البارت الخامس والسادس روايه الشهد والدموع بقلم ديدا أحمد


 البارت الخامس والسادس 

روايه الشهد والدموع 

بقلم ديدا أحمد 

الفصل٥

في صباح يوم جديد علي ابطالنا


في الشركه 

الكل اتجمع وبدا الاجتماع 

حامد.وجه كلامو لعاصم .ايه اخبار الصفقات الجديده  والشراكه مع المجموعه الامانيه 

عاصم .احنا بعتنالهم  الشروط ومستنين يحددو معاد نجتمع فيه  ويبعتولنا مندوب لهم 

جلال .متقلقش يا حامد انا ظبط العقد زي ما انت عاوز

حامد .تمام وعقد العربيات مع مين 

عمر .معايا يا بابا وخلاص كل حاجه تمام علي الدعايه ودي مسوليه حسام

حسام .لسه هشوف الملف لسه عمي احمد  مدهولي 

حامد. واخبار المصنع ايه يا علي .

علي تمام يا عمي كام شهر وهيبقي اكبر مصنع الكترونيات في الشرق الاوسط 

والبركه في جاسر ده مجاله وهو مشاء الله عبقري فيه

جاسر .ان شاء الله ربنا يقدرني عليه 

واخبار .مزارع الاعشاب الطبيه ايه 

مازن .تمام يا عمي انا وعمي ايمن كنا لسه هناك وبصراحه المهندس الزراعي  الي زين قال عليه ده عبقري   عمل حجات خرافيه في الارض وضاف  نباتات غاليه جدا 

ايمن .هو بصراحه كلمني وطلب البذور وانا  سفرت معاه يومين حبناها وشحناها من فرع الشركه بتاعنا هناك


وبعد دراسه بعض المشاريع ومراجعه الحسابات  ..........

حامد تمام كده كل حاجه مظبوطه يلا كل واحد علي شغلو ..


في قصرالعربي 

امال ويسرا والهام  قاعدين بيشربو قهوه ويتكلمو 

يسرا .انامش عارفه  العيال الي مخليفاهم مش راضيين يريحو قلبي ويتجوزو ليه 

عماله ازن عليهم وكل ما اقول لواحد يقولي شوفي التاني 

امال .والي عندي نفس الحكايه  فريحت دماغي وسبتو لاحمد 

الهام .انا عندي سايبه مراد براحتو بس خايفه اوي علي مريم 

يسرا .بصراحه عندك حق مريم غلبانه اوي وعلي نيتها 

امال بضحك . لا ولأجل الحظ. هي مبتحبش الصوت العالي  وال عينو منها همجي وقاسي  لاقصي  درجه 

الهام .وانا مش قالقني الا كده والمشكله اني حاسه انها موافقه عليه بس بتخاف منو 

يسرا .سبيها بظروفها  واكيد محدش هيسمح ان مريم تتجرح

مهياش عاملهةزي المجنونتين التنين مليكه وحنين دول بياخدو حقهم تالت ومتلت 

يلا ربنا ييسر لهم الحال كلهم

الكل امين 


في الجامعه عند حنين  .

حنين اه الواحد  تعب جدا 

اما اكلم البت مليكه ونروح لمريم 

وفعلا رنت علي مليكه واتفقو يخرجو يروحو لمريم 

وفعلا كلمو مريم لاقوها في الكفتريا هي وشهد 

راحو سلمو عليهم وطلبو حاجه يشربوها  وقعدو يتكلمو 

مليكه .انت وراكي حاجه تانيه يا مريم .

مريم لا . هسمع بس لشهد الجزء الي حفظتو من القران ونمشي 

حنين . اخص عليكي يا مريم بتحفظي من ورانا 

انا زعلانه .

مليكه وانا كمان

مريم والله ده كان اقتراح شهد ودي اول مره وكنت هقولكو 

شهد .طب كويس احنا ممكن نحدد وقت ونعمل شات جماعي ونعمل حلقه للتحفيظ  

مريم فكره حلوه انا موافقه 

مليكه .بس انا خايفه اقصر علشان الامتحانات .

حنين وانا كمان 

شهد . احنا هنستعين بالله ونبدا وربنا يعنا 

ويلا كل واحده تخلص النيه لله 


جهاز المخابرات

حمزه يدخل فجاه علي ادهم 

حمزه .عرفت  مكانو 

ادهم .بجد فين 

ابن .....مستخبي في منطقه شعبيه في الهرم 

ادهم.مش قلتلك الراقاصه هي الطريق .اصل ديل الكلب عمره ما ينعدل

حمزه .خد التقيله بقاة. 

ادهم اشجيني

حمزه .صلاح المحمدي 

ادهم .مالو الاتم ده

حمزه.هو الي بيساعدو وبيوصلو المعلومه 

وهو الاي هربو علشان هددو انو هيقر عليه 

ادهم .لا شبح يا معلم  جهز القوه وطلع امر الضبط  ويلة بينا  لا زم نعملو حفله تشريفه 

حمزه .يلا عبد الله بيخلص الاجراءات  وقبل ما يتحركو 

  جابو تفاصيل ال منطقه الشعبيه  

بس اكتشفو ان المنطقه صعب العربيات تدخلها لام هيبقو فريسه ويسطادوهم

عبد الله .هنعمل ايه 

حمزه.ايه رايك يا ادهم 

اددهم. عبد الله والقوه يروحو دلوقتي علي الفيلا بتاعه ابنو  ويبهدلو الدنيا هناك وتقبضو علي ابنو غلاسه  ونص ساعه وانا ونت نتحرك وهندخل من العماره دي وشاو لهم عالخريطه .

ونط علي المنطقه ونجيبو  طبعا هيكون انتباهو اتشتت بعد وصول خبر القبض علي ابنو  ......

وفعلا الي توقعو ادهم حصل 

في شقه صغيره في الدور الاخير في عماره قديمه 

السلاموني .قاعد وبيتكلم بزعيق

يعني ايه يخدوه  اتصل ب المحامي الزفت خليه يروحلو انا عرفت ان ابن الهواري مش هيجبها البر  من ساعه ما رجعو وانا اتحبست في الحته الزباله دي مش عارف اتحرك 

ثواني والباب يتكسر 

ادهم .نورت يا سلاموني  سلم نفسك   وامشي معانا 

السلاموني .بخضه .بس لم نفسو  وحاول يبان جد

لا بس انتو خبتو اوي 

اسبوعين بحالهم  علي ما تيجو 

لا المستوي قل  

ادهم . طب يلا يا اخويا  قدامي 

اهدا بس يا باشا هتخرجني من هنا ازاي 

انا رجلتي دلوقتي في كل حته في المنطقه ومش هتعرفو تخرجوني  اتصل بزميلك الي واقف تحت ده بيراقب وانت تفهم انا اقصد ايه 

ادهم اتغاظ منو  ثبتو  وقيدو في الكرسي وفتش المكان كويس  ملاقاش اي حاجه  مهمه 

ثواني وحمزه كلم ادهم .وكانت المفاجاه ان السلاموني بيتحامه في اطفال وحريم وهم دول الي وقفين في الحاره وفي البلكونات  وطبعا لو حصل ضرب نار  هتحصل مجزره 

حمزه. ادهم هتعمل ايه 

ادهم .سكت وبص علي السلاموني لاقاه مبتسم ابتسامه شماته  وفي ثانيه جت في دماغو فكره 

كلم حمزه . وقالو ينسحب هو 

حمزه .انت بتقول ايه 

ادهم .اسمع الكلام  مش هينفع نشتبك  مينفعش غير لما انا ارمي الزباله وانت تلم ورايا 

حمزه ابتسم وهو فوق علي السطح وفهم قصد ادهم

وستني ينفز 

طبعا السلاموني استريح ان معدش حد  وامر زميلو بالنسحاب 

السلاموني  كويس يا هواري فكرت صح 

وبعد دقيقه كان ادهم جارو من شعرو علي البلكونه الي طالعه علي الشارع  وادهم بص  .

اكتشف فعلا انها هتبقي مجزره  اطفال بسلاح ابيض وستات كمان وفي كام راجل معاهم اسلحه حيه بس متنطورين للتامين علي العمارات 

ادهم بعلو صوتو وهو ماسك السلاموني

اسمعوني انا عارف اني مش هعرف اخرج بيه من هنا بسببكو  انو بيتحامه في شويه حريم 

فانا بقولها قدامكو اهو انا مش عاوزو . وبتهيقلي ولا انتو كمان 

واكيد طبعا مش هسيبو وهمشي  وطلع المسدس بتاعو وشد اجزاءو وزق السلاموني بعيد عنو وضربو في قلبو  طبعا محدش في احلامو يتوقع تصرف ادهم ولا حتي السلاموني بنفسه 

السلموني  اااااةةةةةة.ووقع في الارض قطع النفس  

وادهم واقف في البلكونه  بيكلم الناس بس طبعا كان الشبح  خلص عالرجاله المسلحه كلهم  كانو حوالي ٧افراد فوق العمارات و٣تحت وسط الناس 

ادهم . يلا البقاء لله انا بقا مش عاوزو ميت ابقو ودوه لاهلو يدفنوه هسبهولكو   وسابهم ونط من البلكونه لوحدو علي عماره تايه وفضل كده لحد ما اختفي فجاه

طبعا  رجاله السلموني الي بيامنو المنطقه من بره سمعو الي حصل وجريو يطمنو علي المعلم  وطلعو له يمكن يقدرو بنقذوه 

بس كانت المفاجه ......... .......... 

مفيش حد موجود ولا في جثث


تسريع في الحداث 

ونقول مر اسبوعين 

اغلب الاحوال ماشيه طبيعي مفيش جديد

حمزه وادهم جابو السلاموني وبعد ما اتعالج لان ادهم مكنش قاصد يموتو فالرصاصه جت بعيدعن القلب اتحول علي محاكمه عاجله بطلب من النائب العام واتحكم عليه بالاعدام وابنو خد مراتو واولادو وهاجرو 

وخدو اجازه شهر مغلسين فيها علي كل العيله 

وكده نكون وصلنا لاول الشهر 

في اوضه مريم 

الهام.مريومه قومي ياةقلبي انت مش قلتي انهارده اول يوم ليكي في المستشفي 

مريم .تفتح عنيها وببرائه الاطفال صباح الخير يا مامي 

يا هي الساعه كام

الهام الساعه٧ 

مريم يا خبر طب كويس انك صحتيني الحق ارن علي شهد دي سفرت تطمن علي مامتها وراجعه النهارده 

الهام .ليه هي مامتها ساكنه فين 

مريم .بنها 

وهي ايه الي جبها هنا 

مريم بصي يا مامتي

شهد .قالتلي انها مش بتاخد علي الناس بسرعه ومحكتليش وانا مالحتش عليها 

الهام ومالو ياةقلبي لكل واحد خصوصيتو 

وان شاء الله اقابل شهد ده انا حبتها من حبك ليها 

طب يا حببتي شوفي هتعملي ايه واجهزي علشان لو هتروحي مع اخوكي وتلحقي تفطري

مريم .حاضر يا ست الكل 

تقوم مريم وتاخد دش وتتوصي وتصلي 

وتكلم شهد

شهد السلام عليكم 

مريم. م وعليكم السلام وصلتي فين

شهد خلاص نصايه واوصل الشقه

هغير واكلمك 

مريم. طيب انا مش هروح مع ابيه مراد هستناكي ونروح سوا 

شهد .الي يريحكيلا سلام 

تحت في المطبخ

الهام ويسرا وماجده بيشرفو علي تجهيز الفطار قبل ما كلو يصحا

بعد شويه 

ادهم نازل من علي السلم صباح الفل 

الكل .صباح النور 

زين . ايه الغزاله رايقه النهارده 

يوسف. اه وربنا يستر وميقلبش

اصلو عامل زي امشير بيقلب 

جاسر .اسمو زي امشير بزعابيبو 

الكل .ههههههههههعععع

ادهم .ماتتلم يا خفيف منك له

مراد .معلش ياصقر اعذرهم ربنا ما يقطعلك عاده كشري علطول ويجري يستخبه ورا ماجده

الكل .فضل يضحك مع مناوشات وهزار بنهم 

ويقعدو يفطرو .

مراد. ماما هي مريومه فين 

وادهم .سامع ومركز بس مش مبين 

الهام . بتجهز علشان انهارده اول يوم لها في المستشفي 

زين .اه صح دي كانت قالت هتيجي من اول الشهر 

مراد انت هتخدها معاك 

مراد .لا انا رايح الجامعه 

زين طيب خلاص تيجي معايا وانا رايح 

وادهم بيغلي من جوه بس بردو جبل برود

شويه ومريم تنزل وتقعد تفطر 

زين .هستناكي يا مريومه تيجي معايا 

مريم .لا شكرا يا ابيه 

هعدي علي صحبتي ونروح سوا 

وهنا ادهم تنفس الصعداء 

يوسف بخبث .بس يا عمو عاصم بقي تقل جيبك علشان مريومه بالحلاوه دي مش هتلاحق عالعرسان 

ادهم بسرعه .ليه فتحنها كبريه ولا مستشفي 


ماجد.استغفر الله العظيم انا خلصت خلي زينب تعملي القهوه .

ماجده .كمل اكلك .

ماجد .اتسد نفسي الحمد لله 

الكل يبص لادهم بلوم وعتاب 

ادهم .مكنتش اقصد كلمه وعدت يعني 

مريم .بزعل خليكي يا طنط انا هقوم اولها 

حد عاوز حاجه تاني 

كل واحد قلها علي طلبو وهي راحت تقول لزينب 

وفجاه صوت ضحك بره وصوت عالي 

ومن هن عير ثنائي المشاكل 

حنين ومليكه.صباح الخير علي الناس الكويسه 

جاسر . مشاء الله انتو بتقعدو علي القهاوي كتير 

عمر . لا البشمهندسه حنين بدات تنزل مواقع 

فده تاثير عم عبدو الصنيعي 

وتقريبا خرطت علي بتاعه فنون حلوه 

حنين .خفه يا ابيه 

عمر .لمي لسانك احسن لاما مش هتعدي في العملي 

حنين ليه كده يا هندسه بس احنا بنصبح 

مليكه .جبتي ورا من اول قلم .

حنين .اتنيلي بدل ما اشيل السنه ده ما بيهزرش 

وتروح علي حامد . ولا ايه رايك يا كبير 

حامد . والنبي محد مصبرني علي الخناشير دول الي انت وملوكه ومريومه 

يسرا . بتقول حاجه يا باش مهندس 

حامد .اخص عليا هو انا اتكلمت هو في ارق من يسر قلبي 

الشباب .تيرا تيرا تيرا 

ويقعدو يفطرو معاهم وكل واحد يروح مصلحتو 

عند قصر نصار 

احلام يلا يا جماعه الفطار 

ايمن .تسلم ايدك يا ست الكل 

عادل . ةه الواحد بعد العمليه دي عاوز ياكل كل تلت دقايق 

شكلهم كانو بيدوني حقن تجوع دكاتره الهم دول 

ايمن .مقولتليش عملت ايه في العيال الي ضربو عليك نار

عادل .يلا خدو الي يستهلوه متشغلش بالك 

ايمن .ماشي ربنا معاك

ويبص لخالد هتخلص امتحنات امته 

خالد الاسبوع الجاي .

ايمن يلا شد حيلك عوزينك معانا في الشركه 

خالد ان شاء الله يا بابا ادعيلي اخلص علي خير 

كلنا مفحوتين امتحنات الا مريم معندهاش غير فينال بس مش بتتهري امتحنات طول السنه زينا 

حسام .يابني دا انت في نعمه دا الي هي في ده عذاب المنهج كلو مره واحده علي الاقل انتو تقسيط

الكل هههههههههههعههت 

نرجع تاني عند قصر الهواري

مريم تيجي وتقعد هي والبنات يتكلمو 

ييجي عليهم مراد ويوسف 

يوسف بتوهان حنين ... احم اقصد عاوزين حاجه يا بنات 

مراد. عامله ايه في امتحاناتك يا مليكه شدي حيلك 

عوزين نسمع اخبار حلوه 

مليكه باستفزاز .ان شاء الله يا ابيه 

مراد.ابيه ماشي كلها كةم شهر وهنسيكي الكلمه دي خالص

يوسف .هانت يا جميل خلاص فاضل تكه سلام 

.ويخرجو يروحو المستشفي 

والبنات تفضل تضحك 

ومريم تستازن وتاخد عربيتها وتكلم شهد علشان تفوت عليها ويروحو المستشفي .......

علشان تبدا قصه الشهد والدموع

روايه الشهد والدموع 

الفصل ٦

نروح بقي في بؤره الاحداث

في المستشفي 

في مكتب زين .ادهم يفتح  الباب فجاه ويدخل 

زين .وهو مش واخد باله ايه  يا حيوان ده مش في .ب

وميكملش الكلمه

ويقف فجاه .ادهم ...

ايه يبني خير جاي ليه . اتفضل اقعد

ادهم .واحد جاي المستشفي هيكون  جاي يعمل ايه 

تعبان وجاي اكشف

زين بخضه .مالك يلا مانا سايبك في البيت زي الطور

ادهم طور الله يعزك 

زين وانت بقا بتشتكي من ايه .

ادهم .اه وبتردد اه .عندي صداع ودوخه وزغلله 

زين .نعم يا اخويا صداع ودوخه وزغغلله  مانت واقف زي الحيطه  اهو 

ادهم هتكشف عليا ولا اطلب دكتور غيرك

زين بتريقه .اطلبلك يوسف يكشف عليك 

ادهم .واداله بوكس في وشه اتلم  يا جزار

بس زين اتفاداه 

والباب يخبط ويدخل يوسف 

زين هو ورق الاجهزه ...... وينتبه لادهم 

ادهم باشا عندنا اي ريح .....  اتت بك 

ادهم .ايه يا ظريف انت كمان .ايه هو الواحد لو تعبان مش بييجي هنا ولا بيروح فين 

يوسف بخضه .ايه مالك بتشتكي من ايه  ورد تلقائي من يوسف تعالا اكشف عليك 

ادهم برق عينه  وبصوت عالي نعم يا روح الحاجه 

هي هبت منك يلا ولا ايه يا دكتور النسوان انت 

زين .ضحك لدرجت ان وشه احمر مش عارف ياخد نفسه

ويوسف فهم قصد .ادهم وزين  وفضل يضحك  هو كمان 

ادهم . خلاص يا خفه منك له 

زين .خلاص يا سياده الرائد اهدي شويه وتعالا اكشف عليك واعملك شويه تحليل بالمره 

ادهم .لا مش  عاوز  انا هروح استنا مراد في مكتبه.

زين .والله ما يحصل .تعالا والله لاكشف عليك .دي حاجه تضاف لسجل انجزاتي 

وفعلا ادهم ينام علي سرير الكشف

زين .متقوم يا عم تقلع هضومك ولا هكشف علي الجاكت . انا ما صدقت .دا انا هروقك هههههههه

وفعلا زين يكشف عليه  ويقيس له الضغط والسكر كمان  وطلب المعمل  وطلب منو شويه تحاليل 

  وطمن عليه 

ادهم .ايه يابني انت فاضي ولاقتني فرصه ولا ايه 

بعد شويه 

جت ممرضه  استاذنت ت ودخلت 

الممرضه. انا الي دكتر عبد الرحمن بعتني 

زين .تمام .اتفضلي شوفي شعلك وشاور علي ادهم

الممرضه تجهز الادوات وادهم يقعد قدامها وهي اول ما شافت ادهم اتسطلت فمسكه الابره وعماله تدخلها غلط  ادهم اتنرفز 

ادهم انجزي  يا ماما مش هنقعد سنه 

فجاه الباب يخبط وتدخل ......................... 

مريم في العربيه رنت علي شهد واتفقو انهم يتقابلو في الطريق

مريم .شهد انا داخله عليكي اهو 

شهد.شوفتك  خلاص

وتركب معاها ويسلمو علي بعض

مريم .انا خايفه من الخطوه دي اوي

شهد. ليه يعني اوعي تكوني فاكره انك هتشتغلي دكتوره .يا بنتي احنا اخرنا هنشتغل مساعدين للدكاتره 

يعني تمريض بشكل شيك

احنا قدامنا  كتير علي ما نوصل 

مريم .لا خلاص  عشر دقايق 

شهد .هسالك سوال يا مريومه  هو انتو مش بتمشو غير بعربيه الحرس الي وراكو 

مريم .بابا عاوز كده بس قالهم ميدخلوش في حاجه الالما  تحصل مشكله علشان كده احنا مش بنحس بيهم


في البيت عند حمزه 

حمزه .صباح الفل علي اجمد عيون 

احمد من وراه ضربه علي قفاه اتلم يلا بدل ما اعمل معاك الواجب 

ويكمل صباح الفل علي اجمل عيون يا املي 

امال .صباح النور عليكو اقعدو افطرو 

احمد . فين حنين 

امال .راحت هي ومليكه يفطرو مع مريم وبعد كده هيروحو الجامعه سوا 

انت رايح فين عالصبح كده يا حمزه .

حمزه .هروح الشركه معاعم اساعد بدل القعده اللمله دي 

احمد .لا راجل يا د 

وخلصو فطار وراحو علي الشركه 


في الجامعه 

يظهر عمر في المدرج بيقفل اللاب بتاعو وبيبص للطلبه 

في حد مش فاهم حاجه 

منار. ودي بنت دلوعه جدا  شكرا يا دكتر الواحد نفسو يبقي كل المحاضرات كده 

عمر شكرا .ويبص علي حنين وتيجي عينو علي بنت ايه في الجمال قاعده جنب حنين  يلاقي حنين مركزه معاه 

فينزل عينو ويخرج من المدرج 

حنين .في بالها .الله شكل الدكتور طب بس هو غلبان انا اروح اشوف المزه الي عينو منها   وهو ناخد في ثواب 

وتبص جنبها  وتقول 

حنين .السلام عليكم 

هنا .عليكم السلام 

حنين .انا حنين وانت شكلك جديده  معانا صح  ولا انا نظري ضعف 

هنا بابتسامه .لا  عندك حق  انا جديده معاكو 

حنين .والحلو جاي منين  بقا  اكيد من بره شكلك مش في مصر 

هنا .عرفتي ازاي فعلا انا جايه من سوريا 

حنين .لماحه يا بنتي بس انت مصريه 

هنا .بابا سفير مصر في سوريا وكنا كلنا هناك ولسه راجعين  لما بابا رجع الخارجيه هنا ........  

حنين . في بالها وقعت واقف يا دكتور سفير والبنت بسكوته  بالنوتلا بس دي ابيض خالص بتفكرني بمريومه 

وانتبهت .

هنا .ايه سرحتي في ايه 

حنين .انا مبسوطه اني اتعرفت عليكي  ممكن نبقي صحاب 

هنا .انا اكتر .طبعا نبقي صحاب انا ارتحت لكي اوي 

كل ده تحت نظرات و عيون  حاقده عماله تبص وتراقبهم

نرجع تاني المستشفي 

الباب يخبط وياذا زين بالدخول 

تدخل مريم وشهد.

مريم السلام عليكم 

الكل .وعليكم السلام 

وزين ويوسف .يبصو لادهم ويفهمو هو جه المستشفي ليه 

زين .اهلا وسهلا استريحو بس  اخلص ما الاستاذ ده 

ويشاور علي ادهم 

يوسف بمكر . ويبص للممرضه  

سيبي الحاجه وروحي انت  واناهكلمك لما نخلص

ويبص لزين ويغمزلو 

زين يفهم يوسف  ويقول

زين .مريم مش انت واخده دوره اسعافات اوليه 

مريم ايوه 

زين .طيب معلش تسحبي من ادهم عينه دم علشان تتحلل

مريم .بس انا .......

زين .مفيش بس  اعتبريه اختبار علشان تتقبلي 

شهد .قاعده  ومنتبهه لكل حاجه وفهمه انهم بيغيظو ادهم ده 

وادهم .لاقاها فرصه انها تقرب منو فسكت ومتكلمش 

مريم خايفه جدا هي اصلا بتترعب منو هتقرب منو ازاي  وتبص لشهد  وشهد تشجهعا 

وتقرب  من ادهم  والباقي واقف كانهم في  عرض سينما 

مريم .احم اتفضل استريح 

ويقعد علي الكنبه ويريح ظهرو ويفرد لها دراعو ويرفع كم  التيشرت ويقلها انا جاهز

مريم تلبس الجونتي وربطه الاستك علي دراعو وبدات في تجهيز الابره 

وومريم تقريبا فاضل لحظات ويغمي عليها 

وادهم في قمه الاستمتاع 

وكل ما مريم تيجي تدخل الابره في العرق يمثل الالم ويعلي صوتو اه 

ومريم تتخض  لحدما خلصت وسحبت العينه وزين اتصل بالمعمل يبعت حد يستلمها ويطلع النتيجه بسرعه

زين .بص لادهم .وغمز هتروح ولا 

ادهم ظبط هضومو وقعد علي الكنبه تاني وقال

ادهم .لا هستني نتيجه التحليل  شوفو شغلكو 

زين .تمام تعالو نشوف هتعملو ايه 

ويبص لمريم .مش تعرفينا يا مريوم 

مريم . دي شهد زملتي يا ابيه  

زين .اهلا وسهلا  وانتو بقي في حته معينه عوزين تدربو فيها  ولا انقي انا 

ادهم من غير ما يحس  

مريم هتروح قسم الاطفال 

مريم .لا انا  عاوزه

ادهم .بصلها بقوه وهي خافت 

هنا شهد حست بضعف مريم ومحبتش كده 

شهد .لا مريم عاوزه باطنه او نسا    يا هتبقي مع دكتر مراد او دكتر يوسف 

الكل اتفاجئ من رد شهد ووقوفها بأدب  مع مريم 

زين عجبتو جدا  شخصيه شهد  القويه

وعرف انها دي الي ممكن تنفع معاه في القسم  وتريحو من الاشكال الي بيتعامل  معاهم 

تمام هي عاوزه كده وانت عاوزه ايه  

ادهم بغضب . اكيد عاوزه  نفسيه وعصبيه 

شهد .عرفت انو بيستفزها  

ومالو بس اتمنا منتقبلش هناك وتحتجني  في اي استشاره 

زين ويوسف .ماتو علي نفسهم من الضحك ومعرفوش يكتمو الضحك  

وبهمس الجبههةطارت 

وبصو علي ادهم لاقوه بيطلع دخان من راسو 

زين علشان يتدارك الموقف 

زين .لا انا محتاج د.شهد معايا 

ويبص لمريم  ويقولها  اختاري الي انت تستريحي فيه يا مريم 

مريم .مش فارق .هروح مع ابيه يوسف انا حابه قسم النسا 

ونوعا ما الموضوع عجب ادهم ان مش هيبقي في تعامل مع رجاله 

ويوسف استاذن وراح علي شغلو  وقال لمريم هستناكي يا مريوم خلصو مع د زين وتعلي ليا عالمكتب .

وادهم   مشي هو كمان   وقالهم انو هيستناهم في  النادي بعد ما يخلصو يتغدو سوا . ومشي بعد ما اطمنو علي التحليل وطلع كل حاجه تمام .............

تكملة الرواية من هنا 👇👇👇


من هنا



إرسال تعليق

أحدث أقدم