الحلقة السابعة عشر حتي الرابعه والعشرون والعشرون
من قصة ( المليونيرة الفقيرة )
فعلا خرج كارم ودينا وقدامهم ابو دينا وام دينا ووصلو عند
باب المستشفي ، وفجأة سمعت دينا صوت حد بيجري وراها
وبينادي عليها !!
بصت دينا وراها لقيتها دعاء ودموعها علي خدها
جريت عليها دينا وخدتها في حضنها وبكيت هي التانية
دينا .. انا اسفة ياحبيبتي انا السبب
دعاء .. شفتي حياتي اتبهدلت إزاي يادينا
دينا .. حقك عليا ياحبيبتي انا كمان كنت مخدوعة ودفعت تمن غبائي 😥
دعاء .. انا نصيبي عرفته المهم طمنيني عليكي انتي
دينا .. انا نصيبي من الدنيا مخدتوش 😥
دعاء .. محدش بيختار نصيبه ياحبيبتي
دينا .. خلي بالك منه يادعاء وإن شاء الله مع الوقت هتحبيه
دعاء .. مستحيل أحب واحد خان صاحبتي ودمرلي حياتي
دينا .. خلاص بقا يادعاء قطعتي قلبي ربنا يارب يضع محبتك ليه في قلبك
كارم .. مش يلا بقا ياحبيبتي
دينا .. حاضر أديني جاية
____________
رجعت دعاء عند عادل
وبعد كام ساعة فاق عادل لقي دعاء ماسكة أيده ونايمة جنبه علي الكرسي
شد إيده بعنف وبصلها بصة غضب
عادل .. اطلعي بره مش عايز أشوفك
دعاء .. انت فوقت ياحبيبي
( وعم سيد دخل في وسط كلامهم )
عادل .. أنتي مبتحبيش حد غير نفسك دمرتي حياتي وحيات صاحبتك عشان ترضي نفسك
دعاء .. شايف كلامه ياعم سيد
عم سيد .. ياعادل ياابني ميصحش الكلام ده
الدكتور دخل .. ايه ده انتو مجانين ازاي تتكلمو مع الحالة وهي بالمنظر ده إتفضلو بره
_________
نرجع ل دينا ال طلبت من كارم إنه يسيبها ترتاح في بيت
أهلها اسبوع عشان تقدر تستعيد توازنها تاني
وبالفعل كارم مرضيش يزعلها وسمحلها إنها تقعد اسبوع
في بيت أهلها
_______
بعد يومين
الدكتور .. تقدر تخرج النهاردة بس لازم رعاية كويسة بالبيت
وده طبعا مش هوصيكي عليه يامدام ( دعاء )
سيد .. متقلقش يادكتور مراته شاطرة ومتعلمة وبتفهم الادوية
عادل .. مش هيحصل ياعم سيد
سيد .. ملوش لازمة الكلام ده ياعادل دلوقتي
دعاء .. متخافش انت في اوضة وانا في اوضة ومش هزعجك
عادل .. انتي متتكلميش خالص ومش هيحصل
سيد .. وبعدين ياعادل خلاص انا عندي حل كويس يرضي جميع الاطراف ( دعاء تراعيك كل يوم في النهار وبالليل تروح بيت اهلها )
عادل .. اقسم بالله ....
سيد .. متكملش وقسم علي قسمك لو خالفتني يبقا دي النهاية ال بيني وبينك
عادل .. انت بتلوي دراعي ياعم سيد طب مش هيحصل وبعدين انت مين عشان تأمرني
سيد .. اه معلش ياعادل كنت فاكر نفسي إني حاجة كبيرة عندك وهتعتبرني زي ابوك فعلا
عادل .. كده ياعم سيد يهون عليك كل ال عملته فيا
سيد .. بلاش نتكلم في الماضي ياابني خلينا نتكلم في الواقع ال إحنا فيه وإتفرض علينا
عادل .. ماشي ياعم سيد بس بيات في البيت لأ
دعاء .. ماشي معنديش مشكلة
عادل .. ممكن متتكلميش ولا اسمع صوتك نهائي
سيد .. خلاص يلا بينا
________________
فعلا عم سيد خد عادل ودعاء وطلع بيهم علي شقة عادل
وصلو الشقة وبمجرد دعاء ما دخلت الشقة وقفلت الباب
ركنت ضهرها علي الباب وابتسمت إبتسامة نصر مع شهيق
وزفير يعني راحة البال الأعصاب
______
دينا سمعت باب الشقة بتاع عادل اترزع
طلعت تجري علي شقة عادل بس أبوها كان قاعد معاها في
الصالة جري مسكها من دراعها وقالها ميصحش
يادينا انتي ناسية إنك متجوزة
دينا .. لا يابابا أنا هتطمن عليه بس
ابو دينا .. لساكي بعد ال شوفتيه في المستشفي في حاجة
جواكي من ناحيته مش كفياكي تعذيب لنفسك يادينا
دينا .. المكتوب علي الجبين لازم تشوفه العين يابابا
ابو دينا .. طب ودعاء صاحبتك يابنتي
دعاء .. جوة قلبي يابابا وعمري ما هخونها بس لنفسي عليا
حق وحقها في عادل مقدرتش أديهولها يبقا علي الأقل
خليني أراضيها وأمنيها بنظرة إطمئنان ومتخافش دعاء في
بيت أهلها زي ما انت عارف
أبو دينا .. إن كان ولابد يبقا لازم أروح معاكي حتي علي
الأقل يبقا شكلها حلو شوية
دينا .. ماشي يابابا بس يلا بقا
أبو دينا .. يلا ياستي خليني ماشي وراكي للنهاية ربنا يستر
_______
وصلت دينا وابوها عند باب عادل وخبطت دينا علي الباب
الباب فتح ودينا دخلت مسرعة بلهفة وبعد ما خدت خطوتين
جوة الشقة إتمسمرت في الأرض مرة واحدة وكأنها لمحت
دعاء هي ال فتحت الباب
وواحدة واحدة بتلف راسها لورا لقيت دعاء بتبصلها بغضب
################################
الحلقة الثامنة عشر من قصة ( المليونيرة الفقيرة )
وصلت دينا وابوها عند باب عادل وخبطت دينا علي الباب
الباب فتح ودينا دخلت مسرعة بلهفة وبعد ما خدت خطوتين
جوة الشقة إتمسمرت في الأرض مرة واحدة وكأنها لمحت
دعاء هي ال فتحت الباب
وواحدة واحدة بتلف راسها لورا لقيت دعاء بتبصلها بغضب
دعاء .. !!!!!
دينا .. اانا وبابا كك
دعاء .. مالك اتلخبطي ليه !!
ولا مش قادرة تقولي إنك مش قادرة تطلعيه من مخك !
دينا .. ايه ال بتقوليه ده يادعاء !!؟
دعاء .. مش هي دي الحقيقة ياست هانم !؟ وقال ايه واخداني في حضنك في المستشفي وبتواسيني !
دينا .. اخص عليكي يادعاء انا عمري ما فكرت إني أضرك ، كفاية ال جرالك بسببي !
دعاء .. والله بجد ! يعني انا فارقة معاكي بجد ! وعايزاني
أصدقك بعد ال أنا شايفاه ده
دينا .. كفاية يادعاء كفاية
دعاء .. اطلعي بره يادينا
دينا .. إيه!
دعاء .. زي ما سمعتي اطلعي بره واحترمي نفسك وجوزك ال ملوش ذنب
عادل خرج بيتسند عالحيطة
عادل .. هي مين ال تطلع بره !!!! إن كان في حدي لازم يطلع
بره فأنتي يادعاء ال هتطلعي بره
دعاء .. إيه !!!
عادل .. أيوة أنتي ، مش كفاية الظلم ال ظلمتهولي والعمايل
ال عملتيها فينا أنتي إيه أنتي شيطانة في صورة بني ادم!
دينا .. لا أرجوك عشان خاطري ، ارجوك ياعادل أرجوك
دعاء .. عاجبك كده ياست دينا !
دينا .. لا ياعادل كفاية بقا ظلم متخلنيش أندم أني جيت
أتطمن عليك
عادل .. جه الوقت ال لازم تعرفي فيه مين الظالم ومين المظلوم يادينا
أم دينا دخلت فجأة وبتزعق في دينا
ام دينا .. مش هنخلص بقا من القرف ال إحنا فيه
دينا .. لحظة ياماما
أم دينا .. جوزك مكلمني في التليفون علي وصول وانتي
عارفة لو جه دلوقتي وشافك كده هيعمل ايه
وأنت إيه ياحسين خيبت امل البت في الأول وهتخيبه في التانية
إنت إيه ياراجل شكلك كبرت ومبقيتش عارف نفسك بتعمل إيه ولا تتصرف إزاي !
يلا ياختي أنتي وابوكي علي الشقة قدامي عليه العوض ومنه
العوض فيكم أنتو الجوز , جوزك شكله جه تحت إخلصي
___________
فعلا مشيت دينا وابوها وامها علي شقتهم
دعاء قفلت وراهم وبصت لعادل لقيته بيبصلها بغضب
عادل .. انتي عايزة إيه !؟
دعاء .. عايزاك انت
عادل .. وانا مش عايزك
دعاء .. ليه ياعادل ده انا والله بحبك
عادل .. اخرسي ، انتي مبتحبيش غير نفسك
دعاء .. نفسي ترضى عني وانا والله هعيش خدامة تحت رجلك
عادل .. شوفيلك حد غيري انا منفعكيش أنا قلبي مليان بدينا
دعاء .. يادي زفتة طب هو انا ناقصني إيه عشان تحبني
عادل .. اولا ، الزفتة دي تبقي حبيبتي وحذراي تيجي سيرة
دينا علي لسانك انتي فاهمة
ثانيا ، انتي ناقصك كتير أوي عشان تبقي زي دينا وإن شاء
الله لما ربنا يكرمك وده مش هيحصل وتبقي زييها وقتها
برضو هختار دينا
دعاء .. إنساها بقا هي كده كده كارم ده ظهر في حياتها قببك
وكانت كده كده هتختار الفلوس والعيشة المرتاحة بس أنت
ال موهوم وعايش في الوهم
عادل .. دينا أنضف منك ومش بالعقلية دي
دعاء .. دينا قبلت علي نفسها إنها تنام في حضن راجل تاني
عادل .. ضربها بالقلم وقالها إخرسي بقا انتي عايزة مني إيه
دعاء .. بصت لأيده لقيته نزفت دم قالتله ايه ده ايدك بتزف
دم جريت عليه وقعدت علي ركبها ومسكت إيده وباستها
وقالتله معلش حقك عليا مش هضايقك تاني
عادل زقها وقالها بطلي كدب بقا وطول ما أنتي قاعدة هنا
متلمسينيش وأظن الليل جه ولازم تروحي دلوقتي وسابها ودخل لجوة
_______
في الناحية التانية
أم دينا .. اهلا ياأستاذ كارم إزيك
كارم .. الحمدلله تمام ودينا عاملة إيه دلوقتي
دينا .. الحمدلله
كارم .. مش يلا بينا بقا
دينا .. معلش أصبر عليا يومين بس
كارم .. لا كده كتير يادينا مش قادر اصبر
دينا .. إحنا اتفقنا علي اسبوع ولا انت هترجع في كلامك
كارم .. لا ياستي مش هقدر أزعلك
أم دينا .. شالله يخليك يارب ياحبيبي والله انت زوء ومحترم
كارم .. ربنا يخليكي وبعدين هو انا عندي كام دينا في حياتي
ابو دينا .. طب يلا بقا حضرو العشا عشان جوعنا
______________
مشيت دعاء من عند عادل وشوية وعادل خرج يقعد في البلكونة
بعدها بشوية دينا خارجة بالصدفة في البلكونة لقيت عادل
قاعد في بلكونته راحت راجعة قاعدة في اوضة نومها
عادل شافها وكان لسه هيكلمها كانت هي دخلت راح عادل قعد في مكانه
طالت الدقايق ودينا نفسها تخرج وتطمن عليه
وعادل نفسه يقعد معاها ويكلمها
وعند الجيران كانت شغالة أغنية حزينة
ياعينى عليكى ياطيبة لما بتضيعى منا
لما بنصحى نلقينا بقينا حد غيرنا
وفعز الاحتياج لحضن يضمنا
قادرين ازاى ندوس على قلب حبنا وبقينا ازاى كده
اجمل مافينا قلب اصبح حتة حجر اتعلم الخيانة واللعب بالبشر
ومين اختار لنا واحنا ازاى رضينا
نعيش وحوش فى غابة ونقول مكتوب علينا وبقينا ازاى كده
ياعينى عليكى ياطيبة لما بتضيعى منا
واه من يوم هيجى مليان جرح والم هتدور الدايرة بينا وهندفع التمن
وتصرخ مهما تصرخ ولا حد هيسمعك
مافيش مركب هتقدر بالعمر ترجعك
وبقينا ازاى كده
ياعينى عليكى ياطيبة لما بتضيعى منا
لما بنصحى نلقينا بقينا حد غيرنا
وفعز الاشتياق لحضن يضمنا
قادرين ازاى ندوس على قلب حبنا
كلام الاغنية أثر في نفسية الاتنين
عادل مسح دموعه وقام يدخل جوة
دينا في نفس اللحظة خدت قرار إنها تطلع تكلمه
عادل داخل ودينا ندهت عليه
دينا .. ياعادل
عادل .. بص وراه وعيونه كلها دموع
دينا .. _______
#################################
الحلقة التاسعة عشر من قصة ( المليونيرة الفقيرة )
دينا .. عامل ايه دلوقتي ؟
عادل .. تعبان يادينا
دينا .. سلامتك هي ايدك لسه بتوجعك ؟ طب كلم الدكتور .
عادل .. الوجع ال جوايا يحتار فيه الأطباء يادينا
دينا .. اه ، كان لازم ييجي اليوم ال تدفع فيه فاتورة أعمالك ياعادل
عادل .. لأول مرة ادفع تمن حاجة معملتهاش , ظلموني الناس يادينا
دينا .. مفيش دخان من غير نار ياعادل والناس مش عبيطة
عادل .. أنا مش زعلان من الناس ، انا قهرتي منك يادينا
وقفتي في صفهم وسبتيني لوحدي
دينا .. انت ال سبتني وقتلت فيا كل حاجة حلوة ، بسببك
مشيت في طريق ضلمة مش عارفة بدايته منين ونهايته
فين ، وكل لحظة عذاب بعيشها وهعيشها انت السبب فيها
عقلي وجسمي عمرهم ماهيسامحوك بس قلبي ال نفسي
أدوس عليه بالجزمة هو ال لسه فيه حاجة ليك بس متقلقش
شوية وهقدر ادفنه بالحيا ومخليهوش يتحكم فيا ويبهدلني
معاك تاني
عادل .. أقسملك بحبك وعمري ما خنتك ودعاء هي ال
حتطلي منوم في الشاي و،،،،،
دينا .. ياريت تحترم عقلي وبلاش تبرر غلطك لأنك مش
هتعرف، الموضوع واضح وضوح الشمس ياعادل
إمشي ياعادل ال إتكسر في علاقتنا لا يمكن يتصلح
وكويس إني إتطمنت عليك والف سلامة عليك ياعادل
انا داخلة سلام ياعادل
_________________
دخلت دينا وهي منهارة وخدت قرار إنها تكلم كارم
دينا .. الو ياكارم
كارم .. ازيك ياحبي
دينا .. الحمدلله
كارم .. قلبي إنشرح لما شفت رقمك بيرن
دينا .. تعال خدني
كارم .. بجد 😍
دينا .. مع السلامة
_____________
بعد شوية وصل كارم بعربيته المرسيدس متزينة بورود
وقلوب وأسم دينا في وسط الورد متزين بماء الذهب والسلم
إتفرش بسجادة حمرة من باب الشقة لحد باب العربية وكأنها
زفة ملوكي
_____
وعادل في الناحية التانية كان هيتجنن وكأن قلبه بيتخلع منه
بالإكراه
وللأول مرة عادل يقرر يشرب ويسكر عشان ينسا كل حاجة
______
اما بقا دينا ال وصلت الڤيلا بتاعة كارم جوزها وبمجرد
دخولها لقيت صورها علي كل الحيطان ال مطبوعة وال
مرسومة وال محفورة بدقة
دينا إتفاجئت وبتبص بإستغراب
كارم .. وكنت مستعد أعمل قد كده الف مرة بس للأسف
عارف مهما أعمل مش هوصف حبي ليكي
دينا .. ( ساكتة مبتردش )
كارم .. شال دينا مرة واحدة وهي مش واخدة بالها وقالها
( أنتي خلتيني أرجع شباب تاني ربنا يخليكي ليا ياست النساء )
وطلع بيها السلم ودينا لفت وشها لورا وبصت كده باإنكسار
وكانت اخر حاجة شوفناها هي دمعة نزلت من عين دينا
في وقت كارم ما كان بيقفل أوضت النوم برجله
_______________
نرجع بقا لعادل ال دخلت عليه دعاء الصبح لقيت قزايز خمرة
كتير حواليه وهو سكران مش داري بالدنيا
دعاء .. ايه ال عملتو في نفسك ده ليه كده؟!!
عادل .. دينا سابتني
دعاء .. تقوم تعمل في نفسك كده!!!
عادل .. دينا سابتني لوحدي
دعاء .. مش كفاية انا جنمبك ياعادل !
عادل .. طب هو انتي اابويا؟!
دعاء .. لأ
عادل .. طب امي؟!
دعاء .. برضو لأ
عادل .. دينا بقا كانت ابويا ،وامي ، وحبيبتي وكل حاجة في
الدنيا ، أبقا أنا لوحدي بقا ولا لأ
دعاء .. لا دا واضح إنك سكران طينة
عادل .. أنا مش سسكرران أنتي ال مش مستحملة أني أجيب
سيرة دينا ، عشان بتكرهيها ، مش كده برضو
دعاء .. طب قوم ، يلا بينا أدخلك أوضة نومك ترتاح عشان
امسح البيت
عادل .. لا انا مرتاح ع الكنبة ملكيش دعوة
دعاء .. خلاص خلاص متزعلش خليك ع الكنبة
____________
في الناحية التانية عند دينا ال بعد ما كارم خلص ونام
قعدت تعيط وتتحسر وتبص لكارم وهو نايم
وكأنها كانت في غيبوبة وفاقت
وكل ما كانت تفتكر عادل تبكي أكتر
لحد ما نامت ودمعتها علي خدها
---
الصبح فاقت علي صوت كارم بيصحيها
كان عامل ليها الفطار وجابو ليها عالسرير
في لقطة رومانسية جميلة
بس دينا كانت بتبتسم ابتسامة مزيفة وراها وجع السنين
كارم .. ليكي عندي مفاجئتين !؟
دينا .. ايه!
كارم .. امسكي ده جواز سفرك ومتقوليليش عملته إزاي المهم
إني محضرلك شهر عسل محصلش في أمريكا وبالمرة أعرفك
علي أبني
أما المفاجئة التانية امسكي
دينا .. ايه ده!!
كارم .. ده مفتاح عربيتك الجديدة
دينا .. بس أنا مبعرفش أسوق
كارم .. النهاردة هتكوني بتعرفي ورخصتك كمان هتبقا معاكي
انا جايبلك فريق متخصص في تعليم السواقة
دينا .. بس ..
كارم .. اه في حاجة تانية كنت هنساها امسكي
دينا .. ايه ده كمان !!
كارم .. دي فيزا كارت عليها نص مليون جنيه عشان لو
حبيتي تشتري اي حاجة من أي مكان
دينا .. أنا عايزة أقولك حاجة وياريت تفهمني
كارم .. نفطر الأول عشان الفطار ميبردش وبعدين نطلع نتكلم في الجنينة
___________
نروح عند عادل ال مازال لسه بيشرب ودعاء مش عارفة
تمنعه
شوية وعادل بيبص جنبه شاف دعاء قاعدة بتمسح البلاط
ولابسة قميص نوم قصير
وتهيأله إنها دينا ، عادل دعك عينه وبرضه التهيؤات شغالة معاه
قام عادل وهو بيطوح في الهوا من كتر الشرب
ومشي ناحية دعاء و ____________ي
###############################
الحلقة العشرون من قصة ( المليونيرة الفقيرة )
(للكبار فقط) +18
(للكبار فقط) +18
نروح عند عادل ال مازال لسه بيشرب ودعاء مش عارفة
تمنعه
شوية وعادل بيبص جنبه شاف دعاء قاعدة بتمسح البلاط
ولابسة قميص نوم قصير
ومن تأثير الخمور تهيأله إنها دينا ، عادل دعك عينه وبرضه التهيؤات شغالة معاه
قام عادل وهو بيتطوح في الهوا من كتر الشرب
ومشي ناحية دعاء وحط إيده علي وسطها
دعاء إتخضت بس فرحت وقامت وقفت بين إيديه
ولفت إيديها علي رقبته وهو لف إيده علي وسطه وحضنها
حضن جامد قوي لدرجة إنها حست بعضمها بيدوب بين إيديه
وهي مستمتعة في حضنه
عادل راح علي شفايفها وبدأ يسرق قبلة تلو الأخري
حتي إستقرت الشفايف علي قبلة عميييقة تتذوق فيها
الألسن الشهد النابع من بين الفكين
لم تستحمل الأقدام وكأنها تحمل فوقها جبل يسير فوقه
الجمل مئة عام
فارتخت الأعصاب ولم تحتمل الاقدام فسقطت دعاء من بين
يدي عادل ولم يكن هناك بديلا غير الأرض لتلقي دعاء ظهرها
علي الأرض
بينما عادل كان مسقطه بين ذراعي دعاء فظل يتبادل القبلات
ولن يحتمل حب الرمان إلإنتظار أكثر وكأنه يصرخ إشتياقا
للمسة من إصبع الحبيب فكان له ماشاء من لمسة إصبع ثم
إثنين ثم الكف كاملا يدور محلقا فوق الهضبتين
في نفس اللحظة كانت الشفايف تمارس مهامها حيث انتهت
مؤقتا من الإرتواء من الشفتين
وذهبت تغرد علي باقي الجسد وعلي أنغام الشوق تتباطئ في
خطاويها فما بين الخد والرقبة تباطئت كسلحفاة تتسلق
شجرة أي وكأن العطر النابع من دفئ الجسد يجعله يسكر
علي سكره
وأي سكر هذا ياسادة الذي يجعل المرء يتوقف عند كرات
النور أي وكأنه كان يضل طريق الوطن وقد وصل الى موطنه
متشوقا متلهفا لنبع الحنان الكامن بجسدا يتشوق لكل قطرة
عرق تقطر في سبيله
فبدأ يمتص قوته من حبات عنقود العنب
الذي زاده فوق السكر سكرا
فإذا كانت حبات العنب تصنع منها الخمور فتصبح مسطول
سكران وعقلك مغييب فكيف لك أن تتناول حبات العنب نفسها
وعندما تركهم مؤقتا ليعطي كل زي حقا حقه لم يبعد خطوات
كثيرة وقد توقف كل شيئ وكل حبال الشوق تقطعت
بمجرد أن قال عادل مشتاقلك يادينا
وقفت دعاء وصرخت بوجه عادل ولكمته بيديها علي صدره وهي تكلمه ببكاء وحسرة
دعاء ..بتقولي يا دينا !!!!!
عادل .. فاق شوية وشاف إن ال قدامه دعاء مش دينا
واكتشف إنها كانت تهيئات من كثرة الشرب
دعاء .. أنت كنت شايفني دينا !!
عادل .. اه كنت شايف قدامي دينا مش انتي
دعاء .. ياأخي ارحمني بقا انت ليه مصمم تقهرني هو انا مش مراتك برضو
عادل .. عالورق بس
دعاء .. بقا كده ياعادل
عادل .. انا داخل اوضتي مش عايز دوشة
________________
نروح بقا عند دينا وكارم جوزها ال بتمشو في الجنينة
كارم .. مالك يادينا حاسك مش مبسوطة
دينا .. لا مفيش
كارم .. اتكلمي معايا بصراحة فيكي ايه
دينا .. مفيش حاجة بس يمكن عشان لسه البيت غريب عليا
او أني اول مرة ابات بره بيتنا
كارم .. ياحبيبتي وده برضو بيتك وإنشاء الله تتعودي عليه
بسرعة وتكوني مرتاحة فيه
دينا .. إن شاء الله
كارم .. جهزي نفسك ، يومين كده وهنسافر أمريكا
دينا .. ياريت بلاش موضوع السفر ده
كارم .. ليه !!
دينا .. عادي بس مش حابة
كارم .. انتي مش عايزة تتعرفي علي ادم ابني
دينا .. لا مقصدش بس
كارم .. مفيش بس متخافيش هو شهر وهنرجع بسرعة
دينا .. خلاص ماشي
كارم .. إلحقي امك وابوكي وصلو
دينا .. طلعت تجري عليهم واترمت في حضن ابوها وبكيت
ابو دينا .. مالك يابنتي في إيه !!!
كارم .. مفيش والله بس هي صعبان عليها إنها تفارق البيت
ال عاشت واتربت فيه
ام دينا .. هههههه ياخايبة مش محصلة امك ال خلت أبوكي
يعيط في حضن امه يوم الصباحية ههههه
دينا .. ههه
كارم .. ههههههههههههههه
ابو دينا .. اتلمي ياولية وبلاش تقلبي في الدفاتر متضحكيش
علينا الناس
ام دينا .. الا قولي يارجل انت ساعتها كنت بتعيط لي ههههه
ابو دينا .. كان صعبان عليا نفسي من الخازوق ال لبسته
ام دينا .. لا والنبي ، ده انت ياراجل كنت بترسملي صور
ابو دينا .. كنت بتعلم الرسم بالطين وملقتش أنسب من صورتك ارسمها
ام دينا .. لااااا في ايه ياحسين دايما كابسني كده
دينا .. بااااااس يلا بينا ندخل جوة
____________________
فعلا دخلو جوة وعم حسين استفرد بدينا بنته وبدأ يتناقش معاها
ابو دينا .. مالك يادينا ؟!
دينا .. مفيش يابابا يمكن بس عشان اول مرة اجرب اعيش بعيد عنكم
ابو دينا .. لا يادينا انتي فيكي حاجة غريبة صارحيني يابنتي
مش احنا اصحاب برضه
دينا .. اكيد صحاب يابابا بس ال جوايا مينفعش يتقال
ابو دينا .. اتكلمي ومتقلقيش انتي عارف اني بعرف افصل
مابين الأبوة والصداقة
دينا .. عادل واحشني يابابا
ابو دينا .. برضو عادل يادينا ، إحنا مش هنخلص بقا
دينا .. صعبان عليا اني مش هشوفه تاني غير صدفة و كل فين وفين
ابو دينا .. يابنتي ده خانك !!
دينا .. بحبه يابابا
ابو دينا .. ده كسرك يادينا
دينا .. وال كاسرني أكتر اني لسه بحبه
ابو دينا .. نسيتي ال عمله في دعاء صاحبتك
دينا .. اهي اهي اهي
ابو دينا .. طب اهدي بتعيطي ليه!؟
دينا .. مش قادره اكرهه يابابا ،، بالعكس انا بقيت بكره نفسي لأني لسه بحبه رغم ال عمله اهي اهي اهي
ابو دينا ..طب اهدي طيب احسن جوزك ييجي وياخد باله
دينا .. مش قادرة استحمل يابابا كنت فاكرة اني لما اتجوز
هنساه وارتاح ، لقيت نفسي بزيد في وجعي أوجاع وانا مش حاسة
ابو دينا .. طب اهدي ياحبيبتي
دينا .. خدني معاك يابابا انا مش عايزة اقعد هنا
ابودينا .. ايه ياحبيبتي انتي مش صغيرة ،انتي كبيرة وعارفة كل حاجة
دينا .. انا معرفش أي حاجة يابابا
ابودينا .. يلا اغسلي وشك وتعالي نقعد بره شكلهم بيندهو علينا
___________
بعد يومين في مطار القاهرة الدولي
كان كارم و دينا معاهم شنطهم ومنتظرين الطيارة تطلع
بعد شوية حلقت الطائرة متجهة نحو أمريكا
بعد عدة ساعات هبطت الطائرة وخرج كارم ودينا من المطار
كارم .. شايفة ال منتظر هناك ده يادينا
دينا .. اه
كارم .. هو ده ابني ادم
دينا وقفت وخلعت نضارتها وبصت ناحية ادم و______يتبع
الحلقة 21.......22.........23.......24
من قصة ( المليونيرة الفقيرة )
بعد يومين في مطار القاهرة الدولي
كان كارم و دينا معاهم شنطهم ومنتظرين الطيارة تطلع
بعد شوية حلقت الطائرة متجهة نحو أمريكا
بعد عدة ساعات هبطت الطائرة وخرج كارم ودينا من المطار
كارم .. شايفة ال منتظر هناك ده يادينا
دينا .. اه
كارم .. هو ده ابني ادم
دينا وقفت وخلعت نضارتها وبصت ناحية ادم
لقيته قاعد في عربيته واربعة بودي جارد واقفين حوالين العربية
ادم .. اهلا يابابا وقلع نضارته وقاله مين دي ؟!
كارم .. دي دينا مراتي
ادم .. مرحبا
دينا .. اهلا
ادم .. تعال جنبي يابابا وانتي اركبي في العربية ال ورا
دينا .. بصت لكارم بإستغراب وقالت ماشي
كارم .. طب هركب معاها في العربية التانية
ادم .. قولتلك هتركب معايا
كارم .. ماشي ، معلش يادينا اركبي في العربية التانية
وفعلا إتحركو بالعربية وادم خلع نضارته وقال لأبوه
ادم .. ايه ال انت عملتو ده !!
كارم .. عملت إيه !؟
ادم .. ليه إتجوزت تاني !؟
كارم .. وايه المانع في كده !!
ادم .. دي باين عليها طمعانة في الثروة
كارم .. لا ياأدم ملكش حق البنت دي غير أي بنت تعرفها
ادم .. البت صغيرة ووافقت علي واحد من سن ابوها تفتكر ليه؟!
كارم .. لما تكون بتكلم ابوك يبقا اتكلم بطريقة حلوة شوية
ادم .. ماشي ياداد خلينا نشوف اخرت المهزلة دي إيه
________
فعلا وصلو البيت ونزلو وديناواخدة بالها إن أدم مش متقبلها
وكمان معاملته لأبوه قاسية شوية
المهم الغدا حضر وقعد ادم وكارم ودينا علي الأكل
ادم .. مالك كده بتاكل بقرف ياتري مستغربة الأكل ولا مش
واخدة علي الغالي
دينا .. بصتله بصة بغضب بس إتمالكت أعصابها وقالتله لا
قرفانة وقامت راحت اوضتها
كارم .. راح وراها علي أوضتها وكلمها ( متزعليش نفسك
يادينا ياريت تكوني مقدرة إنه مش متقبل فكرة مرات الاب
بس انا متأكد إنك لما تعرفيه كويس هتحبيه وهو كمان لما
يعرفك هيتقبلك في حياته
دينا .. احنا هنرجع إمتا ؟!
كارم .. بعد شهر
دينا .. ربنا يعدي الفترة دي علي خير
__________
نروح عند عادل ودعاء ال مازالت الأجواء مشتعلة ما بينهم
دعاء جت الصبح وبدأت تنضف في البيت ودخلت تحضر
الفطار في المطبخ
شوية وعادل صحي من النوم هو كمان ودخل علي المطبخ
يعمل قهوة زي عادته لقي دعاء متكلمش مسك كنكة القهوة
وبيغسلها
دعاء .. الناس بتقول صباح الخير
عادل .. مردش عليها
دعاء .. سيب القهوة هعملهالك
عادل .. لأ
دعاء .. سيبها بس سيبها وبتشد منه كنكة القهوة
عادل .. شدها منها ، قولتلك لأ خليكي في حالك
عادل .. حط القهوة علي نار هادية ودخل الحمام ياخد دوش
لحد ما القهوة تستوي
دخل لقي الحمام متحضر وجاهز عرف ان دعاء عملت كده
عشان خلاص بقت عارفة الروتين بتاعه
المهم عادل خلص الدوش بتاعه وراح يصب قهوته
كانت دعاء لسه واقفة بتحضر الفطار
بس واقفة بينه وبين البوتجاز
عادل يروح يمين تروح قدامه يروح شمال برضو تروح معاه
فهم إنها بتحاول تهزر معاه
شدها لورا وقالها احنا هنهزر !!؟
خد قهوته وراح علي البلكونة في الشمس وقعد يشربها
بعد شوية جت دعاء
دعاء .. الفطار جاهز
عادل .. مش هفطر
دعاء .. انا تعبت فيه صدقني هيعجبك
عادل .. هعيد كلامي تاني !! قولتلك مش هفطر
دعاء .. خلاص وانا كمان مش هفطر
عادل .. بصلها بسخرية وقالها براحتك
دعاء .. طب ممكن اقعد معاك اتشمس شوية
عادل .. لأ
دعاء .. ( بهزار ) كنت عارفة إنك مش هترفضلي طلب وشدت الكرسي وقعدت معاه
عادل مسك الجرنال وقعد يقرا الأخبار
ودعاء حاطة إيدها علي خدها وبتبصله وتبتسم
عادل .. هتفضلي مبحلقة فيا كده كتير!!؟
دعاء .. ما انا ساكتة مبتكلمش اهو
شوية وخرج ابو دينا في البلكونة
ابو دينا .. صباح الخير ياعادل
عادل .. صباح الخير ياعم حسين
ابو دينا .. صباح الخير يادعاء
دعاء .. اهلا
عادل .. ممكن تدخلي جوة
دعاء .. اوووف ماشي ( ودخلت دعاء )
ابو دينا .. عامل ايه ياعادل
عادل .. اهي ماشية ( قولي ياعم حسين دينا أخبارها إيه )
في نفس اللحظة كانت ام دينا من جوة البلكونة سامعة عادل
وهو بيسأل علي دينا خرجت في البلكونة وقالت
ام دينا .. بنتي دينا زي الفل وسافرت مع جوزها
عادل .. سافرت !!!
ام دينا .. اه سافرت تقضي شهر عسل مع جوزها في امريكا
عادل .. امريكا !!؟
ام دينا .. اه امريكا اصل دينا غالية عليه اوي فمش بيستخسر فيها حاجة
عادل .. مسك أعصابه وقالها ربنا يسعدها
ام دينا .. قولي بقا يااخويا انت شهر العسل بتاعك انت ودعاء هتقضوه فين ؟!
عادل .. مسك نفسه بالعافية ومردش
ام دينا .. بيقولو بلطيم حلوة ممكن تعملو فيها شهر العسل
ابو دينا .. ما بتطلي رغي ياولية وروحي ردي علي التليفون
_____
ام دينا .. الو مين
أنا دينا ياماما
ام دينا .. ايوة ياحبيبتي إزيك ( وخرجت في البلكونة عشان عادل يسمعها)
دينا .. تعبانة اوي ياماما
ام دينا .. بتقولي مبسوطة أوي ربنا يبسطك كمان وكمان
دينا .. بقولك تعبانة ياماما
ام دينا .. وكارم حبيبك مش مخليكي محتاجة حاجة ربنا يخليهولك ياحبيبتي
دينا .. هو في إيه ياماما مالك بتغيري كلامي ليه!!!!؟؟
في نفس اللحظة عادل كان عينه بترغرغ بالدموع من الكلام
ال فهمه من ام دينا
ام دينا .. طب هدخل اكلمك جوة عشان الشمس سخنة اوي هنا هههههههه
دخلت ام دينا .. مالك يابت ؟!!
دينا .. في إيه ياماما!!
ام دينا .. الواد عادل كان قاعد في البلكونة فقلت أغيظه بكلمتين
دينا .. ليه كده ياماما ليه!
ام دينا .. اسكتي عشان يعرف إنك خدتي سيد سيده
ابو دينا .. هاتي ياولية خليني اكلم بنتي
____________"
دخل عادل من البلكونة وخبط فنجان القهوة في الحيطة
كسره وراح علي أوضت نومه
دعاء خدت بالها مشيت وراه ووقفت علي باب الأوضة عايزة
تخبط عليه وخايفة من رد فعله
بس في النهاية راحت فاتحة الباب وقالتله
دعاء .. بص بقا انا عارفة إنك هتتعصب إني دخلت عليك بس
والله اناااا وحطت إيدها علي راسها عشان تحمي نفسها من
الضرب وقعدت في الأرض لأن عادل كان مشي عليها ووقف
قدامها وهو متعصب
دعاء لقيت عادل معملش حاجة بدأت ترفع إيدها واحدة
واحدة من علي راسها وبصت لفوق لقيت عادل ابتسم من ال هي عملته
دعاء .. يعني هتضرب ولا لأ عشان اعمل حسابي😅
عادل .. اطلعي بره الأوضة يادعاء
دعاء .. حاضر بس عايزة أقولك إن إبتسامتك عسسسسل😅
عادل .. اطلعي بره يابت 😡
دعاء .. حاضر حاضر وطلعت تجري حمامة لبره
_________________
في الناحية الأخري علي البحر
كارم .. يلا يادينا ننزل البحر
دينا .. لا روح انت انا هتشمس شوية
كارم .. خدي راحتك ياحبيبتي
شوية وجه أدم قعد علي الكرسي جنب دينا
دينا .. نعم ؟
ادم .. تاخدي كاس
دينا .. مبشربش
ادم .. قوليلي يامرات ابويا ياترى طموحك إيه؟
دينا .. مايخصكش
ادم .. اممممم طيب ايه سبب جوازك من بابا ؟!
دينا .. أظن دي برضو حاجة متخصكش
ادم .. إزاي متخصنيش ، هو مش انتي بردو ناوي تورثي
دينا .. انت بتقول إيه !! انت مجنون!!؟
ادم .. انا ملاحظ إنك بتعاملي بابا كزوج فقط بس حب
بصراحة مش حاسك بتحبيه يبقا إيه الهدف من الجوازة ؟
دينا .. تقصد ايه ؟!
ادم .. من الأخر كده تاخدي كام وتخلعي من حياتنا
دينا قامت وقفت وادم وقف وكارم طالع من البحر
دينا مشيت ناحية ادم ورفعت إيديها ونزلت علي وشه بالقلم
الحلقة الثانية والعشرين من قصة ( المليونيرة الفقيرة )
ادم .. انا ملاحظ إنك بتعاملي بابا كزوج فقط بس حب
بصراحة مش حاسك بتحبيه يبقا إيه الهدف من الجوازة ؟
دينا .. تقصد ايه ؟!
ادم .. من الأخر كده تاخدي كام وتخلعي من حياتنا
دينا قامت وقفت وادم وقف وكارم طالع من البحر
دينا مشيت ناحية ادم ورفعت إيديها ونزلت علي وشه بالقلم
ادم خد القلم علی وشه غمض عینه لحظات وبص لدینا
وضحک وسابها ومشی
کارم .. فی ایه حصل ایه یادینا !!!؟
دینا .. رجعنی مصر حالا
کارم .. لیه یادینا !!؟
دینا .. سمعتنی بقولک ایه ؟! رجعنی مصر دلوقتی
گارم .. ماشی حاضر بس الموضوع ده علی الآقل هیاخد یومین
دینا ..اخرک معایا یومین بالظبط ونکون رجعنا
______________
فی الناحیة الآخری
عادل .. قعد فی اوضته بیفتکر فی کلام ام دینا ودمه محروق
بعد ما حس من کلام ام دینا إن دینا عایشة حیاتها ومش
فارق معاها عادل
شویة ولبس هدومه عشان یخرج یشم هوا
دعاء واقف في الصالة بتقول لعادل
دعاء .. رايح فين ياعادل
عادل .. مردش عليها
دعاء .. وقفت قدامه ( بقولك رايح فين ؟)
عادل .. خارج اشم هوا عندك مانع ؟!
دعاء .. طب والنبي والنبي خدني معاك عشان خاطري
عادل .. بصفتك إيه !؟
دعاء .. هو انا مش مراتك برضو !
عادل .. انتي فعلا مصدقة إنك مراتي وإني جوزك والكلام
الفاضي ده
دعاء .. ارجوك متجرحنيش وخليني اعيش الحلم لو لحظة
عادل .. لا لازم تفوقي وتعرفي إنك للأسف مراتي بس عالورق
فهمتي !؟
دعاء .. 😥 ربنا يحنن قلبك عليا
عادل .. عمره ما هيحن كلها كام شهر والسنة تخلص واطلقك
واخلص منك
دعاء .. ياااااااه هو انا رخيصة عندك للدراجادي😥
عادل .. انا اصلا خايف تكوني غلطتي مع واحد وجيتي
دبستيني فيكي
دعاء .. إخرس وضربته بالقلم ( انا محدش لمس مني شعرة )
عادل .. بصلها بغضب
دعاء .. انا عملت كتير عشانك وأستحملتك كتير وانت
مقدرتش ده انت ولا تستاهل اي حاجة وهريحك ياعادل
عادل .. بطلي افلام هابطة حركاتك دي بقت محروقة ( وسابها ومشي )
__________
عادل غاب ساعة ورجع لقي باب الشقة مفتوح وابو دينا قاعد
مع دعاء ال ماسكة التليفون وبتعترف فيه ل دينا علي كل
حاجة
ابو دينا مشي علي عادل وهو بيبكي وخده في حضنه وقاله
حقك عليا يابني سامحني ( ومشي )
دينا .. ليه كده يادعاء ده انا موثقتش في خطيبي ووثقت
فيكي ياصديقت عمري
دعاء .. انا معرفش انا عملت كده إزاي بس المهم اني ريحت
ضميري
دينا .. انتي عارفة بسببك حصلي ايه !؟ انتي دمرتي
حياتي !؟ وحرمتيني من حب عمري ! انتي فعلا كسرتيني
يادعاء !؟ طب هونت عليكي تعملي فيا كده
دعاء .. كفاية بقا يادينا ارجوكي سامحيني
دينا .. اسامحك !!!؟ انتي عارفة يعني ايه أتجوز واحد من
سن ابويا بعد ما كنت عايشة قصة حب كنت بحلم بيها ؟!
طب عارفة يعني ايه انام في حضن واحد غصب عني
ومبحبوش !!؟
عارفة يعني إيه حبيبي بيصرخ مظلوم ومصدقوش واصدقك
واشفق عليكي كمان !!؟
ياشيخة ده انا كنت بتخانق معاه وأكرهه فيا عشان ما
يشوفش في وشه غيرك ويوافق تيجي تعيشي معاه في بيته
ال كان في يوم من الأيام بيتي
اسامحك علي ايه ولا ايه ولا ايه !!
روحي يادعاء منك لله وعمري ما هسامحك ربنا ينتقم منك
علي كل ال بيحصلي بسببك .
المكالمة خلصت ودعاء واقفة عنيها مليانة دموع
وعادل كمان بيبكي علي الظلم ال حصله
دعاء .. كده ارتحت ياعادل ! اظن كده دلوقتي تقدر تعيش
حياتك براحتك عالأقل هترفع راسك في وسط الناس
وكمان عشان تعرف اني مش رخيصة زي انت ما فاهم
( طلقني ياعادل )
عادل .. انا مش مستوعب ال حصل بس كل ال قدر أقولهولك
إنك فعلا......
فجأة .. دعاء وقعت بطولها في الأرض
جري عليها عادل يفوق فيها بس للأسف ما فاقت
خدها وجري بيها علي المستشفي
دخلت دعاء الطوارئ
وعادل واقف بره
بعد 5 ساعات من التشخيص خرج الدكتور
الدكتور .. حضرتك تقربلها إيه ؟!
عادل .. هه زوجها ايوة زوجها خير يادكتور
الدكتور .. تعالي معايا على المكتب عايزك
عادل .. خير يادكتور في ايه !!!؟
الدكتور .. مخبيش عليك الوضع محرج
عادل .. طمني يادكتور
الدكتور .. بصراحة مراتك ايامها معدودة
عادل .. إتخض وقام وقف ( تقصد ايه يادكتور )
الدكتور .. اقصد إن مراتك هتموت في خلال سنة
عادل .. ايه !!!!
الدكتور .. معلش اهدا ياابني دي حاجة بتاعت ربنا
عادل .. لا اله الا الله
الدكتور .. اهم حاجة انها متعرفش الموضوع لأن ده هيأثر
بالسلبي علي حياتها وومكن المدة تقصر لو اتعرضت لأي
صدمة كبيرة زي كده
عادل .. طب حضرتك ممكن نشوف دكتور تاني
الدكتور .. من حقك طبعا بس للأسف مش هتوصل لحل تاني
ومتقلقش احنا هنبعت الملف بتاعها لدكاترة كبار في دول بره
وحضرتك لو فيه جديد هنكلمك
عادل .. طب هتحجزوها ولا ايه
الدكتور .. لا ياابني تقدر تاخدها معاك دلوقتي
_________
خرج عادل من عند الدكتور مش شايف قدامه
راح وقف جنب دعاء
دعاء .. انا فين ؟!!!
عادل .. احنا في المستشفي يادعاء
دعاء .. هو ايه ال حصل ؟!!
عادل .. دوختي دوخة بسيطة ووقعتي وجبتك علي هنا
دعاء .. طب كنت سبتني اموت وارتاح 😥
عادل .. لا لا بعد الشر عليكي
دعاء .. غريبة !!!! انت ال بتقول كده ؟؟!!!
عادل .. وفيها إيه يعني
دعاء .. ممكن نأجل موضوع الطلاق لحد بكرة بس عشان
مش هنلاقي مأذون دلوقتي وياريت
طلب كمان .. لو سمحت وديني عند بيت اهلي عشان حاسة
إني مش هقدر اروح لوحدي وده اعتبره اخر طلب قبل ما
نتطلق
عادل .. يلا بينا
_____
طلع عادل ودعاء بالتاكسي لحد ما وصل تحت بيت عادل
دعاء .. إيه ده انا قولتلك تعبانة برضو هتسيبني اروح بيت
اهلي لوحدي😥
عادل .. شال دعاء وطلع بيها السلم ودخل بيها شقته وقالها
من هنا ورايح هو ده بيتك
دعاء .. إيه !!!!!!
عادل .. شالها ودخل بيها أوضته ونييمها علي السرير وقالها
من هنا ورايح دي أوضتنا
دعاء .. في إيه انا بحلم ولا إيه
عادل .. لا دي حقيقة ياحبيبتي
دعاء .. !!!!!!!!
عادل .. مالك مبلمة كده يابت!؟
دعاء .. فوق ياعادل انا دعاء مش دينا 😥
عادل .. عارف انك دعاء مراتي
دعاء .. انت رجعت تشرب تاني ؟!!
عادل .. لا
دعاء .. ايه الجنان ده سيبني ارووح والنبي انا مش حمل
بهدلة تاني
عادل .. من هنا ورايح ده بيتك مفيش مرواح تاني
دعاء .. ضربت نفسها قلمين عشان كانت حاسة إنها بتحلم
عادل .. بتعملي أيه ياهبلة 😅
دعاء .. انا حاسة إني في حلم
عادل .. ممكن تيجي في حضني
دعاء بإستغراب دخلت في حضن عادل
عادل حضنها اوي ودموعه في عينه
حط إيده علي السوستة ال في ضهرها وفتحها و
الحلقة الثالثة والعشرون من قصة ( المليونيرة الفقيرة )
دعاء نامت وعادل قام من جمبها راح عمل فنجان قهوة ودخل
قعد في البلكونة وعينه منصوبة على بلكونة دينا ومخه
بيراجع كل اللحظات الحلوة ال عاشوها مع بعض منهم
لحظت ما كسرلها الشباك وسابته ودخلت ولحظت ما كسرتلو
الشباك بتاعه بالطوب عشان كان ليه اسبوع مختفي
وماشفتوش ولحظت ما كانو في حضن بعض في يوم ما
فرش ليها البلكونة ورد
لحظات كتير مرت قدام عينه وهو بيبتسم
بس لما فاق للواقع وشاف بلكونة دينا فاضية ودينا مش فيها
عينه دمعت وقال .. يارب ، إيه الحكمة من فراقي انا ودينا
وظهور دعاء في حياتي !؟
أرح صدري يارب بحكمتك من مرض دعاء ال حكم عليا
أكون جمبها بعد ما كنت خلاص هرجع لدينا !!؟
اللهم لا إعتراض
______________
في الناحية الأخري وفي نفس اللحظة
دينا خرجت في الجنينة وعلي قد ما كانت زعلانة من دعاء
علي قد ما كانت فرحانة بإن عادل طلع مظلوم وكان كل
تفكيرها في الرجوع لمصر وطلب الطلاق من كارم حتي
لو رست هتخلعه
مسكت تليفونها وكتبت رقم عادل ومترددة تتصل ولا لأ
بس في النهاية خد قرار وضغطت إتصال📞
عادل .. سمع تليفونه بيرن جاب التليفون وقعد في البلكونة
وقال .. الو مين ؟
دينا .. وحشتني
عادل .. مين !
دينا .. نسيت صوتي ولا إيه ؟!
عادل .. لا ، بس متفاجئ
دينا .. انا اسفة اني ظلمتك ياعادل
عادل .. بعد إيه يادينا
دينا .. انا يومين وراجعة مصر وهرجعلك ياعادل
عادل .. أتأخرتي كتير يادينا
دينا .. معلش ياحبيبي إن شاء الله هنقدر نعوض ال فات
أنت متعرفش أنا بتعذب كل ليلة قد إيه وصدقني ياعادل
ربنا شاهد عليا إن مفيش يوم بيعدي غير وأنت معايا فيه
حتي لحظة ما بيكون كارم معايا بغمض عيني وأتخيلك
عشان اقدر أكمل ، أنا تعبت من غيرك ياعادل بس خلاص
هرجع واطوي الصفحة دي ونعيش باقي عمرنا سوا ياقلبي
عادل.. بحسرة ودموع .. مش هينفع يادينا😥
دينا .. إيه !!
عادل .. معادش ينفع الرجوع دلوقتي
دينا .. انا عارفة إنك لسه زعلان مني ياعادل عشان جرحتك
وقسيت عليك زيي زي الأغراب بس أنت عارف إنه كان
غصب عني بدليل إني رميت نفسي بجوازة مع واحد قد ابويا
من كتر ما كنت مجروحة منك ، يعني انا ال دفعت التمن أكتر
عادل .. الموضوع مش موضوع إني زعلان منك
دينا .. امال إيه ياعادل !!!؟
عادل .. الموضوع إن ..... ( عادل لمح بطرف عينه دعاء مستخبية وبتعيط عشان تسمع عادل بيقول إيه )
عادل إفتكر كلام الدكتور لما قاله إنها لو إتعرضت لصدمة
ممكن تموت قبل ميعادها
إضطر عادل غصب عنه يغير كلامه مع دينا
دينا .. قولي ياعادل الموضوع إيه ، سكت ليه !؟
عادل .. الموضوع إني متجوز دعاء وبحبها
دينا .. ايه !!!!!!!!!!!!!!!
عادل .. بحسرة وكسرة نفس ( زي ما سمعتي يادينا انا
متجوز دعاء ومش هقدر أتخلا عنها مهما يحصل )
دينا .. انت بتقول ايه 😭😭😭
عادل .. زي ما سمعتي 😥😥
دينا .. انت حيوان 😭 ( وقفلت المكالمة )
__________
دعاء طلعت تجري علي عادل وحضنته اوي وبكت وقالتله أنا
مش مصدقة نفسي معقول انت بتعمل كده عشاني
عادل .. أنتي تستاهلي كل خير اهم حاجة عايز اشوفك كده
مبسوطة علي طول
دعاء .. ربنا يخليك ليا يارب وميحرمنيش منك وطول ما
انت جمبي هفضل مبسوطة على طول
عادل .. ممكن اطلب منك طلب ومتفهمنيش غلط؟
دعاء .. انت تتطلب وكل طلباتك مجابة ياحبي
عادل .. ممكن تاخدي حاجة تمنع الحمل فترة كده ؟!
دعاء .. ليه ؟!!!! انت هتخوفني منك تاني ليه !!؟
عادل .. لالا انا بس عايز نستمتع بجوازنا شوية وبعد كده
نتجه للخلفة وياستي بكرة ليكي عندي فسحة تجنن
دعاء .. بجد 😍
عادل .. اه بجد
دعاء .. بس موضوع الخلفة ده هنأجله سنة واحدة اوك؟
عادل .. تمام
_______
اما بقا دينا بعد ما سمعت الكلمتين دول من عادل
قعدت علي الأرض وأنهارت في البكاء
حست إن عمرها كله ضاع هدر
وإن الأمل ال كانت عايشة عشانه طلع وهم
وإنها الوحيدة ال خسرت في الموضوع كله
فجأة لقيت شخص واقف جنمبها
بصت لفوق لقيته أدم
دينا .. عايز إيه أنت كمان ؟!
ادم .. عايز اعرف بتنوحي علي ايه
دينا .. وانت مالك عايز ايه مني ؟!
ادم بغضب مسكها من شعرها و قالها .. بت ، مش ادم
الصفتي ال يتعامل بالأسلوب ده ( فاهمة )
دينا .. سيب شعري ياحيوان
ادم .. لأخر مرة هحذرك لازم تعرفي إني هنا الكينج
كارم حضر فجأة مشي علي ادم وقاله واضح اني قصرت في
تربيتك ورفع إيده ولسه هيضربه راح ادم مسك إيده وقاله
شكلك كبرت وخرفت ومابقتش عارف بتعمل إيه رايح تتجوز
واحدة من سن بنتك طمعانة في الثروة والفلوس
كارم بصدمة .. انت بتمسك إيدي ؟!!
ادم .. لازم تعرف إنك متعيشي في الدور وتحسب إني إبنك
بجد أنت حيالله خدت منك الأسم بس في النهاية انت كنت
جوز امي
دينا بصدمة .. إيه الحكايه فهموني يعني ده مش ابنك ياكارم
كارم .. انا إتجوزت امه وهو كان لسه حتت لحمة حمرة ربيته
وعلمته وكبرته بس ياخسارة حبه للفلوس خلاه اعمي مش
عارف هو بيعمل ايه ومع مين وكل ال شاغل باله خايف
ثروتي وفلوسي كان عشمان إني اكتبهم ليه بس بعد ما عرف
إني إتجوزتك اتجنن وخاف احسن حد يشاركه في ثروتي
بس احب أطمنك ياأدم ثروتي مش هتطول منها حاجة
وإذا كانت امك بس هي ال بتربطنا ببعض اهي ماتت
والرباط ال ما بينا اتفك يلا بينا يادينا
ادم .. مش هسيبك ياكارم وهدفعك التمن غالي اوي
___________
دينا .. انا مش مصدقة ال بيحصل !
كارم .. بعدين هحكيلك علي رواقة
دينا .. طب هنروح فين دلوقتي !!؟
كارم .. هنبات في أوتيل لحد ما نحجز في طيارة بكرة ونرجع مصر
_______
فعلا قضو لليلتهم في الأوتيل والصبح إتحركو علي المطار
وهما في الطريق السواق نزل دخل السوبر ماركت وبعد شوية
الحلقة الرابعة والعشرون من قصة ( المليونيرة الفقيرة )
دينا .. انا مش مصدقة ال بيحصل !
كارم .. بعدين هحكيلك علي رواقة
دينا .. طب هنروح فين دلوقتي !!؟
كارم .. هنبات في أوتيل لحد ما نحجز في طيارة بكرة ونرجع مصر
_______
فعلا قضو لليلتهم في الأوتيل والصبح إتحركو علي المطار
وهما في الطريق السواق نزل دخل السوبر ماركت وبعد شوية
دينا شافت راجل قاعد بيعزف كمان علي الرصيف قالت لكارم
دينا .. الراجل ده عزفه كويس اوي ، بس هو ليه بيعزف في
الشارع ؟!
كارم .. هههه ده ياحبيبتي بيطلب مساعدة من الناس بس
بطريقة شيك يعني بيقف يعزف ويحط الطبق جنبه وال
يحب يعمل خير بيحطله في الطبق ده
دينا .. يعني الموهبة ال عنده دي وبيشحت !!
كارم .. اه الدنيا هنا مختلفة عن مصر يادينا
دينا .. طب ممكن اروح اديله مساعدة؟
كارم .. اكيد ياحبيبتي وخدي دول مني انا كمان ربنا يكتبه
في ميزان حسانتنا يارب
خرجت دينا راحت وقفت جنبه دقيقتين قالت ماشاء الله
جميل اوي وطلعت ال فيه النصيب وحطته ليه في الطبق
العازف .. لحظة حضرتك انتي عربية!
دينا .. انت كمان بتتكلم عربي !
العازف .. انا عمار السوري من سوريا
دينا .. اهلا بحضرتك انا دينا من مصر
عمار .. هلا فيكي خيتي وهذا الكرم ما جديد علي المصريين
دينا .. شكرا لحضرتك استأذن انا
عمار .. إذنك معك اختي وبتشكرك كتير علي مساعدتك لي
دينا .. علي ايه إحنا اخوات
دينا سابت العازف ويدوب خطوة والتانية العربية إنفجرت
بكارم قبل ما توصلها دينا
صرخت دينا والناس إتلمت والشرطة وصلت
ودينا أصبحت في ورطة
عمار .. ممكن تتمالكي أعصابك وتيجي معي
دينا .. هروح فين دلوقتي أنا معرفش حاجة هنا
عمار .. باخدك عندي مشان لو بقيتي هون الشرطة راح تلبسك
الجريمة
دينا .. بس انا معملتش حاجة 😥
عمار .. هون راح يقولو إنه تفجير إرهابي وكمان راح
يتهموكي فيها هدول العالم ما عندهم رحمة ولا ضمير وما
بيصدقو يلاقو حاجة يلزوقها للعرب
دينا .. ماشي 😥
فعلا عمار خد دينا وراح بيها علي بيته
وقفت دينا قدام البيت !
عمار .. ما تخافي ما ساكن بروحي معي امي واختي
فعلا دخلت دينا مع عمار واتعرفو علي بعض وعمار حكى كل
حاجة لأمه واخته وعرفهم إنها هتقعد فترة مؤقتة لحد ما
يساعدها إنها ترجع مصر
___________
أدم .. ازاي يعني دينا مكانتش في العربية وقت ما إنفجرت!!
المساعد .. حضرتك الراجل بتاعنا طلع بيهم ووقف في المكان
المخطط ليه والعربية إنفجرت بس هي كانت بره العربية
ادم .. يبقا كده كأننا معملناش حاجة بل بالعكس إحنا سلمناها
الثروة بدري بدري وعلي طبق من دهب
المساعد .. إحنا عملنا ال علينا ياأدم بيه بس هي حظها كده
ادم .. شكلها زي القطط بسبع ارواح بس على مين،
اسمع ياد انت وهو ، البت دي تقلبولي عليها الدنيا معاكم 24
ساعة تكونو جيبتولي خبرها أو انا هجيب خبركم ،، فاهمين ،،
المساعد .. فاهمين ياأدم بيه
____________
نروح عند دينا ال كانت واخدة جنب وقاعدة تعيط حاسة إنها
وحيدة مشيت عليها نسرين اخت عمار
نسرين .. لا تبكي ياخيتي مانك وحدك
دينا .. مش عارفة اعمل انا عايزة ارجع بيتنا
نسرين .. لا تقلقي ياخيتي يومين بس الامور تهدا وراح
نبعتك عالسفارة المصرية وهناك هما راح يساعدوكي
دينا .. انا خايفة
الام .. ما تخافي يابنتي انتي هنا بوسط اهلك
شوية ودينا مسكت التليفون وبتفكر في حد يساعدها
جابت رقم ابوها بس خافت ترن عليه ممكن يتعب نفسيا
خصوصا إنه مش هيقدر يعملها حاجة
جابت رقم عادل وقعدت قدامه شوية عايزة تضغط إتصال
بس مش قادرة ، كل كلام المكالمة الأخيرة ال دارت ما بينهم
كان واقف حاجز ما بين دينا ورقم عادل
سابت التليفون وقعدت تعيط بعد إحساسها بقلة الأمان
وإن ملهاش ضهر ولا سند غير ربنا
رفعت عنيها للسما وهي مكسورة وبتعيط بالدموع
وقالت يارب مليش غيرك
الدنيا ضاقت عليا بما رحبت
خليك معايا يارب
متحوجنيش لحد ولا تتكلني علي حد يارب
يارب 😥 يارب 😥 يارب 😥
______________
دعاء .. الضهر جه ياعم عادل والفسحة ال وعدتني بيها اتلغت
ولا إيه 😅
عادل .. معلش ممكن نأجلها النهاردة عشان تعبان شوية ؟
دعاء .. سلامتك ياحبيبي مالك؟
عادل .. مش عارف حاسس بقلبي مبقبوض وباخد نفسي بالعافية
دعاء .. طب ما نروح لدكتور عشان نتطمن
عادل .. لا مش مستاهلة خليني ارتاح شوية وانا هبقا تمام
___________
بعد يومين
عمار .. يلا بينا يادينا نروح عالسفارة
فعلا دينا سلمت علي نسرين وامها وشكرتهم وراحت علي
السفارة سلمت نفسها واتكلمت معاهم وفعلا تفهمو الموقف
وحجزولها غرفة في السفارة لحد ما يسفروها تاني يوم
__
اما عمار رجع البيت فتح الباب لقي امه مضروبة بالنار وأخته
بتلفظ انفاسها الأخيرة وقالتله إن ال عمل كده واحد اسمه
كان عايز دينا وذهبت الروح إلي بارئها
________
بعد ست ساعت باب غرفة دينا خبط
فتحت الباب لقيت ادم في وشها بيضحك _____يتبع
دعم بقا ومتابعه هنأ 👈 علشان اكمل
فضلا وليس أمرا ياريت الكل يعمل متابعه لصفحتي