة كتير وتصرفات مريبة كانت بتحصل في المكان.. وعارفة مين الي كان بيدخل ويخرج من نفس الشقة كمان بعد منتصف الليل ديما؟
قلت.. مين؟؟
قال.. الشيخ
قلت.. ازاي ده مفروض راجل طيب جدا وبتاع ربنا .. وكلنا عارفين انه بيعمل اعمال خيرية كتير كلها بتعمل في صالح الناس الغلابة
قال.. طيب ايه رايك ان بعدما كثفنا عنة التحريات
اكتشفنا انه بيتاجر في السلاح كمان ..يعني الموضوع مطلعش تجارة اعضاء فقط..
قلت..معلش طيب بردوا انا لغاية دلوقتي مفهمتش انا واخواتي علاقتنا ايه بالموضوع؟وايه الخطر الي احنا مهددين بيه؟
قال..لما اختك رغد شافتهم وهما بياخدوا اعضاء من جثة عندهم.. واضح انهم عرفوا بانها شافتهم..واصبحت شاهدة عليهم.. عشان كده ام رحيم ..اخدتها من بيتكم تاني يوم الصبح علي طول قبل ما تلحق تقول لحد.. اي حاجة عن الي شافتة
قلت..وانا قلبي يعتصر ...
معني كده..انهم اتخلصوا من رغد اختي وقتلوها فعلا؟
قال.. احنا فرغنا الكاميرات.. في اسكندرية الي حوالين المكان الي ام رحيم ساكنه فيه
وكمان بجانب البلاج الي اختك نزلت فيه ..ولقينا مفاجاءة
قلت .. في لهفة..مفاجاءة ايه؟
قال..الكاميرات صورت ..ام رحيم ومعاها رغد في نفس يوم الحادث وكانت واخدها ورايحة بيها علي البحر.. وبعدها بنصف ساعة.. نفس الكاميرات رصدت ام رحيم راجعة لوحدها.. واعتقد ان ده الوقت الي كانت بتحاول تغرقها فيه عشان تخلص منها
قلت يعني اختي غرقت فعلا؟
للكاتبة.. حنان حسن
قال.. اصبري لما تسمعي المفاجاءة الاكبر والاعظم
قلت.. ايه
قال.. بعد الكاميرات ما صورت ام رحيم وهي راجعةوفي نفس اليوم وبربع ساعة تقريبا ..وعلي بعد مية متر من المكان الي دخلت فيه رغد وام رحيم للبحر..رصدت كاميرات اخري.. ناس بتنقذ حد غرقان.. ونجحوا فعلا ينقذوة في اخر لحظة وفاق ورجع للحياة مرة تانية
طبعا مش هتصدقي لما تعرفي مين الغريق ده الي نجا في اخر لحظة؟
قلت والدموع في عينيا
اختي رغد؟
قال.. بالظبط
صرخت بعلو صوتي وانا اقول.. الحمد لله الحمد لله
يعني هي كويسة بالله عليك يا ايهاب بيه؟
الجزء التاسع
للكاتبة ..حنان حسن
قال هي الكاميرات رصدت انها نجت من الموت بس ..للاسف يا ريم.. احنا منعرفش هي فين دلوقتي لان الناس اتلموا واخدوها ومشيوا
وعشان كده يا ريم انا بقولك ان حياة اختك في خطر..لانهم ممكن يلاقوها وخصوصا انهم عرفوا من الناس الي علي الشاطئ.. بان الغريق الي كان علي الشاطئ نجا وكان واحدة ست
للكاتبة .. حنان حسن
قلت.. طيب ليه ام رحيم كانت عايزانا نسافر لها انا وصباح؟
قال.. هما فاهمين ان محدش يعرف حاجة عنهم لغاية دلوقتي .. وان مصدر الخطر الوحيد هي رغد وطبعا رغد ملهاش حد غيركم.. واكيد كانوا عايزين يستدرجوكم عشان تبقوا الطعم الي يصطادوا بيه رغد بعد كده وبعدها يتخلصوا منكم انتوا الثلاثة بطريقة او باخري
قلت.. طيب فية حاجة حصلت وبصراحة انا خبتها علي حضرتك عشان كنت خايفة علي رغد
قال.. ايه الي حصل؟
قلت.. احنا وصلتلنا اكتر من رسالة من رغد بتطمنا فيها انها بخير
قال.. اسمعي يا ريم.. اكيد اختك خايفة ترجع لانها عارفة انهم زمانهم مراقبين البيت عندكم
قلت.. طيب والحل؟
قال.. الحل انك تجيبي اختك صباح وتيجوا هنا اليومين دول لغاية ما المباحث تحكم قبضتها عليهم ويتقبض عليهم متلبسين
وكمان لو اختك عرفت انك في مكان امان ممكن ساعتها تظهر وهي مش خايفة وترجعلكم تاني
قلت..بس هنيجي هنا ازاي انا وصباح وحضرتك جيبت واحدة تشتغل عندك غيري؟
للكاتبة..حنان حسن
قال.. واللهي يا ريم انا لا جيبتها ولا اعرف مين دي اصلا.. دنا بفتح الباب ..لقيتها واقفة ادام الباب وبتقول انها من طرف عمتي
قلت.. طيب منا كمان مينفعش ارفض طلب عمة حضرتك اني اشتغل عندها؟
قال.. لا عمتي دي بقي سيبهالي انا هعرف اقنعها ان امل بنتي مينفعش تتاقلم مع حد غيرك
قلت خلاص الي تشوفة حضرتك
قال.. ريم
قلت.. نعم..
قال.. مش محتاج انبه عليكي ان كل كلمة انا قولتهالك مينفعش اي حد يعرفها حتي اختك صباح ..لان المفروض ان دي اسرار مكنش ينفع اقولهالك اصلا.. لكن انا حبيت اوضحلك حجم الخطر الي انتوا فيه وكمان عشان تتعاوني معايا في اننا ننال من الناس دي
قلت.. خلاص يا فندم كلامك ده انا كاني مسمعتوش وهيبقي في طي الكتمان
قال ..دلوقتي بقي اتفضلي روحي اتصلي بصباح.. وخليها تيجي عشان اقنعها باي طريقة.. انها تيجي تعيش معاكي هنا اليومين دول علي ما انا اتصل بعمتي عشان تسحب الشغالة بتاعتها دي..من هنا
قلت ..حاضر
وبعد ما خرجت من عند ايهاب بيه كنت فرحانة اوي عشان اطمنت علي رغد وعرفت انها بخير وكنت بحمد ربنا وعمالة اقول الحمد لله
لكن اول ما خرجت من الغرفة..اتفاجاءت بعمة ايهاب بية ادامي.. وهي بتنظر لي باستغراب وبتقولي
قالت..انتي ايه الي جايبك هنا يا ريم؟مش مفروض انك كنتي تبقي عندي من اول النهار ؟
قلت.. وانا بحاول اختلق سبب مقنع لوجودي هنا دلوقتي
قلت ..معلش يافندم بس كنت جاية..اخد باقي حسابي من ايهاب بيه..
قالت.. واخدتي حسابك ولا لسه؟
قلت.. والله ايهاب بيه قالي انه هيتصل بحضرتك الاول
وبعد كده هيرد عليا في موضوع حسابي ده
قالت.. يعني ايه ؟مش فاهمة حاجة من كلامك
قلت.. اتفضلي حضرتك ادخليلة وهو هيفهمك
للكاتبة.. حنان حسن
وفعلا دخلت..وغابت عنده شوية.. ولقيتها خرجت وقالت للشغالة الي واقفة جنبي
قالت.. تعالي يا رشيدة وهاتي حاجتك معاكي وحصليني علي العربية.. وخرجت بدون ما توجهلي اي كلام.. وكان واضح ان ايهاب بيه ..فهمها انه صعب الاستغناء عني بسبب تعلق ابنته امل بيا
طبعا ساعتها انا كنت اتصلت علي صباح اختي..وفهمتها..ان ايهاب بيه عايزها ضروري
وفعلا صباح استجابت وحضرت وايهاب بيه اقنعها بطريقتة انها تفضل معايا اليومين دول في شقة ايهاب بيه لغاية ما الازمة تعدي.. لكن طبعا مفهمهاش اي حاجة من الاسرار الي قالهالي
وتاني يوم جابت صباح شنطة فيها بعض من ملابسي الي طلبتها منها وبعض من ملابس صباح عشان اليومين الي هنقضيهم عند ايهاب بيه
وظبطنا حجرة الليفنج(المعيشة)وفردنا كنبة لتصبح سرير وجهزناها بحيث ينفع ننام فيها انا وصباح
طبعا ايهاب بية كان متعود بيخرج من الصبح لكن مواعيد رجوعة احيانا بتختلف
عشان كده كانت صباح اختي كل يوم تقوم من النوم تلاقيني محضرلها الفطار .. وبمحرد ما تفطر .. تخرج لشغلها .. اما انا فا بمجرد ما افطر ايهاب بية.. ايوه دلوقتي بقي بيفطر وبيشرب كوباية لبن كبيرة كمان قبل القهوة والسيجارة ..المهم بعد ما بيفطر ويخرج.. ببدء انا اصحي النونة بتاعتي (امل)حبيبة قلبي الي ربنا زرع حبها في قلبي.. لدرجة انها لو حصلها اي حاجة او وقعت قدامي .. قلبي هو الي بيقع مني..
وبعد ما بصحي امل ونفطر انا وهي بظبط البيت واجهز الغداء تحسبا لوصول ايهاب بيه..وفي يوم كان ايهاب بيه علي وصول.. ولقيت الجرس رن.. وبعد ما فتحت.. لقيت عمتة ومعاها ابنها الباشمهندس.. وابنتها المغرورة التي طالما راتني نظرت ناحيتي بكل كبر وتعالي.. دون ان تنطق بكلمة وكان الشغالة ..كائن حقير ولا يليق بصاحبة المقام العالي ان تنزل من مستواها وتلقي عليها السلام مثلا
بس انا كنت بكبر دماغي وبتجاهل غرورها كبرها ده وكنت بعمل نفسي مش واخده بالي منها اصلا
المهم.. بعد ما دخلوا وقعدوا في الصالون.. كان واضح انهم علي ميعاد مع ايهاب بيه وبينتظروة..فا تركتهم بعد ما فتحتلهم الباب ودخلت المطبخ.. وانشغلت بالتشيك علي الاكل عشان ايهاب بيه قرب يوصل .. لكن مره واحده لقيت الباشمهندس ..واقف علي دماغي.. وبيستظرف كا العادة.. وبيقولي..
قال.. ايه مفيش فنجان قهوة حلو زيك كده يا ريم؟
قلت.. لحظة واحدة اعملها لحضرتك
قال.. لا انا بحب اعملها لنفسي اصلي بعملها بطريقة بطريقة سرية..تحبي اعلمهالك؟
قلت.. اتفضل
وفعلا بدء يدخل المطبخ ويهرج واحيانا يقول نكت دمها تقيل لكن انا كنت مضطرة ابتسم عشان اجاملة..ولقيتة بيسالني
قال.. تحبي تشتغلي معايا في المكتب؟
قلت.. حضرتك اشتغل ايه في مكتبك؟هنضف المكتب يعني؟
قال.. لا انا عندي فراش بينضف المكتب
قلت.. امال هشتغل ايه؟
قال.. سكرتيرة.. وهتاخدي مرتب ضعف الي بتاخديه من شغلك هنا
قلت.. لا حضرتك مش واخد بالك.. اصلي انا معنديش شهادة خالص
قال.. ومين قالك ان السكرتيرة بتشتغل بشهادتها
قلت.. امال بتشتغل باية؟
قال.. بمرونة شخصيتها
ابتسمت..وقلت..لا مش فاهماها دي
قال.. هقولك مثال..لما يجي عميل عندي في المكتب والسكرتيرة تبتسم وهي بتستقبلة.. هي كده استعملت شهادتها في حاجة؟
قلت .. لا
قال.. لكن استعملت مرونة شخصيتها بانها تكون مرنة في مقابلة العميل وتبتسم في وجهة حتي لو كانت مش طايقة امة
فضحكت وقولت ..وانا الي كنت فاهمة ان السكرتيرة بتشتغل بشهادتها؟
فضحك ومد يدة ليمسك كف يدي ليخبط كفة بكفي وهو يضحك و ويقول .. طيب عدي الجمايل بقي اديني علمتك مؤهلات السكرتيرة الشاطرة وكمان طريقة جديدة للقهوة (كفك بقي) وفي تلك اللحظة تفاجاءنا بصوت ايهاب بيه.. وهو يقول في غضب..
قال.. وهو يوجة كلامة لبن عمتة ..انت سايبهم عمتي واختك بره وبتعمل ايه هنا؟
رد الباشمهندس قائلا.. ايه يا عم دخلت اعمل فنجان قهوة .. وقولت اعلم البنت المسكينة دي حاجة من خبراتي
رد ايهاب بيه في عصبية موجها كلامه لي
قال.. بعد كده ياريم تبقي تعملي القهوة وتخرجيها للضيوف عشان ممنوع حد يدخل المطبخ هنا
قلت.. حاضر
اما الباشمهندس ..فا قد خرج من المطبخ بدون ما ينطق بكلمة واحده ولكنه قد بدا عليه الاحراج الشديد..وبعدها استاذن ومشي تاركا امة واختة ..التي كانت تتعمد ان تنفرد بايهاب بيه وبالرغم من انه لا يعطي لها اي ريق حلو ولا يشجعها علي الاقتراب.. الا انها كانت تتعمد ان تتقرب منه لتجعلة يميل ناحيتها
وبعد ان انتهت تلك الزيارة..لاحظت ان ايهاب بية..بيتعامل معايا بقسوة وتجاهل.. وكانه زعلان مني او هناك شيئا ما غير طبيعي في معاملتة.. وظل هاكذا حتي كنا جاء المساء.. وصباح اختي عادت من عملها.. وكان موعد القهوة التي اعتاد ان يطلبها ايهاب بيه ولكنه لم يطلبها.. وكان في حينها يجلس في البلكون ويشرب سيجارة.. فتقدمت منه وسالتة
حضرتك تحب تشرب قهوة؟
قال وهو ينظر الي وبعينية الكثير من اللوم والعتاب ..
قال.. مش عايز
قلت.. هو حضرتك زعلان مني في حاجة؟
قال.. لازم تعرفي ان اي حد يدخل بيت عزت بيه .. لازم يحترم نفسة ويحاسب علي تصرفاتة ا
وي
قلت.. تمام يا فندم وانا معملتش حاجة عكس كده
قال.. لا عملتي
ولما تقفي تهرجي وتضحكي مع راجل في بيتي واانا مش موجود يبقي كده انتي تجاوزتي كل الحدود
طبعا حاولت ادافع عن نفسي واغير الصورة الزفت الي اخدها عني
قلت.. لا والله يا فندم حضرتك فهمت غلط.. كل ما في الامر ان الباشمهندس.. كان بيعمل فنجان قهوه لنفسة وكان عايزني اشتغل سكرتيرة عنده ولما قولتلة اني مش عندي شهادة فا.. كان بيفهمني ان الشغل عندة مش محتاج اي شهادات... بس كدة يا فندم والله ده الي حصل
قال.. وطبعا قالك انك هتاخدي مبلغ كبير عنده؟
قلت.. ايوه
قال.. طيب اسمعي بقي.. من هنا ورايح مش عايز اشوفك لا بتكلمي الباشمهندس ولا غيرة.. ولو عرفت يا ريم انك كلمتية ولا شوفت منظر تاني زي الي شوفتة النهاردة هيكون حسابك عسير..ونظر الي وعيناه تملاها الغيرة وهو يؤكد علي تحذيرة..ويقول اخر مره يا ريم
قلت.. حاضر
بعد ما خرجت من عند ايهاب بيه كنت مستغربة كلامة وموقفة واحساس الغيرة الي شوفتة في عينية.. وبالرغم من ده كلة.. فضلت اكدب نفسي واقول لا مش ممكن الاحساس الي وصلني ده انا اكيد بتوهم ..و دخلت.. عند صباح اختي الغرفة وكانت لسه صاحية.. ولما شافتني سرحانة كده قالتلي.. تعالي يا ريم اقعدي عشان في موضوع مهم وخطير عايزة اكلمك فية............
عشقتك رغما عنك
الجزء العاشر
بعد ما خلصت كلام مع ايهاب بية في البلكونة.. ورجعت الغرفة الي بننام فيها انا وصباح.. وكان واضح عليا اني سرحانة وسعيدة.. لقيت صباح بتسالني..
قالت .. هو انتي كنتي عند ايهاب بية في البلكونة؟
قلت.. ايوه
قالت.. طيب اقعدي يا ريم عشان في موضوع مهم جدا لازم نتكلم فيه
للكاتبة.. حنان حسن
قلت ..خير؟
قالت ..ايمن جارنا ..العريس الي كان متقدملك قبل كده ..كلمني تاني وعايز يجيب ابوه وامة ويجي يلبس شبكة
قلت.. تاني يا صباح هنتكلم في الموضوع ده تاني؟
قالت.. نفسي افهم بس الواد في ايه يتعيب عشان كل لما يتقدملك ترفضية؟ده ميكانيكي سيارات شاطر.. وعندة ورشة كبيرة وبيكسب كويس ده غير انه عنده عربية والاهم من ده كله انه بيحبك وبيعشق التراب الي بتمشي علية..
قلت.. ونسيتي .. انة عصبي وبيغير عليا بطريقة مرضية لدرجة انه كان كل يوم تقريبا يتخانق في الشارع بسبب غيرتة عليا ..لغاية ما خلاني روحت القسم وعملتلة محضر عدم تعرض.. والبارد ..لسه جاي تاني بيكلمك وعايز يجيب امه وابوه؟
قالت.. ده معناه انه بيحبك يا هبلة ..
قلت.. وانا مش علي استعداد اتجوز واحد عصبي وغيور وكل شوية يعمل مشاكل..
اقتربت مني صباح واخذت تملس علي شعري في حنان محاولة استعطافي لافكر مره اخري في موضوع ايمن ثم قالت
قالت .. حبيبتي اديلة فرصة يقرب منك وتقربي منه ووافقي علي الخطوبة.. مش يمكن هو كان عصبي وغيور كده عشان كان خايف انك تروحي منه وتتخطبي لحد غيره؟
قلت.. خطوبة ايه يا صباح في الظروف الي احنا فيها دي واختك غايبه ومش عارفين هي فين؟بزمتك ده وقتة؟
للكاتبة.. حنان حسن
وفجاءة لقيت صباح انفجرت بالبكاء وهي بتقول..
ايوه وقته يا ريم.. لان كل الي حصلنا انا واختك ده كان بسبب انا لوحدنا ومش معانا راجل...
قلت.. طيب منتي مخطوبة بقالك اكتر من ثلاث سنين يا صباح كان نفعنا بايه خطيبك؟
قالت.. عبد الرحمن خطيبي ليه ظروفة لانه مسافر بره عشان يجيب فلوس نجهز بيتنا بيها..يعني احنا كده لوحدنا ياريم.. وانا عايزه اطمن عليكي في لما تكوني حمي راجل.. وبصراحة ايمن راجل وجدع و بيحبك اوي
قلت.. متتعبيش نفسك يا صباح انا مش هتجوز ولا اتخطب.. واحنا في..ظروف غياب اختك دي
قالت.. طيب ايه رايك تاخدي رقمة وتسمحيلة يتكلم معاكي وتفهمية انتي انك هتاجلي الكلام في الموضوع ده لغاية ما اختك ترجع؟.. وبعدين مين عالم مش يمكن علي ما اختك ترجع تكوني فكرتي تاني بعد ما تقربي منه وتعرفيه كويس؟ واخذت صباح تتوسل بان استجيب لطلبها هذا ظنا منها باني لو معملتش كده ..يبقي العريس ممكن يطير
قلت..حاضر يا صباح ابقي اعطي له رقمي
للكاتبة..حنان حسن
فرحت صباح بقبولي لطلبها ..او بمعني اصح (لاخلص من زنها)واخذتني بحضنها..ثم همست في اذني .. وقالت..عشان خاطري.. بلاش .. بعد كده المحادثات الجانبية مع ايهاب بيه..
قلت.. تقصدي ايه؟
قالت.. اقصد ان ايهاب بيه ظابط كبير ..وليه مستوي تاني ودنيا تاني غير دنيتنا يا ريم.. ولو كان بيحمينا وواقف في ظهرنا فا ده عشان هو ظابط ووظيفتة بتحتم عليه انه يحمي الضعفا الي زينا ومش اكتر من كده ياريم.. واخذت تربت علي ظهري وهي تقول ..الي يبص لفوق يتعب يا حبيبة اختك
وتركتني لتدخل الي الحمام..
بصراحة كلام صباح خلاني افكر تاني واعيد حساباتي لان كلامها هو كلام العقل الي انا كنت محتاجة اني اسمعة في وسط الدوامة الي انا فيها دي.. وفعلا قررت اني اعطي ل ايمن فرصة ..واقرب منه واتكلم معاه ..مين عارف ؟مش يمكن كلام صباح صح؟
وهكذا اخذ كلام صباح يدور في زاكرتي حتي روحت في نوم عميق..لاستيقظ في الصباح علي صوت صباح وهي تقول.. انتي راحت عليكي نومة ولا ايه؟
قلت هي الساعة كام قالت الساعة بقت سبعة ونصف صباحا وانا كده اتاخرت علي الشغل خدي رقم ايمن اهوه عشان تبقي عارفة رقمة لما يتصل عليكي.. واخذت صباح موبيلي وسجلت به رقم ايمن ثم تركتني وخرجت..
للكاتبة.. حنان حسن
وقمت انا لازاول مهام عملي في بيت ايهاب بيه.. وفي المساء
وبعد ان انهيت عملي تقريبا.. دخلت الي البلكونه لاشرب كوبا من الشاي.. واذا برقم ايمن يتصل بي..فتحت الموبيل وانا اقول
قلت..الوو ..واذا بصوت ايمن ياتي بلهفة وفرحة ثم
قال..ازيك يا ريم
قلت ..الحمد لله تمام
قال..صباح قالتلي.. انك وافقتي تفكري تاني في موضوعنا
قلت.. والله يا ايمن..انت اكيد عرفت الظروف الي حنا فيها وموضوع رغد ؟
قال.. ايوه عرفت.. وانا عايز ابقي معاكي في الظروف دي ومش هسيبك لوحدك ..بس انتي اديني الفرصة دي
قلت.. ربنا يسهل يا ايمن
قال.. ممكن طلب
قلت ..اتفضل
قال.. ممكن تعتبريني اخ وصديق مؤقتا لغاية ما رغد ترجع بالسلامة وتسمحيلي اقف جنبك في الظروف دي؟
قلت.. شكرا يا ايمن ..انا اسمع من زمان بانك جدع وشهم.. واكيد لو احتجت لمساعدتك في اي وقت هاطلبها منك
قال..انتي من النهاردة مسؤلة مني ياريم..وانا مش عايزك تخافي او تقلقي بعد كده من اي حاجة طول منا جنبك.. ولو سمحتي هاتي صباح وارجعوا البيت ومتخافوش من حاجة..
قلت.. انا هنا في شغلي وصباح معايا ..وبمجرد ما ينتهي الشغل هنا .. اكيد هنرجع بيتنا
قال..وانا هستناكي بس اسمحيلي ابقي اطمن عليكي كل يوم بالموبيل يا ريم ممكن؟
قلت.. ايوه ممكن
وقفلت مع ايمن..بعد ما حسيت ان صباح فعلا كان عندها حق في انه ابن بلد وجدع وشهم وممكن يعتمد عليه.. وخصوصا لما عرفت من صباح قبل كده انه رافض اني اشتغل وعايزني في بيتة معززة مكرمة..كل ده خلاني ادي لايمن فرصة ليتقرب مني وليستمر حديثنا في الموبيل الذي بدء يطول في مدتة شيئا فشيئا لفترة طويله..
للكاتبة.. حنان حسن
وبصراحة انا كنت بلاقي في كلامي مع ايمن وارتياحي له مهرب من التفكير في ايهاب بيه الي بداءت اتعامل معاه بجدية واسلوب رسمي ملحوظ...
وفي يوم لقيت ايهاب بية دخل عليا المطبخ وقال لي انه عايز يتحدث معي في امر مهم وطلب مني ان اتي لغرفة مكتبة فا ذهبت له .. وبعد ما استاذنت ودخلت عليه
قال.. اقعدي ياريم.. عشان عايزك في موضوع مهم..
قلت.. خير
قال.. انتي عايزة اختك رغد ترجعلكم تاني بكره او بعده بالكتير؟
قلت في لهفة.. اه طبعا يا فندم دا انا وصباح بنحلم بكدا
قال.. خلاص يبقي لازم تساعديني وتعملي الي هطلبه منك بالظبط .......
للوصول للجزء الاخير من القصة.. ضع عشر ملصقات.. مع متابعة صفحتي الشخصية
مع تحياتي
الكاتبة..
حنان حسن
عشقتك رغما عنك
الجزء الحادي عشر
بعد ما دخلت غرفة المكتب علي ايهاب بيه.. لقيتة بيقولي.. اقعدي ياريم عشان عايزك في موضوع مهم..
قلت.. اتفضل
قال.. انتي عايزة اختك رغد ترجعلكم بكره او بعده بالكتير؟
قلت في لهفة.. طبعا ياريت
قال.. خلاص يبقي تعملي الي هقولك عليه
وبدء يشرح لي دوري في الخطة التي وضعتها المباحث في القبض علي عصابة تجارة الاعضاء والنيل منهم وعلي راسهم الشيخ
للكاتبة..حنان حسن
..وبدء ايهاب بيه في الشرح..
قال..احنا حطينا جميع تليفونات وموبيلات الشيخ تحت المراقبة ده غير اميلاتهم وحساباتهم الاكترونية واصبحت كل مكالمتهم بتتسجل لحظة بلحظة ..ومن خلال المكالمات دي قدرنا نتوصل لمعلومات خطيرة..ومنها اننااكتشفنا ان الشيخ بيقود شبكة لتجارة الاعضاء ..وللاسف بيجذب ضحاياه عن طريق شركة عمالة
قلت.. لا وضح اكتر معلش مش فاهمة
قال..حاضر هفهمك.. واخذ يشرح لي الامر ببساطة
قال.. الشيخ استغل ثقة الناس وتحديدا الناس (الغلابة) في اسمه وسمعتة علي انه رجل بر وتقوي.. وانشأ شركة وهمية.. تحت مسمي ..شركة (توظيف)..وبيوهم الناس البسيطة الي محتاجين فرصة عمل بانه بيوفر فرص عمل لفئة عمرية معينة وبيشترط انه اي حد بيتقدم لهم انه يؤخذ منه عينة دم بحجة انهم يتاكدوا من خلوه من فيرس c وطبعا العينة دي بتكون لهدف تاني خالص وهو التاكد من ان الضحية يصلح لاخذ اعضائة اولا.. وكمان بيشترط انه يذكر في السي في (السيرة الذاتية) بتاعة المتقدم للوظيفة..بانه يذكر مكان اقامتة وظروفة الاجتماعية وان كان ليه اخوات او وحيد..من الاخر عشان يتاكدوا لو في حد هيدور عليه او لا؟
وطبعا بيتقدم الالاف لطلب الوظايف دي.. والي بيلاقوه يصلح جسديا ومقطوع من الاهل او غلبان وظروفة صعبة ومفيش حد هيبحث عنة.. بيكون ده هو الضحية المختارة وبيبداؤ يستدرجوه للمكان الي هينفذوا فيه العمليه ده طبعا بعد ما بيخدروه كليا ..
للكاتبة..حنان حسن
قلت.. ينهار اسود.. وازاي انتوا تعرفوا عنهم كل ده ومتقبضوش عليهم يا فندم؟
قال.. لازم يتمسكوا متلبسين يا ريم.. وعشان كده انا قررت استعين بيكي؟
قلت.. معلش انا لغاية دلوقتي مش فاهمه.. حضرتك قلتلي اول ما دخلت ان اختي رغد ممكن ترجعلنا بكره او بعده بالكتير.. صح؟
قال.. ايوه انا قلت كده صح
قلت ..ايه بقي علاقة كل الي حضرتك قلته بقصة رغد اختي وازاي هترجع وهترجع منين ؟
للكاتبة.. حنان حسن
قال.. اصبري يا ريم واسمعي الي هطلبه منك من غير اسالة كتير.. وانا اوعدك بشرفي ان رغد هترجع لو عملتي الي هطلبة منك صح
قلت.. اتفضل اطلب اي حاجة وانا مستعدة اعمل اي حاجة بس اختي ترجعلنا تاني
قال.. عايزك تروحي ..تقدمي علي طلب شغل.. في شركة التوظيف بتاعتهم وياريت تلبسي عباية بسيطة جدا
.. عشان يبان الموضوع انك واحده غلبانة وبتدور علي اي شغل..
قلت.. لكن الشيخ عارفني انا وصباح وعارف شكلنا
قال.. الشيخ مش بيروح الشركة خالص ..والي متولي امر الشركة هو المدير بتاعها واسمة عثمان.. الشيخ بيروح يشيك علي الشغل في الاخر مكان تاني خالص وهو الي بيجروا فيه العمليات بتاعتهم ديما
وطبعا هما دلوقتي غيروا المكان الي بيعملوا فيه العمليات من ساعة رغد ما شافتهم.. الشيخ بيروح مكان العمليات فقط عشان يشوف طلعوا بكام عضو من الضحية .. الي وقعت تحت ايديهم وبيتعاقد مع المستوردين ..تقدري تقولي انه تبع منظمة كبيرة لتجارة الاعضاء
قلت.. وبعد ما اروح واتقدم للشغل..طيب منا ممكن ..اترفض ومتقبلش في الشغل؟
للكاتبة.. حنان حسن
قال.. لا هتتقبلي وبترحاب كمان
قلت .. ليه حضرتك متاكد كده؟
قال.. عشان احنا رصدنا.. من خلال حساباتهم علي النت..ان اخر طلبية وصلتلهم من دولة في الخليج بيطلبوا منهم كلية.. لشخصية مهمة وعلي استعداد يدفعوا اي مبلغ.. لكن للاسف فصيلة دم الشخصية دي نادرة.. ولازم..يلاقوها في اسرع وقت
ده غير ان لازم المتبرع يكون مش كبير في السن ومش مريض باي امراض خطيرة.. وشوية مواصفات صعبة جدا انها تتوفر في شخص واحد
قلت.. وده بقي هعملة انا ازاي؟
قال.. في مرشد تابع لينا زرعناه عندهم ..وانتي لما تروحي هيقوم بتبديل العينات عشان يعتقدوا ان عينتك مطابقة للمريض الي هيشتري منهم الكليه.. ده غير ان سنك مناسب والمرشد بتاعنا هيظبطلهم المواصفات بتاعتك في التقرير بحيث ان يتطابق عليكي الشروط بالظبط ده غير انك هتكتبي في السي في بتاعك ما يفيد بانك ملكيش حد وتقريبا مقطوعة من شجرة
للكاتبة..حنان حسن
قلت.. وطبعا هيتعاملوا معايا علي اني الضحية المتوفر فيها جميع الشروط المطلوبة وهيبدءوا ياخدوني علي المكان الي بينفذوا فيه جريمتهم؟
قال.. بالظبط وهو ده الي الي احنا عايزينة بس عشان نقبض عليهم متلبسين ونجيب الشبكة كلها..لان برغم كل المعلومات الي عندنا دي وبرغم بمعرفتنا باعضاء العصابة كلها وبرغم التسجيلات لكن لازم يتقبض عليهم متلبسين ياريم..
قلت..فهمت..لكن كده ممكن ......
قال.. خايفة؟
قلت.. بصراحة ايوه.. بس انا ميهمنيش يحصلي ايه المهم اجيب اختي.. وارجعها وسطنا تاني
قال.. وانا اوعدك ان اختك هترجع بمجرد ما تنجحي في مهمتك دي... واوعدك كمان اننا هنكون معاكي لحظة بلحظة ومش هنسيبك ليهم ولا هنمكنهم منك بانهم يأذوكي باي شكل
قلت.. طيب وهنبدء من امتي؟
للكاتبة..حنان حسن
قال.. بكره الصبح هتروحي تقدمي الطلب..وقبل ما هتمشي من هنا هقولك هتعملي ايه بالظبط
قلت.. خلاص يا فندم من الصبح هتلاقيني جاهزة انفذ اي حاجة هتؤمرني بيها
قال.. مش عايز صباح تعرف اي حاجة عن كلامنا ده
قلت.. حاضر
قال..خلاص روحي نامي عشان تصحي بدري وتكوني جاهزة ياريم
بعدما غادرت غرفة ايهاب بية..بصراحة كنت حاسة اني مرعوبة من الي ممكن اواجهة بكره.. لكن قولت لنفسي.. ايه يعني اسوء حاجة ممكن تحصلي؟هموت مثلا؟مش مهم طالما اختي هترجع وتبقي بامان مع صباح.. انا اخواتي اغلي عندي من حياتي نفسها.. صحيح احنا غلابة ومعندناش حماية ولا ضهر ولا سند.. لكن ربنا زارع في قلبي انا واخواتي حبنا لبعض ..وجه وقت اني ابقي حماية وضهر لرغد الي اتحرمت من ابوها وامها وملهاش اخ يحميها.. غيرنا و انا هنا عشان احميها واحمي صباح كمان حتي لو حياتي كانت هي الثمن انهم يعيشوا في امان.. وتوكلت علي الله وروحت انام عشان اصحي بدري عشان اجيب اختي
للكاتبة..حنان حسن
وفي صباح ..اليوم التالي.. كنت واقفة في مكتب ايهاب بيه لانتظر التعليمات التي سامشي عليها وانفذها بدقة..
وبالفعل املي عليا ايهاب بية جميع التعليمات المطلوبة.. واعطاني جهازا صغيرا بحجم دبوس صغير .. لاضعة في طرحتي البسيطة التي كنت ارتديها علي عباية رثة تبدي بانني فقيرة الحال جدا.. وكان ذلك الجهاز ينقل بالصوت والصورة كل ما يدور اينما تواجدت انا ..لكي يصور كل ما يحدث في المكان بالصوت والصورة كما اعطاني ايضا بطاقة شخصيةبرقم قومي عليها صورتي تحمل اسم زينب عبد المجيد وتبدوا البطاقة وكانها حقيقيه وليست مزورة
وبالفعل خرجنا انا وايهاب بيه وقد قام بتوصيلي..لمكتب..التوظيف التابع للشيخ..وبعد ما دخلت.. وجدت موظفة تجلس بالاستقبال..للرد علي الاستفسارات..فا اقتربت منها وافهمتها بانني اريد ان احصل علي فرصة عمل ..فنظرت الي.. وطلبت مني بطاقتي الشخصية ولما اخذتها.. تفحصتني جيدا ثم اخرجت ورقة تشبة استمارة للتعين وطلبت مني ان ابدء لملاء البيانات وبالفعل قمت بملاءها بالطريقة التي امرني بها ايهاب بيه..
للكاتبة..حنان حسن
وبعد ان اعدت اليها الاستمارة وقد ملائتها بالمعلومات المتفق عليها..اخذتها وطلبت مني ان اذهب الي المعمل لياخذوا مني عينة دم بحجة التاكد من خلوي وسلامتي من فيرس سي .. وبالفعل ذهبت الي المعمل وقد كان معي ايهاب بية لحظة بلحظة من خلال الميك وكان يتحدث الي وانا اسمعة من خلال الجهاز الذي كنت اضعه في طرحتي ولكنني كنت استمع للتعليمات فقط دون النطق باي كلمة
وبعد ان وصلت لمعمل التحاليل.. اشار الي ايهاب بيه ان اذهب لذلك الشاب الاسمر الذي يقف خلف الحاجز الزجاجي.. واطلب منه عينه بعد ان انظر بعينية طويلا.. وانا اقول والنبي يا غالي عايزه اعمل التحليل ده.. وكان يجب ان افعل ذلك لكي يعرف هذا المرشد انني انا الشخص المراد تطابق عيناتة وبياناته بعينات مريض الكلي الخليجي.. وبالفعل فقد فهم ذلك المرشد واخذني بجانبة لياخذ مني عينة.. ثم قال.. اتفضلي استريحي عند السكرتيرة ونتيجة التحليل.. هتجيلك بعد دقايق ..وفعلا بعدها بشوية لقيت.. المرشد خارج بتقرير ..بعينة الدم.. واعطاها للسكرتيرة التي اعطتها بدورها للمدير.. الذي ما لبث دقائق الا وطلب مقابلتي وبعد ان دخلت عليه مكتبه..
قال .. تعالي يا... اسمك ... ونظر في الاستماره التي بها البيانات وقال.. اسمك زينب؟
قلت.. ايوه يا باشا..
قال بابتسامة باردة..انتي منين يا زينب؟
قلت.. من حتة اسمها كفر لاعجر يا باشا
قال وفين كفر لاعجر دي يا زينب
قلت.. لا يا باشا دي مش ع الخريطة
وكان يجب ان ابدوا كا فتاة بسيطة ووحيدة ومقطوعة من شجرة..فا نظر الي وقال..
قال... انتي عايزة تشتغلي ايه بقي يا زينب؟بتعرفي تعملي ايه يعني؟
قلت..اي حاجة يا باشا انشلة انضف شقق او اشتغل في مكتب حلو زي ده كده ..يعني اي شغلانة والسلام بس يكون ليا حتة انام فيها
للكاتبة..حنان حسن
قال.. ليه واهلك هيوافقوا انك تباتي بره البيت يا زينب؟
قلت.. لا يا باشا انا مليش اهل اصلا ومكنش ليا الا خالتي ولما ماتت بعيد عنك.. جوز خالتي طردني ومش لاقية حتة ابات فيها
طبعا البغل.. شافني صيد عظيم.. وفرصة رائعة لاتمام صفقة الكلية المفقودة.. ثم قال وهو مازال يحتفظ بتلك الابتسامة الباردة
قال.. خلاص انتي هتشتغلي بس لازم الاول نعملك شوية فحوصات عشان نتاكد انك خالية من الامراض المعدية.. وبعد كده هنشغلك علي طول
قلت.. وانا اتعمد الاستعباط..
قلت.. يا سنة سوخة يعني همشي دلوقتي ؟
قال.. لا انتي هتروحي المعمل وهتعملي الي هيطلبوه منك وتستني بره لما تطلع نتيجة الفحوصات
قلت.. ماشي يا باشا
ثم ضغط ذلك المدير الغير ادمي..علي جرس علي مكتبة.. لتدخل السكرتيره ويهمس لها ببعض الكلمات التي تجعلها تنظر الي متفحصة وتقول..تعالي معايا يا شاطرة
فذهبت معها وكان ايهاب بيه يتابع معي ثانية بثانية..كل ما يحدث..وعندما عدنا الي المعمل.. وجدت ذلك المرشد ياتي الينا مهرولا ليتلقفني قبل ان ياتي احد غيره لاخذ العينات مني واجراء والفحوصات عليا
وبعدما دخلت.. معه كان قد جهز تقريرا مسبقا ليدخل به للمدير مرة اخري..وفي هذة اللحظة امر مدير شركة التوظيف احد المساعدين له بان ياخذني لمكان الوظيفة..او هاكذا اوهمني عندما قال لي
روحي معاه يا زينب وهو هيوديكي البيت الي هتشتغلي فيه وتاخدي مرتب عال وكمان هيكون فيه بيات واكل علي حسابهم طبعا شكرتة ودعيتله وانا في نفسي بقول ربنا يحرقك
للكاتبة.. حنان حسن
وخرجت مع الراجل في طريقنا لغرفة العمليات بتاعتهم طبعا
وكده المفروض
جاءت اللحظة الحاسمة..وبالفعل اخذني هذا الرجل الذي كان يشبة فتوات السينما المصرية حيث كان طويلا وعريضا ووجهة يوحي بانه بلطجي عتيد الاجرام وخريجا للكثير من السجون..
وعندما ركبت معه السيارة حدث شيئ لم يكن بالحسبان..........
عشقتك رغما عنك
الجزءالثاني عشر والثالث عشر
و الاخير
بعدما خرجت من مكتب التوظيف بصحبة ذلك الرجل الضخم الذي يعمل مع الشيخ في تجارة الاعضاء..
اخذني ذلك الرجل ليوصلني بسيارتة لمكان غرفة العمليات الخاصة بتلك العصابة..وعندمدخلت الي سيارتة حدث ما لم يكن متوقع..فقد كان ذلك الرجل البغيض ينظر لي بطريقة مخيفة.. وكانه كان يريد ان يفترسني.. وكنت الاحظ ذلك منذ ان جلست بجانبة في سيارتة.. وقد صدق حدسي عندما اوقف السيارة في منتصف الطريق.. ووجدتة يضع يده علي كتفي.. في محاولة منه لجذبي باتجاهه وهو يقول.. ما تيجي جنبي يا مزه؟
للكاتبة.. حنان حسن
فوجدت نفسي ابعده عني بكل ما اوتيت من قوة وانا اقول بصوت عالي
قلت.. في ايه يا عم انت ما تلم نفسك احسن وعزة جلال الله لارقع بالصوت.. واعملك محضر تحرش
قال وقد انتابه القلق من رد فعلي.. خلاص خلاص انا كنت بضحك معاكي.. واخذ يكمل طريقة بالسيارة ليصل بي الي باقي العصابة.. بس المشكلة ساعتها..
انه عندما وضع يده علي رقبتي بقوة.. فقد ادي ذلك لفك الدبوس من الطرحة.. مما يعني انني من الممكن ان افقد الاتصال ب.ايهاب بية..واخذت اتحسس بيدي طرحتي باحثة عن المايك التابع لجهاز المراقبة.. ولكني وجدتة اخيرا والحمد لله واعدتة الي مكانه وانا افتعل باني اعيد ستر شعري بطرحتي مرة اخري
واطمئن قلبي اكثر حينما سمعت صوت ايهاب بية قد عاد لمسامعي من جديد... وبعد اكثر من ساعتين..قطعتهما تلك السيارة بالسير بنا.. وجدت ذلك الرجل ينظر الي ويقول..انزلي يا حلوة
وكان المكان ..اشبة بمنطقة نائية بعيدة عن العمار..
وبالفعل نزلت من السيارة.. وقد شعرت بان قدمي تتخبط من شدة الخوف والقلق..مما سيحدث..وبعد ان اغلق ابواب سيارتة.. وجدتة يشير الي المنزل الوحيد الموجود بالمكان.. ويقول..خلاص وصلنا يا قمر
للكاتبة ..حنان حسن
قلت وانا ادعي بانني مقتنعة بان ذلك هو مكان العمل
قلت..هو ده البيت الي فيه الشغل؟
قال.. ايوه هو ده البيت الي هتشتغلي فيه.. تعالي بقي عشان اعرفك علي الناس الي هتشتغلي عندهم
قلت.. ماشي ..
ومشيت معه ودخلنا ذلك البيت وكان يبدوا من الخارج منزلا مخيفا فما بالكم من الداخل؟ فقد كان اشبة ببيت الرعب
ولكن ايهاب بيه كان يقوي من عزيمتي ويشجعني علي المضي في طريقي للداخل ويطمئني بانه ليس ببعيد عني..
كان المنزل من ثلاث طوابق فقط .. ولكنه صعد بي للدور الثاني فقط.. حيث كان في انتظارنا بعض الرجال..وكان واضح ان مدير شركة التسويق قد اتصل بهم واخبرهم بقرب وصولنا
ووجدت الرجل الذي كان معي بالسيارة.. قد اخدني الي حجرةبالمنزل.. وطلب مني ان اجلس وانتظره بحجة انة سيذهب ليحضر صاحبة المنزل ..التي ساعمل لديها..وفعلا اطعتة
للكاتبة.. حنان حسن
وجلست.. وانا قلبي يكاد ان يتوقف من الرعب..وبعد اكثر من ساعة مرت عليا وكانها مائة عام ..
وجدتة يعود مرة اخري وهو يحمل صينية بها..كوبا من العصير.. ويقول..معلش اصل صاحبة البيت ست كبيرة ومريضة والدكتور عندها.. ثم وضع امامي كوب العصير وهو يقول.. خدي اشربي العصير ده علي ما الدكتور يخرج من عندها.. وبعدين اخدك ليها.. عشان تستلمي الشغل..
قلت.. ماشي يا سيدي وتشكر علي العصير
ثم وجدت ايهاب بيه يحذرني بان ذلك العصير من المؤكد به مادة مخدرة.. ويجب ان اوهم ذلك الرجل بانني قد شربتة..
ولكن المشكلة كانت في ان ذلك الرجل يقف امامي منتظرا ان يراني وانا اشرب العصير..
فحاولت ان الجأ..للحيلة..فا ادعيت بان شيئا ما دخل بعيني وظللت اصرخ وادعي بانني اتالم.. وطلبت منه بعض الماء لانظف عيني..وعندما استجاب لطلبي وخرج لياتي ببعض الماء.. كنت انا قد تخلصت من ذلك المشروب وافرغت ما كان في الكوب.. في سلة للمهملات كان بها كيسا بلاستيكيا..وعندما عاد الرجل كنت اضع الكوب علي فمي وكانني شربتة لاخرة.. وكنت ما زلت ممسكة بعيني ..ايضا..واخذت منه الماء وافتعلت باني انظف عيني بذلك الماء بواسطة منديل..
بعدها..اخذ ذلك الرجل الكوب وخرج من الغرفة.. وطلب مني ايهاب بيه من خلال المايك بان ابدوا باني اغط في نوم عميق..
وبالرغم من ان جسدي كان يرتعد.. لاني كنت اعرف ما سيفعلونة بي بمجرد ما يطمئنوا باني تحت تاثير المخدر.. الا اني كنت اثق ان ربنا هيسترها معاياان شاء
للكاتبة...حنان حسن
الله..وبصراحة كمان ..صوت ايهاب بيه في وداني كان بيهديني ويطمني..
وبعد ما سندت راسي علي الكنبة وغمضت عيني.. وكاني روحت في نوم عميق..سمعت بعدها باب الغرفة بيتفتح وصوت اقدام بتقرب مني.. وحسيت كمان بايد بتلمس خدي وبتهزني عشان يتاكدوا باني غيبت عن الوعي تماما..وسمعت ذلك الرجل الذي يقف بجانبي ..يعطي الاوامر
لشخص اخر
قال كده تمام.. انقلوها علي غرفة العمليات.. طبعا انا..كنت سامعة كلامهم.. وكنت قربت اني اتجمد من الرعب وانا حاسة بيهم وهما بيستعدوا عشان يبداءو في تقطيعي.. لكن كان لازم اكمل دوري للنهايه واوهمهم باني فاقدة للوعي..
وبعد شوية.. سمعت صوت يشبة للتوريلي(نقالة اسعاف)تقترب مني ولقيتهم بيحملوني مع بعض ووضعوني علي تلك النقالة..واخذ احدهم يجر تلك النقالة ليدخل بي لغرفة اخري..وعندما وصلوا لتلك الغرفة ..حملوني مرة اخري ووضعوني علي سرير ..كان ملمسة من الجلد.. وكان من الواضح بانهم ..يضعونيفي تلك الغرفة ليجهزوني لاجراء العمليه ..وبالرغم من اني كنت تقريبا قربت اموت من الرعب وخلاص دمي تقريبا اتجمد.. الا كمان ..الي زاد وغطي علي الي انا فيه.. هو ان ايهاب بيه صوتة انقطع عني وما عاد يتحدث معي ووجدت نفسي اقول .. خلاص ..انا كدة انتهيت وخصوصا..لما سمعت ان الاصوات بتزيد حواليا واصبحوا اكتر من ثلاثة اصوات.. وكان واضح انهم جايين يبداءو شغل في الجثة.. الي هي انا طبعا والدليل اني سمعت صوت واحد فيهم بيقول.. جهزها ..وعقمها علي ما اجيلك..
وبعد قليل..بدات اشعر بان هناك من يقترب مني لينزع عني ملابسي
مبقتش عارفة اعمل ايه؟ وخصوصا ان ايهاب بيه صوتة اختفي تماما
وفضلت افكر ..يا تري ايه العمل دلوقتي؟ هل اقوم واعرفهم باني فايقة وسامعه كلامهم؟بس كده خطة ايهاب بيه هتفشل وكاننا معملناش اي حاجة وممكن اختي مترجعش.. ده لو هما سابوني اعيش اصلا.. بعدها بعد ما عرفت سرهم..
طيب اعمل ايه يا رب بس؟
ولقيت نفسي..بستعد للموت وبقول ..اشهد ان لا اله الا الله واشهد ان محمد رسول الله
للكاتبة.. حنان حسن
وقبل ان اكمل..سمعت صوت.. اقتحام لباب الغرفة التي ارقد فيها مع هؤلاء الجزارين.. وسمعت صوت كا الرعد يقول ..كلة يقف مكانه ويرفع ايده لفوق.. واخيرا فتحت عيني لاري امامي ايهاب بيه ومعة قوة من المباحث..يصوبون الاسلحة تجاه ..هؤلاء الاطباء معدومي الضمير والانسانية..
واقترب مني ايهاب بيه لياخذ بيدي..ويقول.. قومي ياريم
وكان هؤلاء القتلة ينظرون الي في تعجب مصعوقين مما يحدث..
اما انا.. فقد كانت قدماي لا تقويان علي حملي عندما نزلت عن ذلك السرير..وخصوصا عندما نظرت لتلك الثلاجة الكبيرة التي فتحها الظابط الذي جاء مع المباحث.. ووجد فيها الكثير من بقايا جثث الضحايا السابقين
..في ذلك الوقت بالذات وبعد مشاهدتي لتلك الجثث..وقعت مغشيا عليا.. ولم افق الا وانا..في المستشفي وبجواري ايهاب بية وصباح اختي.. ووجدتهم قد فرحوا كثيرا عندما فتحت عيني.. ووجدت ايهاب بية يقترب مني ويقول في حنان بالغ
قال.. حمد الله علي السلامة
ابتسمت وقلت ..الله يسلمك
في تلك اللحظة حضنتني صباح واخذت تبكي وتقول.. انتي كنتي فين يا ريم وايه الي عمل فيكي كده؟
نظرت الي ايهاب بيه..ثم
قلت.. هو مش حضرتك قلت انكم لو قبضتم عليهم متلبسين اختي رغد هترجع؟
للكاتبة.. حنان حسن
قال.. هو انا قلت كده؟
قلت والدموع تملاء عيني.. ايوه حضرتك قلت كده والله..هي رغد مش هترجع زي ما وعدتني ولا ايه؟
رد ايهاب بيه نافيا كلامي
قال.. انا موعدتكيش يا ريم.. ثم ابتسم ابتسامة عريضة..ثم
قال.. انا موعدتش يا ريم فقط انا اقسمت بشرفي كمان
واخذ يرن علي رقم ما في موبيله واذ بالباب يفتح وتدخل رغد اختي..وهي تبكي وتقول.. صباح...ريم وحشتوني.. واخذت تقبلني انا و صباح وهي تبكي بشدة
نظرت لايهاب بيه لاسالة
قلت..ممكن سؤال يا ايهاب بية
قال.. دلوقتي من حقك تسالي اي سؤال ياريم
قلت.. هي رغد كانت فين؟
وياتري حضرتك كنت عارف مكانها من امتي؟
قال.. في حاجة انا كنت مخبيها عنك يا ريم ..
قلت.. ايه هي
قال.. فاكره لما قولتلك ان الكاميرات رصدت رغد لما انقذوها من الغرق
وبعدها معرفناش رغد راحت فين ومعرفناش نتوصل لمكانها؟
قلت.. ايوه فاكره
قال..لا الي حصل غير كده
قلت ازاي؟
قال.. المباحث توصلت لمكان رغد في المستشفي بعد سؤال المنقذين الي انقذوها علي الشاطئ وده بعد ما لاحظوا وجود شبهة شروع في قتل و اتاكد الشك ده ..خصوصا بعد ما سافرت انا معاكم اسكندرية وقدمت بلاغ وعلي اثر البلاغ ده .. اشتغلت المباحث علي كشف اللغز..وبعد ما اتاكدنا من وجود خطر علي حياة رغد و نظرا لحالتها الصعبة في الوقت ده ..كان لازم ننقل رغد لمستشفي تاني ومحدش يعرف هي فين وخصوصا ان رغد كانت في حالة حرجة
في الاول
للكاتبة ..حنان حسن
..وكمان كانت المباحث اكتشفت ان رغد اتعرضت لمحاولة قتل بسبب انها اكتشفت سر العصابة ولو كانوا عرفوا مكانها اكيد كانوا هيقتلوها
قلت.. يعني حضرتك الي كنت بتبعت لينا الرسايل باسم رغد؟
قال..ايوه كان لازم اطمنكم عليها بس للاسف هي ساعتها كانت حالتها حرجة وفي العنايه المركزة ومكنش ينفع تكلمكم في الموبيل.. وكمان مكنتش عايزكم تبحثوا عنها وخصوصا
لما انتي قولتيلي يا ريم ان ام رحيم كانت بتستدرجكم بالكدب ..وكان ممكن تاذيكم انتي واختك
قلت.. ومين الي كان بيرن الجرس عندنا وبيدخل الرسايل من تحت الباب؟
قال.. ده واحد من المخبرين الي تبع المباحث في المنطقة عندكم وده كان بناء عن اوامر مني
قلت.. وهي رغد كانت في المستشفي الفترة دي كلها؟
قال.. ايوه لان ده كان ائمن مكان لها في الظروف دي وكمان عشان كانت تكمل علاجها وتشفي تماما
قلت.. احنا بجد مش عارفين نشكر حضرتك ازاي؟
قال.. انتي صحابة الفضل في القبض علي الناس دي يا ريم فا لولا انك ساعدتينا في القبض عليهم متلبسين .. كان زمانهم بيستدرجوا ضحية جديدة عشان ياخذوا اعضائها
قلت.. انتوا قبضتم علي الشيخ كمان؟
قال.. قبضنا علي الشبكة كلها وطبعا الشيخ كان زعيم الشبكة دي ومن ضمن الي قبضنا عليهم كمان هي ..ام رحيم
قلت وانا اتنهد ... ياااااه ده كان كابوس
قال.. الحمد لله عدت علي خير.. المهم دلوقتي.. مبروك عليكم رجوع رغد
قلت.. شكرا تاني
قال.. كفاية شكر لغاية كده واتفضلي خدي اخواتك وروحي علي البيت امل بنتي عند عمتي من امبارح ولازم تعدي تخديها
تدخلت صباح لتضيف معلومة مهمة ثم
قالت.. معلش يا ايهاب بيه بعد اذن حضرتك.. ريم اختي مش هتشتغل تاني خلاص
للكاتبة.. حنان حسن
رد ايهاب بيه وهو متعجب من ذلك القرار المفاجئ وسالها
قال.. ليه مش هتشتغل تاني؟
قالت.. عشان في عريس متقدم لها ومستعجل علي الجواز والدخلة علي طول وبصراحة عريسها رافض انها تشتغل تاني ..
استمع ايهاب بيه لصباح..ثم اتجه بنظرة ناحيتي ثم
قال.. تعالي معايا يا ريم نجيب امل من عند عمتي ..وذهبت معه بعدما اتفقت مع صباح ورغد ان يسبقاني علي البيت..حتي انهي عملي عند ايهاب بيه.. واتي باشيائي انا وصباح التي ما زالت في بيتة.. وعندما ركبت معه السيارة سالني..
قال..انتي بجد هتتجوزي يا ريم؟
قلت.. ايوه يا فندم
قال..بتحبية؟
قلت.. هو بيحبني
اعاد السؤال وكانه لم يقتنع بالاجابة الاولي
قال.. بتحبية يا ريم؟؟
قلت..بحب ظروفنا المتشابهة والمسافة القريبة الي بينا
قال.. بعدما فهم قصدي ..وما المح له
قال..عمر الظروف المادية ياريم ما كانت بتقف
حاجز ما بين اتنين بيحبوا بعض
قلت.. لما تكون ظروف مادية فقط .. ممكن ساعتها المسافة تبقي قريبة..
لكن لما يبقي بعد المسافة.. زي بعد الشرق عن الغرب
هيبقي ساعتها.. اسمه الحب المستحيل..
قال ..عايزة تمشي
وتسيبيني انا وامل يا ريم؟
للكاتبة..حنان حسن
قلت ..معلش.. يا فندم كان لازم هيجي اليوم الي هتجوز وهسيب الشغل
نظر الي وفجاءة وبدون اي مقدمات..
قال..تتجوزيني ياريم
لم اصدق ما سمعته
قلت.. نعم؟
قال.. انا بحبك وعايز اتجوزك.. قولتي ايه؟
الجزء الثالث عشر
للكاتبة..حنان حسن
قلت.. منا قولت لحضرتك من شوية.. المسافة بعيدة بينا اوي..وبعدين حضرتك محبتنيش انا
انت حبيت فيا الاهتمام بيك وب امل وبالبيت.. وده اي شغالة تقدر تعملة.. ثم نظرت له متوسله..و
قلت.. من فضلك يا ايهاب بيه.. انسي كل الكلام الي حصل دلوقتي ده زي ما انا هنساه
قال.. هتنسي اني قلتلك بحبك؟
قلت.. ايوه هنسي لان الحب من واحد زي حضرتك ممنوع عليا
قال.. ليه يا ريم؟
قلت .. لان الي زينا اتعودوا يتفرجوا علي الدنيا من بره بس.. يعني مثلا.. يشوفوا الناس بتحب لكن هما ميحبوش ويشوفوا الناس بتفرح لكن هما ميفرحوش.. من الاخر انا والي في ظروفي.. ملناش حق ولا نصيب في الدنيا دي..
ثم فتحت باب السيارة ونزلت منها وانا اقول.. ابنة عمتك احق بيك... علي الاقل هتناسب مستواك وهتقدر تتشرف بيها وهي بتحمل اسمك.. ثم اغلقت باب السيارة وانا اقول.. اشوف وشك بخير .. ومن فضلك ابقي سلملي علي امل يا ايهاب بية.. وبعدها تركتة وانا اهرب من المكان لكي لا اضعف وارجع عن قراري هذا
وبعد ان عدت الي البيت.. وجدت صباح ورغد في انتظاري .. لنحتفل..بعودتنا معا مرة اخري... ولم تلاحظ ايا منهن.. ما بي من الم..فانا منذ قليل كنت كامن رفض ان يقبل طوق النجاة وهو علي مشارف الموت غرقا .. وااخفيت ما اشعر به من حزن واحتفلت معهم.. ولما سالوني عما نويت بالنسبة لموضوع خطوبتي من ايمن الميكانيكي فا قولت لهم انني تركت فكرة الزواج نهائي ولن اتزوج... وبعد مرور اسبوع علي تركي لمنزل ايهاب بيه.. ذهبت صباح لتاتي بما تبقي لنا من ملابس عنده..وعندما حضرت.. نظرت الي وابتسمت ثم قالت.. عرفتي ان ايهاب بيه ناوي يتجوز؟
سمعت منها ذلك الخبر وقد نزل علي مسامعي كا الصاعقة..
قلت.. ربنا يسعدة..ثم سالتها..
قلت..هيتجوز بنت عمتة طبعا مش كده؟
لقيت صباح بتبتسم ابتسامة لئيمة وبتقول.. باين كده.. لان عمتة قالتلي انها هتعدي علينا.. ثم اضافت.. يمكن تكون عايزة تعزمنا يا ريم؟
نظرت اليها ولم اجيب عليها بل وتركت لها المكان ودخلت حجرتي لاتالم وابكي دون ان يراني احد.. وبعد قليل .. سمعت الجرس يدق
وسمعت صباح وهي تفتح الباب وترحب بمن بالباب وتقول.. اهلا وسهلا اتفضل يا ايهاب بية
انتفض جسمي كله بمجرد ما سمعت ذلك الاسم.. لكن تري لماذا جاء اليوم وما سبب الزيارة المفاجئة؟.. وفجاءة لقيت صباح دخلت عليا وبتقولي..ايهاب بيه عايزك يا ريم.. وتركتني لتقدم له شيئا يشربة.. بصراحة كنت عايزة اقولها قوليله نايمة لاني مكنتش عايزة اقابلة اصلا.. فهو من المؤكد جاء ليطلب مني ان اذهب لمساعدة عمتة للاستعداد لفرحة علي ابنة عمتة.. وانا لا اريد ان اعرض نفسي لذلك الضغط النفسي فا انا بشر .اشعر واتالم
للكاتبة.. حنان حسن
..المهم خرجت الي الصالة حيث كان يجلس ايهاب بية وانا ارسم بسمة مصطنعة علي وجهي
قلت.. اهلا بحضرتك
قال.. مستغربة انا هنا ليه صح؟
قلت ..لا خالص حضرتك تشرف في اي وقت
قال .. انا فعلا بعد كده هشرف في اي وقت.. لاني هبقي جاي بيتي
قلت.. طبعا يا فندم بيتك ومطرحك
قال.. لا بيتي وبيت مراتي
نظرت له وانا عاجزة عن فهم ما يقول.. ولم انطق بكلمة...حتي وجدتة يقترب مني ويقول
اسمعي يا ريم اخر مره اتكلمنا فيها اتهمتيني باني ممكن مكنش بحبك .. وسيبتك تتكلمي وسمعتك.. دلوقتي بقي انتي هتسمعيني وانا هتكلم..ثم سالني
قال.. انتي عارفة ياريم .. ايه اهم شروط الزواج؟
قلت.. ايه؟
قال.. الايجاب والقبول.. والقبول هو الارتياح النفسي للي هتعيش معاها طول حياتك وانا محستش براحتي الا وانا جنبك يا ريم..ثم كرر الكلمات..الايجاب والقبول يا ريم.. يعني مش الحسب والنسب والمكانة الاجتماعية..
ربنا يا ريم قال وجعلنا بينهم موده ورحمة والصفتين.. دول معناهم (الحب) في اروع صورة...
ربنا ياريم جعل الزوجة بالنسبة لزوجها.. سكن
عارفة يعني ايه سكن ياريم يعني لما يبقي تعبان ومهموم ياوي اليها ويرمي همومة في حضنها.. مش مهم هي ساعتها مين وظروفها اية ووضعها الاجتماعي عامل ازاي؟كنت.. انظر اليه وانا غير مصدقة لما
اسمعة
قلت.. صباح قالتلي انك هتتجوز..بنت عمتك
قال..بنت عمتي ممكن تكون زي منتي قولتي قبل كده مناسبة لاسم عيلتي..لكن مش مناسبة ليا انا .. لاني عايز اعيش مع زوجة احبها وتحبني ..مش اعيش مع لقب عائلة ثم قال..
وعلي فكره ياريم انا قولت لعمتي علي رغبتي بزواجي منك وهي تفهمت ووافقت ومش بس كده دي جاية تطلبك بنفسها كمان
قلت..بردوا ده مش معناه انك بتحبني......
ولم يجعلني اكمل جملتي .. واذا به يضع يده علي فمي وهو يقول.. لا انا بحبك... ايوه ياريم بحبك غصب عنك... ومش بس كده... لا دنا ساتزوجك غصب عنك ايضا..
طبعا ..مش محتاجة اقولكم ان دي كانت بداية لاسعد ايام حياتي مع هذا الشخص الرائع
الذي قال بانه عشقني رغما عني .. ولم يكن يعلم باني اعشقة رغما عم العالم اجمع.
والي اللقاء مع قصة جديدة ان شاء الله
للكاتبة..
حنان حسن
اتمني تكون القصة قد نالت اعجابكم..
وياريت كمان لو القصة عجبتك تضع تعليقا يشجعني علي سرد المزيد من القصص
ملحوظة...عايزة اشكر كل من كتب ولو حرفا واحدا دعما وتشجيعا لي
مع تحياتي للجميع